Elden Ring

Recenzovaná verze: PlayStation 5
Hry od studia From Software si každý automaticky spojí s velkou obtížností či skvělými souboji s bossy, ale Hidetaka Miyazaki se je vždy snažil se svým týmem scénáristů obohatit i dobrým příběhovým pozadím s celou řadou postav. A u Elden Ring tomu není jinak. Ten se odehrává v Mezikraji, kde vládne Marika Velká, přičemž jde také o místo, kde byl roztříštěn Prsten Eldenů, což je zdroj života stromu Erdtree. Jejich úlomky byly odcizeny polobohy a zároveň i potomky Mariky. Tato událost následně rozpoutala obrovskou válku. No a do tohoto neklidného světa se vydáváte jako jeden z Poskvrněných, abyste se sami nakonec stali Pánem Eldenů. Nechci o příběhu zbytečně moc spoilerovat, protože jeho odhalování, stejně tak loru a postav skrze mistrně zrežírované filmečky, rozhovory nebo i popisky předmětů, je zážitek sám o sobě, a po celou dobu jsem si zjišťováním, co že se to v Mezikraji vůbec děje, velmi dobře bavil. Navíc na hře je patrné, že se na ní podílel i zmíněný George R. R. Martin. Jeho rukopis je citelný na samotném světě, ale i u postav a daleko propracovanějším loru, který je vážně skvělý. Nechci říkat, že by bez něj hra nebyla tak skvělá, ale jeho zkušenost s psaním fantasy literatury jí určitě pomohla a kladně se podepsala na samotném zážitku. Hodně se mi líbí, že svět hry Elden Ring je ponurý a některé lokace mají až hororovou atmosféru, podobnou té z Bloodbornu.
Studio From Software ve svých hrách postupně značně zlepšovalo editor, v němž je možné si vytvořit svého vlastního hrdinu. I Elden Ring ho obsahuje, takže kromě pohlaví je možné si hlavního hrdinu upravit dle svých představ a preferencí, ať už jde o tělo, stáří, hlavu nebo i hlas. Na začátku je i důležité si vybrat třídu, což ovlivní hlavně prvních pár hodin hry. Můžete do hry vstoupit jako neohrožený válečník, který chce ovládat velké těžké zbraně, ale také jako mág či rytíř, možností je hodně. Já jsem si vybral třídu ovládající velké těžké zbraně (sekyru), ale po několika desítkách hodin mě jeden boss donutil přehodnotit strategii a našel jsem si meč, který mi seděl o dost více. Naštěstí je možné po určité části statistiky resetovat a body za levely si naházet znovu. To je určitě fajn, protože je tak možné i během hraní i více experimentovat. Není to sice zdarma, ale předmětů na resetování jsem měl ve výsledku docela dost. Nemusíte se tedy vybrání třídy bát, pokud vám nesedne, je možné zaměření změnit relativně snadnou cestou.
Když jsem poprvé vystoupil z úvodní hrobky a dostal se na majestátní planiny Limgrave, dostavil se ve mně stejný pocit jako třeba u hraní rovněž fenomenální hry The Legend of Zelda: Breath of the Wild. Vývojáři dávají hráči obrovskou volnost a je jen na něm, jak se s hrou popasuje, kam se vydá či jaká místa prozkoumá. Věřím, že někteří budou takovou volností dost zaskočeni, protože na ní prostě a jednoduše nejsou zvyklí a možná i připravení, ale ve výsledku ji ocení, protože je nesmírně osvobozující a kladně se podepisuje na samotném zážitku. Na mapě není miliarda otazníčků ani neexistuje šipka k hlavnímu úkolu, která by vedla za ručičku. Je jen na hráči, co objeví a jak si hru užije. V prvních hodinách hry jsem se proto jen potuloval po Limgrave, odhaloval herní mechaniky, ale také prozkoumával první jeskyně, v nichž jsou ukryty důležité předměty i lepší vybavení, ale také se v nich nacházejí první bossové, kteří mají spíše tutoriálový charakter a mají hráče připravit na to, co později přijde. Sice jsem zmínil, že hra Elden Ring dává obrovskou volnost, a to ji nelze upřít, opravdu připomíná už jednou zmíněnou hru The Legend of Zelda: Breath of the Wild, ale na druhou stranu se nemusíte bát, že by vás nechala úplně bez jakékoliv nápovědy. NPC postavy v rozhovorech kolikrát napoví, kam se vydat, navíc ohýnky, které si postupně odemykáte a slouží jako klasické Bonfiry pro rychlé cestování (to trvá tak 5 vteřin), levelování a tak dále, na mapě napovídají, kam byste se měli vydat.
Když jsem v prvních hodinách prozkoumával Limgrave, říkal jsem si při pohledu na mapu, že není zase tak velká, jak jsem očekával. A jsem přesvědčen, že tohle si řekne hodně hráčů. Jenomže mapa se začne časem značně rozšiřovat a ve výsledku se otevře obrovský svět obsahující obrovské množství biomů i lokací (od travnatého a lesnatého Limgrave po bažiny, zasněžené vrcholky hor a tak dále) s dech beroucími stavbami s parádním designem a ohromujícími scenériemi, které se neokoukaly ani po desítkách hodin hraní. Když už jsem si myslel, že jsem viděl tu nejvíce epickou scenérii, o několik minut později jsem byl kolikrát vyveden z omylu. Velkou devízou je i skutečnost, že vše co ve hře vidíte v dálce, můžete opravdu navštívit. Místa jsou reálná a neslouží jen jako kulisa. Při pohledu na rozsáhlost a hlavně neskutečnou kvalitu světa hry Elden Ring žasnu i teď.
Většinou mám s takto velkými světy ten problém, že nedokáže nabídnout dostatek zajímavého a hlavně kvalitního obsahu. Elden Ring si ale jede svoji vlastní ligu a ukazuje, jak by měl obrovský svět ve videohrách vypadat. Po světě probíhají bity znepřátelených frakcí (to je příjemné oživení a novinka v rámci Souls her), už jsem zmínil i obrovské množství jeskyní, které se po nalezení objeví na mapě, do toho můžete nacházet vstupy do hlubokých dungeonů, které jsou svým designem mistrovským dílem s dalšími bossy i dobře navrženými hádankami. Stejně jako ve hře The Legend of Zelda: Breath of the Wild si můžete na mapě dělat poznámky a značky, abyste do budoucna věděli, kde se nachází třeba boss, kterého je zatím obtížné porazit, ale i další zajímavá místa. Mapu si tak sami zaplňujete průzkumem, jenž je nesmírně zábavný a pohlcující, zvláště za doprovodu parádního hudebního doprovodu. Jakmile bude kompletní soundtrack dostupný, hned za něj vývojářům zaplatím, protože ho budu rád poslouchat ještě hodně dlouho.
Průzkum Mezikraje je hodně usnadněn možností cestovat na koni. Tohoto věrného společníka je možné kdykoliv vyvolat, přičemž nejprve jsem s jeho ovládáním trochu zápasil, hlavně při skákacích pasážích nebo v boji, ale nakonec jsem si na něj zvykl. Nedělalo mi po pár hodinách hraní problém zdolávat náročný terén i se z jeho sedla utkávat s těžkými bossy. Na některé se navíc kůň opravdu hodí a je tedy další strategickou možností, s níž je možné počítat. Vývojáři cestování po světě i usnadňují i další skvělou novinkou v rámci Souls her. Když běžíte a nejste v boji, nespotřebovává se vám stamina. Běh je tak neomezený a i po svých je možné se rychleji přesouvat.
Když koncem minulého roku probíhala online betaverze, mnozí hráči hru zkusili a podle pár minut hraní prohlásili, že jde vlastně jen o Dark Souls s otevřeným světem. Ano, Elden Ring má se Souls hrami studia From Software řadu charakteristických prvků (bonfire, systém levelování, interface a takto bych mohl ještě chvilku pokračovat), které stále skvěle fungují a vlastně nebyl ani důvod je nějak zásadně měnit. Elden Ring je rozhodně Souls hrou a spadá do žánru akčních RPGček, který vývojáři z From Software prakticky vytvořili. Na druhou stranu je také nutné zdůraznit, že Elden Ring stojí na svých vlastních hodně silných nohách a celý dobře známý koncept obohacuje o spoustu menších i větších novinek, takže rozhodně nejde označit za nový Dark Souls. Elden Ring je totiž obrovskou evolucí žánru Souls her, v němž vývojáři vše dotáhli prakticky k dokonalosti a i po stránce hratelnosti nabízejí nesmírně vytříbený, pohlcující a vyladěný zážitek, na který prostě a jednoduše nejsme zase tak moc zvyklí.
V Elden Ring tedy budete prozkoumávat nesmírně bohatý svět, hledat úlomky mocného prstenu, vytvářet si vlastní dobrodružství a zároveň bojovat s velkým množstvím protivníků. Řadových potvor je velké množství. Většinou se po světech potulují vojáci, ale také různí goblini, velcí obři, sem tam vám nad hlavou přelétne majestátní drak s ničivou silou a v temných jeskyních se ukrývají přerostlé krysy, brouci a další havěť, která má očividně velký hlad a čeká na nějakého blázna, který se přiblíží. Za likvidaci řadových nepřátel i bossů je speciální měna. Tu je možné utrácet za levelování, ale také za nákup lepšího vybavení či upgrady u kováře, k čemuž je nutné i najít speciální upgradovací materiál. A to je vlastně i další důvod, proč obrovský svět a jeho zákoutí prozkoumávat, protože upgrady zbraní mají velký vliv na jejich sílu, stejně tak průzkumem je možné hledat zlatá semínka pro zvýšení počtu lékárniček či lahviček pro manu, a nemluvě o zbraních, brnění či talismanech.
Soubojový systém vychází ze Souls her, takže je založený na vykrývání úderů protivníků, vyčkávání a útoku ve správnou chvíli. I v otevřeném světě funguje skvěle a vlastně nemám, co bych mu vytkl. Novinkou je možnost s protivníky bojovat i na koni, což je příjemné oživení. Hlavně řadové menší protivníky je tak možné rychle likvidovat ze sedla, aniž by bylo nutné z něj sesedat. Dále vývojáři přidali i dobře fungující stealth systém, kdy je možné se schovávat před protivníky a útočit ze zálohy, když se nedívají. Sice silné protivníky takto nezlikvidujete, ale máte další účinný prostředek, jak se jich zbavit, což přidává soubojům i situacím na mapě na rozmanitosti. Se soubojovým systémem se pojí zbraně, kterých je velké množství, od sekyr, mečů, katan po kouzelnické hůlky, pokud se rozhodnete jít cestou mága. Zbraně navíc mohou obsahovat různé bonusy, případně je do nich možné vkládat i speciální perky. Já si třeba oblíbil dlouhý meč s krvácením. Pokud jsem tak s ním sekal třeba do bosse, občas se poštěstilo a efekt krvácení mu značně pocuchal jeho zdraví. Sice se nejde na krvácení vždy spoléhat, je o náhodě, ale když naskočí, je velkým pomocníkem.
Srdcem každé hry od From Software, ať už šlo o Dark Souls, Bloodborne, Sekiro nebo Demon's Souls byli bossové, o nichž byla řeč už výše. Byla vždy radost s nimi bojovat, ačkoliv kolikrát při střetech s nimi padaly hodně sprosté nadávky a tlak vyletěl do takových výšin, že by ho nezměřil ani sebelepší tlakoměr. Jsem rád, že Elden Ring je plnohodnotným nástupcem zmíněných her a obsahuje kolikrát až epické střety s menšími i obrovskými bossy, které jsou skvěle navržené a mají neskutečně elektrizující atmosféru díky fenomenálnímu hudebnímu doprovodu. Vlastně kvůli němu jsem kolikrát i zemřel, protože jsem se do něj zaposlouchal a neskutečně si ho užíval. Rád bych některé bosse zmínil, protože na jejich souboj budu ještě dlouho vzpomínat, ale nebylo by to fér pro hráče, kteří Elden Ring ještě nehráli. Bossové sami o sobě, hlavně ti velcí příběhoví, jsou spoilerem sami o sobě a nejlepší je, když si je odhalí sám hráč. Bossů je velké množství, ostatně za zhruba třicet hlavních jsou trofeje, další se ale ukrývají v jeskyních, ale i třeba volně na mapě a dalších místech. Jejich kvalita je při takovém množství více než dobrá, navíc jsou rozmanití a většinou se neopakují, a když už, mají v dalším střetu úplně odlišné útoky.
Před vydáním se hodně řešilo, jak na tom bude Elden Ring po stránce obtížnosti. Bude lehčí, když se vývojáři snaží s hrou oslovit co největší množství hráčů? Fanoušci Souls her určitě rádi uslyší, že vývojáři hlasy o lehčí obtížnosti nevyslyšeli, a ustáli tlak, který byl na ně vyvíjen po vydání hry Sekiro. Naopak si myslím, že Elden Ring obsahuje jedny z nejtěžších bossů v historii Souls her, za což může i skutečnost, že mají více fází a jsou daleko rychlejší a silnější, takže na jeden úder dokážou uštědřit opravdu masivní zranění. Ano, dá se boss přelevelovat, ale nikdy nebudete natolik silní, abyste si ho podali a měli s ním lehký souboj. Na to rovnou zapomeňte. Levelováním si můžete souboj trochu usnadnit, ale až naučení se bosse, jeho útoků i slabin, vede k jeho porážce, a to je mi hodně sympatické. Co ovšem už pochválit nemohu, jsou občas překážky v arénách, o které je možné se zaseknout, případně skutečnost, že bossové umí dát zásah i přes překážku. Tohle je obrovská prasárna, která se objevovala už v předchozích hrách studia From Software a nyní je ještě viditelnější. Kolikrát tak stojí život a dobře rozehraný souboj. Zvláště u jednoho souboje z poslední části hry jsem z tohoto důvodu doslova šílel. Tohle je ale jediná nespravedlnost a celkem i laciný trik, s jehož pomocí vývojáři podráží hráči nohy. Jinak jsou bossové většinou krásně čitelní a dají se naučit po několika pokusech. Pak už je to většinou jen o trpělivosti.
Elden Ring je hra určená hlavně pro jednoho hráče, který bude prozkoumávat její nádherný velký svět, odhalovat propracovaný lore a střetávat se s ohromujícími bossy, ale to neznamená, že by neobsahovala kooperaci. Ta je tu opět pro tři hráče, a vlastně funguje dosti podobně jako v předchozích hrách studia From Software. Do dungeonů či na bosse si můžete pozvat na pomoc kamarády skrze heslo nebo náhodné hráče, kteří hodí před bossem značku a chtějí pomáhat. Hra pro kooperaci uzpůsobuje obtížnost, takže bossové při ní mají více života, ale na druhou stranu možnost si je tahat po arénách a mít prostor pro uzdravování je obrovská pomoc, která mnohdy rozhoduje o přežití. Většina bossů se rozdvojit prostě nedokáže. Systém kooperace převzatý ze Souls her funguje spolehlivě, hned jak kolega ze Zingu či kamarádi použili značku a já předmět na vyvolání, hned jsem je viděl a mohl přivolat. Napojování je pak rychlé a trvá několik vteřin (díky bohu za ta SSDčka). Kromě kooperace je v Elden Ring zahrnuta i PvP část, takže je možné napadat hry ostatních hráčů a vyzívat je na souboje. S tímto problém nemám, jen někteří hráči, když už napadnou nějakou hru, by mohli hrát alespoň férově a ne si pomáhat tím, že budou schválně stát pod velkými monstry nebo si pomáhat prostředím. Je to srabáctví, které snad časem zmizí.
Vývojáři použili pro Elden Ring léty osvědčený interní engine ze svých předchozích her Bloodborne nebo Dark Souls 3, který byl ovšem mohutně upgradován, aby si dokázal poradit s obrovským otevřeným světem. A musím říci, že výsledek je hodně působivý. Ano, někdo může říkat, že Elden Ring nevypadá tak senzačně jako třeba remake hry Demon's Souls, ale to ani nikdy nemohl vzhledem k tomu, jak masivní svět má, navíc bez jediné načítací obrazovky. Elden Ring ale pořád vypadá nadstandardně, některé lokace se navíc svoji kvalitou minimálně blíží remaku Demon's Souls, navíc si vývojáři pomáhají k pěkné podívané i líbivou stylizací, nádhernými efekty a řadou ohromujících scenérií, o nichž byla řeč výše. Ve výsledku proto musím vizuální stránku pochválit, nezklamala a věřím, že nezklame většinu hráčů.
Elden Ring jsem hrál na konzoli PlayStation 5, kde má dva režimy zobrazení, jak je dnes už pomalu standardem. Na režim Kvality hra upřednostňuje co nejvyšší rozlišení a framerate se většinou pohybuje mezi 30-40 fps, někdy ale klesne i níže. I proto jsem více upřednostňoval režim výkonu, který se snaží o 60fps, ale ty nejsou skálopevná jako třeba u posledního Horizonu a vlastně na toto číslo hra dosáhne jen v klidných nebo méně náročných momentech. Většinou tak Elden Ring běží v tomto zobrazení na 50-60 fps, přičemž někdy je viditelný větší propad. Je to škoda, protože tohle už mohli vývojáři doladit a snad ještě budou v následujících týdnech framerate zlepšovat. Sice to není žádný průser, hra je hratelná více než dobře, ale občasné poklesy zamrzí. Co mi sem tam také vadilo, je velké dokreslování světa, když jsem jezdil na koni. Tráva se dočítala několik metrů přede mnou, stejně tak i třeba důležité rostliny, které je možné sbírat. Na dálku tak nevidíte, jestli ve světě něco roste. I v tomto tedy mají vývojáři ještě mezery. Naštěstí jde jen o kosmetické nedostatky, které na hru jako takovou nemají zase tak velký vliv.
Už dlouho se mi nestalo, že bych se od hraní nějaké hry nemohl odtrhnout a musel na ní myslet i po vypnutí. Elden Ring je splněným snem všech fanoušků studia From Software a Souls her, který dobře známou a zajetou formulku posouvá na zcela novou úroveň. Skvělé příběhové pozadí, ohromující svět s různými biomy a velkým množstvím dungeonů, jeskyní i epických bossů, ale také výborný soubojový systém či kvalitní audiovizuální stránka vás přiková před televizní obrazovky na desítky, no spíše stovky hodin. Od hraní Elden Ring bylo pro mě hodně těžké se odtrhávat a uniknout z něj do ne tolik radostné reality, protože jsem chtěl jeho úžasný svět neustále prozkoumávat. Těžko říci, jestli je Elden Ring tou vůbec nejlepší hrou, jaká byla kdy vytvořena, ale rozhodně jednou z nejlepších. Hidetaka Miyazaki se svým týmem vybrousil zářící diamant, k němuž budou nyní vzhlížet nejen hráči, ale také ostatní vývojáři a učit se z něj. Je sice teprve únor, ale o hře letošního roku je s největší pravděpodobností rozhodnuto.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (83)
link
To zní zajímavě.
@A2: Geniální skladatelka. Hlavní je, že s hudbou nekončí a budeme její práci nadále moci slyšet v jiných projektech. Mně mimochodem přirostla k srdci její hudba z Bloodborne, hlavně Old Hunters. 🙂
link
Za mě obrovská ztráta pro FS. Do teď mám husí kůži, když slyším OST ke Slave Knight Gael, právě i díky fenomenální skladbě je to pro mě bezkonkurečně nejlepší boss fight ve videohře vůbec.
Tak jsem včera dohrál Elden ring s koncem Lord of the fenzied flame! Nahráno 224h! Až přijedu z dovolené asi se vrhnu na new game + je to droga!! 😃💪❤️🙏🙏
@Bruno A.K.: za mě peklo, Bloodborne byl až na pár bosů čajíček..🙂
Vy co jste to už hráli. Jak hodnotíte obtížnost v porovnání s Bloodborne nebo darksouls?😎
@Effa: Elden Ring celou dobou pracuje s tématem odrazu. Ranni má Rennu. Morgott odštěpil svoje já do Margita. To samá je u Godricka.
Gael a Orphan jsou bossové z DLC. Jinak Radagon je úžasný bossfight a asi i splněný sen všech fandů prvního CGI traileru, na který jsme koukali roky.
BTW jaké sochy 1:1?
Spoiler:
Ten final boss jako ze vazne? Delaji si prdel? Po Gaelovi nebo Orphanovi tahle ubohost? Jak uz sem psal, tohle nedelal A tym fromsoftu ale ti co delali ds2. Je to patrne na spouste veci. Nechapu to nedseni kolem recyklatu. A ze se objevi i sochy 1:1 z bloodborne sem fakt necekal. Matlanice vsech assetu a movesetu co kdy delali. Bossu je tam asi 15 a pak se jen opakuji a hlavne muze mi nekdo vysvetlit pro je Gottrik pak jako minibos a pak dokonce i jako obyc mopka? Jako vazne? Na to jak lidi picovali u ds2 ze to je recyklace z jednicky tak co je pak tohle? Technicky stav tragedie! Falldamage se vypocitava asi nahodne podle skvrn na slunci, nemoznost uderu (invictible frames) kdyz je mopka na zemi asi na 5 vterin, ale v opacnem pripade to nefunguje. Fakt jsem zklamanej. Cekal jsem kombinaci BB Sekira a Ds a dostal jsem DS s divne rozjebanym soubojakem kdy uskoky obcas nefunguji a enemaci delaji AOE utoky pres celou arenu.
@Tomkalhotka: a to mi přijde, že se to po dvou opravách trošku zlepšilo. Hraju nativní verzi PS5 a hratelné to je ale…
Jinak mapa mi přijde totálně obří. Občas se trošku ztrácím, ale naštěstí tam není ten pocit zahlcenosti jako v Assasinovi. Osobně bych se rozhodoval mezi 8/10 - 9/10. Zatím se spíš kloním k 8/10. Uvidíme jak to bude pokračovat.
Edit: ok po víkendové seanci je to 9/10.
Xbox verze na tom je nejhur. Xbox ONE S verze pada kolikrat az na 15 fps. U series x/s pomuze hodne VRR, kdyz na to nekdo ma TV. On ten rozdil PS4 PRO a PS5 performance rezim neni nijak velky. PRO verze bezi 1800p a ma mene travy a trochu horsi stiny (ktere stoji za houby trochu ve vsech verzich) PS5 ji dava na stabilnich 60 fps a ten vizual fakt neni takovy rozdil.
@Tomkalhotka: Bohužel, ta neoptimalizace je špatná ale popravdě víc než ty fps pády mi vadí ty divné mikro lagy kamery při otáčení.
od včera hraji a jelikož jsem se jakékoli informaci vyhybal abych měl pekne vše cerstve a nové, tak přišlo tedy zklamaní obrovské. Co mají znamenat ty FPS ve hře? neskutečny jak ta hra není plynulá. Trhaní obrazu je teda na muj vkus dost šíleny :( hraji xsx verzi
po trochu googlení zjistím, že nejlepší je verze na ps4 pro hraná na ps5 , dobry joke
@Jiří Švec777: u godricka sem byl jednou, ale snazim se drzet postavu do levelu 20-25 , tak jsem si jeste sel po svete vylepsit lahvicky a vrátím se pak. Prezil jsem four kings na levelu 1, tak snad nedostanu velkej vejprask :-D
Jo a teleportační pasti to je to největší zlo!
naprosto skvělá je myšlenka propojení open-world a level- designu Souls her. Nazval bych ji až evoluční v rámci open-worldu. Hráč dojede do hradu, do akademie čar a kouzel atd. a hra se změní na propracovaný level-desing ala Soulslike. Neumím si představit, kolik času tohle muselo zabrat.
Ty dungeony ale měli okopírovat od Dragon's Dogma, to jsou pořád jedny z nejlepších dungeonů v tomhle typu her.
@buk va: Godricka jsi taky zfouknul na první/druhý pokus? Já ho dal až tak na třicátý/čtyřicátý. Jedu svoji klasiku Hero + sekery/claymoru. Než jsem se vyrovnal s jeho druhou fází tak to trochu trvalo.
Píšu po tom co mám za sebou cca 16 hodin. Elden Ring je výborná hra. O tom není pochyb. Ale 10/10 a psát o ní, že je to vybroušený diamant… po hratelnostní stránce je to prostě klasická souls hra v openworld a tady asi není co zlepšovat. Funguje to vše skvěle. Prozkoumávání, souboje. Někteří bossové lehčí, někteří dávají zabrat (Fuck you Godrick!) Po grafické stránce se mi to taky líbí. Není to Horizon, ale dokáže to vykouzlit moc hezké scenérie. Co je opravdu tristní a co nedokážu pochopit je technický stav. Propady FPS, kolize objektů, doskakování. Takto si desítkovou hru já osobně nepředstavuju. Po porážce Godricka, kdy se člověk dostane do dalsí oblasti u mě docházelo k takovým propadum FPS, že jsem to musel vypnout (hraju na PS5). Nedalo se skoro pohybovat natož ještě bojovat. Tohle prostě v mých očích tuhle hru sráží. Navíc moc nevěřím, že se jim to na konzolích podaří vyladit. Hra mě neskutečně baví, ale má prostě svoje problémy.
Za mě splněny herní sen. Obtizbozst je nizsi nez u jinych souls her ( se zvoneckem skoro kazdyho bosse na prvni nebo druhej pokus) ale samotný lokace a pocty nepřátel jsou mnohem vetsi a tezsi. Libi se mi i rozvlacnost hry, prvni set obleceni sem nasel po 15 hodinach :-D Elden ring (aka The elder scrolls : dark souls) je jedna z nejlepsich fantasy rpg her. Jen blazen by si ji nechal ujit.
@AsuraCZech: Něco na způsob Dead Space od From bych si taky nechal líbit! :)
@BarackObama: Možná, dle mě to ale stále je technicky špatný i kdyby to vyšlo před 2-3 lety, jiné hry za absenci reakce vegetace na postavu kritizujeme a tady mlčíme ale OK, je to cross gen, byl to jejich první open world, jestli ale ten engine nezmění u příští hry nebo neprojde radikální změnou, tak už nikdy a už u minulé generace to zaostávalo. Jako nemyslím to nijak zle a není to nějaký útok, jenže je třeba si uvědomit že bez kritiky se nikdo nezlepší a fanatická zaslepenost nepomůže nikomu, vůbec ne FS.
Jako třeba strašně bych od nich chtěl vidět nějaký vesmírný sci-fi horor, tam by se mohli stejně tak vyřádit na mimozemských zrůdičkách :D
@AsuraCZech: Ta hra začala být vyvíjena ještě v polovině předešlé generace, již v roce 2016 měli hotový hratelný build. Kdyby to vyšlo někdy v polovině cyklu té nové, tak by to stálo za kritiku, ale tady podle mě to je trochu nefér to takto hodnotit. Přechod na jiný engine taky něco stojí a nemusel by se studiu vůbec vyplatit během vývoje. Zvlášť když FromSoftware nemají v zádech velkého vydavatele, jako Guerrilla Sony, například. Jinak se zbytkem celkem souhlas.
I když, proč měnit něco, co lidi mají tolik rádi. Pokud příště vyjde další hra jako byla Sekiro, tak se samozřejmě zlobit nebudu, ale též nevidím problém, když budou pokračovat v něčem obdobném, jako je Elden/Souls a zároveň se věnovat úplně novému konceptu.
Tak mám za sebou teprve pár hodin, takže se spíš jedná o první dojmy než nějaký hodnocení nebo tak něco. Mám rád souls a celkově roguelike hry, takže tady musím přiznat že open world překvapivě žánru sluší a dovede v něm dobře fungovat, co mě trochu mrzí je, že FS udělalo od Sekira krok zpět a zase jdou dost na jistotu co se soubojáku týká, takže pokud člověk není vyloženě nováček tak do toho naskočí a víceméně "svalová" pamět se postará o zbytek, to co jste se naučili v Dark Souls nebo si teď dali v Demons Souls Remaku, prostě člověk je hned jako ryba ve vodě, což je na jednu stranu fajn na druhou bych fakt v tomhle chtěl aby FS bylo odvážnější a přišlo s něčím fakt novým a odlišným. Zatím jsem si zkusil víceméně jen tři klasy, Vagabunda, Astrologa a Samuraje, protože se nějak nemůžu rozhodnout ale většinu času jsem hrál Knighta a ty dvě jsem zkusil jen max hodinku každého.Technickou stránku nemá moc smysl řešit, to vidí asi každý, prostě hra je v tomhle ohledu zastaralá po všech směrech od textur po stíny až vegetaci připláclou na plochu, vlastně to zachraňuje jen stylizace se zdá, což prostě u FS je tak nějak klasika ale jako omlouvat se to tím donekonečna nedá. Nikdo asi neočekává Horizont ale sakra, stěžujeme si na to i u jiných přesluhujících enginů tak tady nebudu zavírat oči. Zatím se ale bavím, pozornost si to jistě zaslouží a vlastně se spíš jedná o chyby, který člověk je ochotný přehlédnout i když zamrzí. FS prostě umí ale samo si podráží nohy jak jede ve stejných kolejích nejen herně, zase dostaneme nějakou waifu, jsme Chosen teda Tarnished atd.
Mám odehráno zatím jen cca 50 hodin a vidim to na horkého kandidáta na hru roku.A za mě je tohle 11/10Děkuji panu Miyazakimu a celému týmu za tento klenot
@Mc.Cumblood: udělej pro sebe něco: posádky se , precti si ještě jednou celou recenzi, pak ještě jednou ! Potom si hru zahraj a pochopíš proč 10/10 Elden ring je momentálně králem Souls her.
@Mc.Cumblood: já mám teda radši desítkové hry , které jsou desítkove hry. K desítkové hře nepotřebuji precizní grafiku. Grafika mě zabavnou hru nedela. Když tu začnu vyjmenovavat svoje 10/10 hry co me v životě nadchly , tak grafika u 2/3 z nich nikdy nebyla priorita
Na 10/10 to nemá nárok už jen kvůli grafice
Dva opusy v jednom měsíci, zítra GT7 a v dohlednu řada zatraceně zajímavých her, letošní rok začíná skvěle a to jsem nezmínil konečně pokračování filmu Avatar
@Beast of Yharnam: nesouhlasim 😉 pro me bylo BB nejlehci, zacatky tezke, ale u vetsiny bossu par pokusu, najdou se vyjimky, ze Tatko 🤣
@StrejdaDemon: díky
@Smeta: je to klidně možné, že to mám jinak. Hrál jsem Dragon's Dogma na PS3, kde bylo místy asi 15 FPS.
link
Na druhou stranu, tady quality mode na PS5 ukazuje, že těch 40 FPS je prostě stabilních.