Pokémon Legends: Z-A

Poslechněte si audio verzi recenze
Pokemon Legends Z-A
Recenzovaná verze: Nintendo Switch 2
Hned na začátku hry po vytvoření hlavního hrdiny vystoupíte z vlaku a ocitnete se v regionu Kalos a jeho velkém městě Lumiose City, pro které se vývojáři nechali inspirovat Paříží. Všude jsou tak obchody a v centru pak obrovská věž Prism Tower, která je jasným odkazem na Eiffelovu věž. V tomto městě se už dříve odehrávala hra Pokémon X nebo Y z roku 2013 pro kapesní konzoli Nintendo 3DS. Pokémon Legends: Z-A by se dal klidně označit za její přímé pokračován, protože se odehrává příběhově jen pět let po předchozích událostech. Jenomže od nich se toho v Lumiose City hodně stalo a hlavně samotné město se neskutečně rozrostlo a proměnilo. A také musí řešit jeden zásadní problém. Někteří divocí Pokémoni se začínají měnit pomocí Mega evolucí, což by bez trenérů nemělo být možné, no a na vás je, abyste prošetřili, proč se tak děje.
Jen o Mega evolucích ale hra není, protože jako v každé předchozí Pokémon hře se záhy po svém příjezdu do Lumiose City ocitnete v obrovském turnaji, v rámci něhož se musíte dostat ze začátečnické hodnosti Z až na A, což vyžaduje chytání Pokémonů, tréninky, porážení ostatních trenérů a plnění různých úkolů. V tomto hra tedy rozhodně nepřekvapí, ačkoliv cesta to tedy není jednoduchá. Naštěstí se budete moci opřít o své kolegy z týmu MZ, do něhož se hned na začátku přidáte. Ten vám poskytne nejen zázemí v hotelu Z, kde vládne tajemný AZ, ale také základního Pokémona. Stejně jako v jiných hrách si ho můžete vybrat ze tří - Chikorita, Tepig a Totodile. Já si vybral posledního zmíněného, což je vodní Pokémon, hlavně pro jeho roztomilost.
Ačkoliv je příběh opět maximálně jednoduchý, rozhodně neurazí. Zvláště když se vývojářům povedlo přivést k životu několik zajímavých postav, které během hraní potkáte. Jediné, co mi během hraní přišlo zvláštní, je skutečnost, že v jednu chvíli v rámci příběhu přeskočíte obrovské množství ranků. Chápu, že kdyby měl jít hráč sám rank po ranku, natáhla by se neskutečně herní doba, a je otázka, jestli by to pak bylo vůbec zábavné. Vypadá to ale prostě divně.
Co ale bude ovšem hodně mrzet je opět nepřítomnost dabingu. Pokémon Legends: Z-A je docela dost ukecanou hrou, a dabing by ji rozhodně prospěl, hlavně během hlavních rozhovorů. Takto jen budete odklikávat textové rozhovory, kolikrát ani nepodpořené hudbou, ale pouze hromovým tichem, což nikoho do příběhu a světa hry vtáhnout rozhodně nedokáže. Tady jsem možná i více kritický z toho důvodu, že se Nintendo rozhodlo zvednout cenu za nové Pokémony po vzoru jiných dnešních moderních her. Bohužel to ale Pokémon Legends: Z-A svoji produkční hodnotou nedokáže obhájit.
Když bylo oznámeno, že se hra Pokémon Legends: Z-A bude odehrávat pouze ve městě Lumiose City, měl jsem docela obavu z toho, jak moc bude prostředí rozmanité a jestli bude zábavné město prozkoumávat i po několika desítkách hodin. Předchozí hry vždy měly otevřenější světy s dungeony a různými biomy. Pokémon Legends: Z-A má jen betonovou džungli, v níž budete procházet uličkami s kavárnami, centry pro Pokémony nebo vodními kanály. Přítomné je i muzeum, které navštívíte v rámci vedlejšího úkolu. Rozmanitost prostředí tedy je opravdu menší než v minulosti, určitě šlo i do města dát parky a další podobná místa, případně mohli vývojáři umožnit vycestovat alespoň do omezených lokací mimo, ale rozhodně nejde říci, že by město nemělo zajímavá místa k navštívení a bylo složeno jen ze stejně vypadajících uliček. To rozhodně ne, takže ani nebudete mít pocit, že byste chodili jen po menším plácku.
I když se hra odehrává pouze v Lumiose City, rozhodně je co prozkoumávat. Město je hodně otevřené, takže můžete hledat cesty pod mosty do kanálů, úzkých uliček nebo i na střechy budov, po nichž se následně naučíte skákat jak hrdinové v Assassin’s Creed (klasický skok ovšem chybí). Jen si musíte často přístup do různých míst odemknout, a to i za pomocí Pokémonů. Někdy budou v cestě kamenné bloky, které zničí Pokémon kotoulem nebo speciálním úderem, trny zase upálí ohniví Pokémoni a něco rozbijí Pokémoni klasickým normálním úderem. Pokémoni jsou tedy i důležitým společníkem během průzkumu, což je fajn.
Určitě ale nejvíce mnohé fanoušky zajímá, jestli je možné v Lumiose City chytat oblíbené potvůrky. Dobrou zprávou je, že ano. Pokémoni se sem tam potulují volně po městě a jsou kolikrát v zapadlých uličkách nebo na střechách budov. Takové Pokémony je těžší najít, a i proto jsou po městech speciální zóny Wild Zones, kde divocí Pokémoni žijí a kde je možné s nimi bojovat a chytat je. V každé zóně nejprve musíte odhalit, jaké druhy v ní žijí, no a pak už je jen na vás, jestli se rozhodnete je všechny pochytat, případně s nimi jen tak bojovat. První zóny nejsou nijak obtížné, ale následně se v nich začnou objevovat i daleko těžší Pokémoni, kteří nejdou zase tak snadno chytit, a kteří vás dokážou při nepozornosti lehce porazit. Co mi u těchto zón trochu vadí, je skutečnost, že nejsou moc velké a hlavně nijak vizuálně zajímavé a ani propracovanější. Sem tam sice musíte najít třeba cestu na střechu nebo k nějaké na první pohled nedostupné ploše, ale většinou na způsob přijdete během několika vteřin.

Když jsem zmínil souboje s divokými Pokémony, dostávám se k největší inovaci, kterou hra Pokémon Legends: Z-A do série přinesla. Dříve souboje s Pokémony probíhaly v arénách za pomocí tahů. Nejprve jste naklikali útok nebo různé další akce vy, a následně soupeř ovládaný umělou inteligencí. V Pokémon Legends: Z-A ale tento klasický systém není, místo něj se vývojáři rozhodli přinést souboje v reálném čase. To znamená, že když se dostanete do souboje a vyvoláte svého Pokémona, následně tlačítkem ZL uzamknete soupeřova Pokémona a tlačítky A, B, X a Y sesíláte útoky a další dovednosti.
Na začátku se může zdát, že jsou souboje jednoduché a pouze o drcení čtyř tlačítek, ale opak je pravdou. Později už musíte více taktizovat, a to i z toho důvodu, že jednotlivé útoky a dovednosti mají určitý cooldown, takže je nejde neustále dokola spamovat. Důležitou roli opět hraje i správný výběr Pokémona, a klíčová je i nutnost vyhýbat se útokům protivníků. Stát na jednom místě se rozhodně nevyplácí, protože pokud protivník udělá nějaký silný útok a plně vašeho mazlíčka zasáhne, dokáže ho lehce vyřadit z boje. Nyní můžete mnohé útoky takto odrazit tím, že odběhnete jinam. Třeba když jsem viděl použít protivníka Bite, což je nepěkné kousnutí, stačilo rychle odběhnout a on kousl do vzduchu.
Naštěstí ovládání je intuitivní a je opravdu snadné sesílat dovednosti, případně přepínat mezi Pokémony, léčit je a dokonce chytat. Když divokého Pokémona porazíte, je na malou chvilku omráčen a vy ho můžete chytit hozením Pokéballu. Stačí ho mít zaměřeného a stisknout RZ. Pokéballů je opět mnoho druhů. Na začátku vám stačí normální, později už ale musíte mít speciální, protože i omráčený Pokémon může utéct. I na tohle je nutné myslet a počítat s tím.
Pokémoni jsou opět největší hvězdou hry. Je jich několik stovek a každý chycený je velkou radostí. Je opravdu zábava si postupně plnit sbírku, ale také je vylepšovat a vidět jak se mění do jiných silnějších podob. Po nějakém čase je možné jim měnit i jejich pohyby, takže můžete mít třeba v týmu dva stejné Pokémony, jen každý bude mít trochu odlišné útoky a schopnosti. Největší novinkou v Pokémon Legends: Z-A jsou Mega evoluce, které sami můžete po nějakém čase používat. Když váš Pokémon tuto možnost umí, stačí naplnit útoky ukazatel a vyvolat na chvilku jeho Mega verzi. V ní je daleko silnější a více vydrží, přičemž jde vždy o vítanou pomoc a pěkné oživení soubojů.

Zatím jsem nezmínil, že hra Pokémon Legends: Z-A staví na docela jednoduché, ale ve výsledku zábavné a funkční herní smyčce, kterou ovlivňuje střídání dne a noci. Zatímco během dne chytáte v zónách Pokémony, trénujete je či plníte desítky vedlejších úkolů, v noci je vaším cílem získat body do tiketu, abyste se mohli utkat s hlavním trenérem a zvednout si rank v turnaji. Body získáváte tím, že se vydáte do speciálních červených bojových zón a budete porážet jiné trenéry a plnit speciální výzvy, které nejsou nijak těžké. Někdy musíte jiného trenéra přepadnout a udeřit jako první, jindy porazit Pokémona specifickým elementárním útokem.
Tato herní smyčka dost baví, a ačkoliv v ní děláte většinu času neustále to samé dokola, neměl jsem pocit, že bych se začal nudit. Herní základ je natolik dobrý, že ji bez problému utáhne, ačkoliv musím říci, že nějaký prostor pro určité oživení nebo nějakou tu novinku tu určitě byl. A ty tu nejsou, pokud tedy nepočítám souboje proti Pokémonům s Mega evolucemi. Také zamrzí i absence zajímavějších a propracovanějších vedlejších úkolů. U nich je cítit, že jde jen o takovou tu vycpávku, která byla u prvních open-world her, a měla jeden jediný cíl – natáhnout herní čas. Budete tak jen opět bojovat proti jiným trenérům, hledat klíčové předměty a tak dále. Tedy něco, co rozhodně neohromí. Přitom si dokážu zajímavější obsah představit, ale zřejmě vývojářům došla kreativita.
Pokémon Legends: Z-A si udržuje charakteristickou anime stylizaci, která se mi pořád líbí, a nemám s ní problém. Zvláště když má hra pěkně detailní postavy s povedenými animacemi, nádherně zpracované Pokémony a některé krásné efekty. Co ale táhne hru dolů, je prostředí, které je neskutečně strohé a s moderními open-world hrami se nemůže rovnat. Už po chvilce si začnete všímat, že třeba velké baráky ve městě jsou jen krychle s texturou, z níž nic nevystupuje, ať už jde o balkóny, okna a tak dále, navíc vzory se poměrně často opakují. Tohle jsem popravdě naposledy viděl třeba u prvních dílů Tomb Raidera na prvním PlayStationu. I remastery měly pak budovy mnohem detailnější, než jsou ty v nových Pokémonech. Působí to neskutečně lacině a odflákle, což bych čekal možná u menší hry od nezávislého studia, které nemá zdroje, ale ne od hry od obrovské společnosti, u níž se počítá, že prodá mnoho milionů kopií (za první týden se prodalo skoro 6 milionů).

Já jsem hrál hru Pokémon Legends: Z-A na konzoli Nintendo Switch 2, což je asi nejlepší způsob, jak si ji užít. Dobře si pamatuju, jaké problémy měly prakticky všechny hry Pokémon na konzoli Nintendo Switch, hlavně co se týče frameratu. A dá se předpokládat, že tomu tak bude i nyní. Na konzoli Nintendo Switch 2 má hra podporu 4K rozlišení, díky čemuž je obraz krásně ostrý a jemný, navíc se může pyšnit i rychlým načítáním a stabilním frameratem cílícím na 60 snímků. U čeho je ale vidět, že Pokémon Legends: Z-A vznikal ještě primárně pro předchozí konzolovou generaci, je opravdu hodně viditelné načítání objektů a lidí ve městě. Stačí udělat pár kroků a vidíte, jak mizí, případně se před vámi zhmotňují, což nevypadá ani trochu dobře. Vlastně je to dost rušivé.
Pokémon Legends: Z-A přichází s velkou novinkou v podobě soubojů v reálném čase, která se povedla a nabízí spoustu napínavých a zábavných momentů. Potěší i velké množství Pokémonů, některé dobře napsané postavy a zajímavá herní smyčka, která jen tak neomrzí. Na druhou stranu trochu zklame méně rozmanité prostředí, absence dungeonů, malé zóny s divokými Pokémony či dle mého názoru nudnější a jen rutinní vedlejší úkoly, které slouží pouze k zabití času a natáhnutí herní doby. Pokémon Legends: Z-A je ale bez debat zajímavým počinem v rámci série, z něhož fanoušci zklamaní nebudou. Jen by to chtělo příště dotáhnout některé části a přijít konečně s lepší prezentací, když mají vývojáři k dispozici novou konzoli.
Tvoje reakce na článek
Galerie























Komentáře (15)
Jinak kdo chce povyměňovat na evoluci Pokémony, dejte vědět
SW-3238-8543-2705
Škoda, že post game je takový grindfest, teprve teď jsem dostal shiny charm. Ale jinak zábava, a teď pochopitelně začíná další. Shiny hunting je tady snad nejlépe udělaný, už během první půlky hry jsem jich pár potkal.
Po tom co sem videl prazdnou, hnusnou, tichou hru je trochu soda napalit tomuhle paskvilu 8..ale kdo chce kam..
Zdravím hodnotím 8/10 Pokémony jsou super, koupil jsem si switch2 s edici Pokémon legend z, a první dojmy super. Sice dabing žádný ale extra mě to nevadilo, příběh super a real boje překvapilo. Mám to odehrané až do konce a těším se až v únoru vyjde mega dimenzion.
Kachlo: Jak jsi mel postaveny team?
Tak dabing mi tam teda vubec nechybi, na co?
Nintendo a dabing. N by musele niekoho zaplatit. Naco ked to aj tak kupia miliony ludi.
@Kár3l: Vyber si link
Nejsou lepší ti digimoni
Ja se k tomu dnes konecne dokopal to rozjet, a prekvapive je to naprosto skvely. Bal jsem se tech real time souboju, ale nakonec je to fakt neskutecna pecka.
Hrajeme s prckem každý večer a za mě je ta hra výborná, ale chce to už hru čistě na novou generaci.
Nintendo by napsalo, že lidi to tak chtějí bez dabingu. 😁
S hodnocením se dá jen souhlasit. Člověk má chuť dát i míň, protože absence dabingu je naprosto trestuhodná, působí rušivě při hraní a vůbec v roce 2025 je to na úrovni provokace vůči hráčům ze strany vývojářů a jejich lenosti. Stejně tak některé rozmazané, rozuměj odflaknuté a zubaté textury na předmětech a lidech. Switch 2 i 1 má na víc!
Nicméně hra je fakt zábavná, chytlavá, pokemoni vypadají dobře, s propracovanýma mechanikama, souboje v reálném čase jsou skvělým zpestřením. Jako jo, dost dobrá videohra 🗡️🛡️Konec psaní, je čas je chytit všechny 🎮
@Marllone: Tak snad se to potvrdí, zní to zajímavě :)
Mega Dimensions DLC vyjde v únoru a nabídne další stopadesátku Pokémonů, úkoly, Mega Evoluce a vypadá to, že i lokace a zmiňované dungeóny. Jedná se o poslední Pokémony na první Switch. Podle posledního obrovského úniku se chystá Pokémon Wave & Wind na konec příštího roku, které už budou čistě Switch 2 hra a podle screenů a tech dem vypadá jako skutečně velkej skok. Těšíme se