Middle-Earth: Shadow of War

Recenzovaná verze: Xbox One
V Middle-earth: Shadow of War se opět ujímáte role lidského hraničáře Taliona, který sdílí své tělo s duší elfího Lorda Celebrimbora, který nejenže ukoval původní prsteny moci, ale nyní vytvořil i jeden nový, který by měl strčit všechny původní, i ten Sauronův, do kapsy. Prvotní pohnutkou je samozřejmě záchrana celé Středozemě, ale jak se postupně budete probíjet příběhem kupředu, tak zjistíte, že pohnutky Celebrimbora jsou úplně jiné. Příběhový režim není vůbec špatně vystavěn, ale díky open world světu od něj odbíháte tak často, že se vám pak několik věcí vytratí a příběh nakonec nemá takovou sílu, ačkoliv špatný rozhodně není. Nakonec vlastně zjistíte, že celý první akt, sloužící tu jako takový větší tutoriál, je věnovaný útoku na Minas Ithill a jeho závěrečné proměně v Minas Morgul a také Odula, která se nakrátko zmocní nového Prstenu Moci a snaží se pomstít Sauronovi, což vám postupně bude vysvětleno skrze střípky jejich vzpomínek (jeden z mnohých collectibles a vedlejších úkolů ve hře). Prsten se vám nakonec dostane do rukou a s jeho pomocí si odemknete jednu z důležitých herních mechanik - začnete budovat obrovské skřetí armády a zabírat pevnosti, k čemuž se dostaneme později. Více ale spoilerovat k samotnému příběhu nebudu, abyste nepřišli o nejedno překvapení, které hra ukrývá.
Pro ty z vás, kteří první díl nehráli, tak nepočítejte s tím, že se setkáte s nějakými těmi známými postavami. Ačkoliv je hra dějově zasazena mezi filmovou trilogii Hobita a Pána prstenů, tak si výrazně odbíhá od mnoha známých věcí a buduje si svou vlastní linku, po které se ubírá. Osobně nejsem zase tak velkým fanouškem filmů ani knižní podoby, i když předlohu uznávám, a tak mi tento odskok příliš nevadí, což ale nelze říct o velkých milovnících série, a to hlavně té knižní podoby. Těm se zřejmě nebude líbit, že hra je dost odlišná od předlohy. Jedním z rozdílů je například lidská podoba Shelob neboli Oduly, která je ale poměrně slušně vysvětlena a díky své nenávisti k Sauronovi bude cenným spojencem Taliona až do samého závěru hry. V Middle-earth: Shadow of War je pak oproti prvnímu dílu vidět stále se zvětšující rozpol mezi Talionem i Celebrimborem. První zmíněný vše dělá pro dobro Středozemě, zatímco Elf se snaží pouze podmanit a vládnout, i když se tak zpočátku nejeví a své pohnutky prezentuje dosti odlišně.
Jakmile se během prvního aktu zmocníte prstenu, začne prakticky ta nejzajímavější část hry, která je do určité míry známá už z prvního dílu, a to podmaňování a ovládnutí skřetů. Vaším hlavním cílem je nejprve najít zrádce v řadách skřetů, kteří jsou nositeli informací o kapitánech, velitelích i vůdcích pevnosti. Řeknou vám jejich strašáky a slabiny, jenž můžete následně využít v boji proti nim. Někteří třeba používají otrávené zbraně, jiní jsou zase proti nim náchylní a jsou jejich slabinou, a tak to platí v podstatě o všem jako je oheň, využití bestií typu Karagor či Graug. Perfektní je například i to, že poté, co daného skřeta oslabíte, tak ho můžete zabít nebo ho za pomocí prstenu přesvědčit, aby se přidal na vaši stranu. Kapitáni následně přímo slouží velitelům, a tak je snadné přesvědčit 3 z nich, aby ho vlákali do pasti a následně se i s vámi na něj vrhnou, což je samozřejmě velká výpomoc, která vám mnoho starostí usnadní, ale zase je časově náročnější.
Pro interakci, boje a veškeré setkání hra využívá nejen náhodných událostí v obrovském herním prostředí, které se mi po stránce designu velmi líbilo, navíc se podíváte do rozmanitých koutů světa, ale také spoustu typů misí jako je pronásledování, vyvraždění klanu na hostinách, popravy mezi jednotlivými členy skřetích klanů a tak podobně. Hra toho nabízí docela dost, ale přitom kolik toho ve hře je, tak se dostanete do stavu, kdy později pocítíte stereotyp a tvůrci si tak trochu pohřbí obrovské množství své práce i úsilí, což je možná škoda, protože ne nadarmo se říká, že méně je někdy více. Nemesis systém každopádně sklízí úspěchy i v tomto dílu, a to v lehce vylepšené míře, než je tomu v Shadow of Mordor. Není nic lepšího, než využít slabiny strachu z ohně, nalákat velitele i s jeho kumpány mezi městské stěny a tam odpálit zásoby grogu, který je všechny zapálí a vy tak rozpoutáte ohnivý chaos.
Ačkoliv se to na první pohled nezdá, autoři zde nešetřili ani na psychologickém profilování jednotlivých skřetů, protože zde narazíte na obrovské množství strašpytlů, agresorů, bláznů a také na takového, který se vás pokusí přesvědčit, že místo boje můžete být přátelé. Tento prvek vnáší do hry velmi svěží nádech, a pokud umíte anglicky, mnohdy se i pobavíte.
Systém hodností vašich nepřátel je navíc dán děním ve Středozemi, a ačkoliv se i na střední úrovni padlí nepřátelé neožívají, ani nejsou nahrazeni, tak věřte, že na obtížnost Nemesis nabírá hra úplně jiný spád a vaše počínání musí být precizní. V opačném případě se může stát, že se budete hodiny snažit o zabití velitele, a jakmile se vám to podaří, tak ho nahradí některý z kapitánů. To samozřejmě platí i o tom, když se zabíjejí navzájem nebo se jim podaří zlikvidovat vaši postavu. V tu chvíli se může stát, že daný skřet získá vyšší úroveň nebo se z obyčejného skřeta stane kapitán a obsadí vyšší místo potravního řetězce. Nemusíte mít tedy strach, že by se ze skřetů stalo nedostatkové zboží, protože jak jednou prohlásil jeden z vůdců pevnosti: Klidně mě zabij, ale na každého zabitého skřeta povstane sto dalších.
Osobně se mi zpočátku hodně zamlouvala i možnost vycvičit si svého skřeta a posílat ho bojovat do arén. To vás ale bude bavit zhruba 10-20 minut, pak zjistíte, že vlastně není, o co stát, protože se boje dokola opakují, a že kromě rychlého level ranku vašeho skřeta nic extra nezískáte. Je škoda, že například nemůžete měnit vybavení, vylepšovat si je a dále s nimi nakládat dle uvážení.
To naštěstí neplatí o hrdinovi Talionovi, kterého můžete vylepšovat dle libosti, a ve hře je vám nabídnut strom schopností s několika desítkami schopností. Ty jsou rozděleny do 6 kategorií: boj, dravec, boj na dálku, přízrak, ovládání monster a nakonec i ty příběhové. Zpočátku tedy nemůžete dělat moc, ale postupem času získáte nové akrobatické prvky, z monster bude během boje vysávat život a doplňovat si jim ten svůj, zasáhnete desítky orků šípy do hlavy nebo se přiblížíte potichu za svého nepřítele, podříznete ho a o další 2-3 skřety se postará duch Celebrimbora. Jak vidíte možností je hodně, a hlavně při souboji se silnějšími orky budete mít možnost přepínat mezi různými skilly dle potřeby. V každé ze zmíněných kategorií je totiž 5-6 hlavních schopností a k nim jsou přidány další vylepšení, s nimiž získáte mnohdy velmi unikátní set skillů. Kromě samotného stromu zde máte možnost používat i vybavení v 6 kategoriích, které vám vylepšuje vaše útočné i defenzivní schopnosti a zcela nově do nich můžete vkládat i drahokamy. Jednoznačně se tak zlepšila možnost si postavu vylepšit a pohrát si s ní ve všech směrech. Na poměry open world hry ve stylu AC, z jehož stínu se hra tímto počinem nadobro vymanila, je to velmi osvěžující a příjemná změna.
Délka hry, která je rozdělena do 4 aktů, je něco okolo 50-75 hodinami, a jedná se o hodiny docela zábavné a kvalitně strávené, které možná ale někdy budete muset na chvíli přerušit, aby vám kapající krev, roztříštěné lebky skřetů a jejich neutuchající nářek nepřivodil zástavu srdce díky dříve zmíněnému stereotypu, do něhož hra postupně lehce přejde. Ještě, než se mi hra dostala do rukou, se hodně lidí bavilo o mikrotransakcích a jejich zakomponování do hry, a to včetně obavy z nekonečného grindování, pokud do hry nevložíte další peníze. Naštěstí to není tak zlé, jak to vypadá, protože hra se dá bez problémů hrát i bez utrácení. Za peníze totiž můžete koupit bedny s výbavou a také s orky, přičemž za více peněz automaticky dostanete více legendárních předmětů i orků.
Oproti prvnímu dílu se do hry dostal i multiplayer, ale v dost zvláštní formě. Nepočítejte, že si zahrajete se svými kamarády, protože nic takového zde není. MP je zde obsažen ve formě obléhání pevnosti, kdy si vyberete nepřítele a souboj svedete proti jeho skřetům a vylepšením, což je trošku zvláštní, protože je to ve finále spíš jen prapodivné pozlátko než možnost hraní, která by za to stála.
Co se týče vizuální stránky, ta se mi docela líbila, ačkoliv je tedy nutné zmínit, že jsou na trhu i daleko hezčí open-world hry. Vizuální stránka ale určitě neurazí, zvláště, když vše běží velmi dobře a nezaznamenal jsem během testování žádné větší technické obtíže. Navíc je určitě plusem, že hra podporuje nové konzole PlayStation 4 Pro a Xbox One X, na nichž se dočkáte o něco hezčí podívané. Navíc na druhé zmíněné konzoli hra poběží dle vývojářů nativně v rozlišení 4K. Hudební stránka rovněž ostudu neudělá, ba naopak, jedná se o příjemné zpestření při vašem putování a dobývání Středozemě.
Middle-Earth Shadow of War je rozhodně kvalitní akční open-world hra, kterou mohu doporučit všem fanouškům díla J.R.R. Tolkiena, ale i těm, kterým se líbil první díl nebo jen rádi hrají povedené akční hry. Ačkoliv změn není oproti prvnímu dílu tolik, jak by někteří čekali, pořád se jedná o kvalitní zábavu, která je velkolepější a propracovanější, jen možná někdy trochu více stereotypní, než by musela být.
Tvoje reakce na článek
Galerie
























Komentáře (34)
Zafato díky
Zdravím, trochu starší téma tak to oživíme.... Nějakou dobu po téhle hře pokukuju a teď se mi naskytla možnost pořídit od kámoše. Chtěl bych vědět jak moc je nutná angličtina. Příběh si moc neužiju to je jasný. Jestli jsou ve hře nějaký momenty kdy se musím pro něco rozhodnout na základě nějakýho rozhovoru. Případně jestli hra něco vysvětluje nějaký ovládání nebo tak a bez znalosti AJ bych to nepochopil.... Snad mi rozumíte. Pro představu, před pár dny jsem dohrál HZD a šlo to i bez AJ. Díky....
Ok akurat som to presiel. 100% overall completion za 67,4 hod. Keby som siel len hlavne pribehove questy tak je to ovela menej :) Toho grindu tam az tolko vela neni, len ak clovek prehra boj o pevnost, tak potom potrebuje par vojakov ziskat, ale netrva to niekolko hodin ako bolo napisane 😀. Pokial tie boje o pevnosti vyhravam, tak nie je ziadna prekazka pokracovat v hre dalej.
Ale však to mas DLC za zesnulého vyvojare a srandu kolem toho, lootboxy..expansion pass do hry za 60 eur za dalších 40 eur...twl jak moc ignorant musíš bejt abys videl ze ti WB kali do jidla? Ja kritizuju jejich jednani...hra je vicemen oukej...ale z principu ji nepodporim protože nechci podporovat zlodeje
Mna rozpali ked niekto zacne nadavat a zhadzovat hru len preto ze su tam lootboxy. Videl som komenty typu shadow je sracka, shadow of lootbox atd. Pritom hra je to dobra, ale preto ze ma lootboxy tak nekupovat, je to sracka 😀.
To uz je pozde nadavat az tohle nastane...a to proto ze předchozí model byl fajn...no tak to pushnou trochu dal...porad dal a dal...ale jo...ztěžujte si az bude pozde...však to je typicky...tenhle pristup me vždycky rozpali...
Třeba 20-30 hodin...sakra mluvíš tu o 80ti hodinách...z cehoz kolik je nutnej grind...hnus
Hráč123 a co cakas od open world hry? 10 - 15 hodin ako ma Uncharted? 😀
Sralo by ma to, keby sa bez lootboxov neda dokoncit hra, alebo sa neda ziskat nejaky predmet. Lenze tu taky problem nie je. Napr. taky BF1 je hra za ktoru som dal cez 100€ ( BF1 + Premium Pass) a tiez su tam lootboxy. Su uplne k nicomu pridavaju len skiny na zbrane, ale su tam a pokial ma to nijak neobmedzuj v hrani, tak mi je to uplne jedno :). Ked v njakej hre bude nutne kupovat lootboxy aby sa dala prejst, potom budem nadavat.
Hurej...jen za 80 hodin....
Napr. v Horizon Zero Dawn som nechal cca 80 hodin. Tu mam nieco okolo 70 hodin a ostava mi uz len obranit poslenu pevnost a mam Act 4 za sebou. Mna tie lootboxy nijak neobmedzili a na to ze je to open world hra, naco by chcel niekto rychlo rychlo prejst aby si kupoval vojacikov do hry 😀 ... Proste da sa to prejst aj bez lootboxov pod 80 hodin uplne v pohode. V inych open world hrach clovek necha aj 200 hodin ako Witcher 3 napr. Tu to vie clovek na 100% prejst za 70 hodin. A nagrindit si nejakych kapitanov neni otazka niekolkych hodin ale minut.
ati3_SVK > ale vies, ze problem s mikrotransakciami nebyva ten, ze nejdu kupit za hernu menu? .... Samozrejme ze idu, akurat to trva hodiny a hodiny.... alebo odomikaju nieco co "hernou" cestou trva proste dlhsie ako by trvalo keby si to chcel mat "normalnym hranim". Mikrotransakcie su proste zlo a na 99% negativne ovplyvnuju samotny gameplay, naviac su dizajnovane a podobne ako gambling. Je to proste zlo, urcite to neni nic, co by sa dalo v hrach za 50 eur akceptovat.... A to aj ked idu kupit za hernu menu...
Docela se netěším na poslední akt, jak to tady čtu :D To ja hraju stylem, že nejdříve vysbírám blbosti co mi odhali obsazené věže, pak plním výzvy za toho elfa, následně příběhové questy a když je potřeba dobít pevnost, objedu okolí s tím speciálním viděním, ovládnutí během chvilky par kapitanů a hurá na pevnost
Tie mikrotransakcie v hre nie su vobec ziaden problem a spravilo sa okolo toho zbytocne velke halo ... je to pre hracov ktori nemaju vela casu na hranie a chcu si to ulahcit, lenze tie lootboxy si kazdy dokaze kupit aj za ingame nahrate peniaze. Dokonca aj tie gold peniaze dokaze clovek nahravat v hre cize nie je nutne minut ani cent. Hram to asi 61 hodin a uz som za polovicou Act 4. Chybaju mi 3 trofeje do platiny.
Hra je to dobra, len posledny Act 4 je opakovanie toho isteho ak chcete vidiet uplny koniec. Je to trochu otravne, ale da sa to zvladnut a urcite k tomu netreba kupovat lootboxy :)
Myslím si, že ty mikrotransakce si zasloužily mnohem větší zmínku než jen jednu větu... Pokud má někdo zájem, mrkněte se na net, jakou prasárnu udělali do 60e hry...
Tvl jak všichni brečí ne :D Já miloval jedničku, dvojka je taky super. Tolkien už je mrtvý, bolet ho to nebude. Za mě super spin-off.
Mě třeba mrzí co udělali za sra*ku z Game of Thrones. Knihy mám doma, mám je rád a teď se bojím, že to Martin ani nedopíše, protože už to s HBO totálně zku*vili.
Sracka hra hned to v patek jde do hajzlu za Assasina 90% trofeji a prestalo me to bavit platinu delat na silu nebudu ikdyz je lehka clovek tam dela furt to samy dokola pekne se na to vysrali
Jako myslím si, že mohli vymyslet nějaký příběh odehrávající se třeba ve druhém nebo prvním věku. Nebo nic nevymýšlet a zpracovat nějaký příběh ze Silmarillionu, kde by jsme bojovali proti Morgothovi něco z toho, což by, ale zase neocenili fanoušci co viděli jen filmy, že by tam nikoho neznali. Takže asi chtěli jet na jistotu, mít tam Odulu, Smeagola atd. Každopádně prasení Tolkienovy historie berou lidí vážněji než prasení normální historie.
To je jedno i tak jsem z hrou spokojenej ja davam 8.5
moneta dva tipy co jsem používal... posílat je bojovat do arény... s tím spojený skilll nárůst lv +4 ... a zároven i když ten váš prohraje...tak druhému ubere...po souboji stačí skočit do arény toho druhého zranit na "Broken" úroveň a okamžitě ho zařadit jako kapitána :D dá se tak sakra rychle postupovat :D
007cz-To jsi mi ani nemel psat docela jsem se tesil na epickej konec.A ono je to takhle pohnojeny jo
Elfien příběh nedělá ostudu, to že jde po vlastní ose a ano, některé věci zprasí... je věc druhá. Lidem co mají rádi tolkiena bych doporučil, protože je to v jeho světě. To, že z hlediska hry a sytému hraní tam má každý ork úlohu... no ono otázko je do jaké míry je to úlet každá armáda má určité členy s úlohami... jako např. průzkumník je to mimo tolkienovu předlohu? určitě jo, na druhou stranu, těžko uděláš hru, která ti dokáže kopírovat předlohu 1:1 ...byla by to nehratelná sračka... jde tu o styl hry a ten ať se to někomu líbí nebo ne.... vzhledem k tomu, že je to OW hra...tak bych řekl, že to zvládli velmi slušně...
Act 4 je epicka bitva asi 20x za sebou
Phoenixes a nick : Přesně tak. Nechápu autorův výrok, že příběh nedělá ostudu. Shadow of Mordor nemělo absolutně atmosféru Pána prstenů a příběh nedával ve světě Tolkiena smysl. Shadow of War to dotahuje k "dokonalosti" takovými úžasnými inovacemi, jako je třeba stealth skřet, paráda.
No to me ani nepovidejte ze ten 4 act stoji za hovno.Ja mel za to ze to bude epicka bitva?
Tak zrovna fanúšikom Tolkiena by som túto hru rozhodne neodporučil...ukážkový príklad hollywoodskeho prasenia knižnej predlohy...
Taky jsem se na akt 4 vybodl a 3 minuty video zkoukl na youtubu. Ale hra velmi dobra.
Já jsem spokojen. Od začátku se snažím všechno plnit a sbírat, baví mě to víc než první díl. Jinak ale co mě štve, že když jsem v souboji s kapitánem, kolem hromada skřetů a řeže se to, tak se objeví další kapitán a třeba půl minuty tam žvaní a já se na to musím koukat...
Za me ta hra neni spatna, ale musim se prekonavat abych ji dohral protoze zaverecne ukoly sou strasne ale uz strasne otravne protote je to porad jeden a stejny furt dokola a to asi 10x, mluvim o IV actu
Jestli je to checker nebo nativně je asi jedno. Primárně jde o to, zda za to ta hra stojí. A ano, stojí. Hra je zábavná právě díky osobitým charakterům orků, které umocní nemesis systém tak, že to často na vyšší obtížnosti posune na "osobní spor".
Stepobela: proc do nej hned valis pecky ? Jenom zminil ze to vypada lip boze... dneska vstavacka prdeli napred co