Senua's Saga: Hellblade II

recenze  118
Martin Šmíd, 21. 5. 2024 10:00
Britské studio Ninja Theory asi není nutné dlouho představovat, hlavně fanouškům akčního žánru, protože stojí za hrami jako Heavenly Sword, Enslaved: Odyssey to the West nebo DmC: Devil May Cry. V roce 2014 toto talentované studio oznámilo adventuru Hellblade Senua’s Sacrifice, s níž chtělo ukázat, že i v relativně skromných podmínkách a s minimem prostředků může vzniknout hra, která si svými produkčními hodnotami a hlavně kvalitou nezadá s mnohem dražšími projekty. Povedlo se, šlo o výbornou záležitost, která nám udělala radost svým příběhem, zpracováním a také všechny překvapila výborným hereckým výkonem Meliny Juergens, která ztvárnila hlavní hrdinku. Ta si právem následně odnesla za svůj výkon řadu cen. Navíc vývojáři mohli být spokojeni s prodeji, protože po několika měsících mohli oslavovat jeden milion prodaných kopií. Následně bylo oznámeno, že studio koupil Microsoft, aby dělalo hry pro jeho platformy. V tu chvíli bylo jasné, že se vývojáři už nebudou muset starat o peníze a hledání partnerů, kteří by se postarali o vydání. I proto se mohli pustit do dokončení multiplayerové akce Bleeding Edge, ale hlavně hry Senua's Saga: Hellblade II. Ta byla oznámena společně s konzolí Xbox Series X/S během předávání cen The Game Awards na konci roku 2019. Ačkoliv nám bylo řečeno, že je ve vývoji teprve krátkou dobu, nikdo nečekal, že vyjde až za necelých pět let. Nyní je ale hra Senua's Saga: Hellblade II konečně venku, takže se s vámi mohu podělit o své pocity po dohrání.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

První díl sledoval dívku jménem Senua, která se vydala do země mrtvých Helheimu, aby byl vrácen život její lásce Dilonovi. Pokud jste první díl nehráli, rozhodně doporučuji, abyste to napravili, protože nově vyšlá Senua's Saga: Hellblade II na něj přímo navazuje. I když musím také dodat, že to není nutnost, protože vývojáři vše podstatné shrnují zhruba pět minut dlouhým videem, které před vydáním zveřejnili i na YouTubu, a k některým dalším souvislostem se vracejí později během samotné hry. Rozhodně můžete hrát Senua's Saga: Hellblade II bez toho, abyste první díl hráli, ale dle mého názoru by byla škoda takovou skvělou hru minout, zvláště když je také v předplatném Game Pass.

Jak už jsem zmínil, Senua's Saga: Hellblade II navazuje na konec prvního dílu, kdy Senua přijala svůj osud, ztrátu své lásky a rozhodne se vydat zatočit s temnotou, aby už nikdo nemusel trpět jako ona. Její boj s temnotou ji zavede až na otrokářskou loď a následně do Midgardu, kde panuje obrovský strach ze starodávných a zdánlivě neporazitelných obrů. Více o zápletce neprozradím, protože nechci zbytečně spoilerovat, protože ta je tou hlavní, nejdůležitější a vlastně i nejlepší částí hry. Co ale mohu zmínit je to, že se mi během hraní hodně líbilo, jak vývojáři pracují s příběhem, motivy i vývojem jednotlivých postav a frakcí, přičemž nešetří zajímavými zvraty a silnými emotivními momenty, jako tomu bylo u prvního dílu. Největší hvězdou hry je ale samozřejmě samotná Senua v podání fantastické Meliny Juergens, která opět předvedla výborný výkon po všech stránkách. Navíc vývojáři dále rozvíjí psychózu hlavní hrdinky, která neustále slyší hlasy Fúrií uvnitř své hlavy. Ty komentují události na obrazovce, případně samotné prostředí, ale zároveň hlavní hrdinku směřují mnohdy temným směrem a zasévají nejednu pochybnost, takže musí nakonec bojovat i sama se sebou.

Výborná je i celková prezentace, díky níž jsem si kolikrát připadal jako při sledování skvělého filmu než hraní hry. Tomu dopomáhá i skutečnost, že hra nemá žádné ikonky a klasický HUD, ať už jde o průzkum prostředí, řešení hádanek nebo souboje s protivníky. I přes tuto skutečnost dokáže zkušenější i občasný hráč snadno poznat, kdy je nutné co zmáčknout. Vývojáři přišli s intuitivním systémem, který žádné ukazatele nepotřebuje.

Během hraní jsem si několikrát řekl, že hru Senua's Saga: Hellblade II je hodně těžké někam zařadit, protože nejde o klasickou akční adventuru jako God of War, Devil May Cry a další, která by byla určena mainstreamovému publiku. Pokud čekáte, že Xbox konečně dostal vlastní God of War, budete jistě zklamáni. Stejně jako první díl je ale i Senua's Saga: Hellblade II částečně walking simulátorem, v němž budete procházet nádhernou krajinou, pro kterou se vývojáři nechali inspirovat Islandem, která nabízí řadu rozmanitých míst a nádherných scenérií, nad nimiž se tají dech. Vývojáři si pohráli s každičkým detailem a kolikrát jsem měl díky tomu pocit, že se opravdu nacházím na Islandu, a vlastně mi ani nevadilo, že jsem veden za ručičku a prakticky jdu po jedné vývojáři vytyčené cestičce. Navíc je vše doprovázeno výborným hudebním doprovodem, starajícím se o nezapomenutelnou a jedinečnou atmosféru. Samotné procházení krajinou vývojáři umě využívají i k posouvání samotného příběhu, ke komunikaci s dalšími postavami či konverzaci mezi hlasy, které Senuu neustále doprovázejí a snaží se ji neustále ovlivňovat.

Aby Senua's Saga: Hellblade II nebyla jen walking simulátorem a měla i nějaký ten interaktivnější prvek jako klasická videohra, vývojáři přidali i několik puzzlů spojených s prostředím, které je nutné sem tam vyřešit. Ty většinou spočívají v nalezení různých artefaktů, naskenování symbolů a tak dále, což je něco, co bylo možné vidět už v prvním díle. Bohužel musím říci, že tyto logické hádanky nejsou moc propracované, nápadité a vlastně ani moc zábavné. Většinou jsem je bral jen jako zdržování od toho hlavního, co hra nabízí. Pokud je vývojáři chtěli do hry zakomponovat, měli přijít s něčím lepším, ostatně třeba takový God of War Ragnarök Valhalla ukázal, jak by měly takové hádanky spojené s prostředím vypadat. U Senua's Saga: Hellblade II jsem měl z nich jen pocit, že jde o umělé natahování herní doby, navíc prakticky totožné hádanky byly už v prvním díle, jen v jiném prostředí. Žádná inovace a posun k lepšímu se tu neudál. Škoda.

Zatímco z hádanek jsem moc nadšený nebyl, opakem jsou souboje s protivníky, které prošly oproti prvnímu dílu značným vylepšením, ačkoliv stále se odehrávají ve vyhrazených arénách a vždy bojujete jen s jedním protivníkem, nikdy s více najednou. Senua má slabý a silný útok pro proražení postavení protivníka, ale také může uskočit nebo zblokovat výpad soupeře. Zatímco v základu se mohou souboje jevit jako jednoduché, klíčové je uhýbání, perfektní krytí a správné načasování útoku, díky čemuž jsou souboje hodně napínavé. Co je ale jejich největší devízou, je naprosto fantastická choreografie, která si nezadá s filmovou produkcí, zvláště když se do soubojů připletou další postavy a pomáhají třeba s finálním úderem, což vypadá přímo neskutečně a hráče ponořuje ještě více do světa hry i samotného střetu s protivníkem. Souboje s protivníky jsem si po celou dobu hry užíval, vlastně jsem si říkal, že postupně jsou lepší a lepší. Jsou opravdu skvěle zpracované a vlastně moc nemám, co bych vytkl. Možná jen menší rozmanitost protivníků, na ní mohli vývojáři zapracovat, stejně tak zamrzí nízký počet bossů.

Jak jste mohli pochopit z předchozích řádků, Senua's Saga: Hellblade II není klasickou akční adventurou jako God of War a nespadá vůbec do mainstreamu. Kdo má ale rád originální filmové adventury se silným příběhem a fantastickou prezentací, je určena právě pro něj. Přesně takové hry očekávám od majitele platformy - svěží, originální a odvážné zážitky, které mi jiné platformy nenabídnou. A Senua's Saga: Hellblade II je přesně ta hra, která doposud Microsoftu v nabídce chyběla, a to se možná odrazilo na ne moc silném marketingu a vůbec propagaci. Jednoduše s podobnými hrami nemá zkušenosti. Čeho si byl ale Microsoft dobře vědom, je skutečnost, že oslovit velké množství hráčů s takovou hrou za 70 euro, což je dnes klasická částka AAA her, nebude nic jednoduchého. Proto se rozhodl ji vydat pouze skrze digitální distribuci za sníženou cenu, a myslím si, že to bylo dobré rozhodnutí. Senua's Saga: Hellblade II je hra, kterou dohrajete za nějakých šest až sedm hodin, přičemž jde o intenzivní zážitek, který má ale hodně omezenou znovuhratelnost. Druhé hraní mě popravdě moc nelákalo, ačkoliv hra určitou motivaci pro opakované hraní má. Mezi tu patří třeba i noví vypravěči v podobě postav, které Senua během putování potká, kteří dávají při dalším průchodu svůj pohled na události a doplňují samotný příběh.

Když byla hra Senua's Saga: Hellblade II před několika lety oznámena, byl jsem ohromen vizuální kvalitou traileru. Až jsem si říkal, jestli je možné, aby takhle vypadala, jakmile za několik let vyjde. Ačkoliv současné konzole disponují slušným výkonem a technologie se neustále posouvají kupředu, výsledek rozhodně není takový, jako oznamující teaser, ale tak s tím asi musel každý počítat. I tak ale mohu konstatovat, že jde o jednu z nejvíce vizuálně působivých her, jakou jsem si mohl během současné generace zahrát, která možná jako první ukazuje sílu Unreal Enginu 5, ať už jde o kvalitu textur, realisticky zpracované postavy s fantastickou mimikou nebo parádní nasvícení, které se stará o ohromující atmosféru a realistický vzhled prostředí. Vývojáři si vyhráli s každičkým detailem. Jen sem tam je možné si všimnout ošklivější textury v prostředí, mírně rozmazanější scény nebo drobných artefaktů během soubojů, ale jde jen o drobnosti, které možná mnozí ani nepostřehnou a nestojí moc za řeč.

Většinu času jsem hrál hru Senua's Saga: Hellblade II na konzoli Xbox Series X, kde vypadá opravdu působivě a jde bez debat o nejhezčí hru na konzolích Xbox. O to více jsem byl zvědav, jak bude vypadat na o poznání méně výkonnější konzoli Xbox Series S. K mému překvapení na ní vypadá stále velmi dobře, vlastně jsem byl i trochu překvapen, že downgrade není tak velký, jak jsem očekával. Ano, musíte se spokojit s nižším rozlišením, větším rozmazáním obrazu nebo některými horšími detaily, ale jsem toho názoru, že i na konzoli Xbox Series S si hru každý maximálně užije a vizuálním zpracováním nikoho nezklame a neurazí. Před vydáním se řešilo, že hra běží na konzolích pouze ve 30 fps, ale framerate nakonec není dle mého názoru problém, vzhledem k pomalejšímu charakteru hry, stejně tak mi nevadily černé filmové pruhy, které naopak dodávají Senua's Saga: Hellblade II na atmosféře a celkové prezentaci. Té bez debat pomáhá i zmíněný skvělý soundtrack, který krásně doplňuje toulání se o světě i během soubojů, ale také ohromující 3D ozvučení, pro jehož plné vychutnání doporučuji hrát s kvalitním headsetem. To je patrné nejvíce u Fúrií, které vždy stojí na trochu jinačím místě, no a vy díky 3D ozvučení budete vždy přesně vědět, odkud jejich našeptávání přichází.

Zatímco PlayStation většinu svých hlavních her lokalizuje do češtiny formou titulků, u Xboxu tohle není samozřejmost. Většinou jsme se v minulosti dočkali lokalizace jen u závodní série Forza, kde byla navíc kvalita lokalizace minimálně hodně diskutabilní, případně sem tam nějaké té menší hry, a tím to končilo. I proto bylo překvapením, když bylo oznámeno, že lokalizace se dočká právě Senua's Saga: Hellblade II. Vzhledem ale k tomu, o jak hodně příběhovou hru se jedná, je lokalizace samozřejmě naprosto zásadní a klíčová, aby si ji mohl každý naplno užít. A rozhodně za ní mohu Microsoft pochválit, zvláště když kvalita je slušná, a až na několik detailů nebo v jedné scéně špatné časování jsem s ní byl spokojen. Kéž by Microsoft časem lokalizoval většinu svých hlavních her, jako to dělá jeho konkurent.

Vývojáři z Ninja Theory nám servírují druhou kapitolu Senuina příběhu, která je stejně působivá jako ta první, a všichni fanoušci si ji určitě maximálně užjijí. Znovu se můžete těšit na výborně napsaný emotivní příběh i hlavní hrdinku trpící psychózou, ale také nádherné prostředí Islandu s jedinečnou atmosférou i strhující souboje s výbornou choreografií. To vše je doplněno o ohromující zpracování, ať už jde o vizuál nebo ozvučení, díky čemuž si budete mnohdy připadat, že sledujete drahý film. Senua's Saga: Hellblade II je přesně ta hra, kterou jako hráči od výrobce konzolí očekáváme, a která zatím Xboxu tolik chyběla.

Senua's Saga: Hellblade II

xsx
Xbox Game Studios, Ninja Theory