Konzolista.cz

MotoGP 24

recenzepondělí 6. května 2024Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: MotoGP 24
Italské studio Milestone se specializuje na vývoj závodních her, ať už jde o série Ride a Monster Energy Supercross nebo arkádově laděný Hot Wheels Unleashed, jenž se v minulém roce dočkal velmi kvalitního druhého dílu. Každý fanoušek závodních her si toto studio spojí i se sérií MotoGP, která si udržuje slušnou kvalitu a nabízí zábavné závodění opírající se o oficiální licenci. Když byl oznámen nový ročník, vývojáři naslibovali hned několik zajímavých a lákavých novinek. I proto jsem se nemusel moc dlouho přemlouvat, abych se pustil do hraní a mohl zjistit, jak se nový ročník povedl. No a po několika dnech intenzivního testování jsou zde mé pocity.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Protože předchozí ročníky MotoGP nabídly velmi dobrou hratelnost opírající se o kvalitní jízdní model i fyziku, vývojáři z Milestone neměli důvod něco zásadně překopávat. První pocit z jízdy je velmi podobný loňskému ročníku, čemuž pomáhá přesné a stejné ovládání, přesto si lze následně všimnout několika drobných vylepšení a úprav, hlavně v rozdílech mezi jednotlivými třídami. Tyto drobné úpravy jsou nejvíce patrné v momentě, kdy vypnete hodně asistentů a nad motorkou máte naprostou kontrolu, ale zase jí kočírovat v obrovské rychlosti chce hodně zkušeností a umu. Kdo neholduje simulátoru a chce si jen tak zajezdit, také má tu možnost. Pořád je možné zapnout docela dost asistentů, až prakticky hra jezdí sama a vaší jedinou starostí je rychlost. Tento systém přístupnosti praktikují vývojáři z Milestone několik posledních let a u nového ročníku je to naprosto stejné. Dveře jsou otevřeny pro všechny.

Jak už jsem naznačil výše, opět tu máme před sebou plně licencovanou hru, takže v MotoGP 24 najdete týmy, jezdce, značky i okruhy z aktuálního ročníku, ať už jde o Moto 3, Moto 2 nebo MotoGP. Je určitě fajn, že kromě aktuálních okruhů najdete ve hře i šest legendárních, mezi nimiž je i ten brněnský, který už nějakou dobu v šampionátu nefuguruje. Po obsahové stránce je ale nový ročník MotoGP trochu rozporuplný. Očividně vývojáři staví kolem režimu Kariéry, který je pro ně hlavní. Kromě něj si můžete zajezdit v režimech Grand Prix (rychlý závod), Time Trial a Championship. Vývojáři pro nováčky začlenili i jednoduše zpracovaný tutoriál, jenž seznámí s ovládáním a základními pravidly. Více se závoděním je pak možné se seznámit v režimu MotoGP Academy, v němž jezdíte na čas nejprve úseky jednotlivých okruhů, později i samotný okruh, za což jste odměňováni medailemi.

YouTube video: YouTube video player

A to je z obsahu pro jednoho hráče vše. Bohužel u MotoGP 24 postrádám nějaký zajímavý nový režim, jenž by přinesl nějaké oživení a další hodiny zábavy, protože vše se scvrklo letos jen na základní nabídku, která hlavně letité fanoušky moc neuspokojí a nepotěší. V MotoGP 22 se o tohle staral třeba režim NINE Season 2009, který jsem měl hodně rád, protože byl pojat jako velký dokument památné sezóny 2009, v níž mezi sebou až do úplného finále závodili jezdci Valentino Rossi, Dani Pedrosa, Casey Stoner a Jorge Lorenzo. Něco takového v MotoGP 24 prostě a jednoduše chybí a je to obrovská škoda.

Středobodem nového ročníku MotoGP 24 je tedy Kariéra, v níž si můžete vytvořit vlastního jezdce a následně se rozhodnout, jestli po několika závodech skočíte rovnou do MotoGP nebo se vypracujete postupně přes Moto 3 a Moto 2. V tomto se Kariéra moc neliší od předchozích ročníků, přesto jsou v ní některé novinky, které stojí za zmínku. Mezi nimi jsou třeba nově sprintové závody. Víkendy se proto nově skládají nejen z tréninků a kvalifikací, ale prakticky hned dvou závodů, kterým je nutné věnovat pozornost. Jinak v kariéře nechybí ani testovací jízdy, po nichž je možné si postupně vylepšovat motocykl, ať už jde o výkon, rychlost nebo ovladatelnost. Zaměření na vylepšování motocyklů není tak velké jako v minulosti nebo v závodních hrách od Codemasters. Jde spíše jen o zpestření. A má to i svoji logiku, když je možné týmy často střídat.

Když byla hra MotoGP 24 oznámena, vývojáři slíbili několik zajímavých novinek. První se pojí s kariérou a jedná se o trh s jezdci, tedy něco, po čem fanoušci volali mnoho let. Když se na tuto funkci podívám, tak je opravdu s podivem, že s ní přichází vývojáři až takhle pozdě, protože ji považuji za naprostý základ. Každopádně díky trhu s jezdci už nemáte při závodech v rámci mnoha ročníků pořád stejný startovní rošt, ale nově mohou jezdci přestupovat mezi týmy i třídami, což hře přidává na rozmanitosti, a navíc máte pocit, že hra žije svým vlastním životem. Můžete tak být svědky třeba vzestupu nějakého mladého jezdce Moto 3, ale také pád velké hvězdy MotoGP. Novinkou nového ročníku jsou i sociální sítě, na nichž se objevují spekulace o přestupech, navíc je možné i komunikovat s ostatními jezdci, což je ovlivněna vaše reputace i vztah s nimi. Je ale třeba nutné dodat, že tohle je zrovna jen taková ta trochu zbytečná a jednoduše zpracovaná omáčka, které jsem na chuť moc nepřišel, a vlastně bych se bez ní i klidně obešel. Zvláště když se tato novinka nijak nepropisuje do samotné hratelnosti.

Hra MotoGP 24 nabízí opět bohaté možnosti v nastavení obtížnosti, abyste si mohli herní zážitek optimalizovat pro svoje možnosti a schopnosti. Novinkou v tomto je adaptivní obtížnost, kterou když si zapnete, umělá inteligence se postupně učí a reaguje na vaše počínání v samotných závodech, ale také z tréninků a kvalifikací. Pocity z jejího testování jsou ale docela rozporuplné, a nejsem si moc jist, o jak moc funkční novinku se jedná. První závod jsem neměl problém vyhrát, a to i s docela velkým náskokem. Druhý už jsem ale měl co dělat, abych dojel nějaký solidnější výsledek, protože obtížnost a hlavně skill závodníků na trati najednou značně narostl. V tomto mi přijde, že adaptivní obtížnost ještě není tak vybalancovaná a vyladěná, aby fungovala tak, jak si vývojáři představovali. I proto jsem po několika závodech adaptivní obtížnost vypnul.  

YouTube video: YouTube video player

Zatímco adaptivní obtížnosti jsem na chuť nepřišel, další novinku v podobě stewardů mohu pochválit. Ti nyní sledují nejen počínání samotného hráče na trati, ale i umělé inteligence. Pokud dojde k nějakému prohřešku, stewardi ho hned začnou prošetřovat a mohou udělit jen prosté varování nebo rovnou nějaký trest, který ovlivní závod. Třeba nutnost pustit před sebe soupeře nebo „long lap penalty“, což je vyjetí z dráhy v určitém místě a zdolat náročnější delší zatáčky. Ta vás samozřejmě docela dost zpomalí a dá možnost soupeřům, aby vás předjeli. Stewardi jsou dobrým doplňkem a dle mého názoru asi i tou nejzajímavější novinkou letošního ročníku. I když je nutné si na začátku zvykat na jejich poněkud přísnější oko, kterému nic na trati neunikne. Zatímco v minulosti hra mnohé odpustila, nyní si na šťouchnutí do protivníka, zkrácení zatáčky a tak dále musíte dát obrovský pozor.

Pokud vás omezí hraní proti umělé inteligenci v Kariéře nebo několika připravených režimech pro jednoho hráče, můžete se pustit do multiplayeru. Pochválit musím hráče na podporu pro split-screen, která nechybí ani letos. Ano, využije ji asi jen mizivé procento hráčů, ale je pěkné, že i na ně vývojáři myslí. Podpora pro split-screen není v dnešní době samozřejmostí. No a pak je tu online pro dvanáct hráčů, v němž si můžete dát nějaký ten rychlý závod proti soupeřům z celého světa, přičemž nechybí podpora pro cross-play. Díky ní mohou závodit hráči na konzolích PlayStation a Xbox společně, PC hráči si musí vystačit sami se sebou, což je trochu škoda. Určitě by šlo i závodění s nimi jednoduše zakomponovat. Co je ovšem novinkou v online sekci, je režim LiveGP, v němž je možné měřit síly s nejlepšími hráči a stoupat žebříčkem. Pro ty největší fanoušky, kteří tráví v každém ročníku MotoGP desítky nebo stovky hodin, a snaží se vymáčknout z výkonu motorek maximum, jde jistě o vítanou novinku. Co bych mu ale vytkl, jsou dlouhé rozestupy mezi jednotlivými eventy.

Studio Milestone už řadu let používá Unreal Engine čtvrté generace, a protože se mu osvědčil, nebyl důvod přecházet na jinou technologii. To má ale za následek, že vizuálně hra oproti předchozím ročníkům nedoznala velkých změn, a pokud jste čekali v tomto velký posun, budete asi zklamáni. Vývojáři pořád umí přinést do detailu vymodelované modely motorek, které vypadají opravdu parádně. Líbí se mi i různé efekty a třeba nasvícení, ať už je slunečný den nebo zataženo s deštěm. Co je ale slabší, je okolí tratě s modely jezdců, kteří navíc mají dost prkenné animace. Na tomto musí vývojáři ještě zapracovat. Pochválit naopak mohu optimalizaci. Je vidět, že vývojáři pracují s osvědčenou technologií, která běží dobře na všech platformách. Na konzoli PlayStation 5 hra běží naprosto stabilně ve 4K rozlišení při 60 snímcích a rychlé je i načítání závodů.

MotoGP 24 je kvalitní závodní hra, která dokáže zabavit skrze svoji hratelnost. I když jsem se během hraní bavil a ocenil některé menší novinky jako jezdci nebo stewardi, postrádám nějakou větší inovaci, ať už jde o hratelnost nebo samotný obsah, jenž se letos scvrknul jen na naprosto základní nabídku bez snahy přinést něco nového a zajímavého. Největší fanoušci MotoGP už určitě běželi do obchodů. Těm aktuální soupisky a některé drobné novinky budou stačit, ale pokud zase tak velkým fanouškem nejste, klidně si vystačíte s některým z posledních ročníků. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (1)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Risix 001

Stejně jako FIFA apod