Resident Evil Village

recenze  192
Martin Šmíd, 5. 5. 2021 17:15
Letos je tomu 25 let od vydání prvního dílu série Resident Evil, díky němuž se ve videoherním světě zrodil žánr survival hororových her a z jeho tvůrce Shinji Mikamiho se stala velká celebrita ve videoherním světě a jeden z nejuznávanějších vývojářů. Hráči si hrdiny i svět hry natolik zamilovali, že Capcom neměl problém připravovat další díly, které ve výsledku nebyly vůbec špatné, každý rozšířil skvěle promyšlené univerzum a přinesl i něco nového, a kolikrát originál i předčili. Za vrchol série se dá označit čtvrtý díl, na který z pozice režiséra dohlížel opět a vlastně i naposledy Shinji Mikami. Ten nabídl dokonalý mix strhující akce, napětí, survival prvků a zároveň i zajímavou zápletku s parádně napsanými postavami. Dnes jde o obrovskou nadčasovou klasiku, která se od svého vydání dočkala řady remasterů a předělávek. Není divu, protože kromě vizuálního zpracování jde pořád o fantastickou akční hru, kterou by si měl každý zahrát. Po odchodu Mikamiho ovšem začala série ztrácet identitu a Capcom začal tíhnout více k akci. Vyvrcholením této snahy byl šestý díl, který byl z dnešního průměru jen navoněným průměrem, který nemohl uspokojit naprosto nikoho, ať už jste byli fanoušci akce nebo původních dílů. To se neprojevilo ani tak na prodejích, ale hlavně na obrovské kritice, na níž musel Capcom zareagovat. A zareagoval tím nejlepším možným způsobem.

I já si dnes pamatuji, jak jsem byl z vydání šestého dílu Resident Evil neskutečně zklamaný a přál si společně s dalšími fanoušky, aby se Capcom nebál vrátit ke kořenům série. A toto volání Capcom trochu nečekaně skutečně vyslyšel, když o několik let později vydal nejen vynikající remake Resident Evil 2, s nímž slavil obrovský úspěch, ale hlavně Resident Evil 7: Biohazard. Tomu nejprve fanoušci nemohli přijít na chuť kvůli first-person pohledu, jenž byl v rámci série obrovskou novinkou a svým způsobem revolucí, ale když se přes něj přenesli, zjistili, že jde o parádní survival hororovou akci, stavějící na základech prvních dílů, která je navíc modernizovala a zároveň přinesla celou řadu nezapomenutelných okamžiků. Na Resident Evil 7: Biohazard rád vzpomínám i kvůli podpoře pro headset PlayStation VR. Hrát hru ve virtuální realitě byl zážitek sám o sobě a naháněčky v domě Bakerů mě budí ze spánku ještě dnes. Zároveň s hrou Capcom odstartoval novodobou trilogii, točící se kolem Ethana Winterse a jeho rodiny. Protože nově vycházející Resident Evil Village je prostředním dílem nové trilogie, navazuje přímo na předchozí. Ten byste tak měli mít dohraný, než se pustíte do hraní Village, což by díky jeho přítomnosti v různých nabídkách nebo předplatných neměl být zase takový problém. Pokud jste už ovšem náhodou zapomněli, co že se v něm přesně událo a chtěli si osvěžit paměť, vývojáři vám dají možnost si jeho základní příběhovou kostru připomenout skrze povedené rekapitulační video.

Po předchozích hrůzných událostech se na začátku Resident Evil Village zdá, že Ethan Winters žije se svoji krásnou manželkou Miou poklidný život kdesi v Evropě. Mají pěkný dům, na první pohled pohodový život a hlavně roztomilou dceru Rose, kterou očividně oba moc milují. Jenomže když už se připravují na další pohodový večer, vtrhne do domu komando s Chrisem Redfieldem, jenž zastřelí Miu a unese Ethanovi jeho dceru. Aby toho nebylo málo, sám Ethan se po několika hodinách probouzí z bezvědomí poblíž děsivě vypadající vesničky, nad níž se tyčí obrovský hrad. Neví, kde se to nachází, co se poslední hodiny dělo, ale za každou cenu je odhodlán zachránit svoji dceru. Co musím hned na začátku vyzdvihnout, tak je celková vynikající prezentace a velkolepá výprava, na čemž je vidět, že se tentokrát s penězi ani trochu nešetřilo. Zápletka se může jevit na začátku jako jednoduchá, ale po vzoru předchozích dílů se začne vše zamotávat, jak postupně vývojáři začnou odhalovat motivy Chrise Redfielda i jednotlivých padouchů, a hlavně v závěru nechybí ani řada velkých zvratů.

Ethana jsem v předchozím díle moc nemusel, protože mi přišlo, že postrádá oproti ostatním hrdinům Resident Evil série charisma, ale v Resident Evil Village mi nevadil, navíc jsem rád, že vývojáři postupně odpověděli na řadu otázek, které jsem k němu měl už z minula. Kdo si ovšem hru tentokrát doslova ukradl pro sebe, jsou padouši, ať už jde o matku Mirandu nebo Lady Dimitrescu a její tři upíří dcerušky, ale nechybí ani další, které kvůli spoilerům nebudu jmenovat. Ostatně celkem záhy po rozehrání se vám všichni představí. Opravdu povedená sebranka. Všechny postavy jsou skvěle napsány, ještě lépe zahrány a mají profesionální dabing, takže na střety s nimi budete vzpomínat ještě hodně dlouho. Popravdě jsem byl překvapen, že i když Capcom vydal několik trailerů a dvě demoverze, ve výsledku toho ze hry ukázal jen velmi málo, takže o překvapení není nouze.

Zatímco Resident Evil 7: Biohazard svým prostředím i herním pojetím dost připomínal úplně první díl série, protože se odehrával spíše ve stísněnějším prostředí, to pro Resident Evil Village se vývojáři nechali inspirovat čtvrtým dílem. Ostatně už během prvních krůčků po vesničce zasazené někam do Evropy na mně dýchla velmi podobná elektrizující atmosféra a vývojáři podobnosti dopomáhají i podobnou paletou barev. Nejde přitom ale jen o prostředí, ale i o některé herní mechaniky, k nimž se ještě dostanu. Každopádně úvodní vesnička je jen jakousi větší křižovatkou do dalších oblastí. Kromě vesničky se podíváte do velkého hradu Dimitrescu, ale i nedaleké továrny nebo dolů. Lokací je hned několik a navzájem se od sebe dost liší. Před vydáním se na diskusních fórech řešilo, jestli je Resident Evil Village hra s otevřeným světem. Není. Úvodní vesnička je spíše menším bludištěm, v němž si postupně odemykáte cestičky dál. Díky získaným předmětům a klíčům se pak navíc můžete dostat do dříve nedostupných částí a vesničku ještě lépe prozkoumat. A vlastně tento design platí i pro hrad Dimitrescu, jenž zaujme svoji parádní architekturou a je radost ho prozkoumávat. Další lokace jsou už o něco lineárnější, ale ke škodě to rozhodně není, alespoň má hra solidní tempo a prakticky žádná hluchá místa, takže nuda rozhodně nehrozí.

S Resident Evil Village se opět vrací first-person pohled, který mi nijak nevadil u předchozího dílu a nevadí ani zde. Ano, je to trochu nezvyk sledovat Resident Evil hru z vlastních očí, ale ve výsledku jde jen o detail, protože hratelnost je věrná sérii a jak už jsem zmínil, hlavně čtvrtému dílu. Pokud jste ho hráli, budete zde od první minuty jako doma. Musím přiznat, že jsem byl po celou první polovinu hry celkem překvapen, jak je málo akční. Vývojáři vsadili na adrenalinové nahánění se po hradě Dimitrescu s místními čtyřmi protagonistkami a do toho jen sem tam hodí pár vlkodlaků, a dokonce část poté se odehrává zcela beze zbraní. Hlavní je průzkum, hledání klíčů i řešení lehčích, ale chytře navržených hádanek, dobře zapadající do série Resident Evil, no a do toho se nešetří s příběhovými prostřihy. Málo akce vývojáři vynahrazují vrchovatou měrou ve druhé polovině, kde je jí daleko více, jak se blíží velmi povedené finále. Oproti předchůdci znatelně ubylo lekaček a až hororových částí, ale popravdě mi to ani moc nevadilo, protože vývojáři to vynahrazují napínavými střety, během nichž by se dala atmosféra krájet, a které popravdě také dokážou pořádně vyděsit, ale tentokrát jiným a ne tolik laciným způsobem. Navíc Resident Evil Village rozhodně není hrou pro děti, takže kdo má rád brutálnější hry, v nichž se krví, vnitřnostmi a dalšími podobnými ohavnými věcmi nešetří, určitě si přijde na své.

Místní vesnička i její okolí bylo kdysi velmi poklidným místem, ale to už kvůli plánům matky Mirandy neplatí. Pár přeživších obyvatel se neustále klepe o život, protože venku pobíhají vlkodlaci a další ohavná stvoření, lačnící po krvi, s nimiž i Ethan bude muset záhy po svém příjezdu změřit síly. Druhů nepřátel je více, od řadových, kteří útočí ve skupinkách, až po větší vlkodlaky, kteří sežerou dost olova, než padnou na zem. Do střetů s protivníky se nemusíte hrnout za každou cenu, vlastně je někdy fajn je obejít a ušetřit tak náboje na později, protože těch už na střední obtížnost není moc. Rozhodně nebudete mít na zádech pytel s náboji. Resident Evil Village je pořád spíše survival akcí, takže každý ušetřený náboj se počítá, no i to je ostatně důvod, abyste prostředí více prozkoumávali a hledali nejen samotné náboje, ale také materiál, z něhož je můžete vyrábět. Kromě řadových protivníků nechybí ani souboje s bossy, které opět patří k tomu nejlepšímu. Už úvodní nahánění se s Lady Dimitrescu, která je prakticky takovou obdobou MR. X z Resident Evil 2, je parádní nezapomenutelný zážitek, ale nechybí ani další skvěle zpracované souboje, přičemž každý se svoji kvalitou i epičností může rovnat těm nejlepším z Resident Evil série. Souboje s bossy musí uspokojit i ty nejnáročnější fanoušky.

Protože bude Etham potkávat během své cesty na záchranu Rose řadu nejrůznějších děsivých protivníků, nejlepším jeho pomocníkem jsou zbraně. Těch je docela dost, od pistolí, brokovnic, samopalů nebo pušek, a nechybí ani třeba granátomet s několika typy granátů. Každý by si tak měl přijít na své a najít svoji oblíbenou zbraň. Gunplay se může jevit na začátku trochu krkolomný. Zbraně hodně kopou a jejich ovládání není tak hladké jako u jiných her. Postupně jsem si ale zvykl a následně mi i k pojetí hry seděl, navíc kopání zbraní i jejich chování lze ovlivnit různými vylepšeními. Všechny zbraně, lékárničky i náboje se ukládají do inventáře, jenž je oproti předchozímu dílu kompletně překopaný. Vývojáři se prakticky vrátili k systému z Resident Evil 4, takže inventář je rozdělen na menší políčka, přičemž každý předmět zabírá jejich určitý počet. Důležité tak občas je do inventáře vlézt a předměty trochu přeskládat, abyste uvolnili políčka, ale jako u předchozích dílů je možné inventář postupně zvětšovat.

Velmi důležitou postavou hry je obchodník Duke. Ten jednak pomáhá Ethanovi s hledáním jeho dcery i pochopením, co že se to ve vesničce děje. Zároveň mu ale také poskytuje své obchodní služby. U Duka si můžete nakupovat různé spotřební předměty, ať už jsou to lékárničky nebo náboje, ale také postupně plánky na jejich výrobu. Vývojáři tedy hratelnost obohatili o výrobu, která do ní popravdě intuitivně zapadá a není rušivým elementem, jak by se mohlo zdát. Duke má také k prodeji nové zajímavé zbraně, sem tam nabídne zvětšení inventáře a tím nejdůležitějším jsou upgrady pro zbraně, díky nimž jim můžete zvednout sílu, rychlost střelby nebo počet nábojů v zásobníku. Duke má tedy stejnou úlohu jako obchodník z Resident Evil 4, navíc ho nepotkáváte jen ve vesničce, ale i v dalších lokacích, do nichž cestuje, což je jistě fajn. Od určité části hry pak bude nabízet i možnost uvařit si nějaký ten chutný recept za nasbírané suroviny umožňující trvale vylepšit rychlost, zdraví a tak dále. Tím vás hra ještě více nutí do průzkumu a hlavně lovení zvěře, která se po vesničce i okolí pohybuje, protože jen z ní získáte maso. Na vše ostatní je tu klasická měna, která hojně padá z nepřátel, ale také ji získáváte za prodej různých artefaktů za průzkum či porážení bossů.

Hra Resident Evil Village je o něco málo delší než předchozí díl, ale ne o moc. Na střední obtížnost jsem ji dohrál za nějakých deset hodin, ale musím se přiznat, že jsem trochu spěchal kvůli recenzi, takže jsem vše neprozkoumal a neodhalil. I proto se docela těším, až si vše dám znovu a projdu si hru pěkně pomalu, abych si pročetl další deníčky s odkazy na předchozí díly a odhalil všechna tajemství, jimiž je hra doslova prošpikována. Dohráním hlavní části každopádně nic nekončí. Vývojáři teprve nedávno oznámili, že součástí je i arkádový režim The Mercenaries, jenž si získal v minulosti mezi fanoušky velkou oblibu. Trochu jsem byl překvapen, že není odemknut od začátku, ale je skrytý až v bonusech po dohrání, přičemž si ho navíc musíte odemknout za nahranou herní měnu, kterou získáváte za plnění výzev. Získávání speciální herní měny je už taková klasika Resident Evil série, přičemž si za ní odemykáte i figurky postav, artworky a další bonusový materiál, případně různé modifikátory do hraní, třeba nekonečno nábojů.

Zpět ale k režimu The Mercenaries, jenž si rozhodně zaslouží pozornost, protože jde k mému překvapení o hodně chytlavou záležitost. V tomto režimu vás čeká procházení řady levelů ze základní hry na čas, přičemž cílem je v každém porazit určitý počet nepřátel, abyste mohli následně odejít. Čím více zabitých nepřátel, třeba i rychle v řadě za sebou, tím více bodů. To by byl v rychlosti popisek tohoto režimu, který má ale daleko větší hloubku než v minulosti, protože tentokrát ze zabitých protivníků sbíráte měnu, kterou mezi levely můžete utratit u Duka za upgrady zbraní či další vybavení. Navíc už během procházení levelů můžete narazit na modré velké bubliny, v nichž je možné si vybrat další pasivní perky, ať už jde o větší sílu zbraní, pomalejší protivníky nebo rychlejší běh. Když se vám povede uhrát dobrý výsledek, je možné si odemknout další lokace. Na začátku je odemknutá jen vesnice, z čehož jsem byl popravdě překvapen, ale následně jsem si hraní mohl odemknout další lokace, ať už to byla továrna, hrad a tak dále. Samotný režim je i díky několika vylepšením zábavný a má solidní znovuhratelnost, takže si dokážu představit, že v něm fanoušci budou trávit řadu večerů, aby nahráli co nejlepší výsledek. Jediné, co mi trochu chybí, jsou nějaké online žebříčky pro porovnání se s ostatními hráči případně kamarády, což by přidalo ještě na soutěživosti.

Capcom postavil Resident Evil Village na svém interním RE Enginu, s nímž měl v minulosti velmi dobré výsledky. Hry, které na něm běžely, vypadaly nejen skvěle, ale rovněž byly i dobře optimalizované na relativně slabém hardware. S příchodem next-gen konzolí ho mohli vývojáři vylepšit a musím říci, že Resident Evil Village přináší opravdu pěknou podívanou. Postavy vypadají jako živé i prostředí má spoustu detailů a do toho interiéry vyniknou díky ray-tracingu, díky němuž se vše krásně leskne a má realistické nasvícení i stíny. Vizuálně jde o hodně působivou hru. PlayStation 5 verze má defaultně zapnuté zobrazení s ray-tracingem, během něhož se snaží běžet po celou dobu v dynamickém 4K rozlišení při 60fps, ale jsou momenty, kdy framerate viditelněji klesne. To režim zobrazení bez ray-tracingu běží naprosto stabilně v 60fps. Hra Resident Evil Village byla od začátku designována pro konzole nové generace, což se projevilo nejen na vizuálním zpracování, ale i u nahrávacích obrazovek. Tedy, nahrávací obrazovka je jen jedna na začátku, další během hraní nejsou. Pokud tedy nezemřete, pak následuje zhruba 2 vteřinové nahrávání. Po několika měsících s novými konzolemi si už opravdu nedokážu představit, že bych se vrátil ke staré generaci, a to ne ani tak kvůli vizuálnímu zpracování her, ale hlavně kvůli zdlouhavým nahrávacím obrazovkám.

Resident Evil Village je jednou z dalších her, která využívá na konzoli PlayStation 5 hardwarově akcelerovaný Tempest 3D audio engine, což se projevuje na celkové kvalitě ozvučení. Vývojáři nešetří velkým množstvím zvukových efektů, ale nejlepší je, že vždy budete podle zvuku vědět, z jakého směru se blíží nepřátelé, a to o dost dříve, než je uvidíte. Už při střetech se základními protivníky jde o pěkného pomocníka, ale ještě více jsem toto ocenil při soubojích s některými bossy. Pochválit mohu i povedený hudební doprovod s několika snadno zapamatovatelnými skladbami, který dobře podkresluje, co se děje na obrazovce, a hře přidává na filmové atmosféře. Protože jsem dostal na recenzi verzi pro PlayStation 5, byl jsem zvědav, jak vývojáři využijí gamepad DualSense. Pokud čekáte, že je využit stejně dobře a hodně jako v nedávném Returnalu, musím vás zklamat. Haptika moc využita není, no a adaptivní spouště pak vývojáři využívají klasicky pro zaměřování a střelbu, aby navodili pocit střelby z reálné zbraně. To je ale vše. Určitě šlo hlavně haptiku využít daleko lépe.

S Resident Evil 7: Biohazard vývojáři z Capcomu nastartovali novou trilogii a nově vycházející Resident Evil Village je kvalitním pokračováním, které nabízí zajímavou zápletku s několika velkými zvraty i skvěle napsanými padouchy, ale také zábavnou hratelnost, která v sobě kombinuje napínavou akci, průzkum i řešení chytře navržených hádanek. Ačkoliv se vývojáři nechali hodně inspirovat čtvrtým dílem, máme tu před sebou hru s vlastní identitou, nabízející řadu nezapomenutelných okamžiků, nad jejímž nákupem nemusejí fanoušci dlouho váhat. Čeká je další jedinečné děsivé dobrodružství, které si budou maximálně užívat po celou dobu hraní.

Resident Evil Village

ps4xoneps5xsx
Capcom, Capcom