Forza Motorsport

recenze  267
Martin Šmíd, 4. 10. 2023 9:15
Když Microsoft před třemi lety vůbec poprvé prezentoval hry pro svoje připravované konzole nové generace Xbox Series X a S, nechyběl mezi nimi nový díl úspěšné závodní série Forza Motorsport od vývojářů ze studia Turn 10. Ten se rozhodli vývojáři tentokrát pojmout jako velký restart oblíbené značky, i proto nemá klasickou číslovku, ale i jako závodní platformu, kterou budou moci do budoucna snadno rozšiřovat o nový obsah. První informace zněly skvěle a navnadil i oznamující teaser s fantastickým vizuálním zpracováním podpořený ray-tracingem, takže není divu, že se hned fanoušci začali těšit na závodní hru nové generace, která celou značku posune kupředu a přinese spoustu novinek a vylepšení. V tu chvíli ale nikdo netušil, že se na ni bude čekat docela dlouho. Naštěstí čekání brzy skončí, protože hra vyjde už za několik dní. Já jsem si ji mohl díky vývojářům v předstihu vyzkoušet, a proto vám mohu prozradit, jestli byla vysoká očekávání fanoušků závodních her a série Forza naplněna.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Když se dnes řekne Forza, většině hráčů se vybaví hlavně spin-offová arkádověji laděná série Horizon. Vzhledem k její kvalitě se není čemu divit, ale ono je to i z toho důvodu, že od posledního dílu hlavní série Forza Motorsport zaměřené na simulaci uběhlo docela hodně času. Navíc sedmý díl byl kvůli licencím před dvěma lety stažen z prodeje, takže noví hráči ani nemají moc možností, jak odhalit krásy této série. Možná si toho byli vědomi i sami vývojáři, proto se rozhodli nový díl Forza Motorsport pojmout jako nový začátek, vrátí se s ním ke kořenům série a přinést i spoustu moderních prvků a novinek, které ocení nejen dlouholetí fanoušci, ale i zcela noví hráči. Na Forza Motorsport je vidět zcela jasný posun ještě více k simulaci a následnému preciznímu závodění, ačkoliv pořád je zachován hravý duch série, a hlavně její identita. Vývojáři ale značně upravili fyziku a jízdní model, ale i další herní systémy, díky nimž se každé vozidlo řídí naprosto odlišně, mají na něj dopad upgrady, a hlavně má hráč nad každým vozem ještě lepší kontroli. A třešničkou na tomto dortu pak je, že se hra hraje lépe než kdy dříve. Posun k větší simulaci rozhodně vítám, stejně tak dotáhnutí některých prvků a věcí, s nimiž jsem měl u série Forza Motorsport trochu problém, jako jsou zastávky v boxech. Je vidět, že tentokrát vývojáři neponechali nic náhodě a dali si s hrou hodně záležet. I proto se moc nelze divit tomu, že vznikala tak dlouho.

I když Forza Motorsport staví na skvělé fyzice a propracovaném jízdním modelu, aby se co nejblíže přiblížila zážitku z jízdy v reálném voze, pořád je možné si ji přizpůsobit tak, aby nabídla ideální zážitek i občasným hráčům. Třeba těm, kteří si chtějí užít nádherně detailní tratě z kokpitu nějakého toho super auta, na které v reálu jen těžko dosáhnou, a nechtějí se zbytečně trápit. Hra má spoustu pomocníků, díky nimž je řízení vozů značně usnadněno a zjednodušeno, až bych řekl, že se z jízdy může stát taková polo-arkáda s prvky simulace. Vlastně i díky těmto všem pomocníkům je možné si hratelnost pěkně vyladit, a to takovým způsobem, aby byla dobře hratelná jak na volantu, tak hlavně na gamepadu. Ostatně to je velká devíza série Forza, přičemž nový díl je ještě přístupnější, aby k sobě přitáhl co nejvíce virtuálních závodníků.

Ve Forza Motorsport naleznete od prvního dne více než 500 licencovaných vozidel nejrůznějších známých značek (Aston Martin, BMW, Bugatti, Ferrari, Ford, Lamborghini, Mercedes-Benz, Porsche nebo Volkswagen) z historie i současnosti, v nichž můžete závodit a následně je vizuálně i výkonově vylepšovat. Seznam vozů z různých kategorií je dostatečně rozmanitý, aby si v něm vybral naprosto každý. Většina vozidel je pak zpracována s velkou láskou a s citem pro detail. Jen některé vozy vycházejí z modelů ze starších dílů série Forza Motorsport nebo Forza Horizon a nebyly vytvořeny znovu s maximální mírou detailů, což je trochu patrné, ale popravdě, při rychlém závodění si toho málokdo všimne na první pohled. To třeba ozvučení, reagující na pohled, z něhož se rozhodnete závodit, je fantastické, a splňuje ta nejpřísnější měřítka. S ozvučením si dali vývojáři opět hodně záležet, až tak, že ho nahráli komplet znovu.

Když jsem recenzoval hru Gran Turismo 7, trochu jsem si povzdychl, že neobsahuje skoro žádný vizuální model poškození, jenž by odrážel dění na trati. Forza Motorsport takový problém nemá. Vývojáři připravili propracovaný model, díky němuž vidíte každičký škrábanec na karoserii, odlupující se barvu, nánosy nečistot, oděrky na kolech, ale zároveň i následně ohnuté plechy a poškozené další části vozidla podle toho, jak moc jste bojovali se soupeři na trati nebo byli účastníkem lehčí i těžší nehody. Vizuálně poškození vypadá prostě fantasticky a kolikrát jsem hru jen tak zastavil, skrze Photo režim najel k vozidlu a prohlížel si, jak moc je poškozené a kde se objevil nový oděrek. Forza Motorsport ale není jen o vizuálním modelu poškození. Hra umí i simulovat poškození na voze, kdy počítá, jak silně narazíte nebo jakou částí vozidla. Pak stačí, abyste při nepozornosti vyletěli z tratě, a budete mít na voze taková fatální poškození, že z něj uděláte nepojízdný vrak, který už nikdo nedá nikdy dohromady.

Vývojáři se při vytváření nového dílu Forza Motorsport zaměřili hodně na chování pneumatik a jejich druhy, přičemž před každým závodem je možné i spravovat benzín. Ten má velký vliv na tíhu auta, takže když máte plnou nádrž, je těžší a tím pádem hůře ovladatelné a pomalejší. To vnáší do závodění další zajímavý prvek, s nímž je nutné počítat, a i proto jsou možná zájezdy v boxech při delších závodech povinností. Boxy jsou mimochodem zpracovány oproti předchozímu dílu pěkně, a dávají hráči i možnost si vybrat, co od zastávky bude požadovat od svých mechaniků.

Vývojáři z Turn 10 se před vydáním hry Forza Motorsport hodně chlubili tratěmi, na nichž bude možné závodit, jimž byla věnována velká péče. A nutno dodat, že se chlubili právem, protože propracovanější a živější tratě se spoustou detailů jsem doposud v žádné jiné závodní hře neviděl. Tratí je v základu dvacet, přičemž hned pět z nich se objevuje v rámci série Forza Motorsport vůbec poprvé. Ostatní byly značně přepracovány a upraveny tak, aby působily moderně a byla radost po nich opět závodit. Některé tratě jsou čistě smyšlené, ale najdete i pár licencovaných, jako je třeba Circuit de Barcelona-Catalunya nebo Silverstone. Ačkoliv jsou tratě pěkné, jejich zatím omezenější počet vede k častému opakování, a nepomáhají tomu ani jejich variace, které se často moc neliší. Snad vývojáři budou chrlit pravidelně nové tratě, aby se zvýšila jejich rozmanitost. Zajímavostí je, že se vývojáři tentokrát soustředili pouze na klasické závodní tratě, a třeba Prahu a další podobně exotické destinace ve hře už nenaleznete. Možná v budoucnu.

Jednou z velkých novinek hry Forza Motorsport je dynamická změna doby na všech dostupných okruzích. Můžete proto začít závodit odpoledne a skončit večer, během čehož je možné si všímat, jak se mění intenzita světla, ale i neustále měnící se a dynamická obloha s mraky, ovlivňující celkové nasvícení a rozvržení stínů. Vypadá to skvěle a závody díky tomu mají kolikrát nezapomenutelnou atmosféru. Nehledě tedy na to, že denní doba i ovlivňuje, jak daleko vidíte, přičemž závodění kolikrát ztíží i slunce, které vás může na malou chvilku oslepit. Je to nepříjemné hlavně v momentech, kdy máte před sebou zatáčku a moc dobře ji kvůli tomu nevidíte. I proto je naprosto klíčové znát jednotlivé okruhy, protože pak snadněji předejdete nějaké nepěkné nehodě. Ještě jsem nezmínil, že denní doba společně s počasím ovlivňuje i samotné chování vozu, protože teplota trati ovlivňuje jeho přilnavost. Jde o zajímavý detail, s nímž je ale nutné během závodění počítat.

Kromě slunečného počasí je možné závodit i za lehkého mrholení, silného deště, bouřky či jen velké mlhy, přičemž vše samozřejmě také ovlivňuje herní zážitek, dohled a chování vozu na trati, které najednou daleko více klouže a stačí málo, aby skončilo mimo trať. Závodit v dešti je vždy velký zážitek a popravdě tyto závody v podobných hrách vyhledávám, protože nabízejí další výzvy, které je nutné zdolávat. Efekt deště je zpracován slušně, ačkoliv Driveclub zůstává stále nepřekonán, a vlastně jsem se závoděním na mokré vozovce spokojen. Je ale tedy fakt, že simulace vody na vozovce není tak propracovaná jako v konkurenčním Gran Turismu 7. Voda na vozovce, když přestane pršet, realisticky nevysychá a nevytvoří občasné kaluže, do nichž je nepříjemné vjet. Tohle bylo v Gran Turismo 7 zpracováno skvěla. Ve Forze kaluže jsou, ale mají jen vizuální efekt. Dynamické počasí ovšem nebylo v GT7 přítomno na všech tratích, ale jen na pár vybraných. To ve Forza Motorsport je možné počasí nastavit na každé trati.

Hlavním režimem Forza Motorsport pro jednoho hráče je klasicky Kariéra Builder's Cup, která doznala oproti minulosti velkých změn, protože se zaměřuje primárně na precizní závodění na okruzích a tuning vozidel. Kariéra je rozdělena na dvě větší části. Můžete závodit v rámci Poháru konstruktérů nebo Hlavní závody. Ať už si vyberete jakoukoliv část, každá nabízí různé tematické eventy, kterých se můžete zúčastnit. Ty jsou rozmanité, takže si můžete dát event zaměřený na traťové speciály, ale i německá precizně vyrobená auta známých značek, nechybí ani Muscle série, klasická auta nebo závody v jednotlivých třídách. Stojí za zmínku, že zatím je naplněna pouze část Poháru konstruktérů. Hlavní v současnosti nabízí pouze jeden event, ale další budou přidávány v následujících týdnech. Vývojáři už přidali do hry i harmonogram, abyste věděli, kdy se přesně vrátit. Tohle rozhodnutí asi moc hráče nepotěší, hlavně ty, kteří chtějí kompletní obsah od prvního dne, ale je to daň za live service strukturu hry. Na druhou stranu, už nyní toho kampaň nabízí dost a dají se v ní strávit desítky hodin.

Když si vyberete nějaký event, je třeba nakoupit vhodné auto, abyste v něm mohli závodit, pokud ho už nemáte ve své garáži. Pak už nic nebrání v tom, abyste se vydali na trať. Nejprve v rámci tréninku, během něhož je nutné si zajet trať, abyste se s ní dokonale seznámili. Následuje hlavní závod. Zajímavostí je, že před závodem není žádná kvalifikace, která by určila, z jaké pozice budete startovat. Místo kvalifikace si můžete sami rozhodnout, z jaké pozice do závodu odstartujete, čímž se ovlivní obtížnost závodu, a pokud se vám povede, následně budete o to více odměněni virtuální měnou i body zkušeností. Zajímavé řešení, které se mi líbilo, ale asi by nebylo ke škodě, pokud by se mohl hráč i rozhodnout pro klasickou kvalifikaci. Samotné závody jsou díky dobrému hernímu základu, vypiplané fyzice a dalším detailům zábavné, a není opravdu moc, na co bych si mohl stěžovat. Co se samotné kariéry a její struktury týče, asi bych ocenil, pokud by byla více rozmanitější, propracovanější a nabídla i jiné druhy závodů, protože mi po několika hodinách přišlo, že už se dost opakuje a nemá co nabídnout nového. Jen jsem jezdil jeden druh závodu pořád dokonala. Jediné, co se měnilo, byly použité vozy. Mimo Kariéru si pak můžete dát volné závodění, v němž si nastavíte vlastní pravidla, případně je možné si dát ještě celkem pěkně zpracovaný režim Rivals (Rivalové). Ten se točí kolem závodění na čas proti duchům nejlepších hráčů.

S Kariérou, a nejen s ní, se pojí vylepšování a tuning vozidel. U většiny závodních her závoděním a vyhráváním závodů získáváte peníze, za které je možné si následně kupovat nová auta a k nim i různá vylepšení - upgrady. Forza Motorsport jde ale na vše trochu jinak. Peníze sice získáváte, ale ty slouží pouze pro nákup nových vozů, jejichž cena popravdě není nějak extra přemrštěná, jak to občas u jiných závodních her bývá. Každý zakoupený vůz, který získáte do své garáže, je pak nutné levelovat závoděním samostatně, čímž si odemykáte možnost mu zlepšovat motor, palivo skrze vzduchový filtr či výfuk, podvozek, pneumatiky, aerodynamiku a tak dále. Možností a součástek je velké množství. Přitom tato vylepšení se odemykají postupně podle dosaženého levelu auta. Háček je ale navíc ten, že je nemůžete nasadit všechny najednou, protože jste limitováni ještě speciálními body auta, která získáváte za levelování. Když proto dohrajete závod a zajedete úseky tratě hodně rychle na skvělé hodnocení, poskočíte o pár levelů, musíte si pořádně rozmyslet, jestli investovat body do zlepšení motoru nebo jiných částí vozidla, které budou mít vliv třeba na jeho ovladatelnost.

Samozřejmě, později budete mít bodů dostatek, ale na začátku je to vždy trochu boj a přemýšlení, do čeho investovat, abyste měli v dalším závodě nějakou výhodu a zlepšení se opravdu promítlo. Na začátku jsem moc nevěděl, co si o tomto systému vylepšování myslet, jestli je dobrý nebo tu je pouze pro zdlouhavé nudné grindování. Nakonec si ovšem myslím, že jde o dobrý systém, díky němuž se vždy můžete dokonale seznámit s každým vozem, abyste zjistili, co mu chybí a na co je nutné se při vylepšování zaměřit. Nehledě na to, že levelování je docela rychlé. Stačí pár závodů a už máte na velké množství součástek, a i body, abyste je mohli nasadit. Rozhodně nehrozí, že byste ve vybraném voze museli závodit třeba týden, abyste si u něho vše odemkli.

U vylepšování vozu je nutné zmínit, že vývojáři připravili i speciální záložku tuning, v níž je možné si s vozem ještě více pohrát a změnit mu tlak i přítlak v pneumatikách, případně převodové poměry, odpružení, brzdění a tak dále. Když hnete jakýmkoliv ukazatelem, vždy hned vidíte, jaký efekt změna na vozidlo má, což je určitě fajn. Tuning ve Forza Motorsport je propracovaný a pokud se rádi hrabete ve vozidlech a chcete z nich vyždímat i tu poslední kapičku výkonu, zde si rozhodně přijdete na své. Také se mi líbí, že je možné si stahovat různá nastavení ostatních hráčů a následně je testovat. Zatím jich moc není, ostatně hra ani nebyla během testování ještě venku, ale databáze se v následujících týdnech a měsících určitě naplní. Velkou devízou také je, že základní vylepšování je navrženo tak, aby se v něm snadno vyznal nejen fanoušek závodních simulátorů, ale i občasný nebo ne tolik zkušený hráč. Nechybí ani dokonce automatické vylepšování, které zvedne výkon vozu za vás podle dostupných součástek a bodů. To mi ale přijde jen jako taková nouzovka pro hráče, kteří chtějí opravdu vyloženě jen závodit.

Forza měla vždy velmi dobrou umělou inteligenci soupeřů díky Drivatarům, kteří odráželi chování a závodní schopnosti vašich kamarádů. Protože se tento systém osvědčil, přejala ho následně i spin-offová série Forza Horizon. Vývojáři z Turn 10 proto měli na čem stavět, a nemuseli AIčko nějak zásadně překopávat. Spíše ho jen lehce dotáhli, aby i na střední obtížnost (obtížnost existuje ve stupních 1 až 8) představovala slušnou výzvu. Umělá inteligence nepodvádí, snaží se závodit, dojíždět vás, pokoušet se i předjíždět, a je občas i celkem agresivní. To vede sem tam k tomu, že do vás může zezadu drknout, když se vás pokusí předjet. To je kolikrát nepříjemné, protože každý náraz může mít za následek vyjetí z tratě nebo roztočení pěkných hodin. Také se mi sem tam stalo, že jsem byl dvěma soupeři nepříjemně skřípnut z obou stran, což vyústilo v hromadnou nehodu. To by se asi dít nemělo, a ačkoliv je umělá inteligence jinak na dobré úrovni, sem tam se nezachová zrovna podle závodních pravidel. Co se mi ovšem na umělé inteligenci líbí, je skutečnost, že není strojově přesná, jako tomu sem tam v minulosti u závodních her bývalo. I umělá inteligence ve Forza Motorsport dělá chyby, takže může ve vypjaté chvíli vyjet z tratě, a tím vám usnadnit vyhrát, ale vznikají díky tomu na trati i další neočekávané situace, které budete muset řešit. Tím se Forza Motorsport přibližuje skutečným závodům. Vypadá to dobře, a prospívá to i samotné hratelnosti a celkové zábavě. A ještě jeden detail. Nově nevidíte u Drivatarů pouze jména svých kamarádů, ale také vidíte, jakou kombinézu a helmu používají.

Už během hraní kampaně, ale i rychlých závodů se seznámíte se systémem penalizací, jenž byl vytvořen s cílem, aby hráči jezdili co nejvíce čistě a podle stanovených pravidel. Když během závodu do někoho najedete nebo jen ťuknete, to samé když vyjedete z tratě, systém penalizací následně během pár vteřin vyhodnotí, jestli to bylo úmyslné nebo ne. A podle toho buď dostanete varování nebo penalizaci v rozmezí několika setin vteřiny i vteřin, což může ve výsledku ovlivnit vaše výsledné pořadí. Během hraní Kampaně je možné si vybrat mezi benevolentnějším nebo přísnějším systémem penalizací, který je následně přítomen i v online multiplayeru. Z testování mi přišlo, že i tak je systém celkem chápavý pro menší ťukance či menší vyjetí nechtěná z tratě, kdy tyto incidenty vyhodnotí bez postihu nebo jen s velkým napomenutím. Když jsem ale úmyslně vjel do někoho, třeba v zatáčce a vytlačil ho mimo trať, nebo jsem si chtěl zkrátit cestu, hned jsem dostal pořádný flastr. Celkově mi přijde systém penalizací kvalitně nastaven, protože celkem správně vyhodnocuje jednotlivé situace na trati.

Když vás omrzí hraní v jednom proti umělé inteligenci, můžete se pustit do multiplayeru. Trochu zklamáním určitě je, že tentokrát chybí lokální multiplayer na rozdělené obrazovce. Vývojáři absenci odůvodnili tím, že se chtěli zaměřit na co nejlepší vizuální zážitek a přidání propracované fyziky a dalších propracovaných a pokročilých herních systémů, což si vyžádalo velké množství výkonu. Pro split-screen proto není v nové Forze Motorsport místo, ačkoliv vývojáři nevylučují jeho budoucí přidání. Je možné, že se jim ještě povede zakomponovat bez výrazné ztráty kvality a výkonu. V současnosti je možné proto hrát pouze online proti ostatním hráčům, a to doslova, protože v multiplayeru není zastoupena umělá inteligence, aby doplnila pozice. Zajímavé rozhodnutí, ale popravdě, multiplayer je od závodění proti ostatním hráčům a ne AI, ačkoliv někdy pak mohou být závody poloprázdné, jak se i dělo během mého testování před vydáním.

Připraveny jsou různé eventy, kterých se můžete zúčastnit, Ty jsou postupně přidávány a obměňovány, takže by se nemělo stát, že nebude možné se do nějakého přihlásit a závodit následně online. Když se do nějakého přihlásíte, můžete si zkusit tréninky, ale co je daleko důležitější, je kvalifikace. Ta je v multiplayeru na rozdíl od kampaně přítomná, což je i logické. Jen těžko by si v multiplayeru mohli hráči sami rozhodnout, na jaké pozici budou startovat. Po kvalifikaci je vždy nutné počkat na samotný závod. Během testování jsem neměl žádný problém během závodů, vše běželo hladce bez lagů nebo odpojování od serverů. Jen připojování do eventů bylo trochu zdlouhavé, ale je otázka, jak moc jely servery a byly připravené. Vývojáři už při prvním spuštění multiplayeru upozorňují, že není tolerováno žádné nesportovní chování, takže pokud chcete narážet do soupeřů a kazit jim hru, budete za to penalizováni a následně i tvrdě trestáni, protože nebude možné se účastnit kvůli špatnému hodnocení různých speciálních eventů. Zároveň ale budete spojovány jen s hráči, kteří hrají podobně, protože tu celkem dobře funguje nový systém hodnocení.

O systému penalizací už řeč byla. Z testování funguje dobře, a to i v multiplayeru, takže nutí hráče, aby si nezkracovali tratě, nenaráželi do soupeřů a závodili podle předem daných pravidel. Je ale jasné, že až čas tento systém plně prověří, a věřím, že tu bude prostor ještě pro nějakou optimalizaci na základě diskuze s hráči. Je ale očividné, že vývojáři zatím udělali vše, aby podpořili zdravou soutěživou závodní komunitu, a aby závodění s ostatními hráči byla zábava. Pokud byste si chtěli online zahrát jen s kamarády bez cizích hráčů, je možné si vytvořit soukromou místnost. Do ní je možné kamarády pozvat, a následně v ní nastavit závod podle vlastních pravidel. Za přítomnost soukromých lobby jednoznačně chválím.

Vývojáři ze studia Turn 10 vytvořili pro Forza Motorsport zcela nový engine, jenž je šit přímo na míru moderním PC a konzolím současné generace Xbox Series X/S, aby z nich dokázal vymáčknout veškerý výkon a zároveň využíval i jejich všechny možnosti. A je to vidět už od prvního spuštění, kdy v menu vás přivítá nablýskané vozidlo za použití ray-tracingu. Forza Motorsport je bez debat jednou z nejhezčích závodních her, jakou si můžete v současnosti zahrát, a to z několika různých důvodů. Modely vozidel sice nejsou vždy stoprocentní, ale rozhodně jsou pěkné, přičemž vývojáři nejvíce zapracovali na okolí tratě, kde je více objektů ve vyšším rozlišení oproti Forza Motorsport 7, dokonce přidali i 3D diváky, kteří dokážou fandit, no a zapomenout nesmím ani na 3D stromy s listím. To nevypadá jen dobře, ale zároveň 3D listí má vliv na nasvícení tratě. Zvláště některé pasáže, kdy projíždíte pod stromy, třeba na ikonické trati Maple Valley, vypadají opravdu fantasticky. Vlastně ani moc nemám, co bych vizuální stránce jako takové vytknul. Ano, sem tam se může objevit nějaký ten menší grafický bug, kdy se nedočtou úplně na plné detaily diváci, nebo vidíte rozmazaný strom, ale to jsou detaily a naprosto malicherné chybičky, které nijak nekazí zážitek ze závodění.

Na konzoli Xbox Series X si můžete zvolit hned ze tří režimů zobrazení. Ten s nejlepší kvalitou obrazu nabízí nativní 4K rozlišení, podporu pro ray-tracing během závodů i velkou míru detailů, ale zas hra při něm běží pouze ve 30 fps. Ray-tracing během závodů byl hodně diskutovaný v posledních měsících, nakonec jsem s ním i spokojen, ačkoliv je vidět, že běží v nižší kvalitě a rozlišení. Třeba v oznamujícím traileru i některých ukázkách byl ray-tracing daleko kvalitnější, ale v nich zřejmě vývojáři ukazovali verzi pro PC, kterou jsem netestoval. Je zajímavé, že kvalita ray-tracingu je stejná během závodů i během záznamů. To třeba Gran Turismo 7 během závodů nemělo žádný ray-tracing, ale během záznamů ano, a to ve vyšší kvalitě něž nová Forza Motorsport. Je třeba nutné dodat, že ani jedno řešení není úplně ideální a k dokonalosti má daleko, ale je zajímavé vidět, jak vývojáři z různých studií k ray-tracingu přistoupili odlišnými způsoby. Každopádně je možné si vybrat ještě režim výkonu, jenž nabízí dynamické 4K rozlišení bez ray-tracing podpory při 60 fps, případně režim výkonu s ray-tracing podporou a 60fps. Třetí režim je rozhodně zajímavý, a všechna čest, že vývojáři dokázali přijít s režimem výkonu, jenž podporuje stabilních 60 fps a ray-tracing, na druhou stranu to odnesly různé detaily i rozlišení, které se pohybuje v rozmezí 1080p – 1440p. Je ale určitě dobře, že si může každý vybrat takový režim, jenž mu bude vyhovovat. Popravdě, na každý vypadá hra nádherně.

Zatímco na konzoli Xbox Series X jsou k výběru hned tři režimy zobrazení, a všechny tři vypadají skvěle, na konzoli Xbox Series S jsou k výběru pouze dva. První režim kvality se zaměřuje na vyšší detaily, dynamické rozlišení 1440p a 30fps, zatímco druhý na dynamické rozlišení 1080p a 60fps. Framerate je v obou režimech na slabší konzoli Microsoftu stabilní, hra vypadá pořád slušně, ačkoliv na Xbox Series X verzi nemá ani vzdáleně, a nenabízí takový vizuální skok oproti předchozím dílům. To je hlavně z toho důvodu, že nepodporuje 4K rozlišení, nemá tak detailní vozy i tratě, dohled je nižší a chybí i ray-tracing podpora (ta je pouze v omezené míře v garáži). Čeho jsem si u Xbox Series S verze všiml, jsou pády do menu konzole. A to docela časté, především v menu. Xbox Series X verze mi spadla jen jednou, Sková ovšem padala pravidelně, což by se rozhodně dít nemělo.

Forza Motorsport je jednou z mála her Microsoftu, která je přeložena do češtiny formou titulků, takže je přístupnější i hráčům, kteří tolik anglicky nerozumí. Bohužel musím zmínit, že překlad má dost menších i větších mušek a je kolikrát dost kostrbatý a ne úplně přesný, hlavně pokud jde o odborné názvy či různé popisky. Dobrou reklamu Microsoftu i samotným vývojářům rozhodně nedělá. Jako kdyby čeština vznikala ve spěchu, byla implementována na poslední chvíli, a neprošla následnou finální kontrolou. Třeba se dočkáme ještě úprav v následujících updatech. Šance je, když budou muset vývojáři s Microsoftem překládat i nový obsah, který se do hry připravuje pro následující týdny a měsíce. Jinak ale přítomnost lokalizace chválím, a snad s nimi Microsoft bude pokračovat i u svých dalších her.

Forza Motorsport je pro značku opravdu nový velký začátek, ale dalo by se i říci, že návrat k jejím kořenům, založených na okruhovém závodění a tuning jednotlivých vozidel, z nichž je pak možné vymáčknout každičkou kapičku výkonu a porážet veškeré protivníky i zajíždět ohromující časy. Vývojáři z Turn 10 přitom neměli pouze snahu vrátit se ke kořenům série, ale vytvořit moderní závodní simulátor, jenž bude přístupný naprosto pro každého, ať už velkého fanouška závodění nebo občasného hráče. Výsledkem je doposud nejpřístupnější díl celé série, a zároveň i tedy nejkomplexnější a nejpropracovanější, jenž nabízí díky přepracované fyzice, upravenému jízdnímu modelu a dalším pokročilým herním mechanismům parádní závodní zážitek, od něhož je těžké se odtrhnout. Je jen škoda zatím omezeného množství tratí, občas zlobící umělou inteligenci, některé technické nedostatky i celkem nevýrazné a opakující se Kariéry, která by zasloužila větší rozmanitost a celkovou péči. Nic ale nemění na tom, že se k nám nová Forza Motorsport dostala ve velmi dobré formě, na níž bude možné do budoucna stavět.

Forza Motorsport (2023)

xsx
Microsoft Game Studios, Turn 10