Yoshinori Kitase: Musíme současné moderní hry nabízet co největšímu množství hráčů, nemůžeme být závislí na jedné platformě
novinka•neděle 29. prosince 2024•Martin Šmíd•

Zdroj: Square Enix
REKLAMA
REKLAMA
Tvoje reakce na článek
Galerie












Reklama












Komentáře (38)
@STAR64: To je hnus. Bavilo tě to ještě po tomhle ?
Outlaws za 200M až 300M v dolarech a za 3 měsíce je na disku za 799,- + to ještě střelíš za 500,- Já to bral za 3490,- v ultimate edici a ještě mi napsali že mám po 3 dnech začít od začátku že patch rozbije savy, neskutečný ;)
Myslím si totéž, velcí manažeři chtějí jen, " větší, barevnější, efektnější " atd. Ti nechápou nic. Generace vývojářů, kteří vytvářeli hry pro hráče , je z velkých studií dávno pryč. Poslední příklad CD projekt. Leadry z W 3 nahradil jako Lead designer bývalý herní novinář, který nikdy hry nevyvíjel. Asi jen ideově dohlíží.
Oni si myslí, že náležitě drahou reklamou do nás natlačí ty své splašky. Vlastně nás nesnáší a mají nás za idioty. Věřím ale, že tenhle přístup nakonec ztroskotá a tihleti odejdou do zapomnění.
Plague tale innoncence stálo 10M v eurech a requiem 33M. To je za pusu...
Tak Witcher 3 byl vyrobenej v Polsku, Astro bot v USA. Platy, inflace, reklama...
@STAR64: to je budget na úrovni Witchera 3, když budu ignorovat inflaci. Šílený budget na takovou hru.
Tak ono když vypočítáte že Astro bot stál 75M v dolarech prej + reklama která byla masivní dejme tomu za 25M tak jsme na 100M. To těch 1,5M co se prodalo za plnou tak tak zaplatilo...
@Kainé: Ne, moje argumenty by byly převážně stran gameplaye (a samozřejmě kamery). Ale chápu, je to FF tam to nevadí...
@mnaca: "...a nikdo s tím už nic neudělá, dokud budou náklady stále růst..."
A tohle je právě momentálně ten největší problém. Náklady rostou, přesto, že to nikdo po vydavatelích nepožaduje, aby vytvářeli čím dál větší a produkčně narvané hry. Vydavatelé vůbec nemají ponětí, co hráči chtějí a tak předpokládají, že čím více "draze" hra bude vypadat, tím více potenciálních zákazníků osloví.
A pak ve finále přijdou na trh dvě doposud neznámé studia v AAA kruzích, které vyvíjely pouze mobilní hry a udělají dva hity, jejichž budget nepřesahl 50 milionů dolarů (Stellar Blade $30 milionů bez marketingu a Black Myth: Wukong $40 milionů bez marketingu).
I rest my case. 🙂
Tvl to se nedá číst. Bez diakritiky a ještě slovensky. Je to dlouhý jako prase a ke všemu je to změť choré mysli, co nemá hlavu ani patu.
@Heymi9615: moc zložité? Veľa rozvinutých suveti? Neni tajomstvo že veľa jedincov s adhd a pod co mali problém v škole a s obecným začlenením do spoločnosti, tak hry ich priťahujú…takze ma tvoj koment neprekvapuje.
Elaboráty, co nikdo nečte. 🤣
@mnaca: ja chapem tvoj pohlad a ano z managerskeho hladiska ich zaujima jedine...zisk. Ano ak predas urcity pocet kusov na dakej platforme a ktomu pripocitas dalsie na inej je to cisty zisk navyse samozrejme. Samozrejme ze ked tie hry vyjdu na launch na inej platforme ako je helldivers vygeneruju vacsi zisk, ako ked sa sem dostanu po case. ALE uz ho gneruju aj prave tej platforme kde sa vydali (marza pre steam atd...co uz je pre sony usli zisk, ale stale len z kratkodobeho hladiska)
Treba si uvedomit, ze su na zaciatku tohoto "zarabania" ale co dlhodobe hladisko? Myslim ze to nam ukazal Microsoft. Ano playstation uz relativne nema ziadnu konkurenciu tak si myslia ze ich uz nemoze nikto ohraozit a budu len zisky z takehoto pocinania. Ale co do buduncosti? Lebo to kam sa dostali bolo vdaka exkluzivnym hram a nie kvalitnemu hardwaru, to si klamat nemusime. Tu ukaze cas lebo zisk z exkluziviek bol ozaj smet v porovnani z online sluzieb a pasinych ziskov z hier tretich stran. Ak sa toto bude do budunosti znizovat tak nastane pruser. A ako vieme tak predaje ps5 uz absolutne neplnia plany.
toto je napisane pekne:
A co si budem ve finále nalhávat, potenciál PC trhu je enormní, což ostatně ukázalo například Helldivers 2, které se prodávalo na PC lépe než na PS:
ale to by fungovalo jedine ak by sa sony chcela stat mutlyplatformnym vydavatelom ale jej plynu zisky ked predava cez ich obchod a ich hry im ani zdaleka nevyrovnaju potencialnu stratu pasivneho zisku z hier treich stran ak to nedajboze nastane taktymto spravanim.
Si pozri Apple: nevydali ani jednu hru a aj tak patria k uplnemu vrcholu firiem co zarabaju vo videohernom primysle...vdaka ich exkluzivnym zariadeniam a pasivnemu zisku z predaja hier tretich stran cez ich store.
Ak by sony vydala svoj vlastny obchod na PC a predavala len tam a uplne by sa vykaslala na steam a pod...v tom pripade plne suhlasim so vsektym co si napisal.
@mnaca: samozrejme ze to neni blbost pre studia ktore su priamo zavisle od poctu predanych kusov. Sem spada ubisoft, EA, Rockstar...
na druhu stranu to neplati pre vydavatelov obchodov ako je steam, epic, sony, microsoft nakolko pre nich ako celok generuje najvacsi zisk predaj hier tretich stran cez ich obchod. Umerne k tomu par predanych kusov navyse su doslova smeti. Staci sa pozriet na xbox pokial mal exkluzivity v dobach 360 tak bol hodny super playstationu, teraz je rad ze predava dake konzole.
Preto sa konzole dotuju, preto su exkluzivity, zarobok na nich je mizivy v poprovnanim z tym co z toho plynie...predaj online, marze, pasivny zisk od druhych. Cize ak to tvrdi daky sef mutlyplaformnej spolocnosti ma urcite pravdu. Ak sef niekde kde maju priamo obchod a su zavisli z predaja sluzieb a hier tretich stran je dost obmedzeny.
Samozrejme netreba zabudat ze zrovna tato hra nebola ziadny komercny hit a predalo sa dost malo kusov co je zrovna dost velky tlak na takych panov ako je pan Yoshinori Kitase co sa zodpoveda zas dakym mongolom co vidia len peniaze. taketiez toto studio neni ziadne first party takze pre nich je nutne tu hru dostat na co najviac platforiem, z tohoto sa odvija cely ich zisk a fungovanie. Ale pouzit tento priklad ako vo vseobecnosti no to nie.
S odstupem času je pro mě FFVII Rebirth zklamání. Moc jsem si přál vidět v tom ten vybroušený klenot, ale je to jen jedna ze tří částí, kde se celý herní postup z první části prostě ignoruje a je to jakože "samostatná hra". Za mě je originál lepší, zábavnější a ucelenější hrou. FF hry vždycky ohromovali tvůrčí precizností v audiovizuální prezentaci a herních mechanismech jak technicky, tak umělecky. Rebirth ve mě vyvolává zcela odlišné dojmy, herně to nenavazuje, technicky je to nejhorší FF co jsem kdy hrál, hezké ke tam jak co, generickou herní náplň doplňující hlavní příběh nutno vyzdvihnout taktéž.
Pro mě splňuje definici FF šestnáctý díl, bez ohledu na debilní škatulky (RPG, JRPG, Adventura...). Podle mě tvůrci FFXVI pochopili a vystihli ducha série brilantně a nepotřebovali k tomu ani hluboký RPG systém. Sedmička nebyla můj favorit ani v případě originálu a ať jsem si jakkoliv přál a přemlouval se, aby to tentokrát bylo jinak, za mě to nereprezentuje ani kvalitativní úroveň v jednotlivostech a v celku, kterou si hlavní díly FF série drží a pokaždé imerzi zážitku ještě posunou dál. Za mě předešlý šestý díl je někde mezi těmi vůbec nejlepšími a sedmička originál a vlastně i Rebirth spíš mezi těmi horšími.
Mna by zaujimalo, ake cisla by uspokojili SE. Nikdy im nie je dost...
Pre mna FF skoncilo po FF14. Vsetko co po tom vydali mi uz pripomina skor nejaku sekacku, rubacku liznutu rpg prvkami. FF7 rebirth nemam ani chut zapnut uz.
@Radek Suchy: Neboj. Na něco přijdeme 😃
Pokud všechny hry budou vycházet na všechny platformy tak o čem se tu pak budem hádat 🤔😄
Jasně že je GP cesta. Jako vývojář pumpnout vožralý miliardáře dokud jsou blbý a kupujou pštrosa, videa, pičovinky. 😁
@Alfa sranec: byla to chyba, cesta je gamepass!
@Smegma: ale prd, ovšem nebudu tu vést debatu, ale tipnu si tvoje argumenty: banda čtyř hezkých, teplých kluků na tripu ve vaši řeči buzen.
@Ashitaka: do toho vlaku nastoupili skoro všichni, Babylon byl xkrát odložen, dělal se skoro pět let, bůh ví, co všechno se tam dělo, ale určitě v tom SE nebude nevinně, to neříkám.
@ΛNĐ3RLΛ: XVI je Final Fantasy pro mě, není to RPG, v tom máš pravdu, pro každého FF je něco jiného, pro někoho to může být tahový souboj, pro někoho postavy, pro někoho téma. Já jsem tam FF našel, i když mi absence RPG prvku dost vadila. XVI je za mě herní blockbuster s duší a myšlenkou, přesně to co chybí God of War a podobným hrám. XVI neměla mít cooldowny, pak ten combat mohl být opravdu ala DMC a x hodin to nemusela být combatová nuda, než sis odemknul všechny eikony. Ovšem kritika v rámci RPG by měla jít i na Rebirth, tam ten RPG prvek taky mohl být silnější.
Na PC, resp. Switch to smysl má. Na Xbox ale vůbec. 🤣
@Acemax: Jojo, jebat se s brambora verzí za pár dolarů, to se každému vyplatí. 🤣
@Kainé: FF XV právěže super není, jen to má nálepku Final Fantasy tak je tomu vše odpuštěno. Forspoken tu nálepku nemá a jsme doma...
@czDante92: FF XV prodal na PC hodně i se zpožděním. Problém je, že FF XVI není FF... Můžeme kolem toho kroužit tak dlouho, jak bude potřeba, ale stojím si za tím, že SE si v případě tohoto dílu těžce nakakal do vlastního hnízda už jen tím prohlášením, že nechtějí, aby tu sérií hráči nazývali JRPG. Že prý to je urážlivé a pod. číčoviny...
Šestnáctka je akční adventura s RPG prvky a s nádechem FF, ale původní vizi hlavního tvůrce série se to ani zdaleka neblíží. Je to možná dobrá hra, ale Final Fantasy to není a prodeje to jen podtrhují.
@ΛNĐ3RLΛ: a ani PC to nezachrání, XVI doteď na Steamu podle odhadů neprodal ani 500k kusů, zatímco na PS5 prodal 3 mega za první týden. Hlavouni v SE by si měli uvědomit že FF jednak nějaký velký mainstream není a hlavně PCčkáři a Xboxáři o tyhle hry zas tak nestojí a nejvíc jim pokvete pšenka na PSku a případně Nintendu, pokud jejich hry současný HW utáhne.
Navíc od Sony taky za exkluzivitu pár gilů určitě káplo.
@ΛNĐ3RLΛ: Na Xboxu ty prodeje budou vždy minimální, na druhou stranu řekni akcionářům, že někde necháš ležet možných 10% zisku navíc 😀 Tuším i Layden podobně komentoval PC prodeje Sony exklusivit, že prostě i pár procent navic nelze ignorovat.
To že to vyjde i na PC za chvilku mi uniklo, super zprava. Po zkušenosti s demem na PS5 jsem doufal ze to oznami kdyz tam prvni cast uz je 👌
@Kainé: Za Babylon ale také může částečně SE. Platinum na hře pracovali doslova s "chudobným" rozpočtem a deadline byl taky neúprosný. Tady by lepší hru neuvařil ani FromSoftware či kdokoliv jiný s takovými podmínkami.
to je už naozaj tragédia ked to chápe vývojar ale stádo rozumie len po španielsky a nechce to pochopiť. čo na to povieš napríklad ty jakube, či hejno alebo iní modrí hŕebci?🤣
@yenda1: tak ono jim Switch 2 nakopne to FF, alespoň doufám. Jak píšeš, u toho MS by to chtělo spíše cash za Gamepass, nejsem si jistý JRPG komunitou na Xboxu.
Jo, DQ je spíše pro Japonce, ale tak nominaci by to chtělo, když je tam TLOU2 Remaster 😁.
@Ashitaka: na obranu SE, Babylon's Fall je hra od Platinum, kdo by mohl tušit, že hra od tvůrců jednoho hitu za druhým bude takový fail. Forspoken zase dělali tvůrci FF XV, což je super hra, občas se prostě stane. Letos Rebirth, Dragon Quest 3, Fantasian: Neo Dimension. Za letošek tleskám a kloubouček. Jen je prostě málo JRPG pozitivních skrz mainstream.