Konzolista.cz

Need for Speed: Hot Pursuit

recenzesobota 27. listopadu 2010Petr Strecker
Hlavní obrázek článku: Need for Speed: Hot Pursuit
Co je lepší, než naleštěný sporťák v garáži? Naleštěný sporťák na dálnici, doprovázen policejním kordonem, ovšem nikoliv ve formě ochranného doprovodu. Věděli jste, že když italská policejní hlídka zahlídne na čisté silnici exotický vůz, v 80 % případů mu dává pokyn, aby to ohulil? Zatímco naše policejní Passaty pomalu korodují v garážích, nebo se honí za podomácku tuningovanými Favority, policisté v novém Need for Speed: Hot Pursuit berou svou práci zatraceně vážně. Tak vážně, že by jejich garáž zruinovala ekonomiku České republiky. Co naplat, nenechavé ruce mistrů chaosu studia Criterion dokazují, že na co sáhnou, to se mění ve zlato. Tak si učešte své vlasy a příčesky nechte doma, tahle jízda je sakra rychlá.
Ať si to přiznáte nebo ne, zdá se, že se série Need for Speed pomalu ale jistě vrací do sedla zábavných arkád, jejichž hraní nezpůsobuje jen trvalý oční zákal, ale také určité záchvěvy spokojenosti. Zatímco se Shift snaží interpretovat, leč arkádově, dění na závodní trati, hlavní podoba série se opět odráží v lesku čerstvě položeného asfaltu. Novinku s podtitulem Hot Pursuit dostali do rukou Criterion, tvůrci světoznámé série Burnout. Co si budeme povídat, změna byla potřeba a tak se studii prohnal osvěžující vánek, jenž by se svou silou mohl rovnat tajfunu – spousta lidí byla vypovězena ze svého zaměstnání, spousta byla připravena o tučnou část platu a někdo se udržel. Nakonec otěže úplně převzal Criterion. Pro hráče to ale znamená pouze pozitiva, která jsou ovšem téměř vždy doprovázena čmouhami. Už od počátku se o nových Hot Pursuit mluví jako o návratu ke kořenům série, o znovuzrození, které připomíná početí a vyvrhnutí Ježíše. Svým konceptem tomu tak opravdu je. Zmizel tuning, stejně jako bezduchý příběh a jde se rovnou k jádru věci. Bavíme se tu o nádherných, rychlých a superdrahých vozech, prohánějících se po stejně exotických silnicích za doprovodu policejních jednotek. Voda a chléb starých dílů série Need for Speed, které jsou v mnoha nostalgických očích stále králem závodních her. Jenže zde onen návrat končí. Kdo si to nechtěl přiznat, alespoň to tušil. Criterion do hry vložil nejen staré know-how, ale i své vlastní zkušenosti z Burnoutu. Dobré nebo špatné? Vyberte si, nicméně výsledný efekt je více než působivý a pohlcující. Nejlepší na tom všem je, že je celá hra zabalena do jednoduchého obalu, který dohromady drží systém zvaný Autolog, což je hřiště a hračkárna pro všechny pouliční závodníky obce Seacrest County. Právě Autolog tvoří nosnou páteř celé hry, ať už se bavíte o kariéře policisty / závodníka, nebo multiplayeru. Nejvíce času budete trávit pravděpodobně v kampani, která je jediným režimem pro jednoho hráče, kde se může vyřádit. Jakmile se přes veskrze pomalé menu prohrabete až k akci, tak si vaše bystré a krví podlité oko zajisté všimne určité návaznosti právě na Burnout. Navigace po mapě města, na níž jsou rozházené závody, je svižná, ničím nerušená a tak vše probíhá opravdu rychle. Rozhodně je tento systém lepší jak možnost volného města. Ačkoliv by se každý občas rád projel po přírodě, která je v případě nového NFS víc než pohledná, pro hlavní kampaň je tento systém rozhodně příjemnější. Což už se nedá říct o samotném menu, které je pomalé a neohrabané jak důchodci tlačící se do MHD. I přes jednoduchost hlavní nabídky je pohyb po ní pomalý, odezva bídná, což se zdvojnásobuje, pokud jste připojení do sítě Autolog přes váš online profil. Vše ostatní je pak už o minimálně jeden řád výše. Uchopte Hot Pursuit jako arkádu a tak jí držte až do konce hry, rozhodně si nezaslouží manipulaci v širším slova smyslu. Ve hře se totiž dostanete jak do role závodníka, tak policisty, který se s ústy nacpanými koblihami a košilí politou kávu vydává na hon nezbedných pouličních závodníků. Samozřejmě nepočítejte s tím, že budete mít jako závodník za zády vždy jen policisty. Vaše náplň je vždy vyhrát, a když je potřeba, nenechat se zabásnout. Což se lépe říká, než provádí, jelikož vám v cestě stojí nejen drzí soupeři, kteří si rádi šťouchnou do vašich lakovaných prahů, ale také samotná trať, která se táhne do výšin i nížin, přes exotické koutky země, ale i zasněžené vrcholky místních hor. Ulice jsou lemované nejen spoustou harampádí, o které si rozložíte karoserii na puzzle části, ale také zkratek, jejichž účinek není vždy tak jednoznačný jak se zdá. Zdání klame a tak se velice snadno stane, že se na první zaručená zkratka změní na peklo na zemi a vaší noční můru. Znalost tratí je tedy pouze výhodou. A místní policejní sbor také nepoužívá konvenční způsoby v chytání nepřizpůsobivých obyvatel – pásy s hřebíky, zátarasy a EMP střely jsou na denním pořádku. Doporučujeme buďto klást maximální odpor, nebo to zabalit okamžitě. Kdo se bojí, nesmí na silnici. První výhra přináší uspokojení, druhá výhra přináší důkaz, že nejste úplná másla a při dvacátém odjetém závodě zjišťujete, že jste svým způsobem zaseknutí a nemůžete se od hry odtrhnout. V kariéře postupujete jednoduchým způsobem, kdy vyhráváte body za vítězství, případně frajeřinky provedené v samotných honičkách a levelujete svou reputaci. Jak přísloví praví, v jednoduchosti je síla a lidé se opět projevují jako dokonale fungující roboti, hltající jakékoliv úkony, u kterých nemusí moc přemýšlet. A co si budeme povídat, závody v Hot Pursuit jsou rychlé, strhující, plné efektů a za žádnou cenu nudné. Ačkoliv jsou po nějaké době silně repetetivní, což platí nejen u závodů, ale i samotných honiček s policisty, nelze jim odepřít silnou návykovost, která je založená na jednoduchosti a přímém přístupu k hráči. Svým způsobem potěší i jistá personifikace samotných závodů, které jsou originálně popsány a mnohdy tematicky vytyčeny. A co víc, jako hráč jste motivováni vyhrávat, jelikož si tak odemykáte nové a nové vozy, které jsou proklatě sexy. Kariéra jako taková nepobrala příliš mnoho originality, což jste pravděpodobně pochopili z předchozího odstavce, nicméně právě hratelnost vás nutí odpouštět nedostatkům, kterých byste si normálně všimli a řešili je zuřivými telefonáty do kanceláří vývojářů. Potíž je ta, že se moc nemyslelo na hráče, kteří nejsou připojeni k internetu. Ačkoliv se v dnešní době celosvětové pokrytí nezdá jako úplná utopie, stále jsou mezi námi jedinci nezamotaní v síti. Vzhledem k tomu, že je Autolog zaměřen výhradně na online využití, tak se může stát, že si po dokončení hry začnete okusovat nehty, přičemž je jen otázkou času, než skončíte u palců na nohou. Odehrané závody sice můžete opakovat neustále dokola, ale ruku na srdce, co z toho budete mít? Nic netrvá věčně a jinak neprůstřelné alibi v podobě zábavných závodů po čase tak jako tak selžou. Celá situace ale nabírá otáčky jako Wankel motory, když se připojíte do online sítě Autolog. Hra je koncipována právě na soupeření se svými přáteli, takže podstatnou část hry tvoří online závody, překonávání časů a chytání živých závodníků. Criterion se po vzoru předchozích her bezhlavě pouští do online podpory, která je až na pár drobností velice komplexní. Závody jsou zábavné, ovšem mnohdy značně chaotické a nepřehledné. Dokonalým příkladem budiž závody v režimu Hot Pursuit, kde se osm hráčů rozdělí na dva týmy – policisty a závodníky. Vzhledem k tomu, že každý z týmů využívá mimo svých řidičských schopností také speciální síly, jako například momentální zrychlení, nebo vystřelování pásů s hřeby, závod se v mžiku mění na slalom, ve kterém absolutně ztrácíte orientaci o dění kolem vás. Mnohdy už to není závod, ale spíše masový hon za úspěchem, na čemž by nebylo nic tak špatného, kdybyste neskákali přes pásové koberce a helikoptéry, jako atlet přes překážky. Často ovšem neúspěšně. Závody ovšem nejsou to jediné, co Autolog nabízí. Chcete se podělit o vaše výsledky? Pošlete zprávu na svou nástěnku. Myslíte, že by vaše vyfocená fotka zdevastovaného Lamborghini mohla uspět při balení ženských? Pošlete ji na zeď a pochlubte se přátelům. Veškeré vaše úspěchy se tak vážou (s vaším svolením) na váš profil, přičemž je celý systém nastaven tak, aby k sobě měli všichni hráči pokud možno co nejblíže. Hra vám tak předhazuje přátele vašich přátel, kteří mají také co dočinění s hrou, neustále vám nabízí překonávání časů ostatních a také vám zobrazuje jejich příspěvky. Pokud jste sociálně aktivní člověk, určitě se vám bude tento systém zamlouvat, ovšem z hlediska technického by ještě nebylo špatné několik prvků doladit. Například dlouhé přebíhání v jednotlivých položkách menu a zejména pak jejich nízká odezva. Nicméně právě Autolog ukazuje, kam se bude ubírat trend závodních her, pokud jde o komunikaci hráčů. A jde mu to velice dobře! Je to orosené, plné záhybů a vydává to jemné vrnivé tóny. Podle některých je to žena, znalejší z nás napadne pivo a pravou motorovou hlavu okamžitě napadne vysněný vůz. Hra paradoxně začíná u těch nejhorších kusů v podobě nového Porsche Boxter. Výhra dá výhru a vy se náhle proháníte v super rychlých roadsterech, za zády vám chrčí soupeři ve svých amerických kárách. Netrvá to dlouho a vozíte si zadnici v těch nejexkluzivnějších a nejrychlejších vozech na světě. Je libo Pagani Zonda Cinque, jejíž počet je omezen na pět kusů pro celou planetu? V NFS si jí užijete jak je vám libo a dokonce jí lze i dost fešně rozbít. Povinnost je pak zmínit legendy jako McLaren F1, Porsche Carrera GT, Bugatti Veyron nebo nejnovější počiny švédské automobilky Koenigsegg. Hot Pursuit zkrátka nabízí svezení v těch nejexkluzivnějších vozech světa a nic vás to nestojí. Nepočítáme-li počáteční investice do hry, které jsou prostě nevyhnutelné. Jízdní model je samozřejmě čistě arkádový, nic to ale nemění na tom, že auta vyzařují určitou hmotností, reakce na kontra volantem nejsou tak okamžitá a typická jako u ostatních arkádovek. Určitá vůle tu je a ve vysokých rychlostech si zkrátka nebudete vždy tak jistí jako jindy. Diskutabilní je pak snaha téměř každého vozu se do zatáčky klouzat i při sebemenším úhlu zatočení. Pak už stačí zalít brzdou a nacházíte se v superrychlém smyku, který je často doprovázen šíleným boostováním. Hra si tím sice udržuje rychlé tempo, ale přece jenom si nejsme jistě, jestli právě série Need for Speed by měla něco podobného obsahovat i s přihlédnutím k její arkádovosti. A když už neukočírujete auto v rychlosti, blízké čtyřem stům kilometrům v hodině? Pojišťovna vám sice nevyplázne peníze za rozesmáté Lambo, ale alespoň se podíváte na jednoduchý, leč povedený model poškození, který je jednou z hlavích devíz Criterionu. Auta nepodléhají destrukci (nebo vynucené korozi, jak je libo) nijak extrémním způsobem zejména díky licenčním podmínkám jednotlivých automobilek, ale i v rámci možností, které studio momentálně třímá, se povedlo vytvořit jednoduchý, ale zároveň působivý model poškození, kdy je možné auto postupnými nárazy oloupat jako banán, nebo kompletně vyřadit jednou přesně mířenou prdou. Kombinace momentů, příjemné grafiky zastřené do mnoha zkrášlujících efektů a rychlé hratelnosti, kvalifikuje Need for Speed: Hot Pursuit do třídy her, ve které je například série Burnout. Hra krásně dokazuje, že hratelnost je opravdu esencí každé hry, nicméně NFS se nemá za co stydět ani po audiovizuální stránce. Prostředí je totiž opravdu pěkné na pohled, přičemž se nikdy nebudete nudit, ať jedete kudykoliv. Efekty deště, mokré vozovky, nebo větru sfoukávajícího sníh z vrcholků hor, jsou zkrátka opravdu na úrovni, a ačkoliv při závodění ničemu nepomáhají, velice hezky se na ně dívá. Určitě si vybavíte panoramatické obrázky, kde stojí naleštěné a photoshopem protažené auto u západu slunce a romantických mraků. Něco podobného vás čeká i ve hře, ačkoliv v o něco menší míře, ale rozhodně se těšte na jízdu při západu slunce nebo hustého deště. Různorodé prostředí, rozprostírající se přes pouštní části i pobřežní dálnice, je jedním z hlavních prvků, jenž v hráči zanechává onen skvělý dojem. Nové Need for Speed určitě nejsou dokonalým titulem a mrzutý už je jen fakt, že se hra stává pro nepřipojeného hráče po čase vcelku sterilní zábavou po stránce emocí. Nicméně síla hry tkví v její návykové hratelnosti a je to tak správně. Přilepíte se rychle jako moucha na mucholapku a o to hůře se vám bude od hry odcházet, ale jakmile nastane onen moment absolutního vítězství, nemáte moc důvodů dále pokračovat, což vás mnohdy napadne i uprostřed hry. Hot Pursuit mají ovšem svou kvalitu, kterou nelze popřít, a právem se stávají povinností pro milovníky závodních arkád, kteří se neradi zabývají rychlostmi menšími jak 100 Km/h. Ale každá jízda jednou začíná a jednou končí. Hot Pursuit jsou rozhodně nejlepší arkádou letošního roku a Criterion opět dokazuje, že jejich umění je daleko před drtivou většinou dnešních vývojářů.
REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (20)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
filom3n
filom3n #Grip
👍1

suoper hra, i po letech jsem si ju rad projel a bavil sem se, kdyz se mi pri uvedeni vyhnula, uzil jsem si kazdej metr.

alienufon
alienufon #alienufon

ted jsem koupil A SUPER baví jak za grázly tak za poldy pěkná grafika bouračky a la burnout [s3]

alienufon
alienufon #alienufon

hrál jsem demo a nic moc právě to ježdění do zatáček mi přišlo dost divný to midnight club mi přirost k srdci lépe

stillalive
👍1

Hlasitě nesouhlasim s hodnocením a s recenzí. Např. ty výtky k neohrabanému menu a pomalejší odezvě, kde jste to proboha vzali? Nic takového se ve hře nevyskytuje. Nebo co má znamenat ta výtka ke smykům do zatáčky v plné rychlosti i při boostu. Recenzujete arkádovou závodní hru od Criterion Games, to je třeba mít celou dobu na paměti když už něco píšete. Vše je zde na místě, naprosto funkční a obohacujcí vůbec styl arkádové jízdy. Criterion Games vědí jak má arkáda vypadat a ano přesně takhle má vypadat bez výtek. Grafika je výborná a ozvučení kulervoucí. Příště volte hodnocení hry obezřetněji prosím, protože takhle odfláknutá recenze může zbytečně odradit hráče. Máte výtky k věcem, které se ve hře vůbec nevyskytují a k věcem, které naopak obohacují arkádovou jízdu. 9/10 bez jakých koliv dohadů, tečka...

DoomedVítek

9/10 je to fakt jedna z nejlepších arkád [s14], jen ty časovky za policajty jsou na dvě věci, nechápu proč jich tam museli dát tolik. A navíc jsem nepobral proč proboha mi neuhejbaj normální auta když jedu s policejním autem, ale hodně často se mi stává že mi naopak z protisměru najížděj na mě, WTF??? To je podle mě jediná vada na kráse takovýho úžasnýho titulu.

RobotCZ
RobotCZ #Dukla Jihlava

Hra je to super....Návykový až moc. Se vždycky těšim domu z práce jak malej, abych tohle mohl zajezdit.....Nedostatek to má a docela mrzutej. Umělá inteligence je taková nemastná neslaná.....Jezdci maji prostě naprogramovanou trasu a tou hrnou, hlava nehlava. Když je rychlejší než vy, tak do vás zezadu bude pořád šťouchat dokud mu ze stopy neuhnete.....njn

Ale neva, zábava je to i s touhle pihou na kráse :-D

Pedro_CZ

Tak je to skutecne tak, vypl jsem v ps3 DD a razem NFS svisti na slysitelne dynamictejsim DTS, parada :) Hned jsem si musel jit nastartovat Murcielago....cvak, piiip....vruuuuum :D

Pedro_CZ

Oki, zkusim, dikes.

stillalive

Pedro_CZ: U některých her se mi toto stávalo. Zkus přímo v PS3 nastavit pouze jedno dekodování zvuku, tedy DTS, ostatní ponech vypnuté. Pokud je v DTS, mělo by to jít, pokud není, tak ti zvuk nepůjde vůbec

Pedro_CZ

Technicky dotaz. Na obalu i na disku je logo DTS. Me vsak hra bezi v DD. Da se to nekde zmenit?

Pedro_CZ
👍1

To sestreleni jde, ale asi jen v singlu, MP hraju kratce, nicmene jsem to v nem nezazil.

stillalive

Pedro_CZ: Skvělej závod, až budu mít zase PS3 a Hot Pursuit k tomu, tak můžem taky poměřit síly v závodech. To je asi vůbec poprvé co se schodnem na kvalitě jedné hry co? [s12] Jinak celkem často se setkávám s tím jak mnoho lidí říká jako chybu že Hot Pursuit je podobný Burnoutu. Ano, je to takový Burnout smíchaný se starým receptem Hot Pursuit, ale chyba to proboha není, právě naopak. Vždyť Burnout 3 Takedown, Burnout Revange byli králi arkády na PS2 a Burnout Paradise je dodnes králem arkád na next-gen generaci vůbec. Tedy ta podoba je jen a jen velké plus. Zkrátka starý Hot Pursuit okořenili kvalitou jejich značky Burnout a na hratelnosti se to podepisuje jen klady. Chybí mi tu jediná věc, kterou do Hot Pursuit mohli klidně z Burnoutu přidat. Tedy abych mohl nárazem soupeře sestřelit jako, nebo jako v Burnoutech zadním nárazem do protivníkova vozu ho nasměrovat na protijedoucí vůz atd. Ale toho všeho se určitě dočkám v dalším Burnoutu, pokud nějaký bude

Pedro_CZ

Online je pecka, tady jeden napinavy zavod az do konce, ta vyhra byla skutecne tesna:)

link

thor
thor #PSM někdo?

Proč se to ale nejmenuje Hot Pursuit 3?[s14]

pozdnisber
pozdnisber #pozdnisber
👍1

Hraju na PS3 a pomalé odezvy v menu jsem si nevšiml. Ať už jsem online nebo offline, všechno reaguje prakticky okamžitě. Online závod jsem zkoušel jen jednou a dost mě překvapilo, že jsem nevěděl, jaká trasa se pojede... Možná jsem jen info přehlédl, ale pokud to tam není, tak to vidím jako nedostatek.

"Nenechavé ruce mistrů chaosu studia Criterion dokazují, že na co sáhnou, to se mění ve zlato." Vážně to jsou nenechavé ruce? Nenechavé ruce jsou přece ruce, které kradou, případně na všechno sahají, ne? Ruce, které mění vše ve zlato jsou ruce Midasovy.

Stejně podivné je i slovní spojení "..., které připomíná znovuzrození, početí a vyvrhnutí Ježíše." Ježíš žádným znovuzrozením neprošel. Narodil se pouze jednou. No a to "vyvrhnutí"... Mláďata vyvrhávají zvířata, jestli je Panna Marie byla zvíře a Ježíš její mláďě, možná by si autor měl chvilku od hraní odpočinout :)

Nemyslím tenhle komentář zle, jen jsem chtěl poukázat na to, že občas není na škodu se nad tím, co píšeme zamyslet a nepsat nesmysly.

ZET
ZET #ZETROPHIES
👍1

Určitě časem koupím, teď mám her jak nasráno : -)

Adams
Adams #Burnout !!
👍1

Criterion umí. U mě Burnout Paradise 10/10 a Hot Pursuit 9/10. Jo a jinak Krásná recenze a super počtení :)

Pedro_CZ
👍1

"pomalejší odezva na pohyb v menu"

Nic takoveho moje NFS nedela. Reaguje vse okamzite po stisku tlacitka. Loadingy jsou obecne velmi svizne, obzvlast s prihlednutim k obrovske rozloze a delce trati(srovnejte si to s pul minutovym loadingem GT5 na kratonke a seredne Trial Mountain).

Za me bez debat 9 z 10. Kdyby hra bezela na 60fps s lepsim AA, pak jasnych 10(vlastne me stve ta nemoznost ukladat fotky na disk, za to palec dolu!). Neni zabavnejsi arkady a troufam si rici, ze ani zavodni hry. Online zavod na 20km+ trati, kdy se startuje pri zapadu slunce a do cile se dojizdi za tmy s prichazejici bourkou je skutecne zazitek, ktery se jen tak nekde nevidi a nezapomina.

stillalive
👍1

Tahle hra si právem zaslouží tu nejlepší devídku, tedy 9+/10. Nejlepší NFS od dob prvních NFS bez debat! Je dobře že v recenzi se objevují i takové postřehy jako pomalejší odezva na pohyb v menu, nebo otázky jestli je dobře, nebo špatně, že zatáčku projedete v driftu za plné rychlosti i při boostu, ale nejsou to žádné závažné chyby. Vůbec co se týče samotného hraní mimo menu, hra je v tomto směru dokonalá. Hlavně má o poznání lepší grafiku než GT5. Co se týče modelů vozů, tak na to že to je pouhá arkáda, tak má o poznání lepší modely vozů, než kterékoliv standartní vozy v GT5. Líbí se mi že se vrátil efektní pohyb po mapě z Burnout 3 Takedown. Je přehledný. NFS hot pursuit a nový DIRT 3 budou pro mně nejlepším závodním čekáním na další Burnout od Criterion Games, který doufám bude!

jack210
jack210 #PS5
👍2

Nejlepsi zavodni arkada roku:) 9/10

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články