Konzolista.cz

MGS Historie 6. - Metal Gear Solid: Portable Ops (2006-2007)

specialneděle 20. prosince 2009Leon
Hlavní obrázek článku: MGS Historie 6. - Metal Gear Solid: Portable Ops (2006-2007)
Metal Gear Solid: Portable Ops je plnohodnotný díl Metal Gear Solid série. Je to jediný díl v hlavní sérii, kterého se Kojima neúčastnil osobně, protože v době vývoje spolu se svým týmem již připravoval Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Přesto se Kojima částečně podílel na příběhu. Scénář měl tentokrát na starost Gakuto Mikumo. Design a režii řídil Masahiro Yamamoto a producentem byl Noriaki Okamura. Všichni byli pochopitelně zaměstnanci Kojima Productions a tedy i podřízení Kojimy.
Důvodem vzniku Metal Gear Solid: Portable Ops byl do jisté míry nejasný konec Metal Gear Solid 3: Snake Eater a otázky, které vyvolal. Každý si jistě po dohrání velkolepě pojatého finále Metal Gear Solid 3: Snake Eater položil palčivou otázku: "A jak že to bylo s tím slavným Big Bossem dál?". Důvodem bylo jistě i to, že se nový, mladý a ambiciózní tým v novém studiu Kojima Productions chtěl představit a uvést v dobrém světle. Metal Gear Solid: Portable Ops získal exkluzivitu pro PSP a byl pokusem o nové pojetí žánru "stealth action" a dokonce s sebou přinesl i zajímavý online mód. Příběhově měl vyplnit mezeru mezi Metal Gear Solid 3: Snake Eater a první hrou Metal Gear a poodhalit tak další osudy a vývoj Big Bosse, založení jednotky Foxhound a vznik Outer Heaven. Vývoj PSP her není tak složitý, jako pro jiné konzole, a tak byl Metal Gear Solid: Portable Ops dokončen už na konci roku 2006. Nejdříve vyšel v prosinci v USA a o pár dní později i v Japonsku. V Evropě se hráči dočkali až v květnu 2007. Metal Gear Solid: Portable Ops doznal velkých změn a i zaryté znalce ze začátku překvapil. Stále to byla stealth action, ve které přežít znamenalo zůstat skryt. Kartonové krabice, větrací šachty, průlezy, dobře kryté rohy, porno časopisy a uspávací pistole plnily i zde důležitou úlohu. Hrou už však nebylo možné procházet kontinuálně jako dříve, ale bylo třeba hru hrát po jednotlivých misích. Ze začátku bylo k dispozici jen několik málo misí, ale čím více se hrou postupovalo, tím více misí se otevíralo. Každá mise měla svůj cíl a úkol, bez jehož splnění nebyla mise úspěšná. Tou největší změnou v Metal Gear Solid: Portable Ops bylo však to, že Big Boss nebyl ve svém boji sám a nebyl jedinou hratelnou postavou. Příběhově a pochopitelně i hratelně si Big Boss budoval svou soukromou armádu vojáků, která se v mnohém podobala té, kterou Big Boss později vytvoří v Outer Heaven. Systém získávání a verbování vojáků byl tím nejlepším a nejskvělejším příkladem toho, že noví tvůrci v Kojima Productions byli schopni dostát vize Hidea Kojimy a přetvořit žánr stealth action. Voják se naverboval tak, že se jednoduše omráčil nebo uspal, a odnesl do připravené dodávky, která byla v každé misi. Každý voják měl své schopnosti a vybavení, takže záleželo jen na hráči, koho si nechá v týmu a koho propustí. Metal Gear Solid: Portable Ops představil i nový online mód, takže bylo možné si se svým týmem zahrát i proti jiným hráčům. Naverbovaní vojáci se mohli rozdělit do čtyř skupin: zdravotníci, inženýři, špioni a sneaking unit, kteří se účastnili misí po boku Big Bosse. Po grafické stránce se konala miniaturizace Metal Gear Solid 3: Snake Eater do malého přenosného přístroje. PSP má své hranice, ale přesto bylo grafické provedení nadmíru uspokojivé, i když prostředí trošku zhranatělo. Proto bylo celé prostředí chytře situováno do lokací, kde je těchto tvarů požehnaně (např. město, základna atd.). Přesně tak, jak to svého času bylo i u Metal Gear Solid. Modely postav si však udržely vysoký standard. Namísto enginových filmečků provázely příběh tentokrát elegantní pohyblivé komiksové sekvence od Ashley Wooda, opatřené dabingem. Po hudební stránce Metal Gear Solid: Portable Ops poněkud zaostává, protože Harry Gregson-Williams se v době vývoje hry plně s Kojimou soustředil na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots. Jen titulní píseň "Calling To The Night" v podání zpěvačky Natashi Farrow si udržela vysoký hudební standard předchozích dílů.
"Co vojáci hledají je mimo tvé nebe" - Big Boss
Příběh v Metal Gear Solid: Portable Ops byl pokračováním Metal Gear Solid 3: Snake Eater. Odehrával se v letech 1970-1971. Big Boss je zajat členem jednotky FOX a uvězněn na poloostrově San Hieronymo v Jižní Americe. Důvodem je to, že si vláda USA myslí, že Big Boss má stále údaje o kontu "Philosophers‘ Legacy". Big Boss se dostane z vězení a odhaluje tajný plán CIA, která se snaží zvýšit svůj vliv na společnost prodloužením Studené války. Velitelem vzbouřené jednotky FOX je Gene, spolupracující se CIA. Ten má za úkol dodat sovětům ukradený první model Metal Gearu, zvaný RAXA, a vyrovnat tak síly USA a SSSR. Plán Gena je však poněkud jiný a to zaútočit na Pentagon, zničit tak CIA, a rozpoutat válku mezi SSSR a USA. Potají buduje svou armádu vojáků, zvanou "Army Heaven", která má po apokalyptické válce určovat další běh dějin. Tak začíná další cesta Big Bosse za záchranou své země, která ho již tolikrát zradila. Myšlenku Army‘s Heaven Big Boss později přetvoří na Outer Heaven... Metal Gear Solid: Portable Ops ukázal, že nejen Kojima vyniká tvůrčími nápady a dokáže udělat úspěšnou hru. První opravdový díl série na PSP si vedl velmi dobře, a stal se jednou z nejlepších her na přenosný systém od Sony. Pomohl zkrátit dlouhé čekání na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots a stal se pádným důvodem pro koupi PSP. Hodnocení byla na PSP titul nebývale vysoká: IGN 9/10, GameSpy 5/5, GameZone 9/10, GamePro 4/5. Český OPSM 2 dal s klidným svědomím 9/10. V září a v listopadu 2007 vyšla v Japonsku a USA vylepšená verze s názvem Metal Gear Solid: Portable Ops Plus. V Evropě vyšla až v březnu 2008. S Metal Gear Solid: Portable Ops se uzavřel příběhový kruh, který Kojima s Metal Gear Solid 3: Snake Eater v roce 2004 otevřel. Nyní už jen zbývala otázka, jak Kojima celou sérii ukončí, protože Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots měl být nejen konec celé série, ale na dlouhou dobu i jeho poslední hrou...
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (23)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Leon
Leon #Verum Rex

Ano, to už tu zaznělo, ale ode mně máš plus [s6]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

já se přiznám, že splinter cell série mně vždycky trošku víc sedla co se gameplaye týče, i když v poslední době se i to začíná měnit, protože co nový MGS, tím dokonalejší ovládání a víc možností. Ale MGS mě od začátku zaujal příběhem, parádníma dialogama, prezentací a postavama, kterým se zkrátka nikdo nemůže rovnat. Z žádné hry mě ještě neutkvělo v paměti tolik různých dialogů, nejlepší když si to ještě člověk dá dohromady, jak se historie opakuje . Třeba Big Boss a Eva měli pár rozhovorů skoro stejných jako Snake a Meryl. Třeba

,,Snake, is there anyone you like?"

,,I've never been interested in other people's lifes"

nebo

,,What's your name Snake? Your real name."

,,Name means nothing on the battlefield, after a week, no one has a name."

prostě MGS je nejlepší série všech dob, něco víc než hra, ale to už se zase opakuju [s6]

VenoM

IMHeS:

Jó jó, Splinter Cell: Conviction, naprosto dokonalá hra, etalon stealth, to i MGS se může jít zahrabat.....

A HLAVNĚ ŽE HO UŽ VŠICHNI HRÁLI ŽE???

spajda1132
spajda1132 #MGS4 10/10

[s6]

Leon
Leon #Verum Rex

U mně už jen to jméno jeho vyvolává odpor, páč Fisher se jmenoval na základce jeden kripl, co mně furt šikanoval...lol [s6]

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

Sam Fisher.... a hlavně nový splinter cell conviction.. to je prostě klenot stealth her ( ještě bych řek že double agent byl úžasný a nevím coje lepší.. jak zahraju uvidím :) ) [s7]

Leon
Leon #Verum Rex

Asi tak, krom toho víme, kdo z nich tu byl první a čí je kdo nepovedený klon [s6]

spajda1132
spajda1132 #MGS4 10/10

Myslím, že Sam pro Snakea už dnes není konkurent.Mohl mu být do té doby, než vyšel 3 díl.

Ale pokud by někdo chtěl srovnávat Sama a Snakea, je to jako srovnávat Superba a Lamborghini.Superb je luxusní, ale Lambo.....

Leon
Leon #Verum Rex

Jo, v pohodě, já jen psal i pro ostatní. Já mám kámošů, kteří považujou MGS za blbost tolik, že jsem snad v mém okolí jediný, komu se to líbí. Ale stejně je to i s FF a RE, to taky nehrajou. Mně se ze začátku MGS taky nelíbilo, ale pak se to nějak zlomilo...

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

no tak jo je mi jasné že to baví mnoho lidí ale z mého pohledu ta hra nemá význam... trochu mě mrzí že si to psal tak všelijak slušně a obkecaně ale zkrátka si řekl že sem dement, neumím anglicky atd. :D ale anglicky myslím neumím zrovna špatně a už mnohokrát sem na žívo mluvil s amričany z očí do očí takže angličtina je moje silná stránka ale i kdybych uměl sebe líp anglicky tak o jazyk nejde... se hrou sem přišel do kontaktu poprvé s 3 dílem ( a tady chci ještě říct že nejsem žádný fanda cod, halo a takových "nenáročných" her jak si psal ale baví mě takové věcy jako fahrenheit , heavy rain, fallout ale taky hodně splinter cell což nejsou hry pro dementy :) ) a první mě to bavilo ale potom to bylo divné... pohyby grafika dialogy a vůbec všechno mi moc připomínalo asijský styl a to je prostě divné... pak mě vůbec nebavilo to že sem to celé viděl z vrchu což bylo příšerné a neustálé bloudění lesem už pak byla nuda fakt moc takže sem to přestal hrát dříve jak sem začal a už sem se k tomu nikdy nevracel ... pak sem ale vkládal velké naděje do mgs4 ale po zahrání dema bylo okamžité delete protože to bylo pěkné ale zas japonsko kam se podíváš ( třeba řekni kde normálně by se stalo že na tebe něco útočí a teď doskočíš na zem v podřepu a 30 sekund se díváš do země pak dalších 10 vteřin zvedáš hlavu ukrutně pomalu a nakonec utíkáš o život... konec toto a to samé bylo třeba v té 3 při doskoku padákem.. taky nesmysl, už sem chtěl jít ale on asi něco hledal v trávě nesmyslně dlouho) takže ještě jednou ne že ty "nenaročné" hry nemám rád ale třeba cod přímo nenávidím protože tam nejd eo nic víc než bezhlavě střílet naopak sem si zamiloval fahrenheit ( nejlepší hra co sem hrál na ps2) a ještě neuvěřitelně miluju sama fishera což je určitě velký kokurent solida a spcialně pro mě je fisher s jeho bezkonkurenčním hlasem jednička!

Leon
Leon #Verum Rex

Rád vidím, že sem konečně už někdo píše i nějakou kritiku...

Každý má právo na svůj názor a každýmu se líbí jiný žánr her. MGS je staelth action a poměrně i dost náročná hra na hraní a vyžaduje i aktivní uvažování hráče. Není to hra pro nenáročné hráče a "jednoduší lidi" (ako Halo fans...ale jako nic proti). To, že je MGS pro tebe a další podobné blbost ještě neznamená, že MGS je skutečně blbost. Respektuj názor ostatních, kteří si to nemyslejí.

MGS si asi někdy hrál a z nějakýho důvodu tě to nevzalo. To je v pořádku. Třeba byla hra na tebe moc těžká, možná nemáš rád hry tohohle typu nebo si neuměl anglicky a celý příběh ti unikl. To je jedno.

MGS blbost není, je to jedna z mála sérií, jejihž hodnocení všech dílů přesahuje daleko za hodnocení 9/10 nebo 90% už celé léta. I u kritiky si celá série vede znamenitě a počty prodaných kusů a množství cen, který si Hideo Kojima odváží ze všech různých herních výstav a konferencí značí, že něco asi dobře bude.

Končí první dekáda 21. století a videoherní médium je dnes už tak daleko, že se to ještě před pár let zdálo jako nemožné. Hry už nemusí být jen o hraní, ale můžou i něco zdělit. MGS série a její tvůrce Hideo Kojima to už kdysi dávno před 11 lety jako první zkusil a stvořil jednu z nejlepších her všech dob. Právě MGS série ukazuje, jak je skutečně možné do her dát příběh, který obsahuje skutečně hluboké filozofické zamyšlení nad životem, historií, společností a i nad tím, kam může lidstvo nechtěně šlápnout, když si nebude dávat pozor- viz. MGS 4.

Každý MGS díl, na kterém se podílel Hideo Kojima, má své nezaměnitelné téma a odkaz, který by jsme jen ztěží u jiných her hledali. Jeden z důvodů, proč jsem se rozhodl napsat tuhle blbou MGS Historii byl i ten, abych ukázal právě třeba takovým jako ty, že MGS je skutečně nejen výtečná herní série, ale má i svůj zcela mimořádný obsah, díky člověku, který skutečně patří k těm "nejvzdělanějším".

Možná, že si si před tím svým komentem měl přečíst aspoň některý z těch dřívějších článků, aby si viděl, v čem má který díl to ono poselství a zamyšlení, protože tam to je jednoduše a přehledně napsáno, takže to může pochopit úplně každý (lol relativismus [s6] )

Zkrátka a dobře: MGS má poselství a zamyšlení, které u většiny her chybí, ale to z nich ještě nedělá špatné hry, ale bohužel pouze hry. MGS je vždycky ještě o krůček něco víc než hra. [s1]

btw: šťastné a veselé Vánoce [s14] [s14]

IMHeS
IMHeS #S.O.A.D.

proč každý mluví o nějakých poselstvích?? pro boha co na tom je za poselství... to že řekl chytře to co každý ví? ježiši z her už lidi hlupnou!! a pel.dawe má pravdu.. je to blbost!!!

Leon
Leon #Verum Rex

Blbost to není, ale je pravda, že ten žánr nemusí všem sednout. To je v pořádku, že tě to nechytlo, ale mohl si zkusit třeba MGS 3: Snake Eater, ten byl takový nejschůdnější pro začátečníky.

PeL.DAWE

ja hral MGS 1 a rikal sem si ze taky uvidim to co na tom vidi kazdej ale me to prijde jako tuctova blbost ......

Leon
Leon #Verum Rex

Nesuď knihu podle obalu. Já před 11 lety taky říkal, že je MGS přepychová srač..., ale po prvním zahrání se naprosto změnil můj pohled na hry, který už přestaly pro mně být stupidní střílečky nebo skákačky, ale začal jsem díky MGS pomalu chápat, že pokud na to tvůrce má, tak může prostřednictvím her předat lidem poselství ještě více a lépe než prostřednictvím filmu nebo knihy.

PeL.DAWE

jako technicky to muze byt dobry ale MGS neberu nijak zvlast jako dobrou hru ....

VenoM

Dohrál jsem to dvakrát a za celou dobu jsem si zaboha nemohl zvyknout na to debilní ovládání. O to je to pikantnější, že na Store je první díl a ten se prostě ovládá božsky. No a k animačkám, nic proti panu Woodovi, ale Snake na nich vypadá jako santusák a protože v enginu to nevypadá špatně, tak prostě nechápu, proč je neudělali klasicky a dali to tomu patlalovi. Krom toho nový Peace Walker má mít stejné animačky a už co jsem viděl v demu, tak to vypadá zase jednou pro změnu hnusně. [s10]

Jinak docela dobrá hra, ale spíš tak 7,5/10 ode mne.

Leon
Leon #Verum Rex

To byly především ty naprosto příšerný úhly a pohledy kamery. Stejně tak dokázalo tohle otrávit i skvělou FF VII: Crisis Core.

kuki164
kuki164 #Play3Day

Skvelá hra ale mala príšerné ovládanie.Ešteže to v Peace Walker vylepšili.

RobertHammer
RobertHammer #EXPERT AA

Ja vubec nehral tento dil kvuli tomu ze nemam PSP ale ked vyjde Peace Walker tak PSP sezenu. Jeste k Portable ops , ale nastesti jsem videl vsechny cutsceny ci ukazky a byl jsem ohromen sice jsou ty kresleny ale ujdou a ta scena kdy zacne hrat calling to the night je hodne silna (myslim tu cutscenu ked Big Boss uvidi budoucnost)

MGS 4 Ever [s1]

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Tento díl jsem bohužel nehrál celý [s13] . Leon good work Snake [s1]

Leon
Leon #Verum Rex

Tak, tak. MGS: Portable Ops je taky jeden z mých favoritů. Měla moc pěkný příběh a "Calling to the Night" je nádherná píseň s naprosto dojemnou melodií...

Nejlepší moment zřejmě na konci, kdy Elisa předpovídá Big Bossovi, co jeho synové přinesou světu.

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

dalśí skvělej ćlánek.

Kvůli Portable ops jsem koupil psp a vůbec toho nelituju. Dohrál jsem to už několikrát a pořád se skvěle bavím.Nejvíc se mi líbily souboje s bossy-podle mě jedny z nejlepších v sérii,hlavně Python,Frank Jaeger a pak Gene, kterej mi dal nehorázně zabral.

Jinak aj ta hudba se mi moc líbila, i když pravda byla o něco slabší než u ostatních,ale Calling to the night je z těch zpívaných pro mě druhá nejlepší hned po Best is yet to come.

Ať už je tu Peace walker, to bude maso [s7]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články