Wo Long: Fallen Dynasty

recenze  130
Martin Šmíd, 2. 3. 2023 12:00
Studio Team Ninja si před několika lety každý spojil hlavně se sériemi Ninja Gaiden a Dead or Alive, které dokázaly oslovovat miliony hráčů po celém světě. Pak ale studio převzalo vývoj několikrát odložené akční RPG hry Nioh a ve spolupráci se Sony a Koei Tecmo přineslo mix Souls her a Diabla, který byl neskutečně návykový a hlavně zábavný. Já jsem hře naprosto propadl a nemohl se od ní odtrhnout, dokud jsem ji nedohrál a nezískal platinovou trofej, a stejně tak tomu bylo u ještě lepšího druhého dílu. No, a nyní tu máme hru Wo Long: Fallen Dynasty. Na první pohled viditelně novou značku, která má ovšem se sérií Nioh společnou celou řadu věcí, od soubojů s velkými bossy, level design i některé herní mechaniky. Jestli hra nabízí i vlastní nápady a nějaké ty novinky, se dozvíte hned níže v mé recenzi.

Studio Team Ninja má v současnosti hned několik týmů a rozpracovaných her. Na vývoj hry Wo Long: Fallen Dynasty od první chvíle dohlížel producent Masaaki Yamagiwa, jenž v minulosti spolupracoval se studiem FromSoftware na hře Bloodborne a měl velký vliv na její celkovou kvalitu. Vývojáři si tentokrát pro zasazení své hry vybrali historickou Čínu, přesněji období Tří království, které mají dle svých slov hodně rádi. Hra se začne odehrávat roku 184 našeho letopočtu, v době dynastie Chan, kdy celou zemi zachvátil chaos, přičemž císařská dynastie je na pokraji zhroucení. Hlavním hrdinou je mladý bezejmenný voják domobrany (může být muž nebo žena), na němž brzy začne ležet osud celé země, přičemž se zaplete do soupeření mezi několika frakcemi, ale i do bitvy s různými démony, pro které se vývojáři nechali inspirovat čínským folklórem. Příběh je ve výsledku klasický boj dobra se zlem, ale líbí se mi, že vývojáři na scénu přivedou řadu historických postav, které jsou dobře napsané a mají dostatek prostoru. Stejně tak se mi líbila velmi dobrá prezentace i výborně zrežírované filmečky, ale i množství zvratů a nečekaných událostí, udržující hráče neustále ve střehu. Celkově jsem s příběhem i jeho prezentaci hodně spokojen, a ačkoliv nepřináší něco originálního a dost se podobá tomu, co jsme mohli vidět v sérii Nioh, užil jsem si ho.

Výše jsem zmínil, že hlavním hrdinou hry Wo Long: Fallen Dynasty je bezejmenný voják domobrany. Toho si na začátku hry přímo vytvoříte, přičemž si můžete zvolit i pohlaví. Editor je co do obsáhlosti a komplexnosti hodně podobný tomu z Nioh 2, takže si můžete pohrát s nastavením obličeje (oči, řasy, obrys, pusa, nos a tak dále), ale i těla. Editor nabízí obrovskou volnost a dá se v něm pořádně vyřádit, aby hlavní hrdina vypadal přesně tak, jak chcete.

Wo Long: Fallen Dynasty je stejně jako Nioh akční hra ze třetí osoby s RPG prvky, která v sobě kombinuje hardcore hratelnost vlastní hrám FromSoftware, ale také sbírání obrovského množství lootu po vzoru třeba třetího Diabla. Protože se tento mix osvědčil u série Nioh a získal si miliony fanoušků, rozhodli se vývojáři tentokrát hrát spíše na jistotu, ačkoliv se nedá říci, že by se nepokusili zakomponovat i některé zajímavé novinky. A rovnou mohu začít soubojovým systémem vycházejícím z čínského bojového umění, který byl značně překopán a je nyní ještě více o taktice, správném načasování a prorážení obrany protivníka, jako tomu bylo třeba u Sekira. Proražení obrany docílíte nejen tím, že budete perfektně vykrývat protivníkovy útoky, nejlépe ty hodně silné, při nichž zčervená, ale zároveň do něj bušit, aby se mu naplňoval speciální ukazatel. Když se naplní, prolomíte protivníkovi obranu a on zůstane na chvilku vyřazen z boje. A to je moment, kdy mu můžete zasadit zdrcující úder s masivním poškozením, které mu vezme docela velký dílek zdraví. Tohle je velmi důležitá mechanika hlavně u soubojů s bossy, kteří mají kolikrát opravdu hromadu života, a jen skrze dobré vykrývání, prorážení obrany a zasazováním silného úderu s nimi můžete rychle skoncovat. Popravdě chce tento systém hodně velký trénink a nutnost učit se pohyb i speciální údery jednotlivých bossů zvlášť, ale přišlo mi, že i díky tomu jsou souboje ještě napínavější a ve výsledku zábavnější. Hlavně je nutné kvůli tomuto systému přistupovat k soubojům s protivníky do značné míry jinak než v Nioh, za což jsem hrozně moc rád.

Vývojáři pro boj s protivníky připravili několik typů zbraní, od rychlých mečů po kopí, dvojí meče, kladiva nebo velké těžké sekyry. Nechybí ani zbraně na dálku v podobě kuší a luků, případně různé druhy bomb nebo vrhacích nožů. Většinu Souls her i oba dva díly Nioh jsem prošel s velkými sekyrami, které jsou sice pomalejší, ale na druhou stranu způsobují masivní poškození. Při hraní Wo Long: Fallen Dynasty mi ale přišlo, že pomalé sekyry se moc do boje nehodí, protože řadoví protivníci i bossové jsou daleko rychlejší. I proto jsem si hodně oblíbil kopí, které dle mého názoru poskytuje rozumnou zlatou střední cestu v rychlosti a velkého poškození, ale samozřejmě hodně záleží na herním stylu, který budete preferovat. Nehledě tedy na to, že můžete využívat i kouzla, kterých je několik desítek a jsou i slušně rozmanité. Hlavní hrdina získává i speciální Divine Beasts, což jsou zvířata se unikátními útoky, které můžete po naplnění ukazatele vyvolat a pořádně pocuchat protivníkovi zdraví případně si s nimi pomoci z prekérní situace. Jde prakticky o Spirity z Nioh, vypadají podobně, mají naprosto stejnou funkci, jen mi přišlo, že nejsou tak silní, ale zase jsou dle pocitu více rozmanití a zajímavější.

Hlavní hrdina během svého putování změří síly s velkým množstvím protivníků. Bude muset čelit několika typům vojáků, ale i mnoha verzím démonů, nemrtvým, psům, velkým pavoukům nebo oživlým sochám. Každý protivník má nejen unikátní vzhled, ale také pohyby a bojové vlastnosti. Je proto nutné ho vždy sledovat a učit jeho chování. Jen díky tomu budete vědět, jak nejlépe vykrývat jeho útoky a zároveň kdy je nejlepší čas pro protiútok, aniž by hrozilo, že budete zabiti. Zatímco rozmanitost protivníků mi přijde více než dostačujíc, a líbí se mi jejich design, vycházející z čínské mytologie, spokojen nejsem s tím, že drtivá většina řadových protivníků jsou jen přeskinované verze protivníků ze série Nioh. Jako příklad dám oživlé sochy, které se pohybují naprosto stejně jako v Nioh, dokonce mají i stejné útoky, takže jsem hned věděl, jak k nim přistupovat, ale to platí i o většině ostatních protivníků, ať už jde o vojáky, démony nebo nemrtvé. Ano, nováčky to nemusí moc zajímat, ale pokud máte v sérii Nioh stovky, možná tisíce hodin jako já, budete trochu zklamaní. Tady si vývojáři z mého pohledu opravdu hodně usnadnili práci. V rámci série podobnou recyklaci dokážu pochopit, ale tohle jsou dvě naprosto odlišné hry. Navíc i druhý Nioh měl oproti prvnímu dílu více unikátních nových protivníků. Kdyby měl Wo Long: Fallen Dynasty i celou řadu vlastních protivníků, asi by mi to ani nevadilo, že některé recykluje, ale bohužel nemá. I proto tohle tak praští do očí.

Za co ale mohu vývojáře z Team Ninja hodně pochválit, jsou souboje s bossy, kteří se vždy nachází na konci každé hlavní mise, případně v několika vedlejších misí. Každý boss má nejen unikátní vzhled, ale i pohybové a bojové vlastnosti, takže je radost s ním bojovat. Skvělé souboje s bossy jednoznačně patří k vrcholům hry Wo Long: Fallen Dynasty, a kolikrát se vyrovnají a někdy i překonají ty ze série Nioh nebo her studia FromSoftware. Stejně jako v těchto hrách jsou souboje s bossy hodně napínavé do posledního úderů a také velmi těžké. Většina bossů vyžaduje několik pokusů, během nichž se musíte naučit prakticky nazpaměť jejich chování. Jen to je cesta k úspěchu, pouze drcením slabého nebo silného útoku bosse neporazíte. Vlastně si u řady z nich ani neškrtnete.

Hra Wo Long: Fallen Dynasty nemá otevřený a propojený svět jako hry studia FromSoftware, ale po vzoru série Nioh je rozdělena na mise, během nichž prozkoumáte řadu rozmanitých otevřenějších lokací po celé starověké Číně, od lesů po různé tábory, velká města nebo přístavy. Pokud jste hráli některý z dílů Nioh, zhruba víte, co očekávat, navíc design jednotlivých úrovní je dost podobný. Až jsem si chvilkami říkal, že hře chybí trochu větší ambice přinést v tomto směru něco nového a doposud neviděného. V jedné úrovni se dokonce ocitnete v hořícím městě, které bylo v obou dílech Nioh, a stejně jako v nich hasíte oheň na hlavních cestách velkými barely vody, které jsou na střechách. Navíc mi přišlo, že úrovně v Wo Long: Fallen Dynasty jsou po stránce designu slabší a méně zajímavé než v Nioh, což je docela škoda. V Nioh jsem si několikrát u designu parádních úrovní řekl wau, ale nyní se tento pocit bohužel nedostavil. Vzhledem k zasazení bych očekával daleko větší kreativitu ze strany vývojářů, určitě k tomu prostor byl. Na druhou stranu nemohu říci, že by design úrovní byl špatný, to rozhodně ne, ale v Nioh byly dle mého názoru úrovně zajímavější a lepší.

Velkou novinkou je ve hře Wo Long: Fallen Dynasty oproti sérii Nioh systém morálky, kvůli němuž už při soubojích s protivníky nerozhoduje pouze to, jaký máte celkový level nebo vybavení. Čím větší level morálky má protivník, tím je obtížněji porazitelný. Naštěstí je možné zvedat během úrovní level morálky i samotnému hlavnímu hrdinovi, a to tím, že budete zabíjet protivníky, ale také hledat místa, kam je možné umístit vlastní vlajku a převzít tedy nad nimi kontrolu. Takových míst je vždy v úrovni několik, přičemž každá zapíchnutá vlajka vám zaručí, že po případné smrti neklesnete pod určitý level morálky. I proto se vyplatí hledat co nejvíce těchto míst pro umístění vlajky, čímž vývojáři i podporují větší průzkum v jednotlivých úrovních, kde jsou navíc kolikrát rozmístěny i další důležité předměty nebo materiály. Z nuly se každopádně můžete dostat při nalezení všech vlajek až na dvacátý level, na kterém jsou i finální bossové. Level morálky je ale možné zvedat u hlavního hrdiny až na 25, zatímco protivníci mohou mít maximální level 20, čímž je možné si souboje ještě o něco ulehčit. Musím říci, že se mi přidaný systém morálky líbí, pěkně hratelnost oživuje a přináší do ní svěží vítr, ačkoliv nejde o jedinou atraktivní novinku v rámci hry Wo Long: Fallen Dynasty.

Co se týče struktury misí, je na tom Wo Long: Fallen Dynasty naprosto stejně jako Nioh. Také máte hlavní příběhové hlavní i vedlejší mise, v nichž se budete v už známých lokacích plnit další úkoly, bojovat s dalšími bossy, někdy i dvěma najednou, nebo vlnami protivníků. Pokud jste hráli nějaký díl Nioh, moc vás skladba misí a druhy úkolů nepřekvapí, vývojáři jedou podle naprosto stejné šablony, až jsem si chvilkami říkal, že je to trochu škoda. Nějaká inovace nebo něco nového by určitě nevadilo a hře by ve výsledku určitě prospělo. Každopádně splnění všech hlavních i vedlejších misí zabere i třicet hodin, podle toho, jak dobře se vám bude dařit, takže Wo Long: Fallen Dynasty rozhodně není krátkou hrou. Navíc dohráním hry nic nekončí. Stejně jako v sérii Nioh se vám po zdolání poslední příběhové mise otevře ještě několik vedlejších misí, ale zároveň i zcela nová těžší obtížnost. Protivníci jsou na tuto obtížnost ještě více nebezpečnější, ať už jde o řadové nebo bosse, na druhou stranu ale zase získáváte ještě lepší vybavení.

V sérii Nioh jste se vždy po dohrání každé mise dostali na speciální mapu, kde jste si mohli vybrat další mise, případně vylepšit vybavení u kováře či promluvit si skrze menu s jinými postavami. Ve Wo Long: Fallen Dynasty na sebe mise přímo navazují, což mě popravdě dost překvapilo, přičemž mapu s hlavními misemi, případně nabídkou vedlejších misí, vždy máte u hlavních vlajek. Skrze ně je tak možné se do jiných misí přemístit, stejně tak do speciální vesničky kde jsou důležitá NPCčka, třeba kovářka pro vylepšování zbraní a vůbec vybavení. NPCčka tak nejsou jen v rámci menu, jako tomu bylo v Nioh, ale přímo je můžete navštívit, což je určitě fajn posun a líbí se mi, že tuto změnu vývojáři udělali. Hodně se mi líbí i možnost se z rozehraných hlavních misí přesunout do vesničky. Třeba ve chvíli, když jste před bossem a zjistíte, že máte materiál na vylepšení zbraně. Když máte hotovo, hra vás automaticky dá k poslední hlavní aktivované vlajce, takže není nutné opakovat celou misi znovu.

Hra Wo Long: Fallen Dynasty je navržena tak, abyste ji mohli hrát naprosto v pohodě sami nebo v kooperaci s dalšími hráči či kamarády. Pokud se rozhodnete hrát offline, většinou vás do úrovní bude doprovázet umělou inteligencí ovládaný spojenec. Umělá inteligence spojenců není nějak extra závratná, ačkoliv je dle pocitu lepší než ve druhém Nioh, ale dokážou protivníkům značně pocuchat zdraví, nehledě tedy na to, že vážou často jejich pozornost, takže máte více času třeba na léčení. V úrovních, kde nemáte od začátku daného spojence, tak si můžete jednoho nebo dva přivolat (jejich seznam se během hraní postupem rozrůstá), přičemž se mi líbí, že jak s vámi chodí do bojů, sami levelují a jsou tedy postupem času silnější. Do bojů se tak nemusíte nikdy pouštět sami ani v rámci offline hraní, jen tedy na přivolání spojenců je nutné sbírat speciální předmět, jako tomu bylo ostatně už v Nioh. Co se týče online části, můžete si přivolat ostatní hráče na pomoc, případně se sami vydat někomu pomoc, kamarádovi pak přes zvolené heslo. Bohužel jsem neměl možnost online před vydáním vyzkoušet, ale zdá se, že jde o naprosto stejný systém jako v sérii Nioh. Tam fungovalo online hraní velmi dobře a spolehlivě, a předpokládám, že tomu tak bude i zde.

Wo Long: Fallen Dynasty je hra na desítky hodin, zvláště když se rozhodnete zdolat i druhou těžší obtížnost. Pokud si hru Wo Long: Fallen Dynasty oblíbíte, můžete v ní lehce nahrát několik desítek hodin. Vývojáři navíc slíbili, že ji ještě do konce letošního roku obohatí třemi velkými rozšířeními - Battle of Zhongyuan (červen 2023), Conqueror of Jiangdong (září 2023) a Upheaval in Jingxiang (prosinec 2023), které jsou součástí Season Passu. Ten je navíc zahrnut v nákupu Deluxe edice hry. Jednotlivá rozšíření přinesou nové příběhové linky, zbraně a další novinky, na upřesnění si ale ještě budeme muset chvilku počkat.

Už když jsem před několika měsíci mohl vyzkoušet první hratelnou demoverzi na hru Wo Long: Fallen Dynasty, hned jsem si řekl, že vypadá naprosto stejně jako druhý díl Nioh, ať už jde o kvalitu textur, postavy či nepřátele se stejnými nebo hodně podobnými pohyby a animacemi, stylizaci, nasvícení či nejrůznější efekty. Z technického hlediska tak hra může působit trochu zastarale, rozhodně jsou na trhu daleko pohlednější hry, ale vše vynahrazuje pěknou stylizací a skutečností, že běží velmi dobře na starých i současných platformách. Na nich má dva režimy zobrazení. Můžete si zvolit 4K režim s 30 snímky a maximálními detaily, ale také režim zaměřující se na framerate, který má dynamické rozlišení, ale na druhou stranu 60fps. Já hrál celou dobu na druhý režim, přičemž hra mi běžela svižně bez jakéhokoliv technického problému. Celkově musím říci, že se mi vizuální stránka Wo Long: Fallen Dynasty líbí a nemám s ní žádný problém, ačkoliv rozhodně nejde o nejhezčí hru, jaká je v současnosti na trhu.

Zatímco vizuální zpracování může být jen lehce nadprůměrné, kvalitní je ozvučení a hlavně hudební doprovod, krásně doprovázející filmečky, ale také průzkum prostředí i souboje s řadovými protivníky i velkými bossy. Soundtrack se mi hodně líbil, a jakmile bude možnost, poslechnu si vybrané skladby samostatně. Také jsem rád, že má hra Wo Long: Fallen Dynasty kvalitní dabing, ať už anglický nebo čínský, pokud byste si chtěli navodit co nejautentičtější zážitek z hraní.

Wo Long: Fallen Dynasty je kvalitní hardcore akční RPG hra, kterou si fanoušci série Nioh určitě oblíbí a budou v ní trávit další desítky hodin při plnění hlavních i vedlejších misí, případně vylepšování zbraní a skládání různých setů. Ve hře zaujme už zasazení do období Tří království, zahrnující řadu zajímavých a dobře napsaných hrdinů, ale také výborný soubojový systém, parádní souboje s bossy, kvalitní celková prezentace, zahrnující i skvělý soundtrack, nebo zábavný kooperativní režim, v němž můžete jít do soubojů s nejrůznějšími bossy s kamarády. I přes skutečnost, že vývojáři recyklují ze série Nioh více nápadů, mechanik a věcí, než by bylo zdrávo, opět jsem se po celou dobu dobře bavil a věřím, že budete i vy.

Wo Long: Fallen Dynasty

ps4xoneps5xsx
Koei Tecmo, Team Ninja