Konzolista.cz

Vanquish

recenzeúterý 2. listopadu 2010Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Vanquish
Vývojáři ze studia Platinum Games, kteří stojí za hrami jako MadWorld nebo Bayonetta nás ještě nezklamali. Přesto v nás trošinku hlodal červ pochybnosti o jejich připravované hře Vanquish, na které se nemalým dílem podílí i tvůrce Resident Evil série, Shinji Mikami. Po vydání hratelné demoverze jsme ale začali hře věřit, přičemž vše vyvrcholilo vydáním plné verze, která nyní doputovala i do našich mechanik. Pojďme se podívat, jestli se vyplatí do hry investovat svůj drahocenný čas, ale i peníze.
Jméno Shinji Mikami jsme na začátku nezmínili jen tak. Právě tento herní designér za celým Vanquish stojí a na hře je to sakra znát. Už během prvního aktu totiž poznáte, že tento člověk má asi něco dočinění s Resident Evil sérií. Hlavně je to vidět na podaném příběhu, kde ti zlí jsou tentokrát rusové, kteří nejprve unesou uznávaného profesora, aby poté jen tak zničili celé San Francisco. Když i dál hrozí, že vyhladí celé Spojené státy, rozhodne prezidentka o masivní obraně, do které je povolán i hlavní hrdina Sam Gideon. Nejde sice o nabušence, který by po kilech žral steroidy a každý den deset hodin makal v posilce, ale díky svému obleku pojmenovaném jako Augmented Reaction Suite (ARS) rozhodně nepatří mezi normální pěšáky. Možná i onen oblek mu dává jakýsi klid, takže neváhá občas zapálit tolik oblíbenou cigaretu (možná i Solid Snake by v počtu vykouřených cigaret zůstal daleko za Samem). Dokonce i ve chvíli, kdy by se ostatní báli o svůj život a spíše se modlili. Sam Gideon je opravdu kliďas a jen tak něco ho nerozhází. Přesný opak je ale právě prezidentka, která sice neváhá celé Spojené státy bránit, ale je na tuto pozici hodně slabá a postupem času ji přestane zvládat, což vyústí i v docela překvapující finále. Během hry potkáte ještě několik důležitějších postav, jako svého nadřízeného na bojišti nebo docela pohlednou slečnu, která vám bude po celou dobu hry radit, co máte udělat a kam máte jít. Už během první kapitoly ale zjistíte, že má k vám možná o něco hlubší vztah, než byste na začátku hádali. Nyní ještě něco k samotnému příběhu, který je sice na podobnou akční hru naprosto standardní, ale přináší i několik příběhových zvratů, takže si ani nemůžete být jistí tím, kdo je s vámi a kdo stojí proti vám. Příběhem tak hra rozhodně neurazila, ale to hlavní je pochopitelně na Vanquish hratelnost, která hru vystřeluje téměř na špičku dnešních akčních stříleček. Možná se ptáte, proč jen téměř na špičku. Především za to může fakt, že všech 5 kapitol projdete za zhruba čtyři hodiny, což je hodně málo. Zvláště, když hra neobsahuje nic dalšího. Ani dneska standardní multiplayer zde nenaleznete. To je rozhodně škoda. Být Vanquish dvakrát tak dlouhý, možná bychom se tu museli poklonit před novým králem. Co odlišuje Vanquish od dnešních stříleček, je především v rychlosti. Tam, kde se Gears of War a jemu podobní táhnou jako nudle z nosu, tam je Vanquish hodně svižný, díky čemuž se pořád něco děje a ani na chvilku se tak nebudete nudit. Nebude na to jednoduše čas. Vždy totiž budete likvidovat hordy oživlých robotů, ale občas si do cesty stoupne i nějaký ten obrovský boss, který dokonale prověří vaše schopnosti. Co hodně této rychlosti dopomáhá, je už zmíněný oblek Augmented Reaction Suite, který je vybaven nejen silnějším brněním, ale také tryskami, které dělají z hlavního hrdiny hodně rychlého bojovníka, kterého snad ani není možné zasáhnout. Během tohoto rychlého přesunu navíc můžete kdykoliv čas zpomalit a nepřítele si tak hodně lehce vychutnat ve zpomaleném režimu. Trysky ovšem nejde používat neustále, protože se musejí nabíjet. Samotnému boji tak dodává tento oblek hodně velký náboj, který v jiných hrách nenajdete. Jinak je Vanquish spíše klasickou střílečkou, kde můžete vzít do rukou prakticky jakoukoliv zbraň, která se povaluje na zemi nebo v předpřipravených stojanech. Na začátku máte třeba jen samopal nebo brokovnici, ale během hry si můžete víz i raketomet, sniperku nebo řezačku. Všechny tyto zbraně si pak můžete během hry vylepšovat skrze sbírání speciálních UPGRADe balíčků, které poté dodají určitě zbrani nejen větší počet kulek do zásoby, ale také i silnější střelbu. Sbírání těchto UPGRADE balíčků je navíc životně důležité, pokud chcete mít i později co nejlehčí průchod hrou. Obtížnost se totiž celkem přijatelně stupňuje, až vygraduje na konci. Pokud ale budete dostatečně upgradovat dvě tři zbraně, tak se nemusíte ničeho bát. Co se týče level designu, tak ten je v každé z úrovní vždy jiný. Jednou se budete pohybovat v úzkých koridorech, jindy se ocitnete na otevřeném prostranství, kde jezdí obrovská vozidla s vrtáky, ale také pobíhají obrovské robotické potvory a do toho tu jsou klasičtí pěšáci. Sice se budete pořád nacházet v jedné obrovské lokaci, ale navštívíte jak klasické městské čtvrti, tak zalesněný park nebo se dokonce projedete i obrovským vlakem. Na konci hry se zase ocitnete v obrovské vesmírné stanici. Na rozmanitost levelů si tak určitě nemůže nikdo stěžovat. Grafická stránka hry Vanquish zapadá do dnešního standardu. Nenadchne, ale také neurazí. Textury jsou trošinku horší, zoubků u hran je více, jak u těch nejhezčích stříleček, ale vše vynahrazuje Vanquish svojí naprostou plynulostí – framerate se většinou pohybuje kolem 60 snímků. Navíc určitě oceníte i nějaké ty pěkné efekty, jako jsou třeba výbuchy. Rovněž potěší i celkem detailně vymodelované postavy, které občas nezapřou, že na nich pracoval tvůrce Resident Evil série. Třeba onoho zlého rusáka si snad vývojáři i z Residenta vypůjčili. Co musíme v tomto odstavečku pochválit, je i velmi rychlá techno hudba, která hře sedne jako prdel na hrnec. Rovněž musíme smeknout před povedeným dabingem. Co se tak týče audiovizuální stránky, nemáme k ní větších námitek. Je už jen na vás, jak moc máte rádi japonský styl. Vanquish je jedním z největších překvapení letošního roku. Strhne vás svojí vynikající hratelností, která nemá žádné hluché místo a u které se bude přímo královsky bavit. Škoda jen, že neobsahuje nějaký ten multiplayer a je tak hrozivě krátký, jinak by to byla pomalu desítka jako vyšitá. Takhle si musí Vanquish vystačit s devítkou, ale pokud se někdy dočkáme pokračování, tak věříme, že se vývojář z těchto dvou chyb poučí. Ostatně, konec přímo dává tušit, že ten druhý díl je jen otázkou následujících let.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (17)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
epileptickejfish

Panové a dámy Vanquish za kilčo na PSN. Kdo koupí neprohloupí [s14]

ShadowMoses
ShadowMoses #Beyond

Výborná hra 7 hodin super šíléný hry[s16]

neky
neky #BF rulezzz

vcera sem stahnul demo a celkem ŘEŽ, takze... dneska to jisti ostra verze! ...:D mecheche

hanzz023cz
hanzz023cz #Aphex VS
👍1

Nejlepsi akcni hra tohoto roku za me 9,5/10. Dost me to prekvapilo a uplne dostalo. Hraju prvni hrani na hard, a ve tretim aktu mam 4 hodky za sebou cisteho herniho casu. Takze velka spokojenost, je to akcni narez ktery by nemeli fanousci akcnich scifi her minout fakt pecka.[s6]

Spontheplayer
Spontheplayer #tvoje bába

zajimava predstava MP. 20 lidi by tam porad slidovalo dokud by nekdo nevyhral, samozrejmne zadny slow-mo. jinak demo me bavilo je to rezba.

polok
polok #MGS4 10/10

Pro me tahle hra posouva zanr 3rd person strilecky hodne dopredu. Zda se mi celkem prelomova. Kdyby hra byla delsi trochu bych se bal stereotypu. Jediny co mi vadi ze hra neni niajk dejove uzavrena a pokracovani asi nebude kdyz Mikamiho koupil Zenimax.

Sprite
Sprite #Sprite

Demo me nejak moc nevzalo, ale hre verim, nezatracuji ji a urcite Vanquish nekdy koupim...

JHfr3ak

Dohráno - 10/10 Po téhle hře už další 3rd person akce nebudou to co dřív.

Hned napoprvé jsem hrál na hard a trvalo mi to 6 hodin.

Jo a pro ty individua co tu píšou jak by v té hře byl super multiplayer mám malou radu: Zamyslete se - vy asi nechápete že by to NEfungovalo...

J.T.honza: Nevadí, aspoň se nebudou házet perly sviním.

J.T.honza
J.T.honza #GuitarHero
👎1

Nuda, nechci to ani zadarmo. Mínuska sem.

hanzz023cz
hanzz023cz #Aphex VS

Do plne urcite pujdu jak budou prachy tesim se. [s14] Taky sem si rikal 5az 6 hod. na dohrani bude asi malo, ale ta hra bude napechovana poradnou akci, ze clovek nebude mit cas se podrbat ani na koulich. Takze za me rozhodne ano [s6] Jinak vyborna recenze.

tomasbobby

znovuhratelnost mi kupodivu něco říká, ale taky mam zdravej selskej rozum, kterej mi říká, že 4-5 hodin jsou prostě málo. nekupuju si hry proto, abych je moh hrát třikrát za sebou. kupuju si jí proto, že od ní čekám, že mě na nějakou dobu zabaví a za 1300,- poskytne odpovídající herní čas. tak si to přepočítej, na kolik tě vyjde jedna hodina hraní.

tomasmachr
👍1

9/10 naprostej souhlas - hra je chytlavá a zábavná až do poslední chvilky. Krátká mi ani nepřišla strávil jsem u toho cca 6hod a královsky jsem se bavil [s7]

Lukasneo
Lukasneo #GAMER

5 kapitol projdete za zhruba čtyři hodiny ,ta hra může být sebevíc lepší,ale za 1300 mít 4 hoďky? děkuju,ale nechci, dal bych za ní max 300 a i to je moc.... jsou za 1300 daleko lepší hry.......

tomasbobby
👎1

dát 9/10 hře, která vydrží 4(!!) hodiny? i kdyby to byl jen jedinej nedostatek, tak si mysli, že docela podstatnej a měl by se odrazit na hodnocení. co z toho mám, když mě hra sice totálně vtáhne a baví mě, ale za pár hodin je po všem...? to se mi moc nelíbí. já si hru sice koupim, ale rozhodně ne za plnou cenu, nejsem blázen....:-/

GEMBLER_CZ
GEMBLER_CZ #Skypi_CZ
👍1

JJ je to husta gameska. po dlouhe době sem u akčni hry stravil trochu dyl času. A až na druhe hrani si teprvve člověk vichutna tu akci až do dna. Bo na prvni hraní sem ste hry nestihal :-) a z hodnocenim souhlasim 9/10 te to hře stačí bo par moušek by se našlo, ale kde ne co? A když se bavime o MP, tak sem aj rad že ho tahle hra nemá. Bo si člověk aspon uchova pěkne zažitky ze synglu. MP by akorad tuhle hru zesterotipnil. MP at si nechaji na BB nebo CoD.

stepa_cz
stepa_cz #......

nesouhlasim, MP by tuhle paradni akci posunul na dalsi, mozna uz vazne desitkovou uroven....ono ten pribeh je docela slatanina...ale i presto jsem se behem tech sesti hodin, co mi hra zabrala, kralovsky bavil...jinak s herni dobou je to tezky, nemyslim si, ze by vanquish mel malo lokaci, ale zkratka to, co v battlefieldu ujdete pesky za minutu, to tady proslajdujete za deset vterin.

stillalive

Druhý díl ať je opět jen se singlem a tentokrát jen delším singlem. Aspoň někdo ještě dává přednost singlu, páč mají rozum a vědi že to je ta hlavní část hry. Tady vidíte jak i takhle krátká hra může svou kvalitou předčit všechny ty MPčkové srágory, které uměle natahují životnost hry jako převařenou nudli. Tady vidíte jak jedna velká, 5 hodinová akce může přinést větší zážitek, než 100 hodinové stereotypní vraždění do blba v MP. Proto jestli bude nové CoD mít stejně dokonalý singl jako MW2, tak ho musim mít. MP pro mně jako by tam nebyl. Jen škoda že tentokrát nebude hudba od Zimmera. V MW2 to byl geniální, špičkový soundrack, poprvé co mi při hraní zamrazilo a vztávali chlupy na rukou z toho jak dokonalá hudba tam hraje a jak dokonale to dotváří scénu.