MGS Historie 3. - Metal Gear Solid (1998-1999)

special  13
Leon, 22. 11. 2009 19:35
Nad třetím pokračováním Metal Gear se skutečně uvažovalo, ale až v roce 1994. Projekt byl však odložen a později zrušen. Zachovala se jen malá koncepční umělecká díla, jejichž ilustrátorem byl Yoji Shinkawa, která zobrazovala postavy Solid Snake, Meryl Silverburgh nebo Liquid Snake. Hra byla plánována na rok 1995, a to pro konzoli 3DO Interactive Multiplayer (zkráceně 3DO), kterou dnes již téměř nikdo nezná. Jenže roky 1994-1995 byly důležitým mezníkem ve vývoji videoher a hardwaru. Především se uskutečnil přechod na plně rozvinuté 3D hry díky rozvoji CD-ROM médií. A v roce 1994 se objevila vlajková konzole Japonska: PlayStation.

Je jasné, že nastal pokles hardwaru jiných konzolí, především 3DO, a plánovaný projekt Metal Gear 3 byl zrušen. Kojima se přesunul k vývoji her na PlayStation a celý plánovaný projekt Metal Gear 3 předělal a přetvořil v Metal Gear Solid. Kojima totiž věřil, že první dva díly Metal Gear na MSX2 nebyly příliš úspěšné a známé. Slovo "Solid", které Kojima přidal k názvu Metal Gear nevznikl, jak se mnoho lidí mylně domnívá, ze jména Solid Snake, ale pochází z anglického solid = "pevný", tedy zdůraznění použití pevné 3D počítačové grafiky. Důležité bylo také zdůraznit nový začátek a začít "odznova", ale zároveň ponechat pamětníkům předešlých her pocit kontinuity, protože Metal Gear Solid měl příběhově navazovat na Metal Gear 2: Solid Snake.

Vývoj Metal Gear Solid započal již v polovině roku 1995, a cíle vývojářského týmu nebyly zrovna malé. Sám Kojima se na Metal Gear Solid podílel jako producent, designer, a režisér. Tato pozice mu v malých obměnách vydržela u všech dílů. Kojima trval na tom, aby byl kladen velký důraz na přesnost a realističnost, ale hra byla přitom zároveň zábavná a napínavá. V rané fázi vývoje se dokonce celý vývojářský tým, v čele s Kojimou, účastnil hned několika cvičení a prohlídek u jednotky SWAT, aby lidé, kteří hru vyvíjejí, přišli do styku se skutečnými zbraněmi, vozidly a výbušninami. Příběh Kojima vymyslel tak, aby navazoval na předešlé dva díly Metal Gear, ale zároveň mohl být pochopen i těmi, kteří tyto hry nikdy nehráli. Do příběhu se vrátili některé z dřívějších postav, stejně tak jako myšlenka chodícího bojového robota, který může nést jaderné zbraně. Oficiálně byl Metal Gear Solid představen na herní konferenci E3 roku 1997 jako krátké video. Hratelná verze se objevila až na Tokyo Game Show v roce 1998. Ještě téhož roku v září byl Metal Gear Solid vydán v Japonsku spolu s rozsáhlou propagační kampaní. V USA byl Metal Gear vydán v říjnu 1998 a v Evropě až na konci února 1999. Metal Gear Solid neměl zrovna dobrou výchozí pozici, protože léta 1998-1999 jsou v historii PlayStation roky, kdy vycházeli nesmrtelné legendy jedna za druhou. Krom toho musel Metal Gear Solid soupeřit se silnou dvojkou Capcom a Squaresoft, kteří své favority už dávno vydali. Netrvalo dlouho a obě velké společnosti byly na čas zastíněny úspěchem Metal Gear Solid.

Metal Gear Solid byl vlastně jakýmsi hratelnostním remakem prvních dvou dílů Metal Gear. Kojima např. nechal sbírání číselných karet pro postup do různých oblastí hry, souboj s helikoptérou, tankem, Metal Gearem, plížení, schovávání nebo třeba lepenkovou krabici či cigarety. Celý zbrojní arzenál byl vylepšen a zmodernizován, zrovna tak jako inventář. Díky plně rozvinuté 3D grafice se musely rozšířit i schopnosti Solida Snaka: škrcení a přepad střáží ze zadu, klepání na zeď, skrčení nebo first-person pohled. Pohled kamery umožnil při přimáčknutí na zeď pohled za roh, a tak sledovat pohyb stráží. Těmi nejvíce inovativním prvky byly dabing, grafika a příběh. Metal Gear Solid byl opatřen profesionálním dabingem (tehdy i dnes věc nevídaná). V hlavní roli Solida Snaka vynikal nezapomenutelný David Hayter. Metal Gear Solid se také dočkal takřka filmové a orchestrální hudby, která dokonale podkreslovala události ve hře. Titulní píseň od skladatele Rika Muranaka "The Best Is Yet To Come" byla dokonce nazpívaná v keltštině zpěvačkou Aoife Ní Fhearraigh. Grafika byla plně v enginu hry, což znamenalo, že celá hra i množství FMV se odehrávají bez přerušení a ve stejném grafickém stylu. To hře dodalo pocit plynulosti, který si v ničem nezadal s filmem. Tehdy to však ještě mnoho lidí ani nepostřehlo, teprve pokračování na PlayStation 2 plně vyjevilo tento důležitý prvek. Kojima v celé hře naplno projevil svůj mimořádný talent pro režisérský střih, gradování napětí, emocí a příběhu. Příběh byl totiž pojat filmově a i celková délka všech FMV přesahovala délku amerických velkofilmů. Krom toho Kojima na mnoha místech projevil i svou velkou kreativitu a odvahu předvést mnoho věcí, které ještě nikdo před ním, ani po něm, nezkusil. Za všechny příklady stačí uvést souboj s Psycho Mantisem, kdy hráč musel během boje ovladač přepnout do druhého portu, protože Mantis jednoduše přečetl všechny příkazy na ovladači a zjistil příští útok, a tak ho nebylo možné zasáhnout.

Nejen promyšlená hratelnost, ale především velmi složitý, zajímavý a silný příběh, plný hlubšího zamyšlení, udělal z Metal Gear Solid jednu z nejlepších her všech dob. Příběh se odehrával v roce 2005 na ostrově Shodow Moses, kde byl vládou USA tajně vyvíjen nový druh Metal Gearu, tzv. Metal Gear REX. V tajné jednotce zvláštních agentů Foxhound dojde k rebelii pod vedením Liquida Snaka. Rebelové obsadí Shadow Moses a začnou vydírat vládu USA. Požadavkem je 1 miliarda dolarů a ostatky Big Bosse, který byl zabit Solidem Snakem na konci Metal Gear 2: Solid Snake v Zanzibaru. Foxhound povolá zpět do akce vysloužilého Solida Snaka, který se vydává na Shadow Moses, aby osvobodil důležitá rukojmí a zjistil, jestli je jaderná hrozba reálná. Solid Snake velmi brzy zjistí, že je jen loutkou v rukou mnohem mocnějších a dozvídá se více o svém původu a o tom, že je spolu s Liquid Snakem jen obětí klonového inženýrství 70. let 20. století a že oba mají spojitost s Big Bossem, který je jejich genetický otec. A také to, že je v zájmu USA, aby se ani jeden z nich nevrátil z Shadow Moses živý. Příběh je sice stavěn na klasickém japonském klišé: dva bratři-dvojčata na opačné straně barikády, ale obsahuje snad všechny lidské emoce od lásky po odpornou zradu. Navíc je v celém příběhu velké zamyšlení a poselství, které se týká předurčenosti lidského osudu a konání, a silný protiválečný a protijaderný apel na všechny, kteří hru hrají. Celá hra končí poznámkou o tom, kolik je k roku 1998 na světě jaderných zbraní, a nádhernými záběry na krásnou přírodu Aljašky, kde leží i Shadow Moses.

"Nesmíš být připoután k osudu...být ovláden svými geny. Lidé si mohou vybrat druh života, který chtějí žít. Důležité je, aby sis vybral život...a pak...žil!" - Naomi Hunter

Metal Gear Solid se dočkal mimořádně pozitivního ohlasu a hodnocení (IGN- 9,8/10 a například i český OPSM 10/10). Celosvětově se prodalo přes 6 milionu kusů. Kojima se rázem stal hvězdou a velkou ikonou PlayStationu a japonského videoherního průmyslu. Hra byla natolik úspěšná, že se rozhodlo o jejím portu na PC. Krom toho se hra dočkala mnoha vydání s několika málo vylepšeními a bonusy. Například hra Metal Gear Solid: Special Missions obsahovala na 300 tréninkových misí. V roce 2004 se Metal Gear Solid dočkal svého remaku na Nintendo GameCube jako Metal Gear Solid: Twin Snakes. Zmínit bychom měli i Metal Gear Solid: Digital Graphic Novel na PSP z roku 2006. Jedná se o interaktivní převedení příběhu z Shadow Moses do komiksové podoby v podání skvělého Ashley Wooda, který je autorem mnoha komiksových dobrodružství Solida Snaka. Do této podoby se časem plánuje převedení všech dílů Metal Gear Solid.

Metal Gear Solid je prvním dílem, který končí tajemným telefonickým rozhovorem. Ty se následně objevují na konci každého dalšího dílu MGS. V tomto rozhovoru se hráč vždy dozví nějakou šokující skutečnost, která postaví předchozí příběh na hlavu a připraví tak půdu pro další pokračování, které je vždy jen otázkou času.

Pokud vás MGS zaujal, můžete navštívit web Metal Gear Hideout http://metalgearsolid.cz .

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

ps3
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
12. 6. 2008
Žánr:
Střílečka, Taktická, Adventura
9/10

Komentáře