F1 Race Stars

recenze  10
madness, 29. 11. 2012 2:30
Pouhé dva měsíce uběhly od doby, kdy jsem se proháněl po okruzích F1 v F1 2012 od Codemasters, kterou jsem označil za jednu z nejlepších žánrovek letošního roku. To uteklo jako voda, a na světoznámé okruhy závodů F1 se vracím znovu. Tentokráte ne ve velice povedeném simulátoru, ba naopak, v rádoby-Mario-Kart nepovedeném F1 Race Stars, které sice obstojně vysává licenci, ale po herní stránce toho moc nenabízí. Ale abych nepředbíhal – pojďme se na F1 Race Stars podívat hezky popořádku.

Myšlenka jako taková – využít licenci závodů F1 ke zpracování arkádových minizávodů ve stylu Mario Kart asi není tak úplně špatná (i když, jestli není záměr vývojářů patrný – totiž ždímat lidi – hned od začátku, raději nechám na vás). Licence v F1 Race Stars funguje jako jediné pozlátko, které hra nabízí. V zásadě jde totiž o pouhopouhé a tisíckrát viděné arkádové závody určené pro menší hráče nebo party hry s více živými hráči. Fanoušci F1 se mohou těšit na povedené karikatury světoznámých jezdců a především okruhy, které věrně a vtipně kopírují své reálné předlohy. Stejně tak jako v F1, i v Race Stars se podíváme do různých koutů světa, od Japonska, po Německo, až Brazílii a USA. Tratě, jak už bylo řečeno, jsou ztvárněny solidně, neboť mimo samotný okruh zde naleznete i dominanty daného státu. A tak zatímco v Japonsku budete míjet zápasníky Sumo, na trati v Abu Dhabi vás čekají hotelové komplexy, které fungují jako horské dráhy.

Z hlediska herních módů F1 Race Stars nabízí rychlý závod, multiplayerové hraní po internetu, závody na čas a kariéru. V té na vás čekají více než tři desítky šampionátů, které jsou jako přes kopírák, liší se různým počtem tratí a hlavně herním módem – proto jednou budete jezdit klasické závody s 11 dalšími závodníky na trati a s power-upy, podruhé budete muset počítat s dotěrnými spoluzávodníky a mimo to ještě s taktickým a vhodně načasovaným doplňováním paliva na trati, neboť to vám sice umožňuje jezdit, zároveň vás ale váha paliva zpomaluje. Dále je tu eliminace, kdy poslední z peletonu odpadá nebo třeba závod na čas. Nic nového, nic originálního.

Hra je koncipována jako arkádovka s využitím power-upů, a proto jsem předpokládal, že v tomhle ohledu se tvůrci vyřádí. Není tomu tak. Power-upy v F1 Race Stars nijak nevyužívají možnosti licence, respektive specifikace F1 závodů. Jsou tu zpomalovací bubliny červené barvy, jsou tu zpomalovací bubliny modré barvy, jsou tu zpomalovací bubliny žluté barvy, z nichž každá se pohybuje jinak, ale ve výsledku způsobí to samé, pouštění balónků, do kterých když vjedete, máte výhled zastřený konfetami, pak je tu turbo, tři dávky turba v jednom, raketa, zrychlení a další. Mezi ty zábavnější patří změna počasí, která zpomalí všechny na trati, anebo možnost safety caru, který zpomalí celý závod a všichni závodníci se rázem ocitnou na stejné pozici. Dál počítejte s tím, že stejně tak jako tratě překypují zkratkami, jsou tu i různé nástrahy. Občas se ocitnete v normálním provozu mezi auty, na pásech, pohybující se země, v cestě se vám může objevit i chobotnice nebo žralok, budete se prohánět po vlacích, v písku mezi písečnými víry anebo po řece. Rovněž počítejte s opotřebováním vašeho vozu, takže i následné zájezdy do boxu, kde vám během pár okamžiků dají formuli zase do kupy.

F1 Race Stars potěší především po technické stránce. Respektive, buďme ještě konkrétnější, po grafické stránce. Karikatury závodníků vypadají skvěle, rovněž zpracování tratí vás dokáže okouzlit svým pastelovým a plastickým zpracováním. Tohle všechno ale nemusí sednout každému. Zvlášť pokud hra samotná, tedy po stránce obsahu a hratelnosti, stojí za starou belu. F1 Race Stars je sice koncipovaná jako párty hra a nikoliv jako hra pro jednoho hráče, i přesto nenabízí dostatek herního obsahu a ani vyvážené hratelnostní principy. Po většinu času ježdění jsem se těšil, kdy už tahle trať skončí, kdy už bude tenhle závod u konce, kdy už tohle jednou provždycky skončí, já zasednu k Pc, napíšu recenzi a tím pro mě F1 Race Stars upadne v zapomnění.

O kus lepší je F1 Race Stars v multiplayeru. Pokud seženete partu kamarádů (můžete hrát až čtyři na jedné konzoli), můžete zažít docela solidní zábavu, ale to jedině v případě, že si s sebou vezmete přepravku plnou piva nebo jiného alkoholu. Za střízliva vám toho totiž F1 Race Stars příliš nenabídne. Hraní v týmech sice nabízí nové rozměry, protože každý tým má speciální schopnost, jak využít power-upy (například Ferrari tým Alonse a Massy umí posílat power-upy opačným směrem), ale pokud jsou power-upy už v základu nudné a hra samotná rovněž, jen těžko to bude fungovat jako přidaná hodnota.

Dost možná si teď říkáte, kde je ten zakopaný pes, kde je ten problém, kvůli kterému F1 Race Stars prostě není dobrá hra? Je to hratelnost. Závody jsou příliš dlouhé; když hrajete sami, AI závodníci jsou nekompromisní, ovládání je na poměry arkádovky ve stylu Mario Kart špatně koncipované, chybí zábavnější power-upy, špatná hudba, nuda a šeď, je to prostě takové nemastné, neslané a hlavně nezábavné ježdění. Prostě hra, která ničím nepřekvapí, neoslní a nepobaví.

F1 Race Stars vás jen těžko osloví, protože nic nového pod sluncem nenabízí, pouze docela obstojně ždíme licenci F1. Pokud tedy z nějakého důvodu toužíte mít doma kompletní sbírku F1 her, Race Stars ji má. F1 Race Stars pravděpodobně dost dobře poslouží také jako zábava pro nejmenší hráče mezi námi. Těm ostatním bohužel nemá, co nabídnout, a tak nelze nic jiného než vám dát doporučení: ruce pryč!

F1 Race Stars

Codemasters Racing, Codemasters Racing
16. 11. 2012