Call of Cthulhu

Recenzovaná verze: PlayStation 4
Ono je to ovšem s Call of Cthulhu o něco složitější. Je sice pravda, že se tento titul inspiruje tvorbou slavného spisovatele, ale podstatnou část námětu si vypůjčuje i z deskové hry stejného jména, která vyšla už v roce 1981. A to nemluvě o filmu a také hře z roku 2005 pro Xbox a PC, kde znovu ožívá další z mnoha interpretací Lovecraftova mimořádně rozvětveného a napříč jeho tvorbou se vyskytujícího mýtu o mocném kultu, který vzývá temné síly a prastará stvoření starší i mocnější nežli člověk sám. Mimochodem, autorova schopnost detailně popsat celý kult a zapasovat jej do řady svých děl způsobila, že i dnes existují po celém světě lidé, kteří věří, že se nejedná o fikci, ale znázornění oné skryté pravdy, po níž lidstvo tak dlouho prahne. Že je to trochu nepřehledné? Ano, uznávám. Někdy je možná asi jen pro autora recenze podobných her výhodou, když je jeho kvalifikací spíše znalost Deníku kocoura Modroočka, a nikoli herní historie či literárních klasiků. Ale zpět ke hře samotné, kterou mělo původně dělat studio Frogwares, jež budou hráči znát jako tvůrce herní série „Sherlock Holmes“. Ono se vlastně není ani čemu divit, protože i námět Call of Cthulhu si pohrává s rafinováním odhalováním stop a odkrýváním pravdy. Žel bohu „žabáci“ nakonec vývoj hry přehodili na nepříliš známé francouzské studio Cyanide. To samozřejmě nemůže pracovat s velkým rozpočtem a opřít se o vývojáře zvučného jména, což je obojí na titulu poměrně znát. Očekáváte-li hru s velkým herním prostředím, vyspělým grafickým zpracováním nebo desítkami hodin životnosti, jste na špatné adrese. To však neznamená, že bychom měli na Call of Cthulhu pohlížet skrze prsty, protože hra má silný tah na branku, dobré nosné téma, vynikající hororovou atmosféru a vcelku se jí daří oprášit lesk zašlé slávy old school adventur 90. let.
Hlavním hrdinou tohoto intenzivního hororu plného mýtů, všeobjímající nevlídnosti, hluboko ukryté pravdy a děsivého okultismu, je válečný veterán Edward Pierce. Píše se rok 1924, čas poválečné kocoviny, prohibice a všeobecného defétismu i rozčarování z klasických hodnot. Edward Pierce je nepříliš úspěšný soukromý detektiv v Bostonu, který svou frustraci utápí v alkoholu. A zrovna, když mu hrozí ztráta detektivní licence, se ve dveřích jeho kanceláře objeví nečekaný klient. Ten pověří detektiva vyšetřováním záhadné smrti své dcery Sarah a její rodiny, ke které došlo při požáru jejich sídla na zapadlém a takřka izolovaném ostrově Darkwater. To je v kostce začátek tajuplného příběhu, který je sice prosycen četnými klišé – soukromý detektiv, tajemný případ, neochotní svědci – ale daří se mu navodit všeobecnou atmosféru beznaděje, zoufalství a hluboké nejistoty. Co je lež a pravda? Jak odlišit skutečnost od fikce? A kdo hraje falešnou hru a skrývá děsivé tajemství? Na to vše musí Edward Pierce přijít na základě důmyslné dedukce, vyslýchání svědků, sbírání důkazů a řešení hádanek různé povahy. Pochmurné a úzkostné prostředí, nevrlí obyvatelé Darkwater i téměř úplná bezbrannost hlavního hrdiny, který dokonce ani nemá vlastní zbraň, vytvářejí stavy sklíčenosti a pocitu, že jste jen pouhou loutkou v něčem mnohem větším a strašlivějším, co všechny přesahuje. Vliv Lovecraftova životního postoje plného pesimismu, který přenesl tak mistrně do své tvorby, je ve hře patrný velmi intenzivně. Většina her směřuje od chaosu k poznání a od šílenosti ke smyslu. Avšak Call of Cthulhu jde přesně opačným směrem. Je to cesta za depresivním poznáním všeobecného faktu, jenž pociťoval ve 20. letech nejen Lovecraft sám, ale i většina jeho současníků: lidstvo kráčí k dekadenci a úpadku, jelikož není pánem svého osudu.
Napínavý příběh je zpracován profesionálně a lze jej označit – v dobrém slova smyslu – za společensky nekorektní a v mnohých aspektech i šokující. Aby však dějovou linku něco neslo, musí stát hra i na něčem pevnějším a stabilnějším, než je scénář, a od čehož je možné se odrazit. Tím je zde samotné vyšetřování. Jak už to ve starších adventurách bývalo nepsaným pravidlem, tvořily převážnou část hry dialogy, zkoumání předmětů a akce zde byla spíše okrajovou záležitostí. Dnes se v žánru role pochopitelně zcela obrátily. Call of Cthulhu proto může na některé hráče působit až příliš archaicky. Není to akční adventura a svým způsobem ani klasický survival horor, a to i přesto, že některé pasáže jsou opravdu těžké a nemilosrdné, a tak uvidíte hlavní postavu umírat poměrně často.
Ve skutečnosti je Call of Cthulhu psychologický horor v lineárních a uzavřených kulisách, kde toho vyjma důkladného průzkumu a výslechů okolních postav nemůžete vlastně ani nic moc dělat. Ale i to málo bohatě stačí na to, abyste si tuto zhruba desetihodinovou pátrací pouť užili do sytosti. Už jen tím, že hra disponuje několika zakončeními a možností určovat průběh vyšetřování. Edward totiž disponuje sofistikovaným stromem dovedností, díky němuž lze rozvíjet základní atributy, a tím tak ovlivňovat rekonstrukci stop či přímo dějovou linku. Některé možnosti během dialogů nebo při řešení nastalých situací se navíc odemknou pouze tehdy, má-li hlavní postava dostatečnou úroveň zkušeností. Jednotlivých cílů lze navíc dosáhnout různými způsoby, a tím tak hra ponechává úzký, i když znatelný prostor pro vlastní utváření příběhu.
Ve hře existuje pět základních schopností. Na prvním místě je to výřečnost, díky které je možné manipulovat a obelhávat ostatní postavy. Velmi užitečné, když si chcete zkrátit postup nebo se snadněji dopracovat k důležitým informacím. Dále je zde síla, jíž lze využít například na zastrašování nebo páčení zámků. Mnohem zajímavější je však všímavost, protože čím vyšší úroveň, tím větší pravděpodobnost, že naleznete ve hře skryté předměty. Klíčovým aspektem je pochopitelně i vyšetřování, jelikož nedílnou součástí hry je analýza předmětů a místa činu. Na základě nalezených stop tak lze řadu věcí logicky odvodit. Jako poslední je schopnost psychologie. Ta umožňuje dopátrat se snadněji motivů podezřelých. K těmto pěti schopnostem se přiřazují ještě dvě dovednosti, a to medicína a okultismus. Na rozdíl od ostatních schopností se tyto dvě nevylepšují manuálním přiřazováním zkušenostních bodů, nýbrž se navyšují jen díky nalezeným předmětům ve hře. To výrazně zvyšuje pravděpodobnost, že se hráči budou chtít zaměřit na průzkum lokací o to vehementněji, jelikož uvážíme-li herní dobu a uzavřenost prostředí, znamená de facto každý přehlédnutý předmět či stopu ztrátu prakticky nenahraditelnou. Vyšetřování je tedy v Call of Cthulhu propracované, zábavné a dává hráčům pocit, že jsou součástí příběhu. K tomu přispívá i pohled z první osoby, který byl tvůrci zvolen zcela záměrně, jelikož tento prvek výrazně zvyšuje autenticitu hororového zážitku. A nemyslete si, občas přijde i na pořádně děsivé momenty, kdy vám bude bušit srdce ostošest. V některých částech hra připomíná RE 7, jinde zase The Evil Within, k čemuž pochopitelně nebezpečně svádí asociace s hlavním hrdinou. Absence jistoty a příčetnosti pak přináší zážitek srovnatelný se sérií Silent Hill. Hororový nadšenec si jistě přijde na své.
Velmi sympatická je přítomnost hned několika hádanek, bez jejichž úspěšného vyřešení se nepohnete dále. Dnes se už příliš neklade důraz na to, aby hráči u her přemýšleli, a pokud už se někde nějaký hlavolam objeví, je zpravidla slaboduchý jako vyjadřování naší hlavy státu. V Call of Cthulhu sice nejsou žádné intelektuální rébusy, u kterých by hráč strávil bezesnou noc, ale dokáží solidně zavařit. Když už je tedy vyřešíte, pocítíte slastný pocit vítězství nad překážkou a budete si připadat bezmála jako Lovecraftův současník Edison poté, co zdokonalil a patentoval žárovku (ano, slyšíte dobře, „nevyrobil“, pouze zdokonalil). Avšak to, co je svým způsobem originální, a jen tak to nějaká hororová hra nemá, je vývoj příčetnosti hlavního hrdiny. Zjednodušeně řečeno je CoC vlastně jedna velká cvokárna, která vystavuje Pierce různým psychickým traumatům, po kterých se jeho zdravý úsudek začíná pozvolna rozmělňovat a ztrácet. O to více, že na základě prodělaných traumat z války je Pierce závislý na alkoholu a práškách na spaní, jelikož jej sužují děsivé noční můry. Každý psychický otřes tak zvyšuje riziko, že se vaše postava pomátne a přestane se rozhodovat racionálně. Pochopitelně to neznamená, že by v takovém případě hra skončila, to totiž není možné – naštěstí – ale své dopady to má, a rozhodně ne malé. A jelikož Call of Cthulhu nemá nějaký univerzální konec a optimální průchod hrou, budete až do závěrečných titulků (a vlastně i po nich) dumat, jaké výsledky vaše rozhodování nakonec přineslo. Není to mainstreamový titul a už vůbec ne pro každého. To navíc ještě podtrhává celá řada kulturních narážek a paralel, jimiž je hra prošpikována, ačkoli si těchto odkazů nepovšimne úplně každý. Tvůrci tím vzdávají čest rozmanitosti světové duchovní kultury.
Už to tu zaznělo: Call of Cthulhu není graficky nejatraktivnější hrou na dnešním trhu. Vlastně nás vrací někam do doby druhé poloviny minulého desetiletí, a to i přesto, že vývojáři mohli pracovat s Unreal Engine 4. Ukazuje se však, že studiu chyběly peníze i zkušenosti, a tak je konečný výsledek skromnější. Prostředí pochopitelně nemohlo být příliš rozsáhlé a ani detailní, mimika postav je toporná a pohyby charakterů nepůsobí nijak zvlášť realisticky. K tomu všemu se ještě přidávají četné neduhy, jež Unreal Engine tradičně provázejí, ať už delší nahrávací časy mezi kapitolami, či nedoskakování textur. Přesto je malým zázrakem, že se ve hře podařilo zobrazit zhruba hodinu vcelku důstojných cutscén, které nemají daleko k filmovému pojetí.
Celkový design je poté uspokojivý, protože odpovídá více či méně preferovanému stylu, v němž hraje prim ponurost a rozklad. V hráčích to vyvolává přesně ty pocity chladu a křehkosti hlavního hrdiny, který je obklopen slupkou nehostinného vesmíru, jež na čtenáře dýchají i z Lovecraftových děl. Velké pozitivum si ovšem zasluhuje hudební doprovod, protože ten je v hororových hrách vždy důležitým faktorem. V Call of Cthulhu vás nečekají žádné orchestrální kousky nebo tíživé skladby brnkající na nervy. Kdepak! Zde je totiž hudební podklad výrazně utlumený, aby tak vyniklo skličující ticho, de facto mrtvo okolního světa. Žádné větší okolní zvuky vlastně ani neuslyšíte, neboť vše je jakoby přikryto dusivým povlakem. Hlavní postava, a tudíž i hráč, jsou odříznuti od světa a života v něm. Když už ale nějaké harmonie zazní, jsou rychlé a dynamické, což dokáže pořádně znepříjemnit vysedávání před obrazovkou, obzvláště, budete-li hrát večer. Anglický dabing je dobrý a svým způsobem udivující ve hře, která vzešla z podobného zázemí, jelikož studio si nemohlo dovolit žádné známé dabéry. České titulky hře hodně pomáhají, protože umožňují orientovat se v ne zrovna snadném ději. U her, které stojí především na příběhu a postavách, je to vždy velké pozitivum.
Hodnotit Call of Cthulhu není nijak obtížné. Smyslem této nevšední hry je představit veřejnosti vyspělý psychologický horor, jehož náplní je důmyslné odkrývání stop a postupné směřování k znepokojivému závěru. Po stránce výpravnosti sice viditelně pokulhává a do žánru nepřináší nic nového, de facto spíše obrací směrovky zpět do minulosti, avšak ty elementy, na kterých má poctivý horor stát, jsou v Call of Cthulhu prezentovány způsobem více než zdařilým. Vedle dnešních herních hororů s často dosti povrchním příběhem působí hra jako příjemná a pozitivní změna. Zájemci o každý nový hororový přírůstek si mohou doplnit do sbírky titul, který nadřazuje obsah nad formu, a při tom vzdává hold jednomu ze zakladatelů hororového žánru. Jemu samotnému by se s ohledem na jeho pověstnou sebekritiku hra téměř jistě nelíbila, ale hráči mají naštěstí možnost volby. Avšak nenastoupit na palubu lodi jménem Call of Cthulhu, která vás dokáže dovést na ostrov bolestného vykoupení, a ještě k tomu pořádně pocuchat nervy, by bylo v kruzích hororových nadšenců považováno za citelnou absenci. Obzvláště uvážíme-li, že letošní rok nebyl k žánru příliš vlídný. Vzhledem k okolnostem je hra milým překvapením, čemuž napomáhá i přítomnost české lokalizace u PS4 verze.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (86)
Je zajímavé ze mistni idioti co nadavaji na Okamuru a Zemana maji jen same minusove hlasy...to ostatně o necem svědčí.
Akční pasáže tam jsou v podstatě symbolicky a jen chvíli. (autoaim) Hra je především adventura, hororové pasáže mně připomínaly Haunting Ground (schovávačka).
Blbe se zeptam protoze o hre nic nevim ale je to ciste "nenasilna" vec nebo jsou tam i akcni pasaze?
Radši kdyby někdo zjistil jak udělat všchny Konce?✌
Satira není nikdy na škodu a nikdo by si to neměl brát tak vážně, volič i nevolič.Taky házet lidi do ignoru (kor na stránce kde se probírají hry) jen kvůli tomu koho volí, je debilita.
A2 je zvmastni ukaz..vi ze ho tady maj lidi slusne receno za hloupejsiho,ale jede si porad dal😊Vratme se ke hram..nevim proc by jsme meli ztracet cas debatou o politice s klukem kterej nasi politickou situaci vycetl z metra cestou do skoly😊
Blekota na webu, kde komentář o tom, že přispívající člověk volil debila Okamuru má 13 plusů, jsem rád, že můžu jít do prdele. Opravdu rád :).
Díky za recenzi. Hra mě láká, takže brzy pořídím.
Jak udělám další dva Konce?
A2 chováš se jak arogantní děcko už jsi nám všem ukázal že jsi lepší tak se seber a jdi prosím do prdele dík
Pato prosím tě, každý tu vidí, jak pořád dolejzáš od té doby, co jsem tě ponížil a zkopl na dno zdejších uřvaných trollů, tak pořád nedolejzej. Tady máš v téhle diskuzi podporu Zemanovců a Okamorvců, to ale nezmění nic na faktu, že jsi hysterický troll, co tu nedává diskuze. Víš, co je na téhle diskuzi to nejkrásnější, že mi tady nikdo neodpověděl argumentem, což jsem samozřejmě čekal od Zemanovců a Okamurovců.
link
Tady máš video-special.
Leone jj speciál o hororovych hrach rozhodně od tebe uvítám,tak šup šup už ať je to tady
Leon: díky za info. Na Switch pokemony jsem zvědavý.
A2: dej už pokoj, tady ti každej sere na nějakou politiku, Zemana nebo Drahoše, chápeš!? Už jsem to psal slušně na první stránce aby sem nikdo netahal politiku, tohle je herní web, ale někteří si prostě nedaj pokoj v čele s tebou. Každej ví že politika je špína tak proč ji zatahovat i do diskusích o hrách! Nazdar.
VitekS: To ne, já recenzuji jen JRPG/RPG, horory a sem tam nějakou adventuru. Můj další výhledový plán je Pokémoni (Switch), PS One Mini Classic, RE 2 Remake a Kingdom Hearts III..
@PatoTheKing: Ty mě dobře nedáváš. Tady něco na dobrou noc:
link
Dobře jsi jim to nasnímal :)
Super počteníčko 👍 díky. Tahle hra nás určitě nemine
A2 jelikož Vidím že jsi na můj koment reagoval podrážděně přemýšlím komu ve vládě leštíš tágo zaprvé nejspíš čteš špatně mezi řádky nikde jsem nenapsal že jsem zemanovec a že Zeman na to má tohle je jenom tvůj chorý výmysl prosíš tady aby si lidé vyjadřovali bez vulgarit a urážek a sám si mě nazval tupcem Nejprve si Zameť před svým prahem a pak se Vyjadřuji k ostatním každý má právo mít svůj názor ty ignore
A2Proc myslis ze na tvou hloupost reaguji volici zemana?reaguji na tebe i lidi ktery toabsolutne nezajima😊Ale tak hlavne ze jsi jinde..to opravdu jsi,resit politiku v x komentech na hernim webu😊
Leon: Budeš recenzovat i Space Hulk?
Pato, u tebe se inspirovali, když dělali A.I v Zaklínači 3 :)
link
Klidně se vyjádři. Zkus použít i argumenty a klidně mi řekni, proč senilní děda, který je vulgární, nechodí, neudrží se rovně na nohách, lže, podvádí má být prezident republiky. Vždy jsem si myslel, že to má být člověk, co reprezentuje národ. Tahle ješitná kreatura reprezentuje jen svoje ego a pomstychtivost. Samozřejmě je to jen odraz našeho slaboduchého národa, co má za hrdiny lidi jako Kajínek - dvojnásobný vrah Kajínek. Leon se nemá komu zpovídat, reakce na jeho příměr jsou naprosto zbytečné, jelikož Zeman už dávno ztratil jakoukoliv soudnost a jeho chování je naprosto neodpovídající hlavě státu.
A2-vulgarity jsi ty rozpoutal ty šašku..k tvejm "komentům"je zbytečný se vyjadřovat,ale pobavils..
Risix 001 Prosil jsem, ať si mě voliči Zemana a dalších kreatur dají do ignore a nereagují na mě. Jsem trochu jinde než vaše skupina. Dál už se k tomu vyjadřovat nemíním, pokud si mě tedy voliči těchto kreatur nechtějí dát do ignore, tak v tom případě prosím se zdržet vulgarit, reakcí na mou osobu. Děkuji.
Papirus - to je nestarnouci klasika Ja to cetl jako "Kult of Kthulhu". Nastesti jen v hlave, protoze se s nikym o tyhle hre nebavim :-D
Páni ta výslovnost to mi úplně připomínaná finštinu link
Prý se má i Kachlo správně vyslovovat jako "Kachlúlú".
Čech čte "Kutululu"...
Arrozo: oni pořádně neví jak to číst ani lidé v jazykově anglických zemích, protože Lovecraft to záměrně koncipoval tak, aby to angličtina nemohla vyslovit, protože to přece není slovo z našeho světa. Nějaký ultra fanoušek těch děl mi říkal nedávno, že to má být asi něco jako "kathúlú"
A2 polib nám 😏