Dead Space (remake)

recenze  23
Martin Šmíd, 28. 1. 2023 17:50
Letos je tomu už patnáct let, co vyšla výborná hororová survival hra Dead Space, na níž hodně rád vzpomínám pro její elektrizující atmosféru, kvalitní příběh, zábavnou hratelnost i možnost ustřelovat mimozemským neřádům končetiny. Ze hry se doslova přes noc stala kultovní záležitost a našla si miliony fanoušků po celém světě. I proto následně vznikly knížky, filmy, spin-off pro Nintendo Wii a PlayStation Move, ale hlavně dvě velká pokračování. Dead Space 2 se více posunul k akci a nejednalo se o tak děsivou a hororovou záležitost, ale pořád šlo o slušnou a zábavnou hru. Třetí díl už ovšem nedokázal nabídnout tak dobrou atmosféru a příklon k multiplayeru odradil řadu fanoušků. Hra byla pro EA komerčním zklamáním, a to tak velkým, že celou značku zařízla. Dlouhé roky to vypadalo, že se už Dead Space nevrátí, zvláště když EA prohlašovala, že hry pro jednoho hráče jsou mrtvé. Pak ale vyšla celá řada komerčních hitů pro jednoho hráče od Sony a EA navíc zabodovala s hrou Star Wars Jedi: Fallen Order. Po jejím vydání si zřejmě v EA uvědomili, že i na příběhových hrách pro jednoho hráče se dá slušně vydělat, zvláště po krachu několika multiplayerových her, a tak bylo rozhodnuto, že se připraví remake prvního dílu Dead Space. Ten byl svěřen studiu Motive (Star Wars: Squadrons), a jak dopadl, vám hned řeknu ve své recenzi.

Jako by to bylo včera, když jsem poprvé zapnul hru Dead Space a ponořil se do jejího děsivého světa. Stále jde z mého pohledu o jednu z nejlepších akčních hororových survival her, jakou jsem hrál, a i proto jsem měl sám velkou radost, když EA oznámila remake. Na vývojářích ze studia Motive bylo od počátku vidět, že sami jsou velkými fanoušky originálu a cílem je slavnou klasiku nejen předělat do kompletně nového grafického kabátku, ale také udělat citlivé změny v hratelnosti a vyprávění příběhu, aby hra působila moderním dojmem a dokázala oslovit i zcela nové hráče. Pokud jste patřili mezi fanoušky, kteří měli ze změn strach a nebyli si jisti, jak vše nakonec dopadne a bude fungovat, můžete být v klidu. Vývojáři plně respektovali předlohu a všechny změny ji prospívají, výsledkem čehož je jeden z nejlepších remaků, jaký jsme tu doposud měli, který dělá už tak skvělou hru ještě lepší.

Hlavním hrdinou hry je Isaac Clarke, který míří na těžařskou loď USG Ishimura nad planetou Aegis VII, aby ji opravil a zároveň se na ní setkal se svoji přítelkyní Nicole. Bohužel na lodi došlo k hodně nepěkným událostem, výsledkem kterých se posádka začala měnit na ohavná monstra nejrůznějších tvarů, známá jako nekromorfové. Tuto nepěknou situaci zjistí Isaac Clarke až po přistání, a tak se musí s novou situací vypořádat, zjistit, co se přesně stalo a pokusit se dostat pryč. Příběh na lodi USG Ishimura je pořád hodně silný a dokáže zaujmout i dnes stejně jako před patnácti lety, což je dáno i tím, že se ho vývojáři nebáli upravit a rozšířit. Kompletně byly přepsány rozhovory, ale také postavy (kolegyně hlavního hrdiny Kendra Daniels působí odlišně než v originále) a vývojáři i doplnili příběh o nové podrobnosti a informace, díky čemuž se tak dozvíte více třeba o samotném hlavním hrdinovi i jeho vztahu k doktorce Nicole Brennan. To je ale jen začátek. Všechny změny příběhu, jehož kostra zůstala zachována, prospívají a jsem rád, že se k nim vývojáři odhodlali.

I samotný hlavní hrdina Isaac Clarke doznal v remaku obrovskou změnu k lepšímu. Nově je plně dabovaný, interaguje s ostatními postavami a vyjadřuje emoce, díky čemuž je daleko více zapojen do samotného dění a není jen němou figurkou, která dělá to, co mu někdo jiný řekne. Hned to vypadá lépe i přirozeněji, zvláště když vývojáři rozhovory mezi postavami přepsali tak, aby tuto změnu reflektovaly. Ačkoliv je Isaac Clarke dabovaný, o což se postaral herec Gunner Wright (ten daboval Isaaca ve druhém a třetím dílu Dead Space), vývojáři se neutrhli z řetězu. Hlavní hrdina tak mluví jen v momentě, kdy to má logiku a děje se něco důležitého. Rozhodně nečekejte, že by vše komentoval a házel jeden vtip za druhým, jako to dělají třeba hrdinové dnešních her od Sony. To by se ostatně do hry ani nehodilo a jen narušovalo atmosféru.

Dead Space je akční hororová survival hra ze třetí osoby, v níž prozkoumáváte loď USG Ishimura a bojujete s nejrůznějšími nekromorfy a na řadu přijde i několik chytře navržených epických bossů. I po tolika letech je jejich likvidace skrze ustřelování končetin nebo dorážení dupnutím zábavná a uspokojující. A na to mají vliv i některé změny, které vývojáři v remaku udělali. Některé menší, některé ale docela velké, které s citem hratelnost obohacují, dělají ji rozmanitější, ale nijak zásadně nemění. Vylepšení se týká už samotné akční hratelnosti a hlavně zbraní na likvidaci všelijakých potvor, které mají nově dva režimy střelby. Navíc byly zbraně nově vybalancovány tak, že každá je použitelná a zábavná, což v originálu popravdě moc neplatilo. Na to mají vliv i některé modifikátory, které můžete nově nacházet při průzkumu a nasazovat na zbraně, čímž změníte jejich vlastnosti a uděláte je silnější. Tato možnost v originálu nebyla, s modifikátory přišly až další díly. Díky nim tak může třeba na ikonickou řezačku nasadit zápalné náboje, takže protivník začne po zásahu hořet. A to je jen jeden z příkladů.

Původní hra byla rozdělena na úrovně, a když jste nějakou dokončili, už jste se nemohli vrátit, abyste ji lépe prozkoumali a našli náboje, lékárničky a další důležité předměty. V remaku je loď USG Ishimura kompletně otevřena a po této změně Dead Space hodně připomíná hry z žánru metroidvania. Můžete se tak kdykoliv vrátit do už prošlé lokace, třeba abyste si otevřeli skrze vyšší oprávnění (levelování je zde novinkou) dříve uzamčené truhly nebo místnosti, kde se nachází nějaký ten zajímavý loot. A to se vyplatí, protože nově jsou třeba všechny zbraně k nalezení přímo na lodi a nemusejí se kupovat, takže přepracováním prošla i ekonomika hry. Navíc vývojáři některé pasáže upravili a přidali místnosti, aby průzkum více podpořili. Vzhledem k tomu, že strukturou je loď USG Ishimura nyní jednou obrovskou lokací, která reflektuje navíc dění v rámci hlavního příběhu, nemá žádné nahrávací obrazovky. Vše je navíc jako v God of War děláno na jeden střih.

Když už jsem u změn ohledně designu, musím zmínit i kompletně přepracované pasáže odehrávající se v nulové gravitaci. Pokud jste hráli originál, určitě si vzpomenete, že byl pohyb po těchto pasážích značně limitován, protože hlavní hrdina Isaac Clarke se mohl pohybovat pouze po podlaze nebo stropě. V remaku se ovšem může odrazit od země a volně pohybovat v prostoru, jako tomu bylo v Dead Space 2 a 3. Díky tomu jsou tak střety s protivníky v těchto pasážích daleko zábavnější, navíc i k průzkumu a řešení úkolů je možné přistupovat úplně jinak. Musím říci, že tato změna se mi na celém remaku líbila asi nejvíce, protože dříve trochu nudnější a nezajímavé pasáže jsem si nyní maximálně užíval. I na tomto je vidět, jak vývojáři k remaku přistupovali, a že si před jeho vývojem vyslechli veškerou zpětnou vazbu fanoušků.

Protože je celá loď nyní otevřena a Isaac Clarke po ní může cestovat, vývojáři přidali velkou novinku v podobě vedlejších úkolů, které se postupně objevují v inventáři. Na ty jsem byl docela zvědav, ale nakonec jsou docela jednoduché a rozhodně ne tak propracované, jak jsem očekával. Většinou spočívají jen v tom, že musíte někam dojít, tam něco zmáčknout nebo vyslechnout. Na druhou stranu se skrze ně dozvíte další podrobnosti o nastalé situaci a dávají lepší pohled na to, co se na lodi USG Ishimura stalo, takže z tohoto pohledu plní svůj účel docela dobře a sami o sobě dokážou příjemně prodloužit herní dobu. I když je tedy vedlejších úkolů jen pár a mohly být z herního hlediska propracovanější, jsem si jist, že fanoušci je ocení a budou s nimi spokojeni. Nehledě na to, že si vývojáři připravili i alternativní konec, vyžadující posbírání speciálních fragmentů na New Game +. Ano, tento režim je přístupný od prvního dne a můžete se tak hned po prvním dohrání, které bude trvat zhruba 10-12 hodin, pustit do dalšího, abyste si dále vylepšovali vybavení. Navíc jste silně motivováni zmíněným alternativním koncem.

Vývojáři ze studia Motive se hned na začátku vývoje rozhodli, že remake Dead Space postaví na poslední verzi enginu Frostbite, který byl vytvořen nejprve pro sérii Battlefield, ale následně ho začala EA využívat ve většině svých her. A bylo to dobré rozhodnutí, protože Dead Space vypadá lépe než kdy dříve, ale zároveň bych se zdráhal říci, že jde o jednu z nejhezčích her současnosti, což může trochu někoho zklamat. Vývojáři každopádně do nového enginu přepracovali naprosto vše, ať už jde o modely postav i jejich animace, modely monster nebo samotné prostředí, vše vypadá znatelně lépe než v minulosti, navíc na atmosféru má vliv i výborné nasvícení, na které jsme si u her na Frostbite už tak nějak zvykli. Vývojáři nešetří ani pěknými efekty, takže Dead Space i po vizuální stránce po většinu času působí jako moderní hra z roku 2023 a rozhodně byste netipovali, že je patnáct let stará.

Jako většina her v současnosti pak nabízí na konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X dva režimy zobrazení. První se zaměřuje na 4K rozlišení a podporuje i ray-tracing. Běží ovšem pouze ve 30 snímcích. Musím říci, že mi nepřišlo v tomto režimu, že by se hra výrazně trhala, na což má velký vliv i skutečnost, že nejde o rychlou akci. I tak jsem ale dal raději přednost plynulejšímu režimu výkonu. U něj jsem musel oželet ray-tracing a je i znát nižší rozlišení, ale zase hra po jeho zapnutí běží stabilně při 60fps. Co mi během hraní vadilo, byla častá pixelizace obrazu a nejrůznější artefakty, na které trpěl hlavně oblek hlavního hrdiny. Jako kdyby hra nedokázala udržet rozlišení a to značně kleslo, což se ale dělo i v momentech, když jel hlavní hrdina výtahem nebo se nic nedělo. Co jsem si pročítal fóra, tímto problémem trpí řada hráčů a vývojáři v současnosti zjišťují, kde je problém, a pracují na nápravě. Je škoda, že hra není po vizuální stránce od prvního dne stoprocentní a trpí takovými problémy, alespoň v mnou testované verzi pro PlayStation 5. Snad ji vývojáři vyladí co nejdříve.

Už původní Dead Space měl velmi hutnou hororovou atmosféru, řadu lekacích momentů a další hrůzostrašné scény, které z něj udělali jednu z velkých klasik žánru. U remaku se mi hrozně líbí, jak si vývojáři ještě lépe hrají se strachem hráče a udržují ho neustále v napětí a ve střehu, na což má vliv převážně opravdu fantastické nové ozvučení, plně ve 3D. Slyšíte v prostředí každý skřek nepřátel, který dokáže pořádné vyděšení, ale také jakékoliv prasknutí či vrznutí pohybující se lodě. Nově je možné jen podle zvuku poznat, z jaké strany se protivník blíží, a líbí se mi i nově nahraný soundtrack, krásně podporující atmosféru během hratelných pasáží i filmových prostřihů. Než hru ukončím, zmíním v tomto odstavci ještě podporu pro DualSense gamepad, která je využita docela dobře. Využity jsou adaptivní spouště, navíc i díky haptice cítíte, s jakou zbraní zrovna střílíte. Haptika je celkově docela dobře využita, krásně hru doplňuje a třeba během chůze v nulové gravitaci doslova pociťujete každý krok, který Isaac Clarke udělá.

Remake Dead Space je triumfálním návratem dnes už kultovní akční hororové klasiky, nabízející nejen solidní vizuální zpracování a fantastické ozvučení, ale i citlivě rozšířený příběh a upravenou hratelnost tak, že si fanoušci budou připadat, jako kdyby navštívili loď Ishimura vůbec poprvé. Jde navíc o výborné nastartování této značky po mnoha letech spánku, a i proto doufám, že se v budoucnu dočkáme přinejmenším dalších remaků, ale hlavně nových dílů, které budou rozšiřovat celé univerzum. Je jedno, jestli jste původní Dead Space hráli nebo ne, remake je moderní senzační akční hororovou hrou se spoustou nezapomenutelných momentů, která by vám neměla uniknout.

Dead Space (Remake)

xsxps5
EA, EA Motive