Kingdom Come: Deliverance 2 - první dojmy

preview  42
Martin Šmíd, 18. 4. 2024 20:15
Jako by to bylo včera, kdy byla oznámena hra Kingdom Come: Deliverance od nového českého studia Warhorse, a hlavně uznávaného tvůrce Mafie, Daniela Vávry. Vývojáři na ní tehdy nemohli sehnat klasického herního vydavatele, který by se jí chopil a poskytl jim na dokončení peníze, proto se obrátili na hráče skrze kampaň na Kickstarteru. Ta následně slavila obrovský úspěch. Vývojáři si skrze ni nejen ověřili, že je o podobnou středověkou dobrodružnou RPG hru zájem, ačkoliv jim mnozí říkali pravý opak, ale zároveň vybrali slušné množství peněz, a vlastně i díky této kampani nakonec našli partnera v podobě společnosti Deep Silver, který hru uvedla na trh pro PC i konzole. Ta záhy po svém uvedení na trh slavila úspěch nejen u nás, ale prakticky po celém světě, a do dnešního dne se prodalo více než šest milionů kopií. To je opravdu pozoruhodný úspěch na hru, v níž na začátku vůbec nikdo nevěřil. Na ten se nyní pokusí vývojáři navázat druhým dílem, jenž nese název Kingdom Come: Deliverance 2.

Je tomu už třináct let, co bylo založeno v Praze studio Warhorse, které na začátku tvořilo jen jedenáct vývojářů. To se ale následně začalo rozrůstat a dnes má i díky úspěchu Kingdom Come: Deliverance více než 250 zaměstnanců, kteří už šest let připravují hru Kingdom Come: Deliverance 2. Ta je mnohem ambicióznější než první díl, ostatně sami vývojáři říkají, že konečně mají dostatečný rozpočet a hlavně zkušenosti, aby mohli realizovat plně svoji vizi a přinést hráčům opravdu onu ultimátní středověkou dobrodružnou RPG hru, která svým rozsahem a propracovaností svého předchůdce hravě překoná.

První Kingdom Come: Deliverance měl hodně otevřený konec a právě na ten druhý díl plynule navazuje. Hlavním hrdinou je opět Jindřich ze Skalice, jenž byl na začátku prvního dílu svědkem vraždy svých rodičů a vydal se na cestu pomsty proti těm, kteří zmasakrovali jeho rodinu a vypálili jeho domov do základů. Jindřich proto pokračuje v pátrání po vrahovi svých rodičů, a zároveň nelítostnému veliteli (hejtmanovi) krále Zikmunda Markvartovi z Ulic. Kromě osobní linie sleduje Jindřich také důležitý úkol. Věci se ale brzy začnou docela dost komplikovat, přičemž se Jindřich bude muset vydat na cestu, během níž se bude muset postavit uherskému králi Zikmundovi a jeho spojencům.

Hra se odehrává na začátku patnáctého století v Čechách, což je svět, jenž je zmítán chaosem občanskou válkou. Příběh má být ve druhém díle mnohem rozsáhlejší, temnější, filmovější a epičtější, a Jindřich má potkat celou řadu charismatických postav. Mezi nimi bude třeba Jan Ptáček nebo Hanuš z Lipé, kteří se už objevili v prvním díle a byli spojenci hlavního hrdiny, přičemž vývojáři tentokrát připravili dle svých slov více než 5 hodin filmečků. Pro srovnání, první díl obsahoval jen tři hodiny filmečků. Vývojáři navíc během prezentace zmínili, že ačkoliv příběh v Kingdom Come: Deliverance 2 bude navazovat na první díl, hru si užijí i nováčci, pro které půjde o perfektní vstupní bod. Zřejmě tak nebude chybět nějaká rekapitulace. 

Jak bude cesta Jindřicha vypadat, by mělo být z větší části na hráči, který má mít dle vývojářů velkou volnost a bude jen na něm, jestli svět ve výsledku zachrání nebo ho potrestá za jeho hříchy. Bude možné upravit Jindřichův vzhled, schopnosti i vybavení, a zároveň zaujímat morální postoje k různým událostem. Navíc každý čin, který Jindřich pomocí vašich prstů vykoná, si budou lidé pamatovat, případně na něj budou přímo v reálném čase reagovat. Situace navíc má být možné řešit různými způsoby. Jindřich může být rytíř, ale také zloděj nebo lotr. Pokud budete páchat zločiny, jako je třeba krást obyvatelům věci, ti začnou být více podezřívaví, a budou se k vám chovat jinak, což bude mít dopad na hratelnost i samotný příběh.

Velmi důležitou částí je i herní svět, jenž je dle vývojářů v Kingdom Come: Deliverance 2 dvakrát větší a rozmanitější než v předchůdci. Těšit se díky tomu můžete i na více úkolů, náhodných setkání a filmových scén, ale také třeba na novinku v podobě minihry kovářství. Z prezentace jsem pochopil, že mapa se bude dělit na dvě části. Ta první se bude odehrávat v Českém ráji, což je místo s krásnou přírodou, v níž pobíhá divoká zvěř, pěknými skalními útvary a jedinečnými scenériemi. V této lokaci bude možné navštívit i hrad Trosky, jenž patřil Otovi z Bergova, jednomu spojenců Zikmunda.

Opakem této části mapy je pak ta, která se odehrává v krajině, které dominuje Kutná Hora, kde se bude odehrávat velká část hry. Jde o královské město, které díky svým stříbronosným dolům dávalo českým vládcům ve středověku jejich moc a prestiž v Evropě. Kutná Hora byla na počátku 15. století po Praze druhým největším a nejvýznamnějším městem v Čechách. Samotné město je dle vývojářů opravdu obrovské a značně se liší od toho, co bylo k vidění v prvním dílu. Navíc má být možné v něm mluvit s různými šlechtici či prostými sedláky, nebudou v něm dle vývojářů chybět krčmy, lázně a další zajímavá místa. Vývojáři si ale dali dle svých slov velkou práci s celým herním světem, který bude ukrývat řadu tajemství, hrady i nejrůznější památky.

Z ukázky se zdálo, že hra bude nyní daleko akčnější. Soubojový systém působil z ukázky podobně jako u prvního dílu, ale vývojáři následně dodali, že bude daleko přístupnější, aby dokázali oslovit i hráče, kteří si chtějí užít jen příběh. Zároveň vývojáři dodali, že pořád staví na jakési historické přesnosti, aby souboje dobře vypadaly a hráč se díky tomu do nich mohl snadněji ponořit a cítit, že meč drží přímo ve svých rukou. To má vyvolávat i napětí, protože každý souboj je navržen tak, abyste se cítili ohroženi. Kromě meče bude možné nově využívat i nové typy zbraní. V ukázce byla vidět třeba kuš, z níž bude možné střílet i ze sedla koně, případně píšťala na střelný prach, což je jednoduchá ruční palná zbraň. Vývojáři mluví i o různých stylech boje, takže souboje mají být ve druhém díle nejen intenzivnější, ale také mnohem rozmanitější. A z ukázky zatím vypadají velmi dobře.

Stejně jako první díl bude i Kingdom Come: Deliverance 2 využívat technologii CryEngine, s níž mají vývojáři zkušenosti a neměli potřebu ji měnit. Když jsem viděl záběry z hraní a obrázky, byl jsem docela překvapen tím, jak velký skok ve vizuální kvalitě hra udělala, ať už jde o samotný svět nebo postavy s pěknými animacemi, případně nejrůznější efekty. Hra vypadá opravdu pěkně, ale je třeba poznamenat, že jsem mohl vidět jen záběry pořízené na velmi výkonném počítači. Jak hra bude vypadat na současných konzolích PlayStation 5 a Xbox Series X/S, zatím mohu jen odhadovat. Důležitá ale bude i optimalizace. Ta u prvního dílu nebyla zrovna ideální, a tak se s ní nyní vývojáři popasují daleko lépe. Vzhledem k tomu, jak hra pěkně vypadá, určitě potěší i Photo režim, který má mít hra od prvního dne. Kromě vizuálního zpracování bude důležitou součástí hry i soundtrack, o který se znovu postaral skladatel Jan Valta.

Před prezentací jsem očekával, že Kingdom Come: Deliverance 2 bude stavět na základech předchůdce a nabídne jen pokračování Jindřichova příběhu, ale po skončení jsem byl překvapen velkými ambicemi vývojářů, kteří se nyní nemusejí držet zpátky a mohou plně realizovat svoji vizi. Hra působí mnohem velkolepěji, svět je ještě živější s odlišnými lokacemi, a soubojový systém vypadá zábavně a rozmanitě díky přítomnosti nových tříd zbraní. Kingdom Come: Deliverance 2 si dokázal i z malé prezentace plně získat moji pozornost a pokud se vývojářům vše povede dotáhnout, mohl by nás tu čekat stejný skok jako u prvního a druhého Zaklínače. Překvapením určitě pak je, že na vydání už moc dlouho čekat nebudeme, nebo bychom tedy neměli. To je totiž naplánováno na konec letošního roku nejen pro PC, ale také konzole PlayStation 5 a Xbox Series X/S. Skvělou zprávou navíc je, že hra bude obsahovat české titulky i český dabing!



Kingdom Come: Deliverance II

ps5xsx
Deep Silver, Warhorse Studios
Žánr:
Adventura, RPG
KARTA HRY

Komentáře