Syberia 3

recenze  32
Martin Šmíd, 27. 4. 2017 20:20
První dva díly hry Syberia patří mezi mé nejoblíbenější adventury, na něž ani dnes nedám dopustit, a to hlavně kvůli jejich jedinečné atmosféře a Kate Walker, která patří mezi mé neoblíbenější videoherní hrdinky. I proto jsem se celkem těšil na třetí díl, který studio Microïds oznámilo už před dlouhými osmi lety, tehdy ještě pro PC a starou konzolovou generaci. Jak ale jistě víte, vývoj se docela táhnul a vývojáři se museli potýkat i s nedostatkem financí a řadou dalších problémů. Vše ale nakonec bylo překonáno a hra mohla před několika dny konečně vyjít pro PC a konzole PlayStation 4 a Xbox One. U nás dokonce i s českými titulky, s čímž na začátku počítal málokdo. Můžeme se tedy podívat, jestli dlouhé čekání stálo za to.

Testováno na konzoli: PlayStation 4 Pro

Ve třetím díle se opět vrací charismatická hlavní hrdinka Kate, která pomohla vynálezci automatonů najít živé mamuty a tím splnit jeho sen. Sama se ale při cestě zpět zranila a upadla do kómatu, navíc v dosti nehostinném a promrzlém prostředí. Naštěstí ji hned na začátku hry najde kočovný kmen Youkolů, který už celá staletí migruje se speciálními sněžnými pštrosy do svaté země, kde se jejich domácí mazlíčci rozmnožují. Jde tedy o docela důležitou cestu, kterou ale mnozí lidé neschvalují a nejradši by byli, aby se Youkolové usadili a na tradice se vykašlali. Naštěstí jim Kate přislíbí za záchranu života pomoc, a tak se rozjede příběh plný nejrůznějších zvratů a překvapení. Je to právě příběh, který ačkoliv na kvalitu předchůdců nedosahuje, je dle mého názoru zajímavý, dobře napsaný a obsahuje řadu snadno zapamatovatelných postav, k nimž si jde udělat vztah. Příběh navíc podporují dobře napsané dialogy a možnost se během rozhovorů rozhodovat, a tím tak následně lehce ovlivňovat vztahy s potkanými postavami a následné události. S příběhem jako takovým i přes otevřenější konec jsem spokojen, i když třeba nováčci budou postrádat rekapitulaci předchozích dílů, bez níž budou, hlavně na začátku, lehce ztraceni. S čím už ale nejsem moc spokojen, je prakticky vše ostatní.

Pro naprosté nováčky nejprve musím zmínit, že Syberia 3 je adventura tak trochu ze staré školy, v níž musíte mluvit se spoustou postav, prozkoumávat okolí, sbírat dokumenty i důležité předměty a řešit sem tam i nějaké ty logické hádanky, které vám zkříží cestu, abyste se dostali dále. Syberia 3 je celkem lineární, takže se prakticky nestane, že byste nevěděli, co máte dělat, za což může i skutečnost, že máte jasně daný vždy jen jeden úkol, který musíte splnit.

Zatímco příběh dokáže uspokojit, když začnete hrát, začne se kupit jeden problém vedle druhého. Vývojáři se rozhodli, že třetí Syberia se bude odehrávat ve 3D prostředí, ale protože s tímto nemají zřejmě moc zkušeností, ovládání je hodně nepřátelské, kamera zabírá scény z dost nešťastných úhlů a hlavní hrdinka má tendenci se neustále o něco zasekávat, což na zážitku rozhodně nepřidá. Navíc pohyb Kate je takový hodně pomalý, a když třeba jdete po schodech, doslova se plouží. Schody občas slouží i jako přechod mezi lokacemi, přičemž, když se následně přepne kamera, stávalo se mi, že jsem udělal krok zpět a ocitl se opět v lokaci, z níž jsem se chtěl dostat. Bohužel hře nepomáhá ani zcela průměrný design jednotlivých lokací, které nezaujmou ani trochu. Sanatorium ještě ujde, ale následné městečko je maximálně nudné a nezajímavé, a tak bych mohl představovat. Když si vzpomenu, jak byla po stránce designu povedená Syberia 1 a 2, je mi do breku. Navíc jistě nepotěší během procházení lokacemi i neustálé nahrávací obrazovky.

Pohyb po prostředí je kolikrát pořádné utrpení, ale nemotorné ovládání se projevuje i během řešení hádanek. Některé hádanky jsou docela povedené a zábavné, ale bohužel je občas i peklo je řešit kvůli ovládání a chybám. Když totiž má hádanka několik částí, po nichž se přepínáte pravou analogovou páčkou, je vše pomalé a nemotorné, navíc sem tam se i stane, že hádanka nejde vyřešit kvůli bugu, třeba spojeného s fyzikou. Například jsem si dlouho lámal hlavu, proč na lodi nejde připojit přívod vody (jinak docela banální hádanka na 5 vteřin), abych následně zjistil, že mi hadice vyskakuje kvůli chybě. A takových problémů ve hře povícero. Je docela škoda, že vývojáři po tolika letech nebyli schopni hru dotáhnout alespoň do stavu, v němž by byla dobře hratelná a hlavně bez chyb, protože takto na mě působí značně nedodělaně a uspěchaně vydaná, a to po osmi letech vývoje.

Syberia 3 je docela dlouhá hra, pokud budete vše prozkoumávat a hledat všechny dokumenty, může se herní čas vyšplhat až ke dvaceti hodinám. To je určitě slušný výsledek na čistě příběhovou hru, která se u nás prodává i v konzolové verzi za nižší cenu. Znovuhratelnost je pak diskutabilní, protože hádanky pochopitelně jsou pořád stejné, ale můžete se v několika rozhovorech jinak rozhodnout a tím tak hru lehce změnit. Třeba když v hospodě přemluvíte kapitána rovnou k odplutí, nemusíte navštívit jeho loď, abyste hledali nějakou další motivaci, aby s vámi vyplul pryč.

Vývojáři si pro hru Syberia 3 vybrali Unity Engine, který postačuje na menší hry, ale jak už jsme byli svědky u větších, spíše jim škodí. Syberia 3 proto vypadá po technické stránce docela dost zastarale, chvilkami jsem si říkal, že se spíše dívám na nějaký remaster staré hry než na novinku, která vyšla před několika dny. Navíc nepovedený. Dalo by se určitě odpustit, že hra vypadá na dnešní dobu průměrně, ale co nejde odpustit, je značně nestabilní framerate. Ten opravdu hodně klesá, ať už při běhání po prostředí, tak i během filmečků, navíc hra má tendenci se neustále zasekávat. Dokonce si nejde nevšimnout řady bugů a dalších grafických chyb. Třeba v podpalubí lodi chybí textura podlahy, takže když se do této části dostanete, chodíte prakticky po slepu, a to je jen začátek. Jako by vývojáři hru vydali v alpha stavu bez nějakého velkého testování. Ostatně už v první den vyšel obří 15 GB update, ale ten většinu problémů stejně nevyřešil (hru jsem hrál až po něm).

Co alespoň trochu vývojářům napravuje reputaci, je slušné ozvučení a hlavně nádherný soundtrack, který si možná v brzké době poslechnu i samostatně. Vlastně se i během hraní stará o slušnou atmosféru. Soundtrack společně s příběhem je tedy to nejlepší, co třetí Syberia nabízí. Než recenzi ukončím, musím se ještě zmínit o dabingu, který je bohužel jen průměrný, navíc anglický dabing vůbec nesedí k animacím obličejů postav, což působí značně nepřirozeně během rozhovorů. Rozhodně si s tímto mohli vývojáři více pohrát. České fanoušky alespoň potěší české titulky, které jsou kvalitní, takže není problém si dobře napsaný příběh užít.

Syberia 3 je určena jen těm největším fanouškům předchozích dílů, kteří chtějí nové dobrodružství své oblíbené hrdinky a dokážou tak odpustit celou řadu nedostatků. Před sebou tu totiž máme jen průměrnou adventuru, která, ačkoliv má dobře napsaný příběh, několik zajímavých hádanek a povedený soundtrack, zklame různými nedodělky, krkolomným ovládáním, otřesnou kamerou a svým technickým stavem. Snad vývojáři nejvážnější problémy ještě opraví. I tak si ale Kate jistě zasloužila daleko lepší hru.

Syberia 3

ps4xonensw
Microïds, Microïds