Fire Emblem: Awakening

recenze  53
Martin Šmíd, 21. 4. 2013 16:45
Od února sledujeme, jak si naši hráčští kolegové v Severní Americe mohou užívat Nintendo 3DS hru Fire Emblem: Awakening, na kterou pějí jednu chválu za druhou. Naštěstí díky Nintendu čekání v Evropě právě skončilo, hra je dostupná jak krabicově v obchodech, tak digitálně na eShopu. Už nic tak nebrání se podívat, proč je tolik vychvalovaná, a jestli obstojí i u nás v Evropě. Můžete se tak dát do čtení naší recenze, ve které najdete všechny odpovědi.

Aniž by hra Fire Emblem: Awakening nějak zvláště vysvětlovala příběh, jste hned na začátku hozeni do důležité bitvy. Po pár minutách se ovšem vše mění, vy se ocitáte uprostřed pole, bez vzpomínek na předchozí události. Na poli vás najde skupinka několika postav, s nimiž se následně vydáte na velké dobrodružství plné zvratů a důležitých rozhodnutí, které mají poté dopad na následující události a jeden ze dvou konců. Nechci tu moc spoilerovat, protože příběh vyprávěný skrze nádherné anime filmečky si musíte vychutnat sami, ale jak jste pochopili z předchozích vět, rozhodně zklamáni nebudete. Vývojáře mohu pochválit nejen za dobře napsaný příběh, ale i za vyobrazení všech postav s vlastní historií a vztahy, včetně té vaší, kterou si na začátku vytvoříte skrze jednoduchý, ale celkem komplexní editor. Hlavu a patu mají i všechny rozhovory, občas až s humorným nádechem, vlastně lepší jsem v podobné hře dlouho neviděl, takže jsem během hraní neměl ani nutkání k přeskakování nebo urychlování. Tady je ale nutné dodat, že pokud neumíte alespoň průměrně anglicky, odnesete si ze hry jen z poloviny tak dobrý zážitek, protože na pochopení příběhu a následných událostí hra staví. Při samotném hraní není zase tak angličtina nutná.

Fire Emblem: Awakening je už několikátým dílem série, takže vás možná zajímá, jestli ho má cenu kupovat, pokud jste naprostým nováčkem. V takovém případě pro vás mám dobrou zprávu, protože vývojáři mysleli i na úplně nové hráče, což je už vidět z možností nastavení obtížnosti. Jsou tu tři, každá se samozřejmě liší podle toho, kolik nakonec na bojišti vydržíte. Rovněž si ale můžete nastavit, jestli se vám zabití bojovníci po skončení respawnou nebo budou už napořád mrtví, což je už poněkud hardcore záležitost, u níž budete litovat každého chybného kroku. Když máte vybráno, vývojáři během několika prvních kapitol celý systém postupně vysvětlují, on ani není zase tak moc složitý, takže si hru užije ve výsledku jak velký fanoušek předchozích dílů, který zde hned rozezná spoustu novinek, tak úplný nováček, což je rozhodně obrovské plus.

Hra Fire Emblem: Awakening si bere to nejlepší z japonských RPGček, anime seriálů a tahových strategií, to vše navíc obohacuje o svoje vlastní prvky, které jsou charakteristické pro celou sérii. Ve výsledku je tu tak neskutečně návykový systém, který je srdcem celé hry a od něhož je těžké se odtrhnout. Hra se skládá z putování z jedné menší mapky s pěkným designem do další. Většina úkolů je jednoduchých, prakticky musíte vždy vymlátit celou mapu od nejrůznějších potvor, někdy postačí zlikvidovat jen bosse, ale k němu se prosekat je občas pořádně o nervy. I když jsou úkoly takto jednoduché a ne moc rozmanité, vůbec to hře neubírá, vše obohacují některé vedlejší úkoly, jako prohledávání osad či záchrana vesničanů, takže kolikrát nemusíte plnit nutně jen hlavní cíl. Za vedlejší aktivitu, případně průzkum mapy jste vždy odměněni nejen zlatem, které se vždy hodí pro obchod, ale také zajímavými zbraněmi. Za ty pak nemusíte logicky utrácet peníze.

Pokud se rozhodnete stáhnout hru Fire Emblem: Awakening z eShopu, který je dostupný už i v České republice, připravte si 8100 bloků.

Na strategických mapách nestačí jen přiběhnout k nepříteli a zaútočit, protože takto byste se moc daleko nedostali. Na mapě si musíte počínat jako pravý stratég, kolikrát každý krok dobře rozmyslet. I třeba z toho důvodu, že když postavíte vedle sebe dvě postavy před nepřítele, mohou si navzájem pasivně či aktivně pomáhat. Někdy pasivně přidá druhá postava útočící sílu, případně ji ochrání před útokem nepřítele, někdy se aktivně zapojí přímo do boje a uštědří finální úder, za což jsou odměněni obě dvě. Jednotky jde během boje i párovat, takže se jim zvýší vždy určité atributy. I když je strategický systém viděný ve spoustě jiných hrách, zde ho vývojáři dotáhli k naprosté dokonalosti a vymýšlení postupu a samotný boj je to nejlepší, co Fire Emblem: Awakening nabízí. Mapy jako takové jsou rozmanité, střídají se větší plácky s menšími, navíc nabízí i spoustu prostoru pro strategické manévry. Jednou se budete nacházet v hradě, poté zase v lesíku, poli či zasněžených horách, také si vyzkoušíte boje na moři, kde budete muset pořádně přemýšlet, protože prostoru není moc a kolikrát je nepřítel ve značné přesile.

Protože jde také o RPGčko, je tu připraven lehčí vývoj každé postavy. Jak plníte jednotlivé mise, za zabíjení nejrůznějších potvor, které se vám postaví do cesty, dostáváte klasické XP body. Za ně následně levelujete (maximálně 20 levelů), přičemž se dané postavě zlepší nejen celková výdrž v podobě zdraví, ale i síla útoku, odolnost a několik dalších atributů. Ty se přidělují automaticky, takže je nemůžete ovlivnit, na druhou stranu vždy víte, že hra přidělí body tak, aby byla postava co nejvíce vyvážená a nestalo se v dalších částech, že sice na jeden sek sejme nepřítele, ale sama také po jednom padne. Na boje mají vliv i zbraně, v pozdější části daleko větší jak levelování postavy, kterých je tu několik stovek, možná tisíc. Ty můžete rovněž vylepšovat u obchodníků, a každý upgrady je poté v boji sakra znát, no spíš ho pocítí hlavně nepřátelé. Každá postava vždy pobere pro sebe specifickou zbraň, jedna třeba dává přednost magii a magickým knížkám, druhá zase mečům nebo sekyrám. Také tu jsou čistě léčící postavy, které sice neuplatníte v boji, ale jsou dost možná nejdůležitější součástí týmu. On dobře sestavený tým s dobrými zbraněmi je základ k úspěchu, kolikrát se tak budete na každou kapitolu několik minut připravovat, abyste neponechali nic náhodě. Není nic horšího, než když vám v boji dojde zbraň a postava je tak prakticky odepsaná k smrti, pokud tedy není už konec levelu.

Celkově má Fire Emblem: Awakening 26 hlavních misí, během kterých na vás čekají nejen nádherní filmečky, ale hlavně skvělá zábava. Těžko říci, za jak dlouho všechny tyto mise projdete, protože jsem hodně času trávil v přípravě na jednotlivé bitvy, ale odhaduju čas na nějakých 30 hodin. To jsou ale jen hlavní mise, po mapě se vám zobrazují i vedlejší linky, po kterých se můžete dát, no a ty samotné vám vystačí na několik dalších příjemných hodin, do toho se sem tam na mapě objeví nějaký ten nepřítel, který chce rovněž vyprášit kožich, přičemž bitvy s nimi nejsou rozhodně rychlou záležitostí. Vedlejší linky a úkoly nejsou jen pro natáhnutí času, ale slouží i jako plácky k levelování postav a získávání peněz, abyste později měli v hlavních misích úlohu značně zjednodušenou. I u vedlejších úkolů jsem se ale bavil, jsou napínavé jaké ty hlavní, takže není divu, že jsem nakonec nahrál 47 hodin, jak mi ukazuje menu ve hře. Pokud by vám to bylo málo, můžete si dokoupit nové mise přímo z menu hry. Ty se vám ukládají na mapě ve speciální položce, takže k nim máte okamžitě přístup. Jakmile Fire Emblem: Awakening dohrajete a otevře se před vámi celá mapa, najednou si uvědomíte, jak obrovská hra to je, navíc i po desítkách hodin v ní strávené si nevzpomenete na chvilku, kdy byste se nudili. Nuda je slovo, které tato hra nezná.

První DLC Champions of Yore 1 je dostupné na eShopu první měsíc zdarma. Další dva balíčky vás přijdou na 88,-Kč v packu.

V čem Fire Emblem: Awakening boduje, je rovněž pěkná vizuální stránka. Vývojáři tu střídají 2D scénky s těmi kompletně ve 3D, navíc během filmečků obdivujete i ručně kreslenou grafiku, přičemž výsledek ze skloubení těchto tří stylů je bezchybný. Technických problémů či nějakého zpomalování jsem si během hraní nevšiml. Protože je Fire Emblem: Awakening 3DS hrou, obsahuje i 3D efekt, který se může zdát zbytečný, ale opak je pravdou. Při samotných tahových bitvách 3D efekt moc nepostřehnete, soustředíte se hlavně na hru, ale při filmečcích si všimnete větší hloubky, která celý zážitek obohacuje a posouvá dál. 3D efekt zde není nijak přehnaný, jen doplňuje dobrý zážitek, a tak by to ostatně mělo být. Dále za vypíchnutí stojí skvělý soundtrack obsahující spoustu uchu lahodících skladeb. Povedl se i anglický dabing, pokud o něj ale nestojíte, můžete si přepnout na japonský. Já sice nejsem zrovna velký fanoušek podobných japonských her, takže mi anglický dabing přišel přirozenější volbou a navíc velmi povedený, možná nejlepší, jaký jsem v posledních měsících slyšel, ale chápu, že někdo dá přednost originálu. Každý si může vybrat, co je jeho srdci bližší.

Nintendo od začátku roku zásobuje svojí kapesní konzoli Nintendo 3DS skvělými hrami, nad kterými jedna vyčnívá, a tou je právě Fire Emblem: Awakening. Vývojářům z Intelligent Systems se podařilo vytvořit téměř bezchybný kousek, který si vás omotá mistrně napsaným příběhem, propracovaností postav, vynikající hratelností, nádhernou grafikou a úžasným hudebním doprovodem. Pokud je v současnosti hra, kterou musíte mít na 3DSku, je to Fire Emblem: Awakening, na který po dohrání budete ještě dlouho vzpomínat, pokud se tedy nepustíte do DLC obsahu, který hodlají vývojáři pravidelně servírovat.

Fire Emblem: Awakening

3ds
Nintendo, Intelligent Systems