Resident Evil 5

Afrika je dnes mezi vývojáři her velmi atraktivním prostředím. Právě v tomto koutu Země se odehrává pátý díl této kdysi hororové série. Pátý díl začíná příjezdem Chrise Redfielda, kterého se ihned chopí Sheva Alomar, jenž představuje jakousi místní policii. Nejprve se procházíte po ulicích, z nichž už pociťujete strach. Když narazíte na skupinku, která z neznámých důvodů kope to pytle, pochopíte, že se brzy stane něco hodně špatného. Předtuchy na sebe nenechají dlouho čekat a už vás Afričané prohánějí po celé vesničce. Příběh pátého dílu je dále velmi zamotaný, a pokud bychom se o něm dále zmínili, připravili bychom vás o překvapení, kterých je určitě hodně. Proto se pojďme podívat na hru jako takovou.
Samotná hratelnost pátého dílu má velký vzor ve svém starším bratříčkovi. I zde analogovou páčkou jen opatrně chodíte a po rozběhnutí musíte stisknout X (A na Xboxu 360). Rovněž i akční pasáže zůstaly beze změn, ale o samotném ovládání až později, zaslouží si vlastní odstaveček. Na začátku hry procházíte africkou vesničkou plnou zmutovaných obyvatel, které napadl podobný virus jako ve čtvrtém díle. Design vesničky je velmi povedený a o to více zamrzí, že ho brzy opustíme, abychom se podívali do podzemních šachet, laboratoří, továren a do útrob lodi. Nemusíte se ale bát, že by tím nějak utrpěl design. Ten je totiž po celou dobu doveden k naprosté dokonalosti, a ať už se budete nacházet kdekoliv, budete obdivovat nádherně designované levely.
S měnícím se prostředím se pochopitelně mění i nepřátelé. Nejprve to jsou normálně oblečení vesničané, ale později narazíte i na celkem úsměvně vypadající vesničany a na konci i na zmutované vojáky. Kromě lidských protivníků vás budou obtěžovat i zvířecí, kam se počítají psi a krokodýli. Na konci každého levelu vás navíc čekají zajímavé souboje s bossy, které se opravdu povedly. Nejprve jsou to klasické potvory jako velký chlap s motorovkou, ale později i obrovská monstra, na která už je potřeba trochu zapojit mozek. Na každého bosse totiž potřebujete použít vždy jinou taktiku. Každopádně jsou bossovské souboje navrženy tak, abyste co nejdříve přišli na to, jak na nepřítele vyzrát. Zároveň jsou navrženy tak, abyste bosse nemohli zlikvidovat během pár sekund. Takže se připravte i na několika minutové souboje, kde vám půjde o holý život a několikrát i podlehnete. Abyste měli proti nepřátelům šanci, ve hře naleznete obrovský arzenál zbraní. Zpočátku máte klasickou pistoli, ale později najdete několik druhů brokovnic, samopalů, odstřelovacích pušek, granátometů, raketometů, granátů a min. Všechny zbraně můžete i vylepšovat, aby se vám třeba do zásobníku vešlo více nábojů, mohli jste rychleji nabíjet, nebo aby i samotná účinnost byla co nejvyšší.
Největší inovací pátého dílu Resident Evil je kooperativní hraní. Po celou dobu hry máte u sebe parťáka - zmíněnou Shevu Alomar. Před vydáním hry se toho dost namluvilo o umělé inteligenci vaší partnerky, k čemuž můžeme říci, že je její inteligence opravdu nadprůměrná, nikoliv však bezchybná. Sice se vám nestane, že by zmateně pobíhala po úrovni, ale některé situace také neřeší nejlépe. Třeba při souboji s bossem, když jsem si vylezl po žebříku na střechu, ona zůstala dole. Poté, když jsem umíral, tak nejprve samozřejmě vylezla mě uzdravit. Ihned posléze však slezla dolů a Chris Redfield už znovu líbal betonovou podlahu. Než zase vylezla nahoru, už mi velké monstrum ukázalo, kdo je tu pánem. Naštěstí se jedná o ojedinělé okamžiky, ale o to více důležité. Samotná inteligence Shevy stačí na první dvě obtížnosti, ale pokud se chcete pustit i na tu nejtěžší, přizvěte si raději kamaráda. AI už zde rozhodně nestačí. Přesto se AI Shevy chová hodně obstojně, sama kombinuje léčivé lektvary, hází vám náboje, pokud už nemáte, nebo vás dokáže i vyléčit. Pokud jste měli strach, že by její přítomnost byla spíše na škodu, musíme vás uklidnit. Sheva se totiž stane po většinu hry vaším plnohodnotným parťákem. Jak už jsme zmínili, můžete si do hry přizvat i živého kolegu. Ať už na celkem krkolomně rozdělené obrazovce, tak i v online režimu. Právě online režim je něco, co do hry vnáší velkou znovuhratelnost, která jen tak neomrzí.
Pokud jsme doposud jen chválili, nyní přichází na řadu celkem oprávněná kritika. Skalní fanoušci sice hru hrají kvůli příběhu, ale neměli by zavírat oči nad chybami, které hra má, a že jsou docela zásadní. Původní díly se nesly v duchu hororových her, kdy jste pomalu postupovali vpřed. Pokud se vývojáři v Capcomu rozhodli, že horor pošlou na dovolenou a vydají se cestou akční střílečky, měli tomu přizpůsobit i ovládání, které je nemotorné, zastaralé a prostě se do akční hry nehodí. Sice se na něj dá po čase zvyknout, ale pokud narazíte na nějakého moc rychlého nepřítele, budete v koncích. Chris Redfield se otáčí hodně pomalu a stejně tak pomalu i zaměřuje. Co je ale vrcholem, je nabíjení a střílení. Nejen, že při střelbě musíte stát na místě a nemůžete se pohybovat, ale i když nabíjíte zbraň, tak nesmyslně stojíte. Pokud vás tak honí docela rychlý boss, a že je na konci těchto situací požehnaně, musíte se celou dobu, když nabíjíte, modlit, aby vás nedohnal a nesejmul. Někdy pochopitelně takové štěstí mít nebudete. Ovládání rovněž nedostačuje ani při finálním souboji, kdy musíte rychle pobíhat a poté pomalu zaměřovat. Jenomže boss je pochopitelně tak rychlý, že když už zamíříte, tak zase rychle zdrhne. Štěstí tak v této hře hraje hodně velkou roli. Do čeho si dále rýpneme, je inventář. Vývojáři si zřejmě řekli, že pokud hráči překousnou ovládání, musí přijít s něčím, čím jim hru ještě více znechutí. Inventář o velikosti 3x3 políčka jsme u hry už dlouho neviděli. Pokud ho máte náhodou plný a prázdnou zbraň, musíte si uvolnit místo pro sebrání nábojů. Situací, kdy budete v inventáři hledat, co máte vyhodit, abyste mohli sebrat tolik cenné náboje, bude ve hře dostatek. Při některých už budete hodně nadávat.
Technické zpracování začněme grafikou. Pokud nejste slepí, tak vám už z obrázků bylo jasné, že hra je graficky dokonalost sama. Nádherně designované postavy s vynikajícími levely ladí jak nikdy předtím. Do toho si připočtěte nádherné animace všech postav, poprvé v sérii prohnané přes motion capture a máte jedinečné zpracování. Pokud máte starost, jak se to celé hýbe na obrazovce, tak vás můžeme uklidnit. V našem případě testovaná Playstation 3 verze běhala v naprostém klidu a kromě několika okamžiků jsme nezaznamenali žádný velký pokles fps. Dále se zmíníme o hudebním doprovodu, který se náramně povedl a skvěle dokresluje onu akční atmosféru, na kterou budete dlouho vzpomínat. Vše podtrhuje jedinečný dabing, který snese ty nejpřísnější srovnání.
Resident Evil 5 je dosti rozporuplnou hrou. V jádru jde o vynikající akci s perfektním kooperačním režimem, vymazlenou grafikou a zajímavým příběhem. Na druhou stranu ji shazuje nemotorné ovládání a zastaralý herní systém. Zprvu jsme chtěli hru odpálkovat a udělit jí pouhé C, ale nakonec bychom byli sami proti sobě, protože u kooperačního režimu jsme se už dlouho tak nebavili. Proto si myslíme, že B je hodnocení, které hře sedí asi nejlépe.
Tvoje reakce na článek
Galerie

























Komentáře (53)
Ahoj, s mojim jsme hrávali dřív na Xbox360 a teď máme Ps4 a chceme si zahrát Resident Evil 5, ale nevíme, jak připojit mě, jako 2.hráče. Na jiných hrách se to spustilo tak nějak samo. Účet na Ps4 mám pochopitelně založený jak já, tak můj. Děkuji za rady a hezký večer.
Stovky nahraných hodin,absence hororové atmosféry,výborne mercenaries pro dva,v podstatě skoro Resident Evil 4 akčnější 9/10
Dávám 10/10 i když hra má svoje chyby např. nemožnost pohybu při míření a hlavně při nabíjení (to bývá i smrtící) ale co-op patří k těm nejlepším a chtělo by jich to víc.
Kde 4 bodovala 5 zklamala.
Recenze napsana presne a divil bych se,ze dostala 9 ci 10.
Ja osobne jsem dal 8, jen kvuli tomu, ze jsem fanousek.
Absolutne nejlepsi hra co jsem kdy hral ! [s1]
Absolutne NEJLEPSI hra ,nemam co dodat. [s1]
Dawwer:naprosto s tebou souhlasím.chtel bych za sebe dodat,že v coopu s partákem byla i obtížnost profesional úplná lahůdka. [s14] platina je doma.
Rozhodně A+ ! Adept na hru roku: Grafika, Zvuk, Atmosféra...vše vynikajicí !
Tak zrovna dohráno, docela jsem se bavil (v onlinu maximálně), ale není to holt starej Resi. Osobně má radši adventurní přístup (první tři díly), musim uznat že i čtyřka mě bavila více. Inventář velké zklamání, ne až tak kvůli nezastavení hry (na to sem si zvykl nedávno u Dead Space), ale u starších dílů v něm bylo vše (dokumenty atd.) a byl přehlednější. V podstatě se mi zdá, že se starého Resiho vydržely jen kytky a hlas, který se ozve po prvním zmáčknutí tlačítka start po zapnutí hry - RESIDENT EVIL..............FIVE :D Za mně tedy 8/10 a poněvadž se už asi nedočkám nového Resiho ve starém kabátku (zombie a hádanky), modlím se, aby mi příště autoři nechali ve hře aspoň ty kytky:D
Ještě dotaz. Kolik byste dali nejvíc (peněz) za Resident evil 5?
[q][b]pařmen: [/b]Pro mě super hra, jen by se mohlo ubrat na těch svalech u hlavního hrdiny.[/q]
zas tak hrozný to není,když to srovnáš s Gears of war:-D samozřejmě mám na mysli ty svaly
Pro mě super hra, jen by se mohlo ubrat na těch svalech u hlavního hrdiny.
Tuhle serii mám hodně rád, ale za tu mapku a inventář bych ty vývojaře přerazil:) Resi je resi a snad jím vždycky bude [s14]
Hra má pár podstatných chyb, které však nebrání ve skvělé zábavě a dobré hratelnosti. Jinak souhlasím z recenzí která je velmi dobře napsaná. Za sebe dávám 9/10 [s14]
Dohrávám singl a nesouhlasím s těma kteří nejsou s hrou spokojeni,grafika je nádherná a barevná zvukově taky paráda.Těším se na coop,to si vychutnám!Jsou hry na které se taky čekalo několik let a dopadlo to o poznání hůř.Já dávám 9/10 Jinak pěkná recenzička.
[q][b]5825: [/b]Dohráno a velmi spokojen! Dávam 10/10 [/q]
Souhlaím s kamarádem to ted hrajeme na profesional a je to maso.
mno mne se spis nelibi "velikost" invu :D a od toho tam mas hot keys ;] abzs nemusel porad otvirat inv.
Mam ze hry rozporuplné pocity. Musím říct že po nějakých 8 hodinách už je to trochu otrava. Stereotypní akce v podobě zastřel, vem naboje, nabij, a zastřel. Furt dokola. Bossove s motorovkou jsou mega, ale později už souboje s nezáživnými obludami jsou o ničem. A inventář je největší chyba hry, ne kvuli místa, ale to že při přehrabování v menu hra stále běží je prostě nesmysl. Ve chvíli kdy potřebujete jednat v sekunde je to flustrující.
[q][b]Kubackin: [/b]Resident Evil 5 se mi strašně líbí určitě si ho koupim a zajímá mě jestli se už pracuje na RE6 [s14] [/q]
Ano na RE6 se už pracuje teda co sem slyšel já, měl by to být tak velký pokror mezi 5kou a 6kou jako mezi 3kou a 4kou :) PREJ ! :D uvidime no :)
tak hodně hráču tu fakt nemá vkus .. jak můžete prosím vás srovnávat RE5 s RE4 však v RE5 jsou hnusné lokace ( až na pár pěkných ) nezáživní nepřátelé hudba nic moc a grafika normal .. , lehcí bosové totální nuda a nezáživnost ... podle mě jedno z nejhorších RE co jsem hrál ... a dívím se že si to hráči úpřimě nepřiznají .. proti recenzi nemám nic je napsaná jak je napsaná ... a právo ke kritice nebo k pochvale RE5 by měli jen hráči ti co si prošli celou serii RE ..
[q][b]ellemenT: [/b]Myšleno tak, že pokud chce více hráčů akci, tak ji taky dostanou. Pár skalních nadšenců na tom nic nezmění. [/q][b]Hunk: [/b]
...pokut se hra dobre prodava tak to s Autori asi ani nehne aby neco zasadniho na hre menily.
hral sem semo a grafika byla teda hezka ale jedniny co me na ty hre stvalo bylo OVLADANI a POMALOST jakou se hlavni hrdina pohybuje....uplne souhlasim s Magotem,kdyby byla hra stejna ale byla to uplne jina znacka tak vsichni nedavaj tak vysoky hodnoceni:(:(
Resident Evil 5 se mi strašně líbí určitě si ho koupim a zajímá mě jestli se už pracuje na RE6 [s14]
Ja s recenzi naprosto, souhlasím :) hru jsem sice ještě nehrál (hrál jsem pouze demo), ale i z toho dema se toho dalo spoustu vyčíst a když jsem zdrhal, před tím chlápkem s motorovkou a zrovna jsem přebíjel, téměř vždy už stál hned za mnou a řezal do mě, rychlost :( to je ta veliká nevýhoda RESIHO, jinak je hra celkem povedená, ale k té úplné špičce (jako Uncharted, LBP, MGS4, Dead Space atd.) asi nepatří :), ale popřejme jí hodně štěstí s updaty a novými balíčky :)
Bohužel.. musím souhlasit s Maggotem. Hry už nikdy nebudou pravými hrami.. je jen pár světlých vyjímek..
Já reaguju hlavně na ten celosvětovej trend, ve kterým se hodně lidí nechá unýst tou vlnou hypu... což je k vidění i u renomovaných novinářů
[q][q][q][b]Maggot: [/b]Kdyby na hře nebyla značka Resident Evil, tak nebudou padat takový známky, který padaj teď. Tenhle případ podtrhuje fakt, že za značku se platí. Je to úplně obyčejná akce s příběhem nalinkovaným k sérii, mizernou kamerou a pochybným ovládáním. [/q][b]Maggot: [/b][b]VortexCZ: [/b]\nZvláštní, že RE4 je úplně stejná a nikomu (ani mě) to nevadilo. Jediný rozdíl je v tom, že čtyřka nemá multiplayer a odehrává se v noci a v evropě.\r\nJá na pětku koukám, jako na hru, ne jako Resident Evil. Proto se tak skvěle bavím.[/q][b]Maggot: [/b]\nAni mě to nevadilo a prakticky mi to nevadí ani teď. Obě hry si moc rád zahraju, ale stojim si za tim, že by hra neměla dostávat kladný známky jenom proto, jaký je značky.[/q]
No to samozřejmě. Však já si ji hodnotím podle toho, jak mě baví a hlavně kvůli MP. :)
[q][q][b]Maggot: [/b]Kdyby na hře nebyla značka Resident Evil, tak nebudou padat takový známky, který padaj teď. Tenhle případ podtrhuje fakt, že za značku se platí. Je to úplně obyčejná akce s příběhem nalinkovaným k sérii, mizernou kamerou a pochybným ovládáním. [/q][b]VortexCZ: [/b]\nZvláštní, že RE4 je úplně stejná a nikomu (ani mě) to nevadilo. Jediný rozdíl je v tom, že čtyřka nemá multiplayer a odehrává se v noci a v evropě.\r\nJá na pětku koukám, jako na hru, ne jako Resident Evil. Proto se tak skvěle bavím.[/q]
Ani mě to nevadilo a prakticky mi to nevadí ani teď. Obě hry si moc rád zahraju, ale stojim si za tim, že by hra neměla dostávat kladný známky jenom proto, jaký je značky.
[q][b]Maggot: [/b]Kdyby na hře nebyla značka Resident Evil, tak nebudou padat takový známky, který padaj teď. Tenhle případ podtrhuje fakt, že za značku se platí. Je to úplně obyčejná akce s příběhem nalinkovaným k sérii, mizernou kamerou a pochybným ovládáním. [/q]
Zvláštní, že RE4 je úplně stejná a nikomu (ani mě) to nevadilo. Jediný rozdíl je v tom, že čtyřka nemá multiplayer a odehrává se v noci a v evropě.
Já na pětku koukám, jako na hru, ne jako Resident Evil. Proto se tak skvěle bavím.
Se koukni například na Fallout 3, nebo Mercenaries 2... taky to lidi náramně baví (a F3 byl myslím i oceněnej), a přitom je v obou hrách nasranejch víc chyb jak v jednom residentu.
antivirus: dejme tomu, ze fanouskove by svuj survivor horror dostali, no a co zbytek? to by byla prodejnost.... uz to vidim :D musi se delat kompromis.