Konzolista.cz

Forza Motorsport

recenzestředa 4. října 2023Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Forza Motorsport
Když Microsoft před třemi lety vůbec poprvé prezentoval hry pro svoje připravované konzole nové generace Xbox Series X a S, nechyběl mezi nimi nový díl úspěšné závodní série Forza Motorsport od vývojářů ze studia Turn 10. Ten se rozhodli vývojáři tentokrát pojmout jako velký restart oblíbené značky, i proto nemá klasickou číslovku, ale i jako závodní platformu, kterou budou moci do budoucna snadno rozšiřovat o nový obsah. První informace zněly skvěle a navnadil i oznamující teaser s fantastickým vizuálním zpracováním podpořený ray-tracingem, takže není divu, že se hned fanoušci začali těšit na závodní hru nové generace, která celou značku posune kupředu a přinese spoustu novinek a vylepšení. V tu chvíli ale nikdo netušil, že se na ni bude čekat docela dlouho. Naštěstí čekání brzy skončí, protože hra vyjde už za několik dní. Já jsem si ji mohl díky vývojářům v předstihu vyzkoušet, a proto vám mohu prozradit, jestli byla vysoká očekávání fanoušků závodních her a série Forza naplněna.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Když se dnes řekne Forza, většině hráčů se vybaví hlavně spin-offová arkádověji laděná série Horizon. Vzhledem k její kvalitě se není čemu divit, ale ono je to i z toho důvodu, že od posledního dílu hlavní série Forza Motorsport zaměřené na simulaci uběhlo docela hodně času. Navíc sedmý díl byl kvůli licencím před dvěma lety stažen z prodeje, takže noví hráči ani nemají moc možností, jak odhalit krásy této série. Možná si toho byli vědomi i sami vývojáři, proto se rozhodli nový díl Forza Motorsport pojmout jako nový začátek, vrátí se s ním ke kořenům série a přinést i spoustu moderních prvků a novinek, které ocení nejen dlouholetí fanoušci, ale i zcela noví hráči. Na Forza Motorsport je vidět zcela jasný posun ještě více k simulaci a následnému preciznímu závodění, ačkoliv pořád je zachován hravý duch série, a hlavně její identita. Vývojáři ale značně upravili fyziku a jízdní model, ale i další herní systémy, díky nimž se každé vozidlo řídí naprosto odlišně, mají na něj dopad upgrady, a hlavně má hráč nad každým vozem ještě lepší kontroli. A třešničkou na tomto dortu pak je, že se hra hraje lépe než kdy dříve. Posun k větší simulaci rozhodně vítám, stejně tak dotáhnutí některých prvků a věcí, s nimiž jsem měl u série Forza Motorsport trochu problém, jako jsou zastávky v boxech. Je vidět, že tentokrát vývojáři neponechali nic náhodě a dali si s hrou hodně záležet. I proto se moc nelze divit tomu, že vznikala tak dlouho.

I když Forza Motorsport staví na skvělé fyzice a propracovaném jízdním modelu, aby se co nejblíže přiblížila zážitku z jízdy v reálném voze, pořád je možné si ji přizpůsobit tak, aby nabídla ideální zážitek i občasným hráčům. Třeba těm, kteří si chtějí užít nádherně detailní tratě z kokpitu nějakého toho super auta, na které v reálu jen těžko dosáhnou, a nechtějí se zbytečně trápit. Hra má spoustu pomocníků, díky nimž je řízení vozů značně usnadněno a zjednodušeno, až bych řekl, že se z jízdy může stát taková polo-arkáda s prvky simulace. Vlastně i díky těmto všem pomocníkům je možné si hratelnost pěkně vyladit, a to takovým způsobem, aby byla dobře hratelná jak na volantu, tak hlavně na gamepadu. Ostatně to je velká devíza série Forza, přičemž nový díl je ještě přístupnější, aby k sobě přitáhl co nejvíce virtuálních závodníků.

Ve Forza Motorsport naleznete od prvního dne více než 500 licencovaných vozidel nejrůznějších známých značek (Aston Martin, BMW, Bugatti, Ferrari, Ford, Lamborghini, Mercedes-Benz, Porsche nebo Volkswagen) z historie i současnosti, v nichž můžete závodit a následně je vizuálně i výkonově vylepšovat. Seznam vozů z různých kategorií je dostatečně rozmanitý, aby si v něm vybral naprosto každý. Většina vozidel je pak zpracována s velkou láskou a s citem pro detail. Jen některé vozy vycházejí z modelů ze starších dílů série Forza Motorsport nebo Forza Horizon a nebyly vytvořeny znovu s maximální mírou detailů, což je trochu patrné, ale popravdě, při rychlém závodění si toho málokdo všimne na první pohled. To třeba ozvučení, reagující na pohled, z něhož se rozhodnete závodit, je fantastické, a splňuje ta nejpřísnější měřítka. S ozvučením si dali vývojáři opět hodně záležet, až tak, že ho nahráli komplet znovu.

YouTube video: YouTube video player

Když jsem recenzoval hru Gran Turismo 7, trochu jsem si povzdychl, že neobsahuje skoro žádný vizuální model poškození, jenž by odrážel dění na trati. Forza Motorsport takový problém nemá. Vývojáři připravili propracovaný model, díky němuž vidíte každičký škrábanec na karoserii, odlupující se barvu, nánosy nečistot, oděrky na kolech, ale zároveň i následně ohnuté plechy a poškozené další části vozidla podle toho, jak moc jste bojovali se soupeři na trati nebo byli účastníkem lehčí i těžší nehody. Vizuálně poškození vypadá prostě fantasticky a kolikrát jsem hru jen tak zastavil, skrze Photo režim najel k vozidlu a prohlížel si, jak moc je poškozené a kde se objevil nový oděrek. Forza Motorsport ale není jen o vizuálním modelu poškození. Hra umí i simulovat poškození na voze, kdy počítá, jak silně narazíte nebo jakou částí vozidla. Pak stačí, abyste při nepozornosti vyletěli z tratě, a budete mít na voze taková fatální poškození, že z něj uděláte nepojízdný vrak, který už nikdo nedá nikdy dohromady.

Vývojáři se při vytváření nového dílu Forza Motorsport zaměřili hodně na chování pneumatik a jejich druhy, přičemž před každým závodem je možné i spravovat benzín. Ten má velký vliv na tíhu auta, takže když máte plnou nádrž, je těžší a tím pádem hůře ovladatelné a pomalejší. To vnáší do závodění další zajímavý prvek, s nímž je nutné počítat, a i proto jsou možná zájezdy v boxech při delších závodech povinností. Boxy jsou mimochodem zpracovány oproti předchozímu dílu pěkně, a dávají hráči i možnost si vybrat, co od zastávky bude požadovat od svých mechaniků.

Vývojáři z Turn 10 se před vydáním hry Forza Motorsport hodně chlubili tratěmi, na nichž bude možné závodit, jimž byla věnována velká péče. A nutno dodat, že se chlubili právem, protože propracovanější a živější tratě se spoustou detailů jsem doposud v žádné jiné závodní hře neviděl. Tratí je v základu dvacet, přičemž hned pět z nich se objevuje v rámci série Forza Motorsport vůbec poprvé. Ostatní byly značně přepracovány a upraveny tak, aby působily moderně a byla radost po nich opět závodit. Některé tratě jsou čistě smyšlené, ale najdete i pár licencovaných, jako je třeba Circuit de Barcelona-Catalunya nebo Silverstone. Ačkoliv jsou tratě pěkné, jejich zatím omezenější počet vede k častému opakování, a nepomáhají tomu ani jejich variace, které se často moc neliší. Snad vývojáři budou chrlit pravidelně nové tratě, aby se zvýšila jejich rozmanitost. Zajímavostí je, že se vývojáři tentokrát soustředili pouze na klasické závodní tratě, a třeba Prahu a další podobně exotické destinace ve hře už nenaleznete. Možná v budoucnu.

Jednou z velkých novinek hry Forza Motorsport je dynamická změna doby na všech dostupných okruzích. Můžete proto začít závodit odpoledne a skončit večer, během čehož je možné si všímat, jak se mění intenzita světla, ale i neustále měnící se a dynamická obloha s mraky, ovlivňující celkové nasvícení a rozvržení stínů. Vypadá to skvěle a závody díky tomu mají kolikrát nezapomenutelnou atmosféru. Nehledě tedy na to, že denní doba i ovlivňuje, jak daleko vidíte, přičemž závodění kolikrát ztíží i slunce, které vás může na malou chvilku oslepit. Je to nepříjemné hlavně v momentech, kdy máte před sebou zatáčku a moc dobře ji kvůli tomu nevidíte. I proto je naprosto klíčové znát jednotlivé okruhy, protože pak snadněji předejdete nějaké nepěkné nehodě. Ještě jsem nezmínil, že denní doba společně s počasím ovlivňuje i samotné chování vozu, protože teplota trati ovlivňuje jeho přilnavost. Jde o zajímavý detail, s nímž je ale nutné během závodění počítat.

Kromě slunečného počasí je možné závodit i za lehkého mrholení, silného deště, bouřky či jen velké mlhy, přičemž vše samozřejmě také ovlivňuje herní zážitek, dohled a chování vozu na trati, které najednou daleko více klouže a stačí málo, aby skončilo mimo trať. Závodit v dešti je vždy velký zážitek a popravdě tyto závody v podobných hrách vyhledávám, protože nabízejí další výzvy, které je nutné zdolávat. Efekt deště je zpracován slušně, ačkoliv Driveclub zůstává stále nepřekonán, a vlastně jsem se závoděním na mokré vozovce spokojen. Je ale tedy fakt, že simulace vody na vozovce není tak propracovaná jako v konkurenčním Gran Turismu 7. Voda na vozovce, když přestane pršet, realisticky nevysychá a nevytvoří občasné kaluže, do nichž je nepříjemné vjet. Tohle bylo v Gran Turismo 7 zpracováno skvěla. Ve Forze kaluže jsou, ale mají jen vizuální efekt. Dynamické počasí ovšem nebylo v GT7 přítomno na všech tratích, ale jen na pár vybraných. To ve Forza Motorsport je možné počasí nastavit na každé trati.

YouTube video: YouTube video player

Hlavním režimem Forza Motorsport pro jednoho hráče je klasicky Kariéra Builder's Cup, která doznala oproti minulosti velkých změn, protože se zaměřuje primárně na precizní závodění na okruzích a tuning vozidel. Kariéra je rozdělena na dvě větší části. Můžete závodit v rámci Poháru konstruktérů nebo Hlavní závody. Ať už si vyberete jakoukoliv část, každá nabízí různé tematické eventy, kterých se můžete zúčastnit. Ty jsou rozmanité, takže si můžete dát event zaměřený na traťové speciály, ale i německá precizně vyrobená auta známých značek, nechybí ani Muscle série, klasická auta nebo závody v jednotlivých třídách. Stojí za zmínku, že zatím je naplněna pouze část Poháru konstruktérů. Hlavní v současnosti nabízí pouze jeden event, ale další budou přidávány v následujících týdnech. Vývojáři už přidali do hry i harmonogram, abyste věděli, kdy se přesně vrátit. Tohle rozhodnutí asi moc hráče nepotěší, hlavně ty, kteří chtějí kompletní obsah od prvního dne, ale je to daň za live service strukturu hry. Na druhou stranu, už nyní toho kampaň nabízí dost a dají se v ní strávit desítky hodin.

Když si vyberete nějaký event, je třeba nakoupit vhodné auto, abyste v něm mohli závodit, pokud ho už nemáte ve své garáži. Pak už nic nebrání v tom, abyste se vydali na trať. Nejprve v rámci tréninku, během něhož je nutné si zajet trať, abyste se s ní dokonale seznámili. Následuje hlavní závod. Zajímavostí je, že před závodem není žádná kvalifikace, která by určila, z jaké pozice budete startovat. Místo kvalifikace si můžete sami rozhodnout, z jaké pozice do závodu odstartujete, čímž se ovlivní obtížnost závodu, a pokud se vám povede, následně budete o to více odměněni virtuální měnou i body zkušeností. Zajímavé řešení, které se mi líbilo, ale asi by nebylo ke škodě, pokud by se mohl hráč i rozhodnout pro klasickou kvalifikaci. Samotné závody jsou díky dobrému hernímu základu, vypiplané fyzice a dalším detailům zábavné, a není opravdu moc, na co bych si mohl stěžovat. Co se samotné kariéry a její struktury týče, asi bych ocenil, pokud by byla více rozmanitější, propracovanější a nabídla i jiné druhy závodů, protože mi po několika hodinách přišlo, že už se dost opakuje a nemá co nabídnout nového. Jen jsem jezdil jeden druh závodu pořád dokonala. Jediné, co se měnilo, byly použité vozy. Mimo Kariéru si pak můžete dát volné závodění, v němž si nastavíte vlastní pravidla, případně je možné si dát ještě celkem pěkně zpracovaný režim Rivals (Rivalové). Ten se točí kolem závodění na čas proti duchům nejlepších hráčů.

S Kariérou, a nejen s ní, se pojí vylepšování a tuning vozidel. U většiny závodních her závoděním a vyhráváním závodů získáváte peníze, za které je možné si následně kupovat nová auta a k nim i různá vylepšení - upgrady. Forza Motorsport jde ale na vše trochu jinak. Peníze sice získáváte, ale ty slouží pouze pro nákup nových vozů, jejichž cena popravdě není nějak extra přemrštěná, jak to občas u jiných závodních her bývá. Každý zakoupený vůz, který získáte do své garáže, je pak nutné levelovat závoděním samostatně, čímž si odemykáte možnost mu zlepšovat motor, palivo skrze vzduchový filtr či výfuk, podvozek, pneumatiky, aerodynamiku a tak dále. Možností a součástek je velké množství. Přitom tato vylepšení se odemykají postupně podle dosaženého levelu auta. Háček je ale navíc ten, že je nemůžete nasadit všechny najednou, protože jste limitováni ještě speciálními body auta, která získáváte za levelování. Když proto dohrajete závod a zajedete úseky tratě hodně rychle na skvělé hodnocení, poskočíte o pár levelů, musíte si pořádně rozmyslet, jestli investovat body do zlepšení motoru nebo jiných částí vozidla, které budou mít vliv třeba na jeho ovladatelnost.

Samozřejmě, později budete mít bodů dostatek, ale na začátku je to vždy trochu boj a přemýšlení, do čeho investovat, abyste měli v dalším závodě nějakou výhodu a zlepšení se opravdu promítlo. Na začátku jsem moc nevěděl, co si o tomto systému vylepšování myslet, jestli je dobrý nebo tu je pouze pro zdlouhavé nudné grindování. Nakonec si ovšem myslím, že jde o dobrý systém, díky němuž se vždy můžete dokonale seznámit s každým vozem, abyste zjistili, co mu chybí a na co je nutné se při vylepšování zaměřit. Nehledě na to, že levelování je docela rychlé. Stačí pár závodů a už máte na velké množství součástek, a i body, abyste je mohli nasadit. Rozhodně nehrozí, že byste ve vybraném voze museli závodit třeba týden, abyste si u něho vše odemkli.

U vylepšování vozu je nutné zmínit, že vývojáři připravili i speciální záložku tuning, v níž je možné si s vozem ještě více pohrát a změnit mu tlak i přítlak v pneumatikách, případně převodové poměry, odpružení, brzdění a tak dále. Když hnete jakýmkoliv ukazatelem, vždy hned vidíte, jaký efekt změna na vozidlo má, což je určitě fajn. Tuning ve Forza Motorsport je propracovaný a pokud se rádi hrabete ve vozidlech a chcete z nich vyždímat i tu poslední kapičku výkonu, zde si rozhodně přijdete na své. Také se mi líbí, že je možné si stahovat různá nastavení ostatních hráčů a následně je testovat. Zatím jich moc není, ostatně hra ani nebyla během testování ještě venku, ale databáze se v následujících týdnech a měsících určitě naplní. Velkou devízou také je, že základní vylepšování je navrženo tak, aby se v něm snadno vyznal nejen fanoušek závodních simulátorů, ale i občasný nebo ne tolik zkušený hráč. Nechybí ani dokonce automatické vylepšování, které zvedne výkon vozu za vás podle dostupných součástek a bodů. To mi ale přijde jen jako taková nouzovka pro hráče, kteří chtějí opravdu vyloženě jen závodit.

Forza měla vždy velmi dobrou umělou inteligenci soupeřů díky Drivatarům, kteří odráželi chování a závodní schopnosti vašich kamarádů. Protože se tento systém osvědčil, přejala ho následně i spin-offová série Forza Horizon. Vývojáři z Turn 10 proto měli na čem stavět, a nemuseli AIčko nějak zásadně překopávat. Spíše ho jen lehce dotáhli, aby i na střední obtížnost (obtížnost existuje ve stupních 1 až 8) představovala slušnou výzvu. Umělá inteligence nepodvádí, snaží se závodit, dojíždět vás, pokoušet se i předjíždět, a je občas i celkem agresivní. To vede sem tam k tomu, že do vás může zezadu drknout, když se vás pokusí předjet. To je kolikrát nepříjemné, protože každý náraz může mít za následek vyjetí z tratě nebo roztočení pěkných hodin. Také se mi sem tam stalo, že jsem byl dvěma soupeři nepříjemně skřípnut z obou stran, což vyústilo v hromadnou nehodu. To by se asi dít nemělo, a ačkoliv je umělá inteligence jinak na dobré úrovni, sem tam se nezachová zrovna podle závodních pravidel. Co se mi ovšem na umělé inteligenci líbí, je skutečnost, že není strojově přesná, jako tomu sem tam v minulosti u závodních her bývalo. I umělá inteligence ve Forza Motorsport dělá chyby, takže může ve vypjaté chvíli vyjet z tratě, a tím vám usnadnit vyhrát, ale vznikají díky tomu na trati i další neočekávané situace, které budete muset řešit. Tím se Forza Motorsport přibližuje skutečným závodům. Vypadá to dobře, a prospívá to i samotné hratelnosti a celkové zábavě. A ještě jeden detail. Nově nevidíte u Drivatarů pouze jména svých kamarádů, ale také vidíte, jakou kombinézu a helmu používají.

Už během hraní kampaně, ale i rychlých závodů se seznámíte se systémem penalizací, jenž byl vytvořen s cílem, aby hráči jezdili co nejvíce čistě a podle stanovených pravidel. Když během závodu do někoho najedete nebo jen ťuknete, to samé když vyjedete z tratě, systém penalizací následně během pár vteřin vyhodnotí, jestli to bylo úmyslné nebo ne. A podle toho buď dostanete varování nebo penalizaci v rozmezí několika setin vteřiny i vteřin, což může ve výsledku ovlivnit vaše výsledné pořadí. Během hraní Kampaně je možné si vybrat mezi benevolentnějším nebo přísnějším systémem penalizací, který je následně přítomen i v online multiplayeru. Z testování mi přišlo, že i tak je systém celkem chápavý pro menší ťukance či menší vyjetí nechtěná z tratě, kdy tyto incidenty vyhodnotí bez postihu nebo jen s velkým napomenutím. Když jsem ale úmyslně vjel do někoho, třeba v zatáčce a vytlačil ho mimo trať, nebo jsem si chtěl zkrátit cestu, hned jsem dostal pořádný flastr. Celkově mi přijde systém penalizací kvalitně nastaven, protože celkem správně vyhodnocuje jednotlivé situace na trati.

Když vás omrzí hraní v jednom proti umělé inteligenci, můžete se pustit do multiplayeru. Trochu zklamáním určitě je, že tentokrát chybí lokální multiplayer na rozdělené obrazovce. Vývojáři absenci odůvodnili tím, že se chtěli zaměřit na co nejlepší vizuální zážitek a přidání propracované fyziky a dalších propracovaných a pokročilých herních systémů, což si vyžádalo velké množství výkonu. Pro split-screen proto není v nové Forze Motorsport místo, ačkoliv vývojáři nevylučují jeho budoucí přidání. Je možné, že se jim ještě povede zakomponovat bez výrazné ztráty kvality a výkonu. V současnosti je možné proto hrát pouze online proti ostatním hráčům, a to doslova, protože v multiplayeru není zastoupena umělá inteligence, aby doplnila pozice. Zajímavé rozhodnutí, ale popravdě, multiplayer je od závodění proti ostatním hráčům a ne AI, ačkoliv někdy pak mohou být závody poloprázdné, jak se i dělo během mého testování před vydáním.

Připraveny jsou různé eventy, kterých se můžete zúčastnit, Ty jsou postupně přidávány a obměňovány, takže by se nemělo stát, že nebude možné se do nějakého přihlásit a závodit následně online. Když se do nějakého přihlásíte, můžete si zkusit tréninky, ale co je daleko důležitější, je kvalifikace. Ta je v multiplayeru na rozdíl od kampaně přítomná, což je i logické. Jen těžko by si v multiplayeru mohli hráči sami rozhodnout, na jaké pozici budou startovat. Po kvalifikaci je vždy nutné počkat na samotný závod. Během testování jsem neměl žádný problém během závodů, vše běželo hladce bez lagů nebo odpojování od serverů. Jen připojování do eventů bylo trochu zdlouhavé, ale je otázka, jak moc jely servery a byly připravené. Vývojáři už při prvním spuštění multiplayeru upozorňují, že není tolerováno žádné nesportovní chování, takže pokud chcete narážet do soupeřů a kazit jim hru, budete za to penalizováni a následně i tvrdě trestáni, protože nebude možné se účastnit kvůli špatnému hodnocení různých speciálních eventů. Zároveň ale budete spojovány jen s hráči, kteří hrají podobně, protože tu celkem dobře funguje nový systém hodnocení.

O systému penalizací už řeč byla. Z testování funguje dobře, a to i v multiplayeru, takže nutí hráče, aby si nezkracovali tratě, nenaráželi do soupeřů a závodili podle předem daných pravidel. Je ale jasné, že až čas tento systém plně prověří, a věřím, že tu bude prostor ještě pro nějakou optimalizaci na základě diskuze s hráči. Je ale očividné, že vývojáři zatím udělali vše, aby podpořili zdravou soutěživou závodní komunitu, a aby závodění s ostatními hráči byla zábava. Pokud byste si chtěli online zahrát jen s kamarády bez cizích hráčů, je možné si vytvořit soukromou místnost. Do ní je možné kamarády pozvat, a následně v ní nastavit závod podle vlastních pravidel. Za přítomnost soukromých lobby jednoznačně chválím.

YouTube video: YouTube video player

Vývojáři ze studia Turn 10 vytvořili pro Forza Motorsport zcela nový engine, jenž je šit přímo na míru moderním PC a konzolím současné generace Xbox Series X/S, aby z nich dokázal vymáčknout veškerý výkon a zároveň využíval i jejich všechny možnosti. A je to vidět už od prvního spuštění, kdy v menu vás přivítá nablýskané vozidlo za použití ray-tracingu. Forza Motorsport je bez debat jednou z nejhezčích závodních her, jakou si můžete v současnosti zahrát, a to z několika různých důvodů. Modely vozidel sice nejsou vždy stoprocentní, ale rozhodně jsou pěkné, přičemž vývojáři nejvíce zapracovali na okolí tratě, kde je více objektů ve vyšším rozlišení oproti Forza Motorsport 7, dokonce přidali i 3D diváky, kteří dokážou fandit, no a zapomenout nesmím ani na 3D stromy s listím. To nevypadá jen dobře, ale zároveň 3D listí má vliv na nasvícení tratě. Zvláště některé pasáže, kdy projíždíte pod stromy, třeba na ikonické trati Maple Valley, vypadají opravdu fantasticky. Vlastně ani moc nemám, co bych vizuální stránce jako takové vytknul. Ano, sem tam se může objevit nějaký ten menší grafický bug, kdy se nedočtou úplně na plné detaily diváci, nebo vidíte rozmazaný strom, ale to jsou detaily a naprosto malicherné chybičky, které nijak nekazí zážitek ze závodění.

Na konzoli Xbox Series X si můžete zvolit hned ze tří režimů zobrazení. Ten s nejlepší kvalitou obrazu nabízí nativní 4K rozlišení, podporu pro ray-tracing během závodů i velkou míru detailů, ale zas hra při něm běží pouze ve 30 fps. Ray-tracing během závodů byl hodně diskutovaný v posledních měsících, nakonec jsem s ním i spokojen, ačkoliv je vidět, že běží v nižší kvalitě a rozlišení. Třeba v oznamujícím traileru i některých ukázkách byl ray-tracing daleko kvalitnější, ale v nich zřejmě vývojáři ukazovali verzi pro PC, kterou jsem netestoval. Je zajímavé, že kvalita ray-tracingu je stejná během závodů i během záznamů. To třeba Gran Turismo 7 během závodů nemělo žádný ray-tracing, ale během záznamů ano, a to ve vyšší kvalitě něž nová Forza Motorsport. Je třeba nutné dodat, že ani jedno řešení není úplně ideální a k dokonalosti má daleko, ale je zajímavé vidět, jak vývojáři z různých studií k ray-tracingu přistoupili odlišnými způsoby. Každopádně je možné si vybrat ještě režim výkonu, jenž nabízí dynamické 4K rozlišení bez ray-tracing podpory při 60 fps, případně režim výkonu s ray-tracing podporou a 60fps. Třetí režim je rozhodně zajímavý, a všechna čest, že vývojáři dokázali přijít s režimem výkonu, jenž podporuje stabilních 60 fps a ray-tracing, na druhou stranu to odnesly různé detaily i rozlišení, které se pohybuje v rozmezí 1080p – 1440p. Je ale určitě dobře, že si může každý vybrat takový režim, jenž mu bude vyhovovat. Popravdě, na každý vypadá hra nádherně.

Zatímco na konzoli Xbox Series X jsou k výběru hned tři režimy zobrazení, a všechny tři vypadají skvěle, na konzoli Xbox Series S jsou k výběru pouze dva. První režim kvality se zaměřuje na vyšší detaily, dynamické rozlišení 1440p a 30fps, zatímco druhý na dynamické rozlišení 1080p a 60fps. Framerate je v obou režimech na slabší konzoli Microsoftu stabilní, hra vypadá pořád slušně, ačkoliv na Xbox Series X verzi nemá ani vzdáleně, a nenabízí takový vizuální skok oproti předchozím dílům. To je hlavně z toho důvodu, že nepodporuje 4K rozlišení, nemá tak detailní vozy i tratě, dohled je nižší a chybí i ray-tracing podpora (ta je pouze v omezené míře v garáži). Čeho jsem si u Xbox Series S verze všiml, jsou pády do menu konzole. A to docela časté, především v menu. Xbox Series X verze mi spadla jen jednou, Sková ovšem padala pravidelně, což by se rozhodně dít nemělo.

Forza Motorsport je jednou z mála her Microsoftu, která je přeložena do češtiny formou titulků, takže je přístupnější i hráčům, kteří tolik anglicky nerozumí. Bohužel musím zmínit, že překlad má dost menších i větších mušek a je kolikrát dost kostrbatý a ne úplně přesný, hlavně pokud jde o odborné názvy či různé popisky. Dobrou reklamu Microsoftu i samotným vývojářům rozhodně nedělá. Jako kdyby čeština vznikala ve spěchu, byla implementována na poslední chvíli, a neprošla následnou finální kontrolou. Třeba se dočkáme ještě úprav v následujících updatech. Šance je, když budou muset vývojáři s Microsoftem překládat i nový obsah, který se do hry připravuje pro následující týdny a měsíce. Jinak ale přítomnost lokalizace chválím, a snad s nimi Microsoft bude pokračovat i u svých dalších her.

Forza Motorsport je pro značku opravdu nový velký začátek, ale dalo by se i říci, že návrat k jejím kořenům, založených na okruhovém závodění a tuning jednotlivých vozidel, z nichž je pak možné vymáčknout každičkou kapičku výkonu a porážet veškeré protivníky i zajíždět ohromující časy. Vývojáři z Turn 10 přitom neměli pouze snahu vrátit se ke kořenům série, ale vytvořit moderní závodní simulátor, jenž bude přístupný naprosto pro každého, ať už velkého fanouška závodění nebo občasného hráče. Výsledkem je doposud nejpřístupnější díl celé série, a zároveň i tedy nejkomplexnější a nejpropracovanější, jenž nabízí díky přepracované fyzice, upravenému jízdnímu modelu a dalším pokročilým herním mechanismům parádní závodní zážitek, od něhož je těžké se odtrhnout. Je jen škoda zatím omezeného množství tratí, občas zlobící umělou inteligenci, některé technické nedostatky i celkem nevýrazné a opakující se Kariéry, která by zasloužila větší rozmanitost a celkovou péči. Nic ale nemění na tom, že se k nám nová Forza Motorsport dostala ve velmi dobré formě, na níž bude možné do budoucna stavět.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (259)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Iggy

Pristi úterý oprava chyb, Yas Marina, nove zavody v kariere, nove auto skrze car pass. Tak snad to bude ok 👍

Iggy

@Tex Calder: na 60 fps je to dost hrozne, fm7 na xone byla hezci… Je to na Sku cele mazle a neostre, Sko jine hry rozhybe super, sle tohle ne.

Nekomu to nevadi, ale fakt je, ze tohle se MS nepovedlo, nextgen, co vypada hure nez oldgen. A neomlouval bych je. Ale je jeste sance, ze to vylepsi.

Tex Calder
Tex Calder #Monštrum

Rozdíl mezi verzemi Series S a Series X je ve vizualu (ne v běhu hry), samozřejmě, když si bude člověk pouštět na YT srovnavacky. Ale pokud jsem si koupil Series S s tím, že vím, že je to konzole slabší, ale právě proto jsem za ní nemusel tolik zaplatit a jsem s tím v pohodě, tak proč bych to proboha delal? Jednoduše bych si spustil a hrál tuhle parádní závodní hru, která je skvěle hratelná a skvěle se hýbe i na eSku a jelikož bych nesrovnával, tak bych byl v pohodě i s tím vizuálem. Protože tak hrozné, jak se tu snažíte přesvědčovat, to zase není. Je tam míň odlesků a míň některých efektů a celkově (logicky) nižší rozlišení. Ale jinak to frčí stejně dobře a pocit ze závodů a z aut je stejně úžasný ať už hraju na čemkoliv.

lukasenkocz

@Hashut: Super. Rád vyzkouším. Díky za radu.

Iggy
😁1

Včera mi přišla Series X a tak jsem hned nainstaloval FM.

Rozdíl verzí mezi Series S a Series X je obrovský, závody na Xku vypadají jako nextgen. Detailní pěkné, ostré. Rozhodně rozdíl neodpovídá jen rozlišení, ale vše je mnohem detailnější. I ty objekty kolem tratí jsou najednou reálnější.

Takže jediná nextgen konzole začíná být Xko. Sko jde velmi brzy na vedlejší kolej. Dovedu si představit, že časem můžou přijít hry, které na Xku pojedou nativně a na Sku jako stream - on rozdíl verzí FM mezi cloudem a Skem je už skoro minimální.

A i vývojáři MS upřednostňují výkonější konzoly, na Sko to jen nějak uhráli, aby to běželo. Ta verze je totální hnus.

FH5, tam je rozdíl mezi X a S verzí mnohem menší a i verze Ska vypadá pěkně.

Hashut

@lukasenkocz: Ve Forze se dá zapnout split-time který ti v průběhu kola ukazuje srovnání s nejlepším časem. Stejně tak je tam možnost zobrazit tabulku, která ukazuje několik jezdců před a za tebou s aktuálním odstupem. Takže nevidím žádnou nevýhodu v informacích na HUDu v porovnání s GT7.

Iggy

@Tab Arc: jo, to jsem napsal blbě, může se jezdit i na neosvětlených, proč ne. Nechal jsem se unést. A je taky fakt, že ve FM to může být až moc a na efekt. Ale třeba F1 v Bahrajnu svítí pořádně. Ale jsem za to rád, že okruhy umí svítit a hra pracuje se světlem, je to něco nového v takové míře ve FM.

Já si myslím, že kompletně dynamické počasí bude součástí všech závodních her, jen to bude trošku trvat.

Kdyby bylo jen na mně, tak bych udělal i pro xbox podporu VR, jsou lidi, co si to užijí, tak proč to limitovat, že to není HW Xboxu. Stejně tak je škoda, že skončil kinect. Na některý druh her se to hodilo.

Tak ať to jezdí ;-).

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing
🤮1

@Iggy: Zas len to isté 🤦 .

Chceš tvrdiť niečo o tom, čo je reálnejšie a pošleš pre porovnanie úplne inú trať ako je osvetlená.. Nájdi tú istú v tme, ako je osvetlená reálne a potom sa bavme ..Mne sa to nejak nedarí nájsť, čo tiež môže niečo naznačiť..... bez toho ale potom môžem aj ja tvrdiť, že je to presvetlené preefektované a nereálne v FM. a pošlem tiež inu trať v tme.. napr..

link na to že ide poslepu sa mu celkom darí :-) ..

S tým VR más pravdu.. ja nextgen vidím v inom ako ty. .nie v tom ako kto dal koľko svetiel kolo trate..

Skôr možnost vidieť v reálnej velkosti a v 3d auta, trať, jej šírku prevýšenie atd. Každý máme hold iný pohľad na nextgen. S tým nič nenarobíme.. oba mame svoj správny pohľad a vkus v tomto

Iggy

@Tab Arc: mě to je fuk, ale tady máš srovnání stejného okruhu:

link

Krásné jsou u FM i odlesky na předním skle, nejen reálné nasvícení okruhu.

Chápu, nemá to VR, tohle ty neoceníš. Takže je ok, že se jezdí na okruzích poslepu i tam, kde mají být světla.

V GT8 už nepochybně bude kompletní dynamické počasí a třeba i lepší práce se světlem, ale teď se to už nenašlo.

Já to ocením, je to hlavní rozdíl mezi FM7 a FM a je to znát na první pohled, když jezdíš.

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing

@Iggy: Skús nájsť totožnú trať, ktorá je na tom videu) čiže Watkins glen v tme , v realy a potom môžme o niečom debatit, koľko svetiel tam je , ma byt a ci vôbec sú..

arnold
👍2

Já hraju Forzu na xbox one přes cloud a až na občasný refresh obrazovky mi to graficky přijde v pohodě, vizuálně to vypadá jinak než předchozí díly a o to jde, rozhodně to neurazí, vlastně by mi to takhle stačilo.

Iggy

@gauntl3t: Jo, jenže to není tma. Ale buď soumrak a nebo velmi zatažený den.

Na tomhle FM oproti FM7 zapracovala nejvíce a asi to sežralo hodně prostředků, teď je počasí zcela dynamické a osvětlení se tomu snaží přizpůsobit. Dá se jezdit za mlhy, za deště, za tmy, a různé kombinace... Do toho poloha slunce. Na HDR umí i oslnit a nebo to ztlumí opar, mlha... Prostě super.

Za mne je tohle největší skok, ale na první pohled při srovnávačkách to nemusí být vidět. Ale časem to snad bude standard ve všech hrách a ne jen pár dynamických efektů na vybraných okruzích (GT7 a měla to tak i FM7).

gauntl3t
gauntl3t # GTVR

@Iggy: GT išlo vždy viac na fotorealizmus, porovnanie s realitou dáva väčší zmysel link

Iggy

@Tab Arc: Já u GT7 komplexní nasvícení okruhu neviděl, jen pár izolovaných světel. Takže to ani porovnávat nejde. mokrá dráha v GT7 skoro nezrcadlí světlo.

V praxi to má ale vypadat takto: link (světel stovky).

A pak se zkoumají reálné chování aut, když vše ostatní je špatně. V GT7 svítí auta před sebe i stovky metrů - jinak by ve tmě při těch rychlostech nešlo jet! V praxi by totálně oslepili auta před nimi. Okruhy jsou nasvíceni jen částečně a velmi málo. Některé vůbec.

FM je reálnější.

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing

@Iggy: Názor ti neberiem . Ak by bolo to porovnanie o tom, koľko lámp je kolo trati a či majú ,alebo nemajú tam byť, tak by som to bral, ale nie to, ako vyzerá nasvietenie grafiky pri dvoch hrách, ktoré su hrané v úplne iných podmienkach...

Iggy
🤦1

@Tab Arc: A proč tam nejsou? Proč vývojáři byly líní je tam udělat, když tam mají být? Ona by to byla graficky mnohem složitější hra. A neměli na to čas / výkon / prostředky. Proto pak vypadá jízda na okruhu v noci v GT7 komicky.

Zkus si v závodním autě najíždět ve tmě do zatáček na okruhu, když ti ta auta svítí pár desítek metrů dopředu a ještě se to světlo rozptyluje, čím dál, tím méně je vidět. A jezdí i přes 250, 300 km/h.

Je to nesmysl. Okruh ve tmě musí být vždy osvětlen. Jinak se na něm nedá jezdit.

Ta hra je nesmysl. Rally auta na sobě mají spousta světel s obrovským výkonem, aby vůbec bylo vidět ve tmě - a hned by oslnila soupeře.

Takže je to vlastně paskvil, takto jezdit ve tmě na okruzích jak to je v GT7.

Chápu je to hra. Ale pak je korektní to porovnat. A ne vybrat ve FM okruh, kde je taky tma - ještě jsem po něm nejel.

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing

@Iggy: No je.. čisto z pohľadu grafiky je to o tom, či sú (a koľko) zdroje svetla, alebo nie . Nevydrujem sa k tomu, či majú byť v skutočnosti tie lampy tam, ale k tomu, že keď nie su, tak nemôže byť toľko svetla, ako aj efektov ktoré "spôsobujú", ako keď tam sú. Pri tom druhom videu platí to isté. Jazda v čistéj tme a na dobre osvetlenéj trati. Intenzita dažďa tiež zrejme nie je rovnaká. Pozri, môže tu skúšať to obkecat ako chces. Tak to je , či uz vidíš v tom výhodu, nevýhodu, vzdialenost od reality, je len na tebe. .Ja som takých porovnáviek pár už robil a viem, čo je to nastavovať počasie, ročne obdobie, čas v ktorom sa udalosť odohráva , aby poloha slnka bola čo najviac totožná ako aj iné faktory vplývajúce na daný vizuál.. Samozrejme v inej hre, ktorá to umožňuje..

Iggy

@Tab Arc: není, jak píšu, tribuny plné lidí a nesvítí světla na okruhu a auta jezdí po tmě? Co to je? Prostě to tam je proto, že to ta hra nedává. Celkově hra ze světly ve tmě pracuje špatně. Okolí okruhu (skoro) nesvítí jen auta. A to není jen toto video.

A to druhé srovnávací video, s mokrou vozovkou, tam je to vidět také.

link

Asi omezení starou generací, jinak nevím. Za mne to je velká nevýhoda a odklon od "reality".

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing
🤦1

@Iggy: Skôr zámer vývojára dať tu jazdu ako nočnú, pri svetlách áut.. Nech ten dôvod bol akýkoľvek, nič to nemení na tom, že to porovnanie je scestné.

To je ako porovnávať kvalitu grafiky vody a v jednej hre by bol dážď a v druhej suchá cesta ....

Iggy

@Uzbek: Jo je to taková lepší beta, ještě to chce dost práce... V listopadu má vyjít velká aktualizace, tak snad se to vše zlepší.

Iggy
👍1

@Tab Arc: jasně, ale v GT7 je plná tribuna lidí, to že tam nesvítí lampy (a nebo jen mžourají) je chyba hry - mělo to vypadat jinak. Asi omezení skrze starou generaci PS4. Stejně tak mokrá vozovka, chybějící mlha atd. Ve FM může být jakékoliv počasí na jakémkoliv okruhu. To u GT7 velmi chybí.

Uzbek

No hoši dostal jsem se k tomu pořádně až dnes protože jsem dohrával Mirage a Lamplighters League a ta Forza prostě není úplně ok 😁

Jako popravdě když vezmu skok grafiky Forzy 2 a 3 obě x360 a tady máme skok o celou generaci xboxu tak mi to přijde málo.

Každopádně umělá inteligence soupeřů asi nejlepší co jsem kdy viděl. A pocit ze závodu u mě vítězí ale videt po zavodu záběr trati kde kolem ní doskakují textury stánků a reklam. Jako nedělá to na každé trati ale někdy mi to přijde rozbité. Hraju na režim kvality abych měl grafický orgie ale forza mi je dopřává jen na trati a možná v dálce ale bližší okolí trati je mrtvé a někde doskakují textury. To de děje i na custom autech soupeřů kdy jsem si pri startu všiml že auto vedle mě má rozpixelované samolepky na autě 😁. Jako věřím že pár updatu to vyřeší a bude všechno sluncem políbené ale teď to na těch 8/10 je no 😁

Tab Arc
Tab Arc #VR+Simracing
🤦1

@Iggy: Až na to, že sa tam zrovnáva jazda na neosvetlenej trati a osvetlenej.. Je zaujímavé potom porovnávať nasvietenie v grafike. V GT7 (na tom vedeu) nie je asi ani jedna lampa pri trati, za to v FM ich je kopa. Je jasné, že pri viac svetle, vidíš viac, či už detailov, tieňov, alebo odrazov.. :-) Takže to porovnanie je buď dobrý amaterizmus, zámer, alebo len nemalo o ničom vypovedať..

Iggy

@Starky:

link , link (za deště je ten rozdíl velký) - lepší velké obrázky, než miniatury, tady je rozdíl vidět a mně se mnohem více líbí FM. GT7 je pěkné, ostré, kontrastní, ale chybí tam světla okruhu. Jako kdyby jen svítila auta. Světlo se neodráží od mokré vozovky. FM na HDR obrazovce vypadá lépe než na monitoru. A když padne mlha, tak je to masakr.

Co mi ještě u GT7 vadí, tak je, že tam není vidět poškození aut - to je u FM pěkně zpracované.

Starky
Starky #NaughtyGod

Graficky je to s tou Forzou zajimave. Kdyz clovek FM porovna s GT7, tak nejen ze GT nijak zasadne neztraci, ale jsou oblasti, kde pusobi i vyrazne lepe. Pritom vime, ze GT7 vychazi technicky ciste ze stare generace. Nova Forza je pry od zakladu budovana jako nextgen hra. Ovsem me to na tom Xku nejak moc nextgen neprijde, na Sku uz o tom nema cenu mluvit vubec. Nevim, uplne to nechapu, minimalne vykon Xboxu X, podle meho ma rozhodne na vic. Tady je porovnani i v noci, nejak tu prevahu FM nevidim ani tam.

link

Tady je jeste povidani o tom, jak se u FM lhalo.

link

Iggy

Ono mě přijde, že FM je spíš taková beta, než ostrá verze, občas spadne, na Series S je jako grafika z X360. Je tam ještě dost problémů. Asi už je honil termín. Snad se to spraví. Tratí taky mohlo být víc.

Ale je tam zábavný jízdní model, práce s počasím a denní dobou je taky ok. Pocit závodění a předjíždění u singlu. Ale ještě mají hodně práce to uvést do pořádného stavu. Ani ty penalizace nejsou ideální (ale aspoň, že tam jsou).

V tomhle má GT7 jasnou výhodu - snad jen dočasnou.

Ale ve Forze Motorsport jsem nenašel mikrotransakce - to je zase velká výhoda.

lukasenkocz
👍1

@gauntl3t: Přesně tak. Na možnost 120Hz v GT7 jsem zapomněl. To je zase ten vedlejší efekt existence PS4 verze, která sice graficky GT7 trochu srazila, ale pak aspoň mohli výkon PS5 využít k plynulejšímu obrazu.

gauntl3t
gauntl3t # GTVR
👍1

@Iggy: dosť závaží aj fakt že GT7 beží oproti Forze v dvojnásobnom framerate (v resolution mode 1.5 nasobok) a to je u kompetetivnych online závodoch docela kľúčový benefit.

lukasenkocz
👍1

@Iggy: S tím kýčem souhlasím. Přeci jen to dělají Japonci. :) Mně to ale vůbec nevadí a přijde mi to zajímavější a živější. Závodní hry jsou samozřejmě hlavně o závodění a v tom jsou obě hry vyrovnané a já si budu užívat obě hry. Jen ten GT7 v pocitu z jízdy o něco vede hlavně tou haptikou, která XBOXu v tomto fakt chybí. Na volantu to samozřejmě neplatí...

Iggy

@lukasenkocz: Spousta věcí je individuálních, grafika menu, HUD atd. Zvuky reálných aut neznám, nedovedu posoudit. GT7 je určitě také kvalitní hra. Je fajn, že je na výběr... GT7 jen malinko ublížila brzda v podobě PS4 - mohla být graficky ještě lepší. FM ždímá CPU nextgenu naplno.

FM je taková měkčí, modely aut jsou někdy ne tak výrazné, uvidíme jestli se to zlepší patchy. Přeci jenom to je na startu.

Mě odpuzuje myšlenka kavárny, já si rád klepám na závody postupně, nepotřebuji tu omáčku kolem. Přijde mi to jako kýč.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články