Yoshi-P se rozpovídal o budoucnosti Final Fantasy série, byl by rád, kdyby se o ní starala mladší generace vývojářů
novinka•pondělí 15. ledna 2024•Martin Šmíd•

Zdroj: Square Enix
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama












Komentáře (45)
@Flash: @mnaca: No já to začal hezky pozvolna, beru to po jednotlivých arkách takže jsem si dal nejprve Sky, pak Zero s Azure, Cold Steal, atd. Hlavně to chce si ale dávat pauzy, protože jo snažit se to dávat na zátah je na to vyhořet :D Hlavně ale bych doporučil někdy dát šanci i Sky, Estelle je fakt best JRPG girl a naprostá waifu vedle které Tifa s Aerith si neškrtnou :D
Jinak Vanillaware jsou jistota, ty jsem objevil s Dragons Crown na PS3 a nemůžu na ně dát dopustit, od té doby vždy jasná koupě a uvítal bych od nich remaster
Muramasy. Neskutečně se těším na Unicorn Overlord, miluju i jejich art stl a příběhy taky vždy chytnou za srdíčko. 13 Sentinels: Aegis Rim by si měl taky každý zahrát, tam jsem šel naprosto naslepo a byl jsem překvapený, plus mechové a kajdžu to já můžu :D
@AsuraCZech: Legend of Heroes jsem hrál hlavně čtyři díly Cold Steel a Crossbel části. A jelikož to celé zabere tak 800 hodin mám toho už plný zuby jelikož ten princip gameplaye a flow hry je u všech dílů pořad to samé dokola. Před týdnem jsem měl už prst na koupi Reverie a nakonec jsem to neudělal. Každopádně kdo nehrál doporučuji, skutečně jde o velmi kvalitni věc a pokud nevyhoříte mate co hrát celý rok, možná i dýl :)
@Flash: @mnaca: Osobně jsem měl zrovna ten "akčnější" styl tahového combatu ala prakticky quick time event měl rád, přišel mi tehdy hodně na PS1 zajímavý oproti tomu co jsem znal z FF🙂 Vlastě celkem je to hodně nedoceněná hra.
Jinak, doporučil bych sérii The Legend of Heroes (Trails série) pokud jste nehráli, ta je tak trochu ze staré školy, dostal jsem se k ní před pár lety a osobně nemůžu na ní dát dopustit, považuji to za asi jedny z nejlepší JRPG i když pro někoho může být hodně "utahaná" s pomalým rozjezdem, ale upřímně, jsou tam jdou jedny z nejlepších postav, jejich vývoj atd. co jsem viděl, stejně tak skvělé budování světa. Je to série, která by si nejen u nás zasloužila trochu víc pozornosti i když hádám že většina fanoušků JRPG o ní asi ví, protože v posledních letech se o ní začalo víc mluvit i se lokalizovat 🙂
@A2: Vyhrál spiderman 2 ne? Asi jediný web na světě kde se tak stalo 😁
mnaca - Já často píšu třeba až týden po tom co článek vyjde, to už málokdo reaguje a většinou tam lezou už jen ti které ta hra fakt zajímá. A na jrpg obecně moc lidi nechodí pokud nejde vyloženě o AAA hry jako ff16 :)
Ale přes tohle všechno tu je pořad dostatek lidi co o hrách něco vědí, což pro mně bylo velké překvapení a i celkem často tu jsou solidní diskuze. Takže za mně ok.
@mnaca: Hele uplne v pohode, obhajovat se tady vubec nemusis. Ja ani nikoho konkretniho nejmenoval. :-) Ja to pouze pisu jak to cejtim, me to shazovani prislo takove detinske. Jinak sve myslenky, tady vydava za absolutni fakt kde kdo, to neni zadne novum, jsme na KZ. :-D
@mnaca: vůbec se nedivím, když se ta sekta na tebe sesype, tak je to značně nepříjemné, navíc synchronizovaně tě uklikají a to berou jako vrcholné argumenty, že mají navrch.
Jinak ten exodus byl vidět ve hře roku, kdy TOTK mělo 5%, což bylo méně než Lies of P. Brutus. Na stránce o konzolích bych viděl Zeldu v boji o první místo.
@Starky: ale prosím tebe brepto, že píšeš o shazovaní zrovna ty. Ta Vaše stáj tady vypudila tolik lidí, že to není až zdrávo. Prvně si zameť před vlastním prahem, než tu budeš moralizovat.
Navíc nikdo ho tu nenapadá, ta diskuze by ani nevznikla, kdyby si alespoň pamatoval, co píše a sám svoje texty nenapadal naprosto odlišnými tvrzeními. Přijde mi dost zvláštní, že ten člověk si nepamatuje, co napsal před pěti minutami. Navíc jeho potlačená agrese, která se dere na povrch, taky není úplně zdravá.
Stillalive ma ty prispevky fakt dlouhe, take je ten projev hodne odlisny od zdejsiho prumeru. Al za tim urcite neni, to bude mit mnohem komplexnejsi duvody. Kazdopadne ma v tech prispevcich mnohdy velky kus pravdy. Ono je to psano velice obsirne a rekl bych az nestravitelne, ale nemam problem pochopit co chtel rict. Hlavu i patu tam najdu. Osobnost to vsak bude bezesporu zajimava. :-) Ta snaha nekterych ho shazovat, me prijde ponekud trapna
@Leon: Ale smysl nedávali předtím a ani teď 🤣.
@Leon: Přesně tak, díky za dohledatelný příklad 👍😄
stillalive nepoužívá AI, protože ty dlouhé texty bez odstavců psal na Konzolistovi už cca 13 let dozadu.😀
@ΛNĐ3RLΛ: Vnímám že ty mi to určitě říkáš jak míníš, slušně. Díky za zajímavý postřeh, podobnosti s různě psychicky poškozenými lidmi především z blízkého okolí a to v dílčích aspektech taktéž pozoruji a porovnávám a ano, dávám si veliký pozor, když vidím jak plíživě, postupně se různé poruchy vyvíjejí. Osobně jsem u těch lidí vyzvídal a každý z nich popisoval strašlivé trauma z dětství, brzy drogy, především nebezpečné stimulanty jako ten Pervitin, u některých traumatizující zkušenosti pokračovali do dospělosti a někteří tu už nejsou. Jeden se oběsil, druhý skočil pod vlak. Zní to banálně, ale pravidelná procházka na čerstvém vzduchu může výrazně rozhodovat o tom, jestli se člověk uzavře, nebo otevře. Jsou lidé, kteří mají každodenní zkušenost takovou, že je nic nebaví a nevidí v ničem smysl. Podle psycholožky, s níž jsem hovořil během covidu a půl roku po něm, byl nárůst, který neustále pokračuje takový, že už polovina dětských klientů trpí nějakou formou úzkostí a depresí a u dospělé populace k výraznému nárůstu také došlo. Ono se to zrovna moc veřejně nekomunikuje, že každej druhej opravdu žere silná psychofarmaka od psychiatra. Já si pomohl prostřednictvím meditací a později v kombinaci s mikrodávkami psilocybinových hub vlastního sběru. Což je oblast, psychedelika, kterou výrazně aktivně studuji od doby, kdy se mi podařilo překonat ty nejhorší stavy a to ve výsledku nadobro. Z vlastní zkušenosti se domnívám, že psychedelika se stanou novou revolucí v medicíně po jejich profesionálně dostupné aplikaci pacientům, u nichž nejsou ryzika naopak zhoršení stavu. Člověk musí vždycky mít na paměti, že každým lékem si lze i fatálně ublížit.
@mnaca: Good luck s kombama v pozdější fázi, to je oser na desátou, ale jinak supr. Meli by tam být dvě verze. Pal i NTSC, tak možná zkus na ty menu.
Stillalive - však v pohodě, nic špatného jsi neprovedl jen prostě píšeš jinak než je člověk obvykle zvyklý. Snad 🙂
A jdete už spát sakra, půl třetí :D
@Flash: Chápu, poněvadž se učím používat slova čistě účelově a tak je i používám. Možná to bude i tím, že za celý život jsem nepřečetl pomalu nic jiného, než vědecké články, knihy, odborné publikace, všechno vzdělávacího charakteru. Nikdy jsem nepřečetl knihu, kde by byli postavy a děl se tam nějaký příběh. Tudíž tu lingvisticky estetickou stránku postrádám. Jsem zvyklý na čistě účelové psaní, kde je alfou a omegou význam a jeho komplexní vysvětlení. Studoval jsem technologie, kde je v učebních knihách terminologie místy opravdu jako odjinud. Ale nebaví mě ani čtení, ani psaní, je to však nutné pro stávající způsoby komunikace, tak že jo, píšu jak píšu a hlavně to po sobě čtu pro překontrolování kontextu.
@stillalive: "já vidím práci s myslí, které se na denní bázi věnuji aktivně 15 let a tak není pro mě problém myslet jak myslím a přijde mi to naprosto normální."
Přesně něco ve stejném duchu mi tvrdí jeden můj rodinný příslušník. Želbohu, menší háček je v tom, že má diagnostikovanou schizofrenní afektivní poruchu a k tomu bral 5 let pervitin...
Neříkám tím automaticky, že ty jsi stejný případ, jen být tebou, dával bych si sakra pozor na své vlastní myšlenky, jež můžou člověku doslova "rozložit" jeho ego, což pak většinou vyústí v nějakou poruchu, o které se mylně dotyčný domnívá, že je pro něj osvícením. Mezi šílenstvím a relativně zdravou myslí je natolik tenká hranice, že poškozený nemá žádnou šanci poznat, kdy už přešel na "druhou stranu" a nejhorší je pro něj si samozřejmě takovou skutečnost vůbec přiznat.
Hlavně ti tohle nepíšu jako formu posměchu, nebo abych ti nějak křivdil, ale spíš jako něco k zamyšlení, protože ta mnou citovaná tvá věta o pracování s myslí mě dost zarazila, jelikož se tady u tebe objevuje stejný pattern, který znám z první ruky - povrchní dvojznačnost, filozofické úvahy bez logiky a často si protiřečící... Si učebnicovým příkladem amerického filozofa a kognitivního vědce Daniela Denetta a jeho výrazu "deepity" (nemá český ekvivalent). Deepity podle něj znamená říkat něco se dvěma významy – jeden triviálně pravdivý, druhý hluboce znějící, ale nepravdivý nebo nesmyslný. Dennett to ilustruje výrazem "Láska je jen slovo".
@stillalive: Co já vím jak to je. Ale jestli používáš Ai k filozofickým debatám o FF tak jsi dobytek. A pokud ne tak to máš jak návod k Ibalginu. Asi jsi tu mysl cvičil moc, čoveče.
začíná to byt hororové, nikdy by mě nenapadlo, že konzolista bude napaden parodií na Shodan.
@Flash: Rozhodně věřte čemu chcete, rozhodně tento kolektivní nonsense není v mé moci jakkoliv řídit. Já sám si tím však utvářím postupně obrázek o tom, z čeho všeho jste každý jeden z vás schopni vydedukovat totální nesmysly a ještě jim následně věřit a kolektivně se tím bavit. Toto už jde mimo mě. Za sebe vím kdo jsem, jak se cítím, co myslím a co píšu a nepotřebuji z mého úhlu pohledu ke svému čistě jednoduše hovorovému projevu ničí asistenci, ani vaší, při vší úctě k dobře míněným, "neegoistyckým" radám. V tom sobecky arogantním případě některým alespoň na chvíli dává pocit moci nad někým, tím že přispěchají s radou, na kterou se nikdo neptal, vykonstruují argumentaci, vyhnou se konfrontaci s argumenty, které osobně nechtějí, odvedením pozornosti jejich diagnózou a poukázáním co je podle nich na tobě špatně a většinou se pokouší následně o zesměšnění, čímž docílí úplné ignorace veškeré argumentace, včetně té, která se jich nelibě týká. Tam kde vy vidíte AI, já vidím práci s myslí, které se na denní bázi věnuji aktivně 15 let a tak není pro mě problém myslet jak myslím a přijde mi to naprosto normální. Takto, jak už jsem říkal, se projevuje zoufalost. Snaží se mě zbavit a tím mé argumentace. Znám to dopředu i pozpátku, protože se s tím v diskuzích setkávám celý život, proto. Tohle jsem já a komu se to nelíbí a hodí, ať si nakonec myslí co chce. Mě osobně se to nijak nedotkne. A však musím poukázat, že určitý přehled o situaci si tu už nějakou dobu tvořím. 😉 Jenže studuji lidskou psychologii přímo v praxi všude kde je možno, tudíž včetně sebe a především sebe, dělám to už zcela přirozeně jako dýchání, je pro mě významně zajímavé jít těm lidem ještě naproti dál a sledovat, kam až budou schopni zajít. To jsem já. To mě baví. Asi jako hudba, kterou tvořím, protože musím, mám hudbu v hlavě pořád. Dělám spoustu toho, co mě zajímá natolik, že se tomu věnuji takřka celý život a i zde jsou pro mě cenné lekce, ačkoliv pro mě významu zcela vzdáleného tomu, který si dotčení myslí a chtějí myslet. So it's simple. Jenže protože někteří již realizují záměr mé "likvidace" a usilují o vyčištění volného pole působnosti pro jejich další děravé argumenty, aby již nedocházelo k dotčení z poukázání na nedostatečnost jejich argumentace. A je dost vidět, že někteří jsou tu již dost zběhlí, naučili se automaticky druhého odstřelit. Už nepřemýšlí jestli je jiný kontext, chytí se myšlenky a Hotovo. Jsme teď mimochodem v situaci které pro sebe pracovně říkám "drž hubu, já vím líp než ty, co si svým vlastním textem myslel". Absurdní, přesto se to tu děje. 😉
@stillalive: to jsou za mně osobně kecy v kleci a rozpitval bych to dopodrobna, ale je to moc dlouhý a vlastně ztráta času. Tím chci říct ze to vidím jinak, a to tvé ti neberu. Pokud to je tedy tvé. Kluci nademnou mně teď rozhodili s tou Ai že se sám nevím komu vlastně odpovídám 😁
@mnaca: jj, to A.I mě nějak nenapadlo, jsem prostě stará generace 😁. Nakonec to přece jenom nebude porucha :D.
@mnaca: mě napadlo, že to diktuje přes iPhone a pak to sem tapetuje😁.
No tyvole pánové, konspirujeme? Prý AI, já se z vás...😂 Řeknu to tedy teď sám za sebe - veškeré své komentáře píši rovnou tak, jak je tvořím v hlavě. Mám nosnou myšlenku a rovnou skládám souvětí. Dodatečně edituji pořadí slov, nebo celou skladbu vět, dokud se mi nepodaří sdělit kýžený kontext, který je pro mě alfou a omegou a forma mi pouze slouží k aktuálně nejvhodnějšímu vyjádření. Většinou celý text vzniká hned napoprvé na místě. Mimochodem, osobně jsem dosud služeb žádné AI nevyužil ani přímo, ani zprostředkovaně, ale plánuji v blízké budoucnosti řešit její možnosti při vývoji vlastní hry. 👍 Tedy až budu s její pomocí schopen generovat 3D modelování na základě skenování ať už environmentálních objektů, tak lidských tváří, vytvářet komplexní animace, editovat dialogy, no zkrátka dělat fůru věcí jako bych měl k dispozici skupinu nezbytných lidí, které normálně člověk potřebuje. A rozhodně to bude filmově pojatá, příběhová hra. Tak a teď se teprv máte aspoň čemu smát 😉😂
@mnaca: Používá velmi rozsáhlý slovník všemožných výrazů, které bych já osobně asi nebyl schopný skloubit dohromady. Resp. by mi to trvalo dlouho.
Vlastně to působí celé skoro jako kniha, nebo jako stroj.
@mnaca: Tohle za 5 minut možná ani za 10 minut nikdo nenapíše a ještě to musí vymyslet z hlavy.
Tak si spočítejte kolik času by strávil jen psaním. A takových článků píše několik denně.
@stillalive: Píšeš tak dlouhé články, že to skoro vypadá, že je to dělané UI.
Značka je jen symbol, idea, konstrukt, není to nic celistvého a soběstačného. Proč? Jednoduše proto, že FFI je výtvorem konkrétních lidí, z jejichž osobitého citu a umu vychází výsledná práce v takové formě a a obsahu, který odpovídá společné chemii lidí, kteří konkrétní hru stvořili. Každý hlavní FF díl série odpovídal většinou své době a konkrétním lidem, kteří za jejich esencí stojí. Je to neopakovatelné a to pokaždé. Každý díl je neopakovatelný, nikdo nezopakuje tu chemii. FFXVI není pro mě další FF ze série. Je to pro mě úplně nová hra, jak v kontextu tvůrčího týmu jedinců, tak světem i příběhem a jeho provedením, který ve svém výsledku odpovídá práci těch konkrétních lidí. Proto mě ty fanouškovské tendence vůči sériím zcela míjejí a dokonce tam vnímám silnou zakonzervovanost, která ve své podstatě je proti jakékoliv změně. Řekl bych, že většina hlavních dílů série jsou velmi kvalitní hry vysokých produkčních kvalit své doby. Já nevím proč je vlastně vůbec pro někoho důležité, jet vnitřní a vnější dohady o tom, který FF je ten pravý FF. Podle mě debata o vzduchu by byla užitečnější. Když vezmu dobu od FFX po současnost, jako reálně každý ten díl, mimo online, když vyšel a já ho rozehrál, pokaždé od prvních minut jsem si užíval parádní prezentaci, příběh, souboják, postavy, svět. X, XII, XIII, XV, XVI. Co hra, to zcela vlastní řešení soubojového systému, pokaždé jsem přijal nová pravidla, což mě osobně přijde normální, že když dostanu novou hru, první tak se seznámím s herními pravidly a příjmu je. Nevidím význam v tom hrát třeba desítku a chtít, aby měla jiný souboják, jiná pravidla z jiného dílu, "toho pravého". No od toho tu jsou jiné hry, ty které to mají. Nicméně člověk to má podstatně zjednodušené už tím, že každé FF mám vlastní svět, postavy, příběh. FF si představuji jednoduše jako vesmír a každý z těch světů jednoho FF je prostě planeta někde v solárním systému toho samého vesmíru, kde se odehrávají příběhy těch, kteří tam žijí. Nic složitého. Nicméně k XVI jsem přistupoval podobně, neměl jsem představu co by tam mělo být, ale naopak jsem byl ve svém známém očekávání "s čím přijdou tentokrát?". Každý si tam ty klacky háže sám ve své vlastní hlavě, kde se celá jeho značka už nejspíš zcela utopila v nostalgii a neustálých projekcí již zažitého do přítomného. Každého věc. Já osobně si ty hry nehodlám kazit, když zcela objektivně jsou to kvalitní hry ve většině případů. Řekl bych že to samotné logo Final Fantasy sice ty hry prodává, ale zároveň jim škodí, některé více, některé méně, to záleží, nakolik si vývojáři dovolil udělat zase něco jinak. Já osobně nezanevřel. Byla tu éra v podstatě do roku 2001, kdy konkrétní hlavy stáli za konkrétními hrami a pak prostě někteří odešli a začala éra nová s jinými lidmi. Možná je dobré poděkovat a umět se s věcmi důstojně loučit - v tomto případě prostě pochopit, že ty hry a jich tvář přichází a odchází s lidmi, kteří za nimi stojí. No a lidé přicházejí a odcházejí. Podle mě je dokonce vrchol drzosti chtít po jiných tvůrcích, lidech, aby pro vás dělali to, co dělal někdo jiný před nimi a chtít, aby to bylo taky takové. No nebude ani se všemi penězi světa. Jestli má každý člověk s něčím určitě problém, tak je to vystupování z komfortní zóny již známého, problém, který se samozřejmě zamlčuje. Za FFXVI jsem vděčný úplně stejně jako kdysi za FF X, XII, nebo VIII a IX, nebo Tactics, nebo XIII, nebo XV. Úplně jedno, protože žádný není jako ten druhý, nikdy nebyl a nebude. Proto je mi v podstatě líto těch, kteří pořád doufají v něco, co nikdy nebylo reálné a tudíž možné už ze samotné podstaty věcí. Nerad říkám, že Ježíšek zkrátka nepřijde. Buďte rádi, za to co jste už dostali a neotravujte životy dnešním vývojářům naprosto nerealistickými požadavky. Nepřináší to nic jiného než vzájemnou frustraci.
@arnold: FF XVI? Kachlo.
@ΛNĐ3RLΛ: Kdo to recenzoval ?
No FF XVI za mě má více těch špatných postav, jak dobrých, hlavně co se týče záporáků. Největší zklamání pro mě ale byla Jill. Naprosto plochá a stereotypní Fem sidekick postava, jejíž 5 minut slávy kdesi v polovině hry, si nakonec pro sebe uzurpoval Clive. Milostná scéna s Clivem pak taky pro mě vyšuměla do ztracena, protože tomu nepředcházel kvalitní build up, jako má například Cloud a Aerith, či Squall a Rinoa.
Dále bych mohl pokračovat se Sleipnirem, kterého vývojáři se strašně snažili prezentovat jako něco ultramystického, aby pak jeho legenda umřela v osnovách bezduchého pěšáka.
Barnabas vypadal nejvíc nadějně a doufal jsem, že on nakonec bude onen "final boss" a ne "bezcitný Bůh" - viděl jsem v něm jisté podobenství s Golbezem z FF IV, stoický válečník, z kterého se bohužel posléze vyklubal idiot...
Benedikta měla obrovský potenciál, který taky samozřejmě museli zabít hned v zárodku. Hugo byl nevýrazný brute/tyran, snad nejnudnější postava vůbec.
Ostatní vedlejší postavy jsou solidní až excelentní, jako například Dion, a Clive se mi taky popravdě dost líbil celkově. Bohužel FF XVI se podařilo uchopit ono kouzlo FF až nějakých posledních zhruba 20 hodin. To, co tomu předcházelo, mě nudilo a nebo mělo příliš krátký vývoj, abych si k tomu vytvořil nějaký hlubší vztah. Přijde mi tak nějak obecně, že vývojáři se asi báli, že průměrný Gen Z hráč s ADHD bude mít problém udržet pozornost u příběhu a budování světa, že to vzali celé tak nějak hopem a soustředili se nejvíce na bossfighty a excentrické cutscény.
Jinak jakožto milénial jsem v tomhle taky boomer a souhlasím se Stefim a Flashem, že tohle je největší zklamání roku.
@mnaca: kdo by si taky chtěl stavět příšerky na hlavu. Že to dokázalo milion lidi je vzásadě zázrak :)
Ja se původně chtěl omezit na ten můj první stručný příspěvek jelikož vím že moje boomer projevy ohledně FF nemají šanci uspět a musím s tím mezi další boomery kde se můžem plácat po rameni a je nám dobře 🙂
SE to u mně zachraňuje vydáváním remasterů a portů kde jsem spokojený takže je mám pořad rád.