The Last of Us: Part I

Recenzovaná verze: PlayStation 5
Před vydáním se na internetu i u nás na webu hodně diskutovalo, jestli je The Last of Us: Part I remake nebo remaster. Tato diskuze bude určitě pokračovat i v následujících týdnech po vydání, což jen ale ukazuje, jak je tato hra nesmírně oblíbená a poutá na sebe obrovskou pozornost i po tolika letech. Po zahrání musím říci, že naprosto chápu, proč vývojáři označují hru za remake, ačkoliv hra nedoznala velkých změn v hratelnosti nebo příběhu, jako tomu bylo třeba u remaku Resident Evil 2, Resident Evil 3 nebo Final Fantasy VII. Na druhou stranu je otázka, jestli to hra The Last of Us vůbec potřebovala. Během hraní remaku jsem si totiž často říkal, o jak neskutečně nadčasovou záležitost a svým způsobem i dokonalou hru se stále jedná, která hravě strčí do kapsy drtivou většinu současné produkce. Navíc si dokážu představit, že pokud by vývojáři něco zásadně změnili, fanoušci by jim to dali neskutečně sežrat, takže nakonec jsem i rád, že se při vytváření remaku rozhodli jít cestou, jakou se nakonec vydali. Pořád ovšem zůstává otazník nad samotnou cenou. Ta je i dle mého názoru vyšší, než by měla být. Zvláště u remaku, ale bohužel s tím stejně jako vy nic neudělám. Mohu na cenu trochu nadávat, ale nic to nezmění. A nezmění to ani fakt, že tu máme před sebou jednu z nejlepších akčních adventur videoherní historie v té nejlepší možné verzi, kterou je radost hrát.
Příběh Joela a Ellie dnes znají téměř všichni a znovu ho připomínat by bylo asi zbytečné. Když jsem začal remake před zhruba dvěma týdny hrát, byl jsem překvapen, jak je stále aktuální, dokáže i po tolika letech chytnout za srdce a nabídnout spoustu elektrizujících scén, při kterých jsem cítil napětí, zděšení i smutek. Tohle dokáže jen opravdu malá hrstka her a The Last of Us mezi ně bez debat patří. Jsem vlastně i za to rád, protože ve své tehdejší recenzi jsem napsal, že budeme na The Last of Us vzpomínat ještě hodně dlouho a bude předlohou po několik generací pro další akční adventury. A v tomto jsem se rozhodně nespletl. Pokud bych měl hodnotit znovu samotnou hru, hlavně intenzivní emocionální příběh, výborně zahrané postavy, které si člověk zamiluje po pár minutách, atmosféru, fantasticky promyšlený svět s děsivými Clickery nebo ohromující soundtrack, byla by to opět jasná desítka. The Last of Us je pořád neskutečně silným zážitkem, který by měli prožít naprosto všichni hráči. Já se ale ve své recenzi remaku zaměřím nyní hlavně na to, co přináší nového. A vlastně toho není zase tak málo, jak se může na první pohled zdát.
Čeho si člověk všimne hned po prvních krůčcích, je bez debat vizuální zpracování. Vývojáři nepředělali jen původní hru do vyššího rozlišení, ale prakticky kompletně ji znovu vytvořili od nuly na svém vlastním moderním enginu určenému pro konzoli PlayStation 5, jehož základy jsme mohli vidět už v The Last of Us: Part II. Vývojáři vytvořili znovu všechny objekty, budovy, předměty a i modely postav, a musím říci, že výsledek je opravdu hodně působivý, zvláště ve spojení s parádním dynamickým nasvícením a různými přidanými pěknými efekty. Třeba prostředí je díky tomu daleko detailnější, protože má nejen textury v daleko větším rozlišení, ale také daleko více objektů a detailů. Najednou prostředí opravdu ožívá na televizní obrazovce nevídaným způsobem, až si člověk opravdu připadá jako součást dění. To samé platí i o postavách, u nichž je možné si všimnout i drobnějších animací. Hlavně v obličeji, čímž ještě více vyniknou výborné herecké výkony nejen u hlavních protagonistů, ale i dalších postav, díky čemuž jsou herní pasáže i filmečky ještě intenzivnější. The Last of Us: Part I je bez debat jednou z nejhezčích her, jakou si v současnosti můžete na konzolích současné generace zahrát.
Stejně jako většina her od PlayStationu i The Last of Us: Part I má dva režimy zobrazení. Můžete si ho zahrát jednak nativně v rozlišení 4K při trochu nezvyklých 40fps, což do hraní přidává větší plynulost než v klasických 30, ale také v dynamickém 4K rozlišení při hladkých 60fps. Ačkoliv je 40fps režim při nativním 4K zobrazení fajn, a vlastně je v pohodě hratelný na velké televizi, pořád mám raději 60fps, takže jsem hru odehrál v tomto módu, a musím říci, že jde pořád o výbornou podívanou. A vlastně jen těžko bych hledal nějaký větší rozdíly. Ty jsou trochu viditelné jen ve chvíli, když mezi oběma režimy přepínáte. Hra The Last of Us: Part I podporuje i VRR technologii s odemknutým frameratem, a musím říci, že se mi hlavně ve spojení s režimem výkonu hodně líbila. Zkoušel jsem VRR i s prvním režimem kvality (4K/40fps), ale u něj moc velký rozdíl není, navíc se mi stávalo, že při tomto nastavení měl obraz sem tam tendenci problikávat. Na to se budou muset vývojáři ještě podívat. Každopádně je fajn, že vývojáři přidali několik možností nastavení výkonu i kvality a každý si může vybrat, co preferuje.
Když byla hra The Last of Us: Part I oznámena, dozvěděli jsme se, že bude i upravena hratelnost, ačkoliv vývojáři přesně nespecifikovali, co se pod tímto skrývá. Pokud čekáte, že kompletně přepracovali soubojový systém, aby odpovídal tomu z druhého dílu, případně zapracovali nějaké další zajímavé novinky, budete asi zklamáni. Žádné úhyby nebo dynamičtější a rychlejší souboje The Last of Us: Part I nenabízí, což by se ale na druhou stranu k němu ani nehodilo. Protože drtivou většinu času hráč hraje za Joela, ten je přirozeně méně pohyblivý a mrštný než mladá Ellie. Na druhou stranu vývojáři znatelně zlepšili pohyb po úrovních a animace Joela i dalších postav, vše je daleko přirozenější, uvěřitelnější a vůbec se na to dobře dívá.
Dále byla značně přepracována umělá inteligence. Protivníci už na střední obtížnost mezi sebou více komunikují, dokážou lépe reagovat na pohyb hráče a pokoušet se ho i obkličovat. Díky vylepšené umělé inteligenci jsou souboje ještě o něco napínavější a ve výsledku i zábavnější. Umělá inteligence ale nebyla vylepšena jen u nepřátel. Pokud jste hráli originál, určitě víte, že Ellie kolikrát lezla před nepřáteli do dalšího krytu, kteří ji neviděli, aby tímto nebyl penalizován hráč, který se snažil hrát potichu. To působilo značně komicky a nepřirozeně, a i chápu, že si ve své době na toto hráči stěžovali. Vývojáři ale byli v té době limitováni hardwarem a tehdejší technologií. Nyní se ale mohli díky konzoli PlayStation 5 k tomuto nešvaru vrátit. Výsledkem je, že Ellie nyní nově přesně ví, jakým směrem se protivníci dívají a dokáže se jim vyhýbat, zároveň i rozpozná, jakým směrem jdou a kde se mohou zastavit. Tím tak předvídá jejich další pohyb a může na něj reagovat. Za celou dobu se mi nestalo, že by přeběhla před protivníkem, a v tomto tedy hra doznala obrovského zlepšení. Vývojáři tedy sice nijak do hratelnosti zásadně nezasáhli, ale je vidět, že i když opravili menší nedostatky, tak ty mají velký vliv na celkový zážitek a samotné hraní.
Na hraní má velký vliv i bleskové nahrávání díky rychlému SSDčku. Nahrávací obrazovku během hraní uvidíte jen na začátku, přičemž netrvá desítky vteřin jako u originálu, ale jen pár vteřin. Pak už není, přičemž nahrání po případné smrti je bleskové. Kromě rychlého nahrávání jsem byl potěšen i daleko propracovanější ozvučením, hlavně ve spojení s kvalitním headsetem (hru jsem testoval na novém SteelSeries Arctis Nova Pro, který dosahoval parádních výsledků). Vývojáři využívají naplno 3D audio, takže můžete lépe identifikovat, odkud se blíží nějaká hrozba a reagovat na ni dříve, než ji vůbec vidíte. The Last of Us: Part I podporuje i DualSence gamepad. Haptika je celkem příjemným doplněním dění na obrazovce, přičemž nejvíce je cítit třeba při střelbě, přebíjení nebo úpravě zbraně u stolu, který byl v remaku oproti originálu kompletně přepracován po vzoru druhého dílu. Adaptivní spouště pak simulují zaměřování i stisknutí spouště zbraní, což je fajn, a vlastně jsem si na tento efekt docela zvykl u příběhových stříleček a rád ho využívám. Jsem tedy rád, že u The Last of Us: Part I nechybí.
Součástí The Last of Us: Part I je nejen celá hlavní příběhová část, ale i větší výborné rozšíření Left Behind, které odkrývá důležitou minulost Ellie a je tím důležitým střípkem co celé mozaiky. Co ale asi hodně hráčů během oznámení zamrzelo, tak je absence multiplayerové části. A plně to chápu, protože ta při svém vydání byla hodně oblíbená a fanoušci její absenci oplakávali už u druhého dílu. A její absence nyní zamrzí i vzhledem ke skutečnosti, že vývojáři si za remake účtují plnou cenu. Naštěstí multiplayer je jediná část, která nakonec chybí, a pevně věřím, že vývojáři nám brzy naservírují plnohodnotný multiplayerový zážitek ze světa The Last of Us, z něhož jsme se letos v červnu dočkali prvního artworku.
Zatím jsem zmínil ohromující vizuální upgrade, který je tou největší a na první pohled nejviditelnější změnou, ale také lehce upravenou a dotaženou hratelnost. Nabízí ale The Last of Us: Part I ještě něco dalšího? Odpověď je ano. Vývojáři strávili velké množství času na fórech s fanoušky, kteří třeba požadovali propracovaný Photo režim. Ten se ostatně k takto nádherné hře hodně hodí a jeho absence by byla škoda. Přítomný ale je, má desítky možností, jak upravit obrázek a ten následně sdílet kamarádům. Už se docela těším, jaké fotky budou fanoušci ve hře dělat. Dále vývojáři přidali režim Permadeath, který představuje obrovskou výzvu i pro ty nejzkušenější hráče, no některé může zaujmout i Speed Run režim. Hráči se v mnoha hrách neustále předhánějí v tom, kdo nejrychleji ji dokáže dohrát. A právě pro ně je tento režim určen.
Další novinkou je spousta kosmetických doplňků pro Ellie a Joela, kteří tak nemusejí mít během hraní předem nadefinovaná oblečení. Oceňuji, že nechybí ani sběratelské figurky postav, které si můžete prohlédnout v menu v maximální míře detailů. V The Last of Us: Part II vývojáři slavili obrovský úspěch s možnostmi přizpůsobení, aby hra byla co nejpřístupnější co největšímu okruhu hráčů, a ty nechybí nyní ani v The Last of Us: Part I. Tyto možnosti navíc byly ještě rozšířeny, a nově je přítomen třeba komentář. Na druhou stranu jen anglický, takže tuto novinku u nás moc hráčů, pro které by byl užitečný, neocení.
The Last of Us: Part I je povedený remake jedné z nejlepších her videoherní historie, který ji posouvá ještě blíže dokonalosti a zhmotňuje brutální vizi vývojářů virem zpustošeného světa bez jakýchkoliv kompromisů. Hraní jsem si neskutečně užil a během něj si říkal, že kdo bude hrát The Last of Us díky tomuto remaku poprvé, bude ho čekat ohromující herní zážitek, na který jen tak nezapomene. Vlastně bych byl i trochu rád, abych si mohl vymazat původní hraní z paměti a prožít si cestu Joela a Ellie v tomto remaku bez toho, abych věděl, co mě čeká. Vyplatí se ovšem koupit The Last of Us: Part I i fanouškům, kteří mají původní hru několikrát dohranou za stanovenou cenu? Na to si asi musí každý odpovědět sám, jestli chce znovu prožít strhující příběh, nyní v naprosto dech beroucím zpracování.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (226)
@robinhocz: díky moc za info ! já to dohrál v normální verzi na PS4, pak Remastered na PS4 pro a teď se třepu na verzi na PS5 ! ze záběrů to vypadá božsky :-)
@Delsemela: Je součástí a je také přepracovaný.
mám dotaz, když si zakoupím toto veledílo, budu mít k tomu zadarmo i datadisk The Last of Us: Left Behind DLC ? nebo musím dokoupit ? - bude tento datadisk taky v kvalitě PS5 ? je tento datadisk taky vylepšený ? díky za info
@A2: Kdyby hloupost nadnášela tak nám tady poletuješ jako holubička.
Tak platina doma a i přes vyšší cenu ani trochu nelituji.Skvěle jsem se bavil a maximálně užil tuhle vyleštěnou verzi.Zítra rozehraju na nejtěžší obtížnost a bude 😊
Tvoje mama je remake
link
@Leon: V tom případě tě začneme hejtit ještě víc a všichni, takové kruté tresty, nelze odolat.
@geobbu: Bude obsahovať CZ titulky?
@Leon: Ach ne, co budeme dělat? To je snad ten nejhorší trest. Ach.
Když jsem napsal obří speciály o historii značky PlayStation, o historii SONY, o životě Marka Cerneho a Kenu Kutaragim, vyčerpávající detailní rozbory o The Last of Us nebo o díle a životě Neila Druckmanna, o kterém tady ve skutečnosti nikdo nic pořádného něvěděl, to jsem vám byl dobrej, co? A jakmile napíšu slušnou a kultivovanou formou svoje názory do komentářů pod TLOU, kde je plno urážek, ponižování a zastrašování od lidí, kteří ztratili morální kompas, to jsem najednou nedůvěryhodný no name chlápek. Ale no tak ...😃 Za trest vám napíšu do konce roku ještě tak tucet obřích článků a vy to budete muset číst. A bude vás štvát, že je to tak dlouhé a zobrazuje se to měsíc na hlavní stránce a udeří vás to do učí i ve dvě ráno, když si zapnete telefon. Nebo ještě lépe! Utýrám vás desítkami článků o Final Fantasy a JRPG, a to vás poníží ještě víc. Jsem prostě zlej.🤣
Pokud má někdo digitální edici PS5ky, a nechce vypláznout přes 2ku za to, tak tady je digitál za cenu krabicovky 😁 link
Ty brďo, tak já jsem si myslel, že konzoli si člověk kupuje, aby prostě vložil disk, nainstaloval a hrál, abych nemusel řešit milion nastavení jako na PC, že konzole je prostě pohodlnost. Ale netušil jsem, že by člověk měl ještě řešit HDR a nity 😀 dodnes mám full hd tv bez HDR a hry si užívám naprosto v pohodě 😀 asi jsem divný.
@A2: priznávam že si ma uplne zničil. Dehonestoval si ma v komentaroch a ja som doslova ostal bez slov. Každý kto si tuto diskusiu precita tak jasne chápe že si väčší človek ako ja…až teraz si to uvedomujem ale úplne mi prešla chuť na tu hru, mal si pravdu, už sa na nu nedokážem ani pozerať kvôli tomu zlému hdr.
Ja si len teraz uvedomujem, že je ta tu škoda na dakom fóre na konzolistovi, ľudia ako ty sú dôkazom čo ľudstvo dokáže, to najlepšie čo mame…dokazu vyriešiť cestovanie medzi galaxiami, časom, svetový hlad…takto plytvať tvojimi schopnosťami.
Ps: fakt prepáčte za offtopic, už ozaj posledný koment. Dúfam, ze viac už nebude treba.
@Acemax67: Na to aby jsi poznal změnu ať už Ai,gunplaye, animací nebo grafiky nemusíš být žádný velký koumák.
Co k tomu akorát potřebuješ, je nejlépe nedávná zkušenost s Last of us remasterem.
Ne že si z nostalgie něco pamatuješ kdysi před lety.
Doporučuji zahrát si znovu remaster. Možná budou lidi znovu v šoku jak moc to zestárlo.
Já si pár měsíců zpět taky ještě myslel, že remake nepotřebujeme.
@susty7: lol. rozdíl mezi CX, C1, G1, C2 je v jasnost min. Pořád se to točí okolo 750- 800 nitů, reálný skok nastal až u G2. Ten "EVO" panel je fajn marketing .Takže jestli si myslíš, že těch pár nitů udělá v HGIG nějaký rozdíl, tak to se pleteš. Chápu, že se snažíš nějak z té diskuze vyklouznout, ale tohle je fakt patetické. Pokud sis C1 kvůli těm pár nitům odemčel, tak tě znovu musím politovat.
@A2: ale čo platí pre teba, nemusí pre mna. Pretože pri c1 môžeš mat ako nový evo panel pouizivany u g1, ktorý vieš ľahko v servisnom menu aj odomknúť, tak môžeš mat starý panel používaný v modelovej rade cx. Preto sa aj niektorým recenzentom stavalo, že napríklad keď dali vedľa seba g1 a c1 tak práve c1 bola jasnejšia, čo samozrejme nemalo nastať. Dosť teda záležalo aký si dostal panel.
Btw ja obecne chcem šetriť cas tebe…akurát len píšem že nerozumiem prečo minas toľko energie na argumentáciu k hre čo ta vôbec nezaujíma a nechceš ju hrat.
Môj posledný koment k tejto téme…nie že by ma nebavilo si s tebou písať 🤗, ale dost tu zasierame vlakno offtopic, čo asi ani nikoho nezaujíma.
@susty7: to je naprosto zoufalé, co předvádíš v rámci argumentace. Takže pán nechodí na světlo, HDR je v pořádku, protože ty nic nevidíš, já se k tomu nemám vyjadřovat a věnovat čas, protože hru nehraji.
Doporučím ti, abys příště nebyl tak směšný v diskuzi, je dobré alespoň napsat v jakém nastavení to hraješ. Jestli DTM či HGIG, protože já osobně skoro u každé hry, musím udělat pár nastavení, abych měl V HGIG co nejlepší HDR efekty a dobrou viditelnost na C1.
@A2: ja len nechápem prečo máš vkuse potrebu sa k tej hre vyjadrovať ak ta vôbec nezaujíma a nechceš ju hrat. Toľko casu a energie venuješ pre teba zbytočnú vec.
Ty čo tu hru hrajú ti sem napísali že si ju užívajú, ja ti píšem že som si žiadny problém s hdr nevšimol. Čiže aj kebyže tam je, tak je tak zanedbateľný že si to ani nevšimnes. Dal si sem video dakeho pána čo ho očividne nepúšťajú von na denne svetlo a hľadá už ozaj blbosti.
A za ďalšie ak by si aj dokázal svoju pravdu že to má “niečo” s hdr. Tak ty tu hru hrať nebudeš lebo ta nezujima a vsetcia ostatný si ju užijú rovnako ako doteraz či sem niečo o nej zle postnes alebo nie…nejak mi uniká ta pointa čo sa snažíš dokázať.
@susty7: já nepotřebuji, aby mě tady uznávali pochybné existence jako Robinho, čajíček, 5825 apod. Naopak! To by byl pořádný důvod, abych se nad sebou zamyslel.
Já jsem tady dal odkaz na video, kde bylo jasně naměřeno, že HDR není úplně ideální. Tvůj názor není podložen ničím, ještě pak máš drzost někoho peskovat za subjektivní názor na A.I, přitom tady subjektivní pravdy podáváš jako fakta. Nenech se vysmát konspirátore.
@A2: njn ja sa tu strapnujem svojijmi subjektivnymi nazormi...esteze teba tu za tie tvoje "objektivne" uznavaju.
@susty7: to nemyslíš vážně, že ne?
Jsou tam jasně daná měření. Je to snad jediný člověk, co dělá HDR měření u každé hry. Máš to tam jasná fakta, tak prosím, se tady neztrapnuj se svými subjektivními pocity.
@A2: nie, ja hru hrám a mám aj televízor na ktorom viem to hdr odskúšať a nevidím tam žiaden problém. Ty si našiel až 1 video na internete ako sa niekto sťažuje na dáke preblykavanie. Nikto iný sa na ten problém u tej hry nesťažoval. Ako mám teda vedieť že zrovna u toho jedného pána neni dajaky technicky problém. To pre mna neni benchmark že ta hra má problém s hdr.
A teda som akurát napísal ako človek čo tu hru hra a ma to odskúšané, ze sa toho bat nemusíš a vkude si ju môžeš zahrat, ak je zrovna toto problém čo ta na tej hre trápi.
@Marty: tak si zalozim novy ucet, a???
Fantasticky video, ktere ukazuje, jak si hru muze uzit nekdo se zdravotnim postizenim. Klobouk dolu pred Vortexem, ze i tomuto venuji prostor.
link
@hopa26: Kolik je klukovi? Taky uvažuju, že nechám mladýho hrát...
Ja jsem si hru na ps5 koupil hned prvni den, vysla na 15 kil na disku i s postou. Stejne tak jsem ji day 1 kupoval na ps3 a ps4. Krom nostalgicke a zvedavostni vlny, jak to bude na ps5 vypadat byl dalsi duvod ten, ze byl muj syn na hrani na ps4 jeste maly. Chtel se tenkrat strasne moc divat, ale prece jen brutalita a syrovost je u tlou jinde nez u fortnite, proto jsem mu to nedovolil. Ale aktualne uz sedime spolu bok po boku, on drzi ovladac a neumele se pohybuje v lokacich, ktera znam jako sve boty. Vysvetluju mu pribeh, kocham se a dojimam jako kdysi. Porad to na mne funguje. :) Rozumim proc nekdo hru hejtuje, respektuju nazor ze se mozna nechalo udelat vic, lip, jinak......
Na druhou stranu- az to probehnem a disk za litr prodam reknu si tutove:
"Mesic zabavy, kluk bude do smrti vzpominat, jak spolu s tatou v mrakodrapu poprve uslysel clikera zaklapat z tmave chodby. Za to mi to pěťo stálo!"
Je tu teď někdo, kdo hru aktuálně hraje? Nepřijde vám, že se o hodně snížila obtížnost? Hraju na Hard, surovin mám pořád dostatek a střety mi taky příjdou výrazně jednodušší než v původní hře nebo remasteru.
Tak jak to Teda s tou hrou je 😃 Hada se to tu řádně. Viděl jsem malý kousek gameplaye ve 4K 60fps a vyzualne to vypadalo hezky ale huba mi z toho na podlahu tedy nespadla ale třeba takový Démon Souls mě překvapuje este dnes... Řekl bych že plno lidí si to koupilo jen z toho že to je "Last of US" vždyť je to "Sony" tak tohle "Doma musím mít" ale veskutecnosti to plno lidí zahodi po pár hodinách. Já jsem to nekupoval a přesně z důvodu toho že hru jsem prošel jak na ps3 tak na Ps4, příběh znám naprosto dokonale, znám veškeré postavy, po paměti bych prošel celou hru krork za krokem a teď si pořídím tuhle "novou" hru, proč... Kvůli grafice a snímkům? Já bych se po pár hodinách ukousal nudou protože to prostě znám od A do Z. Chápu lidi co hru neznají nebo jsou prvorodicky ale kupovat z důvodu co tu v komentech padá "tohle je Sony, tohle je povinost"
@susty7: tohle snad není možné. Zrovna ty píšeš o subjektivních pocitech bez podložení faktů.
To si fakt dovolíš napsat po tvém fiasku s HDR?
Jen abych tě citovat : "HDR je v pohodě, mám LG OLED.
Tohle je fakt panoptikum.