Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed

recenze  10
A. Anderla, 9. 5. 2023 12:00
Budu upřímný: neexistuje žádný argument, který mě donutí být objektivní u Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed. Opravdu, objektivita je stejně vadná již ze samotné její definice, protože k ní nemáme ustanovené žádné nezávislé měřítko, kterým bychom objektivitu mohli zjišťovat. Poznání je vždy zprostředkováno nějakým člověkem — není bez předpokladů. Proto si zde drze nárokuji právo prohlašovat, že je nemožné zredukovat jakákoli média pouze na čísla a fakta. Kdo tvrdí opak, klame sám sebe. A obzvláště hloupé by bylo se o to pokoušet se sérií Xenoblade Chronicles. Tyto hry jsou v jejich hlavní podstatě o lidskosti; o komunitách, které tvoříme, o důležitosti našich zkušeností, vlastních perspektivách na život, o různých filozofických směrech jemně flirtujících s různými mytologiemi či náboženstvími a samozřejmě taky o naději v lepší zítřky. A tyto motivy jsou již od nepaměti zcela závislé na subjektivním posouzení každého jednotlivce, zvlášť. Proto, jestli ode mě nyní očekáváte, že budu tuhle expanzi hodnotit strohými frázemi, zaměřujících se jen na to, co ve hře je, není, nebo by mohlo být, budete zklamaní. Pro ty ostatní jsem si připravil recenzi, která vás, jak pevně doufám, nakazí mým entuziasmem pro tuhle tetralogii.

Okrem v prvním odstavci zmíněných přednostech, je jedním z největších lákadel Future Redeemed bezesporu rozuzlení „Klausova experimentu“, jehož finále bravurně spojuje všechny dosavadní postavy a jejich osudy napříč všemi Xenoblade hrami. Důležité je tedy mít na paměti, že pokud jste nehráli předešlé díly, nýbrž pouze třetí díl, který naopak funguje skvěle i samostatně, budete dost tápat v pozdějších částech hry, kde se začnou objevovat neznámé postavy, jež začnou mluvit o událostech, nad kterými nejednou pozvednete obočí. Chcete-li mít ucelený zážitek, doporučuji si předem odehrát alespoň základní příběhy prvního a druhého Xenoblade. V ideálním případě k tomu ještě doplňte znalosti z DLC epilogu Future Connected pro první díl a z datadisku pro ten druhý, Torna The Golden Country.

Abych vás navíc vůbec mohl naladit na pohlcující výpravnou vlnu do světa Future Redeemed, musel bych se chtě nechtě ponořit do spoilerových vod, což nechceme jistojistě ani jedna zainteresovaná strana a tak skrze náhledové okénko jenom zmíním, že příběh expanze se odehrává 1000 let před událostmi třetího dílu a vaši pouť započnete s novým mužským hrdinou jménem Matthew a jeho parťákem z řad něžného pohlaví, který si říká jednoduše „A“.

Kdybych měl děj nějak ohodnotit, asi nepřekvapivě již tušíte, že to bude v mnoha superlativech. Scénáristé odvedli opět výbornou práci v naplánování vašeho prvního rande s novou partou hrdinů, s kterou si prožijete zhruba 20 hodinové dobrodružství doslova pukajícího ve švech z narážek na předešlé hry, emotivních dialogů a v neposlední řadě pokládání si existenciálních otázek. Zpočátku jsem se lehce obával, že Future Redeemed poslouží pouze jako záminka, aby vývojáři mohli nasoukat dohromady některé z našich oblíbených postav, leč mé obavy se ukázaly naštěstí jako zbytečně hysterické. Tvůrci si dávají na čas, aby nové postavy dobře situovali a vy tak neměli pocit, že s nimi ztrácíte krok, stejně tak přítomnost starých známých je tu uspokojivě vysvětlena pro všechny pedanty na lore, mezi něž se hrdě hlásím.

V hlavní dějové lince si hra nebere servítky a je hodna stát po boku svého většího brášky s číslicí 3, avšak nic není dokonalé pochopitelně, čehož si začnete časem všímat u vedlejších úkolů, jež jsou výrazným krok zpět. Po absurdním nespočtu „aportovacích“ questů v premiérovém dílu, nevýrazném vyprávění vedlejšáků ve druhém a ústřední kampaně uzamčené za postranním obsahem v Torně, byl Xenoblade Chronicles 3 opravdu svěžím vítrem nejen v samotné sérii, nýbrž v žánru JRPG obecně. Vedlejší mise, především pak takzvané Hero Quests, se staly základním prvkem charakterizace a budování světa, který jste skutečně chtěli konzumovat. Future Redeemed se této úrovně propracovanosti bohužel ani zdaleka neblíží. Psaní je stejně nevýrazné jako ve dvojce a většina úkolů spadá do klasické fádní kolonky "přines" či "zdolej příšeru", což přesto, že je pro většinu fanoušků žánru stále zábavná oferta, nijak neomlouvá fakt, že to jde již přece udělat mnohem lépe. Žádný z nich (možná až na jeden) moc neobohacuje tamní svět a ani moc nepřidává k celkovému vyprávění.

Nicméně, ať už máte takové postranní aktivity rádi či nikoliv, plnit je budete chtít tak jako tak, přičemž se zákonitě nevyhnete ani putování se svým gangem po celé mapě. Proč byste měli něco takového podstupovat? Protože jsou nedílnou součástí absolutně té nejlepší vlastnosti na Future Redeemed — Affinity Points. V předchozích hrách sloužilo prozkoumávání zejména k tomu, abyste získali přístup ke krásným novým oblastem, odolnějším nepřátelům a skrytým předmětům. DLC jde v tomhle směru ještě o kus dál a dává vám tentokrát opravdu pádný důvod, abyste šmejdili po světě a koukali za každý roh. Hra vás za to bude patřičně odměňovat zmíněnými body pro odemykání si nových skillů, nových pasivních dovedností a řadu dalších atributů. A to není všechno, body nejsou pouze za průzkum! Budujete svou komunitu nacházením přeživších po světě? Dobře pro vás, tady jsou za to nějaké body. Objevili jste tajné místo? Více bodů. Otevíráte na svých cestách truhly, bojujete s unikátními monstry nebo stavíte žebříky pro dosažení nepřístupných lokací? Za vše vyřčené si v očích vývojářů zasloužíte odměnu v podobě Affinity Points.

Nadto se vývojáři rozhodli usnadnit průzkum tím, že hráčovi poskytují kontrolní seznam všeho, co jste v oblasti doposud neobjevili, spolu s novinkou jménem X-Radar, multitaskingovým zařízením, které kupříkladu vydává hluk, když jste blízko skrytého pokladu či události. Nově objevené zóny vždy překypují těmito body zájmu, čekajících jen na to, až si pro ně dokráčíte, čímž vám hra dodává skvělý pocit progresu. Jinými slovy, průzkum v Xenoblade hrách nikdy nebyl natolik vzrušující a uspokojující.

Pokud jde o souboje, nečekejte zde obrovskou změnu, jakou jsem právě popsal u explorace. V kostce by se dalo říci, že ve srovnání s Xenoblade Chronicles 3 jsou primitivnější. „Transformeři“ Ouroboros jsou nyní z kola ven, což nikoho, kdo dával pozor u příběhu v základní hře, nemůže nijak překvapit. Jinak máte k dispozici stále Arty na obou stranách obrazovky, Fusion Arty, stejné obecné role postav, které jsou pro vaši partu dané a neměnné, a taktéž řetězové útoky, fungující víceméně identicky. Avšak je tu jedno ale. Synergie postav, která není potřebná ani v Xenoblade 3, je ve Future Redeemed velmi důležitá. Kombinace Break-Topple-Launch byla sice vždy významná i v předešlých hrách, ovšem nová specialita s názvem Unity Combo přece jen nedělá ze soubojového systému obyčejný „zkopíruj a vlož“ aspekt.

Díky prvku Unity, který si dokonce vysloužil vlastní položku v menu, můžete libovolně spárovat dvě postavy, změnit jejich zakončovací úder a nadto poskytnout týmu pasivní dovednosti. Během řetězových útoků si taktéž můžete nastavit různé bonusy za dokončení comba s všelijakými doplňky. Celkově, i když zde nemáte tolik svobody pro experimentování, jelikož nemůžete měnit klasifikační třídy svých postav, jako tomu bylo v Xenoblade Chronicles 3, mi tento nový systém přišel efektivnější a krutopřísnější, jehož mohutný třesk doprovázející finální Blowdown byl opravdovou rajskou hudbou pro mé uši.

O tom, jak hra vypadá, není moc nového co říci. Na hru běžící na nejslabším hardwaru z velkého tria vypadá pořád neuvěřitelně a prostředí jsou stejně velká, krásná a ohromující, jako předtím. Naneštěstí, z nějakého důvodu jsou tady načítací obrazovky vskutku dlouhé, přestože je mapa menší. Především rychlé cestování se chová v tomhle směru podivně. Někdy se čekací doba smrkne na pár sekund, jindy zase v pohodě přeskočí hranici 30 sekund a je přitom úplně jedno, jestli se právě přemisťujete z jednoho kraje mapy na druhý, nebo jen o pár stovek metrů... Frame-rate mi naopak přišel velmi stabilní a hra se mi ani jednou nezaškubala.

Hudba je standardně na fenomenální úrovni a to ne pouze proto, že budete při hraní poslouchat stopáže ze základní hry, ale především pro její povědomě znějící kousky ze starších dílů. Uslyšíte tu skladby z téměř každé předchozí hry, včetně prvního Xenoblade, u něhož nostalgicky zaplesá srdce nejednoho veterána serie.

Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed čerpá z klíčových narativních momentů napříč sérií a utváří tak velkolepé vyprávění, které spojuje volné konce všech jeho dosavadních her do uspokojivé, konečné zastávky, této přenádherné, emotivní a místy bláznivé, více než jednu dekádu trvající jízdy. Hodně se opírá o znalosti série, což z ní dělá téměř perfektní rozšíření pro všechny fanoušky, kteří se sérií drží krok již od samého počátku. Jedinečné nové funkce jí umožňují odlišit se od základní hry, ačkoli nedostatek rozmanitosti v postranních úkolech a technická anomálie u zdlouhavého načítání, okrádají Future Redeemed o ten poslední bodík k dosažení dalšího legendárního statusu, jenž je pro tuto sbírku JRPG klenotů tolik vlastní. Přes menší výtku musím i tak konstatovat, že to byl fantastický závěr jednoho z nejlepších herních dobrodružství v novodobé herní historii a už teď netrpělivě vyhlížím, co dalšího si pro nás Monolithsoft přichystali do budoucna.

Xenoblade Chronicles 3: Future Redeemed

Nintendo, Monolith Soft
25. 4. 2023