Nikdy nevydané hry – The Lost

special  6
Martin Šmíd, 12. 10. 2012 22:45
Dneska se v našem speciálu o nedokončených hrách budeme věnovat hororovému žánru. Ještě než se vývojáři z Irrational Games zapsali do srdcí hráčů svým Bioshockem, připracovali pro Playstation 2 a Xbox hororový titul s názvem The Lost. Na hru se těšil nejeden hráč, ostatně, pracovali na hře tvůrci skvělého System Shocku 2. Poté se ale vývoj zadrhnul a z nadějného projektu nám zůstalo jen několik obrázků a videí. Pojďme se podívat, o čem The Lost byl a proč jsme se ho nakonec nedočkali.

Hry od Irrational Games vždycky staví na poměrně originálních a hlavně propracovaných příbězích, a The Lost neměl být výjimkou. Ostatně, popis příběhu zní zajímavě. Při vývoji se vývojáři nechali lehce inspirovat Božskou komedií od Danta Alighierigo, a to zejména částí Peklo. Hlavní hrdinkou měla být servírka jménem Amanda Wright. Ta se brzy stala svobodnou matkou, navíc si s ní osud nepěkně zahrál, když měla ošklivou dopravní nehodu, při které o svojí dceru Beatrice přišla. Od té doby Amanda přemýšlela o sebevraždě, až nakonec uzavřela obchod se samotným ďáblem, během kterého mu prodala svoji duši, aby mohla osvobodit svoji dceru z říše mrtvých. Scénář rozhodně byl životaschopný a měl potenciál k tomu, aby se na něm vybudovala slušná hra.

Ona ostatně ani hratelnost nevypadala vůbec špatně, ba naopak. Hráč se měl tedy chopit Amandy, která se ocitla v pekle. The Lost měl být akční adventurou viděnou z pohledu třetí osoby, i když občas mělo jít přepnout do pohledu z vlastních očí, jako třeba Tomb Raider. Amanda byla vytvořena jako docela křehká bytost, přesto měla mít na všelijaké nepřátele velký meč a dokonce se měla naučit i magii. Na čem měl být The Lost postaven, tak to je řešení všelijakých hádanek. Na některé si měla vystačit hlavní hrdinka sama taková, jaká je, na jiné měla potřebovat pomoc. Proto se vývojáři rozhodli zakomponovat do hry prvek, díky kterému měla moc hlavní hrdinka se proměnit do čtyř různých entit, každá navíc měla mít několik jedinečných schopností, které pomáhaly překonávat nejrůznější překážky, ale i silnější protivníky.

První postavou, do které se měla umět Amanda proměnit, tak byl Shadow. Ten se měl soustředit převážně na tichý stealth postup hrou a měl být i specialistou na nejrůznější podvody. Druhá postava se měla jmenovat Light. Ta se soustředila především na léčivá kouzla. Třetí postava jménem Corruption byl klasický mág se spoustou ofenzivních kouzel. No a poslední postava Instinct byla pro boj na krátkou vzdálenost, na kterou používala svůj velký meč. I díky změnám postavy, které měl hráč provádět, jak chtěl, měl být The Lost variabilní a pořád jiný. Navíc si hráč měl vylepšovat během hry nejen postavu samotnou, ale i zbraně přes komplexní RPG systém. Možná i díky těmto možnostem mohl mít The Lost slušnou znovuhratelnost, ale to se samozřejmě nyní už nedozvíme. Každopádně vývojáři slibovali 30 hodinovou délku hlavního příběhu.

Možná se ptáte, proč byl The Lost nakonec zrušen. Podle všeho za vše mohl nejistý koncept, takže docházelo k jeho překopávání, předělávání a dokonce byl několikrát změněn i samotný engine, na kterém hra běžela, hlavně kvůli problémům s frameratem. Nejprve hru poháněl Lithtek 3.0 od studia Monolith (třeba hra No One Lives Forever), později už Unreal Warfare engine. V preview si navíc novináři stěžovali na děsnou kameru, ovládání i nestabilitu, kvůli které byla hra téměř nehratelná. Neustále se kvůli nutným změnám prodražoval vývoj, až se to přestalo líbit společnosti Crave Entertainment, která měla hru vydat. „Narazili jsme na vydavatele, který chtěl hru pro herní konzole. Nikdy předtím jsme pro ně nic nedělali,“ vysvětlil Ken Levine, proč hra trpěla řadou technologických problémů. „Byli jsme dost nezkušení v té době, vydavatel byl nezkušený, přesto se snažil vytvořit AAA hru, a tato kombinace poté vedla k celé řadě problémů,“ dodal Ken Levine. Došlo tak k pozastavení projektu. Jak ale nyní vzpomíná Ken Levine, zrušení hry tým nepoložilo, ale spíše nakoplo, aby vytvořilo o několik let později jednu z nejlepších konzolových her všech dob – Bioshock.

Zajímavostí je, že indická společnost FXLabs koupila práva na dokončení The Lost, který nakonec vyšel ve značně překopané verzi na PC pod názvem Agni: Queen of Darkness. Jednalo se o docela slušnou hru, ale se značně změněnou hratelností. Jen příběh zůstal nedotčen.

Šance, že by se Irrational Games v dohledné době vrátil k The Lost je naprosto minimální. Překážek je více, než se může na první pohled zdát. Jednak nevlastní studio práva, za druhé se v současnosti soustředí spíše na značku Bioshock, která se v příštím roce rozroste o díl BioShock Infinite. Jednou by se ale mohli vývojáři k hororovému žánru vrátit, když mají nyní daleko více zkušeností, než před několika lety.

The Lost

ps2xbox
Crave Entertainment, Irrational Games (poznámka: hra zrušena)

Komentáře