Mario + Rabbids Sparks of Hope

Martin Šmíd, 17. 10. 2022 18:00
Když Ubisoft před lety oznámil hru Mario + Rabbids Kingdom Battle, mnozí fanoušci nejoblíbenějšího videoherního hrdiny, který už tolikrát zachránil princeznu z nesnází, si ťukali na čelo. Spojení s nezbednými a hodně bláznivými králíky působilo prostě a jednoduše divně. Jenomže ze hry se vyklubala nakonec zábavná tahová strategie s řadou propracovaných mechanik, ale také zábavnými hrdiny, kterou bylo jednoduchou si oblíbit. Vlastně i dnes bych řekl, že šlo o obrovské překvapení. Hru jsem si při vydání nesmírně užil, stejně jako pozdější fantastické rozšíření s Donkey Kongem. Protože slavila i velký komerční úspěch (jde o jednu z nejprodávanějších her pro Nintendo Switch od třetí strany), rozhodl se Ubisoft s Nintendem vytvořit regulérní pokračování Mario + Rabbids Sparks of Hope, které slibuje přepracovaný soubojový systém, několik zajímavých novinek a hlavně další zábavné dobrodružství. Já jsem si ho mohl v předchozích dnech zahrát a mohu už na začátku prozradit, že jako fanoušek prvního dílu jsem hodně spokojen.

Protože Mario, Rabbid Peach, Luigi a další hrdinové mají za sebou velké dobrodružství, rozhodnou se trochu odpočívat. Jenomže klid netrvá moc dlouho. Objeví se totiž nová velká hrozba v podobě zlé bytosti Cursa, která neohrožuje jen princeznu Peach a obyvatele Houbičkového království, ale rovnou celý vesmír. Hrdinové proto musejí najít zbytky svých sil a vydat se bojovat s temnotou, než bude pozdě. Sice se na začátku zdá, že tentokrát budou hrdinové na hrozbu krátcí, protože protivník je opravdu mocný, ale záhy se objeví mocní Sparkové, no a s nimi už naděje na záchranu vesmíru dramaticky roste. Humorně pojatý příběh je v Mario + Rabbids Sparks of Hope v základu jednoduchý a točí se jen kolem záchrany vesmíru, jak jsme u her s Mariem zvyklí, ale rozhodně má pár pěkných překvapení nebo zvratů, a navíc se mi líbilo, že je podpořen vtipnými hrdiny, povedenými filmečky, líbivým soundtrackem, krásně dokreslujícím dění na obrazovce, a vůbec velkými produkčními hodnotami.

Protože první díl slavil mezi hráči velký úspěch, vývojáři neměli moc důvod do druhého něco výrazně měnit nebo překopávat. Vlastně by to byla i škoda. Spíše se zaměřili na několik chytrých a citlivých úprav, aby hra byla dynamičtější, rozmanitější a nabízela zábavnější způsoby, jak se vypořádat s protivníky. Pořád jde tedy v základu o adventuru, v níž prozkoumáváte několik zcela odlišných světů, kdy každý má rozmanité a krásně navržené lokace, unikátní vzhled, svoje vlastní problémy, obyvatele, nepřátele i celou řadu překážek a hádanek, které jen čekají, až je partička netradičních hrdinů vyřeší. Jednotlivé světy jsou oproti Mario + Rabbids Kingdom Battle větší, méně lineární a daleko více povzbuzují průzkum i plnění různých výzev nebo vedlejších úkolů, k nimž se ještě dostanu. Průzkum a odhalování tajemství jednotlivých světů je tak daleko zábavnější a uspokojující než v případě prvního dílu.

Na co vývojáři od prvního oznámení hodně lákali, je přepracovaný soubojový systém. Nemusíte se bát, že by nově nešlo o tahovou strategii. Když narazíte na protivníka, pořád jste poslání do speciální arény, kde probíhá hlavní souboj. Největší změnou oproti prvnímu dílu však je, že nyní nedáváte vybraným hrdinům během kola příkaz, kam mají jít po bojišti, ale přímo je v reálném čase ovládáte. Vybraný hrdina tak může v omezené míře po bojišti běhat a třeba dávat dash protivníkům, čímž je dokáže kolikrát i eliminovat bez vyčerpání tahu nebo minimálně zranit. Rovněž i interakce mezi hrdiny je najednou daleko příjemnější a vůbec se na souboje lépe dívá. Musím říci, že se mi tato evoluce soubojového systému hodně líbí. Jinak souboje probíhají v základu podle stejné šablony. Můžete se po omezeném prostoru přesunout, třeba za překážku, a zpoza ní následně na protivníka vypálit. Nechybí ani různé předměty pro léčené a boosty, které během soubojů přijdou vhod.

Hrdinů, které můžete ovládat a poskládat si z nich opravdu zvláštní, ale na druhou stranu i silný tým, je nyní devět. Mezi nimi nemůže chybět Mario, který má pořád své dvě silné laserové pistole, ale také Rabbid Peach s uměním léčit ostatní jednotky nebo silným raketometem. Hodně jsem si oblíbil i Edge. Ta umí na dálku vyslat pilu, která navíc nezraní jen cílového protivníka, ale i všechny protivníky před ním. Následuje pak klasická Peach, Luigi, Rabbid Luigi nebo dokonce Bowser, který také nemá z velké hrozby zrovna radost. Znáte to, nepřítel mého nepřítele je můj přítel. Každý hrdina je každopádně jedinečný a má vlastní schopnosti i strom dovedností, díky němuž je možné ho postupně zlepšovat. Každý by si tak měl vybrat své favority vyhovující hernímu stylu, které bude mít následně v týmu. Vzhledem k tomu, že všichni hrdinové jsou dobře vybalancovaní a zábavní, často jsem je točil, čímž je najednou i hratelnost rozmanitější. Ostatně není nic lepšího, než zkoušet na protivníky neustále odlišné strategie. Hra ostatně sama hráče žene k tomu, aby byl v soubojích co nejkreativnější.

Ačkoliv jsem psal o soubojovém systému, nezmínil jsem zatím jeho největší novinku. Protože hrdinové čelí opravdu obrovské hrozbě, od počátku jim budou pomáhat záhadná, roztomilá, ale i mocná stvoření – Sparkové. Těch je ve hře rovných třicet, přičemž každý přidává během bitvy nějaký boost, speciální útok či buff, který je možné využít. Třeba pro Rabbid Peach jsem si oblíbil elektrického Sparka, který po aktivaci udělá rakety z raketometu elektrické, takže dá protivníkovi i silný výboj, který následně zraňuje i jeho kamarády v blízkosti. Je ale také možné pomocí Sparků dát ohnivá poškození protivníkům, sesílat ohnivé silné meteority, případně si s jejich pomocí zvýšit obranu, udělat se neviditelným a tak dále. Možností je hodně a určitě jsou Sparkové příjemným oživením hratelnosti, kteří mají obrovský vliv na probíhající bitvy. Vlastně jejich používání je později či na vyšší obtížnosti naprosto klíčové. Navíc i Sparky je možné postupně levelovat za nasbírané hvězdy a zvedat jejich účinnost.

Všechny souboje probíhají a rozmanitých a krásně navržených úrovní, v nichž je možné vymýšlet nejrůznější strategie dle zvolených postav. Hodně se mi líbí, že vývojáři postupně do úrovní přidávají nové prvky, které je možné využívat ve svůj prospěch, ať už jde o různé skokánky, potrubí pro rychlé cestování nebo výbušné sudy. Navíc každý svět má vlastní unikátní protivníky, a ti se neliší jen vzhledem. Postupně jsou tak nejen silnější, ale mají daleko důmyslnější a záludnější schopnosti, s nimiž mohou hrdinům škodit. Díky rozmanitosti úrovní i protivníků pak nehrozí, že by souboje sklouzly do nudného stereotypu, protože pořád se v nich děje něco nového a je nutné být neustále v pozoru.

Hlavní příběhová linka naplněná chytrými hádankami, zábavnými souboji doplněná o charismatické hrdiny i solidní zápletku s dobrou prezentací vydrží na nějakých dvacet hodin. Pokud si dáte střední obtížnost. To je pořádná porce, navíc jsem se během jejího hraní ani na moment nenudil. Znovu jsem během hraní zjistil, že spojení světa Maria a králíků do podoby tahového strategického RPGčka od Ubisoftu má něco do sebe, a tak nějak i doufám, že jsem se do tohoto univerza nepodíval naposledy. Každopádně jak jsem zmínil už výše, jednotlivé světy obsahují řadu rozmanitých vedlejších úkolů, během nichž budete pomáhat místním obyvatelům, plnit další rébusy i prolézat několik dobře navržených dungeonů. Kvalitním vedlejším obsahem je tak možnost si herní dobu příjemně prodloužit. Navíc každý vedlejší úkol, aktivitu či výzvu má význam plnit, protože za ně získáváte speciální planetární měnu. Tu je možné utratit za klíče k dungeonům, případně skiny pro zbraně hlavních hrdinů. Hra tedy za plnění vedlejších úkolů příjemně odměňuje. Sám zatím nemám vše vysbírané a splněné, takže se už docela těším, až budu mít chvilku a budu se moci s Mariem a jeho partou znovu setkat.

Stejně jako první díl i Mario + Rabbids Sparks of Hope běží na Snowdrop enginu, který původně vytvořilo studio Massive pro svoji akční hru Tom Clancy's The Division. Protože se ale tato technologie osvědčila, Ubisoft do ní dále investoval a hodlá ji používat do budoucna u celé řady svých dalších her, mezi nimiž je třeba remake Splinter Cellu, Avatar: Frontiers of Pandora nebo Star Wars. Vizuálně je na tom Mario + Rabbids Sparks of Hope dost podobně jako první díl, vývojáři jen upravili lehce vyhlazování a přišlo mi, že hra má i lepší nasvícení a některé nové efekty. Vzhledem k tomu, že hra běží na dnes už hodně starém hardwaru, asi nešlo vymáčknout více, na druhou stranu i tak velmi dobře vypadá v handheldovém režimu i na televizi, čemuž dopomáhá i pěkná stylizace. Docela dobrá je v rámci možností optimalizace, nesetkal jsem se s žádnými propady frameratu. Jen třeba načítání je občas dost prudící, protože se objevuje nejen při přesunu do arény s bitvou, ale také při skoku na mapu či inventáře. To trochu nabourává celovou plynulost hry. Loadingy nejsou dlouhé, trvají několik vteřin, ale člověk by čekal, že skok do inventáře nebo na mapu bude okamžitý.

Mario + Rabbids Sparks of Hope je poctivé, větší, bohatší, hravé a zábavné pokračování, které udělá obrovskou radost každému fanouškovi prvního dílu. Potěší dynamičtější a propracovanější soubojový sytém, stejně jako rozmanití hrdinové s unikátními schopnostmi, parádní design jednotlivých světů i rozmanitá a vlastně i návyková hratelnost. Mario + Rabbids Sparks of Hope je díky tomu jízda od začátku do konce, kterou mohu jednoznačně doporučit všem majitelům konzole Nintendo Switch.

Mario + Rabbids Sparks of Hope

Ubisoft, Ubisoft
20. 10. 2022