Moss: Book II

recenze  9
Martin Šmíd, 2. 4. 2022 15:10
V posledních měsících se hodně mluví o headsetu pro virtuální realitu PlayStation VR2, který má nabídnout díky výkonu konzole PlayStation 5 daleko lepší zpracování her nové generace, a zároveň i pohodlnější ovládání, protože bude dostupný s kompletně novými gamepady. Trochu se proto zapomíná na první generaci tohoto headsetu. Ten je tu s námi už řadu let, a ačkoliv nemá v poslední době v médiích tolik prostoru, stále na něj vychází řada kolikrát hodně zajímavých a kvalitních her, které by byla škoda minout. V předchozích dnech pro něj vyšlo bez nějakého velkého humbuku pokračování výborné myší plošinovky Moss od zkušeného studia Polyarc, na které jsem se popravdě hodně těšil. I proto jsem hned po obdržení klíče od vývojářů PlayStation VR vybalil z krabice a zapojil. A musím říci, že jsem dobře udělal, protože mě jako fanouška prvního dílu rozhodně pokračování nezklamalo.

Recenzovaná verze: PlayStation VR

První díl Moss byla fantastická plošinovka, která dokázala potěšit každého hráče nejen svoji zábavnou hratelností s několika zajímavými mechanikami, skvěle se hodícími pro virtuální realitu, o čemž se ještě rozepíši, ale také svým příběhem. Hlavním hrdinou byl myšák Quill, jenž musel zachránit svého strýce Arguse za zajetí. Druhý díl na první přímo navazuje, odehrává se jen několik okamžiků po jeho konci. Pokud jste tedy první nehráli, asi nemá cenu hned začínat s druhým, protože byste byli ochuzeni o některé celkem důležité souvislosti, a koneckonců i skvělou zábavu. Každopádně hlavní hrdina Quill zjistil, že hrad Arcana, kde byl držen jeho strýc, ukrývá obrovské nebezpečí pro celý svět, a proto se do něj rozhodne vydat, aby zabránil nejhoršímu. Příběh vyprávěný většinou v krásných kreslených obrázcích při listování knihou je v základu celkem jednoduchý, ale jde ve výsledku o pěknou pohádku, obsahující i některé nečekané zvraty, u nichž ukápne slzička. Příběh neurazí a tím jak navazuje na první díl, oba následně tvoří jeden krásný celek, i když s cliffhanger na konci. Je jen škoda, že když už hra očividně cílí i na menší publikum, neobsahuje českou lokalizaci. Na druhou stranu za ní stojí hodně malé nezávislé studio, které si ji vydává i samo, takže to lze pochopit.

Druhý Moss je stejně jako ten první mix 2,5D a 3D plošinovky, v níž je hlavní hrdina Quill ovládán klasicky za pomoci DualShocku 4 prostřednictvím analogových páček, zatímco hráč je jakýmsi pozorovatel událostí. Není ovšem pasivním pozorovatelem, jak by se mohlo zdát, protože sám o sobě může zasahovat do soubojů, pomáhat řešit hádanky přesouváním plošinek nebo držením protivníků na tlačítkách, i léčit hlavního hrdinu, a to pomocí speciální bublinky, kterou lze pohybovat pomocí senzorů. Na tomto principu stál už první díl, a ačkoliv se může zdát na začátku komplikovaný, opak je pravdou. Je jednoduché ho zvládnout, vše je naprosto intuitivní, a to i díky perfektně vyladěnému ovládání, s nímž jsem za celou dobu hraní neměl žádný problém. A to ani s nevolností, což je ale dáno tím, jak je na hru nahlíženo.

Vývojáři před vydáním moc záběrů z hraní neukazovali, až nedávno jsme tu měli delší video, z něhož jsem měl pocit, že je Moss Book II spíše rozšířením pro první díl než vyloženě novou hrou. Tento pocit jsem měl i první zhruba dvě hodiny, protože hratelnost je v nich dost podobná, vlastně i hlavní hrdina řeší obdobné hádanky, bojuje se stejnými protivníky nebo prochází dosti podobné lokace. Naštěstí jde jen o necelou polovinu, protože následně se vše zlomí, vývojáři začnou servírovat nové druhy velmi dobře navržených hádanek, nové schopnosti pro hlavního hrdinu (třeba možnost vytvářet mosty z lián) i možnost využívat různé nové nástroje. Sice se nedá říci, že by se hratelnost vyloženě změnila, pořád jde plošinovku využívající základy svého předchůdce, ale najednou je daleko propracovanější, rozmanitější a hlavně zábavnější. Navíc se mi líbí, že vývojáři kolikrát i ze samotných soubojů s protivníky dělají menší logické hádanky, protože nestačí jen sekat do všeho, co se pohne. Tohle je určitě vítaná změna a novinka. Zatímco první polovina jde tedy ve šlépějích svého předchůdce a moc nepřekvapí, ačkoliv je pořád velmi kvalitní, tak druhá polovina celou hru značně vylepší. Navíc jde i o logické vyústění cesty hlavního hrdiny.

Hra Moss Book 2 je stejně jako první díl složena z menších či větších obrazovek s pěkným a také rozmanitým designem, takže se nemusíte bát, že ačkoliv se vše odehrává v hradě Arcana, že byste procházeli neustále jen stejně vypadající fádní místnosti. To tu rozhodně nehrozí. V jednotlivých místnostech, ať už jde o zahrady, doly nebo zasněžené vrcholky hor, je pak nutné řešit zmíněné logické hádanky za pomoci schopností hlavního hrdiny či vašich, ale také dojde na souboje s protivníky. Soubojový systém je jako v prvním díle hodně jednoduchý na zvládnutí, ale skvěle funguje jako u Souls her uskakování a správné načasování útoku. Druhů protivníků je pár, ale každý má nejen jiný design, ale i sadu útoků, které je nutné se naučit. Na druhou stranu Moss Book 2 není těžkou hrou a prakticky jsem neměl žádný problém se s protivníky vypořádat, a to ani s velkými parádně navrženými bossy, které jsou skvělou třešničkou na tomto hodně sladkém dortu. U nich snad jen povzdechnutí nad tím, že jich není moc. Vlastně jsou jen tři.

Každopádně vývojáři připravili i několik nových druhů protivníků, třeba jakousi housenku, kterou lze normálně zlikvidovat, ale také vystřelit po místnosti, čímž smete třeba protivníky na vyšších místech, kam není možné se jednoduše dostat. Dojde ale později i na obrněné protivníky, na které je nutné využívat speciální velké kladivo. Tuto novou zbraň vývojáři odhalili už v prvním traileru, a možná i proto jsem čekal, že ji bude mít hlavní hrdina od začátku, ale není tomu tak. Dostane se k ní až později, ale je velmi dobrým oživením hratelnosti, stejně jako druhá nová zbraň v podobě vrhacího glaiveru, a to nejen během soubojů, protože přidává nové možnosti, jak třeba likvidovat těžší protivníky, ale i při řešení nových druhů hádanek.

Pokud měl první díl nějaký nedostatek, byla to určitě délka, protože šel dohrát za nějaké čtyři hodiny. U druhého dílu si vývojáři účtují vyšší částku (1049,- na PlayStation Store), a proto jsem byl zvědav, jestli se tento nedostatek vývojářům podařilo napravit. Nakonec musím říci, že z části. Moss Book II je určitě delší hrou, ale i tak ho lze dohrát za nějakých 6 hodin, navíc končí ve chvíli, kdy hratelnost graduje a hlavní hrdina začne těžit ze všech nových zbraní a schopností. To je trochu škoda. Na druhou stranu jsem se během hraní ani na moment nenudil a veškerý čas strávený v pohádkovém světě s roztomilým myším hrdinou jsem si užíval. Druhý díl není nějakou velkou revolucí, jak jste mohli pochopit z předchozích odstavců, ale jde o pěknou evoluci prvního dílu. Znovuhratelnost moc velká popravdě není, vše se dá vysbírat během prvního průchodu, včetně bonusových oblečků, které mají jen kosmetický efekt a nepropůjčují žádné bonusové vlastnosti. Tady je tedy ještě prostor pro zlepšení do případného třetího dílu. Jsem si jist, že lehčí RPG systém společně třeba s otevřenějším průzkumem a dungeony by dal hře tolik potřebnou nadstavbu a další vrstvu.

První díl jsem si užíval i díky líbivému vizuálnímu zpracování, které skvěle postačovalo na to, abych se mohl dokonale ponořit do světa nebojácného myšáka a vydat se s ním na parádní dobrodružství. Druhý díl běží na stejné technologii – Unreal Engine 4, přičemž je vidět, že už u prvního dílu vývojáři narazili na jakýsi pomyslný strop, co je možné z konzole PlayStation 4 a PlayStation VR dostat. Vizuálně vypadá druhý díl vlastně dosti podobně, jen těžko bych hledal nějaký větší rozdíl, ale to není zase tak moc ke škodě, protože pořád jde o podívanou, která sice nemá na moderní hry pro VR headsety na PC, ale jsem si jist, že neurazí. Pořád svoji funkci plní více než dobře. Textury v prostředí i na postavách jsou v pohodě, animace hlavního hrdiny jsou neskutečně roztomilé, navíc má pohyb skutečně myši, což muselo dát vývojářům hodně práce docílit. Dokázal bych si ovšem představit, že obraz bude jemnější a vyhlazenější. Snad se dočkáme nějakého upgradu pro PlayStation VR2, výborná hra jako Moss Book 2 si o něj přímo říká. Stejně jako první díl i druhý má dobrou optimalizaci. Nezaznamenal jsem během testování žádný pokles výkonu nebo jiný technický problém. Povedený je i hudební doprovod. Jednotlivé skladby krásně dokreslují dění na obrazovce a starají se o dobrou atmosféru. Vše pak doplňuje i kvalitní ozvučení a nadprůměrný dabing. Ačkoliv tedy za hrou stojí menší nezávislé studio, na prezentaci to není ani trochu vidět.

Moss Book 2 je skvělá plošinovka vytvořená od základu pro virtuální realitu, která fanoušky myšího hrdiny Quilla rozhodně nezklame. Dobře navazuje na první díl, má výborný a hlavně rozmanitý design úrovní, chytře navržené hádanky, vyladěné ovládání, zábavné střety s protivníky, pohledné vizuální zpracování, líbivý hudební doprovod i dobře napsaný příběh s několika silnými zvraty. Je jen škoda, že když už se vše rozjede a všechny mechaniky se začnou starat o parádní zábavu, je najednou konec. Délka tedy je pořád trochu problém, ale naštěstí jediným. Nákup mohu všem doporučit.

Moss: Book II

ps4psvr
Sony Interactive Entertainment, Polyarc