Konzolista.cz

Final Fantasy XVI

recenzečtvrtek 22. června 2023Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Final Fantasy XVI
Ještě dnes si pamatuji na první uvedení hry Final Fantasy XIV, které bylo pro Square Enix naprostou katastrofou. Hra nesplňovala vysoké kvalitativní standardy série a odnesla si oprávněnou kritiku od hráčů i herních novinářů. Kdybych měl vypsat, v čem všem se nepovedla, lepší a daleko kratší by bylo zmínit, v čem byla dobrá. Square Enix ovšem po zdrcující kritice hru nepohřbil, jak by udělala většina jiných společností, místo toho se rozhodl dát vývojářům druhou šanci, aby svůj přešlap napravili. Už ale pod vedením nového muže. Do role režiséra a zároveň i producenta byl jmenován Naoki Yoshida (Yoshi-P). Ten ve Square Enixu už nějakou dobu působil, ale podílel se pouze na hrách ze série Dragon Quest, a to navíc z ne zrovna vysoké pozice. Důvěra v něj se ale vyplatila, protože záhy pochopil, kde Final Fantasy XIV tlačí bota. S vývojáři se proto dal do práce a připravil novou verzi s podtitulem A Realm Reborn. Ta dopadla skvěle a šlo najednou o moderní akční RPG MMO hru s ohromujícím světem, jenž lákal k prozkoumávání, ale také zábavnou hratelností a výborně napsaným příběhem, jenž byl následně rozšiřován skrze velká fantastická rozšíření. Z Yoshiho-P se během několika let stala velká celebrita a jeden z nejvíce uznávaných japonských vývojářů. I proto nepřekvapilo, že mu Square Enix svěřil úkol sestavit tým, jenž měl představit vlastní a ničím nerušenou vizi Poslední fantazie. V Creative Business Unit III se tak zrodil zkušený tým veteránů, jehož jádro tvořili vývojáři FF XIV, které podpořili lidé, stojí za uznávanou kompilací Ivalice (Final Fantasy Tactics, Vagrant Story a Final Fantasy XII). Ruku k dílu přiložili také vývojáři z PlatinumGames (Bayonetta) a týmu Kingdom Hearts.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Série Final Fantasy je tu s námi už více než třicet pět let, během nichž se z ní stal globální fenomén, na čemž měli největší zásluhu vývojáři, jenž drží v rámci hlavní série i různých spin-offů, které by dnes člověk už jen stěží spočítal, velmi vysokou kvalitu. Jednotlivé díly této obrovské ságy přitom nabídly vlastní unikátní zasazení, zápletku, hrdiny a dokonce se mnohdy lišily i svoji hratelností, ačkoliv stále mezi sebou sdílely některé charakteristické prvky a hlavně ctily žánr, který Final Fantasy série pomohla vytvořit a zpropagovat mainstreamovému publiku. Hra Final Fantasy XVI se od svých předchůdců už na první pohled značně liší, až se mnozí fanoušci záhy po oznámení začali ptát, jestli jde stále o Final Fantasy a dokáže je zaujmout. Šestnáctý přírůstek se totiž oprostil od doposud převládajícího artového stylu inspirovaného anime, příběhů koncentrovaných kolem party teenagerů a dystopického „nomurovského“ cyberpunku, aby mohl opustit se svou temnou středověkou fantasy stojaté vody JRPG žánru.

Tradiční středověké prostředí a styl byly tentokrát vybrány proto, že řada členů vývojářského týmu si tento původní styl Final Fantasy oblíbila a měla pocit, že v posledních letech se série pohybuje již příliš v žargonu sci-fi. Inspirace temným a ponurým evropským středověkem, což vyvolalo docela velké pozdvižení z mnoha různých důvodů, není jedinou velkou změnou, s níž Final Fantasy XVI přichází. Jak už jsem naznačil, vývojáři značně překopali i hratelnost, výsledkem čehož je, že souboje jsou vůbec poprvé v rámci hlavní série Final Fantasy kompletně v reálném čase po vzoru původních dílů God of War nebo Devil May Cry. Jelikož neměla divize Creative Business Unit III prakticky žádné zkušenosti s rychlým akčním soubojovým systémem, rozhodl se producent N. Yoshida oslovit ke spolupráci harcovníka z Capcomu Ryotua Suzukiho, který je jedním z autorů proslulého systému soubojů u výborného Devil May Cry V. Zjevná je i inspirace seriálovým hitem Hra o trůny nebo Zaklínačem, takže nechybí násilí, nahota, vulgární mluva nebo mučení, tedy něco, co bylo pro sérii, jenž byla doposud hodně přístupná i mladšímu publiku, velké tabu. Změny obrovské, ale už na začátku mohu prozradit, že vývojáři moc dobře věděli, co dělají. Na hře je vidět zcela jasná vize Yoshiho-P a jeho týmu včele s režisérem Hiroshiem Takaiem, který je podepsán pod sérií SaGa a neprávem opomíjeným JRPG titulem The Last Remnant.

YouTube video: YouTube video player

Ačkoli je Final Fantasy XVI svou hratelností, designem a příběhem odlišnou zkušeností, než na jakou byli fanoušci po desetiletí zvyklí, má mnoho styčných prvků z celé série. Najdeme zde Chocoby a mnohé známé příšery, dokonce mocné magické krystaly, ba i pověstná Summon monstra, která jsou zde označována jako Eikoni, a to po vzoru mytologie představené u Final Fantasy XIV. Propracovaný příběh jdoucí ve stopách politických válečných dramat okořeněných silným osobním příběhem, které jsme sledovali povětšinou u Ivalice nebo FF XIV, se odehrává ve světě Valisthea. Ten je rozdělen mezi národy vlastnící magické krystaly. Je to asociace na původní Final Fantasy díly z 2D éry (FF I, FF III a FF V). Svět Valisthea má však jedno specifikum – existují zde takzvaní Dominanti neboli osoby, které jsou hostiteli mocných Eikonů. Jedním z nich je urozený Clive, hlavní hrdina, jenž se stane jako poručník svého mladšího bratra Joshua svědkem zkázy své rodiny a království, a proto se vydá na cestu pomsty. V tom mu pomáhá nejen síla Eikona Ifrita, ale také věrný pes Torgal a další vedlejší postavy.

Před vydáním jsem se trochu bál, aby se příběh hry netočil jen kolem pomsty hlavního hrdiny. Podobných příběhů jsme tu měli už docela dost a nejde o něco, co by zrovna dokázalo na první dobrou zaujmout. Jsem i proto rád, že příběh jen o pomstě není, záhy hra začne řešit další témata a spory, až vše přeroste prakticky v záchranu celého světa Valisthea, ale se budou začleňovat do hry témata jako naděje a svoboda. Příběh, jenž obsahuje všechny důležité prvky, aby dokázal uspět nejen v žánru výpravných akčních RPG her, ale také v rámci série Final Fantasy, je největší devízou hry. Je vidět, že ho psali zkušení autoři, kteří už podobné hry mají za sebou a Final Fantasy rozumí, jako málokdo. Ostatně hlavním scénáristou byl Kazutoyo Maehiro, za nímž stojí výtečně přijatý scénář k Heavensward, příběhovému rozšíření pro Final Fantasy XIV. Příběhu navíc pomáhají výborně zrežírované filmečky a vůbec obrovská produkční hodnota celé hry, na níž je vidět, že vývojáři neponechali nic náhodě.

Příběh obsahuje vše, co byste od něj čekali. Napětí, řadu nečekaných velkých zvratů, strhující tempo, šokující scény, ze kterých doslova mrazí, lásku, propletené a kolikrát složité vztahy mezi jednotlivými postavami, které jsou navíc skvěle napsané a zahrané, a svoji mimikou a chováním dokážou vyjádřit celou řadu emocí během filmečků i výborně napsaných dialogů, jedněch z nejlepších v žánru akčních RPG her. S hlavním hrdinou Clivem Rosfieldem a jeho tíhou se lze hodně rychle sžít, a to nemluvím ani o dalších postavách (zamiloval jsem se přímo do dívky Jill), na kterých mi hodně záleželo. A protože vývojáři nemají problém s likvidací kohokoliv, mnohdy navíc brutálními způsoby, často jsem se o ně bál. Na hlavních postavách se mi líbí i jejich postupný vývoj během celého příběhu, dalo by se říci, že na konci jde o úplně jiné lidi, ale to se dá vzhledem ke všem těm událostem pochopit. A neplatí to jen o nich, protože události mají velký vliv i na vedlejší postavy a prostý lid, který ve světě Valisthea žije. V jednu chvíli můžete pro místní obyvatele plnit vedlejší úkoly, pak ty stejné tváře vidíte v kalužích krve nebo přibité na kůly. Takové scény musí pohnout naprosto s každým, a Final Fantasy XVI takových obsahuje celou řadu.

Protože je příběh hry opravdu rozmáchlý a obsahuje velké množství postav, které nejsou na obrazovce pořád a někdy se neobjeví po několik hodin, oceňuji přidání funkce Active Time Lore. Jde prakticky o deníček, jenž je možné si vyvolat stisknutím touchpadu během každého filmového prostřihu. V něm následně máte popsány všechny postavy, které se zrovna objevují na scéně, případně jednotlivá místa a nachází se v něm i další důležití informace. Jde o skvělý způsob, jak být neustále v obraze a neztratit se. Navíc se jedná o výbornou funkcí hry Final Fantasy XVI. Až jsem si chvilkami říkal, že bych něco takového uvítal u každé takové na postavy i příběh bohaté hry.

Začátek hry Final Fantasy XVI je čistě lineární záležitost a hra vás vede za ručičku, ale jakmile nahrajete několik hodin a ocitnete se v království Rosaria, začne se hra postupně otevírat a nabízet otevřenější plácky, které je možné prozkoumávat, plnit v nich vedlejší aktivity, bojovat na nich s protivníky a hledat nejrůznější předměty i suroviny. Co se mi na světě Valisthea hodně líbí, tak je jeho velká rozmanitost. Království Rosaria našince zaujme tím, že je hodně podobné střední Evropě (vývojáři do hry zakomponovali i česká jména jako Bohumil, Matěj nebo Honza), protože obsahuje louky, lesy, malebné vesničky i velkolepá města a všude jsou hrady s krásnou architekturou s fotorealistickými interiéry, u nichž padá brada. To je ale jen začátek, protože záhy hlavní hrdina navštíví i další lokace, třeba pouštní říši Dhalmekia, které se navzájem mezi sebou hodně liší, ale co mají společného, tak jsou kolikrát naprosto fenomenální scenérie, nad nimiž musí zaplesat srdce nejednoho hráče.

Final Fantasy XVI je jednou z těch her, v níž se kolikrát jen zastavíte a budete obdivovat nádherné výhledy a pořizovat jejich fotky, což je díky Photo režimu hodně usnadněno. Ten je ale jen základní a nenabízí moc nastavení, navíc je ukryt v inventáři a jde ho snadno přehlédnout. Já ho hledal několik dní a dokonce si myslel, že ve hře chybí. Protože jsou některé lokace docela dost otevřené a překonat vzdálenosti v nich by trvalo docela dlouho, v rámci vedlejšího úkolu je možné si odemknout jízdu na Chocobovi. Toho je pak možné si kdykoliv vyvolat a průzkum světa je díky němu rychlejší a vlastně i zábavnější.

YouTube video: YouTube video player

Vývojáři z Creative Business Unit III se hned na začátku vývoje rozhodli, že Final Fantasy XVI opustí bezpečné vody žánru japonských RPGček a vydá se cestou hack and slash akce, což přináší do série obrovskou změnu. Tou největší je skutečnost, že tentokrát po celou dobu hraní ovládáte pouze jednoho hrdinu, a navíc souboje jsou kompletně v reálném čase. Mnozí fanoušci určitě nad tímto po oznámení jen obrátili oči ve sloup, ale ve výsledku jde jen o evoluci série, která se už posledními díly i remaky více k akci přikláněla. Navíc kritika zde ani není na místě, protože vývojářům se povedlo vytvořit jeden z nejpropracovanějších a nejzábavnějších soubojových systémů tohoto žánru, který staví na dědictví série Devil May Cry, hlavně tedy pátého dílu. Navíc si bere i inspiraci v Souls hrách a velkou roli hraje i správné načasování úskoku před útokem protivníka, případně jeho odražení. Nejedná se tedy jen o zběsilou klikačku jednoho tlačítka.

Hlavní hrdina Clive Rosfield se postupně může naučit nepřeberné množství komb, navíc soubojový systém je oživen Eikony, které postupně získáváte a můžete během boje využívat jejich ohnivé, ledové, elektrické a další vlastnosti. Každý Eikon má dva hlavní útoky, které se po použití chvilku nabíjí, a jeden pohyb, který je možné využívat neustále. Jedním z takových pohybů je třeba blokace úderů protivníka, což se docela dost hodí hlavně pro hráče, kteří si nevěří tolik na správné načasování úskoků. Na soubojovém systému se mi líbí nejen jeho komplexnost a skutečnost, že se na všechny ty útoky a komba krásně dívá, protože způsobují na obrazovce obrovský chaos, ale také skutečnost, že je nutné u nich trochu přemýšlet a správně časovat útoky a správně používat Eikony, kteří svými schopnostmi dokážou zlikvidovat i několik protivníků najednou a dát i masivní poškození nejednomu bossovi.  

Sice jsem zmínil, že hlavní hrdina Clive Rosfield je teď na vše sám, ale to není úplně pravda. Sem tam ho doprovází na mise společníci, kteří při boji jen tak nepostávají, ale také přiloží ruku k dílu. Ať už svým mečem nebo kouzli, a někdy dokážou i podat pomocnou ruku v podobě léčení. Schválně se vyhýbám tomu, abych prozradil, kdo vše bude hlavního hrdinu doprovázet. Koho ale mohu prozradit, je věrný vlk Torgal, jemuž je možné jako jedinému dávat během boje příkazy. Třeba pro léčení, ale také dokáže sundat během vteřiny létajícího protivníka, aby na něj Clive dosáhl a mohl rychle zlikvidovat. Jde tedy o roztomilého, ale hodně důležitého člena party, kterého jsem si hodně zamiloval, a sám o sobě je důležitou postavou celé hry.

Jedním z vrcholů hry jsou bezesporu souboje s bossy, které jsou naprosto dech beroucí, skvěle navržené a neskutečně epické. Kolikrát jsem si říkal, že je musel připravovat naprostý génius. Nebudu vám zde nic spoilerovat, nemusíte se bát, protože tyto souboje si jednoduše musíte zažít na vlastní kůži, a to i díky výbornému soundtracku. Final Fantasy byla vždy synonymem pro dechberoucí orchestrální magnificence a truchlivé melodie. Dvorní skladatel série Nobuo Uematsu si sice už užívá herní důchod, ale Final Fantasy XV a Final Fantasy VII Remake prokázaly, že Square má celou plejádu talentovaných hudebníků. K Final Fantasy XVI byl přizván Masayoshi Soken, který spolupracoval s Yoshidou na Final Fantasy XIV, a navíc byl schopen nastavit jedinečný směr inspirovaný celkovým temným fantasy prostředím. To se mu podařilo znamenitě a hudební doprovod Final Fantasy XVI představuje jeden z vrcholů celého unikátního a kompaktního díla. Soundtrack je mistrovské dílo, které krásně doprovází emotivní scény, filmové sekvence, souboje s protivníky i průzkum prostředí, ale kde naprosto dominuje, jsou právě souboje s bossy, které díky němu představují v současnosti vrchol nejen série Final Fantasy, ale i žánru akčních RPG her. A mezi souboje s bossy mohu řadit i souboje Eikonů, jedny z nejpůsobivějších podívaných, jaké můžete v současnosti ve videohrách vidět.

Jak už jsem naznačil výše, Final Fantasy XVI není jen o akci, ale obsahuje i RPG prvky. Ty ovšem nejsou tak rozsáhlé a komplexní, jak by asi každý u RPG hry očekával, ale to mi nakonec moc nevadilo. Final Fantasy XVI je hlavně akce a RPG prvky ji jen s citem doplňují, a tento fakt je nutné přijmout hned na začátku. Můžete si vylepšovat skilly, získané Eikony, kteří tak získají na síle a dostanou nové vlastnosti, no a nechybí ani vylepšování zbraní, případně jejich výroba u kováře za nalezený materiál.

YouTube video: YouTube video player

Příběhová část Final Fantasy XVI je doslova strhující s řadou nezapomenutelných a velkolepých momentů, navíc se mi líbilo, že nemá moc hluchých míst. Občas se vyprávění a posun trochu zpomalí, ale většinou jen proto, aby si hráč odpočinul a mohl se připravit na další několikahodinovou ohromující jízdu. Každopádně já dohrál hlavní linku za nějakých čtyřicet hodin na střední obtížnost. To je slušný čas a vzhledem ke kvalitě jsem hodně spokojen. Herní čas je ale možné si ještě prodloužit plněním dalších aktivit. Hra už během prvních pár hodin začne servírovat desítky nepovinných vedlejších úkolů pro obyvatele zdejšího světa. Bohužel je na nich trochu vidět, že mají klasickou strukturu z MMO her, takže většinou spočívají jen v tom, že musíte něco donést někomu, něco najít či sesbírat nebo pozabíjet skupinku protivníků. Díky výbornému soubojovému systému tyto úkoly zabaví, ale přál bych si, aby byly daleko propracovanější a nápaditější, jako je tomu třeba u her Zaklínač 3: Divoký hon nebo Horizon: Forbidden West. Kromě vedlejších misí hra nabízí zábavné hony monster. Dále pak je zahrnut Arcade režim, v němž můžete zopakovat na skóre už dohrané úrovně, případně si je v rámci Stage Replay dát znovu se současnou úrovní. Pokud byste po dohrání hledali výzvu a nechtěli si hru zopakovat jen na New Game+, je možné se pustit na odemknutou obtížnost Final Fantasy, která má těžší protivníky, kteří jsou navíc jinak rozmístěni po světě, no a na tuto obtížnost je možné získat to nejlepší vybavení, jaké je ve hře.

Final Fantasy XVI je v mnoha ohledech hodně ambiciózní hra, která navíc fantasticky vypadá a kolikrát mi přišlo, že se dotýká výkonnostního stropu konzole PlayStation 5. Modely postav jsou maximálně detailní s dobrými animacemi, prostředí vypadá také výborně a má spoustu detailů, ať už jde o venkov, pouštní duny nebo vesničky či rozsáhlé hrady s fotorealistickými texturami. A do toho musím zmínit krásné efekty i výborné nasvícení všech scén, s nímž si dali vývojáři hodně práce. To, co jsem doposud napsal, platí hlavně v režimu zaměřující se na co největší vizuální věrnost. V něm hra nemá po vizuální stránce chybu, tedy až na to, že v něm běží ve 30 snímcích. Menší propady sem tam v tomto režimu jsou, ale nejsou nijak závratné, a hru jsem většinu času hrál v něm.

Ačkoliv hraji hry raději s lepším frameratem, zde režim výkonu moc nedoporučuji, a to ze dvou důvodů. Během prozkoumávání světa framerate dost skáče a hra se viditelně trhá. Když hra ale skočí do soubojů, najednou framerate vylítne a je téměř perfektní. Na druhou stranu se ale znatelně sníží rozlišení a tím i kvalita obrazu. Hra je najednou dost rozmazaná a nevypadá prostě pěkně. Daň za lepší framerate je dle mého názoru zde obrovská a jen těžko akceptovatelná. Zvláště, když uvidíte, jak hra vypadá na grafický režim. Režim výkonu tedy není vůbec ideální a určitě to zamrzí, a to i z toho důvodu, že jinak je hra velmi dobře odladěná a nesetkal jsem se s žádným pádem ani nějakou závažnou chybou. Vlastně se mi během hraní stal jen jeden bug, a to ten, že mi nešlo odepnout sledování vedlejších úkolů. Něco, co vývojáři mohou opravit velmi rychle. U tak velké hry je absence závažných chyb opravdu neuvěřitelný počin vývojářů Square Enixu.

Hra Final Fantasy XVI se od předchozích dílů značně liší, ale zachovává si ducha i atmosféru této série a přináší strhující emotivní příběh o lásce, přátelství a svobodě, doplněný o epické souboje s bossy, parádní soubojový systém a svět se spoustou krásných míst a jedinečných scenérií. To vše je pak podpořeno ohromující výpravou, parádní prezentací a fantastickým vizuálním zpracováním a jedním z nejlepších soundtracků, jaký byl kdy pro sérii Final Fantasy složen. Škoda jen, že vývojáři nepřipravili kvalitnější vedlejší mise a že výkonnostní režim je spíše katastrofou se špatným frameratem a nízkou kvalitou obrazu. Pokud by se vývojářům povedlo tyto dvě části dotáhnout, měli bychom tu zářící hvězdu této generace. Takhle tu máme jen skvělou akční hru, v mnohém definující hack and slash žánr pro následující roky, které budou muset vývojáři ještě obrousit některé ostré hrany pomocí několika updatů. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (97)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
StouperCZ
StouperCZ #Xbox GEforceNow

Je to super :), zatím mám pár hodin a nelituju jediného dolaru +

Tragéd
👍1

Mám za sebou tak půl hodiny a ten začátek byl teda velkolepý za mě zatím rozhodně lepší jak gow ragnarok ale jak říkám jsem na začátku.

stillalive

Pro fanoušky doporučuju video recenzi na indianovi od fanouška, který ačkoliv hrál dle jeho slov všechny hlavní i spin-off díly série, ukazuje, že lze mít otevřený pohled. Jsem teprve v půlce, vychází mi hodina hraní na 1% postupu ve hře, jsem skoro na 50 hodinách, vedlejší úkoly nakonec, nenuceně dělám, po té kritice bych je vlastně čekal daleko horší a oni vlastně minimálně z poloviny jsou docela dobré a určitě kvalitativně obstojné jako prvek rozšiřující události ve světě. Ježdění na chocobo nebylo nikdy ve FF zábavnější pro skvělé zpracování. S nepoužitými prsteny je napoprvé obtížnost soubojů dostatečná, tedy jinými slovy přístupná, ale ani vyloženě jednoduchá, ani vyloženě těžká. Souboje jsou však svým provedením rozhodně na špici v rámci celé série, už samotný jejich průběh je pestrý, zábavný. Taková ta slova, že je to vyloženě jednoduché je podle mě stejně přestřelené tvrzení, jako tvrdit, že je to náročné. Vyloženě jednoduché si to může hráč udělat nastavením, není to však výchozí pozice hry. Fanoušci člověku akorát kazí tu radost svými požadavky, které ani nikdo nesliboval.

Kainé
Kainé #A2

já bych řekl, že ten combat je zábavný a měl by i docela hloubku, bohužel to zabili zvolenou obtížnosti, ten combat by mi ani nevadil(i když osobně si myslím, že cesta pro FF je FFVII Remake v rámci combatu), kdyby k tomu tam přidali více JRPG prvků typické pro FF sérii.

Leon
Leon #Verum Rex

@godycz: Já jo, ale ne ve FF.😄

godycz
godycz #katana-san

nemam rad DMC....

stillalive
👍2

Když to tak čtu, jsem rád, že nejsem fanouškem žádné herní série v kontextu fanouškovství vůči něčemu. Znemožňuje to člověku mít otevřený pohled a podle toho i přesně odpovídají reakce, které je nejzajímavější sledovat právě u takto již dlouhodobých, mezigeneračních sérii her. Hraju starší díly čerstvě, každý si užívám pro jeho zcela unikátní kvality, detaily, příběh, stejně tak defakto i každý z těch dílů po devítce, respektive po roce 2000. Kdybych si určil nějaký z dílů, jako TEN PRAVÝ FF, nebo jakousi definici toho, co FF znamená, vždycky nutně a zákonitě ze srovnávání s jiným dílem FF vyjde nějakým způsobem oponent srovnání horší, slabší, v něčem ochuzen nebo obohacen. Tyhle fanouškovské, z mého pohledu dogmatické postoje a zatvrzelost je něco, co by ve skutečnosti umrtvilo každou herní sérii, stala by se sterilní, uzavřená, kdyby se jejich Tvůrci potřebují a je to nevyhnutelná zákonitost, tvořit neustále nové nápady, nikoliv recyklovat. Za tento odvážný tah, tedy proti dogmatům, nesmírně cením a už v tomto kontextu je z mého pohledu šestnáctka ohromnou úlevou od všech těch rádoby FF herních pravidel a mechanik. Není to náročné, zároveň produkčně a umělecky na vrcholu do současnosti vytvořených, virtuálních, interaktivních děl obecně. Není tam prakticky moc co dělat, hlavní je tady příběh, vedlejší questy jsou defakto rozšířením lóru, sledují výhradně kontext fungování světa a lidí v nich a za tohle jsem právě vděčný, nepotřebuju v každé FF hře apriori tytéž postupy a mechaniky, fakt už ne, od toho tu je paralelně FF VII Remake, který v mých očích není ani o chlup lepší, nebo horší FF hrou, než je šestnáctka. Jsou zásadně jiné. Remake sedmičky tu mám rozehraný společně s původním originálem, kde držím krok napřed pro vlastní porovnání zážitku a musím říct, že v lecsčem mě originál baví víc. Po těch xx letech vidím, kde se angažují opravdu kvalitní tvůrci, kteří sledují zcela jiné tvůrčí potřeby, potřeby své, než potřeby řekněme koncových hráčů. To spíše sledují lidé byznysu, obchodu s hotovými produkty na trhu. Ale umělci? Ti vám na vaše JRPG zažité požadavky defakto dlabou. Už prostředí, environment je sám o sobě zpracován umělecky i technicky precizně, že prakticky každý objekt, stavba, městečko, místečko působí velice věrohodně. Už samotná biodiverzita vegetace je velice realisticky rozmístěna. Skály působí až fotorealisticky. Tenhle díl není odlišný jen z hlediska herních mechanik, ale zásadně se liší i v přístupu k environentu, který působí místy až dokonale středoevropsky, spousta míst velice připomínala Národní park České Švýcarsko, které jsem procházel a fotografoval loni, nebo louky s lesy v Krušných horách. Různá odpočívadla u vody. Ve hře je doslova tuna detailů a skvělého designu, nad kterým musel někdo opravdu přemýšlet a vycházet z průzkumu reálií. Už samotné stavby je radost prohlížet a nasát tu atmosféru uliček, zákoutí, čistě při ten pocit. Tahle hra má kvality, velice konkrétní a specifické pro jejich autory a jedinečnou spolupráci, tedy syntézu, která vytvořila zase něco unikátního, umělecky hodnotného. Ve hře zazní mnoho zásadních myšlenek, témat, lidé a hrdinové se tady nechovají jako pubertální infanti s plnou hubou cool hlášek, což třeba pro mě docela mínus u Remaku sedmičky, kde je mnoho situací, kdy postavy jsou fakt infanti. Naštěstí Cloud je dokáže celkem dobře vyvážit, tím, že jeho prostor je stále ten hlavní. Na vše je potřeba vícero úhlů pohledu, které vyžadují už nějaké vlastní úsilí.

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Hotovo, Platina je doma, hoši. Jednoduchá byla. To mi přišli těžší i Platiny z Pixel remasteru FF I - FF VI.🙂

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。

@AsuraCZech: Takže teď budeme slovíčkařit a vysvětlovat si, co znamená hyperbola? 😁 A proč sem pleteš Reddit, o kterým jsem nenapsal ani slovo? Buď vedeš nějakou pofidérní dvojitou konverzaci sám se sebou, kdy i zároveň reaguješ na mě, nebo už se do toho začínáš nějak zamotávat... Nezajímá tě, co si kdo myslí, ale musíš to stejně všem oznámit. 😁 Tímto vyjádřením a reakcemi si sám sobě protiřečíš... Ale okay, pojďme se vrátit k FF VII a k obecné kritice FF.

FF VII byl ten díl, který odstartoval mánií kolem této série a je jeden z nejprodávanějších v historii značky, takže už jen tento bod jak si rozporuje tvoje původní tvrzení. To, že i v té době, stejně jako před 7 lety, kdy série odstartovala v US, existovali puristi, co hejtovali sedmičku, byla spíš výjimka, ne pravidlo, zvlášť v předinternetové době, kdy na síti trávili čas hlavně "podivíni" a asociálové. Je dosti zavádějící se ohánět nějakými názory úzkou skupinkou hráčů a dávat to do rovnítka s dnešní dobou, takže znovu - ano, je to špatné přirovnání z důvodů, které jsem vypsal výše a stejně tak z těch, které ti předkládám teď.

Krom toho, když pomineme již zajetý folklór o nových FF, které nejsou to "právé" FF, všechny hry v této sérii jsou v něčem velmi nedotažené či přímo zmršené a zasloužily si za to kritiku, před kterou jejich fanoušci vždy naopak zavírali oči a snažili se to právě okecat tím, že kritiky házeli do stejného pytle s puristy, kteří jsou spíš jen takovej mýtus. Něco, na co je lehké ukázat prstem, než si zkrátka přiznat, že ta jejich oblíbená hra má zásadní problémy. 🙂

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord

@ΛNĐ3RLΛ: Tisíc? Ne, to bude mít tak cca tři možná ctyři stovky hádám, což beru jako takový průměr když si o něčem chci pokecat a FF je něco, co stojí za to tomu obětovat pár sekund 😁 Ale jo, vyjádřil jsem to trochu špatně, to je tak když člověk spěchá k PSku, chtěl jsem tím říct že je mi ve výsledku jedno, co si kdo myslí a nijak tomu nepodřizuji svůj vlastní názor a nezmění co pro me je FF a není. A i když je reddit dobré místo, tak rád pokecám i s hráči z naší malé kotliny a konverzace o deseti slovech je dost zdlouhavá na netu, pokud tedy tam obě strany nejsou nonstop. Plus bylo na místě kromě chvály zmínit i nějaká negativa.

Kakadouch: Dost se spekuluje, že by mohl být pro nové MMO, protože i když 14 má mít 10 letý plán před sebou ještě, tak Yoshi se nikdy netajil tím, že za svůj život by chtěl ještě nějaký MMO udělat. I když mi to přijde trochu přitažené za vlasy a pochybuji, že je na to v blízké době vhodná chvíle.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
😁1

@AsuraCZech: Je ti jedno, kdo si co myslí, abys to následně "potvrdil" svou slohovou prací o 1000 slovech. Okay. 😁

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

este taka drobnost, FFXVI ma najnovsi engine ale zatial neprezradili co je zac.

Netusim ci to tu bolo, no na skodu to urcite nieje prejst si rozhovor s Naoki Yoshida, je to zaujimave citanie hlavne to objasni niekolko veci okolo hry link

Kainé
Kainé #A2

@Kakadouch: tak jasně, OLED má rychlou odezvu pixelů, proto je dost problém na něm hrát 30FPS hry. To už jsem tady i psal, že ti co hrají na jiné technologii, můžou mít jiné vnímaní FPS u her. Já sám to tak mám. Ve finále jsem vůbec FPS skoro neřešil na LEDce, pokud to samozřejmě nebyl Bloodborne apod šílenosti, na OLEDu je pro mě FF XVI místy fakt až nepříjemné díky kombinaci vysokého input lagu, 30FPS a motion blur. Psal jsem to tady po demu, že jsem z toho měl i migrénu, to neberte jako hate, prostě jsem to tak měl, teď už je to lepší samozřejmě, ale stále to není komfortní.

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord

@ΛNĐ3RLΛ: Ne, zcela upřímně je mi jedno co si kdo myslí 😁 Celkově jsem heretik který nikdy moc nemusel FF7, vždy jsem měl radši FF8 a 9 z počátků 3D éry, ty mi sedly více. Stejně tak 16 mi sedla narozdíl od FF7R který mě nebavil samotnou hratelností, protože mám rad středověké epické fantasy to nebudu zastírat ale dokonalé to není jako žádná hra, i když většina výtek je spíše jiného rázu, například absence dabingu u některých dodatečných rozhovorů, kdyby to bylo u většiny vedlejších questu nic neřeknu i když mě to u japonských her dnes už irituje, jenže ty jsou tady dabované a vlastně chybí jen u volitelných rozhovorů vedlejších postav ale vzhledem k tomu jak málo jich je a že je to jen pár vět vždy, mí přijde že nemohli nic ušetřit 😁 Takže nechápu tohle rozhodnutí.

Potom meče, opravdu si mohli dát záležet u těch animací, ne prostě že jen meč da na zadá a on se zasune nějak magicky do holstru, nebože většině zbraně jen levitují u pasu 😁 To jsou prostě věci, co už by u takové hry s takovou produkční hodnotou měli pořešit, obzvlášť když tam je hromada jiných mnohem menších detailů.

Potom příběhově SPOILER! SPOILER! SPOILER! Znovu setkání s Torgalem je hodně úsměvné, rozhodně se to dalo vymyslet mnohem lépe, stejně tak většina ženských postav mi přijde, no že jsou to už moc ohrané archetypy obzvlášť v Jap tvorbě a vyloženě mě štve, jak propagovali Benediktu a byla prakticky jen štěk, protože ta její postava mě fakt zaujala a měla větší potenciál, celkově Maehira je asi pro mě osobně zatím tak trochu největší slabina FF16, ne že by jeho příběh byl špatný (což nemůžu posoudit, zatím jsem hru nedohrál), to v žádaným případě, jen prostě je řekněme hodně "zastaralý" v určitých aspektech.

Prozatím je to ale dle mě hodně solidní hra, i FF aspoň pro mě, kam se umístí v osobním žebříčku se ukáže po dohrání.

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

@A2: tento clanok objasni situaciu link o tejto problematike je pisane malo ale je to jeden z dovodov preco stale nepreferujem oled, ten gif cca v strede to je to co sa deje

Kainé
Kainé #A2

Když vezmu progres u postavy, tak to RPG není, ok teď pod názvem RPG skryjeme každý Horizon, ale nalijme si čistého vína, tyhle rádoby akční RPG nejsou RPG, takhle hra není RPG a už vůbec ne JRPG. Nejpřesnější označení by bylo akční adventura s RPG prvky a hack and slash combatem. RPG aspekt je marginální oproti ostatním aspektům, když ve finále i utrácení pointů za ability připomíná více DMC než FF.

Definice pro FF může být opravdu pro každého trošku jiná, ale snad se všichni shodneme, že by to mělo být alespoň trochu RPG. Tenhle vývoj mě netěší a ve finále by neměl těšit žádného fandu FF.

Já tedy nejsem žádný velký kritik posledních FF. Jo, Návrat Lighting byl strašný, ale ve finále jsem cajk se všemi díly. VII Remake a XV mám hodnoceno dost vysoko. Např. combat Remaku považuji za skvělý kompromis mezi dobou minulou a aktuální, který navíc funguje, ač RPG prvek je tam okleštěný, tak to pořád splňuje alespoň částečně definici RPG. Tady už musíš zapojit hodně fantazie, aby sis to RPG obhájil.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。

@AsuraCZech: Haters gonna hate, nebo-li věční stěžovatelé tu budou do konce věků. Umět pak rozlišit legitimní kritiku od jen prachprostého hatu bychom snad ale měli být ochotní, pokud chceme vést seriózní a upřímnou debatu na toto téma. Nebo sem přišels jen sám sebe přesvědčit, jak skvělá FF XVI je a fanoušci FF omezenci bez nadhledu? 🙂

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord

@ΛNĐ3RLΛ: Není to špatné přirovnání, jen si člověk musí projít tehdejší názory a ne ty dnešní. Spousta lidí tvrdila jak je to moc ukecané, pro teen děcka nepříliš dobře stravitelné vyprávění, že je to dobrá hra ale ne moc FF, což je prakticky něco, co se opakuje stále dokola u většiny dílů, diskuze jestli FF je FF a jak moc je to případně FF 😁

A FF16 má k HnS hodně daleko, ten žánr mám rád a ono se to jen tak tváří, jasně je to akčnější a více "epické" ale označil bych to jen za akční jrpg.

Stejně tak i FF se musí vyvíjet, ne jen spoléhat na hard fanoušky co už dnes mají vlastní děti nebo i vnoučata, kdyby nepřilákali i novou krev tak žádný FF za 20 let nemusí už existovat nebo se vůbec zaplatit v takové produkční hodnotě, jako je právě FF16.

Je tedy přirozený, že stejně jako tahové tehdy nahradili v XII realtime souboje, tak i tady se kombat styl mění zase s dobou.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍1

@AsuraCZech: Špatné přirovnání se sedmým dílem. Sedmý díl totiž přechodem na 3D neztratil nic, co můžeme považovat za důležitý aspekt JRPG žánru. FF XVI je hack 'n' slash, který nemá už moc společného s RPG. Jedna věc je, když fanoušci nadávají na změnu designu úrovní, na změnu kamery nebo změnu soubojového systému z tahového na akční, druhá ale potom přechod na úplně jiný žánr, který více prvků odstranil, než aby jen změnil či dokonce přidal.

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord

@Flash: Ono FF je vždy tak nějak o změně, ono když si člověk projde dobové recenze k FF7 (většinou milovaným díl) tak tehdy taky spousta z nich psala, jak zahodili svojí tradici, jak ten příběh i celé pojetí je jiné, celý přístup atd. a že už to není FF a s přechodem na 3D zahodili ledasco. Tím samým příkladem FF12, jak je to spíš Star Wars než FF, FF15 že je to jen Kingdom Hearts převlečený do FF atd.

Dnes je prostě je smůla, že mezi každým regulérním dílem je dlouhá doba, takže když někomu tehdy nesedla FF8 tak za cca rok a něco dostal FF9, jenže teď když zrovna ti ten daný díl nesedne musíš čekat několik let než přijde další a nemáš jistotu, že ti ten sedne 😁 Takže každý by nejradši chtěl FF ve stylu jaký nejvíce sedí mu.

Dle mě osobně je FF16 ve svém nitru stále FF, jenže i tohle je prostě hodně subjektivní protože pro každého FF znamená něco jiného, ne jen kuře, plyšák s anténkou, Cid nebo Biggs s Wedgem. A upřímně, když tak procházím FF reddit, tak mi to přijde mezi hc fanoušky jako u každého dílů, pro některé je nej a pro jiné není, naopak jsem byl překvapený, že to není horší hejt fest 😁

Jako osobně, většině těm, které nebaví tento styl a teskne po starých dobrých časech, doporučím FF14. Ano je to MMO, jenže stejně tak je to takový láskyplné vyznání právě Sakaguchimu a celkově starším dílům, které si můžete naprosto užít sami a dostanete ságu, jako žádnou jinou. :)

Kainé
Kainé #A2

@Kakadouch: Grafika je dobrá, jak jsem psal, na PC to bude pecka, bavím se o rozlišení, to není dobré prostě, samozřejmě hraji v quality režimu, ale i moje oko vidí, jak to rozlišení není dostatečné, celá hra působí neostře. Hráno samozřejmě na 4K OLEDu. Hra má i extrémně vysoký input lag, proto těch 30FPS není dostatečné na OLED, když k tomu přičteš motion blur, tak to na mě působí hrozně nekomfortně a to hraji po chvilkách. Zážitek v tomhle směru nemám ani zdaleka 100%.

@ΛNĐ3RLΛ: Ta hra mi v rámci té tunelovosti evokuje už propíranou XIII. Takže i díky tomu hra působí zastarale. Já jsem se teď dostal do té otevřenější oblasti, tam je to lepší, ale těch prvních 8 hodin je čistokrevný tunel.

Flash
Flash #Jrpg/rpg

To vnímání série se muže lišit ale těch opravdu hc fandů FF kterým se FF16 nelíbí není zrovna málo s je to slyšet mnohem víc než u FFXV. To ze je něco špatně je evidentní a doufám ze to vnímají i v SE. Ne ze bych si myslel že to něco změní, prodeje budou ok, non hc FF komunita a GoW/Horizon mainstream to utáhne jak nic, koneckonců je to hra pro ně.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。

@Kakadouch: Můžeš mít TV jakou chceš, pokud ale hra nemá vypnutelný Motion Blur, bude to mazanice v jakémkoliv módu... Některým hráčům dokonce způsoboje bolest hlavy, nevolnost a dost si na to stěžují, na což už stihli zareagovat i vývojáři vyjádřením, že se na to podívají... To prostě neokecáš.

@A2: Té tunelovosti jsem se obával nejvíce a teď mě hra ještě více odrazuje. Připomíná mi to spin-off Strangers of Paradise od Team Ninja, který má skvělý souboják, ale ten neinspirativní tunelovitý level design a opakující se nepřátelé bylo tak ubíjející, že jsem to prostě nedokázal dohrát. Přitom ta hra měla i pár zajímavých bossfightů (příběh taky nebyl jen do počtu), jenomže ta cesta k nim, to se prostě nedalo...

Kakadouch
Kakadouch #PS5-NSW

@A2: poriadny tv aby si nemal mazanice a hrat primarne v kvalitnom rezime. Ten sami problem mam s monitorom je to vyblednute obraz obycajny ale to v kazdej hre.

Ked to prepnem na velku tv ten obraz je nasobne kvalitnejsi vsetko sa trbliece, cierna je cierna, svetlo jasne, obrovsky rozdiel. Mozem smelo tvrdit, ze kto ma kvalitny oled tak ten musi ist v kvalitnom rezime do kolien. To iste plati o hudbe.

Hrat 60fps z polovicnou kvalitou obrazu to by ma nedonutil nikto. Dokonca testy z dema v1.00 vs aktualna 1.02, v1.02 vykazuje horsie snimkovanie ako v1.0 . v.1.03 ktora bola na predstaveni stale neni dostupna. Dalej sa nevie dokazat sledovanie lucov ci tienov v rezime kvality potvrdil to John z DF. Postavy su vynimocne detailne, simulacia vetra, destrukcie, Eikon boje su fantasticke. Rezim QTE bol zjednoduseny aby to hracom nekazilo zazitok, preto aj pri zlyhani to uberie minimum zivota. NG+ otvori dalsiu obtiaznost a to predpokladam uz bude iny save/load.

Uz len za seba, FFXVI je vynimocne dielo. Akcny roman na prve prejdenie.

Leon
Leon #Verum Rex
👍2

@A2: Nebude, Kachlo se obětoval pro tým a vzal to na sebe, netřeba to rozporovat. On poskytl pohled profesionála, pohled fanouška si může udělat každý sám.🙂

Kainé
Kainé #A2

čím více hraji, tím je to pro mě více kontroverzní záležitost a tím více se těším na VII Part II. Naprosto mě zaráží, že postava i sama sprintuje, vím, že je to pro někoho asi prkotina, ale já chci prostě sprintovat sám a ne čekat pár vteřin, než se Clive rozběhne a takových věcí je tam více.

Některé pasáže jsou doslova za trest, dostaneš tunel, kde prostě jenom biješ povinně všechny enemáky. Např. Minotaur má nekonečně moc hp, takže je neskutečná nuda ho x minut mlátit, v rámci jednoho toho samého levelu jsem ho dostal dvakrát, to už jsem měl chuť hru vypnout. Side questy nemá cenu ani komentovat. Naprosto šílený je i pacing, kdy chceš hrát, ale hra ti místo toho dá další filmeček. Otravné jsou i věčné QTE. Jinak za 10 hodin jsem ani jednou neumřel. Proč tam není normální obtížnost od začátku?

Troufnu si říci, že na PC to bude jedna z nejhezčích her posledních let, bohužel na konzoli je to brutálně rozmazané i v quality, takže ta krása tak nevynikne a navíc za 10 hodin jsem si nezvykl na těch 30FPS. Tohle není 30FPS ze Zeldy s nízkým input lagem, tady to prostě cítíš celou dobu.

Ta hra je u mě na stupnici od 4/10 po 9/10 dle pasáže, kde se zrovna pohybuješ. Nechtěl bych to recenzovat. Za mě je to mix Dragon Age+God of War(2018)+ DMC, kde bohužel nejméně je tam z Dragon Age.

@Leon: bude proti recenze?

Leon
Leon #Verum Rex

@mnaca: FF XIII byla v pohodě, protože měla Nomuru.😁 Psal jsem, že jedna z nejhorších, to neznamená, že nejhorší v sérii. Navíc je to dost individuální. Já bych dal třeba FF XIII nad FF XVI, ale mnozí by to měli třeba naopak. Nejhorší FF je pro mně FF II. To jsem si nedávno potvrdil u pixel remasterů. Také je to dodnes nejhůře hodnocená FF v hlavní sérii.

Leon
Leon #Verum Rex
👍1

Dohráno. Když se člověk povznese nad to, že je hra ve 2. polovině silně fragmentovaná a koncepčně se jim to z hlediska příběhu a hratelnosti ke konci trochu zhroutilo, a samozřejmě vezme v úvahu některé nepříjemnosti jako únavový syndrom z věčného staggerování nepřátel, stále se opakující typy nepřátel, limitovaný rozvoj postavy, nepříliš kvalitní questování a všudepřítomný outsourcing...jo, pak je to povedená hra. Doporučuji!

Pohled fanouška? Je to rozhodně nejméně povedený díl v hlavní sérii, a to celkem s přehledem. To není JRPG, vlastně už skoro ani akční RPG, ale de facto hack and slash titul. Jo, vy nevděčníci, budete ještě rádi vzpomínat na FF XV. a FF VII Remake...😈

Draken

Ale mě zase až tak nevadí vedlejší jednohubky v podobě roznést jídlo a posbírat rajčata, alespoň mě to příliš neodvádí od vynikající hlavní linky, která je zatím naprosto parádní😉

AsuraCZech
AsuraCZech #OverLord
👍1

@jirisvec: Tak vedlejšáky jsou prostě v Yoshiho stylu, tedy jak píšeš jen kratičké a rychlé rozšíření lore, myšlenky, nebo dovědění se něčeho o postavách, podobně to měl u FF14 kde je prostě můžeš ignorovat a příběhově o nic nepřijdeš a označil ty, co něco odemykají pluskem. Osobně tam mám už pár osobních oblíbenců, jako SPOILER! hledaní zatoulaného domácího mazlíčka. KONEC!

Osobně se mi tenhle styl líbí, jasně není to třetí zaklínač ale je to takový příjemný odskočení si na max na pár minutek, kratičký náhled do něčeho, a pak rychle zpět k hlavnímu příběhu, což mi k FF sedí víc, než nějaké rozmáchlé vedlejšáky.

Hru Final Fantasy XVI

Najdete také na  www.zbozi.cz

Zbozi.cz

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články