Konzolista.cz

MGS Historie 5. - Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004-2005)

specialúterý 15. prosince 2009Leon
Hlavní obrázek článku: MGS Historie 5. - Metal Gear Solid 3: Snake Eater (2004-2005)
Po vydání Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty stála před Kojimou otázka, zdali má pokračovat dále v příběhu Solida Snaka, Raidena a Patriotů, nebo se vrátit zpět v čase a osvětlit mnoho nedořešených otázek z minulosti. Původně chtěl Kojima skutečně pokračovat tam, kde Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty skončil, ale vzhledem k přijetí jeho složitého příběhu, se naopak rozhodl vrátit až téměř na samý začátek a ukázat, jak to všechno vlastně začalo, kdo byl ve skutečnosti onen slavný Big Boss, kolem kterého se vše točí, a jak a odkud se vzali všemocní Patrioti.
Příběh byl mnohem přímočařejší a pochopitelnější, ale i přesto velmi rozsáhlý. Hlavním hrdinou byl tentokrát pouze Big Boss, genetický otec Solida, Liquida a Soliduse Snaka. Příběh byl zasazen do vrcholu Studené války, do první poloviny 60. let 20. století, a ukazoval důležitou misi Big Bosse, která ho navždy změní, a jemu samotnému později přinese označení "nejlepší voják 20. století". Metal Gear Solid 3 dostal podtitul "Snake Eater", což byl krycí název zmíněné mise. Kojima tím však chtěl také zdůraznit, že hlavním hrdinou bude opět "Snake", a také to, že tentokrát se bude značná část odehrávat v džungli, kde půjde o přežití za každou cenu a kde se Big Boss nevyhne pojídání čehokoliv, co přijde pod ruku. Odtud tedy "Snake Eater"= "pojídač hadů". Kojimovým přáním bylo udělat hru a celkový design mnohem realističtější a uvěřitelnější, než přetechnizované základny na Big Shellu a Shadow Moses. Cílem bylo zachytit džungli jako skutečný živý ekosystém s proměnlivým počasím, živočichy a vegetací. Takové bylo původní přání již u Metal Gear Solid, ale konzole PlayStation 1 a začínající PlayStation 2 ještě nebyly schopné něco takového zachytit. Metal Gear Solid 3: Snake Eater měl být vyvíjen až na PlayStation 3, ale vývoj nové konzole se protahoval, a navíc se ukazovalo, že životní cyklus a úspěšnost PlayStation 2 je mnohem delší, než se původně předpokládalo, a tak se rozhodlo o jeho exkluzivitě a vývoji na PlayStation 2. Tým tak měl v mnoha ohledech ulehčenou práci, protože se pracovalo s dobře známým hardwarem a technologiemi, které byly jen dotaženy k dokonalosti a vylepšeny. Metal Gear Solid 3: Snake Eater tak spatřil světlo světa v poměrně krátké době dvou let a několika měsíců. Hideo Kojima se opět stal hlavním designérem, režisérem, producentem a tvůrcem příběhu. Po ruce měl opět zkušenou dvojici Tomokazu Fukushima a Yoji Shinkawa. Vývoj tak byl už od začátku v dobrých rukou. Práce na Metal Gear Solid 3: Snake Eater probíhaly opravdu velmi rychle, protože už na herní výstavě E3 roku 2003 byly promítány první trailery. Hra vyšla v listopadu 2004 v USA a v prosinci v Japonsku. Evropané si museli jako vždy počkat a to až do dubna 2005. Grafika Metal Gear Solid 3: Snake Eater byla mnohem detailnější než v Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Prostředí a celkový design byly na tehdejší dobu nevídané. Neuvěřitelná hra světla a stínu, prostupujících skrz koruny stromů, vyrazila dech snad každému. Mimika postav byla na vyšší úrovni než v Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty a díky skvěle zvládnutému a vylepšenému motion capture byly všechny pohyby postav velmi reálné, a tak mnoho akčních scén s sebou přinášelo unikátní zážitek. Enginové filmečky byly oproti Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty sice kratší, zato ale krásnější, akčnější a střihem a zpracováním takřka jako film. Při některých cut-scénách bylo možné zmáčknout tlačítko R1 a vychutnat si tak na chvíli scénu očima Big Bosse. Hratelnost doznala velkých změn. Především to byl systém lovení jídla. Když klesl ukazatel staminy, tak postava měla mnohem menší výdrž a výkonnost. Ulovit se díky noži a zbraním dalo vše od ovoce ze stromu až po krokodýla. Další změnou byl kamuflážový index, který procentuálně ukazoval, jak je postava díky mnoha oblečkům a maskám, kamuflována. Kamufláž tak bylo nutné v závislosti na prostředí měnit. Změnu přinesl i systém uzdravování utrpěných zranění a možnost použití speciální bojové techniky CQC. Metal Gear Solid 3: Snake Eater se sice odehrává v 60. letech, ale zbraňový arzenál má původ z doby o 10 let později. K simulaci přežití v džungli přispěla i absence radaru. Oficiální soundtrack složil opět Harry-Gregson Williams společně s dalšími japonskými skladateli. Titulní vokální píseň v podání Cynthie Harrell "Snake Eater" měla zcela záměrně nádech bondovky, protože velký fanda agenta 007 Hideo Kojima, tak chtěl vzdát poctu této legendě, jehož první příběh začal právě v roce 1964, kdy se oparace Snake Eater odehrávala. Na rozdíl od Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty, už bylo v Metal Gear Solid 3: Snake Eater možno, díky mnohem rozlehlejšímu prostředí a systému kamufláže, hru projít za cenu minimálního odhalení a boje. Hra tak byla mnohem více o trpělivosti, než o zkušenosti a zručnosti, jak tomu bylo právě u Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Krásná příroda také zaujala mnohem více hráčů, než tajné základny v předchozích dílech. Velký filosof Hideo Kojima představil v Metal Gear Solid 3: Snake Eater skutečně hluboké, nadčasové a aktuální téma. Základem příběhu je relativismus, myšlenka, že pojmy jako dobro a zlo, spojenec či nepřítel, nejsou absolutní a věčné, ale naopak jsou subjektivní, a tvaruje je prostředí a doba. Toto je v Metal Gear Solid 3: Snake Eater ztělesněno unikátní postavou, kterou je žena, nazývaná "The Boss". Její dramatický, ale zároveň i naivní projev spíše k hráči, než k Big Bossovi, na konci hry, představuje utopickou myšlenku o světu bez hranic. Kojima také postavil předchozí pohled na Metal Gear Solid sérii na hlavu, protože Big Boss je zde představen jako dobrý člověk, který je skutečným hrdinou, stejně jako Solid Snake. To vůbec neodpovídá představě zrádce a padoucha, kterým se později stane. Ale to je jen další ukázka zmíněného relativismu, protože tento špatný názor na Big Bosse byl v předchozích dílech prezentován z pohledu Solida Snaka. Big Boss, Solid Snake, Liquid Snake a Solidus Snake jsou všichni stejní, měnilo se jen prostředí, ve kterém vyrůstali, a které je utvářelo. Oním prostředím, které je tvarovalo, je v Metal Gear Solid 3: Snake Eater míněno především politické klima 60. let 20. století a boj mezi kapitalismem a komunismem. Příběh je neuvěřitelně smysluplným způsobem zasazen do skutečného ovzduší vrcholící Studené války. Kojima musel celou historickou etapu dobře nastudovat a promítl jí do hry naprosto úchvatně.
"Slabosti politiků můžou během času změnit přátele a nepřátele stejně snadno, jako se mění vítr. Směšné, že? Včerejší spojenec se stane dnešním nepřítelem." - The Boss
Příběh se odehrává v roce 1964. Začínající jednotka FOX, spadající pod CIA, dostane za úkol, aby v SSSR zajistila raketového vědce Sokolova, a dopravila ho do USA. FOX vyšle nezkušeného agenta s krycím jménem "Naked Snake". Snake Sokolova zajistí, ale ten mu prozradí, že musel na nátlak vyvinout bojový jaderný tank Shagohood. Při pokusu o dopravení Sokolova do USA je Snake přepaden americkou hrdinkou "The Boss", která zcela nečekaně i se svou jednotkou přejde na stranu odbojného ruského plukovníka Volgina, který chce za každou cenu vyhrát Studenou válku a to i kdyby měl bojovat proti oficiální Sovětské vládě. The Boss Snaka zastaví a zmocní se Sokolova. Volgin ukradne Shagohod a úmyslně vystřelí malou jadernou střelu na ruské území, aby vina padla na USA. Svět stojí na pokraji jaderné války, ale v tajném rozhovoru se prezident USA Johnson a sovětský premiér Chruščov dohodnou o obnovení míru, pokud Američani zabijí The Boss a Volgina. Snake je tak znovu poslán do akce, aby zabil Volgina, zničil Shagohod, přivedl zpět Sokolova a zabil The Boss, což je tak trochu problém, protože je to žena, se kterou Snake žil přes 10 let, během kterých mezi nimi vzniklo velmi silné pouto. To je začátek silného příběhu, během kterého Snake odhaluje vznik a působení organizace zvané "Philosophers", kteří si už kdysi dávno rozdělili svět a založili společné konto na budoucí vývoj jaderných zbraní, vesmírných technologií a speciálních jednotek. Tohoto konta se zmocnil Volgin, přičemž postraním úmyslem USA, SSSR a také Ćíny je zmocnit se právě tohoto konta, které je nazýváno „Philosophers‘ Legacy”. Snake se dozvídá i o tragické úloze The Boss ve špinavé hře vysokých politiků. Kojima tak odhalil vznik a působení "Philosophers", které později nahradí Patrioti, změnu Snaka v Big Bosse a těžkou zradu a sebeobětování The Boss pro svou zemi, i přesto, že se na ní už navždy bude vzpomínat jako na špinavého zrádce. Metal Gear Solid 3: Snake Eater je mnohými fanoušky považován za nejlepší díl série a získal mnoho ocenění na mnoha herních výstavách a konferencích. Hideo Kojima už natrvalo vybudoval pro Metal Gear Solid pozici jedné z nejúspěšnějších a nejlepších videoherních sérií. Přestože Kojima sám cítil, že je Metal Gear Solid 3: Snake Eater dosud nejlepším dílem v sérii, tak prodeje dosáhly jen 3,7 milionu kusů, což je asi polovina toho, čeho dosáhl Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty. Ani v hodnoceních nebyl Metal Gear Solid 3: Snake Eater úplně stoprocentní, protože plného bodového ocenění se mu v zahraničí nedostalo nikde. IGN udělila 9,6/10, GameSpot 8,7/10, Game Trailers 9,0/10, a uznávaný magazín Edge dokonce jen 8,0/10. To naopak české prostředí chválou nešetřilo - český OPS2M 10/10 a PLAY 97%/100%. V prosinci 2005 vyšla v Japonsku vylepšená verze Metal Gear Solid 3: Subsistence, která vyvolala nemalé nadšení díky novému online modu a mnoha bonusům. Metal Gear Solid tak bylo vůbec poprvé možné hrát online. V USA se dočkali až v březnu 2006 a v Evropě dokonce až v říjnu. Hlavním lákadlem byla původní Metal Gear série, který byla ve hře obsažena. Ani Metal Gear Solid 3: Snake Eater a ani Metal Gear Solid 3: Subsistance se neobjevily nikde jinde, než na PlayStation 2. Hideo Kojima v roce 2005 založil v rámci Konami vlastní vývojářské studium "Kojima Productions", které už o rok později vydalo další Metal Gear Solid. Tentokrát však už bez větší účasti samotného Kojimy...
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (27)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
VenoM

Tahle hra má (podle mne) jednu jedinou zásadní chybu. A to, že když už máte MGS3:SE a dostane se vám do ruky rozšířená verze, tak v ní nefungují staré savy. Tohle hrubě podcenili (stejně jako u druhého dílu). jinak jde o poklad i v dnešní době a je mi líto, že loni zavřeli serwery (nebo už předloni?), protože jsem internet získal až s PS3 a to už bylo docela pozdě na on-line.

naked-snake89

supeeer článok [s9]

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Etyx

trojku dneska poŕád seženeš v poho i samostatně [s14]

Leon
Leon #Verum Rex

Tak jedna kolekce už na PS 2 byla: "Metal Gear Solid: Essential Collection" a obsahovala MGS 1, MGS 2: Substitance a MGS 3: Substance (+ tam Metal Gear a Metal Gear 2), bohužel u nás nikdy oficiálně nevyšla.

Nějaká další budoucí kolekce asi bude, ale obávám se, že se to k nám asi taky nedostane. Tyhle limitovaný edice se dají v Evropě sehnat většinou jen přes Amazon...škoda no...

Etyx

Tak ted jsem v depresich... jediny dil ktery jsem nehral... MGS Collection by se hodila sakra :D

stillalive

Znáte ten pocit, kdyz dokoukáte film, který vám srazil celist tak, ze jste nikomu nedokázali popsat to neuveritelné osobní nadsení a naplnení cehosi zvlástního, az nadpozemsky uspokojujcího?...Tak presne takový pocit ve mne vyvolal MGS3...lépe uz vám své nadsení priblízit nedokázu. Dostat se mi tento kousek do rukou, zavru se na týden do obýváku a ztratim pojem o next-gen hrách.

Swat

I keď MGS 1 beriem ako väčšiu legendu a MGS4 ako dokonalý záver, na MGS3 asi nemajú. To čo som zažil s MGS3 som nezažil ešte so žiadnou hrou.

razi
razi #Ps4

jeste bych zapomnel... ta scena kdy Snaka titulovali na Big Bosse je pro mne nejemocialnejsi kterou jsem kdy ve hrach videl... dokonce vic i nez kdyz jsem musel zastrelit The Boss

RedX
RedX #japanpower

Naprosto unikátní hra. Absolutní špička PS2 generace. Neuvěřitelně široký možnosti v bezkonkurenčně detailním provedení. Kojima na vrcholu. Bohužel MGS4 (v mých očích) nedokázalo pozvednout laťku výš.

spajda1132
spajda1132 #MGS4 10/10

Každý díl MGS jsem hodně prožíval, měl jsem pocit, že ta hra má duši, že to je něco víc, než jen videohra.

Na MGS 3 hrozně rád vzpomínám.Úžasná byla scéna, kdy se Revolver Ocelot v tunelu rozběhl proti Snakeovi, on roztáhl ruce a po zádech padal do řeky...scéna, ve které Snake natahuje ruku, aby se dotknul motýla a v tu chvíli se dal přepnout pohled z první osoby.....část, kdy se leze nahoru šachtou a začne hrát úvodní song.....scéna, kdy Snake políbí Evu, závěrečný souboj s The Boss na louce a všude kolem padající lístky, pěstní souboj Snakea vs Ocelota.......scéna, kdy (tuším) prezident podává Snakeovi ruku a za oknem na něj mává ocelot (bože, ta hudba v tu chvíli byla úžasná), scéna, kdy Snake salutuje na hřbitově......

Po odehrání MGS 3 jsem na hry už začal koukat trošku jinak, hrál jsem míń a míň a málo která hra mě bavila......

Leon
Leon #Verum Rex

Příští díl bude jen o MGS: Portable Ops, kterou já považuju za nádherný dílko, a to se na něm ani nepodílel Kojima.

Dexter.J
Dexter.J #YakuzaLord

Nejlepší MGS, nejlepší hra, zkrátka mistrovké dílo po všech stránkách.

A článek opět moc pěkně nasanej,jen bych si snad dovolil oponovat té části o délce cutscén, který byly podle mě rozhodně mnohem delší než u MGS2, ne kratší. Ve dvojce byly spíš hodně dlouhý rozhovory přes codec než samotný animačky,ale to je jedno, MGS 3(hlavně ve verzi Subsistence,díky parádní 3rd person kameře) bylo něco neskutečnýho, dohrál jsem to minimáně desetkrát a pokáždé mě hra rozbrečí jak mimino.A The Boss byla snad nejcharismatičtější postava všech dob a souboj s ní na té louce u jezera za padání těch květů a hraní melodie songu Snake eater, prostě nepopsatelnej zážitek.

"She was a true PATRIOT!" *saluting*

Už se nemůžu dočkat na další dobrudružství Big Bosse v MGS peace walker a taky na článek o Portable ops [s14]

razi
razi #Ps4

Pro mě nejlepší hra všech dob...

Nejlepší příběh, nejlepší soundrack, nejlepší postava a nejlepší všechno :)

Nic ktomu není co napsat, páč je vše psáno výše a to jsem to ani nemusel číst :)

Chris Redfield

MGS3 je nejlepsi dil serie!!!

lukasvojta10

Kojima byl a bude vždycky machr.Všechny díly MGS byli famozní ale to co vyždímal z PS2 s dílem Snake eater bylo neskutečný. Myslim , že Snake je snad nejznámější postava na herním trhu. Je skoro známej jak Paris Hilton v bulváru [s6] . Kéž by bylo více takto našlapanejch her [s1]

miroajax
miroajax #WAKE

zadnou jinou hru sem nedohral tolikrat jako MGS3, tahle hra me uplne pohltila, je to dokonalost sama a asi u zadne jine hry sem tak nebrecel :D nebyt toho ze odesla PS2, tak bych to hral jeste ted, ale treba se dockame na PS3 MGS Collection :)

opet paradni clanek Leone, diky za skvely cteni :)

Gippal

Skvělý článek na skvělou hru, ale bohužel jsem ji dohrál pouze 2x a znova se mi do toho nechtělo. Skvělí bossové, jenom lituji, že nebyl naplno využit jejich potenciál, zkrátka si je pořádně poznal jenom ve filmečku před soubojem, jinak až na pár vyjímek jste je nikde neviděli. Co se týče soubojů s bossy, tak skvělí byli...asi všichni, přesto mi nejvíc uvíznul v paměti The Fear a souboj s The End a s The Fury byly taky super. Poslední souboj s The Boss na konci hry, kdy přitom hrála úvodní skladba MGS3 a následná animačka, že které mi i ukápla napoprvé nějaká ta slza byla naprosto fantastická a okouzlující což o plno hrách se říct nedá a řekl bych, že to byl nejlepší konec hry, který sem kdy u her viděl. Nezapomenutelné dílo, které zůstane v srdci napořád. 10/10

Leon
Leon #Verum Rex

Ještě třeba uštknutí hadem, škorpionem nebo pavoukem [s6]

Mně třeba MGS 3 dostala téměř živou a dýchající atmosférou 60.let a typicky ruskými rozhovory od Volgina a Ocelota, které třeba nám Čechům přijdou komický. I když Ocelot Rus není, mrhehe...

stillalive

Skvělý článek. Metal Gear Solid 3: Snake Eater je pro mně osobně nejlepší díl série. Nádherný, promyšlený příběh, skvěle napsané i zahrané postavy, nezapomenutelný bossové (The End, sniperský souboj bylo něco neuvěřitelného) a co se týče hratelnosti, ta byla v rámci žánru bezkonkurenční. Kamufláž, vosí hnízda, házení hadů na vojáky, lov zvěře, sbírání rostlin, hub a ovoce, piavice v bažinách, házení granátů krokodýlům do tlamy, uzdravování Snakea v případě zranění, CQC, mnoho alternativních postupů, měnící se počasí atd. MGS3 podle mého byl nejoriginálnějším dílem v sérii co se nápadů týče.

edit: Myslim že v MGS3 se podařilo udělat poprvé a zatím naposledy skutečně živou přírodu. V žádné jiné hře jsem neviděl lépe udělanou přírodu do dnes, ale je to jen muj subjektivní názor.

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Další výhodou téhle hry,že si nemohl hrdina kýchnout z nachlazení,což mě v předchozím díle hodně omezovalo. [s8] [s6] Tedy ve většině hry až na Groznyj Grad.

RobertHammer
RobertHammer #EXPERT AA

Big Boss je supr a hlavne vtomhle dile nejvice me dostal vic nez Solid. Nejvice me bavilo hledat zaujimave veci ci zradlo pro sebe :D

A pote nemuzu zapomenout na prvni stret se The Endem , to se som ho hledal jak debil tak hodinu a dalsich 30 min sem ho konecne dostal a to jeste bez SVD (sniperky) , pekne s pistoli Mk22 [s6]

Kdo nehral tento dil nevi o co přichází [s1]

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Jo tu krokodýí masku jsem v životě nenašel,ale nějak jsem se po ní neohlížel mě bavilo házet hady na nepřátele :D

VulcanR
VulcanR #Trogári

Hellgoat: Trebárs aj to [s6]

Ale aj kopu iných vecí napr. schovávanie v tráve a vo vode, lozenie po stromoch, odsekávanie lán čo držia most a tie veci čo sa dali vyvádzať s tou krokdílou maskou...

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Je fakt,že Big Boss byl více lidský než Solid Snake. K těm taktickým možnostem Vulcane máš na mysli třeba sestřelit včelí hnízdo na vojáka?:D

VulcanR
VulcanR #Trogári

Pre mňa najlepší diel v sérii a jedna z mojich najobľúbenejších hier vôbec. Obrovské množstvo taktických možností, najlepší bossovia a príbeh a najmä sympatickejší hlavný hrdina.

PICEKcz
PICEKcz #\m/

Pro me nejlepsi dil!!! Nikdy nezapomenu na naprosto uzasnu posledni tretinu hry a zaverecnu animacku!! Genialni dilo!!:-)

hellgoat
hellgoat #MGS4 10/10

Leon opět nezklamal:) MGS3 je úžasný díl, tak jako všechny ostatní,ale ta džungle a zrod Big Bosse tomu dodali šmrnc. [s7] [s7]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články