Historie SIE Japan Studio

special  9
Martin Šmíd, 22. 12. 2022 17:10
SIE Japan Studio nám za téměř třicet let své existence přineslo řadu originální a výjimečných herních zážitků pro všechny konzole PlayStation. Šlo o tradiční a vlastně i první first-party studio PlayStationu. Proto zabolelo, když Sony začátkem minulého roku oznámila velkou restrukturalizaci, která vyústila v jeho zavření. I z tohoto důvodu jsem se rozhodl sepsat tento článek, abych na toto studio trochu zavzpomínal, řekl něco o jeho historii a hlavně připomněl, za jakými hrami stálo.

Když se Sony rozhodla, že vstoupí na konzolový trh, založila v roce 1993 svoje první interní videoherní studio v Tokyu s názvem SIE Japan Studio, které spadalo přímo pod divizi Sony Interactive Entertainment. Jeho úkolem byl nejen vývoj originálních her pro plánovanou konzoli PlayStation, ale také externí spolupráce s dalšími studii na jejich vlastních hrách. A to se vlastně nezměnilo až do jeho zavření. Za zmínku stojí, že v začátcích studia stáli za některými hrami producenti ostatních divizí Sony, kteří chtěli zkusit něco trochu jiného. I proto třeba vznikla dnes už klasická rytmická hra PaRappa the Rapper (Masaya Matsuura) nebo golfová arkáda Everybody's Golf. Každopádně v prvních letech plnilo SIE Japan Studio spíše podpůrnou či vydavatelskou činnost, díky čemuž jsme se dočkali her jako Wild Arms, Arc the Lad, Devil Dice nebo Project Horned Owl. Vlastních her toto nové studio moc nevyprodukovalo, až na zmíněné duo PaRappa the Rapper a Everybody's Golf. Obě hry ovšem slavily mezi hráči obrovský úspěch, a to po celém světě, a dnes jsou považovány za velké legendy PlayStationu.

Pokud by se dalo mluvit o úplně první hře Japan Studio, tak by šlo zřejmě o plošinovku Jumping Flash z roku 1995, která se dočkala kladného přijetí a slušných prodejů, takže o rok později mohlo vyjít solidní pokračování. Dnes už si na tuto hru asi moc hráčů nevzpomene. Daleko oblíbenější byla od Japan Studio plošinovka Ape Escape z roku 1999, jejíž vývoj zabral zhruba dva a půl roku. Její velký úspěch vyústil v přípravu několika pokračování a nezbedné opičky se objevily i v jiných hrách od Sony, ale třeba i ve stealth akci Metal Gear Solid 3: Subsistence od Konami. Zajímavostí určitě je, že Ape Escape byla první hra, která přímo vyžadovala k hraní gamepad DualShock, obsahující oproti původnímu gamepadu i dvě analogové páčky. Dnes jde o velkou klasiku, kterou Sony připomněla remakem Ape Escape: On the Loose pro PSP.

Rok 1999 byl pro Japan Studio důležitý i kvůli vydání netrpělivě očekávané akční RPG hry The Legend of Dragoon, v níž se hlavní hrdina vydal pomstít smrt své rodiny a vypálení rodné vesnice. Vývoj odstartoval už v roce 1996. Původně na hře pracoval jen malý tým, ale ten se postupně rozrůstal a rozpočet se zvedl na tehdy obrovských 16 milionů dolarů. Vývojáři chtěli vytvořit nejen poutavou hru s kvalitním příběhem a zábavnou hratelností, ale i nadčasovými filmečky, o které se postaralo studio Polyphony Digital. Během vydání si hra odnášela spíše smíšená hodnocení. Vychvaloval se umělecký směr, hudba i technické zpracování, ale vyčítala malá originalita či chybějící větší ambice, kvůli nimž hra neměla na nejlepší zástupce žánru. I přes tuto kritiku si našla fanoušky, kteří sní od té doby o pokračování či alespoň remaku. Je ale otázka, jestli se někdy dočkají. Není ale sporu, že The Legend of Dragoon je jednou z nejdůležitějších her, jaká kdy v Japan Studio vznikla.

Po dokončení The Legend of Dragoon se vývojáři začali plně věnovat konzoli PlayStation 2. I proto bylo rozhodnuto, že adventura ICO, na níž pracoval jako režisér Fumito Ueda od roku 1997, nevyjde pro PlayStation 1, ale pro PlayStation 2. A bylo to určitě dobré rozhodnutí, protože hra tak mohla nabídnout daleko lepší vizuální zpracování a vůbec těžit z výkonu nové konzole. Hra si během vydání dokázala získat na svoji stranu herní novináře, kteří udělovali vysoké známky za skvělý příběh, umělecký směr, minimalistické vyprávění, zvuk i hratelnost. I přes tuto chválu ale byly prodeje nízké a dalo by se říci, že v nich hra naprosto propadla. Velká klasika a průkopník žánru adventur se z hry ICO stal až časem.

Po vydání hry ICO přineslo Japan Studio plošinovky Ape Escape 2 a Ape Escape 3, které byly sázkou na jistotu. Za velmi důležitou hru Japan Studio je určitě považován horor Siren, na němž pracoval otec Silent Hill série Keiichiro Toyama. Ačkoliv hra měla smíšené reakce a nakonec nešlo o nový Silent Hill, hráči si ji celkem oblíbili. I proto mohlo o tři roky později vzniknout pokračování Forbidden Siren 2 a v roce 2008 nám Sony přinesla remaster prvního dílu Siren: Blood Curse. To bylo naposledy, kdy jsme se s touto značkou setkali. ICO Team se hned po vydání své první hry ICO vrhl na další velkou hru - Shadow of the Colossus (pracovní název Nico), která vyšla v roce 2005, a byla to naprostá trefa do černého. Příběh sledující cestu mladého muže, který uzavře dohodu s tajemnou bytostí, aby oživil mrtvou dívku Mono, si zamilovali hráči po celém světě. Dnes jde o obrovskou klasiku, která navíc zpětně zpropagovala hru ICO. Že jde pro Sony o důležitou hru, ukazuje nejen pozdější remaster, ale hlavně kompletně remake, díky němuž si toto parádní dobrodružství mohou užít hráči po následující generace.

Japan Studio bylo pro Sony velmi důležité ve chvíli, kdy byla vydána kapesní konzole PlayStation Portable, pro niž vytvořilo několik dnes už klasických her. Nejvíce je známá vynikající originální plošinovka LocoRoco s roztomilými barevným zpívajícími kuličkami, kterou v jednu chvíli hltal naprosto každý. A určitě nesmím zapomenout na rytmickou akční sérii Patapon. Další čistě původní hrou od Japan Studio byla akční hra Gravity Rush pro kapesní konzoli PlayStation Vita, která se stala velkým hitem a hráči si zamilovali umělecký směr, hratelnost i hlavní hrdinku Kat. I proto později vznikl remaster pro PS4 a i druhý díl, jenž měl daleko větší rozpočet a vývojáři v něm mohli přinést větší detailnější svět, velkolepější příběh i značně vylepšenou audiovizuální stránku. I dnes je Gravity Rush 2 jednou z nejlepších her, jaká se na konzoli PlayStation 4 objevila. V roce 2013 vyšla pro konzoli PlayStation 3 povedená originální plošinovka Puppeteer s jedinečnou hratelností a vizuálním zpracováním. Ačkoliv byla skvěle hodnocena a jde pořád o jednu z nejlepších her od Japan Studio, tak v prodejích se jí moc dobře nedařilo.

V posledních letech SIE Japan Studio moc vlastních her nepřipravilo a spíše spolupracovalo s dalšími studii na hrách jako Bloodborne, The Tomorrow Children, The Last Guardian, Deraciné nebo Shadow of the Colossus. Z vlastní tvorby přineslo jen plošinovky Knack a Knack 2, případně už jednou zmíněnou akční hru Gravity Rush 2. Od té doby vznikalo ve studiu několik prototypů pro budoucí hry, ale ty zřejmě vedení Sony nedokázaly tolik zaujmout. I z toho důvodu, že mnohé byly určeny hlavně pro japonské publikum a nevědělo se, jestli by dokázaly uspět celosvětově a staly se z nich další globální hity. A právě globální hity jako The Last of Us, Ratchet and Clank nebo God of War, které mají milionové prodeje, v současnosti Sony vyhledává.

Koncem roku 2020 začali z nejstaršího first-party studia PlayStationu hromadně odcházet vývojáři, jimž Sony neprodloužila smlouvu. Mezi nimi byl i uznávaný videoherní režisér Keiichiro Toyama. Začalo se tušit, že se něco děje, ale tehdy Jim Ryan zprávu bagatelizoval prohlášením pro magazín Famitsu, že je Japonsko pro PlayStation stále velmi důležitý trh a pracují s celou řadou japonských vývojářů. Začátkem roku 2021 odchod vývojářů pokračoval, až došlo k oficiálnímu oznámení velké restrukturalizace, výsledkem níž je zavření SIE Japan Studio a osamostatnění týmu Team Asobi, který pracoval na hrách Astro Bot Rescue Mission nebo Astro's Playroom. Zavření studia popravdě mohlo být i očekávané, protože v posledních letech bylo značně prodělečné v rámci PlayStation Studios. Ačkoliv přineslo několik dobře hodnocených her, ty na sebe kvůli neustále rostoucím nákladům nedokázaly vydělat a v prodejích propadly.

Důležitá externí spolupráce

SIE Japan Studio se nespecializovalo jen na interní vývoj, ale pod sebou mělo i tým, který se staral o externí spolupráci s dalšími převážně japonskými studií jako Clap Handz, Acquire, FromSoftware, Level-5, Arc Entertainment, Media.Vision nebo NanaOn-Sha. Díky této spolupráci mohla vzniknout celá řada dalších parádních her. Určitě všichni fanoušci PlayStationu budou znát arkádovou golfovou sérii Everybody's Golf, která se dostala snad na všechny konzole s logem Sony. První díl sice vytvořili přímo vývojáři z Japan Studio, ale následně se o značku už staralo externí studio Clap Hanz. Za zmínku stojí i akční RPGčko Soul Sacrifice pro PlayStation Vita, za nímž stál tvůrce řady úspěšných sérií Capcomu Keiji Inafune, případně RPGčka White Knight Chronicles, Rogue Galaxy a Dark Cloud od uznávaného studia Level 5 nebo dnes už trochu zapomenutá, ale nesmírně kvalitní hra Folklore od studia Game Republic, na níž pořád rád vzpomínám. Hodně hráčů si určitě bude pamatovat Tokyo Jungle, originální puzzle plošinovku rain nebo hru Afrika, která byla jakousi odpovědí na fotografickou hru Pokémon Snap. A určitě stojí za zmínku i spolupráce s FromSoftware na hrách Demon's Souls a Bloodborne, z nichž jsou dnes obrovské klasiky, navíc první jmenovaná se koncem roku 2020 dočkala parádního remaku. Na něm sice pracovalo primárně studio Bluepoint Games, ale SIE Japan Studio mělo na jeho kvalitě také velký podíl.

Některé týmy uvnitř SIE Japan Studio

V rámci SIE Japan Studio se v minulosti zformovalo hned několik týmů, pracujících na samostatných herních projektech. Mezi ty nejznámější určitě patřil Team Ico, jenž vedl úspěšný herní designér Fumito Ueda, přičemž zde společně se svými kolegy vytvořil ikonické hry jako ICO a Shadow of the Colossus. Rovněž zde započal vývoj své zatím poslední hry The Last Guardian, kterou následně pomáhal dokončit už se svým vlastním studiem genDESIGN. Dalším známým týmem byl Project Siren, který vedl Keiichiro Toyama. Ten v minulosti pod Konami pomohl stvořit Silent Hill, no a pod Sony se k hororovému žánru vrátil se sérií Siren, jejíž poslední díl vyšel v roce 2008 pro třetí PlayStation. Následně se pustil do akční hry Gravity Rush, která na kapesní konzoli PlayStation Vita slavila slušný úspěch, a proto dala Sony následně zelenou daleko dražšímu a ambicióznějšímu pokračování. To i přes pozitivní přijetí od herních novinářů naprosto propadlo.

Mezi ty méně známější týmy pak patřil Sugar & Rockets, který pracoval na hrách Ghost in the Shell, Popolocrois, Jumping Flash!, Robbit Mon Dieu a Covert Ops: Nuclear Dawn. Ty ale asi moc hráčům toho neřeknou, protože byly určeny hlavně pro japonský trh. V posledních letech se pak v Japan Studio zformoval tým Team Asobi, který vede producent Nicolas Doucet, jenž předtím pracoval v London Studio, přičemž se tento tým proslavil hlavně povedenými plošinovkami s robotem Astro. V tomto odstavci stojí za zmínku ještě vůbec první tým, jenž v rámci japonského studia vznikl, a to Polys Entertainment. Fanoušci série Gran Turismo určitě vědí, že se z něj v roce 1998 stalo samostatné studio Polyphony Digital.

Vzestup studia Team Asobi

V jednom z předchozích odstavců jsem zmínil, že pod Japan Studio vzniklo uskupení vývojářů, které si říkalo Team Asobi. To vytvořilo nejprve hříčku The Playroom pro PlayStation 3 a The Playroom VR pro PlayStation VR. Největším úspěchem je plošinovka Astro Bot Rescue Mission, která plně ukazovala možnosti virtuální reality a navíc se jednalo i o skvělou hru jako takovou. Na ní pak vývojáři navázali parádní plošinovkou Astro's Playroom, která byla nainstalována zdarma na každé konzoli PlayStation 5. Sony se proto rozhodla, že si tento tým ponechá a navíc se stane oficiálně novým first-party studiem.

„Po vydání hry Astro's Playroom pro PlayStation 5 nyní Team Asobi roztahuje křídla a rozrůstá se! Pro tým je to velmi vzrušující období a my se na tuto další kapitolu velmi těšíme. Chtěli bychom využít této příležitosti a poděkovat všem fanouškům PlayStationu za laskavá slova podpory v průběhu let, zejména od doby, kdy Astro spolu s bezdrátovým ovladačem DualSense zaznamenalo svůj velký debut na konzoli PlayStation 5. Přestože rosteme a stavíme před sebe větší výzvy, naše poslání v srdci zůstává stejné jako vždy: přinášet vám kouzlo PlayStationu, inovace a vykouzlit vám úsměv na tváři zábavnými a barevnými hrami pro všechny věkové kategorie,“ stálo v nedávném prohlášení.

To by bylo v tomto článku dnes vše, ale v následujících dnech se podíváme blíže na studia patřící v současnosti pod značku PlayStation Studios, ale také studia, která Sony bohužel zavřela. Je jich docela dost. Pokud jste fanoušci PlayStationu, určitě by vás mohly další články zajímat.

Komentáře