NHL 23

recenze  10
Martin Šmíd, 28. 10. 2022 11:15
Studia vytvářející každoroční sportovní hry nejsou ve zrovna záviděníhodné pozici. Hráči i herní novináři od nich totiž očekávají, že každý ročník oblíbených sportovních her přinese novinky do hratelnosti, které ji oživí, a zároveň budou upraveny herní režimy a vylepšením projde i vizuální zpracování, aby zápasy byly zase o něco málo hezčí. Realita je ale samozřejmě vždy úplně jiná, protože rok není zase tak dlouhá doba, aby měli vývojáři čas něco zásadně změnit. Hokejová série NHL v minulém roce konečně přešla na Frostbite engine, a letos se očekávalo, že by se vývojáři mohli více podívat na hratelnost a herní režimy. Bohužel se tak nestalo a nový ročník od první minuty působí dost zbytečně. Novinek je opravdu málo. Více v mé recenzi.

Recenzovaná verze: Xbox Series X/S

Nový ročník NHL působí po stránce hratelnosti hodně podobně jako ten poslední. Vývojáři si přesto připravili několik drobných úprav a změn, ať už jde o nové X-Faktory, pohyby a animace hokejistů nebo nové strategie. Podle popisku po prvním zapnutí mělo dojít i na lepší umělou inteligenci brankařů, ale moc popravdě nechápu, co vývojáři pod tímto myslí. Přijde mi stejná jako u posledního ročníku. Jak asi z předchozích řádků chápete, jde spíše o drobnosti, které nejsou na první pohled tolik patrné a ocení je asi jen ti největší fanoušci, ale ve výsledku se starají zase o trochu zábavnější a lepší hratelnost, než tomu bylo posledně. Největší novinkou v rámci hratelnosti je dohrávání puku na poslední chvíli. V minulosti, když byl hráč sražen, automaticky přišel o puk. Tím byla zmařena šance na gól nebo alespoň nadějnou akci, která by potěšila oko diváka. Nyní ale mohou hráči na poslední chvíli klidně i v pádu puk nahrát spoluhráči, nebo se alespoň o to pokusit. Jsou ale i situace před bránou, kdy může hráč v pádu dát gól, což je asi nejvíce uspokojivé. Sice se z ukázek zdálo, že to realistické moc není, ale nakonec jsem změnil názor. Tato novinka jednoznačně pomáhá plynulosti zápasů, a vlastně i vypadá celkem přirozeně. Za tuto novinku mohu vývojáře pochválit, jen je škoda, že je prakticky jediná větší, které si lze všimnout během zápasů.

Co naopak trochu zklame, je skutečnost, že vývojáři sice přidali hokejistům nové animace, ale pohyb je stále trochu kostrbatější, než by měl být, stejně některé kolize nevypadají pořád moc realisticky. O kolikrát laciných a stejných gólech, které dostávají brankáři spoustu let i přes údajně lepší umělou inteligenci, raději ani nebudu moc psát. Rozhodčí pak i pískají podivné fauly. Tohle je něco, na co fanoušci nadávají opravdu dlouho a vývojářům se tento nedostatek stále nepovedlo odstranit. Přitom FIFA je na tom v tomto o poznání lépe a vývojáři v ní neustále vylepšují pohyb hráčů, aby vše vypadalo realističtěji, což se následně kladně podepisuje na hratelnost. Je mi jasné, že FIFU hraje více hráčů, ale NHL by přechod na technologii jako HyperMotion rozhodně pomohl. Snad implementace nebude vývojářům trvat několik let. Co také zamrzí, je také skutečnost, že vývojáři sice před vydáním slibovali přepracovanou prezentaci, ale také nové filmečky, přepracované oslavy Stanley Cupu a tak dále, ale nic takového nakonec ve hře není. Nebo jsem si toho alespoň nevšiml v zápasech, které jsem hrál. Kdo ví, kde se stala chyba.

Pokud něco charakterizuje letošní ročníky sportovních her od EA, tak je to daleko větší důraz na hráčky. Je otázka, kolik fanoušků sérií FIFA nebo nově i NHL zrovna tohle ocení. Pořád si myslím, že je kolem hráček větší humbuk, než by měl být, zvláště třeba při pohledu na FIFU, kde byly jen v základních režimech. A z toho jsem byl možná i trochu zklamán. NHL jde ale o trochu dále s hráčkami. S nimi je možné hrát Mistrovství světa, ale zároveň jsou obsaženy i v kartičkovém režimu HUT, kde mají podobné statistiky jako mužští kolegové, aby s nimi mohli v klidu hrát a nebyly v nevýhodě. Realisticky to moc nevypadá, ale doba si to asi žádá. Kromě hráček jsou ženy nově i v roli sudích, tady jde ale hlavně o kosmetickou změnu. Sudí rozhodují a chovají se naprosto stejně podle jasně stanovených pravidel, ať už jde o muže nebo ženu.

V čem je série NHL tradičně hodně silná, tak jsou licence. Ani nový ročník na tom není jinak a nabízí velké množství lig, a to nejen americké jako NHL, AHL, OHL nebo WHL, ale i evropské, mezi nimiž nechybí česká. Hra má i licenci IIHF, takže nechybí ani národní týmy s licencovanými dresy a logy, a to už od samotného začátku. V čem NHL také nezklame, je počet režimů pro jednoho i více hráčů, ať už jde o různé kariéry, rychlé hry nebo turnaje. Problém s herními režimy mám ovšem ten, že se už několik let prakticky nezměnily a nenabízejí žádné zajímavé novinky nebo změny k lepšímu. Tou největší je možnost založit si vlastní ligu v rámci Organizace, což můžou někteří hráči ocenit, zvláště když hra nabízí v tomto docela dost možností úprav. Jinak ale všechny ostatní režimy včetně Be A Pro nebo arkádového World of CHEL nenabízejí nic nového, co by stálo za zmínku. To je rozhodně zklamání. A vlastně je na tom stejně i třeba kartičkový HUT, u něhož ani vývojáři moc nezakrývají, že letos to o novinkách nebude. Jeho největší novinkou je zapojení hokejistek, o čemž byla řeč už výše.

Jednou z proklamovaných novinek v multiplayerové online části byla podpora pro cross-play mezi konzolemi stejné generace. Vývojáři nedávno oznámili, že tato funkce nebude dostupná hned na launch, protože vyžaduje další testování. Dá se to pochopit, asi nikdo nechce hrát něco nedoladěného. A kdy se cross-play hraní mezi konzolemi PlayStation a Xbox dočkáme? Podle vývojářů by to mohlo být už v listopadu, ale zatím pevné datum vytesáno do kamene není, tak musíme počkat.

Minulý ročník série NHL přešel na moderní Frostbite engine, který se osvědčil nejen u akční série Battlefield, ale také u sérií FIFA, Need for Speed nebo Madden. A musím říci, že přechod byl a je docela dost pozitivně znát. Hra je hlavně na konzolích současné generace zase o něco hezčí, ať už jde o detailní hráče s lepší mimikou a celkově animacemi, diváky v hledišti nebo stadiony. Největší síla enginu je ale v parádním nasvícení a některých opravdu pěkných efektech, starající se společně s výborným ozvučením o tu pravou hokejovou atmosféru. Na vizuální zpracování si stěžovat nemohu, série NHL nikdy nevypadala lépe. Navíc je engine i dobře odladěn, takže framerate drží po celou dobu zápasu, velkým plusem je i rychlé načítání v offline režimech. V online režimech je o něco málo pomalejší, ale tam je to pochopitelné, když musí hra ověřovat informace se servery, případně se připojovat k jiným hráčům.

Z výsledné známky i některých připomínek by se mohlo zdát, že NHL 23 není dobrou hrou. To ale není pravda. Jde o slušnou a vlastně i hodně zábavnou hokejovou hru, která ovšem oproti minulému ročníku přináší jen naprosté minimum novinek a změn. Pokud máte předchozí ročník, není moc důvod kupovat aktuální za každou cenu. Jestli jste ovšem poslední ročníky nehráli, nákup mohu doporučit.

NHL 23

ps5xsxps4xone
EA Sports, EA Sports