Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

recenze  17
Martin Šmíd, 19. 1. 2022 12:01
Když koncem roku 2015 vycházela týmová multiplayerová akční hra Tom Clancy's Rainbow Six Siege, dokázala si mě omotat kolem prstů skvělou taktickou hratelností, vypilovaným gunplayem a spoustou možností během útočení i bránění. I proto jsem jí následně pravidelně s kamarády hrál a zažíval kolikrát hodně vypjaté situace. Ve své recenzi jsem udělil slušnou osmičku s tím, že vyšší hodnocení nemohu udělit jen kvůli omezenému obsahu. Dodal jsem ovšem, že pokud vývojáři budou pravidelně sypat slíbený nový obsah, máme tu před sebou multiplayerovou hru, která se bude hrát po celou generaci. A to se i stalo. Ze Siege se po několika měsících stala jedna z nejhranějších multiplayerových her současnosti, která i několik let po svém vydání má miliony fanoušků a pořádají se v ní oficiální eSportové turnaje o obrovské částky.

Vývojáři sem tam hru obohacovali v posledních letech i speciálními eventy, přičemž jeden byl zaměřen na kooperaci a střety s nejrůznějšími mimozemskými neřády. Sice se od hlavního Tom Clancy's Rainbow Six zážitku hodně lišil a byl jen pro oživení, ale vývojáři ze studia Ubisoft Montreal dostali nápad, že by na tomto vždy časově omezeném režimu mohli postavit plnohodnotnou hru. Ta byla oznámena v roce 2019 pod názvem Tom Clancy's Rainbow Six Quarantine, ale následně byla dost předělávána, na čemž bylo vidět, že vývojáři s vývojem dost bojují a nemají jasný směr, jakým by se měla ubírat. Nakonec ho našli a hra byla znovu představena v minulém roce pod názvem Tom Clancy's Rainbow Six Extraction. Po problémovém vývoji a několika odkladech je tu, takže se můžeme podívat, jestli dokáže oslovit nejen fanoušky Tom Clancy's Rainbow Six série, ale také kooperativních her.

Se svoji novinkou Ubisoft rozhodně nechce přetáhnout hráče od hraní svého multiplayerového hitu Tom Clancy's Rainbow Six Siege, který neustále podporuje novým obsahem a sezónami, a zatím se nezdá, že by s tím chtěl skončit. Tom Clancy's Rainbow Six Extraction je totiž čistě PvE kooperativní hrou pro jednoho až tři hráče, která se snaží konkurovat spíše hrám jako Back 4 Blood a World War Z: Aftermath. Na rozdíl od nich ale staví na daleko taktičtějším, opatrnějším až stealth pojetí. Základ vzatý z Tom Clancy's Rainbow Six Siege je tu patrný od první minuty. Nejde přitom jen o nutnost více taktizovat, ale se svým předchůdcem Extraction sdílí i technologii, pořád velmi dobrý a hlavně zábavný gunplay, interface a další charakteristické prvky, a vlastně i proto se nedivím, že si vývojáři za něj neříkají plnou cenu.

Na druhou stranu to určitě škoda není, protože Siege vývojáři v posledních letech dovedli i díky zpětné vazbě od hráčů prakticky k dokonalosti. Výsledkem je tak spin-off, který sice není nějak přehnaně originální a částečně recykluje herní mechaniky ze Siege, ale je překvapivě zábavný a je opravdu těžké se od něj odtrhnout, zvláště pokud hrajete v týmu s kamarády a můžete během hraní komunikovat a vymýšlet různé strategie, za které hra odměňuje. Před vydáním bych určitě neřekl, že mohou mechaniky ze Siege, které byly vymyšleny hlavně pro týmové multiplayerové zápolení, fungovat takto dobře v kooperativní PvE hře. To je určitě velké překvapení nejen pro mě, ale i samotné vývojáře.

Hra Tom Clancy's Rainbow Six Extraction se odehrává v době, kdy parazit chiméry z původního eventu Outbreak pro Siege, který měnil lidi na ohavná monstra, značně zmutoval. Už nepotřebuje lidského hostitele, a navíc dokázal překonat hranice Nového Mexika, takže se rozšířil do dalších oblastí po celých Spojených státech. Nově je tato děsivá mimozemská forma života, likvidující lidi i oblasti, do nichž se dostane, nazývána Archaeans. I proto je vytvořena speciální jednotka Rainbow Exogenous Analysis and Containment Team (REACT), která má za úkol zjistit o parazitovi další informace v jednotlivých oblastech, do nichž se rozšířil, aby bylo možné s ním bojovat a třeba ho i nadobro zlikvidovat. Ačkoliv příběh zní jednoduše, rozhodně neurazí. Vlastně se mi docela líbil, stejně tak způsob jeho vyprávění nebo skutečnost, že se vývojářům povedlo zakomponovat do něj s citem řadu oblíbených operátorů ze Siege, když už navazuje na event Outbreak. Pokud jste ho nehráli, nemusíte se bát, že byste nebyli v obraze, vše podstatné se dozvíte.

Hra se odehrává ve čtyřech naprosto odlišných lokacích. Protože vývojáři před vydáním odhalili jen tři, nebudu čtvrtou spoilerovat, ostatně to není zase tak důležité pro recenzi. Každopádně postupně se podíváte do New Yorku, San Francisca nebo Aljašky, přičemž každá lokace má i tři své vlastní unikátní mapy. V New Yorku tak budete bojovat s kamarády třeba v policejní stanici, na Liberty Islandu nebo v luxusním hotelu. Mapy jsou rozmanité, spíše středně velké a snadno od sebe rozpoznatelné. Protože se vývojáři nesnažili vytvořit obrovské mapy, mohli si s menšími více vyhrát. Jejich design je uspokojující, navíc díky rozbitelným stěnám, poklopům a tak dále je možné vytvářet unikátní strategie pro plnění úkolu i případný únik, když se něco zvrtne. Dobrá znalost map a i správně vypraná strategie je klíčem k úspěchu. Platilo to u Tom Clancy's Rainbow Six Siege a u  Extraction to platí také.

Určitě se nyní ptáte, co je nutné na daných mapách plnit. Vývojáři připravili jednak základní hlavní úkoly, ale i speciální výzvy exkluzivní pro jednotlivé lokace, které pomáhají výzkumu. Začnu základními úkoly. Když spustíte misi, dostanete postupně tři hlavní úkoly. Ty volí hra náhodně z třinácti dostupných, přičemž většinou spočívají v ničení hnízd protivníků, záchraně rukojmí, získávání vzorků z těžších protivníků, hackování počítačů nebo bránění míst na mapě. Ačkoliv je úkolů třináct druhů a na papíře vypadají rozmanitě, tak v reálu jsou některé snadno zaměnitelné a to má pak vliv na to, že se celkem rychle ohrají. Pokud se ptáte, jestli existují i souboje s bossy, mám pro vás dobrou zprávu. Ty ale nejsou tak časté, hra je moc nelosuje, a když už, tak na vyšší obtížnosti. Souboje s bossy, které jsou zatím pouze tři, jsou ale jinak fajn. Každý takto silný protivník je jiný a vyžaduje trochu odlišnou práci. Co se týče vedlejších úkolů do výzkumu, většinou musíte zlikvidovat protivníky třeba granáty, přežít misi s určitým počtem zdraví a tak dále. Pro postup nejsou tak důležité, ale je dobré je plnit pro zisk dalších XPček.

Když už jsem načal nepřátele v předchozím odstavci, trochu se o nich nyní rozepíši. Po celou dobu vám budou na mapách dělat společnost mimozemští neřádi Archaeans, kteří existují v docela dost druzích. Základní jsou jakýsi pěšáci Grunti, kteří jsou celkem agilní a dokážou i uštědřit masivní poškození na krátkou vzdálenost. Hodně často jim sekundují Breacheři, kteří dokážou v blízkosti hráče vybuchnout a klidně ho tím rovnou zlikvidovat. Spikeři jsou podobní Gruntům, ale na rozdíl od nich dokážou střílet, takže jsou nebezpeční i na delší vzdálenost. Kromě těchto základních protivníků nechybí ani další silnější, ať už jde třeba o hodně nepříjemného Tormentora, jenž se umí zahrabat pod zem, případně silného Smashera, jenž připomíná golema, který se umí rozeběhnout a klidně položit všechny tři operátory v týmu najednou (ano, povedlo se to mému týmu). Další nebudu spoilerovat, ale druhů protivníků je dost, navíc na vyšší obtížnosti se objevují více silné druhy i třeba s parazity na svém těle a někdy i takové, na které při základní obtížnosti nenarazíte.

Vývojáři se rozhodli do Tom Clancy's Rainbow Six Extraction přivést hned osmnáct oblíbených oprerátorů ze Siege. Ti se od sebe neliší jen vzhledem, ale hlavně vybavením – zbraněmi, které mohou na mise tahat. Každý agent má také jednu speciální vlastnost, která je mnohdy užitečná nejen pro něj samotného, ale hlavně pro celý tým. Doc umí léčit sebe i celý tým, Sledge rozbíjet svým velkým kladivem stěny, Lion skenovat okolí nebo Hibana používat speciální výbušné projektily. Protože jsou operátoři rozmanití a hodně se od sebe odlišují, každý by si měl najít i několik oblíbenců, které následně bude střídat podle potřeby týmu. Co jsem si tak prošel všechny, nezdá se, že by byl nějaký až přehnaně silný a vyčníval nad ostatními. A to platí i opačně. Žádný mi nepřišel zbytečný. Jde vždy jen o to, jaký herní styl budete vyznávat, případně na jaké strategii se dohodnete s kamarády.

Důležitou součástí vybavení jsou i zbraně. Každý operátor má na začátku jen jednu primární palnou zbraň, která je charakterizovala už v Siege, ale postupně si mohou odemknout další. Nechybí tu samopaly, SMGčka, brokovnice, kulomety a další, aby bylo jednodušší likvidovat ohavné mimozemské přistěhovalce. Každou zbraň je pak možné vybavit tlumiči nebo mířidly. Sice nemá Extraction tak velké množství doplňků pro zbraně jako Siege, ale pořád dávají vývojáři možnost si zbraň upravit tak, aby se hodila pro zvolený herní styl. Zbraně jsou pak doprovázeny různými typy granátů – oslepující, skenující, výbušné nebo zpomalující, a nechybí ani gadgety, od štítů po drony nebo možnost se oživit. Sice se může na začátku zdát, že třeba droni jsou na rozdíl od Siege zbyteční, ale opak je pravdou. Na vyšší obtížnosti hrají naprosto zásadní roli.

Jak hrajete za jednotlivé operátory a plníte úkoly v misích, ti postupně levelují, čímž si jednak odemykají přístup k novým zbraním, ale také se jim zlepšují pasivní atributy i vylepšují jejich speciální dovednosti. Třeba Doc, jehož jsem si během hraní hodně oblíbil, tak na maximálním desátém levelu nejen více vydrží, ale má i více munice do své léčící pistole a každá kulka má navíc i lepší léčící účinek, což se vždy hodí. Hraním je možné si odemykat pro operátory i velké množství nových skinů a oblečků, takže jako v Siege si je můžete upravit k obrazu svému, stejně tak u zbraní je možné měnit jejich barvy či na ně věšet přívěšky. Skinů postav, barev a přívěšků na zbraně je v základu překvapivě hodně, ale pokud byste chtěli více, je možné další zakoupit v herním obchodě za reálnou měnu. Ano, ani Tom Clancy's Rainbow Six Extraction se nevyhnuly mikrotransakce, ale ty jsou stejně jako třeba ve Fortnite pouze kosmetického charakteru a nemají žádný vliv na hratelnost.

Když už jsem u operátorů, vývojáři se rozhodli do hry zakomponovat celkem zajímavý a originální survival prvek. Ten ji sluší, ale hlavně nutí hráče k tomu, aby operátory točil a nehrál jen s jedním nebo dvěma, kteří mu na začátku padnou do oka. Survival prvek spočívá v tom, že operátoři mají základní zdraví, které si nemohou doplnit. Když se tak vracejí z misí, mohou být zranění, takže je nutné je nechat pár dalších her odpočívat, aby si zdraví doplnili. Ano, je možné se zraněným operátorem hrát, ale nedoporučuje se to. Hra není nejlehčí ani na základní obtížnost a každý život se počítá. Navíc i operátor může během mise padnout, a pokud ho kolegové nedonesou na místo extrakce, je vyřazen z boje. Je ovšem možné se do oblasti jeho skonu s týmem vydat a pokusit se ho zachránit. Záchranná mise vyžaduje nejen zlikvidování mimozemských neřádů v oblasti, ale také zdolání menší minihry, na níž se musí podílet celý tým. Zatímco jeden hráč se snaží vytáhnout padlého agenta z kokonu, další musejí střílet blížící se parazity, kteří chtějí záchraně zabránit. Jak už jsem zmínil na začátku, tyto survival prvky hru pěkně obohacují, dodávají ji potřebnou taktickou hloubku a ještě více nutí hráče hrát opatrně, aby agenta nezranil nebo o něj nepřišel. Tímto se Tom Clancy's Rainbow Six Extraction značně liší od o dost akčnější kooperativní konkurence jako Back 4 Blood a World War Z: Aftermath.

Odemknutí si všech operátorů, gadgetů či splnění většiny úkolů je práce na několik večerů. Během hraní jsem se s kolegy příjemně bavil, ačkoliv třeba druhů úkolů mohlo být více, protože ty základní se celkem rychle ohrají. Také endgame obsah je zatím v základu dost omezen. Vlastně jsou zatím dostupné pouze dva režimy po dohrání kampaně. Prvním je Maelstrom Protocol, což jsou hodnocené mise, kterých se mohou účastnit vždy jen vybraní operátoři. Pokud misi s kamarády zapnete, dostanete ne tři, ale rovnou devět úkolů, které je nutné splnit, přičemž postupně hra zvyšuje obtížnost a každý úkol navíc doprovází nový modifikátor. Jednou otravný sliz rozlézající se po levelu ubírá život, jindy je mapa pokryta mlhou, takže není skoro nic vidět. Maelstrom Protocol mise jsou správně napínavé a prověřují taktickou připravenost týmu a vlastně i schopnost improvizace. Kolikrát se v nich vše zvrtne, dojdou náboje nebo se stane něco nepředvídatelného, takže je nutné se s týmem rozhodnout, jestli riskovat nebo se dát na ústup a utéci z boje. Maelstrom Protocol mise bych přirovnal k Nightfall misím z Destiny, protože jde také o událost, která se každým týdnem mění a bude přinášet nové odměny, ať už jde o herní měnu či kosmetické doplňky.

Dále si vývojáři připravili od prvního dne i týdenní mise Assignments, které se od těch klasických liší různými modifikátory. Do budoucna bude hodně záležet na tom, jak často budou vývojáři servírovat slíbené a docela nadějně vypadající časově omezené Crisis eventy. Ty mají obsahovat vždy nového operátora k odemknutí, nové úkoly, gadgety i bosse, případně kosmetické doplňky. Více zatím oznámeno do budoucna není, a asi i vývojáři nyní čekají, jak se jejich hra uchytí mezi hráči. Já si ale myslím, že by byla škoda se na hru vykašlat, protože základ je více než slušný, zábavný a rozhodně je i hra Tom Clancy's Rainbow Six Extraction dobrou alternativou pro jiné kooperativní akce.

V předchozích odstavcích jsem neustále psal o kooperaci. Tom Clancy's Rainbow Six Extraction je hra, která je na týmovém hraní postavena. Hrát sólo se sice dá, a vlastně jde v takovém případě o pořád velmi slušnou stealth hru s hutnou atmosférou, ale právě při hraní v týmu ukazuje veškeré své trumfy. Pokud nemáte kamarády, naštěstí hra obsahuje matchmaking, který na nižší obtížnosti bude určitě fajn, ale na vyšší už to bude chtít si sehnat kamarády. Když už jsem nakousl obtížnosti, tak se o nich i trochu rozepíši. Nepřátelé na vyšší obtížnost nemají více životů, takže pořád je možné je zlikvidovat potichu pěkně zezadu, případně jednou dobře mířenou kulkou do slabého místa – většinou hlava. Pokud ovšem zasáhnou hráče, dají daleko větší poškození. Na vyšší obtížnosti se objevují i daleko silnější druhy mimozemských potvor, a zároveň mohou mít na sobě ošklivé parazity, které se lepí na hráče. Pokud se jich hráč nezbaví, vybuchnou a toxický plyn, který oslepuje a zároveň zraňuje. Musím říci, že je celkem fajn, že vývojáři nezvedli u jednotlivých úrovní obtížnosti jen životy u nepřátel, ale dokázali je více upravit.

Vývojáři se pro Tom Clancy's Rainbow Six Extraction rozhodli využít AnvilNext engine, na němž běží několikrát zmíněná multiplayerová hra Tom Clancy's Rainbow Six Siege, což bylo dle mého dobré rozhodnutí. Zvláště když byl tento engine plně optimalizován pro konzole současné generace. Ačkoliv to z obrázků moc nevypadá, Extraction je vážně velmi pěknou hrou na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X. Mapy jsou detailní, nepřátelé správně děsiví s dobrými animacemi, a pěkné jsou i různé efekty, ať už šlo o odlesky, výbuchy, zničitelné prostředí nebo všude se rozlézající mimozemskou hmotu, v níž není zrovna příjemné se brodit. A zapomenout nesmím zmínit ani velmi dobré nasvícení. Vizuálně se mi Extraction hodně líbil, zvláště když jsem hrál v režimu zaměřením na rozlišení. V něm hra běží ve 4K a snaží se o dosažení stabilních 60fps, což se daří po většinu času. Nevšiml jsem si žádného většího problému. Stejně jako Siege má hra i režim výkonu, v němž běží v rozlišení 1080p a bohužel cílí také pouze na 60fps. Na druhou stranu má tento mód podle vývojářů vyšší detaily, ale popravdě jsem si toho moc nevšiml, navíc obraz kvůli nižšímu rozlišení nebyl na velké TV tak dobrý. Zatím mi tento režim zobrazení přijde trochu zbytečný, ale vše by se mohlo změnit v budoucnu, až vývojáři přidají podporu pro 120fps. Co musím na hře také pochválit, je zdařilé ozvučení, takže i podle něj poznáte, kde se zhruba nacházejí protivníci a z jaké strany přicházejí. Praskání dřeva a další zvukové efekty mají i dobrý vliv na samotnou atmosféru a vůbec napětí během hraní.

Akci Tom Clancy's Rainbow Six Extraction jsem popravdě moc nevěřil, ale nakonec jsem se u ní dobře bavil, hlavně díky pořád velmi dobrému hernímu základu převzatému ze Siege, velkému množství rozmanitých agentů, solidnímu designu i líbivé audiovizuální stránce. Pokud hledáte nějakou novou kvalitní kooperativní hru, kterou byste si mohli zahrát s dvěma kamarády, nákup mohu určitě doporučit. Je jen škoda, že vývojáři nedokázali přinést už na startu zajímavější úkoly a také kvalitnější endgame obsah. Na druhou stranu je slíbena do budoucna slušná podpora, hlavně Crisis eventy zní zajímavě, takže se celkem těším, až se do hry znovu vrátím a zjistím, co je v ní nového.

Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

ps4xoneps5xsx
Ubisoft, Ubisoft Montreal