Resident Evil 6

recenze  49
Martin Šmíd, 5. 10. 2012 17:30
Při vyslovení málokterého názvu hry v nás tolik zamrazí, jako u Resident Evil. Mnozí z vás si jistě ještě pamatují na první tři díly, které přinesly dech beroucí hororovou podívanou, z níž je lehké se rozklepat ještě dnes. Čtvrtý díl se od této cesty odklonil, a šel si spíše filmovou cestou, ale na druhou stranu dokázal zabavit a právem se řadí k tomu nejlepšímu s logem Resident Evil. Pátý díl jasně ukázal směr, jakým se vývojáři budou ubírat. Tedy směrem neustálé akce a možnosti kooperace s druhým hráčem. Resident Evil 6 v tomto pokračuje a přináší vše daleko ve větší míře, až je to kolikrát ke škodě. Více ale v recenzi.

Recenzovaná verze: Playstation 3

Už když byl Resident Evil 6 oznámen tak si nešlo nevšimnout velkých ambicí vývojářů, kteří chtěli vytvořit nejlepší díl celé série. I proto tu nenajdete jen jednu samostatnou kampaň, jako tomu bylo zvykem v předchozích dílech, ale rovnou čtyři, které vám prakticky vystačí na nějakých třicet hodin. Takhle dlouhou singleplayerovou hru jsme tu dlouho neměli, a asi nebudu moc daleko od pravdy, když řeknu, že dlouho zase mít nebudeme. Ačkoliv všechny čtyři kapitoly mají svoji vlastní cestu, vzájemně se propojují a řada souvislostí se vám spojí až po jejich kompletním dohrání. Příběhová stránka a její podání v takto velkém rozsahu je něco nevídaného a právem patří k tomu nejlepšímu, co šestý Resident Evil nabízí. Schválně neříkám nic konkrétního, protože příběh si musíte vychutnat sami, jinak přijdete o řadu překvapení a nečekaných zvratů.

Nyní ale na ony čtyři linky. V první se chopíte oblíbeného Leona, který je hned na začátku nucen učinit docela rázné rozhodnutí v kanceláři prezidenta. V tu chvíli vše začíná a jeho cesta, na které ho doprovází pohledná Helen Harper, asi nejvíce připomíná starší díly. S touto částí zřejmě chtěli vývojáři připomenout začátky série, protože všude narazíte na krvelačné zombie, které vás dokážou kolikrát hodně překvapit, takže musíte počítat s občasným nadskočením, zvláště když hrajete večer. Atmosféru tato část má zdaleka nejlepší, a pokud by se v tomto duchu táhla celá hra, asi by to bylo nejlepší. Hádanek je sice méně, než bych si dokázal představit, a když už nějaká je, vyřešíte ji během pár vteřin. Celkově se mi tato část líbila, protože i díky pomalejší akci tolik nevynikne poněkud krkolomnější styl ovládání, který si série udržuje už několik dílů. I když je třeba říci, že vývojáři přidali možnost střílet a chodit zároveň, rovněž jde při běhu nabíjet, čímž je hratelnost ulehčena.

Po Leonově kampani přichází docela nepříjemný šok v části, v níž hraje hlavní roli Chris Redfield. Zde vývojáři rezignovali na jakoukoliv atmosféru a snažili se vytvořit prachsprostou kopii Gears of War. Jak už to ale tak bývá, kopie nikdy nebude originálem, a zde to platí dvojnásob. Od čtvrtého dílu je vylepšován pořád stejný systém, který je pro podobnou frenetickou akci naprosto nevhodný. Pohyb postav je totiž hodně pomalý, do toho je zvolena naprosto nelogická kamera, která si navíc dělá to, co chce sama, takže kolikrát budete mít co dělat, abyste hordy přibíhajících nepřátel zastavili. Aby toho nebylo málo, vývojáři se rozhodli, že přidají krycí systém. U něho si ale vylámali naprosto zuby, protože ten patvar, který se jim podařilo vytvořit, je naprosto nefunkční a kolikrát dokáže pořádně naštvat. Docela pravidelně se totiž děje, že místo toho, aby postava ve dveřích nebo za překážkou normálně zamířila, přilípne se ke zdi. V ostatních částech není krycí systém nutné používat, protože jsou dělány v duchu starších dílů, ale zde by se občas hodil, pokud by tedy fungoval. Naštěstí nepřátelé jsou kolikrát tak tupí, že stačí běžet a střílet. Tohle je ta hra, která se proslavila hutnou atmosférou a hororovým zážitkem? Nepovedené ovládání by se dalo překousnout, jenomže tato část je hlavně vrcholem nudy, a jediné pozdvižení přinese zhruba v polovině neviditelný had, s kterým se honíte po několika patrech budovy. Jinak vás těžko něco nadchne. Dohrávat budete prakticky jen z nutnosti.

Naštěstí chuť po Chrisově části si můžete zpravit u kapitoly, v níž se setkáte se Sherry Birkin a Jake Weskerem. Tato kapitola není až na jednu část tolik akční, spíše sází na tichý postup, navíc v jednom levelu, ve kterém nesmíte být spatřeni, jinak vás bude čekat smrt, se najednou vrátí onen strach prvních dílů, že stačí jedna chyba a můžete zemřít. Když smrt bude blízko, najednou vám začne bušit srdce a budete se s vykoulenýma očima modlit, abyste přežili. Takto dokáže nahnat strach jen málo her a je docela škoda, že jde jen o výjimku jedné části. Je vidět, že pořád vývojáři dokážou navodit strach, prostě to tam je, ale nepochopitelně mají nyní jiné priority, které po této části budou mrzet o to více. Jinak třetí kapitola je určitě zajímavá, nabízí několik památných okamžiků, jen škoda neposedné kamery, ale ta dělá problém v celé hře.

Všechny tyto tři části mají jednu společnou věc. Můžete je projít v kooperaci s druhým hráčem, buď na rozdělené obrazovce offline nebo online skrze Playstation Network a Xbox LIVE. Kooperace je rozhodně vítaným zpestřením a určitě se při ní budete bavit více, než kdybyste hru hráli sami s umělou inteligencí, která je sice na obstojné úrovni, zbytečně se neplete pod nohy a občas i pomůže, ale živý kolega je prostě živý kolega. Během testování kooperace jsem nenarazil na problém, připojení a následné hraní vždy bylo naprosto v pohodě, takže se nemusíte bát lagů a dalších problémů.

Až nyní se budu věnovat čtvrté kapitole, kterou budete hrát za Adu Wong. Na rozdíl od těch předchozích, jde tato hrát jen v jednom, Adu totiž nikdo nedoprovází, navíc se vám odemkne až po dohrání předchozích třech kapitol. Od začátku jsem k této kapitole přistupoval jako k bonusu, ale to je chyba, protože jde o plnohodnotnou část odkrývající další střípky příběhu, navíc bych i řekl, že asi nejpovedenější. Není v ní totiž kladen důraz na akci, ale především na tichý průchod (Ada má k tomu k dispozici tichou kuš) a také řešení všelijakých hádanek, z čehož budou mít radost nejvíce fanoušci prvních dílů. Občas navíc zpestří hraní přímo hororové prostředí, které nastolí tu správnou atmosféru. Čtvrtá část je prostě Resident Evil takový, jakého ho známe, a prakticky i ukazuje, jak moc se liší od předchozích třech částí. Skok je naprosto markantní.

Na čem si série Resident Evil hodně zakládá, tak je to skvělý design nepřátel. Zombie jsou i nyní neskutečně hnusné a nahánějí hrůzu, k nim se připojí daleko rychlejší a inteligentnější kolegové J´avo, kteří dokonce umí využívat palné zbraně. Samostatnou kapitolu tvoří bossové, kteří se opět maximálně povedli a některé kreatury zde patří vůbec k tomu nejlepšímu, čím se může celá Resident Evil sága pochlubit. K jejich likvidaci mají všechny postavy docela velký arzenál zbraní, od normálních pistolí, brokovnic nebo samopalů, také si vyzkouší i těžší kalibr jako granátomet nebo raketomet. Samozřejmostí je několik typů granátů, jako tomu bylo u pátého dílu. Ačkoliv je Resident Evil spíše arkádovou střílečkou, zbraně mají své charakteristické chování, navíc při střelbě se dost klepou, takže nestačí držet tlačítko pro střelu. Neustále musíte zaměřovat a střelbu dávkovat, čímž je střílení daleko realističtější. Rozhodně plus.

Resident Evil 6 nabízí i zajímavý levelovací systém. Za zabité potvory získáváte občas cennosti, za které si můžete na konci každého levelu vylepšit určité atributy, jako přesnější a účinnější střelbu, větší odolnost, větší šance na vypadnutí pokladu z nepřátel, pevnější držení zbraně, větší zoom u pušky nebo zvýšení síly při útoku pažbou. Tyto všechny vylepšení nenosíte u sebe, ale vždy si můžete navolit tři, které si na danou misi vezmete. Je zajímavostí, že si můžete navolit hned několik kombinací vylepšených dovedností, a ty poté během kapitoly měnit podle potřeby. Tento systém vylepšování je zajímavý a má docela velký vliv na to, abyste zastřelili co nejvíce potvor nebo level vždy celý prošli a tím získali více bodů pro vylepšování. Vylepšené schopnosti se zvláště v posledních částech hry vždy hodí.

Už od začátku Capcom prohlašoval, že Resident Evil 6 přinese velkou hodnotu v základním balení. Pokud by vám přesto zhruba třicet hodin dlouhá kampaň byla málo, jsou tu připraveny hned dva další herní režimy. Tím prvním je klasický Mercenaries, v němž musíte v časovém limitu zneškodnit co nejvíce přibíhajících zombií a dalších potvor. Mercenaries obsahuje v základu pouhé tři mapy, ale i na nich se dá vyblbnout. Můžete sami nebo s kamarádem v kooperaci. Jak bylo oznámeno dříve, v brzké době tento mód rozšíří DLC s dalšími mapami, takže i do budoucna je zábava zajištěna.

Úplně nový herní režim se jmenuje Agent Hunt, přičemž se v něm vtělíte do kůže zombie, Javo, zombie psa a celé řady dalších neřádů, no a jediným úkolem je zneškodnit hlavní hrdiny ovládané živým hráčem napříč celou kampaní. Ovládání zmutovaných potvor je dost krkolomné a kolikrát jsem spíše bojoval s ním, než s protihráčem. Ostatně tento režim je spíše o dobře zvolené taktice, protože kolikrát musíte vyčkávat a zaútočit ve správný čas. Jako normální zombie kolikrát nemáte moc šancí uspět, pokud se postavíte tváří v tvář pistoli, brokovnici a jiné palné zbrani. Přesto Agent Hunt dokáže zabavit, zvláště, když je ve hře více živých hráčů, kteří tak mohou spolu spolupracovat na ulovení večeře. Alespoň uvidíte, že to ty zombie zase tak lehké nemají. Připojování do her je i zde velmi jednouché, dokonce sami můžete povolit, aby se k vám hráči jako zombie připojovali.

Resident Evil 6 pořád využívá stejný engine jako pátý díl, ten ovšem vývojáři značně vylepšili a výsledek je velmi slušný. Postavy jsou nádherně vymodelovány, mají spoustu detailů, a kolikrát si budete říkat, že takhle nějak si představujete next-gen. Ve filmečcích jsou skvělé i animace, horší je to už při hraní, kdy animace nejsou moc plynulé a kolikrát působí až archaickým dojmem. Zatímco postavy jsou zvládnuty na jedničku, prostředí je trochu ochuzenější, ale rozhodně nijak nekazí celkově dobrý dojem. A to ještě zmíním, že framerate je po celou dobu stabilní a nestalo se mi, že by výrazně klesnul, aby to šlo poznat. Vysoká standard vývojáři udrželi i u hudebního doprovodu i celkového ozvučení, vše poté korunuje naprosto profesionální dabing, který patří k tomu nejlepšímu, co můžete ve videohrách slyšet.

Resident Evil 6 je dost rozporuplná hra. Vývojáři se snažili hráčům přinést co nejvíce, ale ne vše se povedlo tak, jak si asi představovali. Podání příběhu je skvělé, navíc obsahuje spoustu nezapomenutelných okamžiků. To hratelnost má lepší i horší chvilky, navíc ji dost podkopávají chyby v ovládání a krkolomná kamera. Naštěstí si Resident Evil 6 vylepšuje tvář audiovizuálním zpracováním a dvěma dodatečnými herními režimy, u kterých prosedíte další hodiny. Resident Evil 6 rozhodně není pro každého, pokud ho ale přijmete takového, jaký je, máte o zábavu na pár dnů postaráno.

Hru Resident Evil 6 na recenzi poskytl herní obchod GameLeader. Objednat s tričkem - http://www.gameleader.cz/ps3-playstation-3-hry/1700/resident-evil-6-originalni-tricko-capcom-a-plakat.html .

Resident Evil 6

ps4ps3x360
Capcom, Capcom
Datum vydání hry:
2. 10. 2012
Žánr:
Střílečka, Adventura
KARTA HRY
7/10

Komentáře