Konzolista.cz

Final Fantasy VII Rebirth

recenzeúterý 12. března 2024A. Anderla
Hlavní obrázek článku: Final Fantasy VII Rebirth
Co dělá Final Fantasy VII, Final Fantasy VII? Čím tato videoherní ikona, a pro zástup nováčků vstupní brána do žánru JRPG, obstála ve zkoušce času, přiměla je k „návratu do planety“ opakovaně, a proč se o její nestárnoucí podstatě vedou debatní kroužky po více jak jedné lidské generaci od premiéry? Že by to bylo snad nadčasovým příběhem, honosnou hudbou, nezaměnitelným vizuálem, či jednoduše všemi těmito zmíněnými přednostmi, nádherně se spojujícími v agregát, který by nejeden fanoušek nazval soudržným mistrovským dílem? Možná právě ono neznámé, co nedokážeme suverénně uchopit, s námi tolik hluboce rezonuje. Příběhové peripetie, ponechány k vlastní interpretaci, s doprovodným emotivním jevištěm, díky němuž byla cesta do cíle pro většinu z nás o něco osobnější. Stejně tak první krůčky po majestátně vzhlížející, přitom korupcí zkaženou a chudobou nasáklou sci-fi metropolí Midgar, nemohly nikoho plně připravit na zjevení, vyčkávající za jejími hradbami. A co teprve setkání s ústředním zlem, jež dokonce při bližším zkoumání v jistých kruzích vyvolalo morální dilema a existenciální otázky.

Zkrátka, ať už to bylo v roce 1997 s původní hrou na PlayStation, o více než dvě dekády později s vydáním Final Fantasy VII Remake pro PlayStation 4 v roce 2020, nebo někde mezi tím, na valné hromadě hráčů zanechal sedmý díl nekonečné ságy od japonské společnosti Square Enix velký impakt, který nemohli jen tak lehce setřást z mysli. Pro miliony fanoušků po celé zeměkouli existuje již pouze svět před Final Fantasy VII a ten po Final Fantasy VII, čehož si Tetsuya Nomura a jeho tým museli být plně vědomi, když se pouštěli do předělávky digitálního média, které jako jedno z mála si smí nárokovat status uměleckého díla. První část se jim povedla nadmíru chválihodně, přesto, že pár menších nedotažených myšlenek si z jejich vlastního předobrazu o finální fantazií, přece jen odnesla. Avšak s druhou částí byli vývojáři teprve postaveni před obrovskou výzvu, neboť museli vytvořit větší, zajímavější a komplexnější hru, a zároveň vymyslet obsah, který by otevřenému světu, následovaném po opuštění brán Midgaru, dodal tu správnou chuť a barvu, a aby nepůsobil strojovitě, genericky a dokázal zabavit na desítky, ne-li stovky hodin. Jak moc dobře se jim to povedlo, se pokusí zodpovědět má recenze.

Recenzovaná verze: PlayStation 5

Pódium bylo připraveno, základní tým byl sestaven, darebáci odhaleni, předkolo již pokořeno. A nyní je čas, aby Square Enix vykopl dveře, umožnil svým hráčům opustit napjaté hranice slumů Midgar a nechal je vydat se na čerstvý vzduch v další etapě megalomanského Final Fantasy projektu, procházejícím si znovuzrozením, jak podtitul Rebirth napovídá. V něm doprovázeni skupinkou pixelových přátel, se vydají do vzrušujícího, abstraktního světa, překypujícího dobrodružstvím, krásnými panoramaty, nekonečnou svobodou a především mako, hodně mako, a taky jak jinak, materie.

Po téměř čtyřech letech od vydání Final Fantasy VII Remake, působí Rebirth skutečně jako neokoukaný začátek. Kdejaká překážka, s kterou jsem se v předchozí hře střetával, zde byla odstraněna. Namísto lineárních cest skrz stoky plné harampádí, nacházím rozsáhlé pláně, imerzivní kulisy a tisíce míst, které mi nedají spát, dokud je všechny neprošmejdím. Rebirth přesto nezapomíná na své dědictví ani v semi-open world formule a je protkán poutavými příběhovými okamžiky, přičemž je-li libo, uhne vám hra z cesty a dovolí je vesele ignorovat po celé hodiny, jestli si zrovna přejete jen tak se toulat po bravurně vymodelované krajině. Obecně zde mohu prohlásit, že pokud jde o level design světa Rebirth, řadím jej opravdu k nejlepším z nejlepších za posledních několik, možná i deseti let. To, s jakým citem pro detail a smyslem pro estetiku vývojáři navrhli zdejší univerzum, je pro mě nesmírná radost pozorovat, ještě větší se v něm ztratit a úplně největší, když na něj nepřestávám myslet ani po vypnutí konzole. Fantazie, chce se člověku říci, jakmile se ponoří do říše tolika vjemů, z nichž dokáže Final Fantasy VII Rebirth kolikrát poskládat takové výjevy, při nichž se vám nejen tají dech, nýbrž si připadáte, jako byste je doopravdy prožívali se svým gangem památných parťáků.

YouTube video: YouTube video player

Kdybych měl vyzdvihnout pocit, jakým mám Final Fantasy VII Rebirth shrnout do jediného slova, bylo by to jednoznačně „sebevědomí“. Poté, co Square Enix s Remakem narazil, řekneme, do pár slepých uliček, cítím z Rebirth naopak jasnou vizi, s kterou tým vývojářů vytvořil pokračování, za nímž stojí sebevědomě nohama pevně na zemi a dává to hráči patřičně najevo na téměř každém centimetru, jenž ve hře urazí. Postavy, dialogy, cut-scény, akce, bojový systém, to vše je servírováno sebejistými a talentovanými lidmi, odhodlanými dodat hráčovi ultimátní Final Fantasy zážitek, u něhož se mi při jeho vrcholových momentech odfoukly ponožky až do stratosféry. Zvláště ve vyprávění toho Rebirth nabízí hodně, mírně řečeno. Od úvodního Nibelheimského flashbacku, ilustrujícího Cloudovu historii se Sephirothem, až po Junonský průvod či dějiny Cosmo Canyonu, jsem si často říkal, že „worldbuilding“ popravdě mělo být oficiální druhé jméno této hry. Její výpravnost byla pro mě napínavá, stejně jako zlověstná, protože jsem měl pořád před očima onu nepříjemnou finální konfrontaci, přičemž kdesi v koutku mého podvědomí jsem byl trochu v očekávání, jestli nedopadne vše nakonec jinak, než jak to znám z originálu.

Cestu do konečné stanice mi naštěstí jako v případě originálu, rozptýlili další spojenci v podobě Yuffie Kisaragi, Cait Sith, Vincenta Valentina a Cida Highwinda, výrazně rozšiřující hlavní obsazení o další zajímavé členy. A tady musím na konto hry zdůraznit, že po více než 100 hodinách strávených s mojí bandou ve Final Fantasy VII Rebirth, jsem nikdy nepocítil silnější pouto s fiktivními postavami v žádném jiném obdobném JRPG. Vaše tlupa se bude hádat, odmlouvat si, hašteřit a navzájem se bránit, jak se to očekává od přátel, kteří spolu cestují tak dlouho. Rozvoj postav zde kromě toho není zkoumán pouze individuálně. Vývojáři také chtěli, aby hráči sledovali, jak se chování postav vyvíjí jakožto skupina a tohle se jim za mě povedlo na jedničku. Nejen, že věnovali všem svým postavám extra péči, ale zůstali i věrní jejich příběhovým pozadím, přesto, že jsou zbytnělé o zmodernizované dějové linie, které naštěstí nikdy pro mě nevyzněly nuceně. Nicméně, jsou tady též okamžiky, kdy se Final Fantasy VII Rebirth pokouší o nové věci a utrhává se takřka ze řetězů. Tyto části mohou být pro někoho kompromitující, leč já je naopak naprosto zbožňoval. Byly to chvíle, kdy jsem si užíval každičkou sekundu a byl doslova v údivu z některých událostí, které stavěly na minulých hrách a nápadech. Některé momenty s Cloudem, Tifou a Aerith mě pak obzvlášť emocionálně zcela rozložily na atomy.

Někdo by to nazval předramatizovaným scénářem, ovšem má to své velmi obhajitelné opodstatnění, jakmile uvážíme, že narativ Final Fantasy VII vždy čerpal z mnoha inspirací skutečného světa jeho předního tvůrce, Hironobu Sakaguchiho. Většina hráčů pravděpodobně ani neví, že v době, kdy začal vytvářet první náčrtky pro sedmý díl, čelil tehdy předčasné smrti své matky. Když se vypořádával se smutkem z této ztráty, přiznal v jednom rozhovoru, že Final Fantasy VII se stala jeho primárním východiskem pro vyjádření nově nalezených myšlenek o životě a smrti, a o tom, jak každý jednotlivý život přispívá ke křehké rovnováze většího ekosystému. Vypůjčil si pro to několik konceptů ze široké škály kulturních přesvědčení, s řadou odkazů na židovskou mytologii Kabbalah, kterou všímavý hráč může zaznamenat po celou dobu svého putování po kontinentech planety Gaia a především při odkrývání minulosti klíčových postav si naplno uvědomí její symboliku.

YouTube video: YouTube video player

A zatímco vývoj postav a zdokonalování jejich osobností není v JRPG žádnou novinkou, Final Fantasy VII Rebirth přináší něco poměrně unikátního. To, co dělá tuto hru ještě lepší, než jiné svého druhu s podobnou skupinovou dynamikou, je fakt, že po většinu dobrodružství tu je s vámi celý tým. Ačkoliv má vaše družina aktivní pouze tři postavy naráz, ostatní budou vždy poblíž a hlavně tam nebudou jen tak hloupě postávat. Když současně budete dávat dobrý pozor, můžete u nich zaznamenat bezstarostné okamžiky, jako je například Yuffie a Barret, jak šibalsky dovádí a hravě předstírají, že bojují v pozadí, zatímco ostatní postavy diskutují o něčem důležitém. Tyto momenty jsou mistrovsky umístěny v průběhu celé kampaně, aby hráčům pomohly nahlížet na členy party jakožto na opravdové lidské bytosti způsobem, který v roce 1997 nebyl možný. Navíc jsou ve hře chvíle, kdy převezmete kontrolu nad jinými postavami než je sám Cloud a využijete jejich jedinečné schopnosti k řešení hádanek, boji s příšerami a posunu příběhu kupředu. Stává se to dokonce i během některých vedlejších úkolů, což vzhledem k tomu, že hru začínáte s pěti členy a končíte s vícero, mi připadá absolutně ohromující. Je zjevné, že zde bylo vynaloženo nezměrné množství úsilí, aby každá postava byla zhmotněna svérázně, a aby působila na hráče pokud možno co nejživěji. Při dojezdu hry do finále jsem měl jasnou představu o pocitech členů vůči Cloudovi, a to i zásluhou jejich ústředních písních, podání dialogů, vedlejších úkolech, soubojích a mnoha dalších věcech, které ovlivňují vaše pouto s každým z nich.

Ambice Square Enixu ovšem zdaleka neskončily pouze u mezilidských interakcí našich hlavních hrdinů. Svým vývojářům očividně dovolil se zasnít ve velkém, když zkoumal perspektivy, kam by mohl novodobou tvář jeho největší legendy ještě dále posunout a jedním z důležitých pilířů originálu je nepochybně její soubojová složka. Final Fantasy VII Rebirth tak opět hází hráčovi do ringu akčně-tahový hybrid, kterak jeho předchůdce etabloval, a zásluhou jeho několika novinek jej povyšuje na špičku v žánru. Pakliže se vám totiž křížení mečů se zloduchy v Remaku zdálo trochu jednotvárné, nový systém nazvaný „Folios“, poskytující jednotlivým postavám schopnost provádět v zápalu boje takzvané synergické útoky, při nichž se dvojice hrdinů pustí proti nepříteli společně, by vám měl nápomoci zažehnout v nitru novou jiskru pro budoucí potyčky. Folios najdete v novém stromu dovedností s rozvržením upgradů, což hráčům umožňuje ušít si každého člena party na míru podle toho, jaké atributy ve vašich očích nejvíce vynikají, čímž přidává do základu bojových instancí vítanou novou mechaniku a posouvá celý koncept na vyšší úroveň zábavy, taktiky a návykové stimulace, včetně neomezeného prostoru pro experimentování, neboť rozdělené body můžete kdykoliv přerozdělit.

Přivolat si obří bestie, aka Summony, je pak samozřejmostí a doplňuje to již tak impozantní možnost se při soubojích vyřádit. To ale není vše. Každá z ovladatelných postav nyní disponuje Perfect Guard mechanikou, jež výrazně navyšuje jejich ukazatel Limit Break a umožňuje jim nulové poškození z útoku. Taktéž má každá postava speciální útoky, které lze provádět z úskoku bez materie Deadly Dodge, vyžadované v Remaku. Cloud má kupříkladu větrný útok, šlehající z jeho gigantického meče, který mu dovoluje snadno zasáhnout létající nepřátele. Tifa zase dokáže pro změnu okamžitě uzavřít vzdálenost mezi sebou a nepřáteli a přitom využít její neuvěřitelně efektivní úskok. Jsou to novinky, jež hráči mohli spatřit v primitivní formě v rozšíření Intermission s Yuffie, akorát vylepšeny a aplikovány na celou partu.

YouTube video: YouTube video player

Jaký konečný výsledek budou mít vaše bitky, však závisí na více faktorech a jenom skillem svého protivníka jednoduše neupižláte. Důležitou roli hraje i úroveň a síla vašich spolubojovníků, kterou můžete rozvíjet mnoha způsoby. Jedním z nich jsou staré dobré materie, na které se můžete vždy spolehnout, jestliže je budete patřičně kombinovat, a pokud budete k tomu sbírat zkušenosti pro celý svůj bojový oddíl, jenž má tentokrát vlastní, samostatnou úroveň, budou se od toho následně odvíjet i schopnosti dostupné ve Foliu. Vývojářům se to asi zdálo pořád málo a tak ještě navrhli, že na Folio bude navazovat úroveň zbraně každé postavy, kterou potřebujete k odemčení silnějších útoků. V tomto ohledu platí, že zkušenosti pro zbraň se sbírají souhrnně, proto nebude vadit, když si Cloud prohodí svůj meč za jiný. Level bude mít i nadále totožný. Jeden systém tak pěkně navazuje na druhý a každý z nich tady má své místo, v důsledku čehož jsem neměl pocit, že si něco vylepšuji bezdůvodně.

Final Fantasy VII Rebirth by ovšem nebylo správným Final Fantasy, kdyby nenabízelo něco navrch než je pouze boj s monstry a snaha zachránit svět. Téma hry si mimo jiné zakládá na příběhu o přátelství a zábavě s lidmi, které milujeme, dokud je tu máme po svém boku, v čemž je hra extrémně uvědomělá a plně přijímá svou praštěnou stránku a skutečnost, že jde v prvé řadě o videohru. Proto nebuďte překvapeni, až uvidíte Clouda, jak hraje karetní hru proti psovi, jak se nechá oklamat, aby prováděl něčí práci na lovu příšer, byl vyzván k souboji v arkádové hře anebo dělal pošetilé vedlejší úkoly, jako je hledání ztracených mazlíčků. Čím byste každopádně mohli být překvapeni, jsou vedlejší aktivity a minihry, mezi které můžeme rozhodně zařadit Fort Condor, Chocobo Racing, G-Bike, Frog Leap či 3D Brawler. Je jich opravdu nespočet a některé z těchto aktivit jsou navrženy tak, aby podpořily více času stráveného se členy party, jiné jsou zde zase jen proto, aby hráčům poskytly další činnosti k zaměstnání jejich mysli, když zrovna nevědí, co dělat roupama. Nadto může hráč investovat svůj čas do Queen’s Blood. Tato jedinečná karetní hra je poměrně propracovaná, a pokud na výzvu, stejně jako já, nedokážete odpovědět ne, promarníte u ní mnoho času. Až nechutně často jsem se přistihl, jak utrácím zbytečně moc Cloudových gilů za posilovací balíčky, porážel umělé protivníky, abych získal speciální kartu, a přitom sledoval jedinečnou linii úkolů jenom proto, abych se mohl bláhově prohlásit za nejlepšího hráče Queen’s Blood na planetě a to vše při smrtelně důležitém úkolu najít Sephirotha.

Hráč, konec konců, stráví v otevřeném světě desítky a desítky hodin, takže udělat ho prázdným, neplodným a nezajímavým by byla fatální chyba. Avšak Final Fantasy VII Rebirth disponuje ještě jednou zásadní nástavbou, která není moc vlastní pro tento žánr, a tou je environmentální vyprávění. Ve všech šesti regionech, jež během svého putování navštívíte, existuje velké množství vedlejších zápletek a informací o civilizaci, předcházející éře Shinry, z nichž mnohé lze odhalit pouze plněním regionálních cílů, side-questů a v neposlední řadě miniher. Nikdy jsem sice neměl pocit, že jsem podprahově tlačen do plnění těchto úkolů, abych se dostal k šťavnatému jádru Rebirth a navštívil tak jeho nejúžasnější místa, díky skutečnosti, jak skvěle byla navržena hlavní kampaň. Byla to ovšem pro mě skvělá příležitost, jak se dozvědět více o vyhaslé republice, lépe poznat jednotlivé členy party, odemknout nepřístupná místa na mapě a celkově strávit další čas se hrou. Atraktivita takových vedlejších misí je potom v zásadě nadprůměrná, převážně po příběhové stránce, a na rozdíl od Remaku, využívá Final Fantasy VII Rebirth velké množství herních mechanismů a miniher k obohacení hráčského zážitku, ne k jeho umělému natahování. Tedy po většinu času.

Výtky by se našly, a ta největší se týká nechvalně diskutovaných věží, které jako by Square Enixu náhodně přistály na rýsovacích prknech až z daleké Francie jedné nejmenované konkurenční společnosti, a vývojáři ze Země vycházejícího slunce posléze jen pokrčili rameny a řekli si, že když už je tu mají, proč je nevyužít. Na věžích, na které musíte vylézt a aktivovat, aby se vám odkryly body zájmu, neshledávám nic originálního a už vůbec zábavného. Když jsem si pak na takovou, v 99 % totožnou věž, vyšlapával cestu po žebříku po několikáté v řadě, častokrát jsem u toho nepěkně skřípal zuby. Rozhodně zde také nečekejte, že by vás hra nevodila za ručičku. Sem tam se mi sice stalo, že jsem objevil něco, co nebylo na mapě znázorněno, jenomže ty nejzajímavější „otazníčky“ vám nakonec vždycky stejně zprostředkuje kyborg Chadley, pro kterého budete shromažďovat poznatky o světě, ať už chcete či nikoliv. Na obranu vývojářů ale musím poznamenat, že do průzkumu byly investovány značné prostředky, aby byl alespoň nějak přitažlivý. Jednak je rychlý, jakmile se vám zpřístupní Chocobíci, vyzbrojeni pro každý region exkluzivní schopností, s níž se dostanete do jinak nepřístupných míst, a jednak je diverzifikovaný hratelnostně, neboť v určitém okamžiku bude mít vaše skupina dokonce přístup k vehiklům, buginy nevyjímaje.

YouTube video: YouTube video player

Od toho se odvíjí i další novinka v podobě hledání surovin a následném craftingu, což je další prvek, bez kterého bych se upřímně obešel. Léčivé lektvary se povalují téměř na každém rohu, či v zničitelné bedýnce, a výzbroj, kterou si lze vyrobit pomocí aparátu zvaném „Item Transmuter“, jenž vám vnutí hned na začátku hry, si též umím obstarat rychleji a v lepším provedení za nastřádané gily. Na první pohled by se mohlo zdát jeho využití zajímavějším po zjištění, že Transmuter dokáže vyrábět klíčové předměty pro splnění vedlejších misí, na ten druhý ale stejně dojdete k závěru, že se jedná jen o další mezičlánek pro fetch-questy, nepatřící zrovna k oblíbeným a vyhledávaným aktivitám většiny populace.

Remake na čtvrté konzoli od Sony oku lahodil, což ještě umocnila verze pro PlayStation 5. Rebirth se ale musel vypořádat s novou výzvou, u které se programátoři jistojistě nepěkně zapotili. Otevřený svět si ukousne více výkonu než uzavřenější ulice města a pohled do vzdáleného horizontu dá hardwaru při tom veškerém vykreslování také solidně zatopit. Každý z regionů je navíc pojatý v odlišném stylu a na letmý pohled vypadají opravdu krásně, stejně jako akční sekvence, při kterých se nešetřilo efekty, ani penězi. Nebylo ale potřeba dlouhého analyzování, abych došel k přesvědčení, že vizuál má několik trhlin.

Předně, doskakování objektů je opravdový problém. Při pobíhání krajinou je jasně vidět, jak se okolo postavy objevují šutry a rostliny. Ve hrách obecně není nic neobvyklého, že se v dálce krajina postupně vykresluje, tady je ale doskakování viditelné už pár metrů před postavou. Všimnete si toho hned v prvním regionu Grasslands. V jiných oblastí to už není tolik viditelné, poněvadž v nich není moc vegetace a dalších, potenciálně rušivých elementů. Jsou tu ale i místa, kde Rebirth graficky exceluje a tam bych zařadil uzavřenější prostory, jako je Golden Saucer. Mohutný zábavní park plný neonů a barev, je jednou z nejpůsobivějších lokací celé hry. Kochat se můžete i v přírodě, Rebirth občas dokáže nabídnout parádní podívanou, ne že ne, jen je třeba se nekoukat moc na textury z větší blízkosti. Stejně tak interiéry s vysokým počtem objektů chvílemi nepůsobí uvěřitelně, když jsou zbaveny jakýchkoliv stínů a nasvětlení scén v jistých pasážích pro změnu nepůsobí vždy konzistentně, což se posléze projevuje nejvíce na postavách a jejich „voskových“ obličejích. Jak na horské dráze to funguje podobně s fyzikou. Travnaté plochy na postavy nijak nereagují, zatímco ve městech a v budovách najdete zničitelné objekty.

Naopak Performance mode zde musím velmi pochválit. Odehrál jsem v něm prakticky celou hru a nenašel, okrem jednoho bleskového záškubu v prvních dvou hodinách, žádné propady. Hra běží ve skutečných 60 snímcích za vteřinu, a když vezmeme v potaz, že je zde řeč o semi-open world hře bez načítacích obrazovek v jednotlivých regionech, je to pomalu na medaili pro optimalizační distrikt Square Enixu. Ani na žádný bug nebo pád hry jsem nenarazil.

Poplácání po zádech by zasloužili vývojáři rovněž za podporu haptické odezvy DualSensu a zužitkování SSD do posledního křemíku. Vibrační motorky reagují odlišně na různé povrchy a akce. Od plavání, jízdy na Chocobovi, dopadu úderů při soubojích, až po takové maličkosti, jako je srážka postavy s jiným objektem. Jedna z mála her, kde haptice někdo věnoval kus času a práce, což můžu směle deklarovat i v případě rychlého cestování, které je otázka maximálně tří vteřin, včetně přechodů z regionu do jiného a načtení nové pozice.

Produkční kvality jsou na závěr zaokrouhleny reimaginací hvězdného, původního soundtracku Final Fantasy VII, uznávaného jakožto jeden z těch nejlepších v historii videoher po celá desetiletí, pod jehož hlavičkou je podepsán hudební velikán, Nobuo Uematsu. O jeho přirozené zakomponování do Rebirth se postarali hudební režiséři Final Fantasy VII Remake, Masashi Hamauzu a Mitsuto Suzuki, jež posunuli nesmrtelné skladby na další úroveň tím, že je přetvořili ve velkolepěji znějící melodie a zároveň respektovali originální vyznění, přičemž ve Final Fantasy 7 Rebirth pokračují v zajetých kolejích s doplňujícími tracky z jejich vlastních, nemálo nadaných myslí. Skladby jsou skvěle zremixované, mají moderní náboj a perfektně akcentují momentální náladu ve hře, což je umocněno pohlcujícími a bezchybnými přechody z jedné do druhé. Řekněme například, že při prozkoumávání divočiny hrají relaxační tóniny a poté, co vstoupíte do boje, hudba, aniž by vynechala jediný moment, okamžitě splyne s bojovým orchestrem. Je to super detail, s kterými si producenti her ve většině případů nelámou žádnou hlavu.

Pro doplnění ještě zmíním, že oficiální soundtrack obsahuje přes 400 písní, které pokrývají širokou škálu žánrů a stylů, od orchestrálních, ambientních a folkových až po rock, techno a metal. Můžete sem dokonce přidat svůj vlastní soundtrack nebo přehrávat hudbu prostřednictvím klavíru – plně hratelného nástroje, který najdete v různých koutech světa Rebirth. A pokud jde o všeobecnou kvalitu zvuku, nacházím na této hře jen samá pozitiva. Všichni příslušníci hlasového obsazení dávají do svých postav vše, s upřímnými a působivými výkony, a to jak v japonském, tak i anglickém jazyce. Vše je potom umocněno zvukovým designem výbušných kouzel, řinčivých mečů a bestiálních řevů, které s tou správnou audio soustavou dopřejí celkovému zážitku ty pořádné grády.

Abych se tedy vrátil k původní otázce: Co dělá Final Fantasy VII, Final Fantasy VII? To je pravděpodobně otázka, na kterou by nedokázali odpovědět ani univerzitní profesoři. Již originál donutil své hráče před 27 lety přemýšlet, pociťovat, zasnít se, milovat a Final Fantasy VII Rebirth s modernizovanými kulisami, bohatými narativními zlomy a velkolepými scenériemi vám taktéž dává důvody, proč se k této legendě znovu a znovu vracet, sedět na kraji gauče s vytřeštěným obličejem a přemítat, co přinese budoucnost v jeho další fázi. Zvlášť poslední hodiny hry jsou jedny z nejlepších herních momentů, které jsem měl možnost kdy zažít a věřím, že fanoušci původní hry to tak budou cítit shodně. Od epických bojů, stejně napínavých a choreograficky vymazlených jak z kdejakého filmového blockbusteru, až po tiché okamžiky narvané emocemi, vlívající do mých očí potoky slz, Final Fantasy VII Rebirth je jednoduše čirá magie v podobě interaktivního umění, jemuž se málokteré jiné médium vyrovná. Nezapomenutelné vzpomínky z původní hry jsou zde pečlivě přepracovány a znovu vytvořeny tak mocně, že vás chytnou za srdce a odmítnou pustit, dokud neuvidíte na obrazovce závěrečné titulky. Želbohu na nejvyšší hodnocení to nevidím, poněvadž Square Enix se má stále co učit o otevřených světech, aby se jeho přední náplň rychle neomrzela a grafické zpracování by si zasloužilo renovovat zrovna tak. Přesto si stojím za tím, že Final Fantasy VII Rebirth je nejen důstojným nástupcem Remaku, ale i původního titulu. S neuvěřitelným a vícevrstvým světem, vynikajícím soubojovým systémem a časem prověřeným příběhem, Rebirth nakonec přece jen dosahuje výšin, na které byste potřebovali minimálně jedno křídlo, abyste se jich dokázali dotknout.

REKLAMA

Tvoje reakce na článek

Načítání...
Pro hodnocení článku se musíte přihlásit

Galerie

Komentáře (62)

Pro přidání komentáře se prosím přihlaste.
Tomkalhotka
👍2

Me hra po aktualizaci prijde na performance sharp ostrejsi a postavy vypadaji lepe, takze bych se toho vubec nebal. Po počatecnim zklamani v grasslandu se hra strasne zlepsila, aktualne jsem chapter 9 a neskutečne se bavim. To bude zase nekonecne čekani na 3 kapitolu

Kainé
Kainé #A2

@mnaca: asi doporučím doporučení ve stylu Digital Foundry, které jsem trošku hejtoval u FFXVI, ovšem já jinou možnost nevidím. Zapnout to v grafickém modu a ve hře to nepřepínat, pokud si s tím budeš moc hrát a zkoumat to, tak těch 30FPS pak nebude ok. Dnes jsem to trošku zkoumal a musel jsem si zase zvyknout na 30FPS.

Tahle hra si zaslouží hrát hned a ne čekat na nějaké nové verze 🙂.

stillalive

Našel jsem tohle ohledně nového patche k Rebirth link

Vypadá to, že opravdu lehce zostřili obraz performance režimu, jinak se to týká vylepšení celkové stability hry, pár grafických vylepšení, opravuje řadu bugů...no přes 5GB je dost, takže málo těch oprav nebude, jsem každopádně rád za další opravy a vylepšení a je to jediná útěcha, proč jsem to ještě nerozehrál, protože se snažím si tu teď ten Remake fakt užít, nespěchat a zároveň mě šíleně svrbí to odbýt shlédnutím zbývajících filmečků někde na YT. Nicméně mám radost, že jsou vcelku ohlasy velmi pozitivní co se hry týče a abych si hru nekazil svými až příliš častými sklony k hnidopišství v oblasti grafiky, užívám si více soustředění na ten celkově výtvarně umělecký dojem z obrazu a zvuku a je mi se hrou zase o podstatný kus lépe.

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife

Na videu na mobilu rozdíl nevidím, možná chloupek. Zkusím večer doma. .... link

Kainé
Kainé #A2

@mnaca: nevidím rozdíl, je to pořád mizerný, oba nové režimy jsou si dost podobný, pořád je to pixelovaté s masivním TAA. Od toho dema to vypadá +-- pořád stejně. Vylepšení grafiky v rámci grafického modu taky nevidím.

Edit: Tak možná o něco málo lepší stíny u hlavních postav, ale je možné, že je to placebo efekt.

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
👍3

Update dnes... link

Kenny Powers
😁2

Hoši, nechte hvězdy hvězdama a už toho házení hrachu proti zdi nechte, někdo moudřejší přece musí ustoupit ne? 😁

stillalive
😁2
👍1

Ok, tak se ty hvězdy opravdu pohnuli, za celý cyklus od zatmění po rozednění o velice krátký, opravdu krátký posun. V podstatě působí zcela staticky, ale o kus se pohnou. Takže moje chyba, omlouvám se za rozruch a teď když to můžu zase odinstalovat, tak zkusím nainstalovat Horizon: FW, protože tam ten pohyb je zcela zřetelný na pouhý pohled. Jsem zvědavý o jaký kus, v porovnání s RDR2, je ten pohyb delší. Když jsem hledal nějaké timelapse, která by u RDR2 ukázala záběr třeba několika cyklů zasebou, ale nic jsem k mému překvapení nenašel. Nejzřetelnější ukázka byla ta, co posílal Anderla. Dokonce tam dnes byl nový update 1.32, něco málo přes 1GB. Nevím co do hry přináší.

Kainé
Kainé #A2
😁1

@mnaca: "” ale neee, ono to tak není, protože 3 minuty záběr, kde se ještě hýbe kamerou "

Není to plot hole, je to psyché! 😁 😁 😁

Heymi9615
Heymi9615 ##nolife
😁2

😄 link

Kainé
Kainé #A2

@stillalive: ne, hoď sem video celé noci z tvé verze. Máš tady celé video, kde se hvězdy pohybuji, udělej to samé. Jako člověk, co umí úplně všechno, to bude pro tebe hračka.

Pokud tady nebude celý cyklus noci ve zrychlené verzi v rámci tvého youtube kanálu, tak tě považuji za sračku, co nic neumí :D.

stillalive

@A2: Extra pro tebe udělám snímky obrazovky mapující cyklus noci po celou dobu viditelnosti hvězd, ať se do toho hajzlu spláchneš sám. Nemáš zač.

stillalive

@mnaca: Přitom tys to začal řešit ve výblitku o jedné A2. 🥱👋😂

Kainé
Kainé #A2
❤️1

@stillalive: k respektu k Barackovi a jeho podařené recenzi a obecně Rebirth jsem se k tvé osobě tady nevyjadřoval, ale tvůj opakující kid rage, co tady předvádíš, je do nebe volající, takže se vyjádřím.

Jako fotograf, psycholog, pianista, který se učí skladby z poslechu, astronom, astrolog, hráč, který zásadně hraje bez běhání hlavní postavy a člověk dalších x profesí, bys mohl alespoň vidět, jako moc jsi opět v této diskuzi v prdeli. Stejně jak jsi byl v prdeli se mnou, s Leonem a dalšími.

Pokud tady chceš tvrdit, že máš nějakou speciální edici RDR2, tak sem hoď celou noc, abychom viděli, že se v tvé verzi hvězdy opravdu nehýbou. Do té doby se spláchni. Děkuji.

stillalive

@mnaca: 😂 To myslíš vážně? Tímhle vysvětluješ, proč celá hvězdná mapa za tím měsícem má naprosto statickou polohu? 😂 Představ si, že každá z těch hvězd je v naprosto odlišné vzdálenosti a tak veškeré objekty včetně měsíce, z povrchu neustále se otáčející planety Země, se vůči pozorovateli pohybují jako jeden homogenní celek jedním směrem. Ve skutečnosti je ten pohyb daleko komplexnější, ale proboha. Tudíž při tomto stavu, kdy v RDR2 nějakým způsobem zapomněli rozpohybovat hvězdnou mapu pro iluzi přirozeného otáčení planety kolem vlastní osy, trvám na tvrzení, že ve srovnání se vším ostatním, propracovaným, tohle prostě vrhá trochu bizarní stín a není to realistické. Stejně tak není realistické, aby měsíc byl neustále v úplňku. Tohle alespoň v nové Zeleďe mají správně a to je kreslená, fantasy. 😂 Víš o pohybu planet, nějaké ty základní mechanismy jsou znalosti ZŠ. Evidentně nevíš která bije co se astrologických jevů týče ani v té úplně základní formě, ke všemu to prostě dál a dál všelijak relativizuješ, vyhýbáš se skutečnosti, že celou dobu jste tady za ty agresory bez špetky pravdy v řešené věci a jejím kontextu ty, pán recenzent a někteří přicmrndávači. Na místo jakékoliv sebereflexe, nebo snahy si to konečně na té konzoli pustit a ověřit. Nic. Jen chabé neargumenty a houšť. Sorry, ale tohle jste tu rozpoutali sami. Určitě jsem neměl v plánu se zabývat astrologií ve hrách. 😂

Edit: Si pro srovnání pusť buď Horizon: Forbidden west, nebo ten MGSV, kde se celá hvězdná mapa pohybuje pro iluzi otáčení planety kolem osy. Proč myslíš, že tam mám v ukázce ty statické objekty v kompozici jako stromy, skalní reliéf, abys viděl ten rychlý pohyb měsíce a žádný, ŽÁDNÝ pohyb hvězd. Pusť si toho MGSV, opravdu nepotřebuješ timelapse, abys jasně viděl, že se ty hvězdy všechny pohybují určitým směrem. Což je podstatně starší Open World hra, dokonce úplně první v sérii. Nemám dalších otázek l. 😂👋

stillalive

@mnaca: Krátká ukázka slouží pro vás. Jestli sis nevšiml, že měsíc za ty tři minuty se dost viditelně pohybuje a urazí dosti viditelný kus, žádná z hvězd se nepohne žádným směrem. Já nevycházím z krátké ukázky. Já vycházím ze 165 hodin gameplaye, z pozorování úplného cyklu, opakovaně, vždycky, vždycky, tyvole vždycky se to nerealisticky nehne ani o milimetr. Arthur tam může stát celé věky a situace, kterou popisuji, trvá. Jestli nevidíš pohyb měsíce, vcelku dosti rychlý, tak potom chápu problém s určením pohybu hvězd. Ty tady na obhajobu ještě plácneš něco jako "prostě je to nejrealističtější a basta", opět a nadále bez ověření skutečného stavu popsané věci. Tvl a já jsem kokot. Ok. Když to nejde po dobrém...👋

stillalive

@ΛNĐ3RLΛ: Takže popíráš nadále skutečnost, kvůli které jste mě napadli, že v RDR2 se hvězdná mapa vůbec nepohybuje, nýbrž má statickou pozici, zatímco měsíc se pohybuje? Já tu zmínil v podstatě detail ve hře, který tam je přesně tak jak jsem již vícekrát popsal, načež přispěcháte že lžu, načež natočím ukázku přímo ze hry z aktuální PS4 verze, načež to tedy dál popíráš a něco mi chceš říkat? 😉 Nevím kdo tu na koho zaútočil, kdo tu ve výsledku ani neví základní technické parametry RDR2 konkrétně ve věci noční oblohy a jejího pohybu na konzoli, kde prvně vyšla a pokud je to glitch, evidentně ho dosud neopravili. Úmyslně vám po vaší přehlídce arogance servíruji to, co vás už tak akorát na*ere. Takže si tu tvojí recenzí a tvojí diskuzi pod ní zasvinili ti, kteří se tu pustili do urážek v první řadě. V opačném případě dokaž, že co tvrdím a ukazuji ve videu, je nepravda a tak vaše reakce byla oprávněná. 😉

Kainé
Kainé #A2

@mnaca: když vynechám obtížnost hard čili klasiku, co známe z Remaku, tak tady na platinu musíš nadotovat přes 80 itemů Johnymu, abys jeho hotel udělal 7 hvězdičkovým, ty itemy dostáváš samozřejmě hlavně skrz minihry. Tohle mi stačilo, abych se na nějaké trofeje vysral a hru si užil si ji bez nějakého hledaní, co mám dělat, abych získat tu a tu trofej. Nebudu dělat minihry, když mě nebaví. Rád si zahraji karty, či si zajedu závod, ale nebude střílet piráty a další kravinky. Teď už čekám na DD2 a pak PS5 odložím a budu se věnovat jiným věcem 😁.

Ke hře se určitě chci vrátit a dát to na hard, ale počkám na nějaký Pro patch s novými texturami apod.

Jinak za mě hra obsahuje nejlepší souboják od dob Sekira. Tak dobrý combat jsem fakt roky nehrál.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。

@stillalive: Já řeknu k tomu jen jediné: Děkuji ti za zaprasení diskuze pod mojí recenzí na hru, která s tvou kognitivní dysfunkcí nijak nesouvisí. ☺️

Ale klidně pokračuj, ať všichni vidí, co jsi zač...

stillalive

Pánové, mnaca, Anderla a další zúčastnění útoků vůči mé osobě, tak nakonec takhle se ukázal váš "vznešený" charakter. Mlčení vám moc nepomáhá, spíš naopak. Zcela se potvrzuje co už vám opakuji delší dobu, že jste zaujatí vůči mé osobě a pouze apriori útočíte kdykoliv se vám to hodí. Ale jakmile dojde na potvrzení, že jste se mýlili a z vlastního omylu jste si krásně ještě hráli vzájemně do not v útocích na osobu ve veřejném prostoru internetové diskuze, přesvědčení o vlastní, mylné domněnce, to je najednou ticho, nikdo nikde, nedej bůh, že by jeden z vás byť jen náznakem přiznal své ujeté jednání s lidmi na základě totální arogance a ignorace důkazů a faktů o skutečnosti, která byla předmětem vašich útoků a dehonestujících prohlášení. Prosti sebereflexe. Jak už jsem říkal, pokrytectví, dotčenost, zášť, to z vás mluvilo a mluví i tímto nádherným tichem. 😉 Čekám na vaše vyjádření. 🥱

Kainé
Kainé #A2

@jirisvec: k 80 hodinám, nemám zájem o platinu, abych si hru nezprotivil, cca 70% trofejí. Určitě se hře vrátím ale vrátím.

stillalive
🤦1
👍1
😁1

Tak snad se kluci aspoň omluvíte, už to stříhám na rozumnou délku. 😉😄 Už jsem ten cyklus den/noc viděl tolikrát, že bych musel být opravdu lhář, třikrát ze tří stran vyvrácený, abych přesto tvrdil opak vlastní zkušenosti se hrou. Jedu na aktuální verzi 1.31. Odhalení pravdy již brzy. 😉

Aspoň se ukazuje nakolik si věci ověřujete nějakou vlastní zkušeností a na základě nějaké kompilace, na rychlo někde nalezenou, která neodpovídá ani aktuálnímu stavu současné PS4 verze na PS5 konzoli, klidně člověka veřejně dehonestujete, nazvete lhářem a klidně si jedete dál jako by nic. Pozorovali jste vůbec někdy tu oblohu? Nejspíš ne, protože toho si nevšimnout při vašich analýzách. 😄 No nic.

Autor recenze doufám že se omluví přednostně. 😄 Víš jak se to říká - "kdo se směje naposled..." 🙃 A to jsem přišel ve zcela přátelské náladě. Snažil se deeskalovat vaše útoky, normální komunikace a konstatování nepomáhalo, tak snad vás má vlastní ukázka alespoň inspiruje k tomu spustit hru na své konzoli a podívat se projednou pořádně na tu oblohu, když už si s tím dali tolik práce, aby hvězdy věčně stáli, zatímco měsíc běží a běží. 😄

link

jirisvec

@A2: jo takhle. Sorry. Uz jsem myslel, že je to řečnická otázka ohledně posledního dílu. Co se týče konce Rebirth jsem zvědavý. Zatím jsem si nic nevyspoiloval. Vím, že nějaká kontroverze tam je… takže jsem zvědavý. Kolik hodin jsi v Rebirth nechal?

Kainé
Kainé #A2

@jirisvec: já myslel konec Rebirth a jak se líbil/nelíbil, protože dle ohlasů, je to nejvíce kontroverzní část hry. Zatím to tady nikdo nerozebíral.

Můj názor je takový, že ten konec ani nemohl být jiný po Remaku, ale tím neříkám, že je bez chyb.

Třetí díl by mohl opravdu mohl být launchovka, ovšem si nejsem jistý, jestli to bude díl poslední, či dostaneme ještě čtvrtý díl mapující novou verzi Advent Children.

jirisvec

@A2: Launch hra na PS6?

Kainé
Kainé #A2
❤️1

za mě ta devítka nakonec tomu bude sedět a souhlasím s recenzí. Ta hra po většinu času je naprosto fantastické dobrodružství, pozdější regiony mají i dost propracovaný level-design s vlastním systémem rychlé dopravy(např. houby), což je věc nevídaná. Gongaga mě naprosto okouzlila.

Dá se tomu vytknout spousty věci, ovšem tady to přebijí pozitiva a hlavně ten pocit dobrodružné cesty je tu bezkonkurenční. Schválně jsem koukal na Advent Children ve 4K remastru a je k neuvěření, jak jsme se posunuli, že tehdejší CGI už vypadá zastarale proti real-time vykreslovaní v Rebirth.

Ok a kdy se začneme bavit o konci? 😁

stillalive
🤦1

EDIT:

@mnaca: Až na mé konstatování o vlastní, zcela vědomé nedokonalosti, protože chybuji neustále v něčem, vím v čem, což jsem pro jistotu už psal několikrát s tím vším. 😉😄 A další věc, nikdy, nikdy, nikdy jsem se tu nad nikoho nepovyšoval, respektive nijak jsem nehodnotil v čem a jak jsem, nebo nejsem dobrý. Vždy jsem pro kontext uvedl, že se něčím zabývám, což opravdu apriori neznamená, že je člověk v něčem mistrem, nebo lepším, horším než někdo jiný. Mám své zkušenosti s tím či oním, zajímám se o lecos a právě vaše mysl, tvá mysl, která soudí jiné, tohle všechno vyfabulovala. Popsal jsi tu dokonale sebe, aroganci si do mě a mých příspěvků těžce projektuješ. 😉 Relativizuješ opět mé výtky vůči tvým útokům na mou osobu a děláš z toho nějaký můj "nářek oběti". Pokud se tím nebude zabývat admin, jakože nebude, protože si tu vzájemně lížete řiťku, tak se tím holt musím zabývat já a o to víc, pokud se tu děje co se tu děje a to opakovaně. Opravdu nejsem někdo, kdo nechá někoho na sebe útočit. 😉

Takže vám podám důkaz vlastního záznamu ze hry aktuálně jak ji tu teď mám puštěnou. Proto trvám na tom, což jsem si mohl ověřit znovu, že kdykoliv zapnu RDR2, hvězdná mapa stojí na místě, zatímco měsíc se pohybuje. Už tu čekám v RDR2 na noc, abych nahrál krátkou ukázku toho, co jsem vytkl, to co si nikdo na své konzoli vůbec neověřil a rovnou mě nazval v této věci lhářem, tak až nahraju na YT, a že to vůbec nedělám, udělám pro vás výjimku a tu práci si dám. Brzy nahodím link. 😉

jirisvec

Ok. Přes 30 hodin ve hře a asi mě to konečně začalo bavit tak jak jsem doufal, že mě to bude bavit od začátku. Některý scény jsou naprosto epické a některé nápady až geniální. K tomu bohužel pořád dostávám nudný OW a někdy až k smrti nudné/otravné minihra. Taky mám dost výhrad k soubojáku. I když u něho už jsem se naučil fungovat a našel jsem tu svou “ideální” partu. Další mínus je za mě stav performance režimu. Zkoušel jsem do něj přepnout, ale ten skok co se týče kvality obrazu je prostě neunosny. Za mě zatím hodně kvalitní osmička.

ΛNĐ3RLΛ
ΛNĐ3RLΛ #無限で、恐ろしい自由。
👍1

@Tragéd: 🥹🙏

Tragéd
❤️2

@ΛNĐ3RLΛ: tak to tě potěším znovu ☺️ díky tvojí recenzi jsem si koupil nového tekkena a musím uznat že tu desítku jsi tomu nedal nadarmo 😉 . Dlouho mě nic tak nebavilo.

Hru Final Fantasy VII Rebirth

Najdete také na  www.zbozi.cz

Zbozi.cz

Související články

REKLAMA

Nejčtenější články