Konzolista.cz

Mortal Shell

recenzepondělí 17. srpna 2020Martin Šmíd
Hlavní obrázek článku: Mortal Shell
Vývojáři z japonského studia From Software před lety položili základy pro zcela nový žánr hardcore akční RPG her, přičemž jsem rád, že do něj nepřispívají sami. Povedený sci-fi klon The Surge dopadl obstojně a špatně si nevedly ani další hry. Navíc jsem rád, že se nachází studia, která nechtějí jen základní formulku kopírovat, ale sama přicházejí s novými nápady, které základy oživují a obohacují, a ve výsledku tak přinášejí i zcela nové originální zážitky. A tak je to i s novou hrou Mortal Shell od malého nezávislého studia Cold Symmetry, které má jen patnáct stálých vývojářů. Ti ale mají zkušenosti s vývojem velkých her, což nyní u své novinky zužitkovali. Ačkoliv vznikala v relativně malém týmů a s malým rozpočtem, jedná se o záležitost, z níž bude potěšen každý fanoušek žánru. Více už ale níže v mé recenzi.

Recenzovaná verze: PlayStation 4 Pro

Mortal Shell už na začátku představí zdecimovaný a ponurý svět, v němž lidstvo už prakticky neexistuje, a všude se pohybují jen nepěkně vypadající kreatury lačnící po krvi a zabíjení. Naštěstí tu je hlavní hrdina, který ale nemá na začátku vlastní tělesnou schránku, ale to nebrání záhadnému Temnému otci, aby k němu promlouval a dal mu úkol najít a donést ostatky jeho následovníků. Příběh není nějak extra složitý, a vlastně je i celkem předvídatelný, ale neurazí a vlastně je fajn se neustále dozvídat něco nového o zdejším nepěkném temném světě s velmi dobrou  a hutnou atmosférou.  

Jak už jste možná pochopili hned z prvního odstavce, Mortal Shell je akční RPG hrou, pro niž se nechali vývojáři z Cold Symmetry inspirovat slavnými hrami studia From Software. Základy tohoto dnes nesmírně oblíbeného a velmi chytlavého žánru obohatili o své vlastní nové prvky, přičemž tím nejvíce originálním prvkem jsou speciální zbroje. Hlavní hrdina je jen holou a slabou kreaturou, která sama o sobě by toho moc nezmohla. Proto hned na začátku vám hra dá možnost na sebe hodit zbroj jednoho padlého hrdiny, který se před časem rozhodl s temnotou bojovat, ale bohužel neuspěl. Následně během hraní je možné najít další tři takové zbroje, které zde nahrazují klasické třídy postav, přičemž každá zbroj vám dává specifické vlastnosti. Jedna se hodí pro klasického válečníka, další vám dá hodně staminy, ale méně života, navíc každá má další pasivní vlastnosti, které můžete upgradovat za duše nepřátel. V Mortal Shell tak za duše postavu klasicky nelevelujete, ale pouze si odemykáte další možnosti nalezeného brnění. Musím se přiznat, že s tímto systémem jsem se na začátku musel nejprve sžít, protože jde o něco zcela jiného oproti tradičním Souls hrám a akčním RPGčkům. Nakonec jsem ho ale ocenil, protože vnáší do žánru něco zcela nového a neokoukaného, co navíc dobře funguje.

YouTube video: YouTube video player

Stejně důležitou součástí hry jako výše zmíněné zbroje jsou zbraně. Těch není ve výsledku moc, vlastně byste je spočítali na prstech jedné ruky. To mi ale popravdě nevadilo, protože každá zbraň je jiná, unikátní a vyžaduje učení se, jak s ní zacházet. Zbraně je možné pak za nalezený materiál vylepšovat, čím jim zvětšíte jednak poškození, ale také si odemykáte velmi silné útoky, které mi nejednou zachránily zadek. Já jsem si nejvíce oblíbil základní dlouhý meč, který dává rozumné poškození, navíc jsem byl s ním v rámci možností pořád rychlý a mohl snáze uskakovat protivníkům.

Zatímco zbraně jsou fajn, tak velkou chloubou hry Mortal Shell je bez debat povedený soubojový systém. Na začátku se může zdát, že postačí mačkat jen R1, ale jakmile si celý bojový systém osvojíte, naučíte se různá komba i vykrývání útoků protivníků, čímž je možné získat část ztraceného života zpět, začnete si souboje užívat stejně hodně, jako já. Důležitou součástí soubojového systému je schopnost hlavního hrdiny ztvrdnout, čímž je možné odrazit útok protivníka, na vteřinu ho ochromit a dát mu pěkný nářez. Stejně jako parry je nutné i tuto část soubojového systému načasovat, a popravdě jsem si ji během hraní i oblíbil. Dává totiž další možnosti, jak se s protivníky vypořádat a odrazit jejich útok, což přidává na ještě větší rozmanitosti.

Zábavný soubojový systém uplatníte pochopitelně v boji. Vývojáři připravili řadu protivníků, ať už to jsou zombiím podobní neřádi, vlkodlaci nebo velcí mniši. Každá z lokací má vlastní sadu protivníků, takže se nestane, že by hra v tomto byla stereotypní a točila jen neustále pět druhů protivníků. Tak to není. Každý protivník se navíc neliší jen vzhledem, ale i soubojovým systémem, takže jako u Souls her je důležité se učit jeho pohyby a útok neunáhlit. V Mortal Shell si totiž život nijak nevylepšujete a vydržíte jen tolik, kolik umožní vaše schránka. Dalo by se tak říci, že i na konci hry jste stejně zranitelní jako na začátku, jen protivníky rychleji dokážete poslat na onen svět. Pokud bych měl protivníkům něco vytknout, tak je skutečnost, že občas na vás skočí odnikud, čímž vývojáři zřejmě uměle navyšují obtížnost. To by se u takových her dít nemělo, stejně tak se mi nelíbilo, že protivníci mají oči na obou stranách hlavy, takže proplížit se k nim je kolikrát nadlidský úkol. I když jsem šel potichu, vždy se na mě protivníky otočil a začal útočit.

YouTube video: YouTube video player

Během hraní zlikvidujete řadu monster, ale tím nejlepším jsou bez debat bossové, kteří čekají vždy na konci každého dungeonu. Každý je originální, ať už jde o vzhled nebo bojové vlastnosti, a je vždy radost s nimi bojovat. Co se mi u bossů líbí, tak je skutečnost, že mnozí mají dvě fáze, takže zatímco se konečně naučíte první a dokážete ji zvládnout bez zranění, tak boss najednou přijde s druhou, během níž i přepne svůj styl boje. No a v tu chvíli jste opět na začátku, jenom proti vám tedy stojí ještě o malinko silnější a rychlejší protivník. Stejně jako souboje s řadovými protivníky i bossové jsou hodně o učení se jejich pohybů, správném načasování útoku i úhybných manévrů. Jen to tedy u nich platí dvojnásob, i vzhledem k tomu, jaká poškození dokážou uštědřit. Na druhou stranu je také nutné přiznat, že bossové v Mortal Shell nejsou zase tak krutí a těžcí, jako je to u sérií Dark Souls nebo Nioh. A vlastně to do jisté míry platí o celé hře, které je nováčkům a občasným hráčům daleko přístupnější.

V Mortal Shell začínáte v temných jedovatých močálech, které jsou doslova prošpikovány pastmi na medvědy a další zvěř, kam byste se za normálních okolností jen těžko dobrovolně vydali, ale posléze se dostanete i do rozpadlých hradů, různých dungeonů a dalších lokací, takže hra je v tomto dostatečně rozmanitá. Svět jako takový je designován hodně do stylu Souls her, takže ukrývá řadu tajemství, skrytých chodeb i různých zkratek, které určitě oceníte. O to více, když ve hře není na začátku rychlé cestování. To se vám odemkne až relativně pozdě, což má i jeden velký důvod, který zde nebudu spoilerovat. Každopádně design světa je více než povedený a ani tady vývojáři nezakopli.

Co se mi na světě Mortal Shell líbí, tak je skutečnost, že obsahuje celou řadu předmětů, které budete postupně sbírat a následně používat. K nim vám ale nikdo nic neřekne, takže abyste odhalili, co vlastně daný předmět umí, musíte ho použít, a to i za cenu, že se poprvé otrávíte. Jen tak ale můžete zjistit, jaký předmět vás bude třeba léčit. Zajímavostí je, že lékárničky jsou zde formou klasických předmětů, které můžete vyčerpat. Nedoplňují se vám u checkpointu, takže je důležité je pečlivě sbírat či nakupovat u speciálního obchodníka s kočkou (nezapomeňte ji pohladit) za nastřádané duše z padlých protivníků.

YouTube video: YouTube video player

Když jsem začal Mortal Shell stahovat, zarazila malá velikost. Hra má totiž necelých 8 GB, a vlastně i cenovka 29.99 euro trochu odkazuje, že půjde spíše o menší či středně velkou záležitost. Svoji délkou se Mortal Shell nemůže Souls hrám ani třeba sérii The Surge studia Deck 13 rovnat. Na první dohrání jsem potřeboval zhruba nějakých 15 hodin, a možná by to byl i kratší čas, pokud bych rychleji pochopil herní základy a z blbosti se nezasekl hned na začátku u jednoho z bossů.  Každopádně oněch patnáct hodin jsem si po většinu času užíval a ve výsledku s nimi ani nemám moc velký problém. Šlo o příjemně strávený víkend, navíc po dohrání můžete ještě vše prozkoumat a třeba odemknout i všechny trofeje. Těch není moc, a ačkoliv se mohou zdát na první pohled jednoduché, u plnění některých se pořádně zapotíte. Platina zde rozhodně není zadarmo. Vývojáři také už v základu nabízejí New Game+, takže se do opakovaného hraní můžete pustit s vylepšenými zbraněmi i nalezenými brněními.

Vývojáři se pro Mortal Shell rozhodli použít osvědčený Unreal Engine poslední generace, který byl za poslední roky dobře optimalizován pro všechny současné platformy. Vizuálně Mortal Shell neurazí, ale na druhou stranu ani nějak zvláště nenadchne. Jde o takový ten lehčí nadprůměr, ať už jde o modely postav a nepřátel i samotné prostředí. Je ale třeba si uvědomit, jak velký tým za hrou stojí, a ten se raději věnoval hratelnosti než nějaké oku více lahodící grafice. A určitě udělal dobře. Co se týče frameratu, ten je po většinu času stabilní. Jen v jedné části po útoku řadových protivníků docházelo k nepěknému poklesu. Věřím, že tento nedostatek vývojáři v budoucím updatu opraví. A pokud mi ještě něco trochu vadilo, tak jsou sem tam nedotažené animace hlavního hrdiny i nepřátel, a také nahrávací časy. Ty sice nejsou nejdelší, ale u Souls her, kde se umírá celkem často, hlavně na začátku, bych chtěl, aby nahrávací obrazovky byly eliminovány. Co nezklame, tak je velmi dobré ozvučení. Pokud budete mít nasazena sluchátka, což doporučuji, u soubojů s bossy dokonce poznáte, z jaké strany jdou a útočí, což vám dá šanci rychleji zareagovat. Hudební doprovod je ale takový nevýrazný a postrádal jsem u něj nějakou snadno zapamatovatelnou melodii, kterou bych si s Mortal Shell hned spojil.

O hře Mortal Shell se před časem díky betaverzi na PC začalo hodně mluvit, ale i tak jsem k ní byl docela dost skeptický. Hlavně z důvodu, že na ní pracovalo velmi malé studio, které navíc nemělo velký rozpočet. Počáteční hodina působila trochu rozpačitě, ale pak jsem Mortal Shellu přišel na chuť a prakticky se od něj nemohl odtrhnout do závěrečných titulků, za což můžou jednak dobře fungující herní mechaniky, zábavná hratelnost, skvěle navržené souboje s bossy i kvalitní design světa, který láká k prozkoumávání. Mortal Shell tak ve výsledku ani není možné zařadit mezi další klony Souls her, protože jde o akční RPGčko s vlastní identitou, které by si měl každý fanoušek žánru zahrát. 

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (26)

Přidejte svůj názor do diskuze!
Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Paprik
Paprik #PS5&XSX

Klasika souls her: zpočátku chaos, ale až člověk příjde na mechanismus hry, zorientuje se v lokacích,tak už zbyde jen čirá nádherná hratelnost... super hra. Na Epicu koupeno za nějaké 4 kila. Jediné negativum je, že na PC nějak zlobí HDR (nejde zapnout). Ale na konzolích to určo jede v pohodě

Lord_of_Angmar

Dohráno a plná spokojenost,8.5/10SPOILER:Líbí se mi že po dohrání hned začínáš novou hru se vším co máš.

Mira77
Mira77 #...
👍6

Včera večer okolo desáté jsem také Mortal Shell dokončil. Tedy spíše dohrál tu dějovou linku, pže k dokončení se tam ještě nějaké aktivity nabízí a komplet hotové to rozhodně ještě není, obzvláště když se člověk podívá do trofejí.

Ke hře už jsem své názory psal zde na fóru, ale takhle po dohrání, když už máte představu o všem, co vás čeká, musím znovu vyzdvihnout tu parádní atmosféru hry, která mě osobně vtáhla nejvíce ze všech souls her. Kromě Sekira jsem hrál asi všechny hry tohoto žánru, Bloodborne mě bavil taky dost, ale Mortal Shell je pro mě jedno z největších herních překvapení a nejvíce mě pohltilo tím tajemnem, originálními prvky a postupným odkrýváním zajímavých věcí, dobře vymyšlený herní svět v grafickém kabátku, jenž tomu prostě skvěle sedne. Dále pak zbraně plus "zbroj" a jejich možnost způsobu kombinování a samozřejmě nemohou opomenout bossáky, se kterými se párkrát nejen zapotíte, ale vývojáři si s nimi i kreativně vyhráli, takže setkání s nimi je impozantní a umocňuje pocit z jedinečného souboje. Mě osobně uchvátil zážitek z předposledního a posledního bosse, nechci spoilerovat, ale tohle se prostě jen tak nevidí a myslím si, že každý hráč, který se s nimi potká, na ně jen tak nezapomene. A on vlastně už ten první větší souboj, kdy už z dalekých bažin přicházející hlasitý pronikavý řev čehosi těžko popsatelného, ve vás probouzí pocit napětí, nejistoty a strachu z toho, co to tam, sakra, na vás u té jeskyně číhá, že se vám tam skoro ani nechce, ale samozřejmě zvědavost je díky té atmosféře obrovská.

Co se hratelnosti a obtížnosti týče, řekl bych, že Mortal Shell by mohl být takovým můstkem do světa souls her pro hráče, které tento druh her láká, ale kvůli netrpělivosti a nervíkům z častých smrtí si je nedokáží užít. Zde k vám hra je o něco méně krutá, dá vám více šancí, ale pozor, není to bezmyšlenkovité sekání a pokud by to někdo takto pojal, hra se mu odvděčí klasický po soulsovsku, rychle a nekompromisně. Ale i milovníkům souls her bych tohle jako takovou skoro "jednohubku" doporučil, je to příjemný originální od(klon), avšak s podobnými pravidly.Náročnější se tak může zdát jen ten úvod a bloudění v první zdánlivě nepřehledné lokaci, ale to se během dvou hodin prozkoumávání změní, objevíte několik zajímavých věcí, díky kterým vás už Mortal Shell jen tak nepustí a možná si ji také zařadíte do seznamu nezapomenutelných her, nutno i dodat s nezvykle příznivější cenovkou, na Store v době vydání asi za 770Kč nebo tak nějak. Řekl bych, že toto je jeden z mála případů, kdy si sami řeknete, že jste za své penízky dostali více muziky, než jste očekávali. Osobně jsem tedy se hrou velice spokojen a přál bych jí dobré prodeje, aby vývojáři měli motivaci a chuť do další tvorby.

Jinak Kachlo, dobrá recka a souhlas s tím, o čem mluvíš v posledním odstavci, obzvláště pak o té vlastní identitě hry, vnímám to úplně stejně.

Deyw
Deyw #Deyw

hej to je strasna pecka tvle..bavi me to daleko vic nez souls (hlavne je to tim ze je to novejsi a hezci, ale kurva takovou pecku sem necekal) vubec nvm ze by ta hra mela nejaky promo/reklamu..to vyslo z cista jasna.. masakr konecne je co hrat :)

Knifer

Zatím super jen nutnost hledat houby je trošku opruz

Flesik
👍1

Stahuji, těším se až to večer spustim

We love PS5

@dollar_009: Vďaka

Herr Flick
Herr Flick #Kryptoboss

Tohle mne nesmi minout..

dopitapetr

Pořád se nemůžu rozhodnout jestli to koupit ze Storu nebo si počkat na krabicovku

Jan Noga
Jan Noga #Snakeeeee
👎1

@godycz: Potřebu

We love PS5

Je to na PS store?

godycz
godycz #katana-san
👍1

@Jan Noha: cetl jsi recenzi? nebo jsi mel potrebu jen neco napsat?

JohnDoe82Cz
JohnDoe82Cz #My name is Neo.

Beru hned super

up_er

No, nevypadá to špatně, dávám do hledáčku.

Jan Noga
Jan Noga #Snakeeeee
👎3
👍1

Ale tak jo, zkusím to. Z gameplay videí mi to příjde jako hack and slash hra inspirovaná Dark souls světem. Git Gud not required, což může být dobré pro lidi, kterým se Dark souls hry líbí, ale nemají na ně trpělivost ( čti skill) . Graficky a designově to vypadá velice povedeně.

godycz
godycz #katana-san
👍1

ztvrdnout....hm....

Kainé
Kainé #A2
👍6
👎1

@Fulgrim: Tak Bloodborne a Sekiro mají lore na stejné úrovní v připadě Bloodborne snad ještě zajímavější(pro mě). Ringed City je úžasné ukončení a nechal bych sérii spát.

JEDImfp
👍1

@Fulgrim: no vidis a pro me to minus neni,naopak duvod koupit

RasputinCz
RasputinCz #Hollow
👍1

Herně mi to dost připomínalo Lords of the Fallen s vlastníma zajímavejma mechanikama, když jsem sledoval průchod betaverzí. Rozhodně vyzkouším, ale až na ní bude čas. Ještě dohrát Ghost of Tsushima a dlc Niohu 2.

Fulgrim
👎3
👍1

@JEDImfp: To je ovšem mínus když obtížnost nedosahuje úrovně dark soulsJá zoufale čekám na Elden ring který má být přirozenou evolucí dark souls.

JEDImfp
👍1

@Fulgrim: pro me taky nejsou ale bloodbourne jsem dohral a je to uz nejaka doba ze bych si neco podobnyho opet zahral.tohle vypada krasne a trefilo se me to do vizualu,navic Kachlo psal ze ta obtiznost neni tak prisna jako u souls her takze zitra beru

pedros
👎7
👍3

Konečně pořádná souls hra bez japonských infantilností (které pro mě zabily Nioh)... Day 1 to jistí .

Fulgrim
👍8
👎3

Pro mě tyhle hry prostě nejsou dark souls (ať už jde o bloodborne,sekiro nebo tenhle klon)Postrádají classy,magii,haldy zbraní a zbrojí a hlavně ten lore to jsou věci které mě na dark soulsech bavili....Pořád doufám že jednou bude čtvrtý díl vždyť z každého dark souls jsme viděli jen kousíček toho velkého světa ve kterém je umístěn.

JEDImfp
👍2

vypada to dobre,hlavne ta obtiznost me potesila.podle recenze bych si to mel koupit,tak zitra

Rocky-36cz
👍1
👎1

Super recenze !!Zítra kupuji !!!Těším se.

Vymodlený
👍2

Beru krabicovku hned 💙💙💙💙 konečně hra podobná dark souls !

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články