Představení PlayStation Studios

special  16
Martin Šmíd, 29. 12. 2022 14:00
Velký vliv na úspěch konzolí PlayStation měly vždy exkluzivní first-party hry, které se hlavně v posledních letech vyznačovaly velmi vysokou kvalitou. Sony se navíc rozhodla i riskovat, takže jsme tu měli nejen nové díly zajetých úspěšných sérií jako Uncharted, God of War nebo Gran Turismo, ale i úplně nové značky (Horizon nebo Ghost of Tsushima), a zdá se, že tuto strategii bude razit i do budoucna. Více než polovina z připravovaných her pro konzole PlayStation jsou nové značky. Nedávno jsem vám přinesl takové menší ohlédnutí za studiem Japan Studio, které se Sony po téměř třiceti letech rozhodla zavřít. Protože článek slavil úspěch, nyní vám přináším pohled na všechna studia Sony, která v současnosti vlastní.

Bend Studio – Jedno z nejstarších studií vlastnící Sony se sídlem v nádherném prostředí oregonského Kaskádového pohoří, které má velké zkušenosti s akčním žánrem. Začínalo s plošinovkou Bubsy 3D pro první PlayStation, pro který následně vytvořilo akční hry ze série Syphon Filter, s nimiž se vlastně i proslavilo. Po akci Syphon Filter: The Omega Strain pro PlayStation 2 se začalo studio specializovat na hry pro kapesní konzole PSP a PlayStation Vita, díky čemuž jsme se dočkali kvalitních titulů jako Syphon Filter: Dark Mirror, Resistance: Retribution a Uncharted: Golden Abyss. Všechny tyto hry vždy ždímaly z každé kapesní konzole maximum, ale nabízely i zábavnou hratelnost, díky čemuž si získaly řadu příznivců. Nehledě tedy na to, že dobře navazovaly na zajeté série a rozšiřovaly je o nová dobrodružství. Naposledy nám studio přineslo survival akční hru Days Gone pro konzoli PlayStation 4 a PC. Ačkoliv si v recenzích odnášela dost rozmanité známky a někteří ji zbytečně moc kritizovali, utvořila se kolem ní velká komunita, která by si ráda zahrála druhý díl. Na ten to ale moc nevypadá. V současnosti studio připravuje zcela novou značku pro konzoli PlayStation 5. Má jít o akční hru s otevřeným světem a online prvky, v níž ale chtějí vývojáři využít některé prvky a mechaniky z Days Gone, stejně tak získané zkušenosti.

Guerrilla Games - Studio Guerrilla Games se sídlem v Amsterdamu bylo založeno v roce 2000 a ve svých začátcích se zaměřovalo hlavně na menší kapesní hry jako Rhino Rumble, Black Belt Challenge a Invader pro GameBoy. I když nemělo studio tehdy dostatek zkušeností, dohodlo se v roce 2003 na vývoji hned dvou akčních her najednou. Pro Eidos připravovalo akci Shellshock: Nam '67 a pro Sony zase Killzone. První jmenovaná hra hned po vydání zapadla, vlastně šlo o dosti průměrnou střílečku, která neměla moc šancí uspět. To Killzone byla jednu dobu nejočekávanější hra pro druhý PlayStation, která měla být i odpovědí Sony na hru Halo od Bungie, která byla dostupná exkluzivně pro první Xbox. Ačkoliv měla hra Killzone skvělou audiovizuální prezentaci, která tlačila konzoli PlayStation 2 do jejích limitů, tak nakonec šlo jen o lehce nadprůměrnou záležitost. Rozhodně se jí nepovedlo naplnit veškerá očekávání, která byla do ní vkládána.  

Finanční úspěch ale zapříčinil, a z dnešního pohledu díky bohu, že se vývojáři mohli pustit do vývoje spin-offu Killzone: Liberation pro PSP a hlavně plnohodnotného pokračování. To nejprve začalo vznikat pro druhý PlayStation, ale následně bylo rozhodnuto, že vyjde až pro PlayStation 3 a ukáže sílu této nové konzole. Určitě si všichni vzpomínáte na úžasný render z E3 2005, za nímž vývojáři z Guerrilla Games ani nestáli. Vlastně pak byli celkem překvapeni a zároveň i zděšeni, že ho Sony vydávala za gameplay ukázku. Věděli totiž, že bude hodně těžké se jí přiblížit. Možná ale i díky velkému tlaku se hra Killzone 2 povedla a bez debat se řadila k nejlepším exkluzivitám pro PlayStation 3. Následně studio připravilo povedený Killzone 3 a pro launch konzole PlayStation 4 pak Killzone Shadow Fall. Už v té době ovšem ve studiu začala vznikat zcela nová značka - Horizon Zero Dawn. S ní se vývojáři vydali do doposud neprobádaných vod open-world her, ale risk se rozhodně vyplatil. Dočkali jsme se skvělé akční hry s výborným příběhem, zábavnou hratelností a z hlavní hrdinky Aloy se stala nová ikona PlayStationu. Před několika měsíci vývojáři dokončili ambiciózní pokračování Horizon Forbidden West pro konzole PlayStation 4 a PlayStation 5, které dopadlo přímo skvěle. V současnosti studio připravuje VR hru Horizon Call of the Mountain, online kooperativní akci ze světa Horizon a zřejmě i Horizon 3, který zakončí příběh Aloy.

Insomniac Games – Dlouho nezávislé studio se sídlem v Burbanku v Kalifornii, které bylo založeno v roce 1994, spolupracovalo úzce se Sony řadu let a vytvořilo velké množství výborných her. Ti nejstarší fanoušci si určitě pamatují na plošinovky s nezbedným fialovým dráčkem Spyrem, ale největší úspěch vývojáři slavili se sérií Ratchet & Clank. Ta měla premiéru na druhém PlayStationu a od té doby se pravidelně dočkáváme nových dílů, které si navíc udržují neustále vysokou kvalitu. Studio se ale proslavilo i akční sérií Resistance pro PlayStation 3, v níž jsme museli Zemi bránit proti mimozemským neřádům. Série zaujala nejen dobře promyšleným univerzem, ale také řadou originálních zbraní, s nimiž byla radost mimozemské potvory likvidovat. Protože bylo Insomniac Games nezávislým studiem, které navíc postupně rostlo, začalo pracovat i na dalších hrách pro jiné vydavatele. Ve spolupráci s EA nám přineslo akční hru Fuse, která bohužel byla jen lehce nadprůměrná a hned po vydání zapadla. Pod GameTrust Games pak byla vydána menší metroidvania záležitost Song of the Deep.  

V roce 2013 byla dost nečekaně oznámena spolupráce s Microsoftem na akční hře Sunset Overdrive, která byla vydána o rok později exkluzivně pro konzoli Xbox One. V ní si vývojáři vyzkoušeli práci na hře s otevřeným světem, přičemž tyto zkušenosti zužitkovali o několik let později. Pojďme ale pěkně popořadě, protože po dokončení Sunset Overdrive se studio dohodlo se Sony na přípravě remaku hry Ratchet & Clank pro PlayStation 4, který dopadl přímo skvěle a oživil zájem hráčů o slavné duo. V tu dobu už mělo studio několik týmů, takže zároveň mohlo připravovat i menší mobilní hříčky či hry pro virtuální realitu, které vycházely ve spolupráci s Oculusem, a popravdě nebyly vůbec špatné. Velký zlom přišel ve chvíli, kdy začalo studio pracovat na akční hře Marvel's Spider-Man. Z ní se stal obrovský celosvětový hit a jedna z nejrychleji prodávaných first-party her v historii PlayStationu. Hráči si tento komiksový počin zamilovali a v Sony proto asi usoudili, že dlouhodobou spolupráci přetaví v něco více. Proto na konci léta roku 2019 bylo oznámeno, že Sony kupuje studio Insomniac Games, které se tak stalo součástí PlayStation Studios. A od té doby se vývojáři nezastaví. Přinesli nám totiž vynikající akci Marvel's Spider-Man: Miles Morales, povedený remaster Marvel's Spider-Man pro PlayStation 5 a před rokem i plošinovku Ratchet & Clank: Rift Apart. V současnosti v Insomniac Games vzniká nejen Marvel's Spider-Man 2, ale také Marvel's Wolverine.

London Studio – Studio bylo založeno v roce 2002 a už od začátku se zaměřovalo na vytváření jedinečných originálních zážitků pro konzole PlayStation. Nejprve se proslavilo svými hrami či hříčkami ze série EyeToy, které využívaly kamerku konzole PlayStation 2, ale také stálo za nesmírně oblíbenou karaoke sérií Singstar, bez níž by si mnozí v té době večírky nedokázali představit. Pro PlayStation 3 studio přineslo povedenou AR hru EyePet & Friends, v níž si mohl hráč hrát s virtuálním mazlíčkem, ale také originální hrou Wonderbook. V posledních letech se studio zaměřovalo na vývoj her pro headset PlayStation VR a dočkali jsme se tak nejen PlayStation VR Worlds, ale hlavně povedené akce Blood & Truth. V současnosti vývojáři z tohoto studia pracují na velké multiplayerové hře pro PlayStation 5.

Media Molecule – Britské studio založilo v roce 2006 několik veteránů z Lionhead Studios, přičemž si ho hned všimla Sony, která s ním navázala spolupráci. Díky ní vznikla výborná plošinovka LittleBigPlanet, která umožňovala hráčům vytvářet vlastní úrovně a ty následně sdílet ostatním. Ze hry se stal hit a Sony se proto v roce 2010 rozhodla studio koupit. V tu dobu už se ovšem připravoval druhý díl LittleBigPlanet, s nímž měli vývojáři ještě větší ambice. Opět v něm nechyběla zábavná kampaň, ale editor byl daleko propracovanější, takže v něm šly vytvářet i zcela originální hříčky, ať už šlo o skákačky, závody nebo bojovky. Po dokončení vznikly ve studiu dva týmy. První začal pracovat na ambiciózním projektu Dream, druhý na plošinovce Tearaway pro kapesní konzoli PlayStation Vita, která vyšla v roce 2013. Zaujala svoji výbornou hratelností, jedinečným uměleckým stylem i skvělým využitím prvků konzole PlayStation Vita. Protože hra slavila úspěch, po jejím dokončení se vývojáři pustili do vývoje vylepšené verze pro konzoli PlayStation 4, která měla lepší vizuální zpracování i rozšířený obsah.

Naposledy nám přinesli vývojáři z Media Molecule vynikající nástroj pro tvorbu her, filmů i třeba hudebních klipů Dreams, který vyšel pro konzoli PlayStation 4. Nemusíte být přitom profesionálními vývojáři a umět programovat, abyste v něm vytvořili menší hru či nějaké jiné dílo, ale největší kouzlo tkví v komunitním vytváření větších projektů. Od vydání se vývojáři o Dreams ukázkově starají, neustále rozšiřují a vylepšují, aby bylo možné vytvářet ještě propracovanější projekty, třeba i pro virtuální realitu. Ačkoliv je Dreams skvělým nástrojem pro tvorbu, je otázkou, jak velkou komunitu kolem sebe má, a jestli by mu třeba i neprospělo vydání na další platformy, hlavně PC.  

Naughty Dog – Patrně neslavnější studio, patří v současnosti pod Sony, které založil v roce 1984 Andy Gavin a Jason Rubin v Santa Monice. Nejdříve se studio zaměřovalo na vývoj her pro Apple II nebo Amigu, přičemž nejvíce o sobě dalo vědět výbornými plošinovkami Crash Bandicoot pro první PlayStation. I díky nim si tohoto nesmírně talentovaného studia všimla Sony, která ho v roce 2001 koupila a udělala z něj jedno ze svých prvních first-party studií. Tím bohužel studio přišlo o Crashe, a PlayStation tak trochu o svého prvního exkluzivního maskota, ale vytvořilo výborné akční plošinovky ze série Jak a Daxter pro konzoli PlayStation 2, které přinesly zcela nové charismatické hrdiny. V současnosti je studio známé hlavně pro hry ze sérií Uncharted a The Last of Us, které patří k vrcholům akčního žánru, navíc jde o nesmírně silné značky, s nimiž se do budoucna počítá i mimo videoherní průmysl. Uncharted se letos dočkal celkem slušného filmového zpracování, The Last of Us se zase představí začátkem příštího roku na HBO v seriálové podobě. Zatím poslední hrou studia Naughty Dog byl hodně kontroverzí, ale výborný The Last of Us Part II, kterého se za rok a půl prodalo přes 10 milionů kopií. Do budoucna můžeme očekávat multiplayerovou hru ze světa The Last of Us, přičemž se začalo v posledních týdnech spekulovat nejen o přípravě nové značky, ale také The Last of Us Part III.

Santa Monica Studio - Studio založil v roce 1999 dlouholetý zaměstnanec Sony Allan Becker, který se chtěl vymanit z jedné skupin SCE. Zajímavostí je, že studio bylo založeno hned vedle tehdy ještě nezávislého studia Naughty Dog, které následně Sony koupila. Každopádně se nově založené studio rozhodlo přeskočit první PlayStation a vytvořilo next-gen engine pro PlayStation 2, na němž začalo vytvářet závodní arkádu Kinetica. Hra byla vytvářena během vznikání studia a nabírání vývojářů, přičemž producentka Shannon Studstill tehdy rozhodla, že důležité bude hlavně včasné vydání hry a ukázání Sony, že nové studio dokáže dodat hru dle plánu i se stanoveným rozpočtem. Povedlo se, navíc si Kinetica odnášela slušná hodnocení a dobře se i prodávala. Pak už se studio přesunulo na vývoj ambiciózní akční hry God of War, s níž odstartovala velkolepá exkluzivní série pro PlayStation.  

Po dokončení God of War: Ascension se studio chtělo vrhnout na vývoj zcela nové značky, akční sci-fi hry ze třetí osoby, ale problémový vývoj nakonec vyústil ve zrušení a velké propouštění. Vše špatné je ale k něčemu dobré, protože vývojáři se záhy přesunuli na vývoj jedné z nejlepších her historie – God of War pro PlayStation 4, která byla pro celou sérii i velkým restartem a uvedla Krata v severské mytologii. Jeho putování po ní letos ukončilo výborné pokračování God of War Ragnarök. Santa Monica Studio ovšem není známé jen pro God of War. V posledních letech i pomáhalo ostatním vývojářům s vývojem jejich her, díky čemuž mohly vzniknout hry jako Flower, Fat Princess, Escape Plan, Starhawk, Journey, PlayStation All-Stars Battle Royale, Everybody's Gone to the Rapture, The Order: 1886 nebo What Remains of Edith Finch.  

Sucker Punch Productions - Studio Sucker Punch Productions bylo založeno v roce 1997 několika průmyslovými veterány, kteří pracovali v Microsoftu. Hned po založení svého studia si plácli s Ubisoftem na vytvoření plošinovky Rocket: Robot on Wheels pro konzoli Nintendo 64, která se celkem povedla a odnášela si slušná hodnocení. Možná i proto si studia všimla Sony, s níž vývojáři začali vytvářet plošinovku Sly Cooper and the Thievius Raccoonus pro konzoli PlayStation 2, která se následně dočkala ještě dvou povedených a rovněž úspěšných pokračování. Spolupráce se Sony pokračovala i po vydání konzole PlayStation 3, pro niž studio připravilo akční komiksovou open-world hru Infamous. Hlavně druhý díl zaznamenal obrovský úspěch u herních kritiků i hráčů, a proto se Sony rozhodla studio v roce 2011 koupit. Sérii InFamous vývojáři završili vydáním dílů Infamous Second Son a Infamous First Light pro PlayStation 4, které těžily z nového výkonného hardwaru, navíc vývojáři vylepšili hratelnost a přinesli nové hlavní hrdiny. V tu dobu určitě nikdo nečekal, že na další hru studia si budeme muset počkat dlouhých šest let. Vývojáři se totiž rozhodli vytvořit zcela novou značku, což si vyžádalo čas. Čekání ale stálo za to, protože jsme se dočkali vynikající akce Ghost of Tsushima, z níž se vyklubala nejrychleji prodávaná nová značka pro PlayStation. V současnosti nevíme, na čem studio pracuje. Spolupracuje ovšem na filmu Ghost of Tsushima, který natočí režisér oblíbené akční filmové série John Wick.

xDev - Pod PlayStation Studios patří i studio xDev, které nemá za úkol připravovat své vlastní originální hry, ale pomáhat ostatním studiím, které spolupracují externě se Sony na exkluzivních hrách pro konzole PlayStation. Jde hlavně o technickou pomoc, no a i díky ní jsme si mohli v minulosti zahrát hry jako Until Dawn, Detroit: Become Human, Sackboy: A Big Adventure, Returnal a Destruction AllStars. Na dalších v současnosti vývojáři z xDev spolupracují. I proto je xDev sice ne moc viditelnou, ale důležitou součástí rodiny PlayStation.  

PixelOpus - Rozhodně nejmenší studio spadající pod PlayStation Studio, sídlící přímo v ústředí PlayStation v kalifornském San Mateu. To vzniklo z projektu na podporu studentů, přičemž nejprve vytvořilo trochu nevýraznou menší hříčku Entwined. Druhá hra Concrete Genie pro PlayStation 4 byla už o poznání větší. Šlo o originální adventuru odehrávající se ve městečku Denska, které bylo pohlceno temnotou. No a jen hlavní hrdina Ash skrze své malby s ní mohl bojovat. Ačkoliv se hra dočkala vřelého přijetí ze strany herních novinářů a u nás vyšla dokonce v kompletní lokalizaci, bohužel dost zapadla a prodeje byly spíše rozpačité. V současnosti mají vývojáři z PixelOpus dle nabídek práce experimentovat s multiplayerovým žánrem, ale nic více o jejich dalším projektu nevíme.   

Polyphony Digital - Japonské studio založené v roce 1998 se výlučně zaměřuje na vývoj závodních automobilových her ze série Gran Turismo. Jedinou výjimkou byla motocyklová hra Tourist Trophy pro PlayStation 2, která nedopadla vůbec špatně a je i proto škoda, že se nikdy nedočkala pokračování. Šéfem tohoto známého studia je úspěšný videoherní režisér a zároveň automobilový závodník Kazunori Yamauchi. V letošním roce nám toto studio přineslo povedenou závodní hru Gran Turismo 7. V současnosti pracuje na updatech a dodatečném obsahu.    

San Diego Studio - Trochu opomíjené studio, které bylo založeno před dvaceti lety. A vlastně se není ani moc čemu divit, protože se v posledních letech zaměřuje téměř výlučně na licencované hry MLB: The Show, které jsou určené hlavně pro hráče v Severní Americe. V Evropě moc fanoušků baseballu není. Na triku toho má ovšem toto studio daleko více. Ostatně úplně první jeho hrou byla povedená akční adventura The Mark of Kri pro PlayStation 2. Mezi další hry tohoto studia patří třeba ModNation Racers, Medieval Moves: Deadmund's Quest, Sports Champions 2, LittleBigPlanet Karting, Kill Strain nebo Drawn to Death. S nimi už ale moc velký úspěch neslavilo, a možná i proto nepřekvapí, že se v posledních letech zaměřuje pouze na baseball. Před několika lety se začalo šuškat, že ve stejné budově vzniká druhý tým, jenž se bude zaměřovat na akční adventury. Tento tým skutečně vznikal, ale nakonec byl podle všeho rozpuštěn.

Housemarque - Finské studio je jednou z posledních akvizic Sony, ale po dlouhé a hlavně úspěšné spolupráci byla očekávána. Studio se proslavilo hlavně výbornými arkádovými střílečkami jako Super Stardust HD, Dead Nation, Resogun, Alienation nebo Nex Machina. Naposledy nám vývojáři z tohoto studia přinesli parádní roguelike akci Returnal, s níž ukázali, že umí vytvořit i velkou vysokorozpočtovou hru, která nebude mít jen vytříbenou hratelnost, ale i dobře napsaný příběh a velmi slušné technické provedení. Díky akvizici může studio do budoucna růst, a sami vývojáři už říkají, že jejich další hra bude vůbec tou největší, jakou zatím udělali. Doufejme, že si zachová i kvalitu.

Nixxes Software - Když Sony oznámila nákup tohoto studia, bylo to popravdě velké překvapení. V minulosti se totiž nezaměřovalo přímo na vývoj vlastních her, ale pomáhalo ostatním studiím s technickou stránkou jejich her. Velmi dobrou reputaci studio získalo i díky kvalitním PC portům her Square Enixu, mezi nimiž byl třeba Tomb Raider, Rise of the Tomb Raider, Deus Ex: Mankind Divided, Hitman: Absolution nebo Shadow of the Tomb Raider. Do budoucna bude studio Nixxes Software pomáhat ostatním studiím rodiny PlayStation Studios s jejich hrami, hlavně co se optimalizace a technické stránky týče. Také se bude starat i o porty first-party her pro PC. Ne u všech, ale stojí třeba za PC verzí her Marvel's Spider-Man a Marvel's Spider-Man: Miles Morales.

Bungie – Začátkem roku Sony šokovala herní průmysl oznámením, že za 3,6 miliardy amerických dolarů kupuje úspěšné studio Bungie, které se proslavilo hrami ze sérií Halo a Destiny. To bude působit v rámci Sony nezávisle a i nadále své hry vydávat na většinu platforem. Sony si od akvizice slibuje nejen nové akční hry z pohledu první osoby se silným zaměřením na online a komunitu, které ji v posledních letech v katalogu docela dost chyběly, ale také zkušenosti s vývojem live service her, v nichž vidí obrovský potenciál. V současnosti se studio Bungie stará o další rozšiřování své úspěšné akční hry Destiny 2 a zároveň připravuje i několik dalších projektů, které budou mít premiéru v následujících letech. Mezi nimi je i zcela nová značka. O ní ovšem zatím moc podrobností nemáme. Zároveň by Bungie chtělo své propracované světy dostat do dalších médií, s čímž by mu Sony mohla pomoci.

Firesprite - Anglické studio Firesprite nám doposud moc neřeklo, ačkoliv stálo za povedenou hororovou hrou The Persistence a podílelo se i na vývoji vesmírné hry Star Citizens. Jeho akvizicí si ovšem Sony hodně slibuje, ostatně jde v současnosti o jedno z největších studií, které vlastní. Zaměstnává stovky vývojářů a i nadále se rozrůstá. V současnosti toto studio pracuje na akci Horizon Call of the Mountain pro PlayStation VR2 a několika dalších neoznámených hrách. Jednou z nich má být survival horor.

Haven Studios – Když se Google rozhodl zrušit vývoj vlastních her pro streamovací službu Google Stadia, odnesla to i Jade Raymond, úspěšná videoherní producentka stojící třeba za sérií Assassin’s Creed. Moc dlouho ovšem nebyla bez práce, protože založila svoje vlastní studio Haven, kam hned nalákala řadu svých bývalých kolegů z Google, Ubisoftu a EA. Toho si hned všimla Sony a navázala s nově vznikajícím studiem spolupráci. Ta následně vyústila v jeho akvizici, protože se Sony líbil nejen pokrok na vývoji samotné hry, ale také přístup k práci za využití cloudových technologií. V současnosti by toto studio mělo pracovat na multiplayerové live service hře pro PC a konzoli PlayStation 5, ale více bohužel nevíme.

Valkyrie Entertainment – Sony před více než rokem překvapila oznámením nákupu studia Valkyrie Entertainment, které v minulosti těsně spolupracovalo s dalšími vývojáři po celém světě a pomáhalo jim s jejich hrami jako League of Legends ,Valorant, Halo Infinite, Forza Motorsport 7, State of Decay 2 nebo Middle-earth: Shadow of War. A i do budoucna by se mělo zaměřovat především na pomoc dalším studiím v rámci PlayStation Studios, hlavně s technickou stránkou jejich her, aby se urychlil vývoj. Naposledy se podílelo na vývoji hry God of War Ragnarök.

Bluepoint Games - Uznávané americké studio Bluepoint Games se dlouho specializovalo na výrobu remasterů a remaků videoherních klasik. Mezi nejznámější takové předělávky patří Metal Gear Solid HD Collection, The Ico & Shadow of the Colossus Collection, remake Shadow of the Colossus nebo remake Demon's Souls. Se Sony studio mělo dlouhodobě dobré vztahy a rádo s ní spolupracovalo, což následně vyústilo v jeho akvizici. Do budoucna by se chtělo studio soustředit na vývoj svých vlastních originálních her. Uvidíme, jestli pod Sony k tomu dostane příležitost. Podle spekulací připravuje zcela novou originální značku, ale také další remake oblíbené hry. Fanoušci tak trochu doufají, že tou hrou je Bloodborne.

To by byla studia, která patří pod PlayStation Studios a jejich zaměření je vývoj her pro konzole PlayStation. V posledních letech se ale snaží Sony dostat své oblíbené značky nejen na PC díky více než povedeným portům, ale také oslovit miliardy hráčů hrajících na mobilních platformách. Že jsou mobilní platformy čím dál důležitější, ukazuje i snaha Microsoftu koupit Activision Blizzard, s nímž by získal mobilního vydavatele King s celou řadou úspěšných mobilních her. Sony zatím tyto vody prozkoumávala opatrněji, ale to se v budoucnu určitě změní. Letos byla založena v rámci PlayStation Studios divize PlayStation Studios Mobile Division, přičemž zároveň do ní bylo koupeno první mobilní studio Savage Game Studios. Zatím můžeme jen spekulovat, z tohoto vzejde a jakých her se dočkáme. Hráče na konzolích PlayStation ale nemusí trápit, že by hlavní studia vytvářela mobilní hry. Ty bude mít na starost samostatná divize.

Předchozím článkem o SIE Japan Studio jsme se rozhodli více zaměřit na PlayStation Studios. Tento článek je tak pokračováním této série. Ještě jsme připravili třetí, který už ale tak radostným čtením nebude, protože se podíváme v něm na studia, která Sony v posledních letech zavřela.

Komentáře