Konzolista.cz

Metroid Prime 4: Beyond

recenzeúterý 2. prosince 2025Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Metroid Prime 4: Beyond
Nintendo v roce 2017 s velkou slávou oznámilo, že se oblíbená hrdinka Samus Aran vrátí na naše obrazovky v novém velkém dílu first-person sci-fi akční série Metroid Prime pro konzoli Nintendo Switch. Fanoušci v tu chvíli byli u vytržení, ačkoliv tu byl jen nic neříkající teaser. Ani jsme nevěděli, jaké studio hru vyvíjí. Až později jsme se dozvěděli, že jde o zcela nové studio patřící pod Bandai Namco, v němž pracovalo hodně vývojářů zrušeného Star Wars 1313. Vývoj ale nešel podle představ a vše zašlo až tak daleko, že Nintendo v roce 2019 z ničeho nic oznámilo restart vývoje a svěření hry do rukou svého interního studia Retro, které stálo za předchozími Metroid Prime hrami. Nastalo několikaleté ticho a hra Metroid Prime 4: Beyond byla plně představena až v minulém roce. Musím říci, že první ukázka mě naprosto uhranula, až jsem nevěřil, že ukazovala záběry z verze pro Nintendo Switch. A dle reakcí jsem nebyl sám. Vše zašlo až tak daleko, že to muselo potvrdit přímo Nintendo. Letos jsme se dočkali dalších podrobností i potvrzení pro novou konzoli Nintendo Switch 2. Nyní, po dlouhém čekání je hra konečně tady v celé své krásně. A já vám mohu říci, jestli se čekání vyplatilo.

Poslechněte si audio verzi recenze

Metroid Prime 4: Beyond

Recenzovaná verze: Nintendo Switch 2

I když jsme museli na Metroid Prime 4: Beyond čekat opravdu dlouho a v jednu chvíli to i vypadalo, že se ho nikdy nedočkáme, se Samus Aran jsme se v posledních letech setkali hned několikrát v různých spin-offech. Nejprve Nejprve ve fantastické 2D metroidvania akci Metroid: Samus Returns z roku 2017 pro kapesní konzoli Nintendo 3DS, na níž v roce 2021 navázala neméně kvalitní hra Metroid Dread pro Nintendo Switch. Naposledy se Samus Aran na našich obrazovkách objevila v roce 2023 s remasterem prvního dílu Metroid Prime, který se vývojářům maximálně povedl a u nás si odnesl maximální možné hodnocení. Kde jsou spekulované remastery dalších dvou dílů, ví v tuto chvíli jen Nintendo. Snad se jich ještě dočkáme, zvláště když se konečně přiblížilo vydání Metroid Prime 4: Beyond. Od něho si fanoušci v posledních měsících opravdu hodně slibovali a dokonce mnozí věřili, že půjde o nejlepší hru letošního roku. Takto vysoká očekávání se dají pochopit. Jednak od Metroid Prime 3: Corruption uběhlo dlouhých osmnáct let, ale také za vývojem stojí vývojáři, kteří zatím nikdy nezklamali. Co hra, to naprostá pecka, ať už jde o hry ze série Metroid Prime nebo Donkey Kong Country.

Metroid Prime 4: Beyond začíná epickou bitvou mezi vojáky Galaktické federace a armádou vedenou lovcem a hlavním padouchem Syluxem. Na volání o pomoc odpoví nyní už legendární bojovnice a hrdinka Samus Aran. Jenomže po několika okamžicích a střetech s protivníkem nastane nehoda a Samus se probouzí na neznámé planetě Viewros, která byla doposud skryta lidskému zraku. Neuvízla na ní ovšem sama, protože záhy potká některé další členy Galaktické federace, s nimi se spojí s cílem z planety uniknout, k čemuž bude potřebovat pět speciálních klíčů a několik dalších drobností, o nichž vám nyní více neřeknu. Příběh je v základu opravdu jednoduchý, jak jsme u Nintendo her zvyklí, ale co mě neskutečně bavilo během hraní, bylo odhalování více o samotné planetě Viewros a vyhynulé mimozemské entitě, s níž se Samus spojí. Více prozrazovat nebudu, abych nevyzradil více, než musím, protože byste přišli o nejedno překvapení i velký zvrat, hlavně v samotném závěru. Příběh rozhodně neurazí a jsem s ním více méně spokojen, zvláště když je podpořen povedenými filmečky a vůbec velkou produkční hodnotou.

YouTube video: YouTube video player

Jsem moc rád, že se v Metroid Prime 4: Beyond vrátila ikonická Samus Aran, kterou jsem si během jejích předchozích dobrodružství neskutečně oblíbil. Pokud bych měl ale něco vytknout, je to skutečnost, že vůbec nemluví. Ačkoliv se dostane do styku s dalšími postavami, které k ní mnohokrát vzhlíží, Samus je jen sleduje a asi dvakrát má s nimi interakci za pomocí gest. Je to škoda, tady šlo značku posunout dál. Kdo ovšem mluví, a to docela dost, jsou zmínění další vojáci Galaktické federace, kteří na planetě také uvízli a chtějí se dostat pryč.

Hned v úvodu třeba potká Samus dost upovídaného technika MacKenzieho, který ji bude chvilku doprovázet. Bohužel jde o dosti groteskní postavičku, která se snaží po vzoru jiných moderních her vše komentovat. Neustále hlavní hrdince Samus rozdává rady, jako kdyby byla v podobné situaci poprvé, případně se snaží házet jeden nepovedený vtip za druhým. Chvilku jsem si říkal, že jestli bude takto hra pokračovat, asi budu mít s ní obrovský problém. Dobrou zprávou je, že jde jen o úvodní hodinu, během níž je nutné MacKenzieho dostat do základního tábora. Následně už Samus doprovázet nebude, ale sem tam ji zavolá, aby se připomněl, případně se k němu Samus občas vrátí, aby ji vylepšil její kanón. To je vše. Ostatní postavy jsou už napsané o něco lépe, ale rovněž jsou v dosti odlehčeném duchu a pro komediální scénky a vtipy ve stylu Marvelu nejdou daleko.

S hrou Metroid Prime 4: Beyond se vývojáři nepokoušeli o žádnou žánrovou revoluci, ale staví na pevných základech předchůdců a obohacují je o zajímavé nové prvky. Pořád jde o first-person metroidvanii, v níž prozkoumáváte mimozemský svět, hledáte upgrady i klíčové gadgety, díky nimž se můžete dostat do dalších doposud uzamknutých lokací. Na této struktuře se nic nezměnilo. Co se ale dramaticky změnilo, je atmosféra. Zatímco předchozí díly měly kolikrát až hororovou tísnivou atmosféru, která vycházela i ze samoty, protože Samus byla v neznámých světech sama, Beyond je spíše dobrodružnou akcí a jakousi variací na Indiana Jonese nebo Uncharted, smíchanou s filmy od Marvelu, což může některé fanoušky překvapit. Tomu ostatně i napomáhá to, jak jsou napsané postavy, s nimiž přijde Samus do styku. Pokud ale tuhle obrovskou změnu přijmete, dostanete ve výsledku fajn akční hru, u níž se budete po celou dobu bavit.

Po úvodní hodině se před Samus otevře velká pouštní lokace Sol Valley, která dává jasně vědět, že tentokrát na hráče čeká mnohem větší svět k prozkoumávání. Tady je nutné dodat, že Metroid Prime 4: Beyond rozhodně není velkou open-world hrou jako Assassin's Creed, která by vás zavalila otazníky a obrovským množstvím vedlejších úkolů a výzev, ale otevřená oblast dobře doplňuje klasické lineární lokace a místa, do nich se Samus postupně dostane. Na začátku se může zdát, že v této lokaci je jen písek a nic jiného, ale opak je pravdou. Jak ji začnete více prozkoumávat za doprovodu minimalistického soundtracku, budete obdivovat nádherné scenérie, nacházet menší základny, ale také dungeony, v nichž je možné za vyřešení lehčích logických hádanek získat upgrady. I tak bych si přál, aby mapa byla o něco zaplněnější, protože dungeonů je jen pár.

Protože je lokace obrovská, záhy dostane Samus možnost ovládat speciální motorku VI.O-LA, na níž je zábava jezdit a prozkoumávat s ní svět. Jednak je rychlá, ale je možné s ní skákat pomocí skokánků, případně i bojovat s objevujícími se protivníky. Dokonce na ní svedete i nejeden velký souboj s bossem. Jde o skvělou novinku v rámci Metroid Prime série, která hratelnost dobře obohacuje, a po celou dobu hraní jsem si ji užíval.

Pouštní lokace Sol Valley je povedená a budete v ní trávit více času, ale hlavně je i jakousi spojnicí do několika dalších obrovských lineárněji pojatých lokací ve stylu předchozích dílů, v nichž se nacházejí zmíněné speciální klíče, které Samus potřebuje, aby se dostala z planety Viewros pryč. Podíváte se nejen do temných věží, kolem nichž zuří hrozivá bouřka (efekt počasí vypadá mimochodem fantasticky), ale rovněž do džungle plné zeleně, do komplexu v sopce, kde je to samá rozžhavená lává, nebo záhadné zamrzlé laboratoře. Každá tato lokace má jedinečnou atmosféru, výborný hudební doprovod, stylizaci a hlavně fantastický design. Ono celkově se mi líbí nádherný design planety Viewros, který působí mimozemsky, svěže a dost originálně i v rámci série Metroid Prime.

Každé prostředí, které postupně navštívíte, je prakticky bludištěm, což fanoušky série moc nepřekvapí, ale určitě je potěší. A v něm si musíte hledat cestičky, řešit menší logické problémy, které jsou pro každé prostředí originální, a odemykat si dříve nedostupná místa. A to i za pomoci různých gadgetů. Na začátku toho Samus moc neumí, ačkoliv už má něco za sebou, ale postupně se naučí dvojskok, přitahovat do vyšších míst nebo otevírat různé předměty za pomocí speciálního lasa. Úplnou novinkou jsou pak speciální psychické schopnosti, díky nimž může Samus otevírat dveře, ovládat energii a zapínat skrze ni stroje, případně ve zpomaleném režimu ovládat vystřelený projektil, aby zasáhl přesně to, co potřebuje, ať už je to protivník nebo spínač. A zapomenout nesmím ani na možnost proměnit se v kouli Morph Ball. Na začátku se díky ní může Samus protáhnout menší škvírou, později dostane Morph Ball několik zajímavých upgradů, takže bude mít mnohem větší a rozmanitější využití. Z předchozích řádků je patrné, že se vývojáři opravdu nesnažili hratelnost zásadně překopávat, ale dobře ji doplnili, aby působila svěže nejen pro nováčky, ale také fanoušky. A to se jim povedlo na výbornou.

Aby bylo možné se v prostředí orientovat, můžete průzkumem postupně získávat i části mapy, abyste věděli, kde se zhruba nacházíte, kde jsou zamčené dveře a jakou pasáž jste doposud ještě neprozkoumali. Orientace je díky přehledné mapě, kterou je možné si přibližovat a natáčet, docela snadná, ale i tak jsem sem tam docela tápal, kam mam jít, protože jsem třeba zapomněl, že jsem v jiné lokaci minul dveře, které jsem nemohl zatím kvůli chybějící schopnosti odemknout. Jednou jsem se dokonce neskutečně zasekl, a to tak, že jsem začal prolézat inventář a různé popisky. U toho jsem si všiml možnosti zavolat proklínanému MacKenziemu. K mému překvapení mi hned řekl, jakým směrem bych se měl vydat. Později se dokonce i sám ozval, když jsem jen tak prozkoumával svět, abych nezapomněl, co je nutné dále udělat. Neřekne vám řešení, ale dokáže nasměrovat, což je fajn. Klíčem k průzkumu a vůbec postupu je samozřejmě skener. Ten vám skenováním poskytuje nepřeberné množství informací o zdejším světě a jeho zajímavé historii i slabinách nepřátel, ale také dává nápovědy k odemknutí dveří nebo vyřešení hádanek.

Zatím jsem vůbec nezmínil střety s protivníky, protože ačkoliv je Metroid Prime 4: Beyond first-person střílečka, hlavně budete prozkoumávat svět a řešit logické problémy. Na střety s protivníky ale sem tam dojde. Většinou je to fauna planety Viewros, mezi níž jsou mutanti, hmyz a další podobní neřádi, ale Samus půjdou po krku i různí roboti. K likvidaci má Samus svůj ikonický kanón s dvěma režimy střelby (rychlá a nabitý výboj), který si může postupem času vylepšovat a rozšiřovat jeho možnosti. Ve výsledku proto nevadí, že má jen jednu jedinou zbraň. Kromě klasické střelby bude moci později střílet rakety i tři elementární projektily (ohnivé, elektrické a zmrazující), které je možné využít i při řešení hádanek. Souboje s protivníky jsou svižné a zábavné, nově navíc je možné skrze dashe uhýbat před jejich výpady, což je ale nutné trochu natrénovat, protože provedení úskoku není tak intuitivní jako třeba v posledním DOOMu.

Většina řadových protivníků nepředstavuje zase takový problém, ačkoliv uskakují a někteří dokonce dokážou chytit raketu a poslat je zpět vaším směrem, čímž nepříjemně překvapí. Daleko zajímavější jsou ale souboje s minibossy a výborně navrženými bossy. Ti nejsou jen houbami na náboje, jako je to bohužel dnes docela časté u first-person stříleček (zdravím třeba Call of Duty: Black Ops 7), ale vždy mají nějakou mechaniku. Tu je proto nutné nejprve odhalit, i třeba za pomocí skeneru, protože jinak se může stát, že na bosse budete pálit hlava nehlava stovky nábojů, ale život se mu nepohne ani o milimetr. Bossové jsou opravdovou lahůdkou a za mě jednoznačně tím nejlepším, co hra nabízí.

Nebudu zapírat, že mě svět hry Metroid Prime 4: Beyond naprosto pohltil a proto jsem nešel jen po hlavním příběhu, ale snažil se vše maximálně prozkoumat, oskenovat a splnit všechny vedlejší aktivity. Během prvního průchodu, který mi zabral zhruba patnáct hodin na střední obtížnost, jsem tak viděl prakticky vše, takže znovuhratelnost je spíše minimální. I když mi bylo hned nabídnuto, že mohu vše rozehrát znovu na nově odemknutou těžkou obtížnost. To jsem ale zatím s díky odmítl. Ačkoliv znovuhratelnost není velká, během prvního průchodu jsem se opravdu dobře bavil - má tempo a hlavně má kvalitní náplň, od níž se prostě nedá odtrhnout.

Pokud bych měl jen něco vytknout, je to nutnost sbírání speciálních krystalů, které se nacházejí v dungeonech i po pouštním prostředí. Abyste mohli zapnout finální misi, musíte mít určitý počet krystalů. Já je na začátku dost ignoroval, takže po dohrání všech aktivit jsem musel zhruba hodinu a půl jezdit sem tam po poušti a sbírat krystaly, což není zrovna ta nejzábavnější věc, kterou můžete ve hře dělat. Vlastně je to dost nuda a je škoda, že hra takový grind obsahuje. Asi by nebyl tak nepříjemný, pokud bych sbíral krystaly během průzkumu světa, ale v té době mě do toho nic nenutilo. Přijde mi, že tohle je ve hře jen k natažení času, ničemu jinému.

Metroid Prime 4: Beyond není hra vytvořená od základu pro konzoli Nintendo Switch 2. Vývoj začal záhy po vydání konzole Nintendo Switch, na níž také vychází. Tuto verzi jsem bohužel nemohl otestovat, takže si nedovolím predikovat, jak na tom je. Nintendo si ale všeobecně dává se svými hrami záležet. Co se týče verze pro Nintendo Switch 2, ta je přímo ukázková. Hned během prvního zapnutí budete upozorněni, že je možné ji hrát ve dvou režimech zobrazení. Ano, u her na PlayStationu 5 a Xboxu Series X je to celkem běžené, zvláště u first-party produkce. Jenomže u Nintenda nikoliv. Pokud budete hrát na TV, můžete si vybrat upscalované 4K rozlišení a 60 fps, případně rozlišení 1080p a 120 fps. U handheldového módu je to 1080p při 60 fps a 720p při 120 fps. Já jsem hrál hru nejvíce na velké TV, kde jsem převážně hrál v 4K a 60 fps.

S kvalitou obrazu jsem byl spokojen, stejně jako se stabilním frameratem. Postavy jsou detailní, prostředí o něco méně, ale skvěle to vývojáři maskují nádhernou stylizací i líbivými efekty, kdy třeba vidíte odraz Samus v helmě, když se k vám odrazí vlastní střela. Podobných krásných detailů je ve hře celá řada. Pochválit musím i optimalizaci, protože hra běží svižně. Jen načítacích obrazovek je dle mého názoru moc, ale za to bohužel může hlavně skutečnost, že hra byla primárně vytvářena pro konzoli Nintendo Switch, takže o žádný next-gen nejde.

YouTube video: YouTube video player

Než svoji recenzi ukončím, ještě zmíním, že pro Metroid Prime 4: Beyond připravilo Nintendo hned tři nové krásné amiibo figurky. První figurkou je samotná Samus a druhou Samus a její motorka VI.O-LA. Třetí figurka patří hlavnmu papadouchovi Syluxovi. Protože zatím figurky nemám, nemohu potvrdit, jaké funkce do hry přímo přináší, ale že existují, dává hra velmi dobře vědět v inventáři. Od prvního dne s nimi počítá.

Musím říci, že v první hodině mě Metroid Prime 4: Beyond moc neohromil, a určitě budou i fanoušci, kterým se nebude moc líbit obrovská změna atmosféry, samotného pojetí i přihlouplý marvelovský humor. Když jsem ale začal hrát dál a hra se přede mnou celá otevřela, začal jsem se dobře bavit. A to až tak, že jsem se nemohl od hraní odtrhnout, což se mi první den povedlo až v pozdních nočních hodinách. To se mi u hry už opravdu dlouho nestalo. Mohl za to hlavně svět se skvělým mimozemským designen a nejednou nádhernou scenérií, ale také zábavná hratelnost, která dobře kombinuje akci, řešení logických problémů a průzkum. A jestli se čekání vyplatilo? I když nejde o revoluci v žánru, je to kvalitní akční hra, která stojí za zahrání, ačkoliv chápu, že pro mnohé fanoušky půjde o dosti kontroverzní díl. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (6)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
TimeSplitter
TimeSplitter #PC Mamrd Race
😁5
🤦1

Na mobilni hricku dobry. 😀

buk va
buk va #Král Talismanu
👍1

nemůžu se dočkat až ve čtvrtek taky zakrojím novýho Metroida 🎮🙂

a díky za recenzi 👍👍

C-Vendys-Z
👍1

Ahoj, no je to jasný! Ve čtvrtek jdeme na to!

Jizva
Jizva #ŽIJTE!
👍1
❤️1

Ve čtvrtek v Alza boxu 😏

꧁༒♛Makléř♛༒꧂
❤️2
😁1

Tohle bych si zahral docela😊

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍3
❤️2
😁1

Skvělá recenze na skvělou hru, už aby byl čtvrtek. 🥰

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články