Yoshi's Woolly World

Martin Šmíd, 22. 6. 2015 16:00
Pokud je žánr, který má Nintendo opravdu v malíku, jsou to jednoznačně plošinovky. O Mariovi netřeba mluvit, s ním jsme se dočkali jedněch z nejlepších plošinovek nejen této generace konzolí, stačí si vzpomenout na vynikající Super Mario 3D World. Toho pak skvěle doplňuje opičák Donkey Kong se svoji bandou a sem tam růžový Kirby, který tu měl zcela nový díl nedávno. Nintendo má ale daleko více maskotů, kterým rádo dopřeje vlastní dobrodružství, a mezi nimi je i roztomilý zelený dráček, který vyráží nyní na pulty obchodů ve hře Yoshi's Woolly World.

Hra vychází exkluzivně pro Nintendo Wii U

Když se objeví nějaká plošinovka od Nintenda, je to vždy určitá záruka, protože víte, co od ní zhruba čekat, hlavně co se týče kvality, navíc si můžete být jistí, že přinese něco zcela nového, doposud neokoukaného. Stejně je tak na tom i Yoshi's Woolly World, který už od prvních ukázek vypadal prostě skvěle, navíc jsem byl navnaděn demoverzí, kterou jsem si mohl v minulém roce vyzkoušet v centrále Nintenda. Abych ale šel popořadě, musím zmínit i jednu věc, která je možná nejvíce charakteristická pro všechny plošinovky Nintenda. Tou je pochopitelně zcela jednoduchý příběh. Nintendo vždy sázelo hlavně na hratelnost a zde tomu není jinak, příběh je jen lehce naznačen na začátku, a následně už se vydáváte hrát, což je i dobře pro hráče, kteří zrovna neumí anglicky. I oni vše pochopí.

V Yoshi's Woolly World se vše má tak, že do krásného pleteného Craft Islandu se dostane ošklivá potvora Kameka, které kamarády hlavního hrdiny promění v nepěkná klubíčka a roznese je po okolních lokacích. Úkolem hlavního hrdiny Yoshiho tedy je, aby se vydal své kamarády zachránit a zlé potvoře nakopal zadek a vyhnal ji zpět tam, odkud přišla. Jednoduchý příběh v Yoshi's Woolly World není určitě ke škodě, alespoň se vše zaměřuje na hratelnost, a že tu má dobrou, mohu říci už nyní. Na druhou stranu by trochu neuškodilo, pokud by Nintendo přišlo i s nějakým originálnějším příběhem, protože několik desítek let točí stejnou šablonu, která se dost okoukala, a už by to prostě chtělo nějakou alespoň menší změnu. Zatímco u hratelnosti Nintendo přijde sem tam s nějakým tím oživením, u příběhu neustále dupe na jednom místě. Že je příběh jednoduchý, mi nevadí ani trochu, ale že v každé druhé hře Nintenda jde o to samé, už mi začíná docela dost vadit a jsem toho přejeden.

Pokud se nyní setkáváte s hrou Yoshi's Woolly World vůbec poprvé, tak v rychlosti zmíním, že jde o klasickou 2D plošinovku, jen se odehrávající na pohled v nádherném a roztomilém světě, který je vytvořen z bavlny, stejně tak většina postav, které se po něm potulují. Nintendo v minulosti ukázalo, že tento žánr umí, navíc se nemusíte bát, že by tahalo z klobouku stejné triky. Na začátku hry pochopitelně pár úrovní slouží pro rozkoukání a naučení se alespoň základních mechanismů, pro nováčky je tu navíc přístupná i lehká obtížnost, na druhou stranu obtížnost v celé hře není posazena zrovna vysoko, je vidět, že cílí hodně hlavně na nováčky, takže pokud sem tam si nějakou plošinovku zahrajete, nebudete mít ani na tu normální moc problémů. Tomu jistě dopomáhá jednoduché, snadné a hlavně přesné ovládání, které nic nekomplikuje, prakticky si po pár minutách na něj zvyknete a přejde vám do prstů. Pokud ne, je možné si i rozvržení tlačítek lehce pozměnit.

V čem Yoshi's Woolly World určitě boduje, je nejen nádhernými levely, které mají svoji vlastní atmosféru, přičemž se odehrávají v klasických Nintendo světech – lesní, pouště či zasněžené pláně nesmí chybět, ale hlavně rozmanitostí. Každý level je hodně jiný svým designem, navíc každý má úplně jiné problémy v podobě pastí a nejrůznějších překážek, s nimiž se musíte během hraní vypořádat. I po polovině hry či úplně na konci vývojáři umí překvapit zbrusu novou novinkou oživující hratelnost, takže ke stereotypu určitě nedojde. Navíc vývojáři klasické části sem tam dokážou obohatit o úrovně, v nichž se hlavní hrdina změní v letadélko či jakousi ponorku a loví drahokamy a další bonusové předměty. Tyto pasáže dobře obohacují už tak dobrou hratelnost. Ano, Yoshi's Woolly World je v základnu prostoulinká plošinovka, kterých jsme tu měli za poslední roky od Nintenda už docela dost, ale má všechny ingerence, které od ní fanoušek vyžaduje, díky čemuž je lehké se bavit. Dobře se hraje, nabízí nádherná prostředí a díky své velké rozmanitosti nenudí do závěrečných titulek, ale samozřejmě nějaká ta originalita či něco revolučního v žánru tu nenajdete.

Během hraní nebudete překonávat jen rozmanité překážky a řešit zajímavé hádanky, kterých je hra doslova narvaná k prasknutí, ale i bojovat s nejrůznějšími protivníky. Většinu hlavní hrdina pěkně spolkne a udělá si z nich klubíčko, aby to následně mohl použít pro interakci s prostředím, případně likvidaci jiných protivníků. Jsou ale pochopitelně nepřátelé, které hlavní hrdina nespolkne, na ty je nutné dávat si obzvláště velký pozor, no a pak nechybějí ani souboje s bossy. Vždy jeden čeká v polovině každého světa, tito bossové se od sebe bohužel moc neliší, ale zato ti na konci každého světa se Nintendu hodně povedli. Nejen, že každý je jiný, ale vyžadují i vždy jinačí strategii k poražení. Souboje s bossy jsou legrace, navíc jsou i napínavé do úplného konce, jen bych možná ocenil, pokud by před nimi byly checkpointy. Ty totiž jsou trochu nelogicky dány na začátek předchozí části, kterou tedy musíte absolvovat znovu a modlit se, abyste v ní nezařvali. Smrt zde není problém, vždy se vrátíte k poslednímu checkpointu, ale opakovat úroveň před bossem bude vadit.

Ještě se trochu vrátím k obtížnosti, která je posazena níže i z jednoho důvodu. Před každým levelem si můžete kupovat za nastřádané drahokamy nejrůznější power-upy, s nimiž se následně vrhnete do hraní. Koupit si můžete větší život, větší klubíčka nebo bavlněného kolegu v podobě psa, který se dostane do míst, kam se normálně Yoshi nenarve. Na druhou stranu jeho umělá inteligence trochu sem tam zahapruje, takže na 100% na něj nejde spolehnout a občas i docela překáží. Každopádně ačkoliv se tyto power-upy starají o nižší obtížnost, hratelnost dělají rozmanitější. Je ale fakt, že díky tomuto hra nepředstavuje moc velkou výzvu pro zkušenější hráče, kteří jí proplují jako nůž máslem.

Celou kampaň v Yoshi's Woolly World pochopitelně můžete hrát sami, ale Nintendo dává možnost hrát všechny levely i ve dvou na jedné televizi. Kooperace je fajn, pobíhat dva ještěry po obrazovce neomrzí, ale je vidět, že jde jen o bonus, který je určen pro chvíle, když přijde kamarád, než že by šlo o nějakou plnohodnotnou část. Každopádně přítomnost kooperace oceňuji, jen třeba mohla být i online, pak by měla ještě větší smysl a hlavně využití.

Doba nutná k dohrání Yoshi's Woolly World bude hodně záležet na tom, jak moc jste zkušení hráči a jestli jste v minulosti nějakou tu plošinovku od Nintenda hráli. Já se mezi zkušenější hráče počítám, proto jsem si mohl dát i těžší klasickou obtížnost, na které jsem všech šest světů dohrál za nějakých deset hodin. Už jsme tu měli určitě delší plošinovky od Nintenda, ale je třeba říci, že Yoshi's Woolly World má slušnou znovuhratelnost, protože na první zahrání nemáte moc šancí posbírat všechny skryté květinky či pilulky, čímž vás hra následně odmění dalšími bonusy – nálepky nebo speciální úrovně, takže je motivace se do všeho pustit znovu. Herní doba se tak minimálně zdvojnásobí, což už je docela fajn. Navíc ještě musím zmínit, že jak hrajete, postupně si můžete prohlížet nepřátele, na které narážíte na centrálním ostrově, případně je možnost si pustit celý soundtrack, který hra nabízí. Bonusem je pak podpora speciálních pletených amiibo figurek, které třeba vytvoří na obrazovce dva hrdiny, s nimiž můžete hrát.

Už během oznámení bylo jasné, že Yoshi's Woolly World bude vypadat prostě parádně. Nádherný pletený svět si prostě získá naprosto všechny, je radost na něj pohledět, stejně tak na všechny pletené postavičky i hlavního hrdinu. Nintendo zde znovu ukázalo, že není ani tak důležitá nejmodernější technologie, jako nádherný grafický styl, kterým vždy své hry dokázalo obohatit. Možná bych i řekl, že hezčí 2D plošinovku jsem doposud nehrál, Yoshi's Woolly World vypadá opravdu parádně a získá si vás od první minuty. Vše se hýbe navíc maximálně svižně, rychlé jsou i nahrávací obrazovky mezi jednotlivými levely. Výborný je i hudební doprovod, v Nintendu složili spoustu povedených skladeb, které si rádi poslechnete samostatně.

Yoshi's Woolly World je povedená plošinovka od Nintenda, kterou určitě mohu doporučit fanouškům. Nabízí dobrou hratelnost, povedený design a velkou rozmanitost, kterou ji mohou konkurenční plošinovky jen tiše závidět. Škoda jen možná trochu níže posazené obtížnosti, díky čemuž není moc velkou výzvou pro zkušenější hráče, kratší délky, alespoň v onom základu, nezajímavého příběhu a jiných menších nedostatků. Pokud si ale Yoshi's Woolly World zamilujete, můžete v něm nahrát i desítky hodin, dokud vše neprozkoumáte a nevysbíráte.

Yoshi's Woolly World

wiiu
23. 6. 2015