Sherlock Holmes: The Awakened

Martin Pilous, 11. 4. 2023 15:00
Koncem roku 2021 jsem měl možnost recenzovat adventuru Sherlock Holmes: Chapter One, kterou jsem si i přes některé výhrady hodně užil I proto jsem tajně doufal, že brzy Sherlock dorazí i s druhou kapitolou, v níž vývojáři ze studia Frogwares navážou na příběh a budou dále rozvíjet i velmi dobrou hratelnost. Vývojáři ale zřejmě i kvůli ruské agresi na Ukrajině museli přehodnotit své plány a vybrali si proto, že místo pokračování vytvoří raději remake své hry Sherlock Holmes The Awakened, která vyšla původně v roce 2007 pro PC. Ta je mezi fanoušky ceněna a jsem rád, že se díky remaku konečně dostává i na všechny současné konzole. Jak se vývojářům remake povedl? To se dozvíte hned níže.

Ačkoliv vývojáři s tímto remakem nenavazují přímo na Sherlock Holmes: Chapter One, chronologicky se odehrává po něm, v době, kdy už je hlavní hrdina daleko zkušenější a vyspělejší. Sherlock nechal za sebou ostrov Cordona a jeho problémy. Nově se proto v The Awakened setkáváme se skutečným Johnem Watsonem, který se Sherlockem vyšetřuje jednotlivé případy, a hraje nyní z hlediska příběhu i hratelnosti daleko větší roli. Tentokrát se oba zapletou do únosu maorského sluhy kapitána Stenwicka a postupně odhalují, že se jedná o jeden z mnoha únosů cizinců za poslední dobu. Budou tedy muset pátrat nejen v Londýně, ale také například ve Švýcarsku či New Orleans, díky čemuž jsou jednotlivé lokace rozmanité, stejně jako samotné Sherlockovo dobrodružství.

Příběh Sherlock Holmes The Awakened je silně navázán na legendární kult Cthulhu. Samotný Cthulhu je obrovská a hlavně odporná nestvůra, která sídlí v oceánu, a pokud dojde k jejímu probuzení, tak nadejde konec světa, tak jak jej známe. Autoři v tomto případě čerpali z děl H.P. Lovecrafta a dokonce se ve hře objeví i legendární artefakt z těchto příběhů. Hlavně ale uvidíte Sherlocka v situacích, kdy si sám nebude jistý tím, zda je vše skutečné či nikoliv. Novinkou hry jsou jakési snové pasáže, které jsou právě navázané na Cthulhu. Sice přinášejí trochu toho logického myšlení, ale spíše šlo o otravné úseky, které si autoři dle mého názoru mohli odpustit. Pro příběh, který je jinak docela slušný a fanoušky uspokojí, nejsou příliš zásadní a přišly mi zde spíše násilně vložené.

Lze říct, že Sherlock Holmes The Awakened je herně v základu totožnou adventurou jako byl poslední Sherlock Holmes: Chapter One, takže pokud jste ho hráli, budete tu jako doma. Najdou se tu ovšem menší i výraznější rozdíly z hlediska délky hry a samotného herního světa. Zatímco na ostrově Cordona bylo možné se pohybovat téměř neomezeně a šlo o open-world, tak The Awakened je rozděleno na klasické kapitoly, kdy každá se odehrává v novém specifickém prostředí, jak už jsem naznačil výše. Jde tedy o klasičtější lineárnější adventuru, což ale neberu jako mínus, má pořád něco do sebe a bavil jsem se.

V praxi to každopádně znamená, že poněkud ubylo vedlejších aktivit, a až na pár unikátních trofejí a obleků vlastně nemají pro Sherlocka po splnění žádný velký přínos. Jednotlivé kapitoly, jakožto vyšetřovací místa, jsou velmi pěkné a po stránce designu zdařilé. Byť jsou poněkud menší, tak nepostrádají dostatek uvěřitelných detailů a například v New Orleans máte skutečně pocit, že přístav žije vlastním životem. Menším zklamáním byl akorát Londýn, kde je občas nouze zavadit o nějakou postavu a jde spíše o méně zajímavé a mrtvé místo.

Oproti originálu se nový Sherlock hraje z pohledu třetí osoby, za což mi nezbývá než autorům skutečně poděkovat. Dost mě ale překvapilo, že mnohé mechaniky, které byly využity v Chapter One, tak zde naprosto chybí. To je docela škoda, protože tady měli vývojáři prostor hratelnost více modernizovat, udělat rozmanitější a vylepšit po vzoru novějších her. Sherlock má sice schopnost objevit indicie a čerpat z nich informace, ale můžete zapomenout na přestřelky, pěstní souboje, odposlechy rozhovorů a chybí i solidně vymyšlená chemická analýza. Tentokrát je ve hře každá herní mechanika značně zjednodušena a trochu to tak ubírá na atraktivitě. Autoři se omezili akorát na Sherlockovo bystré oko odhalující stopy, pátrání v archivech a následně vše spojuje v takzvaném paměťovém paláci, aby rozklíčoval hlavní stopy k případu.

Osobně si dovolím uvést jeden tip, který některým z vás usnadní samotné hraní. Stalo se mi asi dvakrát během hraní, že se hra odkazuje na nějakou z knih, v níž mohu čerpat konkrétní stopu. Zbytečně jsem ztratil několik desítek minut tím, že jsem se snažil přijít na to, jak mám tuto informaci z knihy vyčíst i přesto, že ji měl Sherlock v ruce. Tady musím autorům spílat za to, že neposkytují lepší nápovědu. V inventáři je nutné u dané stopy pomocí tlačítka trojúhelníku spustit takzvané hledání v archivech. Dá se to však velmi snadno přehlédnout a marně se pak hráč trápí na daném úkolu déle, než by bylo zdrávo.

The Awakened se drží původní předlohy z roku 2007 a dobrodružství je tak citelně kratší než Chapter One. Na Cordoně bylo možné strávit při plnění všech aktivit okolo 30-40 hodin herního času. “Nové” dobrodružství lze dokončit zhruba za 8 hodin a přibližně do dalších 2 hodin máte splněnou i platinovou trofej. Pro sběratele je to tak dobrá zpráva, neboť většinu trofejí získají už prvním průchodem, a díky možnosti opakování kapitol můžete některé aktivity dokončit zpětně.

Nové Sherlockovo dobrodružství je o poznání temnější, než tomu bylo u Sherlock Holmes Chapter One. Vidíme tak hlavního hrdinu, který je mnohdy zlomený a není si jistý sám sebou. Tomu právě napomáhá i temná a ponurá atmosféra, která se táhne napříč celým dějem. Hra má solidní optimalizaci na konzoli PlayStation 5 a až na drobné sekání při rychlém průchodu městem se vše hýbe velmi dobře a vývojáři v rámci možností za současné situace odvedli maximum. Nechybí nativní 4K rozlišení při 60 snímcích, ale je potřeba počítat s tím, že některé textury nejsou příliš precizní a dost je to vidět na obličejích jednotlivých postav, které mi občas přišly doslova odbyté, alespoň ve srovnání s konkurencí. Celkový dojem z vizuální stránky je ale až na pár zmíněných drobností dobrý. Hra vypadá slušně a pochválit musím vývojáře i za rychlé načítání. To je téměř okamžité.

Rozhodně oceníte i ponurejší hudební doprovod, který dobře doplňuje dění na obrazovce. Slušné je i ozvučení a líbil se mi i dabing hlavního hrdiny i vedlejších postav. Tentokrát bych řekl, že hra oplývá poněkud náročnější angličtinou, takže rozhodně musím pochválit český překlad, do něhož se vývojáři rozhodli investovat. Zvláště když od originálu přepsali řadu rozhovorů a text rozšířili, takže původní překlad nemohli použít. Nový je až na pár drobných chybek, nad nimiž lze mávnout rukou, velmi kvalitní a rozhodně vám české titulky pomohou při řešení zapeklitých případů.

Na jednu stranu zamrzí, že vývojáři nepřišli v remaku Sherlock Holmes The Awakened s více herními novinkami a nezakomponovali i některé povedené prvky z Chapter One, ale na druhou stranu zábavné vyšetřování, hutná atmosféra i solidní audiovizuální zpracování mě udrželo u hraní po celou dobu a nemohl jsem se odtrhnout, dokud jsem nedokončil platinovou trofej. Fanoušci her od Frogwares, Sherlocka Holmese a kultu Cthulhu budou určitě ze hry nadšení a nákup jim mohu doporučit, i vzhledem k přítomnosti českých titulků. No a já už se budu těšit na další dobrodružství sympatického detektiva. Snad na něj nebudu muset čekat příliš dlouho.

Sherlock Holmes: The Awakened (remake)

xsxps5ps4xonensw
Frogwares , Frogwares