ID@Xbox - indie scéna na Xbox One

special  36
Martin Šmíd, 3. 4. 2014 19:15
V posledních měsících na nás ze všech stran vyskakuje slovo indie, které si mnozí vysvětlují různě. Pravdou je, že pod indie se neskrývají jednoduché hříčky s 2D grafikou, hodící se maximálně pro chytré telefony, ale nezávislí vývojáři, kteří nemají vydavatele, nemusejí se tedy na nikoho ohlížet a mohou si dělat hru, kterou chtějí. S indie vývojáři se setkáváme čím dál více i na konzolích, hlavně od Sony a Nintenda, ale v brzké době začnou vydávat své hry i na Xbox One. Právě na indie scénu na této nové konzoli od Microsoftu je zaměřen tento článek.

Zajistí ID@Xbox přísun indie her na Xbox One?
Dříve byly indie hry doménou osobních počítačů, a to z jednoho prostého důvodu. Malá studia nebo vývojáři si mohli na PC vydat hru, aniž by se museli někoho ptát, jestli můžou. V posledních letech se ale indie hry dostávají i na konzole, za což může hlavně velká změna v politice výrobců konzolí. Nejprve si indie vývojářů všimla Sony, která jim podala ruku a podporuje je nejen pomocí při vývoji, ale také s následnou propagací. Protože vytváření indie her pro Sony je z mnoha hledisek pro indie vývojáře i výhodné, není divu, že na konzole PlayStation se chystá spousta kolikrát i exkluzivních kousků. Podpora pro indie hry je velká i na PlayStationu 4, na němž jsme se zatím dočkali hodně povedených záležitostí jako Don't Starve, Outlast, SteamWorld Dig, TowerFall, Mercenary Kings nebo Resogun. Nezávislé vývojáře se už nějaký ten pátek snaží podporovat i Nintendo, což je vidět hlavně na konzoli Wii U, na níž rovněž najdeme několik zajímavých záležitostí, stojící za zahrání a spousta dalších se připravuje. Ostatně nedávno jsme tu měli video, které ukazovalo zhruba 100 plánovaných indie her pro Wii U, a to je už obrovské množství.

Microsoft v tomto zatím docela tápal a nedávné GDC ukázalo, že ačkoliv už dokázal získat pozornost několika vývojářů, bude se muset do budoucna ještě hodně snažit. On prospaný začátek je totiž hodně znát, protože mezi oznámenými Xbox One indie hrami se sice najde několik na první pohled nadějných záležitostí, ale je jich o poznání méně, než je tomu u Sony a PlayStationu, nebo dokonce Nintenda a jeho Wii U. To je dáno především tím, že ti známější indie vývojáři jsou už dohodnutí na exkluzivitě se Sony nebo Nintendem. V tomto tedy Microsoft zatím ztrácí, a je to určitě škoda, protože Abe's Oddysee: New n' Tasty, Daylight, Volume, Rogue Legacy, Nuclear Throne nebo Hotline Miami 2: Wrong Number jsou hry, které určitě bude mít chuť si zahrát většina hráčů, a na Xbox One nebudou, alespoň se s jejich vydáním na tuto konzoli zatím nepočítá.

Ještě v minulém roce na E3 se indie vývojáři ptali, jak to vůbec bude s konzolí Xbox One, jestli bude pro ně uzavřená nebo budou moci na ni vydávat své hry. Počáteční mlčení určitě nepomohlo, čehož si byli vědomi i zástupci Microsoftu. Na GamesComu v Kolíně nad Rýnem to už bylo jiné kafe, byl oznámen program ID@Xbox, díky němuž si mohou nezávislí vývojáři vydávat na Xbox One své hry, aniž by potřebovali vydavatele. Pochopitelně, pořád musí projít sítem Microsoftu a následně i jejich hra musí obstát v určité kvalitě, ale vydávání na Xbox One je pro ně nyní daleko příjemnější, i když se pořád najde několik oblastí, na nich musí Microsoft zapracovat. „Naším cílem je vytvořit na Xbox One nejlepší místo pro hraní her, a to znamená velké portfolio, z něhož si může hráč vybrat. Pracovali jsme úzce s nezávislými vývojáři, abychom vytvořili vlastní značku tvořivosti a inovací, a nyní to je teprve začátek,“ říká Phil Spencer. Indie vývojářům se nelíbí především fakt, že musejí na Xbox One vydat hru ve stejný čas, jako na ostatních platformách, pokud tedy nemají podepsanou smlouvu třeba se Sony nebo Nintendem o časové exkluzivitě. Není to ani tím, že by nechtěli, ale kolikrát si tento luxus nemohou dovolit kvůli nedostatku peněz i času. Tím jim tedy Microsoft zatím přibouchnul dveře, i když se zdá, že se pomalu začínají otevírat. Jestli indie hra vyjde na nějaké konzoli později totiž až zase tak moc nezáleží, jde o obsah a jeho rozmanitost, což moc dobře vědí hlavně v Sony.

Samostatnou kapitolou jsou free-to-play hry. Ty Microsoft zatím nemá na konzoli Xbox One, pokud nepočítáme vlastní Killer Instinct, což je dáno tak trochu chybějícími pravidly pro vývojáře. „Sony je daleko otevřenější k nezávislým vývojářům a free-to-play hrám obecně. To je ale dáno tím, že má Sony zkušenosti s free-to-play hrami z konzole PlayStation 3. Microsoft má spoustu nevyslovených omezení. Pokud chcete, aby hra byla na Xbox One, musíte si promluvit s manažerem. Není tam žádná sada pravidel, ale záleží na manažerovi. Pokud má rád vaši hru, dostanete schválení, pokud ne, nedostanete nic,“ říká Anton Yudintsev z Gaijin Entertainment. „Tato osoba říká, jestli je hra dobrá nebo ne. Nemyslím si, že je to správně, že jeden člověk může říci, jestli je hra dobrá nebo ne, protože každá je pro jinou cílovou skupinu,“ dodává.

Mohou indie vývojáři ukázat sílu Kinectu?
Když Microsoft oznámil svoji konzoli Xbox One, bylo nám řečeno, že k ní bude automaticky přibalovat kamerku Kinect nové generace. Ačkoliv jde o zařízení, které zvedá cenu celého balíčku, zatím jsme se na kamerku Kinect nedočkali moc kvalitních velkých her, které by ji využívaly. Tedy, hry s podporou vyšly (Killer Instinct, Tomb Raider nebo Zoo Tycoon), ale takové je možná i lepší kolikrát hrát bez Kinectu, a čistě only her je málo. Vyšla jen parodie na bojovku i kvalitní hru Fighter Within, taneční Just Dance 2014, sportovně naladěný Xbox Fitness a nyní se dočkáme Kinect Sports Rivals nebo hudebně naladěné záležitosti Fantasia: Music Evolved. To je samozřejmě málo, zvláště když Microsoft nutí Kinect každému hráči, který o Xbox One uvažuje. Velcí vydavatelé totiž zatím docela váhají s podporou a vytváření exkluzivních her, což je logické, protože si nemohou být jisti, že tyto hry následně prodají a vydělají na nich. Ať už se nám to může líbit nebo ne, vždy jde hlavně o naplněného čuníka.

Indie vývojáři mají v tomto výhodu v tom, že mohou daleko více riskovat a dělat si hry, které je napadnou. Nemusí se tolik soustředit na miliony dolarů, které mohou vydělat. Indie scéna je hlavně o kreativitě, svobodě a kolikrát i hodně zajímavých nápadech, a právě tohle by mohlo do budoucna Kinectu pomoci. Stačí se ostatně podívat, jak jsou indie vývojáři nadšení třeba z VR headsetů Project Morpheus nebo Oculus Rift. Už na ně začínají vytvářet své hry, zatímco velcí vydavatelé zatím spíše zjišťují, jestli se vůbec tato zařízení vyplatí podpořit. Pro Kinect by tak mohla v budoucnu vzniknout celá řada zajímavých indie her, které ukážou jeho možnosti. Zatím byla oznámena hra FRU, což je plošinovka, v níž svým tělem hráč odkrývá svět. Lépe vám hru popíše trailer, který naleznete níže pod článkem.

První ID@Xbox hry dávají hlavně naději do budoucna
Na GDC Microsoft oznámil prvních 25 her, které vyjdou v rámci programu ID@Xbox. Mezi nimi najdeme několik povědomých záležitostí, ale o mnohých ostatních jsme doposud neslyšeli. Jedná se především o hry od těch nejmenších studií, která zatím nemají za sebou žádnou hru, a když už, tak nějakou pro chytrý telefon nebo tablet. Je tedy otázkou, jak nakonec dopadnou a jestli půjde o kvalitní záležitosti, lákající nás k tomu, abychom za ně utratili peníze. Nic ale nemění na tom, že tento seznam dává naději a má velký potenciál hlavně do budoucna.

Nyní už se ale podíváme na oznámené hry, které podle Microsoftu vyjdou na konzoli Xbox One v brzké době, takže nejde o úplný seznam toho, co se připravuje. Ostatně Microsoft se na GDC pochlubil, že do ID@Xbox programu se přihlásilo už zhruba 250 vývojářů, což je samozřejmě slušný počet. Zvláště když uvážíme, že tento program vznikl ani ne před rokem. Jako první tu máme bojovku Divekick Addition Edition + (Iron Galaxy Studios), která paroduje všechny ostatní hry ve svém žánru, ale jak ukázala dřívější verze pro PS3 a PSV, jedná se o celkem chytlavou záležitost. Next-gen verze by měla přijít s několika změnami k lepšímu a samozřejmě i novinkami. Vydání se plánuje v brzké době, samozřejmě i na PlayStation 4, takže se určitě v následujících týdnech dozvíme více. Hra CastleStorm (Zen Studios) je pak takovou sázkou na jistotu, protože už vyšla na starších konzolích a sklidila velký úspěch. Je o jakýsi mix Tower Defense a real-time strategie, který je zábavný, navíc pohledná byla i grafika, která nyní bude ještě o něco vylepšena. Jinak se můžeme těšit nejen na příběhovou kampaň, ale také na on-line multiplayer, kooperační režimy a dodatečný obsah, který next-gen verze budou mít v základu. Další sázkou na jistotu je adventura Contrast (Compulsion Games), stavějící na originálním konceptu, kdy malé dívce pomáhá její imaginární kamarádka. Více se o této hře můžete dočíst v naší recenzi, v níž jsme ji udělili slušnou sedmičku.

Další povědomou hrou je určitě Guacamelee Super Turbo Championship Edition (DrinkBox Studios). Tato originální řežba si v minulém roce získala spoustu fanoušků, nyní si ji budou moci užít i hráči na next-gen konzolích. Ve hře se ujmete Juana Aguacata, který musí zachránit unesenou prezidentovi dceru. Hra staví nejen na zábavné hratelnosti, ale i stylizovaných levelech, inspirované Mexikem. Neznámá určitě není ani hra Nutjitsu (NinjaBee), o níž jsme už dokonce psali. Jde o stealth puzzle hru, v níž musí hlavní veverčí hrdina vyhledat zlé samuraje Kitsune a získat zpět svůj ořechový poklad. Hra vyšla dříve na Windows Phone a další platformy. Na nich sice moc nezazářila, ale rozhodně se jedná o jednu z těch kvalitnějších záležitostí. Na Xbox One bude mít další šanci zaujmout, což by se ji mohlo podařit, ať už díky vylepšené grafice nebo novému obsahu, který vývojáři připravují. I o hře Q.U.B.E. Director's Cut (Toxic Games) jsme už psali, ale zatím pouze ve spojení s konzolí Wii U. Port na Xbox One je menším překvapením, ale samozřejmě příjemným. Jedná se o logickou hru z pohledu první osoby odehrávající se v záhadném, abstraktně sterilním prostředí, která určitě potrápí mozek každého hráče. Protože hra vyšla dříve na PC, můžeme říci, že půjde určitě o kvalitní záležitost, až se dostane na Xbox One.

Nedávno si velkou pozornost získala na Kickstarteru hra Hyper Light Drifter (Heart Machine), jednak tedy svým vizuálním stylem, který si bere inspiraci z 8 a 16 bitových klasik, ale také hratelností, jenž má být mixem her Diablo nebo The Legend of Zelda: A Link to the Past. Měli bychom se tak dočkat izometrické akční hry se spoustou taktických možností, hromadu nepřátel a velký svět, čekající na prozkoumání. Snad z tohoto mixu nakonec vznikne kvalitní hra. O další hře Wulverblade (Darkwind Media) jste možná neslyšeli, ale to neznamená, že by si nezasloužila pozornost. Jedná se o 2D řežbu s pěknou kreslenou grafikou, odehrávající se 120 let po Kristu. To o hře Riptide GP2 (Vector Unit) jste už možná slyšeli. Jedná se o závody na vodních skútrech, které pochází z chytrých telefonů a tabletů. Na nich se stala celkem oblíbená, takže moc konzolová verze nepřekvapí.

Další hry už tolik neřeknou, takže jen zmíníme, že se na Xbox One v brzké době podívá třeba 1001 Spikes (Nicalis), Calibre 10 Racing Series (Bongfish GmbH), Chariot (Frima), Chuck's Challenge 3D (Niffler), Forced (BetaDwarf ApS), FRU (Through Games), Gunscape (Blowfish Studios), Habitat (4gency), It Draws a Red Box (Other Ocean), Pinball Arcade (FarSight Studios), Roundabout by (Goblin), Sixty Second Shooter Prime (Happion Laboratories), Spectra: 8bit Racing (Gateway Interactive), Strike Suit Zero (Born Ready Games), Super Time Force (Capybara) nebo The Last Tinker (Mimimi Productions). To je ale samozřejmě jen začátek protože další vývojáři už pro konzoli od Microsoftu připravují svoje hry, zmíněn byl třeba Pool Nation FX, Aztez, Worms Battlegrounds, Another World, Ninja Cowboys, KickBeat, Stick it to the Man, Mortar Melon, The ARC a Pinball FX2.

ID@Xbox

xone
Microsoft Game Studios, Microsoft

Komentáře