Gotham Knights

recenze  48
Martin Pilous, 25. 10. 2022 17:09
Když v roce 2015 vyšel Batman: Arkham Knight, po jeho dohrání si snad každý fanoušek přál, aby se oblíbený netopýří hrdina v budoucnu vrátil na naše obrazovky. Jenže léta plynula a studio Rocksteady místo nového Batmana oznámilo docela ambiciózní týmovku Suicide Squad, která by měla vyjít někdy v příštím roce. Fanoušky Batmana ovšem mohlo těšit, že ve zhruba stejné době byla oznámena i další hra z Gothamu od vývojářů ze studia Warner Bros. Games Montréal, kteří nám dříve přinesli slušnou akci Batman: Arkham Origins. Ti se však rozhodli jít tentokrát trochu jiným směrem a my se pojďme podívat na to, zda to bylo dobré rozhodnutí či nikoliv.

Delší dobu jsem si naivně myslel, že Gotham Knights mírně dovysvětlí konec hry Batman: Arkham Knight a naváže na ní. To se však nestalo. Autoři z WB Games Montréal totiž nepokračují v původním příběhu, ale jedou jakousi alteraci, která je v určitých ohledech podobná. Začátek příběhu je solidní a správně temný. Dlouhodobý ochránce Gothamu je mrtev. Bruce Wayne alias Temný rytíř umírá v děsivém souboji společně s Ra’s al Ghulem.

Batmanův odkaz proto přechází na čtveřici hrdinů, kteří se již objevili v předchozích hrách. Nově můžete plně hrát za Nightwinga, Batgirl, Robina a Red Hooda. Každý z hrdinů má své specifické dovednosti, přičemž vývojáři dávají volnost ve výběru. Do hraní je možné se vrhat s jakýmkoliv hrdinou, v tomto hra neomezuje. Osobně mi nejvíce sednul Nigthwing, který kombinuje dovednosti ostatních. Red Hood spoléhá na své pistole a svůj faktor strachu. Robin mi přišel v osobních soubojích neefektní, za to byl slušný při stealthu, a Batgirl dobře využívá tonfu a má za sebou kurz hackování. Buďte si však jistí, že si k těmto hrdinům příliš náklonosti nevybudujete. Nejsou téměř vůbec sympatičtí, hýří podivnými hláškami a příliš nekorespondují s těmi verzemi, které jsme znali z dřívějška. To by ale asi ani nevadlo, pokud by byli dobře napsaní, což ke vší smůle nejsou.

Centrem všeho dění ohledně této temné čtveřice je úkryt Belfry, který je ve staré zvonici. Kromě samotných hrdinů je tu k dispozici také Batmanův komorník Alfréd. Každopádně úkryt je zároveň ústředním HUBem, kde spolu hrdinové konverzují, připravují se na další mise, vylepšují své schopnosti, motorku, vyměňují své vybavení nebo tu dokonce trénují dovednosti.

Základ hry vychází z toho, co známe u typických komiksových open-world her. Máme před sebou otevřený Gotham, kde bují zločin na každém rohu. Než se totiž stačila mafie doslechnout o tom, že v Gothamu řádí nový ochránci, tak už se tato špína a lůza rozhodla operovat po celém městě. V tom je zároveň i hlavní kámen úrazu. Nosným základem hratelnosti jsou příběhové a vedlejší mise. Jejich hlavní náplň je ale většinou taková, že máte vypráskat kožich nějakým pitomcům, kteří se třeba rozhodli vykrást opancéřované auto. Jenže vtipné je to, že se vše generuje stále dokola na stejných místech a vy se na některá místa vracíte opakovaně, ať už v rámci příběhu či mimo něj.

Náplň úkolů ve hře je doslova žalostná. Stále dokola budete plnit ty samé úkoly, které se vám rychle přejí, a sem tam vývojáři přidají nějakou tu filmovou scénu, aby se děj posunul zase o kousek dál. Smutný je i fakt, že občas vás hra vyloženě nutí plnit postranní aktivity, aby se tím aktivoval hlavní příběhový úkol. Jedinými obstojnými vedlejšími misemi jsou ty, v nichž figurují tři známí záporáci, ale k tomu se dostaneme níže.

Začátek hry je čistokrevné peklo. Ačkoliv se hrdinové už nějakou dobu pohybují po Gothamu, tak stále nezjistili, jak po něm efektivně a rychle cestovat. Nezbývá tedy než v rámci nepovinných misí naskenovat jakési podivné drony, aby se odemklo rychlé cestování. Je to jedna z mnoha úmorných aktivit, kterými jinak naprosto pustý Gotham překypuje. Je třeba se připravit na to, že herní doba se točí zejména kolem nekonečného mlácení chuligánů a zločinců, likvidace zločineckých doupat, hledání stop či ochrany policejních hlídek. Prvních pár hodin toho také hodně naběháte a najezdíte na motorce. U této hry se i kvůli tomu mapa města stává spíše očistcem než jakoukoliv formou přijatelné zábavy.

Příběhové mise sem tam nejsou špatné, ale po slušném začátku hra poněkud ztratí tempo a postupně dojíždí spíše na půl plynu. Chybí tu překvapivější zvraty nebo větší pohlcení dějem, a je to rozhodně škoda, protože potenciál tu byl daleko větší. Paradoxně zajímavějšími se pak stávají ty vedlejší úkoly, v nichž figurují tradiční záporáci Batmana. Nechybí obávaný Tučňák, Mr. Freeze nebo totálně střelená Harley Quinn. Právě u ní poznáte nejvíce, jak moc se postavy oproti Arkham sérii změnily. Nicméně tyto vedlejší úkoly jsou zdařilé, končí docela dobře zpracovaným soubojem a budou vás o něco více bavit, než je tomu u hlavního děje, byť ten disponuje i Ligou stínů a Sovím tribunálem.

Hru lze s hlavními a vedlejšími úkoly dokončit za nějakých 18-20 hodin, ale je tu pochopitelně další spousta obsahu pro sběratele a plniče trofejí. Nechybí tu ani sběr starých Batmanových záznamů nebo nalézání jeho původních Batarangů. Opět ale platí, že nejde o nic objevného a ve výsledku ani zábavného.

Autoři pochopitelně nezapomněli také na to, že je potřeba do hry nacpat RPG systém vylepšování. Chválabohu, že je napadlo, aby všechny postavy levelovaly zároveň. Sice to může ubírat na realismu, ale faktem je, že než se k dalším úrovním prokousáte, tak to zabere hromadu času. Levelovat každého hrdinu zvlášť by bylo hodně frustrující. Stačí skutečnost, že levelování funguje spíše na oko. Nepřátelé se úrovní v podstatě vyrovnávají vám nebo vás sem tam mírně převyšují, ale pouze v závislosti na tom, jak aktivně se zlepšujete ve hře vy. Nebaví vás postranní aktivity? Fajn, hra se tedy přizpůsobí. Kromě toho také sbíráte při postranních aktivitách materiály, z nichž si můžete vyrábět různé typy brnění či zbraní. To je ve výsledku ta nejúmornější a nezbytečnější část hry, neboť se bez ní v klidu obejdete. Maximálně si tak můžete užít alternativní oblek některého z hrdinů.

Poměrně dobře funguje soubojový systém, neboť hlavní základ mu jasně definovali v Rocksteady. Jenže zatímco u série Arkham bylo k dispozici poměrně velké množství protivníků a byl u nich vyžadován speciální postup při jejich likvidaci, tak to se zde neděje. Ačkoliv nepřátelé mají jiné vybavení či oblečení, tak jsou to stále stejné typy. Obyčejný rváč, bojovník s pistolí či kulometem, obří hromotluk a extrémně rychlý parchant. Tito šmejdi se stále opakují v jiných obměnách a počtech. U rychlého protivníka je potřeba jej dostat na zem zbraní na dálku, u velkého je třeba větší ranou prorazit štít.

Co k mému překvapení ve hře nefunguje naprosto vůbec, tak to je stealth, na kterém stála původní netopýří trilogie. Batman byl doslova králem stealthu, ale zde máte možnosti značně omezené. I proto kolikrát při pokusu někoho potichu zlikvidovat na sebe akorát upozorníte poblíž stojícího nýmanda, aby se do vás se svými kumpány pustil. Za to dávám velký palec dolů, neboť s Batmanem si hráč mohl stealth doslova užívat, tady nikoliv.

Velkým lákadlem hry byla kooperace. Aby také ne, ono ti čtyři hlavní hrdinové k tomu doslova vybízejí. K technickým aspektům hry se dostaneme o kus níže, ale mohu potvrdit, že co se týče kvality spojení a hraní kooperace, tak jsem kupodivu nezaznamenal výraznější potíže. Hra vás bez obtíží přenese do Gothamu cizího hráče nebo naopak k vám a můžete si užívat společně veškerých aktivit. Nejste omezeni ani vzdáleností mezi sebou. Kooperace funguje dobře, jen bude dost velký problém sehnat partičku kamarádů, kteří udělají stejnou chybu jako vy a hru si koupí.

Dostáváme se vůbec k tomu nejhoršímu. Tím je optimalizace hry. Před vydáním se hodně nadávalo na to, že titul běží pouze ve 30 snímcích za sekundu. Hráč na konzolích současné generace už požaduje vyšší standard, ale budiž. Problém ovšem je, že ani tento framerate není stabilní. Rychlejší přesuny po městě či větší bitky způsobují zpomalování či dokonce zasekávání hry, což je opravdu mrzuté. Načítání samotné hry je poměrně rychlé a bezproblémové, ale je skutečně neomluvitelné, že má Gotham Knights tak obrovské problémy s výkonem bez pokročilých efektů, navíc s naprosto prázdným a mrtvým městem. Odfláknutou optimalizaci vývojáři prostě a jednoduše neokecají.

O moc lépe na tom není ani dost neposedná kamera a věčné zasekávání postav na místech, kde to opravdu není nutné. Velmi častou chybou je to, že se mnohdy nedočkáte provedení interakce i přes opětovné mačkání daného tlačítka. O fyzice slyšela hra maximálně v laboratořích Sovího tribunálu, neboť ta téměř neexistuje. Z hlediska vizuálu se však na hru stále kouká docela dobře. Zůstává ale faktem, že vyjma vyššího rozlišení (4K) a tím i zvýšené míry detailů budete jen marně hledat nějakou výraznější změnu k lepšímu oproti původní trilogii. Gotham Knights v některých momentech dokonce i zaostává po vizuální stránce za svým 7 let starším předchůdcem.

Nemůžu si pomoct, ale autoři vzali původní Arkham koncept, vyndali z něj všechno zábavné, narvali na něj kooperaci a voilá, máme tu Gotham Knights. Je to naprosto nedovařený produkt, který spíše parazituje na populárním univerzu a ukazuje, jak moc se podobná strategie nevyplácí. Gotham Knights je ve výsledku prázdná hra, která je zklamáním pro všechny. Fanoušky Batmana i hráče akčních her, kteří si chtějí užívat hraní s kamarády.

Gotham Knights

ps5xsx
Warner Bros. Interactive Entertainment, Warner Bros. Games Montreal