Resident Evil Operation Raccoon City

recenze  50
Martin Šmíd, 25. 3. 2012 20:16
Resident Evil se za poslední roky proměnil k nepoznání. Hlavní série sešlápla pedál s nápisem akce, a jinak tomu nemělo být ani u spin-off Operation Raccoon City, jenž byl svěřen vývojářům ze studia Slant Six Games, kteří mají za sebou jen ty horší díly ze série SOCOM. I z tohoto důvodu mnoho hráčů přistupovalo ke hře opatrně, a jak se nyní ukazuje, udělali dobře. Operation Raccoon City měl potenciál na zajímavou kooperativní akci, která by zabavila nejen fanoušky, ale i další hráče do příchodu regulérního šestého dílu. Po zahrání si jen řeknete, že onen potenciál byl trestuhodně nevyužit a skončil někde v šuplíku vývojářů. Pojďme ale pěkně popořadě.

Kooperativní akce, v níž budete likvidovat nepřátele po desítkách? Fanoušci Resident Evil série nejprve skřípali zuby, ale pokud by se jednalo o dobrou zábavu, tak proč ne, vždyť jde o odbočku a ne regulérní díl série. Kooperativních akcí jsme tu měli v poslední době docela dost, takže Operation Raccoon City má úlohu docela těžkou, protože od něj každý čeká nějaké oživení tohoto populárního žánru, povedený příběh a tunu dalších věcí. Zvláště, když vychází z téměř kultovní licence.

Vývojáři ze Slant Six Games se rozhodli, že svoje dílko zasadí do pozadí druhého a třetího dílu, kdy je město Raccoon City zaplněné zombiemi. Výběr místa by určitě fanoušci schválili, protože kdy naposledy se do něj mohli podívat. S příběhem je to už ale horší, protože je hodně jednoduchý, nezajímavý a nic nového neprozradí. Prakticky jde o to, že společnost Umbrella posílá do akce svojí jednotku Umbrella Security Service, aby se postarala o kompromitující materiál. To je celý příběh, protože víc vědět nepotřebujete, ani se během hry nedozvíte. Kromě jednoho velkého rozhodnutí, které budete muset učinit na konci hry, nepřinese žádnou další zajímavou scénku, ani velké překvapení. Jak mi dáte za pravdu, mohli vývojáři vymyslet něco daleko propracovanějšího, dát několik scén, při nichž se rozbuší hráčům srdce, ale nic takového tu není. Nehledě na fakt, že dialogy vymýšlel někdo po několika pivech, takže mnohdy se scvrknou na nic neříkající věty. Dobře, příběh nikdy nebyl na sérii Resident Evil to hlavní, ale hrál důležitou roli, jejž dokázala hráče motivovat v hraní. To se zde bohužel neděje.

Celá kampaň se rozprostírá skrze sedm levelů. Ty mají většinou kolem půl hodiny, navíc se poslední vyplatí projít oběma způsoby, takže si na kampaň vyhraďte zhruba pět hodin. To vám bude stačit, abyste ji dohráli. Než ji začnete hrát, musíte si vybrat, jestli ji budete hrát sami nebo s kamarády, druhá možnost se doporučuje z důvodu, o němž se rozepíši níže. Každopádně v menu před zapnutím hry si ještě musíte zvolit postavu. Těch je tu hned šest, přičemž se každá trochu liší, třeba zbraněmi, ale i speciálními schopnostmi, které můžete během hry i vylepšovat za nastřádané body. Rovněž si můžete odemknout i další perky, abyste třeba měli vyznačenu polohu dokumentů, nábojů nebo lékárniček. Je určitě škoda, že když budete hrát sami, nemůžete ostatním kolegům dát lepší zbraně. Musejí si vystačit s těmi základními. U postav bych dodal, že se o nich moc nedozvíte, takže vám bude prakticky jedno, za jakého panáka budete hrát. Nějakou osobnost mohli každé postavě vývojáři dát, ale na to nezbyl podle všeho čas.

Během sedmi levelů budete procházet nejenom kanceláře, ale i uličkami Raccoon City, případně nějaké ty komplexy Umbrelly. Bohužel level design je velké zklamání, protože nedává prostor pro taktiku mezi členy jednotky, navíc svým kolegům nemůžete dávat ani příkazy. Každý tak koná na vlastní pěst, což ve výsledku znamená jenom chaos. Aby hra nebyla jen tupá akce, vývojáři do ní přidali i krycí systém, ale to neměli, protože se maximálně nepovedl. Panák se sice přilípne za každou překážku automaticky, ale střílení za ní mu už dělá problémy, rovněž ji nedokáže přeskočit, takže ji vždy musí oběhnout. Ve výsledku je tak lepší jen běžet a střílet, případně občas ustupovat vzad, když už se to před vámi hemží zombiemi. Protože jde o rychlou akci, měly by být náležitě rychlé i animace postav, ale není tomu tak. Ty jsou pomalé a postavy díky tomu jsou dost neohrabané. Pokud vás třeba srazí nepřítel na zem, postava si hned nestoupne, ale pomalinku se zvedá, takže má šanci vás trefit znovu, a takto to opakovat, dokud vás buď neutluče, nebo se náhodou netrefí, abyste měli čas se postavit na nohy. Stejně jako příběh, hratelnost postrádá potřebnou atmosféru a hloubku, navíc v ní moc nefungují základní herní mechanismy.

Za co můžu vývojáře alespoň pochválit, tak je velké množství druhů zombií. Sice občas potkáte kopie těch předchozích, ale ve velkém počtu si tohoto tak moc nevšimnete. Kromě klasických zombií tu jsou i mutanti, případně další potvory. Větším zklamáním jsou bossové. Kromě Nemesis tu není žádný další boss, který by stál za vypíchnutí. I jejich počet není moc závratný, protože si nyní vzpomenu jen na tři. K likvidaci potvor, a že jich bude dost, máte různé zbraně, od pistolí, samopalů až po brokovnice. Během hry si poté můžete odemykat silnější kousky, rovněž přímo na bojišti něco málo najdete. Střelba ze zbraní je čistě arkádová. Vzhledem k množství nepřátel je docela zarážející, jak málo nábojů ve hře je. Občas se sice najde nějaká ta nekonečná zásobna, ale mnohdy budete běhat po bojišti a hledat náboje, zatímco vás budou pronásledovat nepřátelé. V takovéto hře by měly být náboje na každém rohu.

Dalším velkým zklamáním a pádným důvodem, proč hrát Operation Raccoon City jen s kamarády, je umělá cosi. Inteligence to rozhodně není. Že zombie nebudou nejchytřejší, to tak nějak čekáte a počítáte s tím, že ale i vaši kolegové, elita společnosti Umbrella, budou naprosto dementní a jak bez mozku pobíhat po levelu, to vážně nikdo čekat nemůže. Z umělé inteligence jsem kolikrát šílel, protože kolegové mají ve zvyku dost často umírat, takže je musíte zvedat. To ale není zase tak jednoduché, protože vám hra zde hodí klacek pod nohy, nebo spíš vám je sama podrazí pořádnou šlehou. Když kolega zemře, nebo spíše omdlí, upustí na stejném místě zbraň. Zbraně, akci a oživování provádíte stejným tlačítkem, takže než si správně stoupnete na oživení, stačíte 10x vyměnit zbraň a několikrát na bezvládné tělo dupnout. Zvláště při soubojích s více nepřáteli nebo bossy, kdy rychlost rozhoduje, je toto hodně frustrující. Jako takovou kyselou třešničkou je, že kolegové vás oživovat nemůžou, takže když padnete, následuje restart. Je to fér, když jim musíte neustále zachraňovat život? Na to si musíte odpovědět sami.

Pokud dohrajete hlavní kampaň, zdráhám se napsat příběhovou, protože tou opravdu není, můžete se pustit o do klasického konkurenčního multiplayeru. Ten nabízí několik režimů, navíc dokážou na nějaký čas zabavit, možná o dost lépe, jak hlavní kooperativní část. Prvním režimem tu je Biohazard, v němž musí dva týmy sbírat vzorky G-viru a ty poté dostat na základnu. Režim Survivor je poté čistě o přežití vln nepřátel a čekání na vrtulník, který vás odveze do bezpečí. Zvláště u tohoto módu jsem se bavil. Dále tu je Team Attack (variace na Team deathmatch) a Heroes, v němž máte hrdiny z předchozích Resident Evil sérií - Leon, Claire, Ada a další. Bohužel i multiplayer trpí řadou nedostatků, jakými trpí kooperativní část. Hlavně jde o pomalé animace, špatný krycí systém a tak dále. Přesto si myslím, že se dá v něm několik desítek minut nahrát, pokud tedy seženete dostatečný počet hráčů. Moc jich v tuto chvíli hru nehraje, takže mnohdy na hráče čekáte i několik minut. Vzhledem ke kvalitě se to bude lepšit jen těžko.

Vyšvihne do průměru Operation Raccoon City alespoň audiovizuální zpracování? Bohužel nikoliv. Vývojáři použili svůj vlastní engine, ale jak na první i druhý pohled zjistíte, je hodně zastaralý a to nejlepší má, jestli vůbec někdy měl, za sebou. Postavy vypadají ještě celkem obstojně, stejně tak zombie, i když jdou poznat horší textury. Prostředí je ale bez detailů a většinou v něm převládá černá barva, když ne černá, tak šedá a hnědá. Grafika je alespoň funkční v tom, že hru nezpomaluje. Poklesů frameratu jsem si za celou dobu hraní nevšiml (testováno na Playstationu 3), dokonce vás nebudou trápit ani dočítající se textury. Vše běží jak po másle, takže alespoň za toto můžu vývojáři trochu pochválit. Hudební stránka je na sérii Resident Evil dost nevýrazná, stejně tak na tom jsou i zvuky. Dokonce i dabing propadl, což je u této série naprosto alarmující.

Resident Evil Operation Raccoon City je jeden velký průšvih, který si nikdo z Capcomu a studia Slant Six Games nedá za rámeček. Jde o nudnou střílečku, s naprosto příšernou umělou inteligencí, špatným level designem a kupou dalších chyb a nedostatků. Pokud bez Resident Evilu nemůžete žít a musíte mít vše, co se s logem této série objeví na trhu, asi si Operation Raccoon City neodpustíte, ale všichni ostatní by měli oči odvrátit jinam. Varoval jsem vás.

Resident Evil: Operation Raccoon City

Capcom, Slant Six
23. 3. 2012