Morbid: The Lords of Ire

Martin Pilous, 5. 6. 2024 12:30
Maličké studio Still Running založené přesně před deseti lety, tvořené pouze čtrnácti vývojáři, se v těchto dnech pokouší rozčeřit vody zaběhlého „souls“ žánru se svou novinkou Morbid: The Lords of Ire, která se objevila na PC i konzolích PlayStation, Xbox a dokonce i Nintendo Switch. Autořisi tuhle v dnešní době populární formulku už osahali v roce 2020 se svoji první hrou Morbid: The Seven Acolytes, která byla doprovázena poněkud retro nádechem, co se zpracování týče a izometrickým pohledem. A nutno zmínit, že nešlo ani náhodou o marný pokus. Nyní se vývojáři s pokračováním pokusili posunout o něco výše, a to i díky plnohodnotnému 3D zobrazení, které evokuje klasické Souls like hry. Jak tento pokus obstál v naší redakci, se dozvíte níže.

Příběh hry Morbid: The Lords of Ire není nějak extra propracovaný, originální a vlastně ani nějak extra zajímavý. Jde prakticky o takovou tu rutinu, kterou jsme viděli v nesčetném množství her. Morbid se drží tradičního konceptu souls her, a tak toho příliš nevysvětluje a spíše vás rovnou vrhá do akce. Jakési entity nazvané jako The Gahars napadly téměř vše živé v tamním světě a vy jakožto bojovník Striver se jim vydáváte v ústrety a pokusíte se je zbavit prokletí tím, že je doslova vymažete ze světa. Hlavním cílem hrdiny pak zůstává 5 Lordů, kteří se nachází v rozličných lokacích, a než se k nim prokoušete, tak se budete muset potýkat s hordami nestvůr.

Morbid v základu funguje úplně stejně, jako jiné souls hry, které jsme tu za poslední roky měli. Procházíte jednotlivé oblasti, likvidujete nepřátele, kteří se vám postaví do cesty, a sbíráte zkušenosti za jejich likvidaci. Za pomocí speciálních svatyň můžete svou postavu vylepšovat. I přesto se ale snaží Morbid přijít s některými vychytávkami, díky čemuž jsem se u něj opravdu bavil, a vlastně se s nimi od ostatních her ze Souls like žánru trochu odlišuje.

Prvně je důležité říct, že Morbid se nesnaží samotný boj nějak šíleně komplikovat. Dáváte buďto menší nebo větší údery. Větší údery slouží k prolomení obrany nepřátel a menší a za to rychlejší útoky vám poskytnou rychlou reakci v případě, že se otevře krytí vašeho protivníka. Klíčem k úspěchu je v této hře dobře načasované parry, kdy se vám pak nepřítel odevzdá a vy mu můžete způsobit pořádné poškození.

Soubojový systém je sice jednoduchý, ale celkem nemilosrdný. Počítejte s tím, že vaši soupeři nejsou úplní nazdárci, kteří by měli zbraně v rukou jen pro přehlídky. První místa ve hře nebudou pro veterány žánru žádnou velkou překážkou, a dokonce jsem si i říkal, že Morbid je vcelku snadný. Jenže když ptáčka lapají… a v tomto případě lovce monster, tak jej nejprve uchlácholí a následně na něj vytasí silné soupeře či větší skupinky nepřátel. Pamatujte, že klíčem k dobrému boji je rozvaha a pokud zachováte chladnou hlavu, tak Morbid vám umožní se i z některých nemožných situací probojovat ven.

Co je však zajímavé, tak pokud se vám daří porážet mnoho nepřátel za sebou, aniž byste zemřeli, tak vám stoupá násobič sběru zkušeností. Stáváte se i vražednějšími a nebezpečnějšími. Pokud naopak výrazně klesá, tím že se vám v boji příliš nedaří, tak budete čelit posmrtným entitám padlých bojovníků. Ale není se třeba obávat, není to až taková výzva, jak to prvně vypadá a může zdát z mého textu. Spíše je to jen další prvek, jak hře vnuknout něco osobitého. Jde o příjemné zpestření, které však nemá přílišný vliv na samotnou hratelnost. Možná vás i zaskočí fakt, že v případě smrti nejste nijak výrazně trestáni a pouze si můžete dojít pro odplatu k danému nepříteli. Nepřicházíte však o sesbírané zkušenosti.

Určitý počet nasbíraných zkušeností vede k tomu, že se vám promění na nový bod, který je možné využít k nákupu a vylepšení dovedností. V první řadě se budete zaměřovat na odolnost svého bojovníka a jeho zdraví. Vylepšit lze i útoky a v případě sesbírání vhodných run lze vylepšit i zbraně, které nosíte u sebe. Těch je ve hře poměrně dostatek a můžete si vybrat, zda budete raději útočit mečem, kopím nebo třeba silnou sekerou.

Některá vylepšení a zadání úkolů dostáváte v jakémsi centrálním hubu, který je tu ztvárněn za pomoci velké katedrály. Do ní se můžete přenést od jakékoliv svatyně. Zde postupně objevujete veškeré možnosti vylepšení dovedností a zbraní, jaké hra nabízí. Navíc zde dostáváte hlavní a vedlejší úkoly od vašich souputníků. Co naplat, že zatímco vy riskujete krk tam venku, oni si tu v klidu katedrály tiše rozjímají. Pokud budete oblasti dostatečně prozkoumávat, tak objevíte spoustu charakterů, které se pak do katedrály přenesou. Podobně to známe ze série Souls, Bloodborne či Lies of P.

Ve hře Morbid narazíte na mnoho různých druhů nepřátel a samozřejmě nechybí ani bossové. Těch je sice poněkud méně, což je docela škoda, ale objevují se zde vedlejší i monstráci. Souboje s nimi jsou vcelku náročné a je potřeba si na ně najít správnou taktiku. Jinak ale autoři zvládli tyto hlavní souboje poměrně s grácií a budete se u nich bavit, stejně jako jsem se bavil já. Podobně variabilní jsou i oblasti, do nichž se ve hře podíváte. Jednotliví nepřátelé dobře zapadají do dané oblasti. V první zasněžené lokaci s obří pevností, tak narazíte na bojovníky se sekerami, lučištníky a podivné dvounohé kozy, zatímco například v poušti se potkáte s kostlivci a variací egyptských bojovníků.

Oblasti jsou samozřejmě rozdělené na několik sektorů, než dojdete k samotnému bossovi. V sérii Souls a jejích klonech jsme si zvykli na to, že máme hlavní cestu a poměrně mnoho odboček, které jsou na ni umně napojeny, a ty je možné prozkoumávat a hledat v nich nové předměty, zbraně a tak dále. V tomto ohledu Morbid poněkud ztrácí. Level-design není špatný, ale co se týká odboček, tak jsou velmi krátké a jednoduché. Povětšinou pouze slouží k tomu, aby vám v daném sektoru zkrátily cestu k cíli při dalším pokusu. Zde je tedy celé putování o dost lineárnější, než je u těchto her zvykem. Velká škoda, že si s tím autoři nedali větší práci a nenabízí výraznější průzkum lokací, které jsou jinak velice dobře navržené.

V čem objektivně hra velice zaostává za konkurencí, tak je grafická stránka. Na ní je vidět, že vývojáři pořád pracovali s malým rozpočtem a na vše prostě peníze nebyly. U vizuální stránky mohu vypíchnout některé pěkné scenérie, ale jinak budete mít pocit, že hrajete nějakou deset let starou akční RPG hru, která navíc i ve své době nějak extra dobře nevypadala. Bohužel žádná sláva to není ani po technické stránce, navíc hru sužuje i několik problémů, jako je třeba nepřesvědčivá umělá inteligence nepřátel. Ta je mnohdy podivná nebo vás zcela ignoruje, takže nepřítel stojí na místě a nic nedělá. Nestává se to však u bossů, což je alespoň trochu pozitivní. Co mi ale vadilo, že u svatyní, když si dáte odpočinek, tak se obnoví svět jako u Souls her, ale je to doprovázeno nahrávací obrazovkou. To zbytečně vytrhává ze světa hry a dít by se nemělo, alespoň na současné generaci disponující SSDčky.

Suma sumárum je Morbid: The Lords of Ire rozhodně solidní akční RPG hrou ze Souls žánru, jejíž hraní jsem si užil. Vývojáři si vzali vesměs pozitivní prvky ze žánrové slavné konkurence a dokázali z nich uplácat velmi slušný titul, za který se nemusí ani trochu stydět. Ano, úrovně mohly být větší, více bossů by nebylo na škodu, stejně jako pohlednější zpracování, ale pokud už jste většinu Souls her dohráli a ještě jste se jich nepřejedli, Morbid: The Lords of Ire rozhodně stojí za vyzkoušení. Přichází s poctivými 15 hodinami slušné zábavy. A sluší se zmínit, že nabízí i New Game +.

Morbid: The Lords of Ire

ps5xsxnsw
Merge Games , Still Running