ZombiU

recenze  10
Martin Šmíd, 3. 12. 2012 20:15
Když bylo ZombiU oznámeno během letošní E3, moc jsme nevěděli, co od něj vlastně čekat. Po zahrání jsme ovšem byli plní očekávání, protože nám UbiSoft dal naději, že bychom se mohli dočkat konečně hororové zombie hry, která naváže na slávu prvních dílů Resident Evila. První dojmy byly rozhodně nadšené, takže se ze ZombiU stala jedna z nejsledovanějších her letošního roku, nejen tady u nás. Nyní, několik hodin po dohrání se s vámi můžeme podělit o to, jestli se vyplatí ji přibalit k nové konzoli, případně si kvůli ní Wii U pořizovat.

ZombiU hned od začátku ukazuje, že tu není místo pro nějaké okecávání, jste v post-apokaliptyckém světě, v němž se to hemží zombiemi. Příběh se točí kolem záhadného armádního výzkumu, který se vymkl kontrole, přičemž vše vypuklo v Londýně, kde se celá hra odehrává, takže navštívíte spoustu zdejších památek, dokonce přijde na řadu i sídlo královny, které vypadá jako po obrovském masakru. On se tu ostatně i odehrál. Za zasazení do Londýna mohu vývojáři jenom pochválit, protože hra má díky tomu pěknou atmosféru, a ostatně i kulisu. Příběh tu rozhodně nehraje hlavní roli, je vesměs jednoduchý, přesto potěší sbírání nejrůznějších novinových článků a dokumentů, které onu nastalou hrůzu blíže popisují a objasňují všechny předcházející události. Tyto bonusy jsou samozřejmě skryty, takže jen ti nejpečlivější najdou úplně vše a dozvědí se, co se tu vlastně stalo.

Na začátku se může zdát, že ZombiU bude poněkud rychlá jízda, ale zdání dost klame. Když už si po zhruba pěti hodinách myslíte, že z pekla obsahujícího oživlé mrtvoly utečete, přijde velký zvrat a vy se musíte dál drát pryč. I proto je více jak desetihodinová herní doba velmi příjemná, navíc pokud se rozhodnete vše prozkoumat, najít všechny upgrady a další bonusy, připravte si daleko více hodin. Pro ty nejnáročnější hráče je tu navíc připravena naprosto brutální hardcore obtížnost, kde po jedné smrti začínáte celou jízdu od začátku. Tato obtížnost je pořádnou výzvou, kterou zvládnou jen ti nejlepší. Ona už základní obtížnost rozhodně není lehká, protože stačí jeden nepatrný chybný pohyb, a už se válíte v kaluži krve. V tomto je ZombiU dost nemilosrdná hra, v mnoha momentech až frustrující, protože trestá každou chybičku, a kolikrát se i hraje na náhodu, jestli vás zombie jen praští, čímž ubere kousek života, nebo rovnou srazí k zemi. Proti tomuto chvatu máte jen jednu obranu, a to ne vždy. Občas můžete naplnit jehlu a tu poté rychle zabudnout i s virem do krku zombie, která se vás snaží dostat na zem. Když ji ale nemáte, smůla.

Ubisoft se rozhodl, že když už vás zombie dostanou, postava je jednou provždy mrtvá. Začínáte tedy znovu v úkrytu, jen se základním vybavením. Pokud budete chtít vše, co jste měli před smrtí získat zpět, musíte zabít zombii svého předchozího já, která se nachází na místě smrti. Tento systém je velmi zajímavý, originální a nutí vás neustále si dávat pozor, a zbytečně neriskovat. Naběhnout mezi zombie rozhodně není dobrý nápad, vlastně s tímto stylem byste se daleko nedostali a po pár minutách by hra letěla z mechaniky. ZombiU je v tomto hororem ze staré školy, v němž musíte jít pomalu, kontrolovat radar hlásící pohyb, a každou následnou akci si promyslet. Zombie jsou totiž hodně rychlé, a pokud vás zmerčí v jeden okamžik několik z nich, budete mít velký problém. Navíc ani nábojů není do palných zbraní zrovna dostatek, takže každý výstřel si musíte rozmyslet. Vystřelená kulka vedle kolikrát sakra mrzí. Duch prvního Resident Evila vás zde doprovází na každém kroku. Právě v tomto je největší síla ZombiU, kdy se každou chvíli třesete o svůj život a bojíte se, co může přijít za dalším rohem. Strach je hlavním motem ZombiU, vytvářející hutnou atmosféru, jakou jste u televizních obrazovek nezažili už hodně dlouho. Jen počkejte, až se budete pohybovat ve zdánlivě opuštěné školce. Jde o jednu z neděsivějších úrovní vůbec.

Když už jsme u likvidace nepřátel, nemáte jen palné zbraně, ale i několik typů granátů. Kulky, nové zbraně a další užitečné věcičky pro boj můžete najít během hry, ne zrovna v dobře viditelných místech, takže se vyplatí vždy celou úroveň prozkoumat speciálním radarem, do něhož se přepnete stisknutím tlačítka L. Základem je poté zbraň na krátkou vzdálenost, kterou můžete zombie umlátit. Ty ovšem docela dost vydrží, takže když už po vás zombie jde, musíte si každou ránu dobře načasovat, když totiž minete, v lepším případě zombie mine nebo stačíte uhnout, případně přijdete jen o část zdraví. Na začátku jsou souboje na krátkou vzdálenost zábavné, později se ale naučíte celý systém, čímž zjistíte, že provádíte pořád jeden a ten samý úder, což zrovna na zábavě nepřidá. Větší rozmanitost a další komba by určitě neuškodila, takto je soubojový systém až moc jednotvárný.

Vývojáři před vydáním řekli, že by hra ZombiU nebyla možná na žádné jiné platformě, vzhledem k unikátnímu ovládání. S tímto tvrzením nesouhlasím, protože si dokážu představit ZombiU hraný na normálním gamepadu, je ovšem fakt, že Wii U Gamepad přidává pocit reálnosti. Pochopitelně, ZombiU se po většinu hraje stejně jako kdejaká akční hra, dost možná bych ji nazval i mixem Dead Island a prvního Resident Evila, ale právě přidané vychytávky, jako vyťukání číselný kód skrze Wii U Gamepad, rozbíjení prken na dveří nebo páčení zámků, přidávají zajímavou nadstavbu, která hru obohacuje, navíc ani ne chvilku tyto bonusové minihry nepůsobí jako laciný gimmick. Velmi se mi líbila i mapa, kterou vidíte po celém displeji, ukazující polohu nepřátel. S hrou najednou máte daleko větší interakci, jen někdy je to až na škodu. Především přepínání zbraní skrze naklikání na displeji ovladače je dost pomalé, což když vás pronásledují zombie, není zrovna ideální. Dá se ale na to zvyknout, alespoň si budete muset pokaždé rozmyslet, jakou zbraň použít.

Singleplayer je fajn, ale když ho dohrajete, můžete se pustit do multiplayerové části. Ta je zvláštní tím, že jde hrát jen lokálně ve dvou hráčích, přičemž jeden se chopí Wii U Gamepadu, zatímco druhý klasického Pro ovladače. Vše spočívá v tom, že hráč s Wii U Gamepadem skrze mapku úrovně hází na plac zombie, kterým se hráč s klasickým ovladačem snaží uniknout. Multiplayer tu má dva režimy, které si můžete vyzkoušet na celkem pěti mapách. V tom prvním jde čistě jen o přežití jednoho hráče, zatímco v druhém vyhrává ten, kdo zabere více vlajek. Ano, i zombie umí zabírat vlajky, jak jinak než ničením, zatímco hráč s Pro ovladačem si k nim musí stoupnout a doufat, že naplní požadovaný ukazatel dříve, než ho ukoušou zombie. Jakkoli se může multiplayer u ZombiU zdát jednoduchý, pravdou je, že je i neskutečně zábavný a kolikrát napínavý do posledního momentu. V tomto si Ubisoft zaslouží velkou pochvalu, že se nebál experimentovat a připravil něco, co je jen těžko dosažitelné na ostatních platformách.

Pokud je něco, v čem ZombiU ztrácí, je to vizuální prezentace. Ne že by byla nějak ošklivá, ale dnes už jsme zvyklí na poněkud vyšší standardy, než jen textury v nízkém rozlišení, které kolikrát přímo praští do očí. Zejména v samotném prostředí, to zombie svým vzhledem nahánějí hrůzu a je vidět, že právě na jejich design a celkové zpracování padla většina úsilí. Framerate je po většinu dobu stabilní, takže k němu nemám moc námitek, daleko více mi vadily až příliš dlouhé nahrávací časy, třeba když se přesouváte z jedné lokace do druhé skrze rychlé cestování kanály. Navíc při tomto nahrání se kolikrát nenačte celá lokace, takže když budete chtít otevřít nějaké ty dveře, volně dostupné, musíte počítat s nápisem loading na obrazovce, přičemž až po něm se otevřou. V klidných situacích toto nevadí, ale vezměte si, že vás honí zombie, vidíte odemčené dveře, za kterými se chcete schovat. Kliknete na „otevřít“ a místo nich naskočí v rohu obrazovky loading, takže musíte pobíhat mezi zombiemi několik desítek vteřin, než se dveře otevřou. Toto je jeden z těch větších nešvarů, který dokáže pořádně naštvat, zvláště, když ZombiU už tak má vysokou obtížnost. Velkou pochvalu si ale vývojáři zaslouží za velmi dobré ozvučení, starající se o hutnou atmosféru. I díky tomu nevadí, že tu není výrazný hudební doprovod. Pár skladeb tu je, ale ty po vypnutí hned zapomenete.

ZombiU je hororem ze staré školy, který je lehké si zamilovat, pokud přijmete vysokou obtížnost a odpustíte sem tam nějaký ten nedodělek. Především fanoušci prvních dílů série Resident Evil budou v sedmém nebi, protože je tu opět čeká plížení se tmou a strach o vlastní život, který může vyhasnout za každým rohem. Za zmínku stojí i vysoce zábavný multiplayer pro dva hráče. ZombiU je rozhodně jednou z nejlepších survival hororových her posledních let. Bůh ochraňuj královnu!

ZombiU

wiiu
UbiSoft, UbiSoft