MGS Historie 2. - Zrození legendy

special  11
Leon, 9. 11. 2009 0:12
Jak již bylo řečeno na začátku, tak se na hře Metal Gear podílel tým devíti lidí, včetně Kojimy samotného, který byl ve funkci producenta. Metal Gear byl určen pro konzoli MSX2, která byla sice schopna zachytit lepší grafiku než NES, ale na úkor počtu objektů na obrazovce. Systém byl například schopen zobrazit současně na jedné obrazovce maximálně tři nepřátele, Solid Snakea, a letící kulky. Víc systém zobrazit neuměl. Pochopitelně, že souboj a nepřátelé se nemohli přesunout na vedlejší obrazovku, a vše tak muselo probíhat izolovaně. To byl hlavní důvod, který přiměl Kojimu zapřemýšlet nad definicí akční hry: ve hře musí být akce, hlavní postava musí překonávat překážky a bojovat za pomoci zbraní, ale zároveň je nutno akci minimalizovat. Postupně Kojima začal tvořit nový herní žánr, pro který se velmi brzy vžil název "stealth action".

Základní myšlenkou a koncepcí celé hry byl nepozorovaný postup vpřed - Solid Snake musel nepřátele přepadávat zezadu, obcházet je, ukrývat se za překážky a používat zbraně takticky a jen v krajní nouzi, především v souboji s bossy. Kojimův netradiční a inovativní postup hrou a řešení soubojů s bossy či překonávání překážek udělal skutečně velký dojem, ale ve srovnání s pozdější slávou to nebylo téměř nic. Důležitou složkou Metal Gear byl především na tehdejší dobu velkolepě pojatý, a na akční hru nevídaný, příběh. Kojimova inspirace řadou tehdejších amerických filmů se projevila sice až později, ale nelze nevzpomenout například na přebal hry pro americkou verzi, na které je zachycena postava Solid Snakea, která se nápadně podobá slavné póze Michaela Biehna z filmu Terminator. Při psaní zápletky si Kojima vzpomněl na dusivou atmosféru posthirošimského Japonska 60. let a strach z jaderného nebezpečí. Při blízkém prozkoumávání bojového arzenálu USA a SSSR se Kojima dočkal zklamání, protože žádná z těchto zemí nikdy nevlastnila nic víc, než mezikontinentální balistické střely, letadlové lodě, ponorky a letecké síly. Jeho myšlenka bojového tanku, který je schopen nést jadernou hlavici a odpálit ji z kteréhokoli možného místa na jakýkoli cíl, byla jen čirou fikcí. Avšak šikovně zakombinované do politické aktuálnosti konce 80. let 20. století. Už v Metal Gear můžeme vidět první náznak kritiky nukleárního zbrojení a nesmyslnosti používání těchto zbraní.

Příběh se odehrával v blízké budoucnosti, konkrétně v roce 1995. Nezkušený agent Solid Snake ze speciální jednotky Foxhound, je vyslán do vojenské základny Outer Heaven v Jižní Africe, aby zjistil, co se stalo předešlému agentu Grey Fox, který zmizel beze stopy, a jeho poslední slova zněla: "Metal Gear..." Metal Gear byl ovšem bojový tank, který nesl jaderné zbraně a který byl na základně tajně vyvíjen na příkaz jistého Big Bosse, který je shodou okolností nadřízený Solid Snakea v jednotce Foxhound. Kdo by tehdy tušil, že některé detaily se hráči dozví až o 20 let později. Metal Gear byl po vydání v Japonsku v červenci 1987 přivítán poměrně vstřícně a prodalo se několik tisíc kusů. Metal Gear byl převeden poté i na NES a rozhodlo se o jeho distribuci v USA. Kojima se této konverze neúčastnil, a tak se stalo, že celá hra byla velmi výrazně pozměněna, především co se příběhu týče. Přesto se prodalo jen v USA milion kusů, a s konečnou platností se Metal Gear stal vlajkovou hrou Konami. V roce 2004 se první Metal Gear objevil v Japonsku jako stahovatelná hra na mobily. V Evropě sice Metal Gear vyšel už na MSX2, NES a Commodore64, ale na hru se už zapomnělo, a tak byly verze Metal Gear a jeho druhého pokračování ve verzi Metal Gear Solid 3: Substitance z roku 2006 pro mnohé vůbec první možností si hru zahrát. Metal Gear byl úspěch, a otázka nyní nezněla "jestli", ale "kdy" se objeví pokračování. Koloběh se rozjel...

"Ten, kdo vyhraje, bitvu neskončí. Ten, kdo prohraje, je vysvobozen z bojiště. Vítěz tam musí zůstat a kdo přežil, musí žít svůj život jako válečník, dokud nezemře." - Big Boss

Jak už je u Hideo Kojimy zvykem, tak se rozhodl, že žádné pokračování nebude a pokud ano, tak se ho nebude účastnit. Jenže autor míní a okolnosti mění. Kojima sám později vzpomínal na historku, že ho o pokračování přesvědčili kolegové z práce, když jel vlakem domů. Pokračování Metal Gear, nazvané Metal Gear 2: Solid Snake, bylo opět vyvíjeno pro MSX2. Konzole MSX2 doznala několika vylepšení, které umožnili mnohem lepší a detailnější grafiku. Vydání se Metal Gear 2: Solid Snake dočkal v červenci 1990. Bohužel však pouze v Japonsku. Do zbytku světa se hra dostala až v roce 2006 s vydáním Metal Gear Solid 3: Substitance. Díky mnohem vyspělejší grafice a výkonu, bylo možno poprvé zobrazit to, co se později stane pro série typické: radar pro sledování pohybu nepřátel nebo plazení. Byly přidány nové zbraně, rozšířen inventář, ale taktický postup, kdy neviděn znamenalo přežít, zůstal zachován. Hra byla mnohem delší než původní Metal Gear, a to především díky příběhu, který už vykazoval několik nečekaných zvratů, mnoho vedlejších postav a větší zamyšlení. Zatímco v Metal Gear bylo pouze naznačeno nebezpečí jaderné hrozby a nutný boj s ním, tak Metal Gear 2: Solid Snake zachytil jako první hra vůbec vývoj člověka jako samostatného jedince. Hra znázorňuje nezvratné účinky války na lidskou povahu a budoucí činy.

Opět se rozvíjí fiktivní příběh, odehrávající se v roce 1999, kdy se nepříjemně tenčí zásoby ropy. Český vědec Kio Marv objeví revoluční způsob zpracování surové ropy a mnohonásobně tak zvýšit její výtěžnost. Kio Marv je ovšem brzo unesen do militaristického státu v Asii, kterým je Zanzibar Land. Spolu s novým typem Metal Gearu a tajemstvím Kio Marva se chystá Zanzibar Land získat monopol ve světě. Za vším stojí opět Big Boss, nyní už vyvrhel. Jednotka Foxhound znovu povolává osvědčeného Solid Snakea, aby se infiltroval do Zanzibar Land, osvobodil Kio Marva a zabil Big Bosse. Celý příběh má poměrně složitou strukturu a zvláštní atmosféru osamocenosti hlavního hrdiny, která nesouvisí jen s tím, že je v poli sám, a která se jen těžko popisuje. Z českého pohledu jsou na hře zajímavé i dvě "české" postavy: Kio Marv a Natasha Markova. Stejně tak jako malá vsuvka rozhovoru v češtině. Metal Gear 2: Solid Snake byl úspěšnější a populárnější než Metal Gear, ale mohli se z něj těšit pouze v Japonsku. Z tohoto důvodu byl v ještě v roce 1990 v USA vydán Metal Gear: Snake´s Revenge. Na vývoji se podílelo samostatné studio pod Konami, ale bez původního týmu a Hideo Kojimy. Stealth Action vystřídala plnohodnotná a přímočará akce, která měla jen velmi málo společného s Kojimovým dílem. Snad jen příběh, odehrávající se někdy mezi Metal Gear a Metal Gear 2: Solid Snake, se snažil doplnit mezeru v příběhu. Ale Konami a Kojima nikdy nebrali Metal Gear: Snake´s Revenge jinak, než jako omyl.

O několik let později se Kojima vrátí v plné síle s Metal Gear Solid a celý svět strne v němém úžasu. V té době bude o Metal Gear a jeho pokračování vědět jen málokdo, ale právě díky těmto dvěma hrám měl Kojima skutečně na co navazovat...

Další díl opět za dva týdny :)

Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots

ps3
Konami, Kojima Productions
Datum vydání hry:
12. 6. 2008
Žánr:
Střílečka, Taktická, Adventura
9/10

Komentáře