Silent Hill f

Recenzovaná verze: PlayStation 5/PlayStation 5 Pro
Dlouhou dobu jsem popravdě moc nevěděl, co si o Silent Hill f myslet. Na jednu stranu se mi líbila snaha přinést něco naprosto nového, co sérii značně oživí. Jenomže jsem věděl, že na hře pracuje nepříliš známé tchajwanské studio NeoBards Entertainment, které doposud jen spolupracovalo na několika remasterech pro Capcom, ale také vytvořilo multiplayerové hry Resident Evil: Resistance a Resident Evil Re:Verse, jejichž kvalita byla hodně nízká a dnes fanoušci dělají, že vůbec nevznikly. Byla proto pořád otázka, jestli studio má zkušenosti, aby mohlo připravit nový velký díl milované série s takovými ambicemi. Naštěstí si Konami kvalitu pohlídalo, stejně jako u remaku druhého dílu, a i proto nyní po dohrání jsem neskutečně nadšený, protože jsem se dočkal zážitku, na který budu ještě dlouho vzpomínat. Proč to neříci hned na začátku. Silent Hill je zpět, a co je možná ještě důležitější, po letošním roce je zpět i Konami.

Hra Silent Hill f se od svých předchůdců znatelně liší už svým zasazením. Neodehrává se totiž znovu v notoricky známém americkém městečku Silent Hill, po němž se jmenuje celá značka. Vývojáři se tentokrát rozhodli, že se vše bude odehrávat v šedesátých letech minulého století v Japonsku, přesněji ve fiktivním menším venkovském městečku Ebisugaoka, které má své nejlepší roky už dávno za sebou. V městečku žije značně traumatizovaná školačka Hinako Shimizu, která nemá jednoduchý život. Jednak jde proti pravidlům společnosti, protože nechce být spořádanou ženou jako je její dokonalá starší sestra Junko, ale zároveň musí snášet svého násilnického a panovačného otce, který do sebe lije jednu lahev alkoholu za druhou. Aby toho nebylo málo, když jednoho dne po hádce s otcem uteče z domu a dá si dostavení se svými kamarády, aby si mohla s někým promluvit, zahalí městečko Ebisugaoka zlověstná mlha a krásné květiny, navíc do ulic vyjdou ohavná monstra. Noční můra začíná.
Právě zasazení do japonského městečka Ebisugaoka je naprosto zásadní a klíčové pro příběh, který se vývojáři rozhodli vyprávět. Ti značně čerpají z japonské kultury i folklóru, což je vidět třeba na liščím božstvu Inari, které hraje ve hře velmi důležitou roli. K němuž se místní obyvatelé začali obracet, takže všude po městě jsou různé sošky a další odkazy na něj, a v nové nastalé situaci se k němu obrátí i hlavní hrdinka Hinako, která se utápí ve strachu a zášti. Ta ale netuší, že to bude dalekosáhlé následky. Ačkoliv se Silent Hill f na první pohled od svých předchůdců odlišuje, pořád si zachovává DNA série, ať už jde o městečko zahalené mlhou, děsivá setkání, traumata, krvavé nechutné rituály (u jedné scény jsem si říkal, jestli už to vývojáři nepřehnali) nebo propojování hned několik realit, až nebudete vědět, co je skutečné a co ne. A do toho vývojáři začleňují řadu zajímavých myšlenek a témat, nad nimiž stojí za to se zamyslet.
I proto je příběh hry Silent Hill f, za nímž stojí uznávaný spisovatel Ryukishi07, neskutečně poutavý a udržel si moji pozornost po celou dobu hraní. Navíc se může pyšnit i dobře napsanými dialogy, zajímavými postavami s přesvědčivými výkony i kvalitním dabingem (je možné si zvolit anglický nebo japonský) a mistrně zrežírovanými filmečky, u nichž jsem kolikrát ani nedýchal. Hvězdou hry je bez debat hlavní hrdinka Hinako, která bojuje s vlastními vnitřními démony.
Já jsem Silent Hill f dohrál na první hraní za nějakých jedenáct hodin, ale rozhodně jsem nedostal na vše odpověď. Spíše ve mně vyvolal konec celou řadu nových otázek. A to jsem se snažil číst všechny vzkazy, které jsem během cesty nacházel po městečku a jeho okolí, případně deníček hlavní hrdinky. Do něho si zapisuje podrobnosti o všech událostech, postavách i monstrech z vlastní perspektivy, což kolikrát dává mnohým věcem potřebný kontext. Zároveň si do deníčku Hinako zaznamenává i postup u hádanek, takže ty je následně snazší vyřešit. Je ale nutné zmínit, že nikdy úplné jejich řešení v deníčku není, spíše jen nápověda, abyste věděli, jakým směrem se vydat. Konec hry každopádně nemá nic ukončit, ale spíše navnadit na opakované hraní, které je vlastně i naprosto klíčové pro celkový zážitek a úplné pochopení příběhu. Třeba na New Game +, kde můžete najít nové vzkazy a informace o tom, co se v městečku Ebisugaoka, případně se můžete pokusit o další naprosto odlišné konce. Já sám si dám hru minimálně třikrát, abych se utvrdil v několika teoriích, které mám, případně si je vyvrátil.
Hned od první minuty na vás dopadne hodně tísnivá a ponurá atmosféra zdejšího dosti zchátralého světa. Silent Hill f je stejně jako předchozí díly spíše lineárnější akční adventura ze třetí osoby, v níž budete nejprve prozkoumávat městečko Ebisugaoka s dřevěnými ploty, menšími domky a prašnými cestičkami, ale později se dostanete i do jeho okolí, ať už jde o pole, les nebo školu, takže rozmanitost je slušná. Navíc jednotlivé lokace mají výborný a důmyslný design. Je dobré dodat, že když hlavní hrdinka Hinako usne nebo upadne do bezvědomí, objeví se v tajemné říši s pěknými chrámy, kde nemá přístup ke svým zbraním, zabití nepřátelé se znovu oživují a vůbec tu platí úplně jiná pravidla než v normálním nesnovém světě. Jde ale o strašidelné a děsivé místo, které nabízí několik nezapomenutelných a hodně krvavých momentů. Na ně budete vzpomínat ještě dlouho po dohrání.
K orientaci v herním světě můžete využívat přehlednou mapu, na níž se vám postupně dělají poznámky o slepých uličkách nebo zátarasech. Určitě nečekejte otevřený svět, protože hra vás většinou žene jen jednou jasně danou cestou. Přesto vývojáři umožňují hráči sem tam odbočit do menší či větší chodby a svět v omezenější míře prozkoumávat, což je hodně důležitá součást hry. Jen průzkumem najdete větší množství lékárniček, předměty na prodej, speciální destičky, které slouží k vylepšování hlavní hrdinky, případně větší batohy, takže Hinako bude moci mít v docela dost omezeném inventáři více věcí najednou. I tak ale nastanou situace, kdy budete muset přemýšlet, jaký předmět si v inventáři ponechat a bez jakého se v následujících chvílích obejdete.
Když vývojáři ukázali první záběry ze hry Silent Hill f, nešlo si nevšimnout soubojů s protivníky, které připomínaly Soulovky. Inspirace je viditelná, ale rozhodně nejde říci, že by byl Silent Hill f další Soulovkou. To ani náhodou. I vzhledem k obtížnosti, která není tak vysoká, ale na druhou stranu určitě nejsou souboje procházkou rozkvetlou zahradou. Jsou hodně věrné tomu, co bylo viděno v předchozích dílech Silent Hill série nebo jiných hrách z žánru survival hororu. Hinako bude muset během své cesty čelit hned několika groteskním stvořením s výborným a pořádně děsivým designem, mezi nimiž jsou oživlé loutky, zmutovaní obyvatelé městečka Ebisugaoka pokrytí květinami a tak dále. Druhů monster není moc, ale každý vyžaduje trochu odlišnější přístup.
Hinako může pro boj využívat pouze zbraně na krátkou vzdálenost, což dává vzhledem k zasazení smysl. Mezi nimiž jsou různé trubky, páčidla, nože, sekyry nebo kladiva, které se časem opotřebovávají, takže je nutné je opravovat nebo neustále hledat nové. Souboje pak probíhají v Souls stylu, protože protivníky si můžete uzamknout, uskakovat před jejich výpady, případně jim narušovat dobrým načasováním jejich útoky, čímž je na malou chvilku vyřadíte z boje a můžete je tak celkem jednoduše zlikvidovat. Na soubojích je vidět, že Hinako není nabušený rytíř nebo silný hrdina, takže jakýkoliv útok ji docela rychle vyčerpá, takže je nutné neustále hlídat staminu, nehledě na to, že její útoky jsou takové toporné a kolikrát ani ne přesné, což ale přidává na napětí. Zvláště během soubojů s výbornými bossy, kterých je hned několik.
Série Silent Hill si vždy zakládala i na důmyslných a chytře navržených hádankách, u nichž musel hráč zapnout mozek a někdy i docela dost přemýšlet. Silent Hill f v tomto není jiný a nabízí hned několik záludných a zapeklitých rébusů, které je nutné vyřešit, abyste se dostali dál. Vývojáři stejně jako u Silent Hillu 2 dávají hráči možnost si nastavit obtížnost dle jeho preferencí. Je tak možné si nastavit vyšší obtížnost soubojů, ale nižší obtížnost hádanek, případně opačně. Je ale nutné dodat, že i na Příběhovou obtížnost jsou hádanky pořád slušnou výzvou, a to platí i o soubojích. Rozhodně na Příběhovou obtížnost nemůžete jen tak máchat do protivníků a neuskakovat před jejich výpady. Pořád stačí jedno povedenější kombo a Hinako má prořízlé hrdlo.
Pokud se vývojáři nechali lehce inspirovat u soubojů oblíbenými Souls hrami, možná si kladete otázku, jestli jsou ve hře i nějaké RPG prvky. Ano jsou, ale ty jsou tak základní, že bych je asi ani za RPG prvky neoznačil. Jak budete procházet světem, narazíte na svatyně, které slouží trochu jako bonfiry. U nich je možné hru uložit, změnit kostým hlavní hrdinky (třeba na kostým růžového králíčka), ale také prodat nepotřebné předměty, za což dostanete herní měnu v podobě víry. Za tu následně můžete nakupovat ochranné japonské talismany Omamori přidávající pasivní bonusy (zvedání zdraví či větší poškození), případně zvyšovat Hinako zdraví, staminu, příčetnost nebo počet pozic pro Omamori, takže jich můžete mít aktivovaných více najednou. Systém vylepšování je tedy opravdu jednoduchý, ale na druhou stranu dobře doplňuje akční hratelnost a další systémy.
Silent Hill f běží na dnes hodně používaném Unreal Enginu 5, a musím říci, že vypadá neskutečně působivě, čemuž dopomáhá stylizace i celkový design. Svět vypadá kolikrát až fotorealisticky a může se pyšnit obrovským množstvím detailů, odlesků i parádním nasvícením, které má velký vliv na hororovou a temnou atmosféru. Nepřátele jsou neskutečně děsiví a ani lidské postavy na tom nejsou špatně, navíc mají přesvědčivé animace a mimiku, takže mohou vyniknout velmi dobré výkony všech herců. Já hru testoval nejprve na základní konzoli PlayStation 5, kde má dva režimy zobrazení. Režim kvality s 30 fps jsem rovnou zavrhnul a hru zkusil na režim výkonu, který se zaměřuje na 60 fps. I v něm hra vypadá pořád velmi dobře, navíc si po většinu času drží stanovený framerate.
Na konzoli PlayStation 5 Pro má hra jen jeden režim zobrazení, stejně jako nedávný remake Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, a i zde se vývojáři rozhodli využít pro upscale technologii PSSR. Výsledek? Naprosto stejný. Protože hra běží v nižším základním rozlišení, PSSR si s touto skutečností nedokáže dobře poradit. Výsledkem je viditelné problikávání obrazu, které mnohdy opravdu ruší od hraní. Nevypadá to ani trochu dobře. Moc nechápu, že když už se Konami spálilo s PSSR u remaku Silent Hillu 2, kde ho následně nahradilo jiným upscalerem, ale také u nedávného Metal Gear Solid Delta: Snake Eater, proč ho použilo znovu u Silent Hillu f. Zvláště po obrovské kritice. Snad vyjde update, který problém s problikáváním obrazu vyřeší, protože to nedělá dobrou vizitku nejen samotné hře, ale také konzoli PlayStation 5 Pro.

Velký vliv na celkovou atmosféru a herní požitek má bez debat výborné ozvučení, díky němuž uslyšíte každičké prasknutí, zařvání monstra a další zvukové vjemy, které vám napumpují adrenalin do žil. A i proto vás dokáže pak řada situací vyděsit. Vývojáři sice sem tam použijí nějakou tu lacinou lekačku, ale kolikrát si nenápadně budují i půdu pro to, aby mohli hráče pořádně vylekat, zvláště pokud má na hlavě headset a hraje v noci. Pro takové seance je Silent Hill f jako dělaný. Kromě výborného ozvučení nesmím zapomenout zmínit ani neméně dobrý soundtrack, na němž se velké části podílel dvorní hudební skladatel Silent Hill série Akira Yamaoka. Při jeho skládání se rozhodl nerecyklovat zbytečně staré a dobře známé skladby, které si se sérií Silent Hill každý spojí, ale spíše pomocí něj dát hře Silent Hill f vlastní identitu. A to se mi povedlo.
Silent Hill f je svěží, odvážná, ambiciózní a hlavně skvělá nová hra v rámci oblíbené série, která přichází se strhujícím příběhem zasazeným do Japonska 60. let minulého století, zajímavou hlavní hrdinkou s nejedním tajemstvím, děsivým městečkem, elektrizující atmosférou i zábavnou hratelností kloubící dobře vymyšlené hádanky a napínavou akci, díky čemuž budete mít problém se od ní odtrhnout. Bez debat jde o novodobou hororovou klasiku, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek žánru, a už vůbec ne série Silent Hill. V takový návrat asi málokdo doufal. Silent Hill je po remaku Silent Hillu 2 a novém Silent Hillu f zpět v plné síle.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (69)
Rád bych se vrátil k debatě, proč je, či není Silent Hill f Silent Hill hrou. Jelikož se díky nedostatku času až postupně dostávám k více koncům hry, navíc mám rád, když se mi myšlenky trochu ustálí, můžu teď podrobněji popsat, proč je imho Silent Hill f skutečně hrou ze světa Silent Hill a proč vše, co vidíme ve hře, se neodehrává jenom v hlavě Hinako, jak si spousta hráčů myslí. Samozřejmě nezapadám do škatulky kritiků této hry, pro které byl remake první hrou a teď se považují za největší fanoušky série. Navíc jsem viděl anime a hrál i novely od Ryukishi07.
Proč si myslím, že ta hra krásně pasuje do universa? Protože dělá přesně to, co dělají nejlepší díly série. Já bych f viděl jako hybrid mezi jedničkou a dvojkou. Máme tady několik styčných bodů. Máme katalyzátor, tedy drogu, která se míchá ze stejné rostliny jako v jedničce. Máme kult (Foxmask a jeho služebnictvo), máme boha (Inari) a máme trauma, které mění fyzickou realitu pro hlavní hrdinku. Hinako je něco mezi Jamesem a Alessou. Stejně jako James si v hlavě nese trauma a její bolest se promítá do toho, co vidíme ve hře. Takže ano, část se odehrává v její mysli, stejně jako byl Silent Hill pro Lauru klidným místem, zatímco pro ostatní peklem. Ebisugaoka funguje podobně. Pro běžné obyvatele je to město, ale pro Hinako se kvůli jejímu traumatu mění v čirou hrůzu. Ty okolnosti samozřejmě tvoří dětství, mizerní rodiče a hlavně zlom v okamžiku, kdy zjistí, že ji otec chce provdat, aby smazal své dluhy. K tomu droga, kterou Hinako bere, a kult Foxmask, který slouží bohu Inarimu. Navíc celá Ebisugaoka, silně spjatá s božstvím a mytologií, funguje stejně jako Silent Hill jako metafyzické místo, kde se mohou odehrávat podobné věci jako v původních hrách. Zároveň má Hinako ale podobnou roli jako Alessa v tom smyslu, že je přímo propojena s nadpřirozenou silou a její existence umožňuje, aby se metafyzický Otherworld projevil ve fyzickém světě. Jinými slovy, trauma a psychika Hinako působí jako katalyzátor, zatímco její spojení s božstvím umožňuje, že ne všechny nadpřirozené prvky nejsou jen halucinací, ale mají reálný základ, čímž kombinuje SH a SH2. Takže ano, Hinako může vidět své rodiče jako démony, které zmasakruje, přitom si tohle vše vytváří ve své hlavě, ale na druhé straně může fungovat i ve fyzické realitě, kde Foxmask je realita. Foxmask s Hinako manipuluje o tom nemůže být sporu, nechává ji vidět, co chce vidět on. Hinako tedy trpí zhroucením, Foxmask s ní manipuluje a pravděpodobně cynicky čeká, jak se Hinako rozhodne a jak moc tragicky to skončí. Proč tohle píši, protože:
Tohle Ryukishi dělá pravidelně. V Umineko no Naku Koro ni sledujeme zpočátku detektivní zápletku, ale postupně zjišťujeme, že na pozadí působí čarodějka, která je zároveň metaforou i fyzicky skutečnou bytostí, schopnou měnit realitu. V mnohem známějším Higurashi no Naku Koro ni se příběh zpočátku tváří jako psychologický horor o partě šílenců, ale postupně vyjde najevo, že Hanyū je božská bytost, která sleduje utrpení vesničanů a dokáže manipulovat s časem. Sledujeme zde několikrát opakující se příběh(smyčka), který se vyvíjí podobně, ale končí jinak, postavy se snaží z nepřetržité smyčky smrti uniknout , tohle je v SH:f NG+ a NG++ atd. Zní vám to obecně povědomě ze Silent Hill f? Právě to mi dává jistotu, že to, co vidíme v Otherworldu, není jen metafora, ale fyzicky skutečný svět. Foxmask a služebnictvo Inariho tak mohou být reální, i když to co vidíme, nemusí být úplně přesné, protože Hinako opravdu trpí mentálním zhroucením. Ne všechno je však stejné. Inari tu nepůsobí jako fyzická bytost, kterou lze spatřit jako v jedničce. Nejsem si jistý, jestli je Inari projekce víry kultu (jako v SH1), skutečný démon nebo duch (jako bohové v Higurashi), nebo entita, která existuje díky traumatu Hinako. Možná to později doplním, až zhlédnu nějaké videa okolo SH:f . Když to zjednoduším typická premisa Ryukishiho je bitva/sázka mezi dvěmi entitami s dopadem na smrtelníky. V Sakuko deníku č. 2 se dozvídáme, že Sakuko měla sen, že ji navštívil bůh a chtěl obnovit svatyni, další den ji navštívil další a chtěl opak. To je jasný hint, že tady máme dvě bytosti, které jsou zapojené do děje. Foxmask, který chce svrhnout Inariho, nebo se za něho vydává.
Ještě jedna věc. Rostlina, ze které se droga vyrábí, byla dovezena do USA stejně jako do Japonska z Evropy, takže se možná dočkáme i Silent Hillu zasazeného do Evropy. Fungovalo by to sice jinak, než jak to plánoval Kojima, ale mohlo by to stát na podobné myšlence, že míst jako Silent Hill je po světě víc.
Ja to hral naposledy v patek, a nejak nemam chut se k tomu vracet. Zacal me stvat ten soubojak, vubec se mi k SH nehodi.
48%, 32h, WTF!? 👌 Miluju tu hru! ❤️ Až budu u konce, tak ještě musím něco sepsat 😎
Edit. Tvl. mám regulérní zásek v domě Hinako, zkusil jsem všechno a jsem v koncích. 👌😄 Ani už nevím kdy naposled jsem tohle u hry zažil. Nu což, tož je součástí bloudění i v temnotách duše, holt musím tady kejsnout dokud na to nepřijdu. Jaké požehnání bože. 👌😃
Edit Editu: Už dobrý, nečuměl jsem všude. 😁
Jo a během hraní jsem chytil u mě doma myš, živou, už je v akváriu s Julinkou, kterou jsem chytil do ruky měsíc zpátky, fajn že má teď kamaráda. 😁 Nepochopíte jak jsou myši polní/domácí extrémně ostražitá a zvídavá stvoření a komická, dokud je nepozorujete jak vám běhají po bytě a hledají jídlo a vy se je snažíte chytit, takže potichu vyčkáváte, pozorujete a vymýšlíte způsoby, jak je chytit pokud možno živé na další pozorování. 👌😄 Jenže vidíte, že jsou rychlejší než blesk, do žádných pastí nevlezou, slyší každý pšouch a každičký pohyb. Jediný způsob jak se přiblížit k myši tak, že máte ruku deset centimetrů nad ní a ona přesto nic neregistruje, musíte opravdu jako kočka. Pomaličku, beze zvuku a kdykoliv myš zpozorní protože registruje zvuk nebo pohyb, zůstat nehybně a pokračovat až zase myš přejde z Attention modu do normálu. Protože jak jsem zjistil, dokud se nepohnul, ta myš doslova projde těsně kolem mě a vůbec neví že jsem. No a po úspěšném přiblížení na dosah ruky už stačí kurevsky rychlý a přesný vystřelení ruky a tak, aby tě nehryzla! Připadal jsem si jako Snake, skutečný stealth. 👌A mise - chytit myš, živou. 👌😄 Tak už tu mám menší myší útulek a protože mají z akvárka výhled přímo na monitor, jistě si užívají horory Ebisugaoky po myším. 👌😄
Tak před chvílí poprvé dohráno na Hard/Hard, čistý herní čas 45h. Reálně však o několik hodin víc z neuložených pokusů. A rovnou se cítím na pokračování v druhém průchodu, tentokrát dám akci a hádanky na "Ztracen v mlze"! 👌
Příběh, souboják, atmosféra, gradace, všechno naprosto boží, byl to výjimečný zážitek, který však ještě není u konce a druhý průchod nejspíš ještě umocní ten první. Konečně hra, kde je celý příběh přímo koncipován pro vícero průchodů tak, že druhý průchod dává smysl i z hlediska celé logiky událostí v příběhu. Těším se co všechno nového se dozvím. Nebýt letos DS2, měl bych to jednoznačně za hru roku.
@Abysswalker: Ten counter můžeš vždy dělat jen na určitý útok. Každý nepřítel má jeden utok na který jde a v podstatě si nevybavuji,že by to mělo pokaždé jinou časovou prodlevu. Tam je klíč v tom,zpomalit si ten čas a pak máš dostatek času.
Ale mě se třeba víc osvědčil nabít ten speciální útok, který ti žere příčetnost. To prorazí téměř jakýkoliv útok nepřítele. Samozřejmě žere to hodně. Takže jsem jel v kombinaci s amuletem, který urychluje nabití toho útoku,plus amulet, který doplňuje příčetnost po zabití. A na bosse pěkně šetřit čokoládu.
Souboje jsou za mě super. A to jak kolikrát prostě mines nebo nestihnes reagovat tomu dodává pro mě pěkný grády. Tohle se mi v hororech líbí víc než nějaká přesnost.Jen v Dark shrine jsou občas místnosti,kde je kamera úplně na hovno a musíš si tak vylákat nepřítele jinam.
No myslím, že na tu poslední obtížnost to bude docela fest záhul.
Tam bude asi nutnost se jim co nejvíc vyhýbat.
Jsem rád, že vás chlapci combat baví, docela závidím. 😁
Je pravda, že SH2 měl moc lékárniček a nábojů, že měl člověk i na hard na konci docela zásoby, to třeba Cronos dělá lépe o dost a stejně tak SHf, to mi přijde, že mají zmáknuto na jedničku. Jen holt ten feel combatu mi nesedí, nemám holt rád ten delay mezi zmáčknutím tlačítka útoku a útokem samotným, fakt mi přijde, že hraju za starou bábu, James se daleko lépe ovládal, jen měl moc velké kapsy... 🙈
@stillalive: No neboj. Pokud chceš f hru "dohrát", čekají tě minimálně 3 průchody (pro úplnou kompletaci 4-5), každý s úplně jinými pravidly, cutscénami, bossy, zvraty i konci. Ale nebudu nic spoilerovat.
Abysswalker: souboják je podle mě naprosto v pohodě. Tedy když nemáš vypatlaný všechen focus. Jinak mi taky sedí o malinko víc SH2R, ale neznamená to, že je f špatný.
@Abysswalker: Já jsem v SH2 v 85%, mlátil jsem se tam a kochal atmosférou přes 60 hodin, mám souboje a hádanky na hard, do pistole mám aktuálně 240n., lahviček na léčení 40, injekcí 15, všechny jsem umlátil a došlapal jako bych hrál easy, protože ono to opravdu snadné je. Není tam žádné omezení, žádná stamina, ke všemu střelné zbraně, které jsem začal používat pouze u bossů, protože umlátit těch zhruba 5 typů řadových příšer je fakt brnkačka ať jich je třebas 5.
SHf mám také na hard u soubojů i hádanek a najednou nic není brnkačka, rozhodně se musím daleko více soustředit a mě osobně i ti samotní nepřátelé designem a movesetem přijdou mnohem zábavnější. A právě u toho bosse jsem poprvé asi 5x chcípl prakticky ihned na začátku, potom se zvýšenou pozorností jsem i už chcípal o pár vteřin později a pak už jsem někdy až po desátém pokusu dával perfektní úhyby ala Matrix a zjistil jsem, že už tak zábavné souboje s řadovými mohou být ještě mnohem zábavnější a strašně jsem si ten souboj nakonec užil.
Zítra ten SH2 dotáhnu do finiše, už zbývá poslední lokace a boss a jsem úplně v klidu, žádný stress, protože jsem totálně po zuby ozbrojený, kapsy narvané léky a jinými fety a i kdybych to neumlátil, mužů teď celý závěr klidně vystřílet jako fucking Rambo. A v takto dobré situaci jsem byl v SH2 už od první pětiny hry, už jsem měl nasbíráno, nic nevystříleno, všechno ušlapáno, takže jo, mě přijde SH2 zcela jednoznačně podstatně lehčí na totéž nastavení obtížnosti než SHf, kde jsem už chodil s poslední trubkou před rozkladem a tenhle pocit "co teď budu dělat, snad něco najdu a když ne, jsem regulérně bezbranný", to jsem v SH2 ve výsledku ani jednou nezažil. Vlastně v málokteré hře obecně. To že se mi to stalo už v první pětině hry je prostě boží a nečekal jsem to. Z tohohle balancingu mám vážně radost.
Právě jsem dodělal školu a hra jako taková se mi hodně líbí, ale ten souboják jak to nejdřív začalo klikat, tak teda u prvního bosse jsem nadával a už mě dost štve, jak jen někdy nepřátelé "zablikají" a je možné provést counter a jindy mě uspamují, aniž bych stačil reagovat na moveset.
Taky mě vyloženě sere, že Hinako než stačí provést úder, tak si mezitím můžu pomalu skočit udělat kafe. Jako dobrý, beru je to survival horror a nehraju za supervojáka, ale to ať mi nikdo netvrdí, že takhle mladá holčina se nedokáže rychleji uhýbat a ohánět trubkou. Tenhle moveset bych čekal u starý báby.
Taky musím nesouhlasit s částí recenze od Skillupa ohledně soubojáku, kde on tvrdil, že preferuje f oproti remaku SH2, že James se mohl uhýbat a ohánět bez problému a přišlo mu to moc easy. Možná na normal obtížnosti, ale když porovnám obě hry na hard, tak SH2 se mi hrál mnohonásobně lépe, mám radši responzivní ovládání, kde nepřátelé jsou kolem toho postavení, než systém v f a přitom i tak mi dost zatopili ve dvojce.
Prostě SH2 byl pro mě na hard ideální sweetspot, kdežto SHf se mi kolikrát ani nechce zapnout, protože to je na hard dost opruz...
Ale jinak atmosféra, inventory management, explorace, imerze a i ten příběh, to všechno se mi hodně líbí. Jen ten combat mi prostě nesedí.
Jo a taky by Hinako mohla nosit baterku, občas vidím kulový a to mám brightness na max. 😄
@Heymi9615: No když to řekneš takhle, tak to se kurevsky těším o to víc! 👌😄 Jsem fakt rád, že mě to baví už takhle a to po prvních 22% průchodu, protože to znamená, že mě ještě toho čeká tolik co mě nadchne! Ach jak já nesnáším, když už takové skvělé příběhovky nakonec končí. No jdu pokračovat po odehrané polovině určitě dám update. 😎
PS. Doufám že se urve i ten druhý rukáv, pak sukně... už ten outfit začíná mít něco do sebe. 😎 Nicméně mě se ta Japonka líbí, je fakt cute, je to divný? 😄
@stillalive: Po škole to začne. Připrav se.... 😆
Jdu do školy, ehm po čtrnácti hodinách a až na některé detaily "BOŽE TOHLE JE ONO!!!" Jakože ta atmosféra!? A souboják mi zatraceně sedl, nejlepší ze série úplně suverénně a ty boží filmečky, hudba, výtvarná stylizace, baví mě číst si a dozvídat se úplně každou "blbost", jako užívám si to na maximum, Silent Hill ušitý mě na míru, doslova. Zpočátku jsem byl dost vlažný, ale po prvním skvělém souboji s Bossem jsem už byl totálně zaháčkován a zcela nadšen a nemohu se dočkat co dalšího mě čeká. Vážně skvost a vlastně vůbec nechápu, že na tom dělalo studio, které nic extra nikdy neudělalo. Buď dobře zvolené kreativní hlavy celého týmu, nebo nevím, ale tohle prostě zandali neskutečně. Jsem už jen zvědavý, jestli na konci budu na devíti, nebo dokonce i na deseti. Silent Hill je sakra zpět!!! 👌😎
Strasne jsem se tesil, ale co to proboha je? Co za lojzu vymyslelo tenhle soubojak? Pusobi jak beckova hra na me:( Skoda. Ale tohle ne
Do posledni minuty napnutej jak kšandy jak tohle vlastně dopadne. Za mě nejlépe jak mohlo. Silent Hill jak vyšitej. První průchod cca 15 hodin 😆 9/10
Šlo to z baráku, skončil sem po škole, ten frustrující souboják jsem nedal. A to mám odehrané snad všechny souls hry, residenty i všechny SH, za mě nejhorší SH vyhozený peníze👎
Já dnes projel druhý průchod. Ale teď potřebují pauzu chvíli od tý hry 😅
To jste docela rychlici, ja se zrovna dostal do skoly :D
Za mě by to byla klidně 10ková hra.Atmosfera , příběh,hudba,design monster i světa a vlastně i ty herní mechaniky mi neskutečně sedli.Nebýt holt té poslední třetiny, kde je to už téměř akční hra.
Jako jo dává to smysl, že se to tak zvrhne,ale možná to šlo udělat i lépe. Takže 9/10.
Jinak překvapení veliké, vůbec jsem nečekal, jakým způsobem se to bude vyvíjet.
Jel jsem na hard a jako občas přišli i chvíle, kdy už jsem měl poslední zbraň těsně před rozbitím nebo žádný léčivo. Nevím jestli pak hra třeba vytváří náhodně někam zbraně a suroviny. Nebo to mají fakt takhle dobře zbalancovany.
No nic ,jde se na new game+.
@Abysswalker: Příběh bude těžký po prvním dohrání zcela posoudit, je tam pořád hodně otazníků, na které asi odpoví až detaily z NG+ a další konce. Kár3l to zhodnotil celkem přesně 😁Jsou tam prvky příběhu, který se mi hodně líbily a které prostupujou i do gameplaye. Dokážu si ale i představit, že pro někoho bude kontroverzní.
Taky dohráno, za mě trochu smíšené pocity. Celkově slušný horor, který mě několikrát slušně překvapil a který si rád zahraju znovu (k pochopení příběhu je to nutnost). Hře by ale slušela nižší cena. Umělecky i technicky to, co ve hře je, vypadá skvěle. Je ale poznat, že na hře pracovalo menší množství grafiků/designérů — assety v rámci výplně prostředí se hodně opakují, nebo naopak prostředí působí prázdně (zejména snové pasáže, které tvoří snad polovinu hry).
V druhé polovině navíc přibude soubojů, kterým se nejde úplně vyhnout, a nepřátelé toho i na "Story" obtížnost dost snesou a ke konci jsou soboje už celkem otrava. Samotný konec se navíc dost táhne. Uvítal bych víc vonějších pasáží, kde by se dalo prozkoumávat město a okolí.
@Abysswalker: příběh je plný příběhů který nikdo nechápe
@Heymi9615: ty seš rychlík 😅
Já teda opět pěkně pozadu s cca 3 hodinami a teprve jsem došel k polím. Jedu na hard obtížnost i puzzly a nejdříve mi přišel ten souboják dost frustrující, ale už to začíná klikat. Jinak atmosféra a prostředí moc pěkný, celkově mě to začíná bavit.
Cronos nebo SH2 remake mi ale hratelností vyhovovaly asi víc, je to ale tím, že mám v tomhle žánru radši kombinaci zbraní na dálku a na blízko, než pouze melee.
Dál uvidím, hlavně si ale užívám, že vychází tolik pecek v tomhle žánru, jak tu pořád píšu. Obzvlášť takhle na podzim před dušičkami. 🎃
Btw: Co příběh? Je to na úrovni kultovní čtveřice od týmu Silent? Bez spoilerů, pls.
Dohráno. A ty vole... mazec. To jsem absolutně nečekal, co se tam dělo...???!!! - a zanedlouho rozjedu ng+, protože tam jsou jiný puzzly, cutscény, bossové, konce a je tam i dost bonusů, co jsem viděl. Nejlepší Silent Hill to pro mě není, ale parádní to je. 9/10 je myslím zasloužená známka. Vada na kráse je pro mě nevypnutelný motion blur, na který se dá zvyknout, ale mě prostě zde vadil.
Tak koupeno, krásný steelbook, zítra večer to začne! Strašně super pocit po těch letech přijít domů s krabičkou nové SH hry. Mmm a ta krabička jak voní! 😄👌
Furt čekám kdy bude moje hrdinka trochu roztrhaná, potřebuji u toho hororu vidět nějakou kůži.
Měli to udělat ze utrpí tolik zranění až do spodního prádla
To zasazení byla trefa no.
Jinak po škole už se to tam začíná kupit nepřáteli. Doufám, že druhá polovina nebude úplně akční magljaz😉 Zatím to k tomu směřuje 😁
Doposud to bylo skvělý.
Vzpomínám si, jak se po vydání gameplay videí na SH2R fanoušci ohrazovali že "Silent Hill nebyl nikdy o combatu, tak proč ukazují jen samé souboje" a vskutku v tomhle měli pravdu, vždycky tam byl přítomen jako herní složka v kontextu příběhu, ale ne tím proč tu hru hraješ. To že přidali postavě ukazatel duševní příčetnosti ještě naopak přidává do té gameplay složky v podstatě zásadní téma toho, o čem vždycky SH byl. Teď už je to i součást gemaplaye. Stamina tam měla být už dávno, když chce hra tu imerzi realismu reflektovat i v té herní části. Spíš to vypadá, že vývojáři vědí o čem SH je a pouze tímto sdělili, že něco podobného v jiném projevení formy se mohlo a může dít i někomu jinému na jiném místě, než je městečko Silent Hill. Za mě hodně vítězí v SHf to zasazení v čase a prostoru, což je z velké části i důvod, proč miluju Fatal Frame sérii a toto zasazení je v podstatě největší změnou, za mě vítanou s tím, že zde ta atmosféra je možná ještě intentenzivnější - úplně nové místo, lidé, takže kompletně nová záhada. Městečko Silent Hill jsme už prozkoumali mockrát, tohle je opravdu nové a výtečně provedené.
Takže po tom všem co jsem už načerpal, zítra ho určitě beru a nakonec se na to těším tak moc, jak jsem ani už u SH série nedoufal. Díky moc, že se v Konami kousli a najali ty správné/schopné lidi vytvořit tyhle poslední dvě SH hry. Má dlouhodobá osobní nedůvěra v Konami se nejspíš obrací a zdá se, že to s těmi hrami opravdu myslí zase vážně.
@slanecek: Já hraju na story a nakonec jsem si zničil úplně všechny. Pak jsem část musel hrát úplně beze zbraní a neměl jsem se jak bránit 😃
Návrat Silent Hilu? Kde ? Ta hra má se SH společný jen název a trubku z kterou mlátím ty komické panenky, z kterých jde strach asi jako z pobíhajících kuřat po dvoře😂A to nemluvím o tom kolik toho ty panenky vydrží. Pole mám stejně, došli zbraně, tak sem běhal od jedné ke druhé dokud to nebyla ta správná, nahánělo mě tam asi 10 komických panenek 😆
@lagZz: Myslel jsem to v tom smyslu, ze SH 2 remake je mnohem detailnejsi, co se tyce prostredi. Soubojak mi nijak zvlast nevadi, jsem zvykly na souls hry. Spise bych ale preferoval klasicky SH system. Skoncil jsem stejne jako Heymi, taky jsem si rozjebal zbrane u toho puzzlu :D
@Heymi9615: on asi myslí na začátku, jak se nasere Hinako.
Já tam mám asi dvě hoďky a zbytek si nechám pěkně na PS5 ale zatím mi to moc to jako Silent Hill nepřipadá, spíše to je něco jako Deadly Premonition v Japosnku ale to není rozhodně špatně. Vlastně koho to zajímá, i tak je to boží, název jsou jen písmenka. Pořád lepší jak kdyby vařili z vody a recyklovali pořád to samé😍