Konzolista.cz

Tomb Raider: Definitive Edition

recenzečtvrtek 30. ledna 2014Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Tomb Raider: Definitive Edition
Série Tomb Raidera měla nejlepší časy na prvním Playstationu, kde patřila k tomu nejlepšímu, co bylo možné si zahrát. Na druhém Playstationu a jeho generaci už nedokázala tolik zaujmout, a možná i proto vývojáři z Crystal Dynamics museli sáhnout ke kompletnímu restartu, který jim zabral spoustu let a stál tolik peněz, že jen tak tak se zaplatil až koncem minulého roku. Nejprve jsme měli strach, kam se nová Lara posune, ale po vydání jsme skákali nadšení. Restart se povedl na jedničku, navíc takto napínavou akční jízdu ve filmovém stylu, jaká neměla obdoby, jsme dlouho nehráli. Najednou jsme tu měli Laru, která má i do budoucna velký potenciál a v Crystal Dynamics už jistě na nějakém tom pokračování pracují. Ještě než se ho dočkáme, doputovala k nám vylepšená definitivní edice prvního dílu pro next-gen konzole. Proč to neříci hned na začátku. Ta ukazuje, že i výborná hra může být ještě lepší. Dejte se do čtení.

Recenzovaná verze:

Playstation 4

Recenze z minulého roku

- link .

Asi nemá cenu tu rozebírat moc příběh a herní prvky, protože na to je tu recenze z minulého roku, v níž jsem novému Tomb Raiderovi udělil maximální možnou známku, na konci této pak naleznete známku jen za kvalitu portu. Za rok nový Tomb Raider nezestárl, naopak vyzrál a je nyní na nových konzolích ještě lepší, a ačkoliv to nevypadá, vylepšená grafika a další možnosti se podepisují na lepším zážitku. Pojďme ale popořadě a nejprve si něco o hře řekněme. V minulém roce jsem chválil především za fakt, že nová Lara Croft nestaví na svém bujném poprsí, jako tomu bylo v minulosti, ale především na lidskosti, takže bylo daleko lehčí se s ní ztotožnit, což jen prohloubilo zážitek. Za tento fakt mohla i Camilla Luddington, která novou Laru zahrála přímo skvěle, a jen těžko si představit, že by ji mohl hrát někdo jiný. Toho si jsou samozřejmě vědomi i vývojáři, kteří s ní určitě budou spolupracovat i na případném pokračování. Ačkoliv byla ve hře úplně nová Lara Croft, i ta měla velkou chuť vyrážet za dobrodružstvími. Protože ji zajímají dějiny Japonska, asi nepřekvapí, kam její první cesta vedla. Za dobrodružstvím vyrazila na lodi Endurance i se svými přáteli, kteří mají rovněž podobné choutky. Jak Lara, ani její přátelé ovšem netušili, že je čeká trochu nečekané dobrodružství na záhadném japonském ostrově, na kterém ke vší smůle ztroskotají. Od této chvíle začal zajímavý, napínavý příběh s celou řadou dech beroucích scén a zvratů, které i dnes dokážou uchvátit.

Tato recenze opravdu není o popisu samotné hry, to si přečtěte tu z minulého roku, odkaz na ní máte výše. Raději se podívejme na novinky, které Tomb Raider: Definitive Edition nabízí, a ačkoliv se to nezdá, zase tak málo jich není. Začněme obsahem, který je samozřejmě stejný, jako v minulém roce. Vývojáři se alespoň rozhodli přidat všechen stahovatelný obsah, i ten, který byl původně určen exkluzivně pro předobjednávky. Takže tu máme před sebou prakticky Game of the Year edici. Pro hráče, kteří vyznávají především singleplayer, tu je připravena jedna nová hrobka (Tomb of the Lost Adventurer), která vystačí na několik minut, ale samozřejmě nejde o něco zásadního. Daleko více obsahu je tu v multiplayeru, který nabídne v základu i dodatečné baličky Caves and Cliffs, Shipwrecked a 1939. Nové mapy jsou jistě fajn, a určitě dopomůže jejich větší počet k snazšímu dosažení všech trofejí, protože hry se nebudou tolik opakovat. Dále tu jsou nové skiny a další drobnosti, ale ty ocení asi jen ten největší fanoušek, a možná ani ten ne.

Po stránce hratelnosti vývojáři nepřipravili žádnou novinku, jen chytře využívají nové možnosti konzole Playstation 4. Hned na začátku vám třeba vývojáři odhalí, že je možné některé prvky provádět skrze hlasové ovládání. Ano, i na Playstationu 4 je přítomno skrze headset nebo Playstation kameru, a můžete třeba přes jednoduchý příkaz si zobrazit mapu, navolit tu správnou zbraň nebo nalákat nepřítele. Hlasové ovládání funguje dobře, zvláště když chcete. Proč to říkám. Během hraní jsem si občas povídal s kamarády v party chatu, a během konverzace hra zachytila sem tam nějaké to slovo, které se následně projevilo ve hře třeba nechtěným skočením do menu. Je tak lepší si hlasové ovládání vypnout, pokud hodláte komunikovat s kamarády, případně máte v místnosti někoho, s nímž si povídáte. Jako bonus je hlasové ovládání fajn, ale ve výsledku možná zjistíte, že je jednodušší zmáčknout tlačítko, než čekat na kamerku, až zaregistruje váš příkaz.

Dále vývojáři využili repráček na Dualshocku 4, takže z něj slyšíte třeba rozhovory přes vysílačku, případně další zvukové efekty, jako je nabíjení, případně chůze po kostech, které efektně praskají. Musím říci, že se mi toto využití líbilo, a dokázal jsem se díky zvukům z repráčku daleko více vžít do hry, takže tuto novinku musím hodnotit kladně. Pokud by ovšem někomu nesedlo, dá se pochopitelně vypnout a následně zvuky poslouchat klasicky v TV. U Dualshocku 4 vývojáři využili i zadní lightbat. Při hraní svítí světle modrou barvou, když ale vystřelíte, efektivně udělá záblesk, což je vidět hlavně když hrajete večer. Když zase s Larou vytáhnete pochodeň, začne blikat červenooranžovou barvou. Ano, jde jen o efekt, který se celkem rychle okouká, ale o něm tohle je. Jinak musím říci, že hrát Tomb Raidera na novém Dualshocku 4 je skvělé, a hlavně střelba díky vylepšeným triggerům je daleko lepším zážitkem.

Model Lary Croft, který vývojáři připravili pro verzi Tomb Raidera z minulého roku, byl moc pěkný, ale tak nějak usoudili, že mu ještě něco k dokonalosti chybí, proto se vrátili k rýsovacímu prknu a kompletně hrdinku překopali. Výsledek v Definitive edici asi každého překvapí a zároveň i potěší, protože Lara Croft je ještě pohlednější a působí přirozenějším dojmem, navíc na ní vynikne všechna mimika. Během lezení po stožáru jí třeba vidíte v očích strach, a to je jen začátek. Změn na Laře si určitě každý všimne na první pohled, protože jí byly pozměněny nejen proporce obličeje, ale docela dost jí i vývojáři zvětšili oči. Samozřejmě i postava je daleko detailnější, třeba v dešti na Laře vidíte každou kapičku, po vylezení z vody má realisticky mokré oblečení a jako bonus tu jsou realisticky ztvárněné vlasy, o které se stará technologie TressFX. Ta byla rovněž oproti PC verzi trochu vylepšena, takže vidíte každý jednotlivý vlas, který realisticky reaguje na danou situaci.

Když vývojáři začali pracovat na verzi pro next-gen konzole, nechtěli jen vzít PC verzi a naportovat ji. To by bylo moc snadné. Raději se rozhodli, že překopají textury i další grafické efekty, a tato snaha je nyní na finálním produktu hodně vidět, čemuž i dopomáhá nativní rozlišení 1080p. Textury jsou parádní, stejně tak je výborné nové nasvícení i musí každá ocenit daleko více částicových efektů v každé scéně. Jistého vylepšení se dočkala i fyzika. O vylepšené Laře už řeč byla výše, jen si mohli dát vývojáři práci i s dalšími postavami, které už tak detailní a precizně vytvořené nejsou. K dispozici jsem měl Playstation 4 verzi, která podle vývojářů běží po většinu hry v 60 fps. Toto tvrzení musíme brát s rezervou, ale je třeba říci, že oněch v průměru 50 fps je pořád parádní číslo, navíc takto vysoký framerate dopomáhá daleko lepší plynulosti, kterou oceníte především v akčních pasážích. Ty jsou nyní daleko svižnější a daleko lépe se na ně dívá. Framerate jen vynímečně klesne pod 40 fps. Když si vzpomenu, jak Playstation 3 verze běžela mezi 20 a 30 snímky, je tohle úplně jiná liga.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je Tomb Raider: Definitive Edition dokonalým portem na next-gen konzole, má několik mušek, které musejí vývojáři vyřešit. Především jde o bugy. Jednou se mi stalo, že mi hra prostě padla do menu s chybovou hláškou, takže jsem ji musel znovu zapnout. Naštěstí se ukládá po menších úsecích, takže jsem neopakoval velký kus znovu. Dále se mi stalo, že mi v kobce nenaskočily textury, takže Lara spadla do prázdnoty a zemřela, takže musel následovat restart. Po něm naštěstí už vše běželo dobře. Snad tedy vyjde v brzké době update, který bude tyto věci řešit, ale je třeba dodat, že se tyto chyby objevují ojediněle, a je možné, že vy na ně nenarazíte.

Tomb Raider je i po roce naprosto úchvatnou akční hrou, která neztratila nic ze svého kouzla. Dokonce jsem nedojel hned jen hlavní příběh, ale začal vše znovu kompletně vyzobávat, a takovou sílu má hodně málo her. Nová grafika, upravená Lara Croft a další drobnosti jsou samozřejmě plusem, a jsem za ně rád. Jde ale o něco, co byste museli mít za každou cenu, pokud jste už dohráli originál na předchozí konzolové generaci? Asi ne, i když se nejedná o hru, která by neměla slušnou znovuhratelnost. Tomb Raider: Definitive Edition je ale určen především novým hráčům, případně těm největším fanouškům, kteří musejí mít vše se svojí oblíbenou hrdinkou. Každopádně lepší hra na nových konzolích zatím není.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (29)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Kira_Sakuya

SP byl dobrý, ale měl bych k němu pár drobných připomínek... jako zvuk, který měl vycházet jen z dska, byl slyšet i z TV, ale jinak celkem ok... MP je opět příšerný... Lara má zábavný MP, ale než se to připojí a zapne... nesnáším čekání v místnostech... tohle měli upravit...

valis1
valis1 #klobáska

platina doma [s14]

Kortyx
Kortyx #PS4

Hru vlastnim na PC v Survival Edici a dohrál jsem jí už minulej rok. Ve Středu jsem se rozhodoval, že by bylo dobrý pořídit si k CoD a Killzone nějakou pořádnou příběhovku... Když jsem si vzpomněl že vyšel TR: Definitive Edition neváhal jsme ani chvilku a hned objednával. Ta hra se může hrát pořád do kola (samozřejmě po určité době). Je fajn že v této verzi už je vše kompletní myslím tím všechna DLC apod.. tudíž nezbývá už nic jiného než si hru znova užít [s14] Všem kdo váhají tak doporučuju

Kira_Sakuya

sice od oznámení brblám… ale stejně do toho půjdu… je to jako SW… Lucas obtáhne tužkou Lukův meč… vydá to jako reedici a já stejně jdu a koupím si to… ale i tak mám právo brblat, když mne pořád ubírají, ne?:D dneska už jsem se dokonce díval, kde to koupit…

davik76
davik76 #PS5
👎2
👍1

Hral jsem na ps3 a pro me je to prumerna hra s prumernou grafikou.Neni duvod porizovat ps4 verzi.Pockejme radeji na Uncharted 4 to bude konecne jizda.

Till
Till #Ponies
👍1
👎1

už se těším, až si to na ps4 zahraju. s Larou vylezu ze křoví a bude mít na hlavě vrabčí hnízdo :D

vewercak
vewercak #MARTYRS
👎1

nadbytek vykonu hovno hry =PS4

Broecz
Broecz #PS5, XSX,PC
👍1

Když už má konzole takový nadbytek výkonu, mohli vyjma realistického pohybu vlasů přidat ještě realistický pohyb prsou při běhu :-) To by teprve zvedlo realističnost ztvárnění postavy :-)

Sydney-47_
👍3

Jeesy.cz: Plně s tebou souhlasím. Hodně povedená hra, ale Lara coby masová vražedkyně a shitující americká teenagerka mi taky nesedí.Jedna z hlavních věcí, kterou jsem měla na "staré" Laře nejraději, je její aristokratická britská angličtina. To americké mňoukání už není ono.:)

MARTASLJ
👎1

Tie nové efekty je to naozaj pekné, ale ten model Lary ja naozaj otrasný a ten efekt vlasov tuším Treess efekt sa to volá - škoda že to na konzolách nejde vypnúť proste dačo hrozné, nie len že Lara tam zle vyzerá ale ešte k tomu tie vlasy....Inak je tma všetko OK ale to najdôležitejšie zbabrali - Lara na old genoch vyzerá krajšie [s6]

SindyDog
👍1

Jestli někdo máte možnost, zahrajte si Laru na PC ve 3D a to je teprv jízda...[s7]

Misha41_CZ
Misha41_CZ #Misha41_CZ
👍2

JeesyCZ: moje řeč... :D

JeesyCZ
👍10
👎1

Uprimne, tato hra je skvela, hrala jsem ji na x360, ale s Larou to ma spolecneho jen tu postavu a jmeno... Vadi mi to, ze je to prehnane akcni a na to, ze hlasili, ze je to jeji prvni dobrodruzstvi, tak sejme asi 100 vojaku celkem rychle...pokud si dobre pamatuji, tak to ani casove nedava smysl... Vydelavaj zase a pouze jen na jmene a stara dobra Lara plna hlavolamu a nadhernych lokaci se asi uz nikdy konat nebude. Na strileni tu mam jine hry...tomuj nazor na radoby remake TR...jinak hra me moc bavila a i kdyz jsem cekala vetsi survival, ne Uncharted s Larou, tak parada :)

Banan

Problém je v tom, že až TR klesne cena na 500 Kč, tak o tu hru už nebudeš mít zájem. Budeš koukat po novějším, lepším, ... Teď kdy si člověk nemá z čeho moc vybírat, tak je i za takovuhle hru, kterou již hrál, vděčný.

tomasmachr

Hned bych do te verze sel take .. je ze za ps3 verzi ve steel booku jsem dal cca 1500,-... a za to same davat 1400,-... to fakt neeeee.. az to bude za 500,- budu s nadsenim novou verzi parit... zatim necham na ps4 stale prasit :-D

El_Scorpio
El_Scorpio #PS3 4ever
👍1

Kira: TR2 je aj u mna nostalgicky TOP! Moja prva hra na PC :D Minule som ho dal znova a ten level design je jednoducho nieco neuveritelne uzasne... to sa dnes uz nevidi.

AlbertA-CZ
AlbertA-CZ #Jihlava

po precteni se mi nechce verit, ze jsem se na ps3 verzi vykaslal. ps4 verzi uz mam doma a dneska ji rozjedu. a jestli je ps4 verze hezci, tak uz jenom cekam na next gen verzi gta

Kira_Sakuya
👍1

Kachlo: máš pravdu… včera jsem si stihl přečíst jen úvod a zbytek jsem si chtěl nechat k ranní kávě…

musím říci, že mne to nahlodalo… já jsem naprostý fanoušek Lary… TR byla má první PSX hra… a od té doby miluji adventury… proto tak zbožňuji TR a Učko… cestování, hledaní pokladů… prostě to miluji… hrál jsem všechny díly… a některé pořád dokola… TR2 je v žebříčku stovek her, které jsem hrál opravdu strašně vysoko… Tr je můj druhý nej… přesněji… TR2, TR, TR3, TR1, TR4, TRA, TRL, TR5, TRU, TR+TGoL, a nejhorší TRTAoD... přesto jsem nebyl nadšený, že vydávají remake ani ne rok staré hry… je to zaměřené na lidi, kteří si hru ještě nekoupili a ne oddaným fanouškům, kteří to hráli v den vydání… proto mne to zklamalo… kdyby vyšlo alespoň ještě o rok později… neváhal bych… ještě teď si pamatuji, kde co leží a je to jako když hrajete SP vícekrát kvůli dohrání všech obtížností… ale na druhou stranu… klidně vám řeknu, kde leží jaké tajemství v TR2… ale touha si to dát znovu by byla větší… tu hru si určitě koupím… ale není kam spěchat… přeci jen jsem to už hrál… co se týče změn… tak bych to viděl tak půl na půl… je sice hezké, že vylepšili grafiku… velmi chválím nextgen prvky… zvuky DS4 dělají hru více emotivní… což kdysi tvrdili, že májí dělat vibrace… ale já je mám už roky vypnuté… protože to bylo spíše rušivé… DSko bylo těžší… a ideální k pádu ze stolu, když si na chvilku odskočíte a nezapuzujete hru… zvuky jsou ale dokonalé… hlasové ovládání ps4 je na nic… pokud srovnáte hlasové ovládání x1 a ps4 tak je ten rozdíl velký… myslím, že u většiny her to spíše bude na obtíž… ale co se mi nelíbí jsou bugy… na původním TR mi vadily drobné bugy… proto si ani předchozí díl nezasloužil 10/10 ale jen 9/10 právě za tyto technické věci… to, že to neodstranili ani zde mi opravdu přijde špatné… nyní hraji KH1HD a musím říci, že je to zatím nej remake, co jsem hrál… když vezmu narychlo udělaný port třeba Jaka… a kvalitně předělaný KH… to se nedá srovnat… KH navíc přináší final mix… který byl jen v jap. verzi a vždy jsem jim ho záviděl… a pak i jiné spinoff záležitosti… ovšem KH vyšel před mnoha lety a byl jsem k němu mnohem více motivován si to dát znovu… ale vidím v tom i velké plus… TR moc nevydělal… asi za to mohlo více faktorů… třeba i věkové omezení… nebo možná to, že to vyšlo v nejsilnější herním roce… ale každopádně pokud tohle nasype další penízky do kasičky na druhý díl… tak tomu opravdu fandím… také si to koupím… ale nemotivuje mne to zatím natolik, abych si to koupil ještě dnes…

Mirasov
👍9

link [s6]

eeeee
eeeee #můj názor

Pekna recenze, az na ty efektivni kosti. Dulezite je zduraznovat, jak vysoky framerate vylepsuje hratelnost a jak je pro hru dulezity. Aby to hraci pozadovali a vyvojari se nevratili k 20 az 30 fps, hlavne ze to dobre vypada. Hram ktere klesnou pod 30 bych snizoval hodnoceni, hram ktere neklesnou pod 40 bych ho naopak zvysoval. Odmeny vyvojaru jsou casto vazany na hodnoceni na metacritic, takze by to byla ucinna motivace pro to, aby framerate nezanedbavali.

Lord_of_Angmar
👍4

Musím súhlasiť s Kachlom,2x som hru dohral na PS3,ale po zapnutí úplne samovoľne prišlo hľadanie a zbieranie všetkého,hra je vynikajúca a nový grafický kabát je len veľké plus.Btw.,dosť rozdiel.link

Kira_Sakuya

Kachlo: přečtu... zítra v práci se na to vrhnu... zajímá mne jestli se to liší jen grafikou:)

Speedyredy
Speedyredy #SpeedyRedy
👍2

Dohrál jsem na PC i Xbox 360 a musím říct, že hra je to skutečně výborná. Myslím, že spoustu věcí lze ve hře pochopit jako abstraktní komponentu, tj. častý výskyt velkého množství nepřátel, schopnost vylepšovat součástky, učit se nové dovednosti atp. Jinak by to nebyla přeci hra, že :-) Grafika je nyní posunuta opět o kus dále, což je skvělé. Osobně se mi ale zdá až neuvěřitelné, jak pěkně graficky dokázali vývojáři hru vytvořit na konzole předešlé generace. Přeci jen mezi PC a Xbox 360 (či PS3) je rozdíl hlavně v texturách, které na old-gen konzolich vypadají stále velmi slušně. Vzhledem k lepšímu vizuálnímu zpracování nám nemajitelům PS4 a XO nezbývá nic jiného než jen závidět.

Pro fanoušky jen doplním, že v měsících únor, březen a duben by měl vycházet třídílný oficiální komiks, který bude přímo navazovat na děj této hry. První díl začíná tam, kde hra končí, druhý díl by měl být o přízracích posádky Endurance z ostrova Yamatai a třetí pak o lovení temných sil a minulosti Lary. Tak snad to bude hezky napsáno, pěkné odvyprávěno a hlavně brilantně ilustrováno :-)

stillalive
👎2
👍1

Dobře zrecenzovaný port. Palec hore!

Brácha už to hraje, jen jsem nakoukl a hned jsem měl chuť mu vyrvat Dualshock 4 z ruky a užít si to. Hra už je doma, tak už jen vydržet až se k tomu dostanu :)

PS. Ta grafika a model Lary Croft je prostě nádhera. Víc takových portů těch nejlepších her z minulé generace a vůbec se nezlobím.

Banan
👍1
👎1

mě tato hra natolik bavila, že si ji na PS4 zahraji znova

Kachlo
Kachlo #BOSS

Nepokazila, přečti si na začátku recenze, co zde hodnotím

Kira_Sakuya
👍1

ta grafika tu hru patrně pokazila, když jí Kachlo sebral bod

link

:D

senator

Na PS3 platina (škoda[s16]), tak kdo nehrál vřele doporučuju, je to pecka!!

milhaus
milhaus #PSN: mhsCZ

limited digipack uz je na ceste z anglie[s14]

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články