Halo Reach

recenze  15
Martin Šmíd, 23. 9. 2010 13:55
Co znamená série Halo pro Microsoft a herní konzoli Xbox, to asi nemusíme vysvětlovat. Už první díl od studia Bungie se stal naprostým megahitem, který překonal jen druhý díl. Poté se série přemístila na Xbox 360 s třetím dílem, který přinesl velkolepé zakončení příběhu Master Chiefa. Poté tu byla ještě strategie Halo Wars a docela povedený datadisk ke třetímu dílu, který se jmenoval Halo ODST. To pravé pokračování této série přichází až nyní, přičemž sice nenese číslovku čtyři, jak by se asi slušelo, ale jen podtitul Reach. Nyní si řekneme, jestli jde o důstojné zakončení této série od studia Bungie, které se s touto sérií nyní už nadobro rozloučilo.

Jak už jste mohli vyčíst z úvodníčku, tak Master Chief je po ODST i pro Halo Reach ze hry venku. To ovšem nevadí, protože je tu Noble Team, jenž si hráče získá možná i více, než už dneska poněkud okoukaná stár této série. Celý příběh se poté odehrává na planetě Reach, kde právě vrcholí válka s Covenanty. Protože jsou Covenanti jen krůček od vítězství, jste jako nováček Noble Teamu vyslán i se svoji jednotkou na tuto nehostinnou planetu, abyste zlotřilým nepřátelům nakopal zadek a zahnal je zpět do vesmíru. Už od začátku hra neskrývá epičnost a vývojáři nešetří opravdu dech beroucími záběry, kterými se zřejmě inspirovali u filmu Avatar a řadou dalších. Samotný příběh je vesměs prostý, ale fanoušek série v něm najde spoustu odkazů na už vyšlou trilogii, včetně na jejího hlavního hrdinu, Master Chiefa. Hra od začátku do konce běží docela příjemným tempem, přičemž jednu desítku levelů projdete za zhruba deset hodin na obtížnost normal, což je celkem přijatelná herní doba. Možná se ale doba ještě více natáhne. Vše záleží na vaší zručnosti, protože některé pasáže nepatří zrovna k těm jednodušším.

Po zapnutí hry se před vámi objeví jedna z novinek hry Halo Reach. Tou novinkou je vytvoření postavy. Už tak nemáte jen vývojáři daného vojáka, ale nyní si ho vytvoříte pěkně sami. Na výběr máte mezi mužskou a ženskou postavou, takže celou hru můžete projít i vůbec poprvé v sérii za ženu. Jinak tu máte docela dost možností, jak upravit vzhled postavy, ale i jejího obleku, takže můžete měnit vzhled samotného brnění, ale i masky, můžete si malovat různé klikyháky na brnění a dokonce i později kupovat nejrůznější efekty. Editor je opravdu propracovaný, a pokud máte sérii opravdu rádi, věříme, že si s ním pohrajete a vytvoříte si úplně jedinečného vojáka. Vše záleží jen na vaší trpělivosti a na nastřádaných bodech, za které si součástky kupujete.

Po skoku do hry vás určitě překvapí opravdu rozmanitá nabídka levelů, kterými si budete klestit cestu. Navíc jsou všechny levely naprosto mistrně navrženy a nad některými rozlehlými pláněmi a neuvěřitelnými detaily, vám půjde pusa až na zem. Bungie zde zase ukázalo, co umí prostě nejlépe. Jinak je Halo Reach pořád ona stará dobrá střílečka, ve které vede k cíly jen jedna cesta a vždy máte zadaný jeden určitý úkol. Díky nejrůznějším možnostem, jak se hrou prostřílet, a i díky rozlehlejším levelům, si hru budete neustále užívat. Jednou budete bránit určitou lokaci od hejn nepřátel nebo evakuovat obyvatele města, jindy zase ničit obrovské věže a s nimi i pulzní pole. Úkolů je v každé misi vždy několik, přičemž se po většinu neopakují.

Zapomenout pak nesmíme zmínit ani spoustu novinek v sérii, jako je sprint, který nám tak trochu v minulosti chyběl. Nyní se můžete po levelech opravdu rychle pohybovat a překvapovat tak nepřátele. Další novinkou je možnost likvidovat nepřátele ze zálohy. Stačí se k nim přiblížit a jedním chvatem poslat k zemi. Abyste si celou scénu lépe užili, hra se vždy přepne do třetí osoby. Co se týče arzenálu, tak ten je naprosto klasický, přičemž v něm naleznete jak staré kousky, tak nějaké ty novinky. Mezi nimi můžeme především jmenovat puška od Covenantů, efektivní granátomet nebo plazmový raketomet. Všechny nové kousky si určitě užijete. Co možná ale trošinku zamrzí, je nemožnost mít v obou rukou pistoli. Duální střelba zde chybí. Jestli je to na škodu nebo ne, to si musí říci každý sám. K Halo sérii pak patří i velký vozový park, který nechybí ani v Halo Reach. Ten byl navíc ještě rozšířen a dokonce se v jednom levelu proletíte i mimo planetu. V další misi si pak zalétáte i ve vrtulníku nad rozbořeným městem a nebude chybět ani projížďka v tanku.

Pojďme se ještě podívat na umělou inteligenci nepřátel, která byla ostatně vždy velkým trumfem Halo série. AI byla v Reach ještě o něco vylepšena, přičemž musíme říci, že zážitek i ze samotných potyček je nyní o třídu lepší, jak v předchozích hrách. Nepřátelé vám opravdu nedarují nic zadarmo a občas narazíte i na skupinky menších otravných Covenantů, kteří jsou ke všemu ještě rychlí a dobře uhýbají. Zasáhnout je, je tak i o štěstí a samozřejmě dobrému umu. Nepřátelé navíc reagují i na každý váš pohyb, takže se nemůžete divit, když oni sami vás budou obkličovat a vbíhávat do zad. Takových situací je ve hře opravdu hodně a už na střední obtížnost se tak budete pořádně ohánět. Pokud je umělá inteligence nepřátel na opravdu vysoké úrovni a v dnešních akčních hrách jen těžko najde konkurenci, tak umělá inteligence vašich kolegů už značně pokulhává. Občas se totiž někde zapomenou nebo se připletou před vaši zbraň. Podobných momentů moc není, ale když se objeví, tak určitě naštvou.

Ať už je hra pro jednoho hráče skvělá, to největší lákadlo Halo série je v multiplayeru, který je v Reach naprosto fenomenální a všechnu svoji konkurenci nechává daleko za sebou. Vývojáři si totiž pro vás přichystali hned dvanáct naprosto odlišných herních režimů, které se větví do dalších, až vám z toho půjde hlava kolem. Herních režimů je tak opravdu hodně a než je všechny projdete, uběhne hodně dlouhá doba i pro fanatického fanouška této série. Z nových režimů musíme zmínit třeba Oddball, kde držíte v ruce lebku, která vám počítá body. Dobrým herním režimem je pak i Territories, kde budete bránit určité území od útoků. V módu Invasion se pak budete snažit infiltrovat a ničit nepřátelské základny s týmem. Opak tohoto herního režimu je Assault. Povedený herní režim je dále Race, kde budete muset projet vždy několika brankami, přičemž vám společnost nebudou dělat jen soupeři v buginách, ale také miny poházené po trati. Tyto radovánky si užijete na celkem devíti mapách (ne každá mapa je ale vhodná pro všechny herní režimy), které si ale můžete upravovat ve Forge Worldu do téměř nekonečného množství, přičemž je můžete poté sdílet s ostatními hráči přes Xbox Live a záložku File Share. Už dnes se navíc dají desítky nových map stáhnout od ostatních hráčů.

V Halo Reach se dále vrací herní režim Firefight, který jsme si už vychvalovali v datadisku ODST. Opět tak bude hlavním úkolem zůstat naživu na mapě přeplněné nepřátel, kteří se na vás budou hrnout v pěti vlnách. Celkově na hráče čeká v tomto režimu hned sedm herních módů, které se ale od sebe moc neliší (jsou tu režimy pro jeden tým ale i pro dva), a osm map. Kdo si stěžoval, že v ODST nebyly vozidla ve Firefight režimu, tak toho jistě potěší jejich větší výskyt na nových mapách. Co se týče samotného režimu Firefight, tak ten vývojáři v Reach vypiplali do naprosté dokonalosti a přidali spoustu nových věcí, po kterých hráči volali. Už v něm můžete třeba snadno vyhledávat hráče po internetu přes matchmaking. Rovněž naleznete v menu spoustu nastavení, takže si jednotlivé hry budete moci nastavit podle svého vkusu a chuti. Vše je nastavitelné. Kromě módu Firefight je třeba zmínit ještě možnost Theater, kde si můžete prohlížet videa ze hry (nahrává se i váš gameplay) a poté z nich típat obrázky.

Už od začátku vývoje vývojáři slibovali, že Halo Reach běží na úplně novém herním enginu, který pořádně provětrá sílu Xboxu 360. Po betaverzi jsme jejich slova brali s hodně velkým nadhledem, protože tam nás grafika zrovna nepřesvědčila. Po zapnutí finální verze Halo Reach ale musíme říci, že vývojáři v tomto nelhali. Halo Reach vypadá opravdu minimálně o třídu lépe, jak Halo 3. Prostředí je opravdu krásné, stejně modely jednotlivých postav a je zde dokonce znát i to, že je poprvé použita technologie Motion Capture. Všechny postavy tak působí daleko přirozeněji, což určitě oceníte. Vývojáři tak konečně ze sebe a ze série setřásli onu poněkud zastaralou robotickou animace, kterou se pyšnil ještě třetí díl. Na grafickou stránku tak nemáme žádnou výhradu, ačkoliv se určitě najde několik her, které mají grafiku hezčí. Nyní už ale k soundtracku, na který jsme byli hodně zvědaví. Ačkoliv jsme neměli předchozí díly zrovna v lásce, musíme jim uznat jednu věc. Vždy obsahovaly naprosto fenomenální hudební doprovod. Ten nechybí ani v Halo Reach, přičemž si dovolíme tvrdit, že duo Martin O´Donnell a Michael Salvatori zde předvedlo svůj vrchol. Naprosto epická hudba v Halo Reach podkresluje celkovou válečnou atmosféru. Už se těšíme, až si budeme moci soundtrack zakoupit samostatně. Je to opravdu nářez s velkým N.

Halo Reach je fenomenálním zakončením série od Bungie. Opět tu nechybí chytlavá kampaň pro jednoho hráče s několika novinkami, ani robustní multiplayer, před kterým i Modern Warfare bledne závistí. Fanoušek série se nemusí o nějakou známku starat. Pro něj je to jasná desítka, přičemž věříme, že u hry stráví stovky dobře propařených hodin. Halo Reach se prostě povedl a jedná se o jednu z nejlepších akčních her na současné generaci konzolí.

Halo: Reach

x360
Microsoft Game Studios, Bungie Software