Ghost of Tsushima Director's Cut

recenze  91
Martin Šmíd, 19. 8. 2021 14:00
Je tomu zhruba rok, co nám studio Sucker Punch Productions přineslo hru Ghost of Tsushima pro konzoli PlayStation 4. Dalo by se říci, že vysoká očekávání dokázala naplnit, protože jsme se dočkali povedené akční hry s napínavým emotivním příběhem, propracovaným soubojovým systémem, zajímavým světem i celou řadou charismatických postav, to vše pak zabalené do ohromujícího vizuálního kabátku. O několik měsíců později pak vyšlo výborné multiplayerové rozšíření Legends, obsahující zábavné kooperativní mise i fantastický raid, na který popravdě pořád rád vzpomínám. Jde o jeden z nejlepších kooperativních zážitků, jaký jsem v posledních letech na konzolích zažil. Od té doby je Ghost of Tsushima výjimečným akčním balíčkem, ale vývojáři si řekli, že je ještě co vylepšovat, a tak tu máme nyní režisérskou verzi, která je dostupná nejen pro PlayStation 4, ale také nový PlayStation 5. A už rovnou mohu říci, že pokud jste ještě hru Ghost of Tsushima nehráli, nyní byste měli upalovat do obchodů.

Je určitě fajn, že Ghost of Tsushima Director's Cut edice nabízí veškerý předešlý obsah i s posledním updatem, takže si můžete užít nejen celou původní kampaň (recenze - odkaz), ale také výborné multiplayerové rozšíření Legends (recenze - odkaz). Fanoušky ovšem určitě nejvíce zajímá, jak dopadl nový obsah, jenž se neodehrává na ostrově Cušima, ale na přilehlém ostrově Iki. Dobrou zprávou je, že pokud jste hráli hru na konzoli PlayStation 4 a dohráli ji, můžete si do PlayStation 5 verze přenést uloženou pozici a pokračovat přesně tam, kde jste přestali. Jen to není automatické jako na Xboxu, takže musíte uloženou pozici přenést z PS4 do PS5 skrze cloud nebo flash disk a následně ji ještě v samotné PS5 verzi naimportovat, aby s ní byla kompatibilní. Úplní nováčci dostanou možnost rozšíření rozehrát po začátku druhé kapitoly. Pro co nejlepší zážitek bych jim ovšem doporučil nejprve dohrát základní hru a až následně se pustit do rozšíření.

To totiž počítá s tím, že už je Khotun Khan i se svoji armádou poražen a z Jina se stal Duch, jenž chrání ostrov Cušima. Pokud tak nemáte ještě dohranou původní hru, mohli byste se během hraní příběhu na Iki dozvědět několik spoilerů či časových nelogičností, a to vážně nechcete. Rozšíření každopádně začíná ve chvíli, kdy Jin narazí na skupinku Mongolů, kterým v boji pomáhá záhadný šaman. Po jejich porážce zjistí, že šamani si pomáhají speciálním jedem a pocházejí z ostrova Iki, který Mongolové obsadili a vede je záhadná čarodějnice, říkající si Orlice. Ostrov Iki hraje naprosto zásadní roli v Jinově minulosti, stejně jako v minulosti klanu Sakai, o čemž vývojáři dříve nemluvili a před fanoušky tajili. I proto Jin ani chvilku neváhá a na ostrov Iki se vydává, aby Orlici i s její armádou zastavil. Pokud by se jí totiž podařilo ostrov Iki ovládnout, mohlo by to mít neblahý dopad i na samotnou Cušimu, kterou se Jin snaží ze všech sil tak chránit.

Jin je ale hned po příjezdu na Iki chycen, Orlice ho otráví a zároveň s ním rozehraje velkou psychologickou hru, která ho provede jeho dospíváním a zásadním okamžikem v jeho životě, díky němuž je nyní tím, kým je. Cokoliv dalšího bych o příběhu prozradil, připravil bych vás o nejedno velké překvapení a hlavně samotný skvělý zážitek, jenž je podkreslen parádními novými hudebními skladbami, velmi dobrou výpravou i prezentací. Vývojářům se povedlo připravit kvalitní zápletku, která není tak jednoduchá, jak by se mohlo z trailerů a informací zdát. Poskytuje nový pohled na Jinovu minulosti, a dává trochu jiný a dost krvavý pohled na samuraje a klan Sakai, z něhož mají obyvatelé ostrova Iki pořádně nahnáno, možná i více než ze samotné Orlice. Zajímavou zápletku s nejedním překvapením a naprosto strhujícím závěrem doplňují dobře napsané nové vedlejší postavy, které Jin během svého nového dobrodružství potká, stejně jako charismatický padouch. Ten sice není klasickým silným válečníkem, jakým byl třeba zmíněný Khotun Khan, ale kvůli jedu a jiným schopnostem je daleko podlejší a ve výsledku o to i nebezpečnější.

Ostrov Iki je o něco málo menší než spodní část ostrova Cušima z původní hry. To neznamená, že by šlo o menší plácek, ba naopak, plocha ostrova je velká. Vývojáři se navíc moc neřídili tím, jak to vypadá na ostrově Iki ve skutečnosti, což sami přiznali, takže je i rozmanitý a obsahuje nejen nádherné malebné louky, ale i lesy, hory, pláže, vesničky, přístavy a další zajímavá místa. Prohánět se na ostrově po věrném koni je obrovský zážitek a vývojáři nešetří ani nádhernými scenériemi, takže jsem často přepínal do Photo režimu, jenž dostal několik nových možností a funkcí. Zachován byl jen tvar ostrova, a myslím si, že to bylo rozhodně ku prospěchu věci.

I díky rozmanitosti ostrova je pak radost plnit příběhovou linku, která Jina zavede na různá bojiště, ale i na moře. Vývojáři přichystali do rozšíření nový typ mongolského bojovníka. Jde už o jednou zmíněného šamana, který vydává zpěv (na PS5 dokonce hlasitý přes reproduktor na DualSensu), čímž zvedá sílu i odolnost svých kolegů. Jde tak o hodně nebezpečnou jednotku, na kterou je nutné se zaměřit, jinak hrozí, že Jin přijde o hlavu. Během hraní mi přišlo, že protivníci jsou i o něco chytřejší a více mění zbraně, takže jsem neustále přehazoval postoje, což je něco, co jsem v původní hře tak často nedělal. Má to vliv na strategii a samotné souboje, které jsou daleko taktičtější, napínavější a ve výsledku i zábavnější.

Když už jsem u soubojů s protivníky, musím zmínit jednu důležitou novinku. Společně s rozšířením vychází do hry Ghost of Tsushima i nový velký update, jenž je dostupný pro všechny hráče zcela zdarma. Jeho největší novinkou je bez debat možnost lockovat protivníky. To je něco, co doposud nešlo, na což jsem si před rokem docela stěžoval, protože někdy střety s protivníky kvůli tomu byly trochu nepřehledné a kamera si dělala, co chtěla. Je vidět, že tato funkce, která se osvědčila u Souls her, chyběla nejen mě, takže vývojáři na zpětnou vazbu zareagovali. Aby bylo možné uzamknout během souboje protivníka, je nutné tuto funkci nejprve povolit v nastavení. Následně se protivníci uzamykají ne stisknutím R3, jak je to u podobných her běžné, ale stisknutím šipky nahoru. To mi dělalo na začátku menší problém, často jsem se překlikával, ale nakonec jsem si zvykl. Souboje jsou najednou daleko přehlednější, kamera tolik nehaptuje a je možné lépe vykrývat údery protivníků, případně se vyhýbat silným útokům. Vůbec bych řekl, že souboje jsou nyní zábavnější a ještě více vynikne parádní soubojový systém, který vývojáři pro hru připravili. Zvláště během střetů s těžkými protivníky, případně bossy je možnost jejich uzamčení fantastickou novinkou.

Příběhová hlavní linka na ostrově Iki je hodně intenzivní, takže jsem se od ní nemohl odtrhnout a musel ji dohrát na jeden zátah. Na střední obtížnost mi zabrala zhruba 5-6 hodin, což je čas, který je slušný na podobné rozšíření a nemám s ním problém. Zvláště, když jejím dohrání vlastně nic nekončí, protože ostrov Iki ukrývá řadu dalších tajemství. S Jinem se můžete pustit do několika dobře zpracovaných vedlejších misí, v nichž jde hlavně o pomoc několika obyvatelům Iki. Vývojáři připravili i dva nové parádní Mytické úkoly, v nichž vyprávějí o historii ostrova Iki, navíc odměna za jejich splnění je více než dobrá, a sama o sobě je velkou motivací se do nich pustit. Ostrov je ale možné i dále prozkoumávat, hledat horké lázně, ale i hrát na flétnu novým druhům zvířat, mezi nimiž jsou opice a kočky, případně sekat bambus nebo se účastnit speciálních nových lukostřeleckých výzev. Ostrov Iki tak toho nabízí opravdu hodně, aby vás udržel klidně na deset i více hodin, během nichž nuda rozhodně nehrozí.

Jak už víte z předchozích odstavců, ostrov Iki představuje nové parádní místo se spoustou zajímavých aktivit, navíc za jejich plnění je možné si odemknout nová brnění, pochvy na meče či různé amulety, které mají pasivní vlastnosti, a musím říci, že některé jsou hodně silné a hlavně i zajímavé. Jen u těchto kosmetických doplňků nezůstalo, vývojáři přidali Jinovi i nové dovednosti. Tedy, je otázkou, jestli to jsou dovednosti přímo pro Jina, protože když jede na koni, je možné se s ním rychle rozeběhnout a srazit k zemi klidně i celou skupinku nepřátel. Kůň je tak najednou ještě větší výhodou v boji a přímým účastníkem, což se mi hodně líbí a jde o skvělou novinku, kterou jsem ocenil. Navíc, poškození při takovém útoku se zvyšuje, pokud máte na koni speciální brnění, o němž ale nechci moc spoilerovat, protože se váže na hlavní příběhovou linku.

Dobrodružství na ostrově Iki jsem si jako fanoušek původní hry opravdu užil. Po dohrání jsem ale začal přemýšlet nad tím, jestli vlastně potřebuji, aby v budoucnu vznikl druhý díl. Před rokem bych druhý díl hned bral, ale po dohrání rozšíření na Iki ho vlastně ani nepotřebuji. Vývojáři totiž skvěle doplnili Jinův příběh, přičemž mi nyní přijde, že je konečně kompletní. Věřím, že tohle byl cíl vývojářů ze studia Sucker Punch s Director's Cut edicí. Ačkoliv si jen těžko představit, že by nově dodaný obsah z původní hry vystřihli, tu nyní skvěle doplňuje a obohacuje až nevídaným způsobem.

Já jsem hrál hru Ghost of Tsushima Director's Cut znovu celou na konzoli PlayStation 5. Na nativní next-gen verzi jsem se popravdě docela těšil a jsem rád, že vývojáři ani trochu nezklamali. Díky dynamickému 4K rozlišení hra neuvěřitelně prokoukla na velké televizi a je vidět celá řada drobných detailů, ale vývojáři si pohráli i s texturami a nasvícením. Hra Ghost of Tsushima tak nikdy nevypadala lépe a určitě se může řadit i k tomu nejhezčímu na konzolích nové generace. Co je ale pro mě daleko důležitější, tak je framerate. Základní hra před rokem na konzoli PlayStation 4 běžela pouze ve 30fps, což nebylo úplně ideální během hektických soubojů, protože občas nebyl pohyb hlavního hrdiny tak plynulý, jak bych si představoval. PlayStation 5 verze už ale běží v 60fps a je krásně plynulá, vlastně jsem si za celou dobu nevšiml nějakého poklesu. I v tomto tedy odvedli vývojáři velmi dobrou práci. Co se technické stránky týče, tak zkráceny byly i nahrávací obrazovky. Ty zde prakticky nyní neexistují, ale je tedy nutné dodat, že už na PlayStationu 4 trvaly jen pár vteřin.

Velké množství hráčů hrálo hru Ghost of Tsushima s japonským dabingem, jenž se i kvůli zasazení přímo nabízel. Ten byl skvělý, ale měl i jednu nevýhodu. Lip sync, tedy pohyb úst při mluvení bylo podle anglického dabingu, který byl primární. Ne že by to bylo nějak rušivé, ale občas byla jistá nesyhnchronizace vidět. Tento problém byl nyní s režisérskou verzí na konzoli PlayStation 5 vyřešen a lip sync nyní plně odpovídá i japonskému dabingu. Díky výkonu nové konzole totiž mohou běžet všechny filmečky v reálném čase a pohyb úst se tak může zobrazovat dle vybrané verze. Ano, jde o něco, co asi neocení všichni, ale i na tomto je vidět, jak mohou vývojáři výkon nových konzolí využívat, aby zlepšili celkový zážitek ze hry.

Vývojáři už při oznámení poukazovali na to, že Ghost of Tsushima Director's Cut na konzoli PlayStation 5 bude podporovat i DualSense gamepad. Na ten jsem si popravdě v posledních měsících tak zvykl, že vracet se ke klasickým gamepadům a normálním vibracím najednou působí jako krok zpět. Ghost of Tsushima využívá haptiku pro různé vjemy během hraní i filmečků. Nově tak třeba při jízdě na koni cítíte, jestli jedete po louce nebo tvrdším terénu. Adaptivní spouště jsou pak využity při střelbě z luku, případně na speciální kotvu, s níž může Jin strhávat zátarasy. Využití haptiky a adaptivních spouští je tak fajn, ale nejvíce asi oceňuji podporu pro 3D audio, díky němuž jsem si kolikrát připadal, že se opravdu nacházím na Iki nebo Cušimě.

Pomocí režisérské verzi se k nám dostává hra Ghost of Tsushima v naprosto ohromující formě. Vývojáři ze studia Sucker Punch Productions dali na zpětnou vazbu od svých fanoušků, takže mohli odstranit několik nedostatků. Zároveň přinášejí v jednom obrovském balíčku původní povedenou epickou kampaň, ale také strhující multiplayerový režim Legends a parádní nové dobrodružství odehrávající se na ostrově Iki, které se točí i kolem minulosti hlavního hrdiny. Ghost of Tsushima Director's Cut je dalším velkým klenotem PlayStationu a novodobou klasikou, kterou by si neměl nechat ujít žádný fanoušek akčních her.

Ghost of Tsushima Director’s Cut

ps4ps5
Sony Interactive Entertainment, Sucker Punch Productions