Konzolista.cz

Tomb Raider

recenzepátek 8. března 2013Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Tomb Raider
Když se řekne Tomb Raider, spoustě hráčům se vybaví spíše první čtyři díly, možná hlavně ten čtvrtý odehrávající se v Egyptě, v němž Laru Croft zasypala bortící se pyramida. Další díly až na jednu výjimku nebyly špatné, ale za legendy je dnes považuje málokdo. Jednalo se jen o standardní akční hry, které nezklamaly, ale ani výrazně nenadchly. Možná i proto se vývojáři z Crystal Dynamics rozhodli, že je čas, aby Laru Croft znovu oživili ve velkém restartu, a ukázali, kdo je pořád královnou videoherních hrdinek. Vzali si tedy delší čas, dostali od Square Enixu velký balík peněz, přičemž výsledek jejich snažení doputoval v týdnu na pulty obchodů. Asi se čekalo, že se bude jednat o povedenou akční hru, na to poukazovaly nejrůznější ukázky, ale výsledek asi vyrazil dech naprosto všem. Více níže v recenzi.
Testováno na konzoli Playstation 3

Zrodila se nová legenda
Historii Lary Croft znají asi všichni, i když v posledních dílech se trochu upravovala. Pokud ji neznáte, můžete na ni zapomenout, nemusíte si ji googlit, protože nový díl vše mění. Přepisuje totiž život nejslavnější videoherní hrdinky takovým způsobem, že z toho původního téměř nic nezbylo. A ve výsledku je to rozhodně dobře, protože nová Lara Croft nestaví na svém bujném poprsí, ale především na lidskosti, takže je daleko snazší se s ní ztotožnit. Ačkoliv je tu úplně nová Lara Croft, i ta má velkou chuť vyrážet za dobrodružstvími. Nyní ji čeká navíc vůbec její první. Protože ji zajímají dějiny Japonska, asi nepřekvapí, kam její cesta povede. Za dobrodružstvím vyrazí na lodi Endurance i se svými přáteli, kteří mají rovněž podobné choutky. Jak Lara, ani její přátelé ovšem netuší, že je čeká trochu nečekané dobrodružství na záhadném japonském ostrově, na kterém ke vší smůle ztroskotají. Aniž by něco více prozrazoval, jen dodám, že příběh je zde největším tahounem, protože neustále žene hráče dopředu skrze velké zvraty a celkové dění, takže na nudu zde rozhodně nedojde. Protože jde o úplně první dobrodružství Lary Croft, je skvělé vidět její vývoj. Na začátku jde o rozklepanou holčičku, která si vůbec nevěří a snadno se rozbrečí, ale jak postupujete hrou, stává se z ní ona slavná hrdinka, která je nám moc dobře známá. Ony události, které se ve hře stanou, musí mít zákonitě na mladou Laru velký dopad. První zabití člověka nebo zvířete, to jsou momenty, na které Lara bude pamatovat do konce života, a jsem si jist, že na právě tyto okamžiky budete dlouho vzpomínat i vy. Tímto se dostávám tak trochu k tomu, že nový Tomb Raider je daleko krvavější a dospělejší, ostatně ledacos naznačuje i nálepka 18+. Docela se až divím, že toto vývojářům prošlo, protože dnes se jde spíše opačnou cestou, aby hra byla přístupná naprosto všem. Krvavější podání v mnohdy až hororové a daleko surovější atmosféře hře ovšem velmi prospívá. Nejde ale jen o krvavější atmosféru a některé nezapomenutelné okamžiky, protože právě díky tomuto dobrodružství začne mít Lara zálibu objevovat zapomenutá místa i prohledávat zatuchlé hrobky, ačkoliv na začátku je moc nemusí. Její slova o tom, že nesnáší hrobky, jistě vykouzlí úsměv na tváři nejednomu fanouškovi. Jde ale jen o jednu z mnoha situací, která odkazuje na předchozí díly a onu slavnou videoherní hrdinku z minulosti. Odkazů na předchozí díly je celá řada. Nyní už ale k samotné hře. Ze všech těch videí se zdálo, že nový Tomb Raider bude jen kopií série Uncharted, ale je rozhodně příjemné zjištění, že tomu tak rozhodně není. Lara si jde svoji vlastní cestičkou, což ostatně poukazuje i fakt, že tu není přítomen žádný krycí systém. Když už se Lara nachází u nepřítele, automaticky se schová za překážku, ale nemůže zpoza ní pálit, jako třeba ve zmíněném Uncharted nebo Gears of War. On nový Tomb Raider je sice o střílení, některé části jsou hodně akční, ale vývojáři v mnoha pasážích nutí hráče spíše k tomu, aby použil tichou cestu. K tomu má Lara nejen v dnešní době populární luk, který na dálku potichu zneškodní protivníka, ale i několik stealth prvků. Co se týče nepřátel, jejich inteligence je na celkem obstojné úrovni. Kryjí se, občas dokážou překvapit i obklíčením, když si nedáte pozor, takže rozhodně představují důstojného soupeře, před kterým je třeba si dát pozor. Protože nepřátelé mají slušnou umělou inteligenci, je každá přestřelka výzvou a zábavou v jednom. Když se dostanete do přestřelek, můžete využívat omezenější arzenál zbraní, od jedné pistole, až po brokovnici, samopal s granátometem či zmíněný luk se zápalnými šípy. Zbraní moc není, ale to trochu napravují upgrady, k nimž se ještě dostanu. Celá akční složka míchající čistě akční pasáže a stealth prvky funguje velmi dobře, těžko v ní hledat nějaký výrazný nedostatek. Tomu jistě dopomáhá i intuitivní ovládání, takže Lara vždy udělá přesně to, co vám uvidí na očích. Žádná frustrace kvůli nepovedenému ovládání nehrozí. Oni vývojáři se hodně poučili ze svých chyb v minulosti, takže byla kompletně překopána i kamera, která se nyní chová inteligentně, a vlastně si ani nevzpomenu na moment, kdy by mi vadila. Vždy se chovala tak, jak jsem potřeboval. Kéž bych toto vždy mohl říci u každé hry. Kamera se hodně podepisuje na tom, že hlavně čistě skákací pasáže se daleko lépe zvládají a nepředstavují takový problém, jako v minulosti. Při nich je tak nyní i čas obdivovat nádherný design ostrova s mnohdy až hororovými místy. Pokud ostrov ve Far Cry 3 byl místem, kam by chtěl na dovolenou naprosto každý, sem by se nikdo nechtěl vypravit ani ve zlém snu. Ony skákací pasáže zde nepředstavují tak velkou část jako v minulosti, ale jsou tu, abyste si občas vydechli od akce. Aby Lara mohla překonávat propasti a dostávat se do vyšších míst, má zde nejenom zmíněné horolezecké kladivo, s kterým dokáže šplhat po stěnách. Může použít i luk s vystřelovacím lanem, které je důležité i při řešení hádanek. Těch ovšem přímo v hlavní části moc není. Na začátku jsem zmínil, že se Lara Croft postupem času vyvíjí. Ne jenom tím, že se z ní stává hrdinka, ale učí se i nové schopnosti skrze sice jednoduchý, ale dobře fungující systém upgradů. Ten je rozdělen na tři části, přičemž první řeší čistě průzkumné a lovecké dovednosti. Druhá kategorie se poté zaměřuje na vybavení a zbraně, které tahá Lara Croft neustále u sebe, no a třetí je poté na boj pěkně z očí do očí. Hlavně třetí kategorie dokumentuje vývoj Lary asi nejlépe, protože na začátku spíše likviduje nepřátele na dálku, později se ale naučí smrtící komba na blízko. Zmíním třeba jedno, při němž stačí nepřítele sejmout na zem, poté stisknout ve správnou chvíli trojúhelník, čímž Lara vytáhne svůj horolezecký hák a nepřítele s ním umlátí. Postupně si ale odemkne i možnost nepříteli ustřelit hlavu brokovnicí, a takto bych mohl pokračovat. Pravda, k mladé holce zase tak moc tento způsob zabíjení nepatří, ale jsme ve hře, a ta má hlavně bavit, takže některé tyto nelogické prvky jdou snadno přehlédnout. Když zabijete nepřítele nebo prozkoumáváte ostrov, dostáváte i speciální body, které můžete využít pro vylepšení zbraní v základních táborech. Dostanete tak třeba silnější střelbu z luku nebo větší zásobník pro brokovnici. Vylepšování zbraní je řešeno přes povedený systém, takže jak stoupá obtížnost, zvyšuje se i síla vašeho arzenálu. Vývojáři nám před vydáním slibovali otevřený ostrov, který bude možné prozkoumávat. Tato slova byla splněna, ačkoliv je tedy nutné říci, že hlavní příběh je naprosto lineární a neustále žene hráče jednou cestou až do finále. Až je celkem škoda, že na vedlejší aktivity při tom všem není čas. K nim se ale můžete vrátit později, tedy po kompletním dohrání, takže to zase tolik nevadí. Mezi vedlejší aktivity patří třeba hledání dokumentů, pokladů, hledání duchů a dalších věcí, asi nejlepší mezi vedlejší úkoly je prohledávání hrobek. Těch ale zase tolik není, což je rozhodně škoda. Sice jsou kratší, ale rozhodně je jejich prozkoumávání zábavné, navíc vracejí onu atmosféru původních dílů, v nichž Lara řešila nejednu hádanku. Hrobky totiž jsou především o řešení rébusů, kterých v hlavní části moc není, takže to vývojáři jimi vynahrazují, a celkem úspěšně. Jsem si ale celkem jist, že se počítá s dodatečným obsahem, který určitě přinese i další hrobky, možná i v daleko propracovanější podobě. Každopádně vedlejší obsah už nyní se stará o prodloužení herní doby o několik hodin. Ne že by příběhová část byla krátká. Fiasko třeba s dílem Legend se nekoná. Hlavní část vám nyní vydrží na nějakých dvanáct až patnáct hodin, záleží na tom, jakou obtížnost zvolíte. Klasický, ale zábavný multiplayer
Část pro jednoho je fajn, ale co v dnešní době prodlužuje čas, který hráč stráví s hrou? Jde pochopitelně o multiplayer, který se Square Enix rozhodl zakomponovat i do nového Tomb Raidera, vůbec poprvé v celé sérii. Protože Crystal Dynamics měl plné ruce práce s částí pro jednoho, byly multiplayerové hrátky svěřeny vývojářům z EIDOS Montreal, stojící třeba za posledním Deus Exem. Je třeba říci, že hra více hráčů je u Tomb Raidera jen menším bonusem, ale rozhodně funkčním, navíc s každou další odehranou hodinou stoupá i zábava. Multiplayerová část nabízí skoro vše, co byste od ní čekali. Základem je jednoduchý levelovací systém, do kterého se počítají všechny vaše úkony, ať už zabíjení protivníků, plnění úkolů nebo jen otevírání truhel. Za levelování se vám poté odemykají nejen další postavy, za které si můžete zahrát (za 60 level je přímo Lara Croft), ale také nejrůznější skilly, abyste se stali na bojišti lepšími bojovníky. Multiplayerová část nijak nepřekvapí v nabízených režimech. Jako první je tu klasický Free For All, v němž bojují všichni proti všem, vyhrává ten, kdo v časovém limitu dokáže první nahrát požadovaný počet zabití. Když se to nikomu nepodaří, vyhrává pochopitelně ten s nejvyšším počtem zabitých protivníků. Týmovou variantou je tu Team Deathmatch. Ta probíhá stejně jako Free For All, jen zajímavostí nejen tohoto týmového režimu je, že vše probíhá ve třech kolech. Jedno vyhrané kolo nic neznamená, když další dvě prohrajete, čímž je hraní napínavější a nutí ze sebe dostávat neustále to nejlepší. Tyto dva režimy jsou klasické vyvražďovačky, sloužící především pro pochopení systému, jakým multiplayer funguje. Daleko zajímavější je režim Rescue, v němž jeden tým musí nashromáždit na svůj respawn požadovaný počet lékárniček, zatímco druhý tým přeživší v tomto snažení musí zastavit. Rescue je rozhodně zábavný režim, hodně takticky svázaný, protože jednotlivec tu moc šancí na přežití nemá. Zajímavostí režimu je, že když padne přeživší, neznamená to jeho automatickou smrt. Pokud za něj hrajete, ještě chvíli ležíte na zemi, přičemž můžete pálit na nepřítele. V tomto momentu vás také může spoluhráč oživit. Na druhou stranu, pokud se k vám v tomto umírajícím režimu dostane nepřítel, moc pěkně neskončíte. Většinou s uraženou hlavou, což ostatně jen ukazuje, že vývojáři zde na rating rozhodně nehleděli. Posledním režimem tu je Cry For Help. Opět se jedná o souboje týmů, kdy jeden musí zabrat rádiová stanoviště, druhý v tomto pochopitelně musí zabránit zabíjením a nashromážděním killů. Stejně jako v předchozím případě platí, že jednotlivec tu nemá moc šanci uspět, takže chce s týmem spolupracovat, hlavně když hrajete za přeživší. Velkou pochvalu si vývojáři u multiplayeru zaslouží za design jednotlivých map, i když na druhou stranu by jich mohlo být o něco více - v základu jich je jen pět. Mapy nejsou přebrány ze singleplayeru, ale úplně originální, navíc pro multiplayer snadno zapamatovatelné, což je jednoznačně plus. Aby vývojáři v multiplayeru odlišili hratelnost od konkurenčních akcí, připravili právě v mapách několik pastí, které může hráč během hraní aktivovat. Můžete tak v uličce nastražit smrtící bodce, ale také na někoho výbuchem shodit kamení. Také můžete kdekoliv klást menší pasti, ať už miny nebo past s lanem, které pověsí nebohého nepřítele hlavou dolů, takže máte snazší ho udolat. Tyto drobnosti zábavnou hratelnost ještě více nakopávají. Ačkoliv mnozí multiplayerovou část nazývají jako zbytečným dodatkem, rozhodně to tak nevidím. Už jen z toho důvodu, že je zábavná a dají se v ní nahrát další hodiny. Proč ji tak nevyzkoušet. Audiovizuální hody
Že ty nejlepší hry a také nejhezčí vznikají až na samotném konci životního cyklu konzolí, dokazuje Tomb Raider asi nejlépe. Nejen, že má skvělou hratelnost, ale také vizuální stránka je ohromující. Prostředí, modely postav či zvířat jsou skvělé, do toho se akční pasáže hemží spoustou skvělých efektů, ze kterých až padají čelisti. Jen těžko byste v současnosti hledali hezčí akční adventuru, a dost možná i hru. Přes tuto nádheru se navíc Tomb Raider hýbe velmi dobře, pravda, občas framerate na chvilku klesne, ale nikdy ne v akčních momentech, aby to vadilo. Skvělou vizuální prezentaci doplňuje neméně dobrý soundtrack starající se o dobrodružnou atmosféru s naprosto parádní hlavní melodií, která vám bude v uších znít ještě hodně dlouho. Rovněž ozvučení je na dobré úrovni a jistě jde pochválit i profesionální dabing. Když už se myslelo, že největší sláva Lary Croft je dávno pryč, přišel Crystal Dynamics s dokonalým restartem, z něhož vzešla nová legenda. Tomb Raider je po všech stránkách naprosto precizně zvládnutou hrou, která kloubí to nejlepší z moderních akcí, navíc vše okořeňuje o možný průzkum ostrova a hledání pokladů, na čemž celá série vznikla. Vypiplaná hratelnost je navíc zabalena do skvělého vizuálního hávu, z něhož po celou dobu hraní nespustíte oči. Lara Croft je zpět v plné síle. Překonat toto dílo bude pro Crystal Dynamics v následujících letech hodně těžké. Objednáním hry Tomb Raider u obchodu GameLeader získáte několik pěkných dárků, jako třeba komiks, plakát nebo kompas s logem hry - link .
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (124)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Manasek2218
👍1

Dohráno peccka!!

Manasek2218

Začinam

godycz
godycz #katana-san
👍1
👎1

cekal jsem od toho pruser a dostal jsem pecku. Jsem nadsen.

ID3525
👍1

TR dohráno a jsem na rozpacích. Znovu hrát nebudu. MP je takovéj nijákej. Jsem zklamán.

Kukitor
Kukitor #Grind Core
👍1

Tak právě dohráno, ještě běží závěrečné titulky a musím napsat že to byla vážně paráda!

Sydney-47_
👎3
👍1

Po místy až nepříjemně vlezdoprdelistické ( omlouvám se za ten výraz, ale výstižnější mě nenapadá )recenzi na hodně přeceněnou hru The Last of Us koukám, že jsem narazila na další ( zřejmě dobře zaplacenou ) recenzi v podobě výše zmíněné hry TR.Hned na úvod uvedu, že se jedná o velmi nadprůměrnou hru se skvělou hratelností i grafikou, tedy pokud se týká singlplayeru.Multiplayer je ...no,totálně na houby.Ani o ten mi ale nejde, byť je ve výše uvedené recenzi hodně chválen, ale ať si to každý zkusí sám, aby se osobně přesvědčil, jaká hovadina to je.Já si tuhle hru zahrála jednou, a uvědomila jsem si, že pro mě tímto pádem série TR skončila. Je řada opravdu skvělých her, se kterými mám problém, pokud se týká hlavní postavy. Proto nikdy nemůžu hrát Silent Hill, nebo God of War, kde se prostě nemůžu ztotožnit s postavou.Nová Lara je pro mne bohužel neakceptovatelná. Zničit legendu tímhle způsobem se mi zdá opravdu drsné.Udělat z britské aristokratky amerického teenagera s mp3,neustále opakujícího výrazy : " shit" a " fuck", střílejícího ležícího nepřítele zblízka do obličeje se slovy " go to hell", no nevím.Další díl TR už rozhodně pro mě nebude. Škoda.

vlasta mastil

[s7][s7][s7]

kocurstvo
kocurstvo #kocurstvo
👎1

Pro mě jednoznačná Goty

jovidash

Po druhém dohrání měním svoje hodnocení na ze 7/10 na 10/10.

Když se mi nový Tomb Raider dostal do rukou tak jsem byl v šoku z akčního zaměření hry s menším důrazem na průzkum,hrál jsem přes týden po práci unavený a celkově jsem byl poněkud zklamán.

Chápejte první Tomb Raider byla moje první hra vůbec na vlastním,za těžce vydělané peníze koupeném systému(PSX),prostě láska:-)

Uvědomil jsem si fakt,že je to restart a tak je třeba k nové Laře přistupovat.

Na druhé zahrání, začala na povrch vyplouvat skutečnost,že ta hra je prostě kulervoucně chytlavá, veškeré herní mechaniky šlapou jak hodinky,přestřelky mě začaly bavit hlavně díky tomu, že nepřátelé mě nenechají ani chvilku na jednom místě,ovládání, upgrady zbraní a schopností,příběh,parádní výprava,skvělé ozvučení a dabing-prostě sem se zase zamiloval:-)

Takže abych to zkrátil - Beru novou Laru taková jaká je a je supr,ale pro přístě prosím víc kobek s těžkými puzzly zakomponovaných do hlavního příběhu a třeba i míň brutality by neuškodilo.. Mějte se fajn:-)

oldman
👍1

Tak mám dohraný singl a musím hře dát i přes drobné,zanedbatelné mušky 10/10.A max.hodnocení dávám i přesto,že se jedná spíše o Uncharted než o TR.Ale nevadí.Je to super a nerozhodnutým doporučuju!!![s6][s6][s6]

stillalive

argokib: Přesna tato hra s těžkými hádankami k tomu by bylo dokonalé. To by jsme si přáli všichni :) Já mam trochu takovou blbou vlastnost, že než něco odsoudím, tak nejdřív se snažím porozumě tomu, proč to je tak jak to je. Ještě se podívám, jestli si opravdu přeji to co mi tady chybí. Proto jsem hned oprášil staré díly a začal jsem hrát, k mému překvapení jsem se přemáhal, bohužel. A tak jsem si hned položil otázku, opravdu by mě to v novém TR bavilo? Nyní vidím, že co jsem miloval, tak teď hraji opravdu už čistě jen z nostalgie. Třeba by to v kombinaci s novou podobou TR fungovalo lépe? Třeba bych se u těch rébusů zas bavil podobně jako dřív? To jsou otázky, které padli již na začátku vývoje této hry. Crystal Dynamics pokládali fanouškům otázky, zkoumali co je třeba zachovat, co by třeba naopak mohlo ze hry vypadnout. Zkoumali takové základní věci jako obtížnost a jak s ní v nové hře naložit. Učinili mnoho zásadních rozhodnutí a tady máme výsledek. Třeba další díl opravdu bude takový jako tento a přidají se ty rébusy. Určitě dostali stížnosti na absenci těžších rébusů. Pokud těch stížností bude dost, CD se určitě podle toho nějak zařídí. Zase si myslím, že jenom tak zachovat tuto hru a jen přidat hádanky není tak jednoduché jak se to řekne. Bude se muset vyvažovat hratelnost a mohlo by to i uškodit. Né vždy to dobré může být ku prospěchu. Tak že, ta možnost o které sníš tu určitě je reálná, je tu sice pořád mnoho "ale", ale uvidíme. Pro další generaci bude další TR určitě ve vývoji za ne moc dlouho. Do roka očekávám oznámení. A rovnou náhul prvních videí :)

argokib
argokib #PS space

Stillalive: Ty jsi vlastně štastný člověk kamaráde[s6].Docela ti závidim tvoje nadšení.Prostě hra se změnila od základu a tys to s pokorou přijal a ještě v tom vidíš jedině plus..No já bych taky rád koukal na svět TR tvýma očima..ale můj rozum který to vnímá podobně jako ty přebije moje srdce,který touží zažívat stejný pocity jako kdysi.Víš tím jak je ted TR nastavený je sice absolutně dokonalý a na vrcholu nejen svého žánru ale celkově v celém portfoliu herního průmyslu....ale pouze vyniká a ční nad ostatními hrami pouze tím co obsahují i ostatní gamesy ovšem ty daleko ne v tak dokonalém provedení..Zvláštní je další věc..Třeba takový Uncharted když se nad tím zamyslim tak je to taková šílená líbivá jízda plná akčních momentů podaná v hollywoodským kabátu s teatrálním až komixovým hrdinou ale zjevně je na něm vidět inspirace Tombraiderem..Uncharted obsahuje několik logických hádanek ala TR..akorát cesta k nim je přímočará ve stylu přestřelek.Hráči tu hru milují i přes to že zdaleka není tak vázaná na hrdinu jako TR na Laru Croft..zdaleka nedosahuje tak výtečný atmosféry jako nový TR..a obsahuje i hádanky a hráči UNCH milují..Ted si představ další Tombraider s výbornou atmosférou a téměř dokonalé až živé Lary(tak jako v tomto díle)a ještě navíc ošperkovanou o pravé Tombraiderovské puzzle..Toby byl naprostý vrchol herního zážitku..UNCH obsahoval pár zajímavých rébusů a jako nápomoc měl Drake deníček.Výborný nápad pro méně bystré hráče..A já to vidím tak že nový Tomb bude při hádankách obsahovat tlačítko instinkt a když si nebudeš vědět rady prostě ho použiješ..tak jako ted..taky geniální nápad.Takže pokud bych měl věšteckou kouli..tak bych řekl, že Crystal nás tímto dílem chtěl navnadit,,ukázal nám surovější a dospělejší hru s výborným příběhem a skvělou hratelností a představil nám instinkt Lary..který v příštím dobrodružství naplno využije.Samozřejmě to použije pouze ten,kdo bude v úzkých....myslím že tohle je naprosto geniální nápad a v tom případě nevidím důvod proč by se Lara nemohla směle a s pompézou sobě vlastní pustit vstříc velkým dobrodružstvím[s12].Co ty na to.Podle mě je to reálný.

stillalive

argokib: Tak co si budeme povídat. Hra dostala název Tomb Raider právě proto, že Lara Croft byla skutečně prezentovaná jako vykradačka hrobek a to bylo celou náplní těch her. Ty hry se odehrávali v pokročilé fázi jejího života, kdy už opravdu cestuje a honí se za záhadami starých hrobek mrtvých civilizací. Tento příběh se odehrává v jejím mládí, ještě před tím, než se vůbec pokusila nějakou hrobku navštívit. Samotný příběh jasně dává najevo, že hrobky budou to, o co tu půjde v poslední řadě. Např. natočím filmovou trilogii "Detektiv Robert 1,2,3" o detektivovi jménem Robert a celá ta trilogie bude o jeho největších případech různých vražd. Diváci si to zamilují, stane se z toho třeba i kultovní trilogie. Ale rozhodnu se natočit čtvrtý díl a podívat se v novém filmu na Roberta když byl ještě kluk, chodil ještě do školy a ukázal divákům příběh, který ukáže, co ho k práci detektiva dovedlo a co všechno ho učinilo tím čím je později jako detektiv. Hlavní postava ve filmu je stejná, ale tentokrát se žádné vraždy neřeší. Film už je spíš životopisný příběh, který sleduje zásadní události, které tohoto člověka dovedli k jeho práci a hlavně jeho psychologický vývoj. Je to už něco jiného, ale ve všech směrech to je takřka perfektně zvládnutý film. Ten nový film si zaslouží být přímo spojen i s původní trilogií ač už se tam neřeší vraždy. Co tím chci říct? Ať už bylo náplní hry dřív cokoliv, celá náplň hry se odvíjela od charakteru hlavní postavy. Tedy Lary Croft. Její vášní je objevování tajemství v zapomenutých hrobkách a proto ve hře děláme to co děláme. Hraješ tam za Laru Croft a Lara Croft je "Tomb Raider" tedy vykradačka hrobek. Nová hra je Tomb Raider, protože se celá hra točí jen kolem hlavní postavy Lara Croft, točí se kolem budoucí vykradačky hrobek. Tahle hra si název Tomb Raider podle mě zaslouží. Zaslouží si to proto, že skutečně vypráví příběh vykradačky hrobek. Ač ve hře toto nedělá, dělat to ani nemusí, protože příběh sleduje její první krůčky k této vášni. Její první drsnou zkušenost. Takhle to chápu já. Crystal Dynamics ukázali, že tahle hra může být i něčím jiným, než jen řešením komplexních rébusů. Ukázali, jak je tato videoherní postava variabilním charakterem. Že se na ní dá klidně postavit hra na jiných základech a přes to to pořád bude Tomb Raider "Lara Croft". Vzpomeň si co bylo napsáno na krabičce, když vyšel druhý díl. Tomb Raider II starring Lara Croft. To byl celý název hry. Jasně poukazuje na to, že hru začala prodávat hlavní hrdinka. Nechci tady spoilerovat, ale i v novém Tomb Raider je na to jedna narážka v zásadní scéně ve hře. Ta narážka zní doslova "všechno se točí kolem Lary" víš o čem mluvím že? Crystal Dynamics udělali něco geniálního. Vydali jinou hru, která přes to všechno je Tomb Raider a nic jiného. Použili i chytré narážky ve hře, které jasně dávají najevo, o čem toto celé je. Jsou tam i narážky na to, proč se hra jmenuje tak jak se jmenuje. V podstatě si to sami ospravedlnili a jejich ospravedlnění je neprůstřelné. Na ten název ta hra má plné právo ať už se mi to může jako fanouškovi líbit, nebo ne. Další díl bych si přál rozvést opět její příběh. Dozvědět se něco ze soukromí, něco ze života. Mohli by zas dít hře jiný rozměr. Narovinu. Touto hrou nastavili laťku extrémn vysoko a nikdy už jí nepřekonají. Můžou ale dál dělat stejnou kvalitu a v to doufám. Myslí, že hrobky se jednou vrátí, ale rozhodně už nebou výzvou. Budou určitě zábavné, ale myslím že obtížné zdaleka nebudou. Myslím, že by jsme měli zapomenout a začít žít s tím co je. Jsem rád že oba jsme takový milovníci starého Tomb Raidera :) Aspoň si mám s kým o tom pokecat :) Já bych nikdy dřív nevěř, že někdy budu hrát v této sérii hru, která se nebude odehrávat ve hrobkách a že by mě to bavilo. A ejhle, já se u toho bavím tak moc, že bych si rovnou střihl pokračování klidně ve stejném duchu. Došla mi ještě jedna věc. Lara vždycky řešila záhady a tajemství. A to mě hrozně tenkrát na hře přitahovalo. Tato hra je stejná. Celý ostrov je jedna velká záhada, jedno velké tajemství, které s Larou postupně odhaluji. Podobně, jako jsem odhaloval tajemství ve hrobkách. Na první pohled tato hra se může zdát být úplně jiná, ale čím víc o hře vím, tím víc vidím, že tato hra má toho se starou hro společného mnoho. Udrželi se základní myšlenky, jen se změnilo prostředí a herní principy. Pro fanouška je to důležité, i pro mně, ale musím být tolerantní. Vidím jak to mají dnes staré herní série s návraty těžké v té záplavě moderní masivní produkce. Crystal Dynamics mi ukázali, že jako fanoušek se mohu zamilovat i do jiných pravidel. No a povedlo se jim to. Jako fanoušek bych je měl správně proklínat, ale ta hra mě natolik pohltila a hlavně samotná postava, že jim nelze naopak nepoděkovat za tento obrat v sérii.

argokib
argokib #PS space
👍1

stillalive : Ano samozřejmě ,jak už jsem psal,souhlasím... a v těch aspektech které jsme ty i já vyjmenovali TR absolutně zabodoval..všechno ve hře je velice uvěřitelný,Lara má výborné instinkty,každý pohyb Lary je propracovaný do dokonalosti... a nejen pohyb ale i audiovizuální stránka hrdinky přispívá k dokonalé atmosféře..Přestřelky s bandami jsou ( neřekl bych přímo výzva) ale zábavné..protivníci reagují inteligentně..celkově ta hra zapadá koncepčně do žánru akční adventury a je na vrcholu..konkurence se dívá ted zpovzdálí..V tomhle směru nasadil nový TR opravdu latku hodně vysoko.Ani ta pro někoho těžko stravitelná brutalita mi vůbec nevadí..naopak,do této hry se hodí,,jde o život a přežití.Pro mě i po vizuální stránce je TR na samém vrcholu protože beru v potaz neuvěřitelně zpracovanou fyziku s atmosféru a propracovaností ostrova....Jenže, a jsme zase u té podstaty Tombraidera..Tohle všechno je super..a i když je to dokonalé tak tyhle herní principy má dnes spousta her..Ale u žádné nenajdeš to co vždycky zdobilo značku TR..Žádná jiná hra nikdy nenabídla takový požitek z hledání cest a řešení hádanek v takové míře jako TR..

To co jsi navrhoval s dvěma obtížnostmi je asi dobrej nápad,mě se to samozřejmě zamlouvá..ale v podstatě je to neproveditelný kvůli náročnosti a nákladnosti.Tenhle projekt je tedy nejspíš pasé..Ale dovedu si představit třeba kdyby Crystal dělal souběžně na dvou odlišných hrách podobného ražení..jedna by pokračovala v trendu který ted nastolili u TR ovšem s jinou hrdinkou a ta druhá by byl Tombraider se všemi aspekty které zdobí tenhle Tr ale s klasickým příběhem TR a klasickými víceméně obtížnými hádankami..Jenže vím že to je scifi

A proto si pořád myslím že nejlepší pokračování by byl podobný kompromis který zažíváme ted s tak dokonalou atmosférou a hratelností jako má tahle nová Lara ale navíc by obsahovala hádanky včleněné do příběhu...ono se to samo logicky nabízí..nevěřím že další TR bude o tom že Lara půjde po nějakém artefaktu a celé se to bude odehrávat tak že bude obsahovat pouze souboje, a ona se víceméně probije až k cíly.Bude muset řešit hádanky..už jen proto že starověké civilizace nikde nic nenechaly ležet jen tak[s6].Ted jde jen o to jakkou budou mít obtížnost a tím pádem výzvu..A ani si nemyslím že pokud by hádanky byly obtížnější..znamenalo by to nutně zánik..V dnešní době netu existuje spousta možností jak zjistit co dělat..a navíc tahle Lara má tlačítko pro instinkt..takže by se vlastně dal použít i pro obtížnější úkoly..prostě kdo si nebude vědět rady,tak se zeptá Lary..a např.ti hráči kteří toto ulehčení ve hře nepoužijou budou nějak odměnovány..takže všechno jde,když se chce a je vůle vyhovět všem..a proto doufám že další díl bude ještě lepší nebot bude obsahovat to po čem mi zkušení Tombraidisti prahnem[s6]

stillalive
👍1

argokib: Těžší hádanky by byli super, o tom žádná. Otázkou je, jak by to zafungovalo v praxi. Jistě že starší hráči jako my, by jsme byli rádi, ale jak by byli rádi mladší hráči zvyklý na dnešní produkci. Aby se hra stala výzvou z hlediska řešení složitých hádanek, tak by museli být začleněny do hlavního příběhu jako překážka za postupem v příběhu, to by mohlo mít dnes fatální dopad. Kompromisem by bylo udělat tak těžké hádanky třeba formou nepovinných hrobek, ale tím by se prakticky nic nevyřešilo. Hlavní hra by z hlediska hádanek pořád byla jednoduchá. V obou případech neuspokojíš obě skupiny zároveň, pokaždé uspokojíš jen jednu skupinu hráčů. To by ta hra musela vyjít dvakrát ve dvou verzích, nebo by musela být speciálně navržena tak, tedy já bych to tak udělal, že by tam byl obtížnostní mód třeba "causal" a ten by v celé hře obsahoval jednoduché hádanky, potom by hra obsahovala obtížnost "Tomb Raider" a tam by v celé hře byli úplně jiné a těžké hádanky v hlavní hře, včetně těžšího překonávání terénu. Byli by to tak vlastně dvě hry v jednom a spokojeni by byli všichni. Ano, myslím že toto je z mého pohledu skvělý kompromis, ale pro vývojáře minimálně další rok práce a samozřejmě pro Square-Enix víc peněz na výdajích. Ta možnost tu je, ale i kdyby to sami vývojáři chtěli, jejich sponzoři by byli rozhodně proti. Hra sice není výzvou z hlediska hádanek, to víme že, ale je rozhodně výzvou v soubojích s nepřáteli. Celý ostrov i jeho charakter je navržen tak, aby na všechny postavy ve hře působil jako jakýsi druh vězení ve kterém musí chtě nechtě přežít. Všichni se chtějí z ostrova dostat a dochází na ostrově o veliký boj o přežití. Lara se do této role dostala a musí čelit všem těmto přeživším, kteří jí vidí jako vetřelce, narušitele. Ten boj s přeživšími je pokaždé výzvou. Celý bojový systém je takřka dokonalý a ty partičky, které útočí jsou v dokonalých strategických sestavách. Tomb Raider je tentokrát výzvou v té základní myšlence, kterou je zde "přežití". Ta hra výzvou je, ale v jiných aspektech a rozhodně doporučuji na Hard. Z mého pohledu tam neměli ani cpát žádné nižší obtížnosti, ale to samozřejmě museli, aniž by chtěli. Souhlasíš s tímto pohledem? Já to tak tedy vidím. Ovšem, shodneme se na tom, že tentokrát ty hádanky hrají druhé housle, ale na druhou stranu nám to hra vynahrazuje v jiných odvětvích.

Myslím si, že ty staré hardcore hádanky se už nikdy neobjeví v této sérii jako hlavní prvek hry. Tenkrát to fungovalo a dokázalo to tu hru prodat po milionech. Dnes hry ale prodávají už jiné herní principy. Dnes je to neprodejné. Bylo i velkým riskem přenést hru tak brutální jaká je, ale bez tohoto nekompromisního prvku by ta myšlenka "přežití" měla minimální uvěřitelnost. Jsou to mnohdy až hororové scény. Je to kruté, krvavé a to k tomu pasuje úplně přesně. Lidé o hladu a nuceni přežít by si ve skutečnosti nebrali servítky a každý by klidně pro přežití komukoliv rozmlátil hlavu kusem šutru. Toto bylo velmi riskantní a zafungovalo to. I velmi obtížné souboje s přeživšími byli riskantní. Není problém umřít třeba 10x 20x po sobě i přes veškerou snahu. Ale všechno to funguje.

argokib
argokib #PS space
👍1

stillalive: je vidět že Laru milujem,jinak bysme se na tohle téma už dávno vykašlali..všimni si že já o novým TR pěju všude samou chválu,dal sem ji také 10/10.Ta hra si to zaslouží..má skoro všechno co má mít,,výborný příběh,,krásnou grafiku,,dechberocí momenty,,výborný soubojový systém,,kulervocí atmosféru..prostě vynikající gamesa...ale pro mě jako zarytýho fanouška tam přeci jen chybí jeden rozměr..a to podle ten nejzásadnější,ten který z Lary udělal legendu..Jasně,když TR vyšel poprvý tak to bylo něco nového,něco co tu ještě nebylo a ihned si získal srdce hráčů..lidi TR milovali spoustu dalších let a to i přesto že na trhu bylo už hodně dobrých her..A já si myslim že to bylo právě kvůli tomu rozměru,který dělá TR Tombraiderem.Jsou to právě ty hádanky,puzzle,,řešení úkolů.Čím těžší byli hádanky,tím větší to byly výzvy a tím víc nás to bavilo i když to bylo někdy naprosto frustrující.Já vím...někdy hádanky byly lehčí..jindy zase těžší..nebylo to vždy jen o to najít páku..bylo tam spousta logických mytologických hádanek a i když byla kolikrát těžší cesta k té hádance tak i ta cesta byla vlastně sama o sobě hádankou...On TR byl vždy vlastně jedním velkým puzzle skládajících se z mnoha jiných menších a zároven do sebe zapadajících....Neříkej mi že si rád nevzpomeneš na ty chvíle když si vešel do nějakého např.chrámu a před sebou už si viděl tu spletitost cest..na tu výzvu si se těšil..protože na konci vždycky čekala nějaká odměna v podobě tajemného artefaktu[s9]..tohle udělalo z TR legendu..to hledání,ty výzvy..protože lidé se scházeli,,diskutovali a řešili všechny ty hádanky společně..byla to obrovská komunita a všichni byly nadšený.O čem tak můžou diskutovat nad dnešní Larou..dá se to říct 3 větami..proto se nová Lara legendou stát nemůže..Chybí výzvy..TR je parádní,,nádherně se hraje.. ale je to lehký,můžeš se štourat v nose a nečeká tě žádná odměna v podobě uspokojení nad vyřešenou prastarou hádankou...Crystal v tomto TR dali jasně najevo že puzzle jsou pouze okrajová činnost která není začleněna do příběhu..můžeš si najít svatyni ale nemusíš,,přesto je tam včlenily..ale vůbec nechápu důvod..proč?.Je to jen odbočka,,ano je k vidění dechberocí fyzika...ale hádanky?..pro 6 leté děti..žádná výzva,,nic co by tě vyzívalo zapojit mozek..a na konci prakticky žádná odměna,,takže proč?

Nemám to vývojářům za zlé..chápu že je dnes jiná doba..nemohli udělat Laru pouze pro nejvěrnější fanoušky,potřebovali ji dostat do podvědomí všech dnešních hráčů..udělali kompromis a vsadily na příběh,emoce a výbornou hratelnost..Ale já bych chtěl víc..Předpokládám že příště už Lara pocestuje za nějakou záhadou,potažmo za nějakým slavným artefaktem..alespon v to doufám nebot pokud ne pak už by se to nemuselo jmenovat TR a ani Lara Croft by ve hře nemusela figurovat .. a jsem zvědavej jak se s tím vývojáři popasujou..Emoce,příběh,grafiku,souboje..to všechno už zvládli,ted ještě musí chtě nechtě zapracovat na hádankách,,protože to je koření pravého Tombraidera[s12]

stillalive
👍1

argokib: Je nutné taky říct že ono to "poprvé" je v životě jen jednou. Tento žánr to revoluční poprvé již zažil v roce 1996 s Tomb Raider. Za těch 5 let na PSX jsme se dočkali pěti takřka totožných, ale jak říkáš takových her, které jsme právě chtěli. Musíme také uznat fakt, že dnes s takovou revolucí do tohoto žánru už nelze přijít. To poprvé se již jednou odehrálo a nikdy se neopakuje. Crystal Dynamics čelili tomu nejtěžšímu úkolu. Měli přinést restart něčeho, co hráči už 17 let znají v podobě, kterou tolik let milovali. Musíme uznat že nebylo v lidských silách přijít znovu s takovou revolucí. Už vůbec ne v tomto žánru. Crystal Dynamics měli před sebou nemožný úkol a proto se podle mě správně rozhodli zkusit restart pojmout jinak a zaměřit se na to, co se dřív opomíjelo a na co ještě nejsou hráči tolik zvyklý. Tedy založit celý příběh a i celou hru na hlavní hrdince Lara Croft a jejím psychologickém i fyzickém vývoji se vším všudy. Já musím uznat, že tak živě převedenou postavu do virtuálního světa jsem ještě neviděl. Jsem si jist, že revolučnější tento počin a hlavně obecně restart této série být nemohl. Tato hra je v podstatě zjevení. Doslova zmrtvýchvstání. Jsem názoru, že toto je z fleku nová Legenda, ovšem nemůže konkurovat hře, která vyšlo v době s něčím, co tu doposud vůbec nebylo a ono toho do té doby celkově moc nebylo, 3D hry byli teprve na začátku. Crystal Dynamics to měli rozhodně neporovnatelně těžší. Museli vzkřísit sérii, v době, ve které je už vše vyzkoušené, vše zaběhnuté, hráči už vše znají. Ani ty nejodvážnější projekty nejsou tak moc originální. Zaslouží si ohromné uznání za tuhle hru. Totálně zasáhli mě jako letitého fanouška a dokonce se to líbí kamarádům, které nikdy Tomb Raider nebavil. V tomto vidím ohromnou sílu tohoto nového konceptu Tomb Raidera. Fanoušci si k němu najdou cestu rychle a to díky perfektně zvládnutému vývoji hlavní postavy o kterou tu jde a kterou nám takto na dřeň nepředstavili ani za těch 17 let. Ohromně jí oceňují nový hráči a to je moc dobré znamení pro novou budoucnost. Vem si, jak tento žánr po tuto generaci skoro mizel z herní scény. Našlo se jen pár výjímek a dali by se spočítat na prstech obou rukou, což je tragicky málo. Možná díky této hře příjde s další generací vzestup tohoto dost opomíjeného žánru. Já v to doufám.

argokib
argokib #PS space
👍2

stillalive. no tak např.já už dítě v tý době nebyl[s6]..teda věkově..povahově jsem kluk i dnes[s12]..ale já si myslím že hlavně když vyšel Tomb Raider 1 tak to byla opravdu v té době převratná hra ve všech aspektech,,prakticky neměla konkurenci..takže se stala legendou..tu obrovskou kvalitu si uchovala až do legendárního 4 dílu a stále byla nejlepší hra na trhu i přesto že v té době už bylo na trhu spousta dobrých her.Prakticky všechny 4 díly byly herně principiálně totožný..pouze se vylepšovala grafika a jemně i schopnosti Lary..přesto ta hra neskutečně bavila a každý díl byl přínos,každý díl byl úžasný.Fanouškové Lary se těšily na všechny další díly byt už nepřinesly nic moc nového ale právě proto tak bavily..protože jsme věděly že TR bude zase takový jak ho milujem a netoužily jsme po něčem novém..chtěly jsme vždycky náš milovaný Tomb Raider..chtěly jsme řešit naše milované puzzle a objevovat svět a exotiku...Takže nová Lara mě nadchla,tu hru zbožnuju,hraje se to parádně,podle mě je ve všech aspektech lepší než ostatní konkurence..přesto už nikdy se mě do srdce nevryje tak jako ty první,které se staly legendami[s7]

stillalive
👍2

SindyDog: Musím přihlédnout k tomu, že v době, kdy jsem se bezmezně zamiloval do této série, byl jsem ještě dítě. No a jako dítě jsem se z takových věcí radoval mnohem intenzivněji než jako dospělý. V tomto věku je už sakra co říct, když mě něco tak uchvátí, jako kdysi, když jsem byl ještě dítětem. Tím chci říct, že nový Tomb Raider na mě zanechal opravdu silný dojem a silný nový zážitek. Jsem zřejmě jeden z těch fanoušků, kteří už mají po těch 17 letech toho starého už dost a potřeboval jsem něco nového. Ani nevíš jak dlouho jsem prahnul po něčem novém v tomto žánru. To staré už mam tak omleté, že mě to bohužel už nikdy neandchne tak jako dřív. Máme rozdílné pocity z nového estartu série :) Já ti o tom asi napsal snad vše co jsem mohl. I to jak vnímám dnes po tolika letech hru, kterou jsem dřív miloval. A mohu ti s jistotou říct, že na tohle budu jednou za těch 15 let vzpomínat stejně silně, jako na první TR. Už nyní mě to naprosto pohltilo. Myslel jsem, že když to budu hrát podruhé, nebude to už takové. Naopak , podruhé si to užívám víc, všímám si mnoha věcí, ktzerých jsem si na poprvé nevšiml. Objevuji tam stále něco nové. Doporučuji podruhé hrát tím stylem, že budete prolézat všechno a hledat všechno, vracet se při první příležitosti s novými schopnostmi. Najednou je té akce málo a člověk si už ty akční pasáže vyloženě přeje.

SindyDog

Hmno, já bych ještě dodal, že za 15 roků nebudeš vzpomínat na tuto hru jako na TR1...[s12]

stillalive
👍3

michal09: No co dodat, napsal jsi to velmi dobře chlape :) Tím bych to považoval za ukončené

michal09
👍4

Stillalive: Ty jsi pěknej spisovatel... :) Ale jo, víceméně Tě chápu a částečně s tebou i souhlasím, ale položil sis někdy otázku, co je vlastně hra? Když člověk hraje hru, měl by si hrát a trohu se přitom rozvíjet. Proto si nejen děti rády hrají, protože je to zábava, které je nenuceně posouvá někam dál. Nového tombraidera bych přirovnal ke stavebnici Lego, klasického TR bych přirovnal ke stavebnici Merkur. Stavebnice se nedají srovnávat, každá má něco do sebe, ale Merkur je o šokovnosti, trpělivosti a náročnosti, Lego je líbivější, parádně vymyšlené ale s náročností Merkuru se to nedá srovnávat. Teď už je to jen o tom co koho báví... [s6] A ruku na srdce, nesmutnější je to, že dnešní děti pomalu ani neví co je Lego o Merkuru ani nemluvím...

Já bych se v tom už radši neštoural, to by byla diskuze na hooodně dlouho a stejně bez výsledku... [s14]

weskerumbrella
👍2
👎1

Grafika hry vypadá skutečně velmi obstojně a bezesporu patří k tomu nejlepšímu, co lze na současných monitorech spatřit. Sami vývojáři vývojáři uvádějí u PC verze hry proti konzolovým následující změny

— zvýšené rozlišení textur (až 16× větší objem dat)

— teselace (dodatečné navýšení trojúhelníkové sítě) na mnoha površích

— vyšší kvalita stínů

— pokročilý efekt hloubky ostrosti Bokeh Filter

— vyšší kvalita látek

— lepší post processing efekty

— lepší zpracování mokrých a vlhkých materiálů

— ambientní okluze SSAO

— větší dohlednost (kvalitnější LOD — Level of Detail)

stillalive
👍5

SindyDog: Kdyby se někdy nějaká top hra v žánru líbila naprosto každé a dokonce naprosto každému milovníkovy toho žánru, pak půjdu daruji třeba svůj byt komukoliv. Jestli se někdy něco takového stane. Víš co to dokazuje? To dokazuje jen to, že ani sebedokonalejší dílo, ani např. sebevěrnější hra své původní se nikdy nezavděčí všem. A dokazuje to jen fakt, že lidé se vždy budou rozdělovat na určité typy chutí a měli by začít jíst to co jim chutná a nekazit chuť ostatním ("fuj jak to můžeš žrát"). A napsal jsi to docela přesně. Ovládání je zásadní. Čím těžší a složitější, tom horší. Platí to i naopak samozřejmě. Zde bylo mnoho úkonů přiřazeno jednomu tlačítku a je uměním to udělat tak, aby se to vzájemně nepletlo a postava ti neudělala to co nechceš. Šplhání se zjednodušilo aby nefrustrovalo. Dnes když s Larou v TR1 šplhám, mohl bych si vypít kávu než nějaký ten úkon vykoná. Musel ses přesně postavit nad předmět, jinak ho prostě nesebrala. A samozřejmě neustálé narážení do zdi. Narazíš do zdi, Lara se zastaví. Toto když se člověku stane 100x za hru, tak aby si nechal napsat prášky na nervy. To nemluvím o skocích, které byli vyměřené prakticky na čtverce. Po hodině hraní člověk měl vždy jasno kam doskočí. Nutnost držet tlačítko pro držení uchycení není moc dobré řešení. Všechny úkony ve hře byli pomalé a tím narůstala herní doba. Kdyby se tenkrát Lara nepohybovala tak pomalu i při šplhání, mohla být herní doba i poloviční. Tehdy omezenost HW nedovolovala obratnější pohyby a tudíž hra díky tomu se zdála být delší. Tenkrát to člověk neřešil, bylo to to nejlepší na trhu. Z dnešního pohledu jsou to dávno překonané prvky a hlavně dnes se víc apeluje na lepší vývoj postav a příběhu. Stále více se hry podobají filmovému podání. Je to nový směr, který není nic špatného, pokud herní doba a herní mechanismy se budou neustále vyvíjet a vylepšovat. Pokud někdo chce starou školu, ať si koupí Nintendo Wii. Paradoxně, to co chcete máte na dosah a přesto si to nekoupíte. Mimochodem, mají společného víc než dost. Co bylo vždy na první pohled tahounem série Tomb Raider? Samozřejmě postava Lara Croft. Toto je vůbec první díl v sérii, kde postava se vyvíjí, dává se jí maximální prostor, celé je to tentokrát o ní a o její proměně. O tom je přesně nový Tomb Raider. Dřív o ní nikdy vývojáři moc neřekli a hry samotné neřekli skoro nic. Celé hry se točili kolem artefaktu, hrobek atd. Tentokrát se to celé točí kolem Lary Croft a událostí, které zažila ještě než se stala vášnivou vykradačkou hrobek. Jak může být nový Tomb Raider stejný jako předchůdce a odehrávat se v komplexech hrobek, když nový Tomb Raider vypráví příběh postavy ještě před tím, než vůbec hrobky navštěvovala? Nevím jak by jste si to představovali. To jste opravdu čekali hrobky? Ty tu jsou dokonce násilně implementované kvůli fanouškům a je to i vidět, protože jsou jen vedlejší a to hlavní oč tu běží a o čem tohle nové dobrodružství je, se kolem hrobek odehrává jen tehdy, když hráč dostane chuť. Protože se zde vypráví její příběh a důležitý vývoj, mimochodem nejpropracovanější jaký byl ve videohrách možný k vidění, tak by nebylo ani moc moudré dělat složité hádanky. Většinu hráčů by to brzdilo, polovina z nich by byla bezradná a tak nasraná po několikátém záseku, že by klidně hru okamžitě prodali. To hlavní o čem tohle celé je, tomu se podřizuje tempo hry i všechno co tomu dopomáhá. Myslíte si že je to jednodušší udělat komplexní herní mechanismus a přitom nenarušit plynulost vyprávění děje? Vývojáři dnes mají mnohem těžší úkoly před sebou, než dřív a zvládli to na jasnou jedničku. Tohle hodně zamrzí, když hráč nedokáže ocenit tu práci a hledá chyby hlavně tam, kde vůbec nejsou. Sranda na tom všem je, že zetím tu byli vytýkané právě chyby které hra vůbec nemá.

SindyDog
👎3
👍1

michal09: mluvíš mi z duše!

stillalive: nepochybně máš také nahráno! Ale tato Lara má s tou původní společné už jenom jméno, nic víc. Vykrádačka - kdo jste hrál Broken Sword 3, tak to letadlo je klišé nad klišé. Vše ovládat jedním tlačítkem a potom u animace rachle zmáčknout "něco" - záležitost r. 2006...

Prostě chápu, že zabaví, ale já si asi budu muset propláchnout mozek slivovicí, abych měl aspoň trochu herní zážitek.

argokib
argokib #PS space
👍1

Je to tak..lidský tvor už degeneruje[s6]..dnes při cestě autem už nepotřebuješ mapu,máš GPS,ta tě navede kam potřebuješ...když se chceš něco dozvědět..stačí zapnout PC,na netu téměř všechno najdeš..máš zásek ve hře,,na youtube si pustíš gameplay..atd.atd..navíc mladoši dnes většinu seděj doma u soc.sítí,,když už jdou ven tak hlavně zachlastat..tímpádem nemaj dostatečně okysličenou hlavu a pak se nemůžem divit že mladý hráči nechtěj hrát hry kde budou muset provětrávat mozkový závity...Prostě ta doba hardcore her už je pryč..Nedá se nic dělat,Lara už od ted bude nejspíš napořád lehká a akčnější ale já už se s tim pomalu smiřuju,,co jinýho mi taky zbejvá..a i přesto že TR už neni taková výzva jako za starých zlatých časů,,pořád je to hra na kterou nedám dopustit..pořád je to hra která ted nasadila novou latku kvality.Už nechci rozepisovat v čemže všem ale celkově jde prostě o nadstandartní neobvyklý herní zážitek který bude pro další TR obrovská výzva a pro ostatní hry nedosažitelná meta.

stillalive
👍3
👎1

scaryjirka: Hráči se dopouští jednoho velkého omylu. Posuzují za chybu, že nový Tomb Raider není tou "hardcore" adventurou jako dřív. Velikou chybou by bylo přijít s tím starým konceptem. Tím by možná i spolehlivě tuhle značku pohřbili a zavřeli tak přístup k ní novým hráčům. A upřímně, nechci po "stopadesáté" hrát to co jsem hral před xxx lety. Navíc, když to není taková zábava jako dřív. Jsem rád, že hraju něco nového a přes to pořád tu hru se stejným základem.

michal09
👍2

SindyDog: Naprosto Tě chápu a souhlasím s tebou... Taky TR1,2,3 ještě 4 byla hra na několik týdnů, byly situace který člověk jel 10x někdy i 20x dokola, protože checkpointy nebyly, byly pouze save game v podobě krystalů, nebo u TR 2 prozměnu člověk udělal save kdy potřeboval, ale pokud ho neudělal, což se stávalo běžně, tak opakoval po smrti třeba hodinu hraní nazpět... Dnes to je samé neustálé čekpointování, Lara dělá spoustu věcí automaticky, celkové ovládání postavy je vyložreně primitivní. Původní Lara sama nešphala, sama se nechytila římsy, hlavně když člověk lezl musel neustále držet příslušné tlačíko nebo jakmile šlápla někam vedle byla nekompromisně mrtvá, dnes se automaticky zastaví na hraně propasti, automaticky se uzdravuje (zlaté lékarny kterých bylo nedostek:)), atd... Dnes to z hlediska marketingu nejde, musí udělat moderní jednoduchou hru, aby ji mohlo hrát co nejširší spektrum hráčů, což je logické. Hra je super, moc se mi líbí, ale hratelnost a složitost, ať už ovládání a hádenek je prostě nižší, což je prostě fakt a lepší už to nebude... Sbohem starý, dobrý, klasický Tomb Raideře a zároveň vítej nový, akcí a emocemi nabitý Tomb Raideře :)

scaryjirka

stillalive mas pravdu kamo,ja ted taky parim TR4 a uz to neni tak zazivny jako driv,doba je jina a hry taky.Je to sice nostalgie ale uz z toho nejsem tak hotovej jako driv.Njn jsou jiny naroky na hrace a uspokojit celej svet je nemozny.

stillalive
👍2

SindyDog: Strach z možného opakování dlouhé část hry není strach jako takový. Je to více méně frustrující pocit. Strach vytvořený hutnou atmosférou je ovšem jiná. A naarovinu, tahle hra ani žádná jiná ze série není o strachu. To jsme vyrostli na stejné hře, ovšem je dobré si staré hry znovu zopakovat a znovu posoudit. Člověk totiž příjde na to, že hry které dřív tolik miloval, tak teď po vyprchání nostalgie se u těch her prostě nudí. Já mám doma ještě originální kopie starých PSX dílů, pár dní je tu drtím současně s novým Tomb Raider, ale je smutné, že se opravdu nudím. Vše co bylo dřív pro mě v těch hrách výzvou, je nyní pro mě až směšně jednoduché a ani zastaralé ovládání postavy na zábavě nepřidává. Tehdy to bylo něco extra, tehdy jsem neznal skoro nic jiného než sérii Tomb Raider. Dnes jsou ty hry na vyšší úrovni ohlížet se zpět není cestou vpřed. A rozhodně to není ta správná cesta. V Tomb Raider: Anniversary se vraceli ke klasice, mělo to úspěch u fanoušků, ale přes to již nebyl zájem u nových hráčů, ale přes to je to pro dnešního hráče hratelnější hra, než původní Tomb Raider z roku 1996. Nový Tomb Raider je výzvou v úplně jiných aspektech a jeho zábava spočívá tentokrát v jiných aspektech. Tento žánr se nadobro změnil a každá hra, která zůstane v dobách TR1-TR5, tak propadne. Nový Tomb Raider je v tomto žánru něco úplně nového. Ač toho moc originálního nepřináší, naprosto excelentně využívá moderní prvky a vytváří tak zcela originální nový celek ze kterého se dá stavět nová budoucnost této série. Neohlížejte se neustále zpět do doby, která dnes již není a nikdy už nebude. Pokud chceme aby nějaká série žila dál, musí se znovu postavit na nohy v úplně novém provedení. Pokud chceš hardcore akční adventuru, pak si pořiď The Legend of Zelda: Skyward Sword, který jsem už zmiňoval. Ten strach o kterém mluvíš je pro většinu hráčů a i pro mě spíš frustrací, která by žádné hře dnes nepomohla, naopak.

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články