Konzolista.cz

XDefiant

recenzepondělí 8. července 2024Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: XDefiant
Call of Duty je velkou videoherní stálicí, která každý rok dokáže přitáhnout pozornost milionů hráčů po celém světě a do kasičky Activisionu přinést miliardy dolarů. Není divu, že se mnozí další snaží úspěch napodobit. EA se svoji sérií Battlefield, jejíž poslední díl ale naprosto vybouchl a stal se ukázkovým propadákem. Microsoft si podobný úspěch určitě sliboval od ambiciózního Halo Infinite, ale nakonec zůstalo opravdu jen u přání. V minulosti jsme tu měli i několik dalších pokusů, ale ty ani nestojí moc za řeč. Nyní se ale pokouší Call of Duty konkurovat Ubisoft se svoji novinkou XDefiant, která po mnoha docela velkých odkladech konečně vyšla v formou free-to-play, takže si ji může zahrát naprosto každý bez jakýchkoliv nákladů. Jestli jde o důstojného konkurenta Call of Duty a hlavně zábavnou multiplayerovou akci s potenciálem do budoucna, na to se nyní podívám ve své recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Možná si ještě pamatujete, že když byla hra XDefiant poprvé oznámena, spadala do univerza Toma Clancyho jako Ranbow Six, Ghost Recon nebo Splinter Cell. Následně se ale Ubisoft rozhodl, že jméno slavného spisovatele odebere a vytvoří zcela novou značku, ačkoliv ze zmíněných značek přebírá některé frakce a další prvky, k čemuž se dostanu níže. Na druhou stranu se v ní ale objevují i frakce, kterou jsou převzaty z dalších her Ubisoftu jako Far Cry nebo Watch Dogs. Změna názvu tak určitě ve výsledku dává docela velký smysl. K XDefiant jsem přistupoval s mírným optimismem, protože betaverze z minulého roku se mu docela líbila, ačkoliv jsem viděl, že jí chybí trochu vlastní identita, která by ji nějak odlišila od jiných multiplayerových stříleček, kterých je dnes na trhu hodně a každá se pere o své místo na výsluní.

V základu je XDefiant svižná arkádová 6v6 multiplayerová akce, pro kterou se Ubisoft nechal inspirovat populární konkurencí jako Call of Duty, Valorant nebo Overwatch. Hlavně první jmenovaná série od Activisionu byla jasnou předlohou, což je jasně cítit od první minuty, ať už jde o hratelnost, design map a další prvky. To ovšem není zase tak překvapivé vzhledem k tomu, že na XDefiant pracovali mnozí bývalí vývojáři série Call of Duty. Gunplay je solidní, líbí se mi svižná hratelnost, TTK je podle mého dobře nastavený, ale abych byl v současnosti spokojen, chybí mi lepší vybalancování zbraní, a to i po několika updatech od spuštění, případně vyladěnější a lepší netcode, který má mnohdy opravdu slabší chvilky. To je v současnosti asi největší problém XDefiantu, který budou muset vývojáři vyřešit, protože konkurence je tady v současnosti roky napřed.

YouTube video: YouTube video player

Důležitou roli v XDefiant hrají frakce, které zde nahrazují klasické třídy. Ty jsou inspirované oblíbenými hrami Ubisoftu, jak už jsem ostatně zmínil výše, a každá nabízí odlišný herní styl a jedinečné aktivní i pasivní vlastnosti. Zatímco třída Libertad z Far Cry se zaměřuje na léčení sebe i svých spolubojovníků, Phantoms z Ghost Reconu umí vytvářet štíty, případně si i jeden silný vzít a mít ho jako zbraň. Třída Echelon ze Splincer Cellu vsází na stealth hraní a odhalování pozic protivníků. Dělá tedy přesně to, co byste od ní čekali, a vlastně jsem si ji docela oblíbil a hodně za ní hrál. Cleaners z The Divisionu zase mají ohnivé kulky a vůbec ability spojené s využíváním ohně, no a DeadSec z Watch Dogs umí vypouštět Spiderboty či deaktivovat minimapu u protivníků. V rámci první sezóny se do hry dostala třída GSK z Rainbow Six Siege. Jak vidíte, jednotlivé třídy jsou hodně rozmanité a mají rozhodně velký dopad na plánování taktiky a samotnou hratelnost, a to se mi hodně líbí.

XDefiant nabízí slušné množství moderních zbraní, které jsou stejně jako v Call of Duty rozděleny do různých kategorií. Naleznete tu několik samopalů, SMGček, brokovnic, kulometů nebo pušek. Líbí se mi, že každá zbraň je naprosto unikátní a chová se odlišně, a to i v rámci stejné kategorie. Jak používáte jednotlivé zbraně, postupně je levelujete a odemykáte si pro ně různá příslušenství, ať už jde o zaměřovače, zásobníky nebo pažby. Každé příslušenství má své výhody i nevýhody, a je proto nutné zvažovat, jaké se lépe hodí k vašemu hernímu stylu. Jde o systém, který je znám ze série Call of Duty, vývojáři XDefiant se zde nepokoušeli přijít s něčím novým. Jen vzali to, co funguje a je mezi hráči osvědčené, a dobrou práci to odvádí i v XDefiant.

Protože XDefiant recenzuji krátce po spuštění první sezóny, nabídka herních režimů je bohatší než na začátku. Na začátku se museli hráči spokojit jen s pěticí režimů. Pro arénové hraní byly vyhrazeny tři - Domination, Occupy a Hot Shot, které se zaměřovaly na držení zón na mapě, jen s drobnými obměnami. Vývojáři si ale vyslechli zpětnou vazbu od hráčů a s první sezónou přidali klasický Team Deathmatch i Capture the Flag. Vlastně jsem byl docela překvapen na začátku, že tyto dva oblíbené a naprosto zásadní režimy chybí. A asi nepřekvapí, že se hrají dobře. Kromě arénových režimů hra obsahuje i dva Escort a Zone Control, které jsou inspirované hrou Overwatch. V nich nejprve jeden tým se snaží dotlačit robotického psa do cíle nebo obsadit veškeré body, přičemž druhý tým se tomuto snažení snaží zabránit. Následně se pak role ve druhém kole obrací a kdo úkol zvládne, případně rychleji, vyhrává. Tyto dva režimy jsou zábavné a bavilo mě je hrát, zvláště ve chvíli, když jsem měl u sebe kamarády a mohl s nimi komunikovat. Sehranost a taktický postup je zde klíčem k úspěchu.

V současnosti, což je krátce po spuštění první sezóny, obsahuje hra hned patnáct map. 11 jich je připraveno pro klasické herní režimy jako Domination, Occupy, Hot Shot nebo Team Deathmatch, další čtyři jsou určené pro režimy Escort a Zone Control. Mapy jsou inspirované jinými hrami Ubisoftu jako Far Cry, The Division nebo Watch Dogs, přičemž svým designem a vůbec strukturou dost připomínají mapy ze starších dílů Call of Duty, což určitě mnozí hráči ocení. Mapy je jednoduché se naučit, jsou přehledné a nikdy se mi nestalo, že bych byl dlouho mimo akci. I když někteří mohou namítat, že jsou o trochu větší, než by měly pro počet hráčů, pro který jsou nyní určeny, nepřišlo mi to. Já jsem s návrhem mapy i jejich rozmanitostí rozhodně spokojen, vlastně se mi líbí možná i více než mapy v moderních dílech Call of Duty, které jsou hodně navrhované pro kempery. To v XDefiant není. Nestalo se mi, že bych potkal kempera, pro tento styl hraní jsou mapy přímo nevhodné.

YouTube video: YouTube video player

Jak už jsem zmínil výše, hra XDefiant vyšla formou free-to-play, ale je jasné, že na ní bude chtít Ubisoft vydělat. A to skrze mikrotransakce. Vývojáři už před vydáním přišli s informací, že hra rozhodně nebude mít pay-to-win mechaniky. Sice obsahuje v současnosti po spuštění první sezóny dvě třídy uzamknuté na začátku – DedSec a GSK, které si můžete odemknout za reálné peníze, ale také za nahrání 700 tisíc XP bodů. To se může zdát docela dost, ale nakonec tomu tak není, pravidelným hraním je možné si je odemknout celkem rychle. Jen možná zamrzí, že nejde odemykat obě dvě třídy najednou, ale musí se postupně. No a pak už hra obsahuje pouze kosmetické věci v rámci Battle Passu, v němž jsou různé skiny na zbraně či postavy. Stejně jako u Fortnite postačí koupit jeden Battle Pass. Pokud ho splníte, budete mít automaticky peníze na další, a ještě vám něco málo zbude. Kromě Battle Passu hra obsahuje i klasický obchod jako je tomu u Fortnite a dalších podobných her, kde se každý den točí skiny a další kosmetika, kterou je možné nakupovat přímo. Některé skiny jsou docela pěkné a dokážu si představit, že mnohé fanoušky zlákají k nákupu. Je ale nutné dodat, že bez kosmetiky a vlastně i jakékoliv další investice se v případě XDefiant zatím obejdete. Hra je plně hratelná i bez investic, což je určitě fajn.

Ubisoft čím dál více využívá u svých her Snowdrop engine, který byl původně vytvořen pro sérii Tom Clancy's The Division, ale protože se osvědčil, byl použit jako základ pro několik dalších her jako Mario + Rabbids Kingdom Battle a Avatar: Frontiers of Pandora. No a právě na Snowdrop enginu je postavena i hra XDefiant, a nutno hned dodat, že šlo o velmi dobrou volbu. Hra vypadá pěkně, ať už jde o detailnost postav, prostředí či pěkné nasvícení a různé efekty. Navíc je engine už velmi dobře optimalizován pro současné platformy, takže hra běží naprosto svižně a navíc se může pochlubit dvěma režimy zobrazení. V prvním se zaměřuje na vyšší vizuální kvalitu a 60 fps, v druhém má sníženou vizuální kvalitu, ale zase podporuje až 120 fps, jako je tomu u série Call of Duty. Hráči, kteří to myslí s hraním vážněji, jistě podporu vysokého frameratu ocení, protože hra v tomto módu běží opravdu parádně a nesetkal jsem se s žádným vážnějším technickým problémem, který bych zde musel zmínit.

XDefiant, ačkoliv postrádá svoji vlastní jedinečnou identitu, je překvapivě zábavná multiplayerová akce od Ubisoftu, která dává skrze svoji svižnou hratelnost, design map či atmosférou vzpomenout na klasické díly Call of Duty. Vývojářům se určitě povedlo položit solidní základy, ale ještě mají před sebou docela dlouhou cestu. O nový obsah se nebojím, ale hra by potřebovala ještě vyladit a více vybalancovat. Do budoucna se ale určitě vyplatí XDefiant sledovat. Fanoušky klasických dílů Call of Duty dokáže potěšit už nyní. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (15)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
TimeSplitter
TimeSplitter #PC Mamrd Race
👍1

@czDante92: Zcestne prirovnani a nemas pravdu.

Na velmi kratke vzdalenosti samozrejme v nevyhode bude, jeste aby ne, to ale fakt neznamena, ze jsou moc slabe ci spatne.

Aby semi-auto zbran zabijela na ranu je blbost, ackoli do hlavy to dovedou. Do tela davaji na dve celkem spolehlive, kdyz se trefis…

Jsou pouze podstatne slozitejsi na pouzivani, ve srovnani s libovolnou full auto zbrani, ale kdyz to umis, tak fakt slabe nejsou.

Kor v modech jako zone-control ci escort s nimi muzes protihrace vylozene sikanovat a velmi efektivne drzet zasadni cast mapy na vetsi vzdalenost.

czDante92
czDante92 #PSMR
👍1

@TimeSplitter: to že ty seš dobrej a dokážeš s Marksmanama hrát neznamená že nejsou špatný, já sem taky během camo grindu v CoD4R dával se Škorpionem na frak všem těm hráčům s AKS a MP5 a nic to nemění na faktu že to prostě byla zbraň na hovno s porovnání s ostatníma, akorát já byl vyskillenej tak se to vyvážilo. Marksman jsou v téhle hře ten nejhorší typ pušek, ne dost silná aby bezpečně zabila na jeden zásah a zároveň ne dostatečná kadence na to aby rychle přišla druhá, nedejbože třetí rána, pokud po x hodinách grindění odemkneš lepší attachmenty nevím, ale i kdyby jo tak je to gamedesign na draka. Za těch 50 levelů co jsem hrál hlavně Domination mě s marksmanem zabil protihráč tak... no řekněme že bys to napočítal na prstech jedné ruky, zkrátka s nimi nikdo nehraje.

TimeSplitter
TimeSplitter #PC Mamrd Race
👍3

@lagZz: Uff, nechovej se jak pica a jdi hrat Valorant.

Mam te rad, ale nekdy s tebou fakt neni rozumna rec.

Do dna to ma dost daleko, ale pro tebe je zjevne definice “dna” znacne siroka, takze tezko rict, co tim vlastne minis…

K hre:

Balanc je ba naopak uz ted na vysoke urovni, az na par vyjimek (spider-bot treba, ale tam je to castecne i kvuli bugu…)

Plky o tom, ze marksman rifles jsou k prdu se absolutne nedaji brat vazne, to je vylozene skill-issue. Do hlavy umi davat i na jednicku, do tela na dve, jen je potreba trefit center-mass, kdo je krivej, at si vezme ACR ci MP7. Ja mel s Dragunovem jedny z nejlepsich her a dostal jsem se behem expeni opakovane pres 60 killu za hru.

Brokovnice jsou pravda velmi nekonzostentni a uplne k hovnu, tam cekam rework. Zbytek zbrani je balancovan velmi solidne.

Net-code a hit registraci uz dost zlepsili (ackoli s tou jsem osobne nemel problem ani v bete), vylozene lagy jsem ve hre nemel ani jednou, na rozdil od CoD, kde jsou packet-bursty a vysoke pingy prakticky kazdou hru.

Disconnect jsem mel za celou dobu asi 5x, z toho 3 kratce po spusteni sezony, potom pohoda.

S registraci hitu jsem za tech asi 150 hodin mel problem tak ve dvou prestrelkach.

Jedine co porad hapruje je to, ze obcas clovek zdechne az po tom, co skoci za zed.

Tam je to vetsinou zpusobeno tim, jak server overuje hity vuci klientu.

Protihrac mohl mit napr. nejaky ping spike nebo proste vyssi ping obecne a na sve obrazovce vas jeste videl, server mu hity uzna a clovek zdechne za rohem…

V reseni to maji a uplne vyhladit to asi nepujde nikdy, tak mozna na LANce, jinak na podobne vece vice ci mene trpi asi vsechny hry. Jen u jinych, ktere nemaji tak rychly movement, si toho clovek tolik nevsimne. V XD je to kolikrat fakt ocividne.

Druha vec potom teda je, ze spousta lidi si absolutne neuvedomuje, ze skrz spoustu prekazek se da strilet. Takze potom v kazdem tretim videu, kde si na to nekdo stezuje, jde videt jak se kryl za nejakou drevenou deskou a hrozne se divil, kdyz ho borec s AK ustrilel skrz…

K narkum na movement se nebudu vyjadrovat vubec, to neni vada, ale vlastnost.

Vyuzivani power-slides, air-strafingu a dalsich mechanik, zveda celkovy strop pro zdokonalovani skillu. Kazdemu to sedet nemusi, kdo chce pouze stat nohama pevne na zemi, at jde hrat treba Insurgency.

XD je moderni podani old-school arkadove strilecky a tenhle movement k tomu proste patri.

Jedine co je ted vylozene rozbite jsou rankedy, jejichz spusteni bylo velkym zklamanim.

Nemoznost vybirat si mody, absence moznosti znovu se pripojit do hry, nedostatecne penalizace za odpojovani (zadne bany…), bug s nulovym RP atd… To je fakt zalostne.

Takze rankedy zatim ani nehraju a zacnu je grindit, az to daji do kupy.

link

link

Tady jeste par linku, kde se kazdy muze podivat, ze zrovna spatnej fakt nejsem… Hry tohoto typu hraju cely zivot a v XD uz mam par hodin taky, tak celkem vim, o cem mluvim.

EDIT: A pre-season battle pass mel taky nejaky bug, ktery ne vsem se projevil.

Ten uz by mel byt opraven + progress i vylozene zrychlili. Ja BP prvni sezony uz splnil. Zapnul jsem par double XP tokenu a mel jsem hotovo doslova za par dni. Takze hrat do 24/7 fakt potreba neni, spis naopak.

Ale pokud ma nekdo 7 killu za hru, jelikoz ho EOMM/SBMM do ted chranilo a lhalo mu o jeho skutecnem skillu, tak mu to asi bude trvat dele no. 😆

EDIT2: Ten druhy link nejak zlobi, posilal jsem i s regionalnim filtrem na ceskou republiku, kde se jeste s jednim pretahuju o prvni misto MVP leaderboardu.

wistr
wistr #ARSENALFC

@czDante92: Vždyt vidíš co mám u nicku ne xD Ale hraju efotbal ne fifu neboj:) Btw "Dabluv list" je dobrej, to si přeberu xD

czDante92
czDante92 #PSMR
😁3

jaaaaaaaaj, tak on mě tady nejdřív plísní jak mi protéká život a poslední zbytky mládí u 5/10 her a pak z něj vypadne že se po večerech honí za virtuálním kulatým nesmyslem :D a o kouření ďáblova listu ani nemluvím! :D

wistr
wistr #ARSENALFC

@czDante92: Ani jedno nedělám a stejně čas nemám xD Každý den práce a pak fitko ---večer 2-3h po brčku ale to mám tak čas na insurgency, fotbálek a pak dohrávat resty ps4/5 exkluzivitek.

czDante92
czDante92 #PSMR
😁4

@wistr: když se nebudeš zatěžovat věcmi jako rodina, přátelé či partner/ka, tak se čas na 5/10 hry vždycky najde

wistr
wistr #ARSENALFC
👍2

@czDante92: lvl50 u hry 5/10. Tvůj čas bych chtěl mít.

czDante92
czDante92 #PSMR
👍1

Hitreg otřes, ability k nasrání, vyváženost nula (brokovnice k ničemu, marksman rifles ještě horší), do toho věci jako bunnyhopping nebo fakt že občas granát nejde z nějakého důvodu hodit, no ze začátku mě to bavilo ale nakonec sem sotva dojel ten level 50 na 100% trofejí jak moc sem se s tím trápil. Za mě tak 5/10, je sice hezký že je to f2p ale prostě takový Black Ops 3/4, ke kterým bych to asi přirovnal nejvíc byly už tenkrát úplně jinde než tohle.

Dweight
Dweight #PS5

@Kachlo: Je to tak. Ani Apex nemá tak bídný hitreg...a to je co říct

Kachlo
Kachlo #BOSS

@Dweight: to je tím špatným netcodem, jak zmiňuji v recenzi...

Dweight
Dweight #PS5
👍3

"totalni arkada" znamená co? Že to má špatný hitreg? Tím to fakt není. Co to je za argument ty vole

menzes2.0

a jeste me tam sral ten extremne pomalej postup v BP,udelal sem lvl 38 a skočilo mi na 10 pole v passu :D a to jich tam bylo snad kolem 60-80 tusim ??? takze abych udelal celej pass,bych musel hrat 24/7 a udelat na postavě lvl 180 min…ale je pravda ze to bylo chvilku po zacatku spuštění toho passu,takze to se treba uz opravilo,doufam.

menzes2.0

@Dweight: tak musis brat ze to je totalni arkáda…ale souhlas,obcas to tam je vazne k nasrani

Dweight
Dweight #PS5
👍4

HitReg je nejhorsi co jsem kdy v jakekoli fps hre zazil.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články